Σε συνεργασία με τον Ηλία Χατζηγεωργίου - Φοροτεχνικό, Αντιπρόεδρο Επιτροπής Λογιστών Ε.Ε.Α.
Ο Σεπτέμβριος πλησιάζει στο τέλος του, τα σχολεία άρχισαν κανονικά και γενικά φαίνεται ότι επιστρέφουμε σιγά σιγά στην κλασική καθημερινότητα μας. Όσοι ζουν στην Αθήνα μπορούν να το επιβεβαιώσουν κάλλιστα, αφού ο πολυαγαπημένος Κηφισός έχει επανέλθει στις γνωστές «δόξες τις ακινησίας», που όσοι τον χρησιμοποιούν τα πρωινά, ή αντίστοιχα τα απογεύματα, καταλαβαίνουν πολύ καλά τι εννοούμε με αυτή την έκφραση. Προφανώς και δεν είναι ο μόνος δρόμος πανελλαδικά με μποτιλιάρισμα, αλλά σίγουρα για πολλούς στην Ελλάδα αποτελεί το “brand name” αυτής της λέξης.
Επιστροφή στην κανονικότητα, λοιπόν, για όλους και φυσικά και για τον δικό μας κλάδο, ο οποίος βέβαια εδώ και χρόνια ψάχνει να βρει και να οριοθετήσει ποια είναι ακριβώς η κανονικότητα του. Αν το βρει αυτό το στοιχείο, τότε θα καταφέρει να εντοπίσει το αν και το πότε καταφέρνει να ξεφεύγει από αυτή. Δεν χρειάζεται να αναλύσουμε τους λόγους για αυτό που αναφέραμε παραπάνω, αλλά μόνο και μόνο ότι ξαφνικά τα λογιστικά γραφεία γέμισαν με αντίγραφα αδειών βαρκών και σκαφών, ενώ ταυτόχρονα άρχισαν να αναλύονται οι όροι «Ι.Μ.Ο., Αρ. Νηολογίου, Κ.Ο.Χ, κόροι χωρητικότητας» και άλλοι τέτοιοι παρόμοιοι όροι, μαρτυρά ότι πάλι η κανονικότητα είναι κάτι άγνωστο. Που αναφερόμαστε; Μα φυσικά στη γνωστή δήλωση φόρου πλοίων δεύτερης κατηγορίας του Ν. 27/1975, όπως αναλύεται στα άρθρα 17, 26β και 26δ του εν λόγω νόμου.
Ο εν λόγω νόμος κρατάει από το 1975, όμως από το φορολογικό έτος 2023 ενεργοποιήθηκε με τον Ν. 5036/2023 και αφορά ακόμα και τις μικρές βάρκες. Φυσικά υπήρξε ένα τεράστιο μπέρδεμα αρχικά για το ποιους άφορά και το τι θα πρέπει να κάνουν. Τι θα πρέπει να κάνουν τελικά; Πολύ απλά να κάνουν την αίτηση-δήλωση για να πληρώσουν τον φόρο… Απλό ακούγεται, αλλά φυσικά δεν είναι… Γιατί για το φορολογικό έτος 2023 η αίτηση-δήλωση περιλαμβάνει στοιχεία που θα πρέπει να καταγράψει ο ενδιαφερόμενος, δηλαδή ο ιδιοκτήτης του πλωτού μέσου (βάρκα, σκάφος, κ.λπ.), τα οποία αν δεν καταγραφούν, η δήλωση δεν ολοκληρώνεται και αντίστοιχα δεν εκδίδεται η απαραίτητη Τ.Ο. για την πληρωμή του φόρου. Εκτός από τα προαναφερόμενα, θα πρέπει να καταγράψουν το όνομα του σκάφους, το έτος νηολόγησης και γενικά την πλήρη καταγραφή του σκάφους σε μία νέα απογραφή των βαρκών προς την Α.Α.Δ.Ε.. Φυσικά, τα στοιχεία αυτά δεν «έρχονται» αυτόματα από τα λιμεναρχεία, οπότε προς «επισφράγιση» όλων αυτών θα πρέπει να σκαναριστεί και να επισυναφτεί η άδεια του σκάφους.
Η εν λόγω δήλωση για το φορολογικό έτος 2023, μετά από σχετική παράταση που δόθηκε, λήγει στις 26 Σεπτεμβρίου, δηλαδή την ερχόμενη Πέμπτη. Φυσικά, η δήλωση, όπως κάθε δήλωση στην χώρα μας, δεν είναι μόνιμη, αφού θα πρέπει να ξαναγίνει τον ερχόμενο Μάρτιο για το φορολογικό έτος 2024 και ούτω καθεξής, αφού ο συγκεκριμένος φόρος είναι ετήσιος. Με λίγα λόγια, άλλη μία υποχρέωση δηλωτικού χαρακτήρα για τους ιδιοκτήτες βαρκών-σκαφών και όσους ακόμα προβλέπει ο σχετικός νόμος.
Και θα σκεφτεί ο άλλος… Τι σχέση έχει ο λογιστής με όλα αυτά; Προφανώς και καμία, όμως όλοι μας γνωρίζουμε πως έχει μετατραπεί ο ρόλος του λογιστή- φοροτεχνικού σε όλα αυτά τα δεδομένα. Φυσικά και είναι επιλογή του το τι θα κάνει, όμως οι εξελίξεις πολλές φορές φέρνουν και την αναγκαστική γνώση, ακόμα και αν ο συνάδελφος αγνοεί ακόμα και το χρώμα της θάλασσας. Κάπως έτσι, λοιπόν, αρχίσαμε να προσθέτουμε τους όρους και τις έννοιες που προαναφέραμε στην ζωή μας. Πάντως, επειδή η όλη διαδικασία εξ αρχής είχε πολύ μεγάλο μπέρδεμα για το ποιους αφορά, θεωρούμε ότι η εκ νέου παράταση κρίνεται απαραίτητη για το καλό όλων των εμπλεκομένων.
Και μίας και λέγαμε για «ρόλους», ένας νέος ρόλος που έχουμε επωμιστεί εδώ και μερικά χρόνια είναι αυτός του «ερμηνευτή email», ο οποίος μας έχει δοθεί έμμεσα σχεδόν από το σύνολο των συμπολιτών μας. Η σειρά των πραγμάτων έχει ως εξής… Το δημόσιο στέλνει μαζικά email, ο λήπτης το ανοίγει και στην συνέχεια το προωθεί απευθείας στον λογιστή του. Τις περισσότερες φορές χωρίς καν να το διαβάσει, κάτι που φαίνεται από την ώρα παραλαβής του email σε σύγκριση με την ώρα προώθησης του στο email μας. Κάποιες, σχετικά λίγες φορές, συνοδέυεται και από το μακροσκελές κείμενο της ερώτησης «τι λέει εδώ;» ή της άλλης ερώτησης «το θέμα με αφορά;», ενώ κάποιες ελάχιστες φορές μπορεί να συνοδεύεται από ουσιαστικές ερωτήσεις που σημαίνει ότι το email έχει διαβαστεί προσεκτικά και υπάρχουν όντως γόνιμες απορίες προς συζήτηση.
Όπως και να έχει, ο ρόλος του «ερμηνευτή-μεταφραστή» είναι δεδομένος, κάτι που φυσικά απαιτεί χρόνο, σκέψη και φυσικά διάβασμα. Κάποιες φορές μπορεί να είναι βοηθητικό στη δουλειά μας σε σχέση με την υπενθύμιση κάποιων καταστάσεων, όμως έτσι όπως δουλεύει στην πράξη είναι μάλλον επιβαρυντικό στην καθημερινή μας λειτουργία, αφού πολλές φορές η εν λόγω «ενόχληση» μπορεί να γίνει νύχτα, Σαββατοκύριακο, αργίες και άλλες τέτοιες παρόμοιες ημέρες. Η απλή προώθηση του email είναι η εύκολη περίπτωση, όταν, όμως, συνοδεύεται και από μήνυμα SMS-Viber-Messenger, κ.λπ. ή ακόμα χειρότερα από τηλέφωνο, το πράγμα αρχίζει και δυσκολεύει αρκετά. Πιστεύουμε όλοι σας καταλαβαίνετε τι εννοούμε με αυτό. Η πλάκα είναι ότι πολλές φορές έχουμε γίνει λήπτες παραπόνων από την πολιτεία που στα στοιχεία επικοινωνίας έχουμε ορίσει το δικό μας email επικοινωνίας. Τι να εξηγείς όμως; Ότι αφενός δεν υπάρχει χρόνος ούτε για το ρύθμιση του, αφού χρειάζεται επιβεβαίωση email και αφετέρου πάλι σε εμάς θα καταλήξει;
Μίας και λέμε για email, χθες είχαμε την μαζική αποστολή email σε πάνω από 155.000 επιχειρήσεις για την έκδοση και διαβίβαση ψηφιακών παραστατικών διακίνησης στο myDATA από την Α.Α.Δ.Ε.. Φανταζόμαστε να γίνατε γρήγορα «λήπτες ανησυχίας», προφανώς και δεν υπήρξε διαφορετικός κύκλος ζωής του email. Τουλάχιστον σε εμάς δεν άλλαξε κάτι. Σε κάθε περίπτωση, σήμερα το πρωί με σχετικό δελτίο από την Α.Α.Δ.Ε. ανακοινώθηκε ότι το εν λόγω email εστάλη σε 155.415 εξατομικευμένες επιχειρήσεις, που θα υποχρεούνται να εκδίδουν ψηφιακά παραστατικά διακίνησης και να διαβιβάζουν τα δεδομένα τους στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA νωρίτερα από τις υπόλοιπες και για την ακρίβεια από 1/12/2024.
Η ανάλυση των «βιαστικών» επιχειρήσεων γίνεται στην εγκύκλιο Α. 1122/2024 και αφορά όσες επιχειρήσεις τα ακαθάριστα έσοδά τους υπερβαίνουν τις 200.000 ευρώ, βάσει της υποβληθείσας δήλωσης φορολογίας εισοδήματος για το φορολογικό έτος 2022, προσοχή όχι βάσει δήλωσης φορολογικού έτους 2023. Επίσης, αφορά ανεξαρτήτως τζίρου φορολογικού έτους 2022, όσες δραστηριοποιούνται στους τομείς των ενεργειακών προϊόντων (καύσιμα), φαρμακευτικών προϊόντων και ιατρικών αναλωσίμων, οικοδομικών και συναφών υλικών, καθώς και της παραγωγής, τυποποίησης και εμπορίας ελαιόκαρπου και ελαιόλαδου. Η δραστηριοποίηση προκύπτει από τους Κ.Α.Δ. που αναλύονται στην εγκύκλιο, σε σχέση με τον Κ.Α.Δ. με τα μεγαλύτερα ακαθάριστα έσοδα, όπως αυτά προσδιορίζονται με βάση την υποβληθείσα για το φορολογικό 2022 δήλωση φορολογίας εισοδήματος.
Κάπως έτσι προέκυψαν οι 155.145 «βιαστικές επιχειρήσεις» που θα κληθούν να κάνουν την πρώτη φάση του έργου. Στην συνέχεια και μέχρι 31/3/2025 έρχονται όλες οι υπόλοιπες… Γνώμη μας; Όλες θα πάνε από 1/4/2025 και βλέπουμε… Θα φανεί στην πράξη, αφού το έργο πάλι είναι δύσκολο…. Όπως μας είπε χαρακτηριστικά ένας καλός φίλος και συνάδελφος, το πάρτι ξεκινά… Καλή μας διασκέδαση!!! Φυσικά επί του θέματος θα αναφερθούμε αναλυτικότερα σε επόμενα μας άρθρα.
Μέχρι τότε… Καλό Σαββατοκύριακο σε όλους…