01/07/19 | Αρχική > Αρθρογραφία > Η Συνέντευξη του Μήνα

Γ. Χριστόπουλος: Φοροτεχνικός, συγγραφέας φορολογικών βιβλίων και εκπρόσωπος Τύπου της Π.Ο.Φ.Ε.Ε.

Έναν άρτια επεξεργασμένο «οδικό χάρτη» αναμόρφωσης του φορολογικού συστήματος, ενταγμένο σε μια εθνική αναπτυξιακή στρατηγική, με ενισχυμένο και κατοχυρωμένο το ρόλο του λογιστή/φοροτεχνικού, παρουσιάζει με τη συνέντευξή του στο Περιοδικό Epsilon7 ο έμπειρος φοροτεχνικός, συγγραφέας φορολογικών βιβλίων και εκπρόσωπος Τύπου της Π.Ο.Φ.Ε.Ε. κ. Γιώργος Χριστόπουλος.

Εκκινώντας από την ανάγκη να γίνει αμέσως μετά τις εθνικές εκλογές ένας απολογισμός της κατάστασης που κληροδότησαν στη χώρα τα επώδυνα Προγράμματα Προσαρμογής, ο κύριος Χριστόπουλος παραθέτει και επεξηγεί τις επικαιροποιημένες θέσεις της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Φοροτεχνικών Ελεύθερων Επαγγελματιών, που έχουν σκοπό «την εγκαθίδρυση ενός δικαιότερου φορολογικού συστήματος, σε όλες τις φορολογίες, το οποίο παράλληλα θα συνδράμει στην οικονομική ανάπτυξη και στον περιορισμό της φοροδιαφυγής αφού θα διαχωρίζει το συμφέρον μεταξύ φορολογούμενου και επιχείρησης που σήμερα ταυτίζεται για την από κοινού φοροδιαφυγή».

Διαπιστώνει πως η Ελλάδα έχει επιτύχει τεράστια προσαρμογή, με τις αδυναμίες να παραμένουν και δηλώνει ότι περιμένει από τη νέα κυβέρνηση να υλοποιήσει στις πρώτες εκατό ημέρες από την ανάληψη των καθηκόντων της το σχεδιασμό της για τη φορολογική πολιτική. Υπενθυμίζει μάλιστα πως «με 29 νέους φόρους στο φορολογικό τοπίο την τελευταία τετραετία, η Ελλάδα αποχαιρέτησε τα μνημόνια αλλά παραμένει πρωταθλήτρια στην υπερφορολόγηση μεταξύ των χωρών του Ο.Ο.Σ.Α.».

Ως προς την προάσπιση του επαγγέλματος του λογιστή/φοροτεχνικού, ο Εκπρόσωπος Τύπου της Π.Ο.Φ.Ε.Ε. αναφέρεται σε μια σειρά σημαντικών αιτημάτων και υπογραμμίζει πως «στο επίκεντρο της πολυσχιδούς δράσης της Π.Ο.Φ.Ε.Ε. εξελίσσεται και συνεχίζεται αποτελεσματικά η ανάδειξη θεμάτων που αποσκοπούν στην αποδοτικότερη συνεργασία με την Φορολογική Διοίκηση, την Εργασιακή και Ασφαλιστική Διοίκηση και απλούστευση των διαδικασιών και υποχρεώσεων με τις οποίες είναι επιφορτισμένο το πολύπλοκο Λογιστικό- Φοροτεχνικό επάγγελμα».

Ε7 | Η Π.Ο.Φ.Ε.Ε. έχει κάνει μια σειρά από προτάσεις σχετικά με το φορολογικό σύστημα και την ανάγκη αναδιάρθρωσής του. Ενόψει των εθνικών εκλογών μπορείτε να εντοπίσετε τις πρώτες ενέργειες και αποφάσεις που θα έπρεπε να λάβει ο Υπουργός Οικονομικών της νέας κυβέρνησης;

Ο θεσμικός ρόλος της Π.Ο.Φ.Ε.Ε. είναι να επισημαίνει, να προτείνει και να απαιτεί λύσεις προς την κατεύθυνση της δημιουργίας ενός πιο δίκαιου και αποτελεσματικού φορολογικού συστήματος.

Θα υπενθυμίσω ότι η Π.Ο.Φ.Ε.Ε. έχει αναδείξει τις παθογένειες του ισχύοντος φορολογικού πλαισίου καταδεικνύοντας τη διαρκή αποκοπή του από το κοινωνικό πρόσωπο, με τη συνεχή μείωση του αφορολόγητου, την κατάργηση των κοινωνικής αποστολής και σημασίας φορο-ελαφρύνσεων και τους υψηλούς φορολογικούς συντελεστές.

Στα πλαίσια αυτά, οι προτάσεις της Π.Ο.Φ.Ε.Ε. (διαχρονικά στα χρόνια της κρίσης) που αφορούν την αναμόρφωση και τις στοχευμένες παρεμβάσεις στο φορολογικό σύστημα, ήταν και εξακολουθούν να είναι πολύ «ψαγμένες» και με την επιβαλλόμενη τεκμηρίωση και διερεύνηση στο «αίτιο και το αιτιατό», στο «γιατί, διότι» και στο «μήπως αλλιώς, πως αλλιώς».

Θέλω να υπογραμμίσω ότι στο επίκεντρο της εμμονής μας, οι συνδυασμένες προτάσεις ασφαλώς εκκινούν από την αναγκαιότητα ύπαρξης στη χώρα μας ενός σταθερού, απλού, δίκαιου και ανταγωνιστικού φορολογικού συστήματος στις βασικές αρχές του οποίου είναι ανάγκη να υπάρξει η ευρύτερη δυνατή πολιτική συναίνεση.

Αλλά ενώ αυτό είναι το θεωρητικό αυτονόητο, που μαθαίνει κάθε «νεοφώτιστος» φοιτητής οικονομικής κατεύθυνσης, η Π.Ο.Φ.Ε.Ε., στον μακρύ δρόμο της οκταετούς οικονομικής κρίσης της χώρας είναι προσηλωμένη στο μέγα ζητούμενο που δυστυχώς αιτίες όπως το πολιτικό έλλειμμα συναίνεσης, στέρησαν τη δυνατότητα στη χάραξη και υλοποίηση μιας εθνικής αναπτυξιακής στρατηγικής.

Καθώς πέρασε ένα εξάμηνο από το τέλος του 2018 και πλησιάζει ένας χρόνος από την ολοκλήρωση του προγράμματος προσαρμογής τον περασμένο Αύγουστο, εν όψει των εθνικών εκλογών θέτουμε δύο κρίσιμα ερωτήματα:

Και μετά τα Μνημόνια τι; Και μετά τις εκλογές τι;

Είμαστε σίγουροι ότι όποια Κυβέρνηση εκλεγεί, με βάση τον σχεδιασμό και τις δεσμεύσεις (ήδη το κυβερνών κόμμα και το κόμμα της μείζονος αντιπολίτευσης, έχουν εξαγγείλει τη φορολογική πολιτική που θα εφαρμόσουν), έχει λάβει (ή θα έπρεπε να έχει λάβει ) υπόψη της τα παραπάνω ερωτήματα. Και για να έλθω στο ερώτημά σας, η πρώτη ενέργεια και απόφαση που θα έπρεπε να λάβει ο Υπουργός Οικονομικών, είναι να υλοποιήσει στις πρώτες 100 ημέρες με νομοθετικές πρωτοβουλίες τον σχεδιασμό της νέας φορολογικής πολιτικής.

Ε7 | Ποιες είναι οι ειδικότερες προτάσεις της Π.Ο.Φ.Ε.Ε. στη φορολόγηση των επιχειρήσεων, των φυσικών προσώπων, τους έμμεσους φόρους αλλά και στο ασφαλιστικό;

Η Π.Ο.Φ.Ε.Ε. έχει ήδη καταθέσει προτάσεις επί συγκεκριμένων φορολογικών ζητημάτων, με σκοπό την εγκαθίδρυση ενός δικαιότερου φορολογικού συστήματος, σε όλες τις φορολογίες, το οποίο παράλληλα θα συνδράμει στην οικονομική ανάπτυξη και στον περιορισμό της φοροδιαφυγής αφού θα διαχωρίζει το συμφέρον μεταξύ φορολογούμενου και επιχείρησης που σήμερα ταυτίζεται για την από κοινού φοροδιαφυγή.

Οι προτάσεις αυτές, περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων την θέσπιση του αφορολόγητου εισοδήματος των μισθωτών και συνταξιούχων, μέσω των δαπανών με πλαστικό χρήμα και για τα φυσικά πρόσωπα (ελεύθεροι επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενοι - ατομικές επιχειρήσεις) και βεβαίως τη θέσπιση χαμηλότερων συντελεστών φορολόγησης (που θα παρακολουθούν τα δημοσιονομικά περιθώρια και τους συντελεστές της ανάπτυξης) για τα φυσικά πρόσωπα με βάση το υφιστάμενο σύστημα των χωριστών πηγών εισοδημάτων, ή εναλλακτικά ενιαίου χαμηλού συντελεστή, που θα εφαρμόζεται, με ορισμένες εξαιρέσεις, στο σύνολο των εισοδημάτων των φυσικών προσώπων, ανεξάρτητα από την πηγή τους.

Παράλληλα σε κάθε περίπτωση οι εν λόγω συντελεστές φορολογίας, θα πρέπει να επιβάλλονται επί των πραγματικών εισοδημάτων και να είναι επιτρεπτή η έκπτωση των σημαντικότερων δαπανών των φυσικών προσώπων, μισθωτών και αυτοαπασχολούμενων, όπως ιατρικές δαπάνες, δαπάνες ενοικίου, συγκεκριμένες δαπάνες διαβίωσης, που σχετίζονται με επαγγέλματα στα οποία παρατηρείται φοροδιαφυγή, δαπάνες για την καταβολή ασφαλίστρων κ.λπ..

Το σύστημα αυτό που έχει εφαρμοστεί με αποτελέσματα σε πολλές χώρες, διαχωρίζει το συμφέρον μεταξύ φορολογούμενου και επιχείρησης που σήμερα ταυτίζεται για την από κοινού φοροδιαφυγή.

Όσον αφορά τη φορολογία εισοδήματος νομικών προσώπων:

Προτείνεται η σταδιακή μείωση του φορολογικού συντελεστή, έως και 10 μονάδες, προκειμένου να συγκλίνει με τον μέσο όρο των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που όπως αναφέραμε πιο πάνω ο εταιρικός φόρος μετα των μερισμάτων, είναι περίπου 22,80%, προκειμένου να καταστεί το ελληνικό φορολογικό περιβάλλον πιο ευνοϊκό για τις επιχειρήσεις και την προσέλκυση επενδύσεων.

Όσον αφορά στον Φ.Π.Α.:

Προτείνεται η μείωση του υφιστάμενου κανονικού συντελεστή Φ.Π.Α. από 24% σε 20% και σταδιακή περαι-τέρω μείωσή του έως 15%, μέτρο που θα συμβάλει και στη μείωση της φοροδιαφυγής, καθώς και η καθιέρωση ενιαίου συντελεστή Φ.Π.Α. με συγκεκριμένες εξαιρέσεις εφαρμογής μειωμένου συντελεστή σε κατηγορίες αγαθών ή υπηρεσιών με άμεσο κοινωνικό αντίκτυπο, όπως η υγεία και η παιδεία.

Η αναμόρφωση του ασφαλιστικού συστήματος:

Είναι γεγονός ότι οι αλλαγές και οι παρεμβάσεις όλων των περασμένων δεκαετιών δεν επέφεραν ουσιαστικά αποτελέσματα και το ασφαλιστικό μας σύστημα παραμένει σήμερα σε μεγάλο βαθμό αναξιόπιστο, άδικο, αλλά και αντιαναπτυξιακό, αφού επιβάλλει δυσβάσταχτο μη μισθολογικό κόστος, υπονομεύοντας την επιχειρηματικότητα και την απασχόληση, τις ίδιες δηλαδή πηγές από τις οποίες χρηματοδοτείται.

Ε7 | Ποια είναι τα βασικά αιτήματα του κλάδου των φοροτεχνικών – λογιστών που θα θέσει η Π.Ο.Φ.Ε.Ε. μετά τις εκλογές στο οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης και στην Α.Α.Δ.Ε.;

Στο επίκεντρο της πολυσχιδούς δράσης της Π.Ο.Φ.Ε.Ε., εξελίσσεται και συνεχίζεται αποτελεσματικά η ανάδειξη θεμάτων που αποσκοπούν στην αποδοτικότερη συνεργασία με την Φορολογική Διοίκηση, την Εργασιακή και Ασφαλιστική Διοίκηση και απλούστευση των διαδικασιών και υποχρεώσεων με τις οποίες είναι επιφορτισμένο το πολύπλοκο Λογιστικό- Φοροτεχνικό επάγγελμα.

Με τα δεδομένα αυτά το Δ.Σ. θα προβεί σε επικαιροποίηση της γνωστής ατζέντας με την οποία σχεδιάζει να πραγματοποιήσει τις προσεχείς επαφές μετά τις εκλογές με το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης και την Α.Α.Δ.Ε..

Υπενθυμίζω τα κυριότερα αιτήματα:

1. Η «πολύπαθη» ψηφιακή υπογραφή που έχει νομοθετηθεί από το 2010, με τον νόμο 3842/2010, (άρθρο 17, παρ.8).

2. Επαναπροσδιορισμός της έννοιας της πιστοποίησης του επαγγέλματος του Λ/Φ, από το Ο.Ε.Ε., η οποία πιστοποίηση έχει επίσης νομοθετηθεί με τις διατάξεις του νόμου 3842/2010, (άρθρο 17, παρ. 7).

3. Η επαναφορά και υλοποίηση της πάγιας θέσης και του κλάδου των Λ/Φ, αλλά και του Ο.Ε.Ε., όπως διατυπώθηκε και αναλύθηκε στη συζήτηση της Επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής για το ασυμβίβαστο του διπλού ρόλου και έργου των Ελεγκτικών Εταιρειών.

4. Η επαναφορά των προϋποθέσεων για την παροχή λογιστικών και φοροτεχνικών υπηρεσιών από Νομικά Πρόσωπα στα ισχύοντα πριν αλλάξουν με τον νόμο 4093/12-11-2012, (επί προσωπικών εταιρειών καθώς και επί Ε.Π.Ε. και Ι.Κ.Ε., Λ/Φ, όλοι οι εταίροι. Επί Α.Ε. όλοι οι μέτοχοι που εκπροσωπούν την πλειοψηφία του μετοχικού κεφαλαίου).

5. Η υλοποίηση της διάταξης (παρ.4 του άρθρου 5 του Ν. 4308/2014) για τα Ε.Λ.Π., (την οποία ως γνωστό επιδιώξαμε για να περισωθεί ακόμα μια φορά το επάγγελμα του Λ/Φ), σύμφωνα με την οποία «όλες οι οικονομικές καταστάσεις κάθε οντότητας υπογράφονται από τον κατά νόμο υπεύθυνο λογιστή για τη σύνταξη αυτών, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία».

Συνεπώς πρέπει για τη διασφάλιση της διαφάνειας των συναλλαγών των επιχειρήσεων να αναρτούν στο Γ.ΕΜ.Η. με την υπογραφή του νόμιμου Λ/Φ και οι εταιρείες (Ο.Ε., Ε.Ε., Κοινοπραξίες, Ατομικές Επιχειρήσεις), το απλό έγγραφο των οικονομικών καταστάσεων, το Β6.

6. Η αντιμετώπιση του παράνομου φαινομένου, (σε βάρος του νόμιμου και συνεπούς Λ/Φ), όπου μετά την κατάργηση διοικητικών εγκυκλίων που είχαν δοθεί στις Δ.Ο.Υ., ανοίγουν λογιστικά γραφεία και κάνουν έναρξη πρόσωπα χωρίς να προσκομίζουν την επαγγελματική ταυτότητα από το Ο.Ε.Ε..

7. Κώδικας Δεοντολογίας των Λογιστών – Φοροτεχνικών Είναι πλέον ανάγκη με βάση το ισχύον κείμενο να προχωρήσει ο σχεδιασμός και η αναγκαία επαναδιατύπωση, ώστε να αποτελέσει θεμελιωδώς κεκτημένο, ένας δίκαιος και αξιόπιστος Κώδικας Δεοντολογίας, που θα διασφαλίζει το ηθικό και επαγγελματικό κύρος του Λ/Φ.

Παράλληλα να ενσωματώσει μια σωστή αξιακή θεσμοθέτηση κοστολογημένων αμοιβών, όπως αυτό εφαρμόζεται υπό καθεστώς επαγγελματικής ελευθερίας σε διάφορα επιστημονικά επαγγέλματα.

8. Αναστολή προθεσμιών φορολογικών υποχρεώσεων των επιχειρήσεων δηλωτικού χαρακτήρα (δηλώσεις φορολογιών εισοδήματος, έμμεσων και άμεσων φόρων, παρακρατούμενων κ.λπ.) κατά τρόπο που η αναστολή δεν θα επηρεάζει τα δημοσιονομικά έσοδα, οι προθεσμίες καταβολής φόρων θα ισχύουν κανονικά) κατά τον μήνα Αύγουστο εκάστου έτους, κατ΄ ανάλογη εφαρμογή στην λειτουργία των δικαστηρίων, των προθεσμιών άσκησης ενδίκων μέσων κ.λπ. είναι απαίτηση του κλάδου και της επιχειρηματικής κοινότητας στα πλαίσια της συνεχούς και αδιάκοπης πίεσης και των δικαιωμάτων ψυχικής και οικογενειακής ανανέωσης δυνάμεων.

9. Αντιμετώπιση κατά νόμιμο τρόπο των περιπτώσεων ανωτέρας βίας (θάνατος Λογιστή – Φοροτεχνικού, βαριά ασθένειά που επιφέρει αναγκαστική αποχή από τα καθήκοντά του) της μη εκπλήρωσης φορολογικών υποχρεώσεων των επιχειρήσεων δηλωτικού χαρακτήρα (δηλώσεις φορολογιών εισοδήματος, έμμεσων και άμεσων φόρων, παρακρατούμενων κ.λπ.) χωρίς την επιβολή κυρώσεων.

Ε7 | Σχετικά με την εισαγωγή του νέου καθεστώτος της διαβίβασης δεδομένων, λογιστές και επιχειρήσεις αναμένουν να δουν την εφαρμογή του, τα θετικά αλλά και τα τυχόν προβλήματα που μπορεί να ανακύψουν. Εκ της ενασχόλησής σας με το θέμα, τι μπορείτε να πείτε στους λογιστές για να βοηθήσετε την προσαρμογή τους στη νέα αυτή λειτουργία των επιχειρήσεων;

Ηλεκτρονικά Βιβλία - Υπογραφή από πιστοποιημένο Λογιστή – Φοροτεχνικό:

Ένα ευρύ πλαίσιο διατάξεων προβλέπει μεταξύ άλλων και τον καθοριστικό ρόλο του Λ/Φ στο δημόσιο συμφέρον, με την κυρίαρχη ερμηνεία, ότι θεματοφύλακας και καθ΄ ύλην αρμόδιος για την ορθή εφαρμογή των εκάστοτε φορολογικών διατάξεων είναι ο λογιστής – φοροτεχνικός.

Το γεγονός αυτό από μόνο του συνηγορεί και επιβάλλει να μην αποξενωθεί από το πλαίσιο αυτό, το όποιο νέο νομοθετικό καθεστώς θα έλθει να ρυθμίσει τα της εφαρμογής των ηλεκτρονικών βιβλίων και την ενημέρωση αυτών αποκλειστικά από τον κατά νόμο ασκούντα το επάγγελμα του Λογιστή – Φοροτεχνικού, μέσω της νομοθετημένης ψηφιακής υπογραφής, με ενσωμάτωσή της. Σχετικά παραπέμπουμε στις ισχύουσες διατάξεις.

Διαβάστε το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του κ. Χριστόπουλου στο τεύχος Ιουλίου-Αυγούστου 2019 του περιοδικού Epsilon7 που θα κυκλοφορήσει τις προσεχείς μέρες.



comments powered by Disqus
* Παρακαλούμε τα σχόλια να μην είναι σε greeklish. Σχόλια με υβριστικό ή προσβλητικό περιεχόμενο θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.
ΠΟΦΕΕ, Φοροτεχνικός, Επάγγελμα > Λογιστές, Φορολογική πολιτική