08/12/23 | Αρχική > Αρθρογραφία > Φοροτεχνικός

Μήπως η ψηφιοποίηση θέλει κάποιες διορθώσεις;

Σε συνεργασία με τον Ηλία Χατζηγεωργίου - Φοροτεχνικό, Αντιπρόεδρο Επιτροπής Λογιστών Ε.Ε.Α.

Η πρώτη εβδομάδα του Δεκέμβρη πέρασε και οδεύουμε ολοταχώς προς τις αγαπημένες διπλές εορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς. Μπορεί από τη θερμοκρασία να μην το έχουμε αντιληφθεί απόλυτα, αφού ακόμα δεν έχουν έρθει τα βαριά χειμωνιάτικα κρύα, όμως οι δρόμοι και τα σπίτια έχουν αρχίσει και γεμίζουν με τα γνωστά λαμπάκια και τα σχετικά στολίδια, που δίνουν το αγαπημένο εορταστικό κλίμα που δίνει μία ελαφρά διαφοροποίηση στην στενή μας καθημερινότητα.

Πριν ξεκινήσουμε τη θεματολογίας μας, μίας και λέμε για γιορτές, καιρό και κρύα, να θυμίσουμε ότι σήμερα εκπνέει η προθεσμία αίτησης ενδιαφέροντος για το επίδομα θέρμανσης, όπου το σύστημα υπολογίζει σύμφωνα με τα οριζόμενα της εγκυκλίου ΓΔΟΥ 125/2023 για το αν τηρούνται από τον ενδιαφερόμενο τα εισοδηματικά και τα περιουσιακά κριτήρια. Αν τηρούνται οι προϋποθέσεις, με την ίδια εγκύκλιο υπολογίζεται και το ύψους του επιδόματος που δικαιούται. Κλείνοντας αυτήν τη μικρή παρένθεση θα αναρωτηθούμε για άλλη μία φορά για το στενό deadline των αιτήσεων, που λήγει τόσο νωρίς. Δεν ξέρουμε αν η προθεσμία θα πάρει κάποια παράταση, όμως και φέτος αναρωτιόμαστε γιατί η προθεσμία της αίτησης ενδιαφέροντος δεν είναι χρονικά ευέλικτη, παρά μόνο περιορίζεται στην αρχή της περιόδου διανομής και έτσι πετάει απέξω όποιους δεν το σκέφτηκαν ή θα μετακομίσουν σε δικό τους σπίτι μετά τη λήξη της προθεσμίας των αιτήσεων. Ίσως έχει να κάνει και με τον προϋπολογισμό του προγράμματος. Αν ο λόγος είναι προϋπολογιστικός, ίσως το ίδιο ζήτημα να μην το έχουμε του χρόνου, αφού το ελάχιστο εισόδημα ατομικών επιχειρήσεων που θα εφαρμοστεί αναμένεται να αφήσει εκτός προγράμματος αρκετούς από τους φετινούς δικαιούχους ελευθέρους επαγγελματίες.

Αυτό το τελευταίο μας δίνει πάσα για τον σχολιασμό του επόμενου θέματος που είναι η ψήφιση του φορολογικού νομοσχεδίου που ολοκληρώθηκε χθες το βράδυ. Φυσικά στην ψηφοφορία δεν υπήρχαν εκπλήξεις και όπως αναμένονταν το προτεινόμενο νομοσχέδιο υπερψηφίστηκε στο σύνολο του, σύμφωνα με τα δεδομένα που γνωρίζαμε. Πριν την ψήφιση του όμως μπορούμε να πούμε ότι έπιασαν τόπο μερικές από τις παρατηρήσεις μας, όπου είχαμε μερικές αλλαγές της τελευταίας στιγμής.

Πρώτα έπιασαν τόπο οι παρατηρήσεις μας σχετικά με το πρόβλημα που θα δημιουργούσε στα περίπτερα η προσαύξηση ελάχιστων κερδών λόγω υψηλότερου τζίρου από τον Μ.Ο., κάτι το οποίο αναδείξαμε από αυτήν την στήλη στα άρθρα μας «τεκμαρτές τεχνικές ελέγχου με τη μέθοδο "αβάντα στη φοροδιαφυγή"» και «αυτό δεν είναι λύση, περαίωση είναι...». Λίγο πριν την κατάθεση προς ψήφιση, ο υπουργός οικονομικών ανακοίνωσε από την βουλή ότι τα περίπτερα εξαιρούνται από την τεκμαρτή φορολόγηση ως προς το ύψος του τζίρου. Στην περίπτωση αυτή, διορθώθηκε ο παραλογισμός που ο περιπτεράς έπρεπε να δηλώνει τεκμαρτή φορολογία υψηλότερη από την πραγματική, αφού το 5% είναι υψηλότερο από το 4% του κέρδους στα τσιγάρα και του 0,8% των καρτών ανανέωσης ομιλίας.

Επιπλέον, μετά από ενέργειες του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών σε σχέση με το ζήτημα που δημιουργούνταν με τους ασφαλιστικούς συμβούλους, ο υπουργός ανακοίνωσε, επίσης πριν την ψήφιση του νομοσχεδίου, εξαίρεση από τον τεκμαρτό προσδιορισμό ελάχιστου εισοδήματος για τους ασφαλιστικούς συμβούλους που εργάζονται σε έως δύο εταιρείες και έχουν έδρα στο σπίτι τους. Σε αυτήν την περίπτωση, διορθώθηκε ο παραλογισμός του να θεωρείται έμμεσα φοροφυγάς κάποιος που και να θέλει δεν μπορεί να το κάνει, αφού ο τζίρος του είναι εντελώς ξεκάθαρος, γιατί προσδιορίζεται μέσω των προμηθειών από τις ασφαλιστικές εταιρείες ή τα ασφαλιστικά πρακτορεία και μόνο από αυτά. Άρα, εδώ η δυνατότητα μη εμφάνισης τζίρου προφανώς και δεν υπάρχει και έτσι ο τεκμαρτός προσδιορισμός μόνο αποτρεπτικά θα λειτουργούσε σε όσους ήθελαν να κάνουν αυτήν τη δραστηριότητα είτε επαγγελματικά, είτε επικουρικά.

Στις δύο προαναφερόμενες αλλαγές μπορούμε να προσθέσουμε και την εξαίρεση των καφενείων από τον τεκμαρτό τρόπο φορολόγησης στα χωριά κάτω των 500 κατοίκων και στα νησιά έως 3.100 κατοίκους και τη μείωση κατά 50% του τεκμαρτού εισοδήματος για τα ΤΑΞΙ για όσους έχουν μερίδιο έως 25%. Προφανώς και αυτές οι τέσσερις αλλαγές δεν λύνουν τα προβλήματα, αλλά κάνουν κάποιες ελαφριές πινελιές διορθώσεων σε αυτά. Τα προβλήματα και τα ζητήματα που θα ανακαλυφθούν εν ευθέτω χρόνο, εδώ είμαστε να τα σχολιάζουμε όταν αυτά προκύπτουν καθώς και όταν διαβάσουμε το τελικό κείμενο του νόμου, αλλά και τις εγκυκλίους των άρθρων, που πολλές φορές γνωρίζουμε ότι γεννούν αιτίες συζητήσεων.

Κλείνοντας, θα αναφερθούμε σε κάτι που δεν αναγράφεται στο φορολογικό νομοσχέδιο, αλλά το κείμενο του αποτελεί αφορμή για να αναφερθούμε σε αυτό το ζήτημα. Μία από τις «σημαίες» του νέου φορολογικού, είναι η ψηφιοποίηση των φορολογικών δεδομένων, αφού υπάρχουν σημαντικές διατάξεις που συνδέονται με τα myData, την διασύνδεση POS με ταμειακές μηχανές και άλλα τέτοια ψηφιακά δεδομένα. Εκτός αυτού, «κορωνίδα» των αρμοδίων έχει αποτελέσει τα τελευταία χρόνια η ψηφιοποίηση των υπηρεσιών του δημοσίου, όπου τα πάντα πρέπει να γίνονται απομακρυσμένα, ψηφιακά και χωρίς να υπάρχει άμεση επαφή του πολίτη με τον αρμόδιο υπάλληλο. Το εν λόγω project της ψηφιοποίησης ήρθε στη ζωή μας λίγο απότομα πριν περίπου 4 χρόνια με την εφαρμογή των μέτρων κατά του covid-19 και στην αρχή είχαμε αρχίσει να το βλέπουμε πολύ θετικά, όμως στην πορεία νομίζουμε ότι έχει αρχίσει όλους να μας προβληματίζει αρκετά στην καθημερινότητα που βιώνουμε. Φυσικά και μας δίνει λύσεις σε πολλά, όμως με μέχρι τώρα δεδομένα, οι λύσεις είναι περισσότερες από τα προβλήματα;

Στα προαναφερόμενα λόγια δεν αναφερόμαστε στο «μικροπολιτικό» κομμάτι της γνωστής έκφρασης των τελευταίων ετών «μίλα με τον λογιστή σου», το οποίο βέβαια έχει αρχίσει και γίνεται βιωματικό πρόβλημα για πολλούς από εμάς στον κλάδο μας, αλλά σε ένα γενικότερο πρόβλημα που υπάρχει το τελευταίο διάστημα στη λειτουργία της οικονομίας, της χώρας και της κοινωνίας σε σχέση με την ψηφιοποίηση.

Φυσικά και η ψηφιοποίηση δίνει λύση στην δυνατότητα λήψης μίας πληροφορίας, όμως δίνει άραγε στην δυνατότητα μείωσης του χρόνου υλοποίησης κάποιων διαδικασιών; Αν κρίνουμε από τους χρόνους υλοποίησης πολλών αιτήσεων, δυστυχώς όχι μόνο δεν δίνει λύση, αλλά κάνει το ακριβώς αντίθετο αφού πολλαπλασιάζει στο έπακρο τον χρόνο που περιμένει κάποιος για να υλοποιηθεί η συγκεκριμένη αίτηση. Το πρόβλημα όμως είναι ότι όσο περιμένεις για τη μία υλοποίηση, μπορεί να χάσεις κάποια προθεσμία για κάτι άλλο ή γενικότερα μπορεί να αφήνει μια ανοιχτή εκκρεμότητα. Το θέμα είναι πολύ μεγάλο και δεν μπορεί να αναλυθεί σε μερικές γραμμές ενός επιλόγου, αλλά νομίζουμε ότι θα πρέπει να δοθεί λύση και άμεσα , γιατί δημιουργεί πρόβλημα σε όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές, δηλαδή πολίτες και δημόσιο. Για να γίνει όμως αυτό θα πρέπει να γίνει κατανοητό το πρόβλημα.

Δεν θα κατονομάσουμε καμία υπηρεσία για να μην αδικήσουμε καμία από αυτές, αλλά για να καταλάβετε τι εννοούμε με τα προαναφερόμενα μας λόγια, αρκεί να ρίξετε μία ματιά στην ατζέντα ή στο σημειωματάριο ή στο αρχείο με τις εκκρεμότητες σας και να το συγκρίνετε με αντίστοιχα αρχεία κάποιων ετών πίσω. Αντίστοιχα, οι υπάλληλοι των υπηρεσιών, που οι περισσότεροι κάνουν ομολογουμένως τα αδύνατα δυνατά, να ρίξουν μία ματιά στην λίστα- αρχείο των ανοιχτών υποθέσεων που έχουν και να το συγκρίνουν με τα αντίστοιχα των παλαιοτέρων ετών. Και οι δύο πλευρές θεωρούμε ότι θα διαπιστώσουν ότι οι εκκρεμότητες έχουν πολλαπλασιαστεί εκθετικά σε σχέση με το παρελθόν. Αυτό γιατί να γίνεται άραγε; Ούτε οι ώρες τις ημέρας λιγόστεψαν, ούτε κάτι άλλο…. Μήπως κάτι θα πρέπει να αλλάξει σε σχέση με τον τρόπο λειτουργίας κάποιων διαδικασιών; Μήπως θα πρέπει να αλλάξει ελαφρώς ο τρόπος οργάνωσης του κράτους και να χρειάζονται λιγότερες αιτήσεις; Μήπως θα πρέπει να βρεθεί ένας τρόπος η ψηφιακή επικοινωνία να είναι ποιο διαδραστική και άμεση; Μήπως εν τέλει το κράτος χρειάζεται και λίγο περισσότερο κόσμο;

Στο θέμα θα επανέλθουμε σίγουρα στο μέλλον και πιο συγκεκριμένα, αλλά προς το παρόν θέσαμε απλά κάποιους προβληματισμούς για το Σαββατοκύριακο που μας έρχεται ή για όποτε διαβάσετε το εν λόγω άρθρο, για κάτι που το αντιμετωπίζουμε όλο και περισσότερο στην καθημερινότητα μας.

Καλό Σαββατοκύριακο σε όλους και καλή επιτυχία σε όλους τους υποψηφίους της Κυριακή στις εκλογές του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος.



comments powered by Disqus
* Παρακαλούμε τα σχόλια να μην είναι σε greeklish. Σχόλια με υβριστικό ή προσβλητικό περιεχόμενο θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.
Επίδομα θέρμανσης, Οδηγός > Οδηγοί ΤΑΞΙ, Τεκμαρτή φορολόγηση, Ψηφιοποίηση, myDATA, Φορολογικό νομοσχέδιο