Σε συνεργασία με τον Ηλία Χατζηγεωργίου - Φοροτεχνικό, Αντιπρόεδρο Επιτροπής Λογιστών Ε.Ε.Α.
Πλησιάζουμε προς τα τέλη του Ιουλίου και φυσικά για άλλη μία χρονιά, όσο πλησιάζουμε προς την οριζόμενη λήξη των φορολογικών δηλώσεων, έχουμε τα ίδια γνωστά ζητήματα με το Υπουργείο Οικονομικών. Από τη μία εμείς να προσπαθούμε να αποδείξουμε την ανεπάρκεια του χρόνου και του τρόπου υποβολής των φορολογικών δηλώσεων και από την άλλη τους αρμόδιους να παρουσιάζονται ανένδοτοι στην πιθανότητα παράτασης της προθεσμίας υποβολής των φορολογικών δηλώσεων.
Όπως θα έλεγε και ο σοφός λαός «τα ίδια Παντελάκη μου, τα ίδια Παντελή μου», αλλά είναι όντως τα ίδια; Η καθημερινότητα δυστυχώς μας δείχνει κάτι τελείως διαφορετικό. Ότι όσο περνάει ο καιρός λέμε «κάθε πέρσι και καλύτερα», αφού η κατάσταση όχι μόνο δεν εξομαλύνεται, αλλά όσο πάει και γίνεται χειρότερη σε πολλά επίπεδα. Προφανώς και όλοι που είμαστε στον χώρο γνωρίζουμε πολύ καλά ότι το πρόβλημα έχει ξεφύγει από την στενή έννοια του προβλήματος των δηλώσεων. Οι δηλώσεις είναι το “brand name” που γνωρίζει ο έξω κόσμος για εμάς, που μας λέει χαρακτηριστικά την έκφραση «έχετε και τις δηλώσεις τώρα». Εμείς απλά λέμε ότι οι δηλώσεις είναι το κερασάκι στην τούρτα, που μόνο γλυκιά δεν είναι…
Η καθημερινότητα μας συνεχώς γεμίζει από νέες εμπειρίες, που μας κάνουν να πιστεύουμε ότι σαν κοινωνία λειτουργούμε σε δύο παράλληλα σύμπαντα, μπορεί και παραπάνω, τα οποία σύμπαντα ως παράλληλα δεν τέμνονται ποτέ. Από τη μία, εμείς στο ένα σύμπαν, που συνεχώς βρίσκουμε μπροστά μας τα προβλήματα που πολλαπλασιάζονται σαν τα κεφάλια της Λερναίας Ύδρας και από την άλλη οι αρμόδιοι που έχουν στο μυαλό τους έναν κόσμο αγγελικά πλασμένο, που η ψηφιοποίηση έχει λύσει όλα τα προβλήματα και τα πάντα γίνονται από την καρέκλα του γραφείου σου με δύο, άντε το πολύ τρία κλικ.
Κατά την άποψη μας σε αυτή την ειδοποιό διαφορά ξεκινάει το μεγάλο πρόβλημα, δηλαδή στην αδυναμία σύμπτυξης των δύο συμπάντων. Αν ρωτήσεις τον κλάδο μας για το ποια είναι τα μεγάλα προβλήματα της κοινωνίας, την ψηφιοποίηση πιστεύουμε ότι θα την κατατάξει πολύ ψηλά στη λίστα. Προφανώς και υπάρχουν πολύ σοβαρότερα ζητήματα, για αυτό δεν λέμε ότι θα είναι πρωταθλήτρια στο υποτιθέμενο ερώτημα, αλλά επειδή εμείς το ζούμε καθημερινά στα γραφεία μας, καταλαβαίνουμε ότι, όπως λειτουργεί η κατάσταση, αντί για μέσο ανάπτυξης της κοινωνίας και διευκόλυνσης της καθημερινότητας του πολίτη, είναι απλά σαν μία μεταφορά της γραφειοκρατίας σε ψηφιακό περιβάλλον με εκρηκτικά αποτελέσματα σε πολλές περιπτώσεις. Φυσικά, υπάρχουν πολλές περιπτώσεις που έχουν γίνει βήματα μπροστά και η ψηφιοποίηση βοηθάει πολύ, όμως φαίνονται σαν σταγόνα στον ωκεανό μπροστά σε αυτές που κάνουν την καθημερινότητα μας πολυπλοκότερη, δυσκολότερη, ενώ παράλληλα κάνει τις διαδικασίες πιο αργές. Μπορεί και να είναι ένα «δυσάρεστο προτέρημα» του κλάδου μας να το αντιλαμβάνεται αυτό, αλλά συνομιλώντας και με πελάτες που εκπροσωπούν άλλους διαφορετικούς κλάδους αντιλαμβανόμαστε ότι δεν είμαστε μόνοι μας σε αυτό το κομμάτι.
Το γενικό αλαλούμ δεν χρειάζεται να το περιγράψουμε με λόγια, αφού το έκαναν πολύ πετυχημένα στο σημερινό τους άρθρο στο taxheaven «Η τρελή πραγματικότητα που βιώνουν οι επαγγελματίες λογιστές - φοροτεχνικοί» οι συνάδελφοι κος Κωνσταντίνος Κουλογιάννης και κος Κωνσταντίνος Δημ. Γραβιάς. Δεν ξέρουμε αν κάποιος εκτός του επαγγέλματος θα αντέξει να φτάσει μέχρι την έβδομη ενότητα του συγκεκριμένου άρθρου, αλλά και στην πρώτη ενότητα να περιοριστεί, πιστεύουμε ότι θα πάρει μία μικρή γεύση της κατάστασης. Το νούμερο που ανέφεραν οι συνάδελφοι των 2.559 αποφάσεων και 46 νόμων, μέσα σε διάστημα 11 μηνών, τα μαρτυράει όλα από μόνο του. Προφανώς, δεν είναι η μόνη χρονιά με αυτά τα «προτερήματα», αφού ο όγκος των αποφάσεων και των νόμων είναι διαχρονικός και μόνιμος. Που να υπολογίζαμε και τα δελτία τύπου και τις «άτυπες» εγκυκλίους - οδηγίες που είναι και αυτά μία καινούργια μόδα.
Πραγματικά, θα ήταν πολύ ενδιαφέρον όλη αυτή την κατάσταση να βρίσκαμε έναν τρόπο να την βγάζαμε σε σύστημα προσομοίωσης (simulation στα «νέα» ελληνικά) καθημερινότητας λογιστή, ώστε να την πλασάραμε σε τουρίστες ή ακόμα καλύτερα σε υποψήφιους επενδυτές που θέλουν να έρθουν στην χώρα μας και ενδιαφέρονται να μάθουν τα της καθημερινότητας. Βέβαια, επειδή αυτό το πλασάρισμα σε ανθρώπους του εξωτερικού ίσως μας κατέστρεφε το εθνικό μας προϊόν, τον τουρισμό, θα μπορούσαμε να περιοριστούμε μόνο εσωτερικά σε όσους μας χτυπάν φιλικά την πλάτη λέγοντας μας «τι τραβάτε και εσείς οι έρμοι, σας έχουν πεθάνει», στη θέση του «πεθάνει» κολλάνε πολλά ρήματα διαφόρων ειδών, ας βάλει ο καθένας ότι του ταιριάζει καλύτερα. Μην πείτε ότι στο σύστημα προσομοίωσης θα έπρεπε να μπουν οι αρμόδιοι. Δεν θα μπουν… Αν έμπαιναν πολύ απλά αυτό το σύστημα δεν θα ήταν απαραίτητο…
Άρα σε τι θα βοηθούσε, όμως, αυτή η προσομοίωση; Πιστεύουμε ότι μόλις έμπαιναν στο σύστημα οι υπόλοιποι φορολογούμενοι, θα καταλάβαιναν πολλά από αυτά που συμβαίνουν και ενδεχομένως θα μπορούσαν να μπουν ελαφρώς στη θέση μας έτσι και μόνο για την τιμή των όπλων. Έστω να καταλάβαιναν ότι όταν αργούμε σε μία υλοποίηση μίας διαδικασίας, όποια και αν είναι αυτή, δεν είναι επιλογή μας, αλλά μας οδηγούν οι καταστάσεις σε αυτό. Το ίδιο και όταν μας ρωτάνε για κάποιο ζήτημα και το μόνο που μπορούμε να δώσουμε σαν απάντηση είναι κάποια ασαφή λόγια μίας εγκυκλίου ή ενός νόμου, που αυξάνουν τα ερωτηματικά αντί να τα μειώνουν.
Εμείς το έχουμε πάρει σοβαρά και έχουμε απευθυνθεί σε προγραμματιστή, αλλά επειδή είμαστε σίγουροι ότι θα σηκώσει τα χέρια ψηλά και θα μας πει ότι κάτι τέτοιο είναι αδύνατον να γίνει, αφού θα θέλει συνεχώς update και ότι όποιος το δοκιμάσει θα τρελαθεί άμεσα, σκεφτήκαμε ήδη το plan b, το οποίο είναι αρκετά απλούστερο από αυτό. Θα δώσουμε σε όποιον το επιθυμεί να κάνει το project «μεταβολή δραστηριότητας Ι.Κ.Ε. και προσθήκη υποκαταστήματος». Μπορεί να ακούγεται απλό, αλλά δεν είναι καθόλου. Πιστεύουμε όλοι σας κατανοείτε απόλυτα τι εννοούμε με αυτό το project και τι εμπειρία θα δώσει στον χειριστή του.
Προφανώς και εννοούμε τα απίστευτα προβλήματα που έχουν προκύψει με τα τμήματα μητρώου του νομού Αττικής και όχι μόνο, όπου έχουν συσσωρευθεί εκατοντάδες χιλιάδες αιτήματα και λιμνάζουν στην μοντέρνα ψηφιακή ουρά. Το ζήτημα το είχαμε αναδείξει πριν περίπου 6 μήνες στο άρθρο μας «Το μητρώο θέλει στήριξη άμεσα!!!», το οποίο άρθρο γράφτηκε πολύ πριν ανοίξει τις πύλες του το ΚΕ.ΦΟ.Δ.Ε..
Για τη νέα υπηρεσία υπάρχουν ήδη τα πρώτα συμπεράσματα, τα οποία δεν θέλουμε να αναλύσουμε ακόμα, πιστεύοντας στην διόρθωση και εξομάλυνση της κατάστασης. Σε κάτι νέο πρέπει να δίνεται πάντα χρόνος, όμως η προίκα της «ψηφιακής ουράς» που έχει δημιουργηθεί, η οποία φυσικά συνεχίζει να τροφοδοτείται με νέα αιτήματα, δεν δίνει και πολλά περιθώρια χρόνο. Το μόνο σίγουρο είναι ότι για την κατάσταση δεν ευθύνονται οι υπάλληλοι της υπηρεσίας. Αντιθέτως, ξέρουμε ότι πολλοί από αυτούς κατέβαλαν και καταβάλουν υπεράνθρωπες προσπάθειες να καλύψουν το κενό. Λειτουργούσαν εδώ και πολύ καιρό υποστελεχωμένοι και σε περιβάλλον νέων συνθηκών, που λόγω της γενικής κατάστασης και ανοργανωσιάς δεν πρόλαβαν να καλύψουν. Σε κάθε περίπτωση, οι προτάσεις του άλλου παλαιότερου άρθρου μας παραμένουν στην διάθεση της υπηρεσίας. Για το ζήτημα πρέπει να βρεθεί λύση και μάλιστα άμεσα, γιατί αν δεν βρεθεί υπάρχει σοβαρός κίνδυνος εκτός από την επαναφορά της τιμωρίας για τον «τύπο», που έχουμε με τα πρόστιμα των POS, να έχουμε και την επαναφορά της πατροπαράδοτης ουράς που θα κυκλώνει το ΚΕ.ΦΟ.Δ.Ε. και όχι μόνο.
Ο τίτλος του άρθρου ενδεχομένως να παραπέμπει πολλούς στις δηλώσεις, αλλά δεν σχολιάσαμε κάτι για αυτές για ευνόητους λόγους. Αναμένουμε να επικρατήσει η λογική και να δοθεί η φυσιολογική παράταση που ζητάνε όλα τα σωματεία της χώρας, η Π.Ο.Φ.Ε.Ε., η Γ.Σ.Ε.Β.Ε.Ε., το Ε.Ε.Α. και πολλοί άλλοι εμπλεκόμενοι φορείς. Το κείμενο του δελτίου τύπου της Π.Ο.Φ.Ε.Ε. «Φορολογικές Δηλώσεις 2024 - Όλη η αλήθεια» περιγράφει σε λίγες λέξεις την όλη κατάσταση. Είναι αδύνατον να υποβληθούν όλες μέσα σε ένα κουτσουρεμένο τρίμηνο και επίσης αδύνατον είναι να υποβάλλονται πάνω από 200.000 ημερησίως για να είναι περιττή η παράταση.
Καλό Σαββατοκύριακο σε όλους…