
Αναδημοσίευση από το Ενημερωτικό Δελτίο Ιουλίου - Αυγούστου 2022 της ΣΟΛ Α.Ε.
https://www.solcrowe.gr
Οι πρόσοδοι που αποκτούν οι φορείς γενικής κυβέρνησης από το «Κοινό Κεφάλαιο των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου και ασφαλιστικών φορέων (Κ.Κ.Ν.Π.Δ.Δ. και Α.Φ.)» απαλλάσσονται της φορολογίας εισοδήματος
ΕΡΩΤΗΜΑ
- Στο Ενημερωτικό Δελτίο Ιουλίου - Αυγούστου 2019 της ΣΟΛ Α.Ε. είχε δημοσιευθεί το παρακάτω ερώτημα:
«Σύμφωνα με την από 24-04-2015 Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, «Κατεπείγουσα ρύθμιση για τη μεταφορά ταμειακών διαθεσίμων των Φορέων Γενικής Κυβέρνησης προς επένδυση στην Τράπεζα της Ελλάδος» (ΦΕΚ Α΄ 41), η οποία κυρώθηκε με το Ν. 4323/2015 (ΦΕΚ Α' 43/27-04-2015)
«Οι Φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, όπως αυτοί προσδιορίζονται από το ισχύον «Μητρώο Φορέων Γενικής Κυβέρνησης» που τηρείται με ευθύνη της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής και οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης α΄ και β΄ βαθμού, υποχρεούνται να καταθέτουν τα ταμειακά τους διαθέσιμα και να μεταφέρουν τα κεφάλαια προθεσμιακών τους καταθέσεων σε λογαριασμούς ταμειακής διαχείρισης που τηρούν στην Τράπεζα της Ελλάδος, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης γενικής ή ειδικής διάταξης ή διαδικασίας. Από την υποχρέωση αυτή εξαιρούνται τα κεφάλαια που απαιτούνται για την κάλυψη των ταμειακών τους αναγκών για το επόμενο δεκαπενθήμερο, καθώς και τα κεφάλαια που έχουν κατατεθεί από τους ανωτέρω φορείς στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων. Εξαιρούνται επίσης οι Δημόσιες Επιχειρήσεις κατά την έννοια της παραγράφου 5, οι Δημόσιοι Οργανισμοί κατά την έννοια της παραγράφου 6 του άρθρου 1 του ν. 3429/2005 (Α΄ 314) καθώς και οι Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης, οι οποίοι δύνανται να μεταφέρουν τα ως άνω αναφερόμενα κεφάλαια στην Τράπεζα της Ελλάδος για τον ίδιο σκοπό. Επί των κεφαλαίων που είναι κατατεθειμένα ή θα κατατεθούν στους ανωτέρω λογαριασμούς της Τράπεζας της Ελλάδος εφαρμόζονται οι διατάξεις της περίπτωσης ζ΄ της παραγράφου 11 του άρθρου 15 του Ν. 2469/1997 (Α΄ 38), όπως ισχύουν.»
Σύμφωνα με την παρ. 11 του άρθρου 15 του Ν. 2469/1997 τα ταμειακά διαθέσιμα των Φορέων Γενικής Κυβέρνησης (Φ.Γ.Κ.) τα οποία συνιστούν το Κοινό Κεφάλαιο βρίσκονται υπό την διαχείριση της Τράπεζας της Ελλάδος και επενδύονται σε κινητές αξίες του Ελληνικού Δημοσίου. Η διαχειριστική χρήση του Κοινού Κεφαλαίου έχει τη διάρκεια του ημερολογιακού εξαμήνου, στο τέλος του οποίου οι καθαρές πρόσοδοι κατανέμονται στους δικαιούχους ανάλογα με το ύψος και τη διάρκεια της συμμετοχής τους στο Κοινό Κεφάλαιο. Τα δημιουργούμενα νέα υπόλοιπα στους λογαριασμούς των Φορέων επανεπενδύονται άμεσα από την ΤτΕ.
Σύμφωνα με τα ανωτέρω δύο φορές το χρόνο (στις 30/6 και στις 31/12) γίνεται αποτίμηση της διαχείρισης του Κοινού Κεφαλαίου.
Δεδομένου ότι οι Φορείς αυτοί φορολογούνται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 46 του Ν. 4172/2013, στο εισόδημα που αποκτούν από κεφάλαιο και υπεραξία μεταβίβασης κεφαλαίου και το γεγονός ότι οι ανωτέρω πρόσοδοι δεν ρευστοποιούνται από το Φορέα αλλά επανεπενδύονται από την ΤτΕ, πως αντιμετωπίζονται φορολογικά;»
ΓΝΩΜΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ
Η γνώμη της επιτροπής, όπως είχε διατυπωθεί και δημοσιευθεί στο Ενημερωτικό Δελτίο Ιουλίου-Αυγούστου 2019 της ΣΟΛ Α.Ε., η τεκμηρίωση της οποίας είχε στηριχθεί στις ισχύουσες μέχρι τότε διατάξεις, ήταν η εξής:
«Οι πρόσοδοι που αποκτούν οι φορείς γενικής κυβέρνησης από το «Κοινό Κεφάλαιο των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου και ασφαλιστικών φορέων (Κ.Κ.Ν.Π.Δ.Δ. και Α.Φ.)», ελλείψει απαλλακτικής διάταξης, υπόκεινται σε φορολογία εισοδήματος.».
- Μεταγενέστερα όμως, με το άρθρο54 του Ν. 4916/2022 (ΦΕΚ Α’ 65/28.3.2022) τροποποιηθήκαν τα άρθρα 45 και47 του Ν. 4172/2013 με συνέπεια την εξαίρεση του Κοινού Κεφαλαίου της παρ. 11του άρθρου 15 ν. 2469/1997 και την απαλλαγή των προσόδων του από τη φορολογία εισοδήματος.
Με την παρ. 4ζ του άρθρου 92 του ίδιου νόμου, η ισχύς του άρθρου 54 ορίστηκε η 1η.1.2014.
- Στο άρθρο 54 του Ν. 4916/2022 ορίζεται ότι:
«1. Στο τέλος του άρθρου 45 του ν. 4172/2013 (Α' 167) προστίθεται εδάφιο ως εξής:
«Το Κοινό Κεφάλαιο της παρ. 11 του άρθρου 15του ν. 2469/1997 (Α' 38) εξαιρείται του φόρου εισοδήματος νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων.»
2. Στο τέλος του άρθρου 47 του ν. 4172/2013προστίθεται παρ. 9 ως εξής:
«9. Οι πρόσοδοι που αποκτούν οι φορείς γενικής κυβέρνησης από τη συμμετοχή τους στο Κοινό Κεφάλαιο της παρ. 11 τουάρθρου 15 του ν. 2469/1997, καθώς και από τους λογαριασμούς ταμειακής διαχείρισης, σύμφωνα με την περ. η' της παρ. 11 του άρθρου 15 του ν. 2469/1997, απαλλάσσονται του φόρου εισοδήματος.»
3. Ποσά φόρου που έχουν καταβληθεί έως την έναρξη ισχύος του παρόντος, δεν επιστρέφονται.».
- Στην αιτιολογική έκθεση του άρθρο 54 του Ν. 4916/2022 αναφέρονται τα εξής: «Με την προτεινόμενη ρύθμιση ορίζεται η εξαίρεση του Κοινού Κεφαλαίου από τον φόρο εισοδήματος, ως υποκειμένου φόρου, καθώς και η απαλλαγή από τον φόρο εισοδήματος των προσόδων, που αποκτούν οι Φορείς Γενικής Κυβέρνησης, είτε από τη συμμετοχή τους στο Κοινό Κεφάλαιο, είτε από τους Λογαριασμούς Ταμειακής Διαχείρισης που τηρούνται στην Τράπεζα της Ελλάδος.».
- Με την εγκύκλιο Ε.2045/2022 δόθηκαν οδηγίες εφαρμογής του άρθρου 54 του Ν. 4916/2022, που είναι οι εξής:
«Αναφορικά με το πιο πάνω θέμα σας γνωρίζουμε τα ακόλουθα:
Α. ΚΟΙΝΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ - ΠΡΟΣΟΔΟΙ ΚΟΙΝΟΥ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ ΚΑΙ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΩΝ ΤΑΜΕΙΑΚΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ
1. Με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 54του ν. 4916/2022 προστέθηκε εδάφιο στο τέλος του άρθρου 45 του ΚΦΕ, σύμφωνα με το οποίο το Κοινό Κεφάλαιο της παρ. 11 του άρθρου 15 του ν. 2469/1997 (Α' 38) εξαιρείται του φόρου εισοδήματος νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων.
Κατά συνέπεια, το Κοινό Κεφάλαιο δεν αποτελεί υποκείμενο του φόρου εισοδήματος νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων και εξαιρείται της φορολογίας εισοδήματος για το κάθε μορφής εισόδημά του. Περαιτέρω, δεδομένης της μη συμπερίληψής του στα νομικά πρόσωπα και οντότητες του άρθρου 45 του ΚΦΕ δεν υποχρεούται σε υποβολή δήλωσης φορολογίας εισοδήματος νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων με βάση τις διατάξεις του άρθρου 68 του ΚΦΕ και περαιτέρω δεν ενεργείται παρακράτηση φόρου στα εισοδήματά του. Τυχόν ποσά που έχουν ήδη παρακρατηθεί και αποδοθεί δεν αναζητούνται, καθόσον οι ως άνω διατάξεις ισχύουν μεν από 1.1.2014, σύμφωνα με την περ. ζ της παρ. 3 άρθρου 92 του ν. 4916/2022, ωστόσο, με βάση τις διατάξεις της 3 του άρθρου 54 του ίδιου νόμου, ποσά φόρου που έχουν καταβληθεί έως την έναρξη ισχύος του νόμου αυτού, ήτοι τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως την 28.3.2022 ( παρ. 1 του άρθρου 92 του ν. 4916/2022), δεν επιστρέφονται.
2. Με τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 54του ν. 4916/2022 προστέθηκε παράγραφος 9 στο τέλος του άρθρου 47 του ΚΦΕ, σύμφωνα με την οποία οι πρόσοδοι που αποκτούν οι φορείς γενικής κυβέρνησης από τη συμμετοχή τους στο Κοινό Κεφάλαιο της παρ. 11 του άρθρου 15 του ν.2469/1997, καθώς και από τους λογαριασμούς ταμειακής διαχείρισης, σύμφωνα με την περ. η' της παρ. 11 του άρθρου 15 του ν. 2469/1997, απαλλάσσονται του φόρου εισοδήματος.
Συνεπώς, δεδομένης της σχετικής απαλλαγής των προσόδων που αποκτούν οι φορείς γενικής κυβέρνησης από τη συμμετοχή τους στο Κοινό Κεφάλαιο, καθώς και από τους λογαριασμούς ταμειακής διαχείρισης, τα σχετικά εισοδήματα δεν υπόκεινται σε παρακράτηση φόρου. Τυχόν ποσά φόρου που έχουν παρακρατηθεί και αποδοθεί δεν αναζητούνται σύμφωνα με τα αναφερόμενα στην παράγραφο 1 της παρούσας.
Οδηγίες για την απεικόνιση των εν λόγω, απαλλασσόμενων, προσόδων στη δήλωση φορολογίας εισοδήματος νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων φορολογικού έτους 2021 έχουν δοθεί με την Ε. 2040/2022 εγκύκλιο. Με την ίδια εγκύκλιο διευκρινίστηκε επίσης ότι τυχόν δαπάνες ή ζημίες σχετιζόμενες με τις πιο πάνω απαλλασσόμενες από το φόρο προσόδους (από τη συμμετοχή στο Κοινό Κεφάλαιο ή από τους λογαριασμούς ταμειακής διαχείρισης), δεν αναγνωρίζονται προς έκπτωση από τα λοιπά έσοδα από επιχειρηματική δραστηριότητα των πιο πάνω νομικών προσώπων.
3. Όσον αφορά στα προηγούμενα φορολογικά έτη, δεδομένου ότι οι διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 54 του ν. 4916/2022 ισχύουν μεν από 1.1.2014, σύμφωνα με την περ. ζ της παρ. 3 του άρθρου 92 του ίδιου νόμου, ωστόσο ποσά φόρου που έχουν καταβληθεί έως τις 28.3.2022 δεν επιστρέφονται, σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 54 του ίδιου νόμου, και προκειμένου να αποφευχθεί άσκοπη ταλαιπωρία των φορολογουμένων και πρόσθετο διοικητικό κόστος για τη φορολογική διοίκηση, με την παρούσα διευκρινίζεται ότι φορείς γενικής κυβέρνησης που συμπεριέλαβαν τα σχετικά ποσά στο φορολογητέο εισόδημά τους δεν απαιτείται να υποβάλουν τροποποιητικές δηλώσεις, καθόσον η υποβολή τους δεν θα γεννούσε καμία αξίωση για επιστροφή φόρου. Επίσης, δεν απαιτείται η υποβολή τροποποιητικών δηλώσεων από τους φορείς γενικής κυβέρνησης που δεν συμπεριέλαβαν τα σχετικά ποσά στο φορολογητέο εισόδημά τους, ακόμα και αν δεν τα απεικόνισαν ούτε στα «Λοιπά μη φορολογούμενα έσοδά τους».
- Από τα παραπάνω προκύπτει ότι:
Από την 1η.1.2014, που είναι και η ημερομηνία έναρξης ισχύος του νέου ΚΦΕ ( Ν.4172/2013), οι πρόσοδοι που αποκτούν οι φορείς γενικής κυβέρνησης, από τη συμμετοχή τους στο Κοινό Κεφάλαιο της παρ. 11 του άρθρου 15 του Ν. 2469/1997, καθώς και από τους λογαριασμούς ταμειακής διαχείρισης, που τηρούνται στην Τράπεζα της Ελλάδος, απαλλάσσονται της φορολογίας εισοδήματος. Ποσά φόρου που έχουν καταβληθεί έως 28.3.2022, ημερομηνία έναρξης ισχύος του Ν. 4916/2022, δεν επιστρέφονται.
Νομοθεσία – Νομολογία
Άρθρα 45 και 47 Ν.4172/2013
Εγκύκλιος της Α.Α.Δ.Ε. Ε.2045/17.5.2022