23/10/20 | Αρχική > Αρθρογραφία > Φοροτεχνικός

Τέρμα τα γκάζια!

Σε συνεργασία με τον Ηλία Χατζηγεωργίου - Φοροτεχνικό, Αντιπρόεδρο Επιτροπής Λογιστών Ε.Ε.Α.

Οι ταχύτητες που λειτουργούμε το τελευταίο διάστημα εμείς οι λογιστές- φοροτεχνικοί, γνωρίζουμε ότι ξεπερνούν αυτές των υπερηχητικών αεροσκαφών. Γενικώς είχαμε συνηθίσει να λειτουργούμε σε γρήγορες ταχύτητες, οι οποίες από τον Μάρτιο και μετά έχουν τουλάχιστον διπλασιαστεί!

Αυτό γίνεται διότι απλούστατα οι νόμοι και οι εγκύκλιοι πέφτουν βροχή, χωρίς όμως απαραίτητα να μπορούν να πετύχουν τον σκοπό τους, αφού έχουμε δει ότι πολλές φορές δημιουργούν άπειρα προβλήματα. Εκτός όμως των προβλημάτων, πολλές φορές η πράξη απέχει από τη θεωρία και συνήθως σε αυτό καλούνται να ανταπεξέλθουν οι επιχειρήσεις, αλλά φυσικά κι εμείς σαν κλάδος.

Για να γίνει κατανοητό αυτό που λέμε, θα παραθέσουμε ένα πρόβλημα που έχει αντιμετωπίσει μια επιχείρηση που θέλει να εκδώσει ασφαλιστική ενημερότητα. Την ενημερότητα αυτήν τη ζητάει η τράπεζα, προκειμένου να εκδώσει δάνειο στην επιχείρηση. Το δάνειο είναι απαραίτητο ώστε να μπορέσει να πετύχει ρευστότητα για την εκπλήρωση ενός έργου που έχει αναλάβει. Με άλλα λόγια, είναι μείζονος σημασίας η εκταμίευση του δανείου αυτού.

Αξίζει να αναφερθεί ότι η συγκεκριμένη επιχείρηση είναι η κλασική επιχείρηση που δεν χρωστάει, ούτε χρωστούσε κάτι στο δημόσιο. Έτσι ακριβώς συνέχισε να πράττει και στη διάρκεια της καραντίνας. Η επιχείρηση παρά τις δυσκολίες την περίοδο του lock down εξακολουθούσε να είναι εντάξει στις υποχρεώσεις της. Έτσι νόμιζε τουλάχιστον, γιατί το ταμείο έχει άλλη άποψή δυστυχώς…

Το «έγκλημά» της ήταν ότι τους μήνες Μάρτιο έως και Μάιο είχε βγάλει σε αναστολή εργασίας μέρος των υπαλλήλων της, για την ακρίβεια τρεις στους δέκα εργαζόμενους. Όμως οι ασφαλιστικές εισφορές μισθωτών μηνών Φεβρουαρίου μέχρι και Μαΐου, παρά του ότι είχε δικαίωμα αναστολής πληρωμής τους, είχαν αποδοθεί κανονικά. Οι εισφορές μηνών Ιουνίου και έπειτα πληρώνονταν κι αυτές στην ώρα τους, όμως, επαναλαμβάνουμε, το ταμείο έχει άλλη άποψη, αφού αυτές οι καταβολές θεώρησε ότι έχουν άλλον σκοπό… Να καλύψουν μέρος των εισφορών που θα έπρεπε να καλύψει το κράτος!!! Το γιατί θα το δείτε αμέσως τώρα…

Περιττό να θυμίσουμε ότι για τους εργαζόμενους που ήταν σε αναστολή προβλεπόταν κρατική καταβολή των ασφαλιστικών εισφορών, για το σύνολο του μισθού που αφορούσε το διάστημα που ήταν σε αναστολή. Ήταν η γνωστή κατηγορία τύπου αποδοχών «18» που απεικονίζονταν στην ΑΠΔ. Το ποσό αυτό δεν θα έπρεπε, ούτε φυσικά θα πρέπει να πληρωθεί από τον εργοδότη, αλλά καλύπτεται από το κράτος.

Εκεί αρχίζουν τα προβλήματα… Το ποσό αυτό που αναλογεί στο κράτος δεν έχει καλυφθεί για καμία επιχείρηση που είχε βγάλει το προσωπικό της σε αναστολή. Παραμένει σε εκκρεμότητα. Άμεσα δεν είναι πρόβλημα αυτό, όμως, για τη συγκεκριμένη επιχείρηση, το ταμείο χρειάστηκε να «τρέξει» τις ασφαλιστικές εισφορές, γιατί ήθελε να ελέγξει μια παλαιότερη καταβολή που δεν είχε φανεί.

Από εκεί ξεκίνησε το πρόβλημα… Τρέχοντας τις καταβολές και τις πληρωμές, οι εισφορές τύπου 18 εμφανίστηκαν ως εκ θαύματος στις απλήρωτες ασφαλιστικές εισφορές. Η επιχείρηση βρέθηκε ξαφνικά χρεωμένη με αυτό το ποσό, για οφειλές που δεν της αναλογούν και μάλιστα είναι θεωρητικά και σε αναστολή, αφού αφορούν μήνες που έχουν μεταφερθεί τον Απρίλιο του 2021!

Παρόλα αυτά όμως, το ταμείο, ό,τι πληρωμή κάνει ο επιχειρηματίας, πάει και την αφαιρεί από αυτές τις «οφειλές». Πως το αντιλήφθηκε ο επαγγελματίας; Πολύ απλά δεν έβγαινε η ασφαλιστική ενημερότητα, γιατί φαίνεται να οφείλονται οι εισφορές του Αυγούστου, οι οποίες φυσικά μετατράπηκαν σε άλλο ένα άτοκο δάνειο προς το ελληνικό δημόσιο, καλύπτοντας τις εισφορές που αναλογούν στο κράτος. Μάλιστα οι εισφορές του Αυγούστου έχουν ήδη χρεωθεί και με τους ανάλογους τόκους!

Ειδοποίηση προφανώς και δεν ήλθε, γιατί να έλθει άλλωστε; Η λύση που δόθηκε από τον υπάλληλο του ταμείου για να βγει η ενημερότητα; Πολύ απλή ! Να πληρώσετε τον Αύγουστο για να την λάβετε είπε. Όμως, η προσέγγιση για το πρόβλημα ήταν περισσότερο αφοπλιστική… «Είστε τυχερός που την θέλετε για δανειοδότηση, εδώ άλλοι δεν μπορούν να πουλήσουν ακίνητο λόγω του γνωστού προβλήματος…» και άρχισε κι αυτή με τη σειρά της να λέει τον πόνο της…

Δυστυχώς το παράδειγμα που παραθέσαμε δεν είναι το μοναδικό, το αντίθετο θα λέγαμε, αφού και στο μέτωπο των εφοριών προκύπτουν αρκετά θέματα προς επίλυση. Ένα από τα χαρακτηριστικότερα όλων, είναι το πρόβλημα επικοινωνίας που υπάρχει με τις εφορίες, όταν προσπαθεί κάποιος να επικοινωνήσει προκειμένου να κλείσει κάποιο ραντεβού. Το email είναι ένα ανά εφορία, κοινό για όλους τους υπαλλήλους, για όλους τους φορολογούμενους, ανεξαρτήτως τμήματος στο οποίο θέλουν να απευθυνθούν. Από αυτό το γεγονός ξεκινάει και η δυσκολία επικοινωνίας. Τα email τυπώνονται και διαμοιράζονται στα τμήματα. Αυτό γεννά από μόνο του μια καθυστέρηση στην επικοινωνία, η οποία ποικίλει στη διάρκεια.

Το θέμα αυτό τέθηκε στον διοικητή της ΑΑΔΕ κο Γεώργιο Πιτσιλή στα πλαίσια της διαδικτυακής εκδήλωσης που διοργάνωσε το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών, με θέμα τα ηλεκτρονικά βιβλία – my data.

Ο διοικητής επί του θέματος της προβληματικής επικοινωνίας ανέφερε ότι ήδη επεξεργάζονται τη δημιουργία μιας φόρμας επικοινωνίας, στα πλαίσια περίπου του e-ΕΦΚΑ με την οποία θα αλλάξει ο τρόπος επικοινωνίας με τις Δ.Ο.Υ. Δεν θα γίνεται μέσω email, αλλά μέσω αυτής της φόρμας, όπου θα αναλύεται η σχετική θεματολογία, ενώ ο φορολογούμενος θα μπορεί να γράψει κείμενο με το αίτημά του, καθώς και να επισυνάψει σχετικά έγγραφα. Ανέφερε χαρακτηριστικά ότι η εφαρμογή αυτή θα ξεκινήσει από τα τμήματα ελέγχου και θα επεκταθεί σταδιακά και στα υπόλοιπα τμήματα.

Επιπλέον ανέφερε ότι θα γίνουν βελτιώσεις στα τηλεφωνικά κέντρα, τα οποία δεν ήταν κατασκευασμένα να υποδέχονται τέτοιον όγκο κλήσεων. Χαρακτηριστικά ανέφερε ότι τα τηλεφωνικά συστήματα δεν είναι κατασκευασμένα να παράγουν ήχο κατειλημμένης γραμμής, οπότε φαίνεται σαν να μην απαντούν οι υπηρεσίες στους φορολογούμενους.

Αναφερόμενος στο κυρίως θέμα, το myDATA, ο κ. Πιτσιλής έκανε λόγο για ένα μεγάλο και φιλόδοξο έργο, κάνοντας γνωστό ότι μέχρι στιγμής, και ενώ βρισκόμαστε στην προαιρετική φάση, η πλατφόρμα έχει ήδη λάβει πάνω από 120.000 παραστατικά μέσω των ERP προγραμμάτων και 1.500 παραστατικά μέσω της φόρμας καταχώρησης, για μικρές επιχειρήσεις. Αυτά έχουν υποβληθεί από περίπου 1.000 λογιστές ή επιχειρήσεις. Αναγνώρισε ότι θα υπάρξουν προβλήματα, «γι’ αυτό είμαστε σε διαρκή επικοινωνία με τους φορείς της αγοράς», σημείωσε. Ανέφερε, παράλληλα, ότι από 1ης Γενάρη 2021 θα υποβάλλονται ηλεκτρονικά και τα Δελτία Αποστολής, ενώ θα εφαρμοστεί και προσυμπλήρωση φορολογικών δηλώσεων.

Τέλος, σε ό,τι αφορά το ζήτημα των κυρώσεων, στέλεχος της ΑΑΔΕ, ο κ. Αντώνης Ντίνος επισήμανε ότι «το 2020 είναι έτος εκπαίδευσης, το 2021 είναι έτος ανοχής, τι σημαίνει αυτό; Η Α.1138/2020 και το άρθρο 15α του 4174/2013 δεν προβλέπει σήμερα κυρώσεις. Αυτό είναι κάτι που θα έρθει…. Το 2021 ως ΑΑΔΕ έχουμε εισηγηθεί στην πολιτική ηγεσία να υπάρχει υποχρέωση και στην ουσία κυρώσεις μόνο για τη μη διαβίβαση. Όχι για την ανακριβή διαβίβαση και όχι για την εκπρόθεσμη».

Καλό ΣΚ και καλή 28η Οκτωβρίου σε όλους!



comments powered by Disqus
* Παρακαλούμε τα σχόλια να μην είναι σε greeklish. Σχόλια με υβριστικό ή προσβλητικό περιεχόμενο θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.
Ασφαλιστική ενημερότητα, Τηλεφωνικό κέντρο, myDATA, ΔΟΥ