29/08/19 | Αρχική > Ειδησεογραφία > Επιχειρηματικά

Προς βελτίωση και παράταση οδεύει ο εξωδικαστικός μηχανισμός

"Η αποτυχία του εξωδικαστικού μηχανισμού είναι δεδομένη. Δεν νομίζω ότι κάνω κάποια συγκλονιστική αποκάλυψη", είπε ανώτατη κυβερνητική πηγή, η οποία άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο παράτασης της ρύθμισης και πέραν της 31ης Δεκεμβρίου του 2019, οπότε και λήγει το ισχύον πλαίσιο. Η παράταση, βέβαια, για να έχει νόημα, θα συνοδεύεται με αναπροσαρμογή του ισχύοντος καθεστώτος με νέα νομοθετική πρωτοβουλία, η οποία θα προωθηθεί το αργότερο έως το τέλος του Σεπτεμβρίου.

Στόχος του υπουργείου είναι –σε συνεργασία με την Ένωση Ελληνικών Τραπεζών, το υπουργείο Οικονομικών και το υπουργείο Εργασίας– να έρθει ένα νέο νομοθέτημα που θα "θεραπεύει" τα κακώς κείμενα του ισχύοντος πλαισίου προκειμένου να επιτευχθεί ο βασικός στόχος του, που είναι η αναδιάρθρωση επιχειρήσεων.

Στα τρία χρόνια λειτουργίας της πλατφόρμας του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης των ληξιπρόθεσμων οφειλών επιχειρήσεων και ελεύθερων επαγγελματιών, οι επιχειρήσεις που έχουν ολοκληρώσει τη διαδικασία είναι μόλις 350 συν 1.800 ατομικές επιχειρήσεις. Από τις 350 επιχειρήσεις, οι 50 έχουν τζίρο άνω των 125.000 ευρώ, ενώ οι υπόλοιπες έχουν χαμηλότερους τζίρους και θεωρούνται οικογενειακές.

Πώς, όμως, θα αναστραφεί αυτή η κατάσταση; Μέσω ενός περισσότερο αυτοματοποιημένου συστήματος, προκειμένου οι αναδιαρθρώσεις να μην εξαρτώνται από την απόφαση του υπαλλήλου. Και αυτό γιατί το ισχύον μοντέλο έχει κολλήσει ακριβώς στην υπογραφή των υπαλλήλων του Δημοσίου ή των τραπεζών, οι οποίοι δεν υπογράφουν γιατί δεν θέλουν να πάρουν πάνω τους την ευθύνη να κρίνουν τη βιωσιμότητα ή μη μιας επιχείρησης. Αυτό στην ουσία οδηγεί στο να μη λαμβάνονται αποφάσεις, ανέφερε στο Capital.gr άλλη κυβερνητική πηγή. Με βάση το ισχύον πλαίσιο, για την έγκριση πρότασης αναδιάρθρωσης οφειλών απαιτείται συμφωνία του οφειλέτη και πλειοψηφία των 3/5 των συμμετεχόντων πιστωτών, στους οποίους συμπεριλαμβάνονται τα 2/5 των συμμετεχόντων πιστωτών με ειδικό προνόμιο, ήτοι υποθήκη, προσημείωση, ενέχυρο.

Απώτερος, λοιπόν, στόχος αυτού του αυτοματοποιημένου συστήματος είναι να ενταχθούν όσο το δυνατόν περισσότερες επιχειρήσεις. Αυτός είναι ο στόχος. Για να επιτευχθεί αυτός, όμως, πρέπει να συμφωνηθούν οι παράμετροι για τις οποίες διεξάγονται το διάστημα αυτό οι συζητήσεις μεταξύ των εμπλεκόμενων μερών. Δηλαδή πώς θα συμφωνήσουν ώστε οι παράμετροι του αυτοματοποιημένου συστήματος να είναι αποδεκτές από τις τράπεζες, τον ΕΦΚΑ και την ΑΑΔΕ.

Σύμφωνα με άλλες πηγές, το νέο πλαίσιο θα έχει αντικειμενικά κριτήρια που δεν θα είναι εύκολα αμφισβητήσιμα, ενώ όσες επιχειρήσεις θα μένουν εκτός της παραμέτρου θα μπορούν να συνεχίσουν με το παλαιό σύστημα. Παράλληλα, το υπουργείο Δικαιοσύνης προωθεί ρύθμιση που θα παρέχει την αναγκαία ασφάλεια δικαίου στα τραπεζικά στελέχη να λαμβάνουν αποφάσεις για το καλό της οικονομίας.

Εμπόδια στο ισχύον σύστημα υπάρχουν και στην ταχύτητα με την οποία λειτουργούν οι διαμεσολαβητές. Πληροφορίες αναφέρουν πως οι ελεγκτικές εταιρείες έχουν αιτηθεί να συμμετέχουν ενεργά στην όλη διαδικασία, να εκπονούν τις μελέτες βιωσιμότητας, να είναι δεσμευτική η υπογραφή τους, ενώ ζητούν να καταργηθεί και ο ρόλος του διαμεσολαβητή.

Γραφειοκρατικό είναι το τρίτο πρόβλημα που έχει αναδείξει η τριετής λειτουργία του εξωδικαστικού μηχανισμού. Μπορεί τα δικαιολογητικά που απαιτούνται να είναι πλέον 11, από 27 που ήταν αρχικά, εντούτοις ακόμα και αυτός ο αριθμός –τα 3 από τα 11 δικαιολογητικά υποβάλλονται πριν ακόμη κατατεθεί η αίτηση και τα υπόλοιπα μετά– θεωρείται μεγάλος.

Τι έχει συμβεί στα 3 χρόνια του εξωδικαστικού

Η αρχική, προ τριετίας, εκτίμηση έκανε λόγο για την υποβολή 400.000 αιτήσεων, εκ των οποίων οι 150.000 θα αφορούσαν ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τις τράπεζες και οι υπόλοιπες 250.000 περιπτώσεις χρέη προς τα ασφαλιστικά ταμεία και την Εφορία. Επίσης, υποσχόταν σφιχτά χρονοδιαγράμματα στις διαπραγματεύσεις της επιχείρησης με τους πιστωτές της, 88 ημερών και 12 σταδίων. Για τις μεγάλες επιχειρήσεις η διαδικασία διαρκεί κατ’ ελάχιστον 98 ημέρες. Ως "μεγάλες επιχειρήσεις" νοούνται όσες κατά την τελευταία χρήση πριν από την υποβολή της αίτησης είχαν κύκλο εργασιών μεγαλύτερο των 2.500.000 ευρώ ή έχουν συνολικές υποχρεώσεις (ληξιπρόθεσμες ή μη) υψηλότερες των 2.000.000 ευρώ. Τυχόν πρόταση ή αντιπρόταση σχεδίου αναδιάρθρωσης που προκύπτει από την έκθεση βιωσιμότητας πρέπει να γίνει αποδεκτή από τον οφειλέτη πριν τεθεί σε ψηφοφορία και εγκριθεί από το 60% των πιστωτών.

Τρία χρόνια μετά την έναρξη λειτουργίας της πλατφόρμας, τα νούμερα, όχι μόνο των αιτήσεων που έχουν ολοκληρωθεί, αλλά και αυτών που έχουν υποβληθεί, απέχουν έτη φωτός από τις αρχικές προβλέψεις. Με βάση τα επίσημα στοιχεία (τελευταία ενημέρωση 12 Ιουλίου), έχουν ξεκινήσει τη διαδικασία ετοιμασίας της αίτησης 61.447 επιχειρήσεις, ομόρρυθμοι εταίροι, ελεύθεροι επαγγελματίες και αγρότες, έχουν υποβληθεί 6.877, ενώ έχουν ολοκληρώσει επιτυχώς τη διαδικασία και ρυθμίσει τα χρέη τους 2.107 επιχειρήσεις, ομόρρυθμοι εταίροι, ελεύθεροι επαγγελματίες και αγρότες. Δηλαδή περίπου 1 στους 3,3 οφειλέτες που υπέβαλαν αίτηση στον εξωδικαστικό μηχανισμό, ενώ οι υπόλοιποι βρίσκονται σε διάφορα στάδια της διαδικασίας (π.χ., διαπραγμάτευση με τους πιστωτές).

Σημειώνεται πως μέσω των διατάξεων του άρθρου 15 του ισχύοντος πλαισίου δίνεται η δυνατότητα στους εκπροσώπους του Δημοσίου και των ασφαλιστικών ταμείων να προχωρήσουν σε διαγραφές βασικής οφειλής (όλων των φορολογικών υποχρεώσεων και των ασφαλιστικών εισφορών εργοδοτών), προστίμων και προσαυξήσεων, με ταυτόχρονη επιμήκυνση αποπληρωμών σε έως 120 δόσεις. Ενώ υπάρχει και η δυνατότητα αναστολής καταδιωκτικών μέτρων 70 ημερών με δυνατότητα παράτασης 4 μηνών και παρέχονται ιδιαίτερα προνόμια νέας χρηματοδότησής της στους πιστωτές της.



Πηγή: www.capital.gr
comments powered by Disqus
* Παρακαλούμε τα σχόλια να μην είναι σε greeklish. Σχόλια με υβριστικό ή προσβλητικό περιεχόμενο θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.
Ρύθμιση οφειλών επιχειρήσεων, Ληξιπρόθεσμες Οφειλές, Εξωδικαστικός μηχανισμός