11/11/22 | Αρχική > Αρθρογραφία > Φοροτεχνικός

Αναμένοντας την κρίσιμη εγκύκλιο για την επιστρεπτέα προκαταβολή

Σε συνεργασία με τον Ηλία Χατζηγεωργίου - Φοροτεχνικό, Αντιπρόεδρο Επιτροπής Λογιστών Ε.Ε.Α.

Το πέρασμα της κακοκαιρίας EVA ήταν αρκετά ελαφρύ, οπότε μπορούμε να πούμε άνετα ότι ευτυχώς πέρασε και δεν ακούμπησε στα μέρη μας. Γεγονός που έρχεται να επισφραγίσει τον τίτλο του άρθρο της προηγούμενης εβδομάδας «Έκτακτα Φαινόμενα: H AAΔΕ πρόλαβε την EVA», στο οποίο αναλύσαμε το πρόβλημα που δημιουργήθηκε με το ζήτημα της άμεσης απαίτησης επιστροφής των επιστρεπτέων προκαταβολών που κρίθηκε από τους αρμόδιους ελεγκτές ότι δεν τήρησαν τους όρους υπαγωγής στο εκάστοτε πρόγραμμα.

Τα νεότερα δεδομένα που προέκυψαν μετά τη δημοσίευση του άρθρου της περασμένης Παρασκευής και για την ακρίβεια την περασμένη Δευτέρα, είναι η έκδοση δελτίου τύπου από το Υπουργείο Οικονομικών με τίτλο διευκρινίσεις για αχρεωστήτως καταβληθέντα ποσά της Επιστρεπτέας Προκαταβολής που αναφέρει τα εξής:

Σε συνέχεια σειράς θεσμικών παρεμβάσεων της Κυβέρνησης και του Υπουργείου Οικονομικών για την ενίσχυση των επιχειρήσεων που επλήγησαν από τις οικονομικές επιπτώσεις του Covid-19, μέσω των επτά κύκλων της Επιστρεπτέας Προκαταβολής, δρομολογήθηκε η έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφασης για την αντιμετώπιση τεχνικών ζητημάτων τα οποία προέκυψαν κατά την έκδοση βεβαιώσεων αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών της επιστρεπτέας προκαταβολής που πραγματοποιήθηκε στις 02/11/2022.

Ειδικότερα, με την εν λόγω Κοινή Υπουργική Απόφαση θα προβλέπονται τα εξής:

1ον. Εξαντλώντας κάθε δυνατό χρονικό περιθώριο, παρατείνεται αυστηρά έως τις 31/01/2023, η καταβολή των αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών της επιστρεπτέας προκαταβολής.

Παράλληλα, παρατείνεται έως τις 30/12/2022 η προθεσμία υποβολής δικαιολογητικών στην ηλεκτρονική πλατφόρμα «myBusinessSupport» της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων για όσες επιχειρήσεις – δικαιούχους δεν έχουν ακόμη υποβάλει πλήρως τα απαιτούμενα δικαιολογητικά για τη λήψη ενισχύσεων μέσω της Επιστρεπτέας Προκαταβολής.

2ον. Διευκρινίζεται ότι για το κριτήριο χορήγησης της ενίσχυσης της Επιστρεπτέας Προκαταβολής που αφορά στη διατήρηση του μέσου όρου του αριθμού των εργαζομένων, βάσει των στοιχείων του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ, πλέον θα λαμβάνεται υπόψη ότι έχει τηρηθεί η υποχρέωση διατήρησης του αριθμού των εργαζομένων εφόσον η διαφορά του μέσου όρου εργαζομένων κατά τους μήνες υποχρέωσης διατήρησης διαφέρει κατά λιγότερο από μία μονάδα (έναντι του μηδενός που ίσχυε ως τώρα) σε σχέση με τον αρχικό αριθμό εργαζομένων που απασχολούσε η επιχείρηση. Με αυτόν τον τρόπο, εάν, για παράδειγμα, μία επιχείρηση κατήγγειλε τη σύμβαση ενός εργαζομένου έναν μήνα, αλλά προσέλαβε άλλο εργαζόμενο τον επόμενο μήνα, θα θεωρείται ότι πληροί το κριτήριο διατήρησης του αριθμού των εργαζομένων.

3ον. Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω, για τις περιπτώσεις που βεβαιώθηκαν αχρεωστήτως καταβληθέντα ποσά βάσει των εκκαθαρίσεων που διενεργήθηκαν στις 02/11/2022, εάν παύσουν πλέον να ισχύουν οι λόγοι απόρριψης με την προσκόμιση των απαιτούμενων δικαιολογητικών, αυτά θα επαναβεβαιωθούν, με τους ίδιους όρους που ισχύουν για τους υπόλοιπους ωφελούμενους.

Η Κυβέρνηση και το Υπουργείο Οικονομικών αποδεικνύουν έμπρακτα τη στήριξη όλων όσων επλήγησαν από τις οικονομικές επιπτώσεις του κορονοϊού, εξαντλώντας κάθε χρονικό και δημοσιονομικό περιθώριο μέσω του έκτακτου μέτρου των επτά κύκλων της Επιστρεπτέας Προκαταβολής.

Πριν ερμηνεύσουμε τα ανωτέρω θα υποβάλλουμε το εύλογο ερώτημα που τέθηκε από αρκετούς συναδέλφους, αλλά και από εμάς τους ίδιους, μόλις διαβάσαμε το εν λόγω δελτίο τύπου. Γιατί για άλλη μια φορά εκκαθαρίζουμε, πανικοβάλουμε και μετά ψαχνόμαστε να δούμε τι κάνουμε με αυτά (;) ήταν το εύλογο και ευγενικό ερώτημα που θέσαμε όλοι μας.

Απάντηση δεν θα δώσουμε, δεν είμαστε εμείς αρμόδιοι άλλωστε, αλλά εκ του αποτελέσματος προκύπτει ότι δεν είχε γίνει καμία πρόβλεψη ελέγχου στο αν η εκκαθάριση των εν λόγω δεδομένων θα βγάλει στην επιφάνεια αδικίες και προβλήματα των εγκυκλίων, τα οποία είχαμε θέσει εμείς προσωπικά από τότε που έτρεχαν οι αιτήσεις για τα εν λόγω προγράμματα.

Επίσης,για να μην παρεξηγηθούμε από τον οποιονδήποτε κανέναν, θα επαναλάβουμε και εδώ αυτό που έχουμε πει σε πάρα πολλά μέσα μαζικής ενημέρωσης που είχαμε θέσει το ζήτημα της επιστρεπτέας προκαταβολής. Οι διαμαρτυρίες που θέτουμε για το θέμα σαν φοροτεχνικοί,αλλά και σαν φορείς γενικότερα, δεν αφορούν αυτόν που εξόφθαλμα δεν τήρησε τους όρους απασχόλησης ή ακόμα χειρότερα «μαγείρεψε» ή «μαϊμούδιασε» τα οικονομικά στοιχεία προκειμένου να λάβει περισσότερα χρήματα. Αυτούς να τους βρουν και να τους ζητήσουν άμεσα και εντόκως τα χρήματα πίσω, μην πάμε όμως στην εύκολη λογική «μαζί με τα ξερά ας καούν και λίγα χλωρά», γιατί είναι κατάφορα άδικη και δίνει και πολύ άσχημα μηνύματα σε όλους τους άμεσα εμπλεκόμενους.

Μετά τις μικρές παρενθέσεις, πάμε στην ουσία του θέματος αναλύοντας τι μας λέει το εν λόγω δελτίο τύπου. Καταρχάς μας λέει ότι περιμένουμε την έκδοση κοινής υπουργικής απόφασης. Τι θα λέει η εν λόγω Κ.Υ.Α ; Η εν λόγω Κ.Υ.Α θα λέει τα εξής:

· Η προθεσμία πληρωμής που λήγει στις 30/11/2022, θα μεταφερθεί στις 31/01/2023 για όλους τους εμπλεκόμενους, δηλαδή αυτούς που έλαβαν εκκαθαρίσεις στις 02/11/2022.

· Θα επανεξεταστεί ο όρος διατήρησης προσωπικού με νέα δεδομένα που θα είναι διαφορετικά από τα αρχικά, κάτι που όπως φαίνεται από το παράδειγμα που τέθηκε θα μειώσει τις αδικίες. Στο ζήτημα αυτό δεν μπαίνουμε στην ουσία αν δεν διαβάσουμε την αναμενόμενη Κ.Υ.Α., γιατί από τα γραφόμενα τις εγκυκλίου θα εξαρτηθούν πολλά δεδομένα και το ποιες ακριβώς αδικίες θα διορθωθούν.

· Θα δοθεί επιπλέον χρόνος έως τις 30/12/2022 σε όσες επιχειρήσεις έπρεπε να προσκομίσουν έγγραφα στην ηλεκτρονική πλατφόρμα «myBusinessSupport». Να θυμίσουμε ότι κατά κύριο λόγο αυτό αφορά το ενιαίο πιστοποιητικό δικαστικής φερεγγυότητας όταν η επιχείρηση εδρεύει σε περιοχή που το αρμόδιο Πρωτοδικείο δεν έχει ηλεκτρονικό σύστημα διαχείρισης. Δεν αφορά όσες επιχειρήσεις έχουν λάβει ήδη τα εκκαθαριστικά επιστροφής επιστρεπτέας που αναγράφει ότι τηρήθηκαν οι όροι. Αν η ελεγκτική αρχή περίμενε δικαιολογητικά και δεν έλαβε, πολύ απλά δεν εκκαθάρισε ή εκκαθάρισε ζητώντας ολόκληρο το ποσό πίσω.

· Σε περίπτωση που η επιχείρηση δικαιωθεί και κριθεί ότι τελικά τήρησε τους όρους, θα γίνει επαναβεβαίωση του ποσού με τους όρους αποπληρωμής που ισχύουν σε όλους τους υπόλοιπους, δηλαδή θα υπάρχει τουλάχιστον 50% μη επιστρεπτέο ποσό ή και παραπάνω αν η επιχείρηση είναι στις ειδικές περιπτώσεις και η αποπληρωμή θα γίνει σε 96 δόσεις ή εφάπαξ με έκπτωση 15% επί του επιστρεπτέου ποσού. Προφανώς και κάτι τέτοιο θα έπρεπε να θεωρείται αυτονόητο, αφού αυτή είναι η ουσία της νέας εκκαθάρισης.

Σε κάθε περίπτωση περιμένουμε τη σχετική εγκύκλιο για να δούμε κάποια επιπλέον σημαντικά ερωτήματα. Θα ορίζονται άραγε οι διαδικασίες που θα μπορεί να ακολουθήσει αυτός που θα εξακολουθεί να νιώθει αδικημένος, δηλαδή αυτός που θα κριθεί οριστικά ότι δεν τήρησε τους όρους και θα του ζητηθούν τα χρήματα πίσω ;

Θα υπάρχει δυνατότητα προσφυγής και αν ναι, από πότε θα μετρά το κρίσιμο διάστημα που θα μπορεί να την ασκήσει και πόσο θα είναι αυτό; Θα μετρά από τις 2 Νοεμβρίου ή θα θεωρηθεί νέα εκκαθάριση οπότε θα μετρά από όποτε γίνει αυτή.

Επίσης, θα προβλέπεται δυνατότητα αναλυτικής ενημέρωσης του «παθόντα» για το τι έχει συμβεί ή θα συνεχίσει να ψάχνεται και να υποθέτει ποιο ήταν το λάθος του στην όλη διαδικασία;

Κλείνοντας να θέσουμε και ένα επιπλέον ζήτημα που τους αφορά όλους… Αφού θα βγει που θα βγει η εγκύκλιος που θα διορθώνει κάποια πράγματα, μήπως είναι μία καλή ευκαιρία να επανέλθει το κίνητρο εφάπαξ αποπληρωμής για όσους δεν κατάφεραν να το καρπωθούν και να τους δίδεται κίνητρο εφάπαξ αποπληρωμής οποιαδήποτε στιγμή στις 96 δόσεις;

Καλό Σαββατοκύριακο σε όλους…



comments powered by Disqus
* Παρακαλούμε τα σχόλια να μην είναι σε greeklish. Σχόλια με υβριστικό ή προσβλητικό περιεχόμενο θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.
Αχρεωστήτως καταβληθέντα ποσά, Επιστρεπτέα προκαταβολή, Ρήτρα διατήρησης, Διατήρηση ίδιου αριθμού εργαζομένων