24/11/23 | Αρχική > Αρθρογραφία > Φοροτεχνικός

Υπάρχει ακόμα λίγος χρόνος για διορθώσεις

Σε συνεργασία με τον Ηλία Χατζηγεωργίου - Φοροτεχνικό, Αντιπρόεδρο Επιτροπής Λογιστών Ε.Ε.Α.

Ο Νοέμβρης πλησιάζει στο τέλος του, ενώ από την προηγούμενη εβδομάδα έχουν αρχίσει σιγά σιγά να βγαίνουν από τα πατάρια και τις αποθήκες οι πιο χοντρές χειμωνιάτικες φορεσιές, αφού ο καιρός έδειξε ελαφρά το χειμερινό του πρόσωπο. Προφανώς και δεν μπορούμε να πούμε ακόμα την κλασική ευχή “καλό χειμώνα”, αφού ακόμα τα καλοριφέρ στα περισσότερα αστικά κέντρα παραμένουν κλειστά, αλλά τουλάχιστον ο καιρός ταιριάζει ελαφρά με τους Χριστουγεννιάτικους στολισμούς που έχουν αρχίσει να δηλώνουν και αυτοί την διακριτική τους παρουσία και έτσι δεν κινδυνεύουμε να κάνουμε Χριστούγεννα Αυστραλίας.

Στα δικά μας επαγγελματικά δεδομένα, έχουμε ακόμα το νέο φορολογικό νομοσχέδιο να μας απασχολεί, του οποίου η διαβούλευση ολοκληρώνεται την ερχόμενη Δευτέρα 27 Νοεμβρίου. Σε κάθε περίπτωση, όλοι οι επιστημονικοί, και όχι μόνο, κλάδοι της χώρας έδειξαν και δείχνουν ξεκάθαρα τους προβληματισμούς τους και την αντίρρησή τους σε σχέση με τις διατάξεις του νομοσχεδίου, ιδίως σε σχέση με τα λεγόμενα του πολυσυζητημένου άρθρου 13 ελάχιστο τεκμαιρόμενο κέρδος από την άσκηση ατομικής επιχειρηματικής δραστηριότητας – Προσθήκη άρθρου 28Α στον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος. Τους λόγους αντίρρησης δεν χρειάζεται να τους ανακυκλώσουμε, είναι λίγο πολύ γνωστοί σε όλους, αλλά αρκετοί από αυτούς κινούνται γύρω από το σκεπτικό που είχαμε μεταφέρει στα άρθρα των προηγούμενων δύο Παρασκευών «τεκμαρτές τεχνικές ελέγχου με τη μέθοδο «αβάντα στη φοροδιαφυγή»» και «οι τεκμαρτοί προβληματισμοί που θα πρέπει να επιλυθούν πριν την ψήφιση του νομοσχεδίου» όπου αναλύσαμε τους προβληματισμούς μας σε σχέση με την επίτευξη του σκοπού του νομοσχεδίου, δηλαδή την πάταξη της φοροδιαφυγής.

Όλοι οι κλάδοι λοιπόν κινούνται γύρω από το σκεπτικό ότι δεν πατάσσεται η φοροδιαφυγή με οριζόντια μέτρα προσδιορισμού κατώτατου τεκμαρτού εισοδήματος, άρα επιβολής κατώτατου φόρου. Μάλιστα, όλοι επίσης συμφωνούν με την άποψη ότι δημιουργείται ένας κίνδυνος τα αποτελέσματα να είναι εντελώς αντίθετα από το σκεπτικό του νομοθέτη, αφού το εν λόγω άρθρο κρύβει «δρόμους» τροφοδότησης της φοροδιαφυγής και εισφοροδιαφυγής, για τους λόγους που έχουμε ήδη αναλύσει και δεν χρειάζεται να επαναλαμβάνουμε ξανά, αρκεί να κάνετε αναδρομή στα προαναφερόμενα άρθρα.

Πάντως, ο προϋπολογισμός, σε κάθε περίπτωση, περιμένει πολλά από το εν λόγω άρθρο του νομοσχεδίου, αφού ήδη στην ανάλυση του έχουν ήδη προϋπολογιστεί τα επιπλέον 600 - 700 εκατ. ευρώ που θα φέρει η εφαρμογή του ελάχιστου τεκμαιρόμενου κέρδους στις ατομικές επιχειρήσεις, τα οποία θα έρθουν από τις φορολογικές δηλώσεις του φορολογικού έτους 2023 που θα υποβληθούν το 2024. Ο προϋπολογισμός, σε σχέση με αυτό το άρθρο του νομοσχεδίου, δεν μας μαρτυρά κάτι που δεν γνωρίζαμε ήδη, όμως μας υποδεικνύει ότι ο νομοθέτης δεν έχει καμία διάθεση να καταργήσει το εν λόγω άρθρο, το είπε άλλωστε και ο πρωθυπουργός αυτό. Επιπλέον όμως δείχνει ότι ο νομοθέτης δεν έχει και κάποια ιδιαίτερη διάθεση να αλλάξει τις όποιες εξόφθαλμες «ανορθογραφίες» του εν λόγω άρθρου, εκτός αν τις είχε ήδη προϋπολογίσει και υπολόγιζε ότι με την διόρθωση αυτών θα φτάσει στον τελικό στόχο των 600- 700 εκατ. ευρώ.

Πάντως ακόμα λίγος χρόνος για σκέψη υπάρχει… Για παράδειγμα θεωρούμε εξόφθαλμα προβληματική και πρέπει οπωσδήποτε να αλλάξει η εξής πρόταση: του ποσού που αντιστοιχεί στις μικτές αποδοχές του υψηλότερα αμειβόμενου υπαλλήλου που απασχολείται από τον υπόχρεο της παρ. 1, αναγόμενες σε ετήσια αμοιβή για πλήρη απασχόληση. Προφανώς και μιλάμε για την «σύγκριση» με τον υψηλότερα αμειβόμενο εργαζόμενο της επιχείρησης, ειδικότερα στο κομμάτι της αναγωγής σε ετήσια αμοιβή για πλήρη απασχόληση. Εκτός του άδικου του θέματος, θεωρούμε ότι θα είναι σχεδόν αδύνατον να βγει ένα ασφαλές αποτέλεσμα όταν αυτός ο «εργαζόμενος σύγκρισης» δεν είναι εργαζόμενος που εργάζεται 8ωρο και 5ημερο όλο τον χρόνο, αφού πραγματικά δεν ξέρουμε πως θα μπορεί να γίνει αυτή η αναγωγή και σε ποιον μισθό θα προκύπτει η εν λόγω.

Προσοχή!!! Όπως το αναφέρει ο νομοθέτης στο κείμενο, δεν θα αρκεί να πάρεις την ετήσια λίστα προσωπικού και να βρεις αυτόν που είναι στην κορυφή, αλλά θα πρέπει να τους αναγάγεις όλους σε πλήρους απασχόλησης για όλο τον χρόνο, προκειμένου να βρεις τον «πρωταθλητή» από τον οποίο θα πρέπει σε κάθε περίπτωση να «βγάζεις περισσότερα». Η μόνη περίπτωση να μην χρειάζεται αναγωγή θα είναι η επιχείρηση να απασχολεί όλο το έτος τους ίδιους οκτάωρους εργαζόμενους σε πενθήμερη ή εξαήμερη εργασία, αλλά αλήθεια πόσες να είναι αυτές οι επιχειρήσεις; Δεν ξέρουμε τον ακριβή αριθμό, αλλά σίγουρα πολύ λιγότερες από όσες είχε ο νομοθέτης στο μυαλό του. Επίσης, αν υπολογίσουμε ότι η ίδια αναγωγή θα πρέπει να γίνεται ακόμα και για έναν εργαζόμενο που εργάστηκε για μία ημέρα ευκαιριακά, τόσο καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι όλο αυτό είναι πολύ προβληματικότερο από όσο είχαμε στην αρχή στο μυαλό μας και σε επίπεδο αποτελεσμάτων κερδοφορίας, αλλά και σε επίπεδο τεχνικής υποστήριξης και υπολογισμού αυτού του δεδομένου.

Πέραν όμως του άρθρου 13 που έχει κερδίσει την μερίδα του λέοντος, αλλά και των προστίμων σε σχέση με τα my data που θα την κλέψουν εν καιρώ, στο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται και διατάξεις σε σχέση με την δυνατότητα της ελεγκτικής αρχής να εφαρμόσει έμμεσες τεχνικές ελέγχου προσδιορισμού ακαθαρίστων εσόδων για ελεγχόμενες επιχειρήσεις, ατομικές και νομικά πρόσωπα.

Στις ήδη γνωστές τρεις περιπτώσεις του άρθρου 28 του Ν. 4172/2013, μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου, αν δεν αλλάξει κάτι στο τελικό κείμενο, θα προστεθούν και οι επιπλέον τρεις περιπτώσεις: δ. όταν υπάρχει σημαντική αναντιστοιχία μεταξύ των δηλούμενων οικονομικών μεγεθών, ιδίως των αγορών, των πωλήσεων και των αποθεμάτων, ε. όταν δεν επαληθεύεται ο συντελεστής μικτού κέρδους που προκύπτει από τα δηλούμενα αποτελέσματα με αυτόν που προκύπτει βάσει των παραστατικών αγορών και πωλήσεων ή υπάρχει αδικαιολόγητη μεταβολή αυτού μεταξύ διαδοχικών ετών, στ. όταν δηλώνεται ζημία σε τρία τουλάχιστον συνεχόμενα φορολογικά έτη και δεν προκύπτει ο τρόπος χρηματοδότησης της επιχείρησης, με τον οποίο καλύπτονται οι υποχρεώσεις της.

Από το κείμενο καταλαβαίνουμε την πρόθεση που υπάρχει για την γενίκευση της εφαρμογής των έμμεσων τεχνικών ελέγχου σε περιπτώσεις φορολογικών ελέγχων. Προς το παρόν δεν θα αναλύσουμε περαιτέρω επ’ αυτού του θέματος αφού θα περιμένουμε για αυτό το τελικό κείμενο του νόμου και τις ενδεχόμενες οδηγίες, αλλά όποιος έχει τρέξει έλεγχο με έμμεσες τεχνικές ελέγχου, γνωρίζει πολύ καλά τι ταλαιπωρία κρύβει για όλους τους εμπλεκόμενους αυτή η διαδικασία, καθώς και πόσο μεγάλες μπορεί να είναι οι διαφορές που μπορούν να προσδιοριστούν με αυτές τις τεχνικές ελέγχου.

Καλό Σαββατοκύριακο σε όλους…



comments powered by Disqus
* Παρακαλούμε τα σχόλια να μην είναι σε greeklish. Σχόλια με υβριστικό ή προσβλητικό περιεχόμενο θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.
Φοροδιαφυγή, Έμμεσες τεχνικές ελέγχου, Φορολογικό νομοσχέδιο