Σε συνεργασία με τον Ηλία Χατζηγεωργίου - Φοροτεχνικό, Αντιπρόεδρο Επιτροπής Λογιστών Ε.Ε.Α.
Το τριήμερο της 28ης Οκτωβρίου αποτελεί παρελθόν και ο Νοέμβρης θα μας συντροφεύει για τις επόμενες είκοσι έξι ημέρες , μέχρι να δώσει τη θέση του στον τελευταίο μήνα του χρόνου και στην ευχάριστη αναμονή των εορτών που θα έρθουν. Μέχρι τότε βέβαια έχουμε δρόμο πολύ μπροστά μας , αφού μας περιμένουν για άλλη μία χρονιά ουκ ολίγες διαδικασίες να αντιμετωπίσουμε. Βέβαια,ο φετινός Νοέμβρης και ο φετινός Δεκέμβρης κρύβουν κάτι αθλητικά πρωτόγνωρο στις μέρες τους, αφού θα είναι πρώτη φορά στα χρονικά που θα βλέπουμε μουντιάλ ποδοσφαίρου φορώντας μπουφάν και μακρυμάνικα και όχι κοντομάνικα και μαγιό, ενώ η διοργάνωση γίνεται εν μέσω της ποδοσφαιρικής σεζόν και όχι στο τέλος της.
Στα δικά μας γήπεδα πάντως ο Νοέμβρης για αρχή επιφύλαξε μία δυσάρεστη έκπληξη σε αρκετές επιχειρήσεις που είχαν λάβει χρήματα μέσω των προγραμμάτων των επιστρεπτέων προκαταβολών, οι οποίες καλούνται να επιστρέψουν άμεσα και εντόκως, όλο το ποσό που είχαν λάβει από το συγκεκριμένο πρόγραμμα. Η ενημέρωση για τη συγκεκριμένη υποχρέωση έγινε από την εφαρμογή e- κοινοποιήσεις της ΑΑΔΕ, μέσω της οποίας στάλθηκε μήνυμα βεβαίωσης χρηματικής οφειλής, όπως έλεγε και ο τίτλος του .
Μέσα στο μήνυμα η επιχείρηση ενημερωνόταν ότι βεβαιώθηκαν αχρεωστήτως καταβληθέντα ποσά και τόκοι από τη χορήγηση ενίσχυσης με τη μορφή επιστρεπτέας προκαταβολής, σύμφωνα με το άρθρο τρίτο της από 30.3.2020 ΠΝΠ (Α΄ 75), που κυρώθηκε με το άρθρο 1 του ν. 4864/2020 (Α΄86), όπως ισχύει, και τις κατ’ εξουσιοδότηση αυτού εκδοθείσες ΚΥΑ Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων ΓΔΟΥ 94/2020, ΓΔΟΥ 148/2020, ΓΔΟΥ 233/2020, ΓΔΟΥ 281/2020, ΓΔΟΥ 19/2021, ΓΔΟΥ 232/2021, ΓΔΟΥ 420/2021, με τα εξής στοιχεία: και ακολουθούσε η ανάλυση του αχρεωστήτως καταβληθέντος ποσού και των σχετικών τόκων. Στην ανάλυση αναγράφεται επίσης ποιο πρόγραμμα επιστρεπτέας προκαταβολής αφορά η συγκεκριμένη απαίτηση και η ταυτότητα οφειλής που δημιουργήθηκε για να επιστραφεί άμεσα.
Το συνολικά άμεσα επιστρεπτέο ποσό, θα πρέπει να πληρωθεί από τον φορολογούμενο έως τις 30 Νοεμβρίου 2022 , μαζί με τους σχετικούς τόκους. Αν δεν πληρωθεί θα αρχίσει να χρεώνεται με την προσαύξηση ύψους 0,73% που εφαρμόζεται και στις υπόλοιπες οφειλές , ενώ παράλληλα θα ενεργοποιηθεί η δυνατότητα του δημοσίου να λάβει τα μέτρα είσπραξης που προβλέπονται στις διατάξεις του κώδικα είσπραξης δημοσίων εσόδων, Ν. 4978/2022.
Το μόνο θετικό στην όλη υπόθεση είναι ότι ο οφειλέτης που δεν έχει την δυνατότητα άμεσης αποπληρωμής του ποσού, διατηρεί την δυνατότητα να εντάξει το συγκεκριμένο ποσό στην πάγια ρύθμιση του ν.4152/2013 όπως τροποποιήθηκε με το ν.4646/2019. Μάλιστα επειδή το ποσό είναι από έκτακτη αιτία , υπάρχει η δυνατότητα να ρυθμιστεί σε έως 48 δόσεις , αν τηρούνται οι προϋποθέσεις που ορίζονται από τους προαναφερόμενους νόμους.
Ο λόγος για τον οποίο κρίθηκε ότι η επιχείρηση δεν τήρησε τους όρους που ορίζονταν στις προαναφερόμενες εγκυκλίους, δεν αναγράφεται στην εν λόγω ειδοποίηση , αλλά αναγράφεται στην ενημέρωση για τη βεβαίωση της επιστρεπτέας προκαταβολής η οποία βρίσκεται στη σχετική εφαρμογή της πλατφόρμας my Business Support. Η συντριπτική πλειοψηφία των επιχειρήσεων που καλούνται να επιστρέψουν άμεσα τα ποσά βρήκε στην εν λόγω εκκαθάριση την ένδειξη ΔΠ , που σημαίνει μη διατήρηση του προσωπικού που ορίζονταν στην εγκύκλιο του συγκεκριμένου προγράμματος. Κάποιες ελάχιστες επιχειρήσεις απορρίφθηκαν γιατί δεν υπέβαλαν φορολογική δήλωση για το 2019 ή το 2020.
Σε κάθε περίπτωση αυτό που έχει κάνει μεγάλη εντύπωση στις εν λόγω επιχειρήσεις , αλλά και σε εμάς , είναι ότι οι επιχειρήσεις δεν έλαβαν καμία ειδοποίηση , από καμία υπηρεσία , να εκθέσουν τις απόψεις τους επί του θέματος, παρά μόνο ενημερώθηκαν απευθείας για το ποσό το οποίο μάλιστα έχει ήδη βεβαιωθεί στις οφειλές σύμφωνα με τα όσα προαναφέραμε. Ακόμα και ο χειρότερος εγκληματίας έχει δικαίωμα να υπερασπιστεί τον εαυτό του και να εκθέσει την άποψη του για αυτό για το οποίο κατηγορείται, στη συγκεκριμένη περίπτωση όμως δεν του δόθηκε τέτοια δυνατότητα.
Δεν ακολουθήθηκε καθόλου η διαδικασία που εφαρμόζεται στους φορολογικούς ελέγχους , δηλαδή αίτημα παροχής πληροφοριών , απάντηση από τον φορολογούμενο, έκδοση προσωρινών πράξεων, έκθεση απόψεων του φορολογούμενου επί των προσωρινών πράξεων και στο τέλος έκδοση οριστικών πράξεων , ενώ μετά από αυτά ακολουθεί η γνωστή διαδικασία ενδικοφανούς προσφυγής.
Επίσης, δεν ακολουθήθηκε έστω η διαδικασία που προβλέπεται σε άλλα επιδοτούμενα προγράμματα όπου η επιχείρηση ενημερώνεται για τη διαπιστωτική πράξη του ελέγχου, επί της οποίας έχει δικαίωμα να εκφράσει τις απόψεις της στην ελεγκτική υπηρεσία , απόψεις οι οποίες εξετάζονται και ακολουθούνται από σχετική της απάντηση.
Από χθες που εκδόθηκαν τα συγκεκριμένα ραβασάκια υπάρχουν αρκετές καταγγελίες για λανθασμένη αντιμετώπιση του θέματος από τις ελεγκτικές υπηρεσίες, αφού κατά την άποψη των καταγγελλόντων τηρήθηκαν οι όροι διατήρησης του προσωπικού που προέβλεπαν οι σχετικοί εγκύκλιοι. Το κακό είναι όμως ότι δεν ξέρουν που μπορούν να τις εκθέσουν και να αποδείξουν ότι τήρησαν τους όρους διατήρησης προσωπικού… Δεν γνωρίζουν σε ποια υπηρεσία μπορούν να προσφύγουν και από χθες όλοι οι εμπλεκόμενοι ψάχνονται να βρουν μια άκρη.
Πολλοί σκέφτηκαν ότι θα πρέπει να προσφύγουν στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών , δεδομένου ότι η βεβαίωση γίνεται από την ΑΑΔΕ , όμως οι πληροφορίες μας λένε ότι η ΔΕΔ είναι αναρμόδια επί του θέματος , κάτι που μας ακούγεται λογικό γιατί το ζήτημα είναι ταμειακό και όχι φορολογικό. Από την άλλη πολλοί σκέφτηκαν τη Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών (ΓΔΟΥ) , αφού η ΓΔΟΥ με βάση τη λίστα της ΑΑΔΕ εκδίδει νόμιμο τίτλο για την είσπραξη του επιστρεπτέου ποσού και απλά η ΑΑΔΕ τα βεβαιώνει στην εικόνα του φορολογούμενου ,αλλά και πάλι οι εγκύκλιοι στο άρθρο 10 που αναφέρονται στις κυρώσεις για τη μη τήρηση των όρων, δεν αναφέρουν τίποτα για προσφυγή ή έκθεση απόψεων , παρά μόνο αναφέρουν την άμεση και έντοκη απαίτηση επιστροφής του ποσού. Θα πρέπει να δοθεί μία επίσημη απάντηση για το πού μπορούν να εκθέσουν τις απόψεις τους οι θιγόμενοι επιχειρηματίες και ποια θα είναι η τύχη των συγκεκριμένων απόψεων. Το θέμα είναι πολύ σοβαρό…
Σε όλα τα παραπάνω μπορούμε να δώσουμε μία επιπλέον διάσταση στο ζήτημα θυμίζοντας τις συνθήκες κάτω από τις οποίες έτρεξαν τα συγκεκριμένα προγράμματα και τις ταχύτητες που κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε όλοι μαζί , μέσα σε ένα περιβάλλον γεμάτο με ασάφειες και προβληματισμούς. Όντως το συγκεκριμένο πρόγραμμα πέτυχε τον σκοπό του τότε , γιατί βοήθησε σημαντικά τις επιχειρήσεις να διατηρήσουν τη ρευστότητα τους , όμως στα πλαίσια της ταχύτητας έγιναν και πολλά λάθη και παραλήψεις ακόμα και από τους ίδιους τους νομοθέτες , κάτι που φάνηκε από τις κατόπιν εορτής νομοθετήσεις , βλέπε οικειοθελείς αποχωρήσεις και λήξεις συμβάσεων που ξεκαθαρίστηκε πολύ αργότερα ότι δεν συμπεριλαμβάνονται στον υπολογισμό της διατήρησης προσωπικού. Όμως θα είναι πολύ κρίμα όλο αυτό να γυρίσει μπούμερανγκ σε ουκ ολίγες επιχειρήσεις οι οποίες θεωρήθηκε ότι δεν τηρούν τους όρους.
Θα πρέπει να βρεθεί μία λύση ειδικά στις περιπτώσεις που η επιχείρηση μπορεί να αποδείξει ότι οι όροι τηρήθηκαν στην πράξη ,αλλά το πρόγραμμα που ελέγχει τη διαδικασία δεν «κατάλαβε» κάτι τέτοιο. Για να γίνει κατανοητό τι θέλουμε να πούμε, παραθέτουμε ένα παράδειγμα: Απόλυση εργαζόμενου στις 5 Οκτωβρίου 2020 και πρόσληψη άλλου εργαζόμενου δύο ημέρες μετά με τους ίδιους όρους εργασίας, η επιχείρηση κρίθηκε ότι δεν τήρησε τους όρους και καλείται να τα επιστρέψει όλα άμεσα και εντόκως… Κατά την άποψη σας εδώ τηρήθηκαν οι όροι διατήρησης ή όχι; Φανταζόμαστε ότι ουκ ολίγοι από εμάς έχουμε παρόμοια περίπτωση με αυτή του παραδείγματος.
Καλό Σαββατοκύριακο σε όλους…