26/01/24 | Αρχική > Αρθρογραφία > Φοροτεχνικός

Το μητρώο θέλει στήριξη άμεσα!!!

Σε συνεργασία με τον Ηλία Χατζηγεωργίου - Φοροτεχνικό, Αντιπρόεδρο Επιτροπής Λογιστών Ε.Ε.Α.

Ο Ιανουάριος φτάνει προς το τέλος του και ο χειμώνας κάνει ελαφρώς την επανεμφάνιση του, αφού σύμφωνα με τα λεγόμενα των μετεωρολόγων επίκειται εξπρές χιονιάς τις επόμενες ημέρες. Βέβαια, το να αποτελεί είδηση Γενάρη μήνα ότι θα κάνει κρύο δεν είναι και πολύ φυσιολογικό, αλλά τι να κάνουμε, σημεία των καιρών είναι αυτά!

Στα δικά μας τα δεδομένα εδώ και πάρα πολύ καιρό έχουμε να αντιμετωπίσουμε ταυτόχρονα παγετώνες και καύσωνες μαζί, αφού σχεδόν μόνιμα έχουμε ακραίες αλλαγές σε όλα τα επίπεδα. Αλλαγές που πολλές φορές είναι προς όφελος των φορολογουμένων και της κοινωνίας γενικότερα και άλλες φορές προσπαθούν να κινηθούν προς αυτή την κατεύθυνση, αλλά λειτουργούν ανάποδα σε σχέση με τον σκοπό τους. Το λέμε αυτό, γιατί προφανώς και καμία αλλαγή δεν γίνεται με σκεπτικό ηθελημένα να ταλαιπωρήσει κάποιον, όμως από το αποτέλεσμα μπορεί να προκύπτει μία ταλαιπωρία, η οποία όσο παραμένει ακυρώνει και αμαυρώνει ολοκληρωτικά ή εν μέρει τον σκοπό της αλλαγής.

Μίας λοιπόν και λέμε για αλλαγές, εχθές παρουσιάστηκε το σχέδιο δράσης της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων για το 2024 από τον διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. κ. Γιώργο Πιτσιλή. Στην εν λόγω παρουσίαση είδαμε αρκετά ενδιαφέροντα πράγματα, κάποια από αυτά, κυρίως στο ελεγκτικό κομμάτι, τα γνωρίζαμε ήδη και κάποια άλλα τα ακούσαμε για πρώτη φορά. Σίγουρα όλα κινούνται γύρω από το κομμάτι της ψηφιοποίησης και της αυτοματοποίησης κάποιων δεδομένων. Αυτό δεν είναι κάτι καινούργιο, αφού η στόχευση της ψηφιοποίησης όλων των δεδομένων είναι ξεκάθαρη εδώ και πολύ καιρό. Το θέμα είναι ότι πετυχαίνει απόλυτα τον σκοπό της; Νομίζουμε ότι η απάντηση μπορεί να δοθεί από πολλούς από εμάς, κάνοντας μία περίληψη της καθημερινότητας μας τα τελευταία 3-4 χρόνια. Προφανώς και υπάρχουν θέματα στα οποία η ψηφιοποίηση βοηθά στο να γίνουν γρηγορότερα και αμεσότερα, όμως υπάρχουν και κάποια άλλα που αν δεν γίνει κάτι δημιουργούν αρκετά προβλήματα στην καθημερινότητα όλων μας.

Ένας από τους πρώτους στόχους της ψηφιοποίησης ήταν η απομάκρυνση του φορολογούμενου από τις δημόσιες υπηρεσίες, δίνοντας του μία επιλογή απομακρυσμένης επικοινωνίας με αυτές. Η αρχή του εν λόγω έγινε βίαια λόγω των υγειονομικών μέτρων κατά του κορωνοϊού, αλλά όπως αποδείχτηκε εκ του αποτελέσματος ήταν μία αρχή που θα μας συντροφεύει στο υπόλοιπο της ζωής μας. Έχουν μπει στην ζωή μας άπειρες εφαρμογές, το e- αίτημα, το e-ραντεβού, το e-mail που έγινε τρόπος επικοινωνίας με τις υπηρεσίες, οι απομακρυσμένες βεβαιώσεις και άλλα τέτοια πολλά που ομολογουμένως αν τα έλεγες σε κάποιον πριν δέκα χρόνια, θα σε κοιτούσε σαν εξωγήινο, όμως φτάνει αυτό για να βελτιωθεί η καθημερινότητα μας, άρα και του πολίτη;

Εκ του αποτελέσματος, σε κάποια δεδομένα δυστυχώς όχι μόνο δεν φτάνει, αλλά είναι περιπτώσεις που λειτουργεί ανάποδα, αφού έχουμε ακούσει πολλούς από τους συναδέλφους να αναπολούν το παρελθόν την διά ζώσης επικοινωνίας. Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα τα τελευταία χρόνια παρουσιάζεται στα θέματα μητρώου, αφού άπειρες υποθέσεις λιμνάζουν στην «ηλεκτρονική σειρά» εξυπηρέτησης των υπηρεσιών. Καταρχάς, να ξεκινήσουμε αναφέροντας ότι γνωρίζουμε ότι δεν ευθύνονται για αυτό οι υπάλληλοι των εν λόγω τμημάτων, αλλά κάνουν τα αδύνατα δυνατά για να μπορέσουν να σώσουν ότι μπορούν από την προβληματική κατάσταση που έχει δημιουργηθεί, όμως δεν προλαβαίνουν γιατί πολύ απλά έχουν μείνει λίγοι… Πάρα πολύ λίγοι, αφού πολλές Δ.Ο.Υ. έχουν κλείσει, αλλά και όσες έχουν μείνει λειτουργούν με ελάχιστο προσωπικό, αφού πολλοί έχουν συνταξιοδοτηθεί, αλλά και πολλοί έχουν ήδη μετατεθεί στα ελεγκτικά κέντρα. Όσο όλα τα τμήματα ήταν στις Δ.Ο.Υ. μπορεί να υπήρχε χείρα βοηθείας προς τα «πηγμένα» τμήματα για να βοηθηθεί η κατάσταση, όμως πλέον δεν υπάρχει αυτή η δυνατότητα, αφού οι υπηρεσίες ελέγχου, καλώς για τον σκοπό τους, έχουν απομονωθεί από τις υπόλοιπες.

Εκτός όμως ότι έχουν μείνει λίγοι, είναι μία από τις υπηρεσίες που η απομακρυσμένη επικοινωνία είναι πολύ δύσκολο να αντικαταστήσει την διά ζώσης επικοινωνία για πολλούς και διάφορους λόγους. Πρώτον, καλώς ή κακώς, γιατί δεν είναι όλοι εκπαιδευμένοι στο να μπορούν να περιγράψουν γραπτώς κάτι που θα έκαναν προφορικά. Αντίστοιχα, πάλι καλώς ή κακώς, δεν είναι όλοι εκπαιδευμένοι να μπορούν να αντιληφθούν με τον ίδιο τρόπο τον γραπτό λόγο σε σχέση με τον προφορικό. Στην διά ζώσης επικοινωνία έχεις την πολυτέλεια να δείξεις τι μεταβολή κάνεις, να υπογραμμίσεις, να λύσεις άμεσα μία απορία ή μία ενδεχόμενη διαφωνία – λανθασμένη ή μη- και γενικότερα να προχωρήσει η δουλειά και να περάσει ο επόμενος. Αυτό βέβαια πολλές φορές μοιραία δημιουργούσε την εικόνα των γνωστών ουρών του παρελθόντος. Τώρα ουρές δεν υπάρχουν, αφού αν πας σε κάποια υπηρεσία νομίζεις ότι είναι Παρασκευή πριν καμία 15αριά και βάλε χρόνια, που τις Παρασκευές δεν είχαν συναλλαγή με το κοινό τα τμήματα Κ.Β.Σ., μητρώου και εισοδήματος. Υπάρχει όμως μία νέα ουρά, ύπουλη, που είναι αόρατη χαμένη κάπου μεταξύ αιτημάτων και τυπωμένων εγγράφων.

Δεν θα μπούμε σε συγκεκριμένα παραδείγματα, γιατί δεν θέλουμε να αδικήσουμε κανέναν, όμως γνωρίζετε πολύ καλά ότι το πρόβλημα είναι μεγάλο και δημιουργεί ποικίλα προβλήματα σε πολλά επίπεδα. Προφανώς και για να γίνεται μία μεταβολή σε ένα νομικό πρόσωπο ή μία επιχείρηση, κάποιος λόγος υπάρχει. Η εν λόγω μεταβολή θα πρέπει να απεικονιστεί και σε κάποια άλλη υπηρεσία, ασφαλιστικό ταμείο, τράπεζα ή και οπουδήποτε αλλού. Όταν αυτή η μεταβολή αργεί να φανεί μπορεί να δημιουργήσει πρόβλημα στη δήλωση του νομικού προσώπου, στη δήλωση του φυσικού προσώπου, στην σύνταξη, στον Ε.Φ.Κ.Α. που δεν γράφει τον νεοεισερχόμενο εταίρο, γιατί δεν τον βλέπει στο Τaxis και άλλα πολλά παρόμοια, μάλιστα πολλές φορές επιφέρει και πρόστιμα εκπρόθεσμων υποβολών δηλώσεων. Τα ίδια πάνω κάτω και με τις ενάρξεις που δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν μέσω gov.gr ή μέσω Υ.Μ.Σ., αλλά και με τις διακοπές, αλλά είπαμε δεν φταίνε οι υπάλληλοι που παλεύουν με τα αιτήματα, έχουν μείνει λίγοι… Πολύ λίγοι και προσπαθούν πολύ.

Το ξέρετε ότι υπάρχουν υπηρεσίες που λειτουργούν με έναν υπάλληλο, το πολύ δύο; Τι να πρωτοκάνουν οι άνθρωποι από τα χιλιάδες αιτήματα που δέχονται; Αυτό είναι ένα πρόβλημα που πρέπει να βρεθεί λύση άμεσα για να πάψουν να μένουν «παστωμένες» οι υποθέσεις, οι φορολογούμενοι να πιέζουν εμάς, εμείς τους υπαλλήλους και αυτός ο φαύλος κύκλος να μην κλείνει ποτέ. Δεν γίνεται να θεωρείται «βιαστικός» αυτός που ζητά μετά από 15 ημέρες να έχει γίνει η έναρξη του. Δεν γίνεται σε μία εποχή που η κοινή γνώμη νομίζει ότι όλα γίνονται με ένα «κλικ» να υπάρχουν αιτήματα δύο χρόνων που δεν έχουν υλοποιηθεί.

Το θέμα το έχουμε θίξει και στο παρελθόν, προτείνοντας μάλιστα αρκετές λύσεις επί του θέματος. Στο σχέδιο δράσης βλέπουμε ότι σχεδιάζεται κάτι σε σχέση με τις διακοπές δραστηριότητας για το πρώτο τρίμηνο του 2024 ( πίνακας 3.2 1η περίπτωση) και αντίστοιχα για τις μεταβολές νομικών προσώπων και μεταφορές έδρας, αλλά και Κ.Α.Δ. επιχειρήσεων (πίνακας 3.2 4η και 5η περίπτωση). Θέλουμε να πιστεύουμε ότι τα εν λόγω θα λύσουν το πρόβλημα, γιατί προς το παρόν είναι πολύ σοβαρότερο από όσο μπορεί να φανταστεί κάποιος.

Κλείνοντας, δεν θα αφήσουμε ασχολίαστο αυτό που διαβάζουμε για τις προ συμπληρωμένες δηλώσεις που θα λειτουργούν στον αυτόματο πιλότο, όπως λέγεται χαρακτηριστικά. Μακάρι να είναι για καλό των φορολογουμένων, για να γλιτώσουν και από τον «βραχνά» του λογιστή, όμως αλήθεια πως θα προ συμπληρώνεται το Ε2; Αντίστοιχα, πως θα προ συμπληρώνονται κατοικίες, δάνεια, τόκοι, κέρδη από μετοχές, αποδείξεις και ότι άλλο συμπληρώνεται από τον συντάκτη μίας φορολογικής δήλωσης. Αν αυτό θα γίνει για να μην έχουμε τις «καθιερωμένες παρατάσεις», πάλι καλοδεχούμενο θα είναι, αλλά αλήθεια πείτε μας για τις απαραίτητες παρατάσεις φταίνε οι δηλώσεις των μισθωτών και των συνταξιούχων ή μήπως φταίει κάτι άλλο; Για να δούμε…

Καλό Σαββατοκύριακο σε όλους…



comments powered by Disqus
* Παρακαλούμε τα σχόλια να μην είναι σε greeklish. Σχόλια με υβριστικό ή προσβλητικό περιεχόμενο θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.
Δημόσιες Υπηρεσίες, ΔΟΥ, Λογιστές-φοροτεχνικοί