08/11/24 | Αρχική > Αρθρογραφία > Φοροτεχνικός

Λίγα λόγια για το νέο φορολογικό νομοσχέδιο

Σε συνεργασία με τον Ηλία Χατζηγεωργίου - Φοροτεχνικό, Αντιπρόεδρο Επιτροπής Λογιστών Ε.Ε.Α.

Η πρώτη γεμάτη εβδομάδα του Νοεμβρίου τείνει προς το τέλος της και ο καιρός, παρά την σχετική πτώση της θερμοκρασίας, εξακολουθεί να μας δείχνει την καλή του διάθεση, αφού οι ηλιόλουστες ημέρες ακόμα μας συντροφεύουν. Βέβαια, μας συντροφεύουν τόσο πολύ, που έχουμε ξεχάσει την έννοια της λέξης βροχή, κάτι που έχει αρχίζει και προβληματίζει πολύ όσους την περιμένουν με ανοιχτές αγκάλες.

Από την άλλη, όμως, το ημερολόγιο δείχνει 8 Νοεμβρίου και ήδη έχουμε κλείσει σχεδόν έναν μήνα από την έναρξη της σεζόν διανομής πετρελαίου θέρμανσης. Επειδή η Ελλάδα δεν είναι μόνο τα αστικά κέντρα, ήδη υπάρχουν πολλοί συμπολίτες μας που έχουν ξεκινήσει να αγοράζουν πετρέλαιο θέρμανσης, αφού τη νύχτα η θερμοκρασία μπορεί να πέφτει και κάτω από το 0. Το θυμίζουμε αυτό, γιατί ακόμα δεν έχει ανοίξει η εφαρμογή του επιδόματος θέρμανσης, ούτε φυσικά έχει εκδοθεί κάποια απόφαση για αυτό τον σκοπό. Πέρσι η σχετική απόφαση είχε εκδοθεί στις 30 Οκτωβρίου και η εφαρμογή για την αίτηση είχε ανοίξει λίγες ημέρες μετά, με προθεσμία αίτησης έως τις 8 Δεκεμβρίου. Ο λόγος της καθυστέρησης ίσως έγκειται στο γεγονός ότι η στόχευση φέτος είναι η αίτηση να είναι κοινή, αλλά όπως και να έχει ο κόσμος ήδη έχει αρχίσει και ρωτάει επί του θέματος και ανησυχεί γιατί θέλει να κάνει τον οικονομικό προγραμματισμό του.

Από την άλλη, όμως, μπορεί εφαρμογή για επίδομα θέρμανσης να μην έχουμε, έχουμε, όμως, νέο φορολογικό νομοσχέδιο με τίτλο «Μέτρα για την ενίσχυση του εισοδήματος, φορολογικά κίνητρα για την καινοτομία και τους μετασχηματισμούς επιχειρήσεων και άλλες διατάξεις». Το πολυσέλιδο νομοσχέδιο των συνολικά 117 άρθρων θα είναι προς διαβούλευση έως την Τρίτη 19 Νοεμβρίου. Μέσα στα άρθρα συμπεριλαμβάνονται πολλές και διάφορες ενδιαφέρουσες διατάξεις, που κατά κύριο λόγο νομοθετούν τις εξαγγελίες του πρωθυπουργού στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης και τις μετέπειτα εξειδικεύσεις από τους συναρμόδιους υπουργούς.

Ας ξεκινήσουμε από τα θετικά στοιχεία, που είναι η νομοθέτηση της εξαγγελίας για κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος για όλες τις ατομικές επιχειρήσεις. Ανεξαρτήτως ιδιότητας της ατομικής επιχείρησης, δηλαδή είτε πρόκειται για εμπορική επιχείρηση, είτε πρόκειται για ελεύθερο επαγγελματία, είτε πρόκειται για ατομική επιχείρηση που φορολογείται με την κλίμακα των μισθωτών γιατί τηρεί την προϋποθέσεις του άρθρου 12.2.στ του Ν. 4172/2023, κοινώς τα λεγόμενα μπλοκάκια, το τέλος επιτηδεύματος δεν θα εφαρμόζεται από το φορολογικό έτος 2024 και μετά, άρα οι επερχόμενες δηλώσεις δεν θα περιλαμβάνουν το εν λόγω τέλος.

Αντιθέτως, όμως, το τέλος επιτηδεύματος θα εξακολουθήσει να απασχολεί το σύνολο των νομικών προσώπων, αφού δεν προβλέπεται κατάργηση για αυτά, ανεξαρτήτως είδους επιχείρησης. Τονίζουμε το «ανεξαρτήτως είδους επιχείρησης», γιατί ίσως θα μπορούσε να γίνει μία κουβέντα για τις προσωπικές εταιρείες, δηλαδή τις Ο.Ε. και τις Ε.Ε., που κατά βάση είναι κάτι σαν συνενωμένες ατομικές επιχειρήσεις. Αλλά είναι κάτι που θέλουμε να πιστεύουμε θα εξεταστεί στο μέλλον, αφού αυτό το οριζόντιο τέλος επιτηδεύματος που επιβάλλεται είναι πολύ πιο επιβαρυντικό για μία επιχείρηση με ζημία ή με χαμηλά κέρδη σε σχέση με μία επιχείρηση που παρουσιάζει μεγαλύτερη κερδοφορία. Νομίζουμε ότι έχουμε ξεφύγει σαν οικονομία από το περιβάλλον της «έκτακτης κατάστασης», που μας το έφερε στη ζωή μας, οπότε θα πρέπει να επανεξεταστεί ή ακόμα καλύτερα να αφαιρεθεί ολικά, όπως έγινε και στις ατομικές επιχειρήσεις.

Μία ακόμη αλλαγή που αφορά τις ατομικές επιχειρήσεις έχει να κάνει με την διαφοροποίηση του τρόπου υπολογισμού του ελάχιστου τεκμαρτού εισοδήματος όταν η επιχείρηση έχει έστω έναν εργαζόμενο, που ο ετήσιος μισθός του είναι υψηλότερος από τον κατώτατο μισθό πολλαπλασιαζόμενο επί 14. Η σύγκριση με τον υψηλότερα αμειβόμενο εργαζόμενο φεύγει από την αρχή της σύγκρισης και πηγαίνει στο τέλος με την εξής λογική:

εάν το άθροισμα Α+Β+Γ (των τριών φάσεων δηλαδή) > 30.000 και ο υψηλότερα αμειβόμενος υπάλληλος που απασχολείται από τον υπόχρεο έχει μικτές αποδοχές > από (Α+Β+Γ), τότε το ελάχιστο τεκμαιρόμενο εισόδημα = με αυτές τις μικτές αποδοχές και έως 30.000. Στο συγκεκριμένο θέμα είχαμε αναφερθεί αναλυτικά στο άρθρο μας «Όσα είδαμε και ακούσαμε στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης», οπότε για να μην επαναλαμβανόμαστε αν θέλετε μπορεί να ανατρέξετε σε αυτό.

Επιπλέον, για τις επιχειρήσεις και τους εργαζόμενους περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο διατάξεις για τη μείωση κατά μία ποσοστιαία μονάδα των ασφαλιστικών εισφορών μισθωτών υπηρεσιών για τον κλάδο υγειονομικής περίθαλψης, η οποία μείωση θα μοιραστεί ισομερώς σε εργαζόμενο και εργοδότη. Για την ακρίβεια, από 1/1/2025 για τον κλάδο υγείας ο εργοδότης θα καταβάλλει 3,80% επί των μικτών αποδοχών του εργαζόμενου (από 4,3%) και επίσης θα παρακρατεί 1,65% από τον εργαζόμενο (από 2,15%) .

Εκτός αυτού, επιπλέον, θα υπάρχει διάταξη, που θα απαλλάσσει από ασφαλιστικές εισφορές τα φιλοδωρήματα, ανεξαρτήτως ύψους, που λαμβάνουν οι εργαζόμενοι από τους πελάτες της επιχείρησης. Μέχρι τώρα να θυμίσουμε ότι υπήρχε ο παραλογισμός ότι ο εργοδότης θα έπρεπε να καταβάλει από την τσέπη του ασφαλιστικές εισφορές για κάτι που έδωσε οικειοθελώς ο πελάτης σαν φιλοδώρημα, αφού ο νόμος δεν περιορίζονταν μόνο στην παρακράτηση από τον εργαζόμενο. Τέλος, για να κλείσουμε το θέμα με τα φιλοδωρήματα, στο νομοσχέδιο εμπεριέχεται και η διάταξη που περιλαμβάνει το μηνιαίο αφορολόγητο ύψους 300 ευρώ για κάθε μισθωτό της επιχείρησης που λαμβάνει προαιρετικά φιλοδώρημα από πελάτες της επιχείρησης, έναντι της παρασχεθείσας σε αυτούς εξυπηρέτησης. Μάλιστα, το αφορολόγητο εφαρμόζεται ανεξάρτητα αν τα χρήματα τα λαμβάνει ο μισθωτός μέσω της επιχείρησης ή απευθείας από τον πελάτη. Μοναδική εξαίρεση για τα δύο προαναφερόμενα αποτελούν τα φιλοδωρήματα που καταβάλλονται στους εργαζόμενους ως συγκεκριμένο ποσοστό του μισθού ή ημερομισθίου ή σταθερό ποσό με βάση όρο ατομικής συμφωνίας, σύμβασης εργασίας ή συλλογικής σύμβασης ή διαιτητικής απόφασης και εισπράττονται τακτικά, επαυξάνοντας τις αποδοχές τους, τα οποία φορολογούνται και περιλαμβάνονται στις ασφαλιστέες αποδοχές κανονικά.

Για το τέλος αφήσαμε για μία μικρή αναφορά για ένα θέμα επί των ακινήτων, γιατί από ότι αντιληφθήκαμε το ενδιαφέρον είναι μεγάλο. Αναφερόμαστε στο ετήσιο πάγωμα της βραχυχρόνιας μίσθωσης για το 1ο – 2ο και 3ο δημοτικό διαμέρισμα της Αθήνας, για όλο το 2025 με δυνατότητα παράτασης και για το 2026. Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, έγινε αυτό που είχαμε προβλέψει, ότι δηλαδή δεν θα μπορούν να ληφθούν νέα Α.Μ.Α. ακινήτων. Το νομοσχέδιο, όμως, μιλάει για απαγόρευση, με αντίστοιχη επιβολή πολύ υψηλού προστίμου στους παραβάτες που εξέδωσαν παράτυπα Α.Μ.Α.. Δεν μιλάει για μπλοκάρισμα της διαδικασίας έκδοσης Α.Μ.Α. Επειδή όπως φαίνεται το μπαλάκι θα πέσει πάλι στους φορολογούμενους, άρα έμμεσα και σε εμάς, να θυμίσουμε ότι νέος Α.Μ.Α. εκδίδεται και όταν λήξει το μισθωτήριο που δίνει το δικαίωμα επινοικίασης μέσω βραχυχρόνιας μίσθωσης, αφού ακόμα και αν το μισθωτήριο ανανεωθεί το μητρώο βραχυχρόνιων δεν «διαβάζει» την ανανέωση του και αναγκαστικά εκδίδεις νέο Α.Μ.Α.. Επίσης, νέος Α.Μ.Α. πρέπει να εκδοθεί όταν το ακίνητο μεταβιβαστεί είτε με πώληση, είτε με δωρεά, αφού το Α.Μ.Α. δεν «ακολουθάει» το ακίνητο. Τις δύο περιπτώσεις τις αναφέρουμε πριν την οριστική νομοθέτηση ή έκδοση σχετικής εγκυκλίου, γιατί καμία από τις δύο περιπτώσεις δεν περιλαμβάνει ουσιαστικά μία νέα «άδεια» χρήσης βραχυχρόνιων μισθώσεων. Θεωρούμε θα πρέπει κάτι να σκεφτεί ο νομοθέτης επί του θέματος και να πάρει θέση, για να μην καταλήξουμε για άλλη μία φορά να μπλέκουμε τα μπούτια μας όλοι μαζί, βάζοντας ο καθένας τα προσωπικά του ερωτηματικά και τις προσωπικές του ερμηνείες.

Καλό Σαββατοκύριακο σε όλους.



comments powered by Disqus
* Παρακαλούμε τα σχόλια να μην είναι σε greeklish. Σχόλια με υβριστικό ή προσβλητικό περιεχόμενο θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.
Επίδομα θέρμανσης, Τέλος επιτηδεύματος, Φιλοδωρήματα, Νομοσχέδιο, Βραχυχρόνια μίσθωση, Φορολογικό νομοσχέδιο