13/11/20 | Αρχική > Αρθρογραφία > Φοροτεχνικός

Καμιά εγκύκλιο θα βγάλετε;

Σε συνεργασία με τον Ηλία Χατζηγεωργίου - Φοροτεχνικό, Αντιπρόεδρο Επιτροπής Λογιστών Ε.Ε.Α.

Η δεύτερη φάση της πανδημίας έχει μπει για τα καλά στις ζωές μας εδώ και καιρό, γεγονός που κάνει για άλλη μια φορά τους υγειονομικούς παράγοντες να μετατρέπονται σε έμμεσους αρχηγούς, δεδομένου ότι σε αυτήν τη φάση πρέπει να προέχει η υγεία όλων μας.

Με αυτή τη λογική θα πρέπει να λειτουργούν κατ’ αρχάς όλοι οι αρμόδιοι, αλλά και για όλα τα ζητήματα. Λέμε όλα τα ζητήματα, γιατί δυστυχώς το θέμα της πανδημίας δεν είναι το μοναδικό που μπορεί να πλήξει τις υγείες όλων μας. Όλοι οι γιατροί κάθε ειδικότητας διαχρονικά στις συμβουλές που δίνουν προσθέτουν μια συγκεκριμένη φράση… «Όχι άγχος».

Η συγκεκριμένη φράση φαίνεται να εφαρμόζεται απόλυτα από όλους τους αρμόδιους του κράτους που βγάζουν αποφάσεις και δίνουν οδηγίες. Δεν μπορεί να εξηγηθεί αλλιώς το γεγονός ότι έχουμε φτάσει στα μέσα του Νοεμβρίου, έχουν περάσει οκτώ ημέρες από την ημέρα που εξαγγέλθηκαν τα μέτρα στήριξης του Νοεμβρίου, αλλά οι νόμοι και οι οδηγίες αγνοούνται στο σύνολό τους, μέχρι την ώρα που γράφεται το συγκεκριμένο άρθρο.

Όλες οι οδηγίες που μπορούν να δοθούν στους πελάτες μας βασίζονται πάνω σε μια Συνέντευξη Τύπου και σε μερικά σκόρπια Δελτία Τύπου που εκδόθηκαν μετά από αυτήν... Πως μπορείς όμως να βαδίζεις με κάτι τέτοιο; Πως μπορείς να προσπαθείς να ελιχθείς και να συμβουλέψεις, χωρίς να έχεις κάτι χειροπιαστό στα χέρια σου; Κάτι που να ορίζει διαδικασίες, προϋποθέσεις, προθεσμίες, δεσμεύσεις και γενικότερα να οριοθετεί κάποια σημαντικά ζητήματα.

Με μια απλή Συνέντευξη Τύπου βγαίνει κόσμος σε αναστολή εργασιών, μειώνονται ενοίκια, γίνονται υπολογισμοί ταμειακών ρευστοτήτων, αλλά και προγραμματισμοί μιας σειράς σημαντικών θεμάτων. Ακόμη και σήμερα να εκδοθούν, έχουν αργήσει χαρακτηριστικά, διότι αυτά ισχύουν από την αρχή του μήνα. Η καθυστέρηση δημιουργεί απίστευτες παρερμηνείες, ειδικά όταν εμπλέκονται μέσα στις αναμενόμενες οδηγίες ιδιωτικές σχέσεις που ρυθμίζονται με κρατικές παρεμβάσεις.

Για να μην υπάρξει παρερμηνεία των λεγομένων μας, σαφώς και δεν εννοούμε ότι δεν θα πρέπει να υπάρχουν κρατικές παρεμβάσεις σε ιδιωτικές σχέσεις εν μέσω πανδημίας, αλλά ότι όταν γίνονται αυτές θα πρέπει να γίνονται με τρόπο ξεκάθαρο και άμεσο. Το φωνάζαμε από την πρώτη φάση για μια σειρά ζητημάτων. Θα πρέπει τα όρια που θέτονται να είναι αναγραφόμενα σε νόμους και ξεκάθαρες οδηγίες, γιατί εάν δεν γίνεται αυτό, δημιουργούνται άπειρα προβλήματα που είναι δύσκολο να λυθούν κατόπιν εορτής. Όλα αυτά για να μπορέσουμε να κάνουμε κι εμείς τη δουλεία μας σωστά, όσο μπορεί να γίνει αυτή με τα δεδομένα που υπάρχουν.

Για παράδειγμα, πως μπορεί να απαντήσει κάποιος σε κάποιον ιδιοκτήτη ο οποίος αμφισβητεί την υποχρέωσή του να δεχτεί τη μείωση ενοικίου; Τι θα του προσκομίσει; Ένα Δελτίο Τύπου και μία Υπουργική Συνέντευξη;

Επίσης, πως μπορεί να απαντήσει κάποιος σε μια επιχείρηση, η οποία αναρωτιέται για το θέμα της προσωρινής αναστολής των εργαζομένων;

Θέτουμε μερικές από αυτές τις αναπάντητες ανησυχίες:

  • Θα μπορεί να τους βγάλει όλους ή θα υπάρχει αριθμητικός περιορισμός για τις πληττόμενες; Τι όροι και τι δεσμεύσεις θα υπάρχουν μετά;
  • Τι συμβαίνει με όσους λήγουν οι συμβάσεις τους μέσα στον Νοέμβριο;
  • Τι θα γίνει εάν κάποιος έχει προσληφθεί με το πρόγραμμα των 100.000 θέσεων εργασίας και δουλεύει σε επιχείρηση που έκλεισε με κρατική εντολή; Θα πρέπει τυπικά να μην βγει σε αναστολή έστω κι εάν η επιχείρηση είναι εντελώς κλειστή (π.χ. κομμωτήριο);
  • Πως θα μπορεί ο εργαζόμενος να αποδείξει ότι δικαιούται μείωσης ενοικίου; Εάν είναι αυτός που είχε προσληφθεί με τις 100.000 θέσεις εργασίας, χάνει το δικαίωμα γιατί δεν θα μπορεί να βγει σε αναστολή;
  • Τι θα πρέπει να κάνει μια επιχείρηση που είναι κλειστή με κρατική εντολή, αλλά θέλει να κρατήσει μέρος του προσωπικού για πάγιες ανάγκες της επιχείρησης, όπως για παράδειγμα το delivery;

Αυτά τα αναπάντητα ερωτήματα που προαναφέρουμε είναι ενδεικτικά, ενώ σίγουρα θα υπάρχουν κι άλλα, πολύ περισσότερα από αυτά, ειδικά εάν προσθέσουμε το ζήτημα του οικονομικού προγραμματισμού που θα θέλει να κάνει κάποια επιχείρηση. Ενδεχομένως θα σκεφτεί κάποιος «Γιατί δεν τα απαντάτε υπολογίζοντας τι έγινε τότε;» Η απάντηση είναι ότι ναι μεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν τα όσα έγιναν τότε, αλλά δεν μπορούμε να τα λάβουμε υπόψιν μας ως κανόνα. Σε τελική ανάλυση, εάν οι τότε οδηγίες ισχύουν και τώρα, γιατί δεν έγινε μια απλή αντιγραφή, κάνοντας μια επίσημη δημοσίευση; Πάντως λειτουργία με back up εγκυκλίων δεν μπορεί να γίνει σε καμία περίπτωση. Γενικότερα δεν μπορεί να λειτουργήσει κάποιος χωρίς οδηγίες. Νιώθουμε σαν να προσπαθούμε να συνδέσουμε έπιπλο που αγοράσαμε από γνωστή αλυσίδα επίπλων, αλλά χάσαμε το χαρτί των οδηγιών!!!

Από την άλλη πλευρά, για το δώρο Χριστουγέννων θα πρέπει να πάμε όλοι μαζί στο Μαντείο των Δελφών, αφού κανείς δεν ξέρει πως και τι θα δώσει έως τις 21 Δεκεμβρίου, όπως και κανείς επίσης δεν γνωρίζει τι θα λάβει και με ποιον τρόπο.

Πάμε τώρα και στα δικά μας, ξεκινώντας από το γεγονός ότι ο λογιστής-φοροτεχνικός απαγορεύεται να αρρωστήσει. Δεν έχει τέτοιο δικαίωμα, όπως φάνηκε και από την πρώτη φάση της πανδημίας. Οι αρμόδιοι τον γεμίζουν με άπειρες προθεσμίες και υποχρεώσεις, έστω κι εάν αυτές είναι περιττές και μπορούν να παραταθούν ή δεν χρειάζεται καν να υπάρχουν. Όμως, ξεκάθαρα, λειτουργούν ως αντίπαλος του χρόνου που έχει, ώστε να καλύψει τρέχουσες και σημαντικότερες υποχρεώσεις.

Για παράδειγμα, μέχρι τα τέλη του μήνα θα πρέπει να έχουν υποβληθεί οι Ετήσιοι Πίνακες Προσωπικού στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ. Υπάρχει κάποιος λόγος που αυτό πρέπει να παραμείνει σε προθεσμία έως τις 30/11; Γενικώς, υπάρχει κάποιος λόγος ύπαρξης αυτής της υποχρέωσης, δεδομένου ότι τα πάντα πλέον περνούν μέσα από το ΕΡΓΑΝΗ;

Επίσης, υπάρχει κάποιος λόγος να παραμένει η προθεσμία του Πόθεν Έσχες για τις 30/11, ενώ λες στο κόσμο να μένει σπίτι και να αποφεύγει τον συνωστισμό; Πως θα βρουν τα στοιχεία οι ενδιαφερόμενοι; Θα πρέπει να αγκαλιαστούν όλοι μαζί στις τράπεζες στέλνοντας κωδικό 3 στο sms; Και, άντε και τα λύνουμε όλα και στέλνεται εμπρόθεσμα… Θα υπάρχει κάποιος να ασχοληθεί με αυτά τα στοιχεία; Η απάντηση είναι προφανής…

Για να πάμε τώρα και στον πολυαγαπημένο μας ΕΦΚΑ… Ήταν τώρα ώρα για έκδοση εκκαθαρίσεων ασφαλιστικών εισφορών του 2019; Δεν είχε γίνει εδώ και κάτι μήνες, τώρα έπρεπε να γίνει και μάλιστα να ζητούν η πρώτη δόση να πληρωθεί στις 30 Νοεμβρίου; Είναι ώρα για μίνι «σεμινάρια» αναδρομικού υπολογισμού των εισφορών με τον παλιό τρόπο; Επίσης, είναι χρόνος να προσθέτεις στον κόσμο μία ακόμα υποχρέωση πληρωμής; Ας έβγαζαν τις πιστωτικές για να διορθώσουν αδικίες κι ας κρατούσαν πίσω τις χρεωστικές, εάν ήθελαν πραγματικά να βοηθήσουν!

Τέλος, είναι περίοδος για ασάφειες και παρερμηνείες γενικότερα, όπως με αυτές των εγγράφων μετακίνησης, που αναδείξαμε στο προηγούμενό μας άρθρο; Φυσικά και όχι, άρα ότι ανακοινώνεται με ασφυκτικές προθεσμίες, αλλά και με θέματα που δεν έχουν υπάρξει ξανά, θα πρέπει και να αιτιολογείται με ξεκάθαρη οδηγία που να στέκει νομικά, αλλά και να είναι ανθρωπίνως δυνατόν να στηριχθεί. Αλλιώς κάνουμε συζήτηση για να γίνεται, αλλά δυστυχώς δεν υπάρχει χρόνος για κάτι τέτοιο. Οι στόχοι αυτήν τη στιγμή θα πρέπει να είναι άλλοι. Να μείνουμε ζωντανοί με κάθε τρόπο…

Άλλωστε, όπως έχουμε πει εδώ και καιρό σε προηγούμενά μας άρθρα, στην αρχή της ιστορίας « Οι λογιστές είναι στην πρώτη γραμμή και απαιτούν τον σεβασμό όλων!» , αλλά και «Για να ενισχύσετε εργαζομένους και επιχειρήσεις, πρέπει να σεβαστείτε τους λογιστές».

Καλό ΣΚ και καλή δύναμη σε όλους μας!



comments powered by Disqus
* Παρακαλούμε τα σχόλια να μην είναι σε greeklish. Σχόλια με υβριστικό ή προσβλητικό περιεχόμενο θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.
Πόθεν έσχες, Αναστολή λειτουργίας, Ετήσιος πίνακας προσωπικού, Κορωνοϊός, Πληττόμενες δραστηριότητες (ΚΑΔ), Αναστολή σύμβασης