01/07/22 | Αρχική > Αρθρογραφία > Φοροτεχνικός

Οι ψηφιακές εφαρμογές θέλουν και επιδέξιες πλατφόρμες!

Σε συνεργασία με τον Ηλία Χατζηγεωργίου - Φοροτεχνικό, Αντιπρόεδρο Επιτροπής Λογιστών Ε.Ε.Α.

Καλό μήνα σε όλους!

Ο Ιούλιος έφτασε, ο οποίος κατά τη γνώμη πολλών είναι ο δεύτερος πιο αγαπημένος μήνας, αφού αποτελεί προάγγελο του Αυγούστου που σχεδόν όλοι θεωρούμε τον καλύτερο. Βέβαια, εμείς οι λογιστές με τον Ιούλιο έχουμε μια ιδιαίτερη σχέση, η οποία σχέση έχει περάσει σε άλλο επίπεδο τα τελευταία τρία χρόνια, αφού εκτός των υπολοίπων υποχρεώσεων έχει προστεθεί και η υποβολή των φορολογικών δηλώσεων και όχι μόνο…

Η σχέση μας δηλαδή έχει περάσει σε επαφή τρίτου τύπου, άλλα να ήταν μόνο ο Ιούλιος! Και οι άλλοι μήνες ο καθένας χωριστά έχει πλέον την ιδιαιτερότητά του! Είναι τόσες οι ιδιαιτερότητες αυτές, που ψάχνουμε με το τουφέκι την περίοδο αρχειοθέτησης και περισυλλογής! Ανήκουν στο μακρινό παρελθόν οι διαδικασίες αυτές… Άλλωστε δεν χρειάζονται, αφού έχουν ψηφιοποιηθεί τα πάντα και γίνονται με ένα κλικ μέσα στο δευτερόλεπτο (λέμε τώρα!)…

Αφού λοιπόν λέμε «ένα κλικ», πολλοί από εμάς γίναμε μάρτυρες του προβλήματος που προέκυψε με τα Power Pass που είχαν γίνει πριν την υποβολή της φορολογικής δήλωσης του φορολογικού έτους 2021, τα οποία ως εκ θαύματος μετατράπηκαν από την κατάσταση «προς εκκαθάριση» στην κατάσταση «εκκρεμεί υποβολή», μετά την υποβολή της φορολογικής δήλωσης του φορολογικού έτους 2021 (Προσοχή: Όλες οι αιτήσεις power pass πρέπει να ελεγχθούν εκ νέου εάν ακολουθήσει η υποβολή της δήλωσης του έτους 2021) Η ανησυχία όλων μας ήταν εύλογη, αφενός γιατί θα έπρεπε να μπούμε στη διαδικασία του ελέγχου των αιτήσεων που είχαν υποβληθεί (;) και αφετέρου γιατί μέχρι τις 5 Ιουλίου που λήγουν οι αιτήσεις του power pass, μετά τη μικρή παράταση που δόθηκε, θα έπρεπε να ελέγχουμε εάν υπάρχει αίτηση ανοιχτή και να μεταφέρουμε τον προβληματισμό για την τύχη της στον πελάτη μας, κάτι που φανταζόμαστε ότι καταλαβαίνετε ότι θα δημιουργούσε λειτουργικά προβλήματα και απώλεια χρόνου.

Ο αιφνιδιασμός εύλογα ήταν μεγάλος, δεδομένου ότι δεν προβλεπόταν απολύτως τίποτα μέσα στην εγκύκλιο του power pass, αφού αναφερόταν χαρακτηριστικά ότι θα αντληθούν τα στοιχεία όποιας δήλωσης υπάρχει εκκαθαρισμένη, του φορολογικού έτους 2020 ή του φορολογικού έτους 2021, ενώ τα εισοδηματικά κριτήρια θα υπολογίζονταν, πλην των ελάχιστων εξαιρέσεων των νέων φορολογουμένων, βάσει των δηλώσεων του φορολογικού έτους 2020. Με λίγα λόγια, η απόλυτη αποδέσμευση από τη φετινή δήλωση, της οποίας η προθεσμία υποβολής λήγει στις 29 Ιουλίου. Μάλιστα εμείς προσωπικά πανηγυρίζαμε για αυτό, αφού είχαμε τονίσει με κάθε τρόπο, από την πρώτη στιγμή, ότι θα πρέπει να υπάρχει αποδέσμευση μεταξύ τους. Η μόνη μικρή δέσμευση, εύλογα θα είχε να κάνει με την κύρια κατοικία του μηνός Δεκεμβρίου 2021, που είναι ο μοναδικός επιδοτούμενος μήνας των φετινών δηλώσεων, ενώ για τους άλλους έχουμε ακόμα έναν χρόνο, αφού θα φανούν στη δήλωση του φορολογικού έτους 2022 που θα γίνουν του χρόνου, πρώτα ο Θεός…

Τα φαινόμενα της απότομης και αυθαίρετης αλλαγής της κατάστασης πλήθαιναν καθημερινά, με όλο και περισσότερους συναδέλφους να ανακαλύπτουν το συγκεκριμένο πρόβλημα. Μετά την ανάδειξη του θέματος, η αρμόδια αρχή εξέδωσε ανακοίνωση στην οποία ανέφερε ότι «η συγκεκριμένη κατάσταση αφορούσε περίπου 2.500 πολίτες οι οποίοι στην φορολογική δήλωση του 2021 που υποβλήθηκε μετά την αίτηση του power pass, άλλαξαν κύρια κατοικία σε σχέση με την δήλωση του 2020».

Με αυτήν την άποψη εκφράσαμε άμεσα και δημόσια τη διαφωνία μας, γιατί μας έτυχε περίπτωση, όπως και σε άλλους συναδέλφους, που δεν είχε αλλαχτεί τίποτα απολύτως σε σχέση με την κύρια κατοικία, αλλά η αίτηση είχε αναιρεθεί, άρα πρακτικά το ζήτημα φαίνεται δεν αφορούσε μόνο αυτούς που αναφέρει η ανακοίνωση. Από την άλλη βέβαια γενικώς το ζήτημα δεν θα έπρεπε να αφορά κανέναν, αφού η αίτηση του power pass γίνεται κατά δήλωση του αιτούμενου για την κύρια κατοικία των μηνών 12ος 2021 έως 5ος 2022, άρα δεν έχει καμία σχέση, όπως προαναφέραμε, με τις δηλώσεις 2020 ή 2021.

Για να το πάμε και λιγάκι παρακάτω και να προβληματίσουμε τους αρμοδίους, όταν μπαίνεις στην αίτηση βάζεις email και κινητό τηλέφωνο. Μήπως αντί να ψαχνόμαστε όλοι για το τι έχει γίνει, θα ήταν πιο εύκολο και έντιμο να λάβουν ένα email ή ένα μήνυμα όσοι είχαν πρόβλημα και τους αναιρέθηκε η αίτηση; Θεωρούμε πως αυτό είναι το σωστότερο, γι’ αυτό άλλωστε θεωρούμε ότι συμπληρώνουμε το email και το κινητό μας τηλέφωνο στην αρχή της αίτησής μας. Το ίδιο βέβαια ισχύει και για τις άλλες πλατφόρμες που ανά διαστήματα δημιουργούν τέτοια ζητήματα. Καλό θα είναι να υπάρχει επικοινωνία με τον αιτούμενο όταν κάτι αλλάζει στην κατάσταση της αίτησής του και να μην χρειάζεται να ρίχνει ματιές στην αίτηση, γιατί οι ματιές δημιουργούν «μποτιλιάρισμα» με ό,τι αυτό συνεπάγεται για όλους.

Για να κλείσουμε το ζήτημα, με τα μέχρι τώρα στοιχεία που ελέγξαμε σε αιτήσεις πελατών μας που θεωρητικά ήταν στα προβληματικά δεδομένα (υποβολή δήλωσης μετά την αίτηση του power pass) και έγιναν μετά την ανακοίνωση, φαίνεται ότι κάτι διορθώθηκε στη διαδικασία, αφού στις αιτήσεις του power pass ναι μεν γράφει την ανακοίνωση «τα Στοιχεία Κύριας Κατοικίας της αίτησης του δικαιούχου: Ίδιο (Αφμ…) έχουν τροποποιηθεί», σημειωτέoν καμία τροποποίηση δεν έχει γίνει και η κατοικία είναι ακριβώς η ίδια με τη δήλωση του 2020 και την αίτηση, όμως η αίτηση παραμένει σταθερά στην κατάσταση «ΥΠΟ ΕΚΚΑΘΑΡΙΣΗ», οπότε δειγματοληπτικά φαίνεται ότι όποιο λάθος υπήρχε διορθώθηκε. Βέβαια, για να έχουμε το κεφάλι μας ήσυχο, στείλαμε ένα email στους πελάτες κατά τις 4 Ιουλίου να ρίξουν μια ματιά στην αίτηση, αλλά έτσι δεν γίνεται δουλειά…

Με ανασφάλεια για τα ψηφιακά συστήματα δεν μπορείς να κάνεις ψηφιακό κράτος ή και να το κάνεις το αυτοαναιρείς με τέτοια προβλήματα… Έχουμε πει πολλές φορές ότι προσπάθειες γίνονται, μάλιστα σε πολλές περιπτώσεις έχουν γίνει βήματα σε επίπεδο αλμάτων, όμως αυτά τα αυτομπουρδουκλώματα θα πρέπει να εκλείψουν γιατί χαλάνε πολύ την εικόνα της όλης προσπάθειας, αλλά το κυριότερο είναι ότι δημιουργούν ανασφάλειες. Όμως, όπως πολύ καλά γνωρίζουμε, σαν κλάδος δεν υπάρχει χρόνος και χώρος για τέτοιες. Τα έχουμε πει πολλές φορές άλλωστε, για παράδειγμα βλέπε άρθρο «Ας μιλήσουμε για δύο σημαντικές έννοιες.. Προγραμματισμός και εμπιστοσύνη». Θα είναι πολύ επικίνδυνο για όλους εάν διευρύνουμε το φαινόμενο της ψηφιακής γραφειοκρατίας και το πάμε σε άλλο επίπεδο… Ας αλλάξουμε λίγο δρόμο…

Καλή δύναμη σε όλους και προσοχή στα email σας… Το γιατί θα το αναλύσουμε σε επόμενα άρθρα μας!!!!



comments powered by Disqus
* Παρακαλούμε τα σχόλια να μην είναι σε greeklish. Σχόλια με υβριστικό ή προσβλητικό περιεχόμενο θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.
power pass