28/06/24 | Αρχική > Αρθρογραφία > Φοροτεχνικός

Δεν χαλάνε οι φιλίες για ένα email, χαλάει όμως η ηρεμία...

Σε συνεργασία με τον Ηλία Χατζηγεωργίου - Φοροτεχνικό, Αντιπρόεδρο Επιτροπής Λογιστών Ε.Ε.Α.

Την προηγούμενη εβδομάδα ένα μεγάλο μέρος του άρθρου αφιερώθηκε στην εγκύκλιο Ε.2044/2024, η οποία εν μέρει ξεκαθάρισε αρκετά ζητήματα, μερικά από τα οποία αναφέραμε και στο άρθρο μας. Φυσικά οι παραλογισμοί δεν έμειναν έξω από το παιχνίδι, αλλά όπως είπαμε και στον τίτλο μας η φορολογική αρχή μάλλον δεν έχει αντιληφθεί καλά ότι η φοροδιαφυγή δεν πατάσσεται με το κυνήγι του τύπου, αλλά με το κυνήγι της ουσίας.

Η εγκύκλιος, λοιπόν, ξεκαθάριζε ποιους εν τέλει αφορά η διασύνδεση των POS και ποιους δεν αφορά και μάλιστα φάνηκε να έδωσε τέλος σε πολλούς αστικούς μύθους και πολλές εκατέρωθεν παρερμηνείες και έτσι θεωρήσαμε ότι είχαμε μπει σε μια σειρά και αρχίσαμε να ενημερώνουμε τους πελάτες μας για τα τεκταινόμενα.

Φαίνονταν, λοιπόν, ότι το νερό είχε μπει στο αυλάκι και θα είχαμε επιτέλους μια σωστή ροή στο ζήτημα με τα όσα προβλήματα υπάρχουν. Αμ δε… λογαριάσαμε χωρίς τον ξενοδόχο. Ποιος είναι ο ξενοδόχος; Φυσικά το Υπουργείο Οικονομικών και η Α.Α.Δ.Ε., αλλά στην συγκεκριμένη περίπτωση τον ρόλο αυτόν τον έπαιξε η Α.Α.Δ.Ε.. Πως τον έπαιξε τον ρόλο; Με ένα email, το γνωστό πλέον email σε όλους μας, το οποίο ήρθε να ταράξει τα νερά, μόλις δύο ημέρες μετά τη δημοσίευση της εγκυκλίου.

Σίγουρα το έχετε διαβάσει όλοι σας, αλλά δεν μπορούμε να μην το μεταφέρουμε και εμείς…

Αγαπητή κυρία / Αγαπητέ κύριε,

Θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε ότι σύμφωνα με διαθέσιμα στοιχεία που τηρούνται στα πληροφοριακά συστήματα της Α.Α.Δ.Ε., δεν έχετε διασυνδέσει το ταμειακό σας σύστημα με το/τα τερματικά POS που διαθέτει η επιχείρησή σας.

Υπενθυμίζουμε ότι η προθεσμία ολοκλήρωσης της διασύνδεσης εκπνέει την 1η Ιουλίου 2024 και η μη διασύνδεση επισύρει πρόστιμο ύψους δέκα χιλιάδων (10.000) ή είκοσι χιλιάδων (20.000) ευρώ, ανάλογα με το λογιστικό σύστημα (απλογραφικό ή διπλογραφικό) που είστε υπόχρεοι να τηρείτε.

Σε περίπτωση που δεν έχετε έρθει σε επικοινωνία με τον συνεργάτη σας που κατασκευάζει ή υποστηρίζει τεχνικά το Εμπορικό/Λογιστικό πρόγραμμα διαχείρισης (ERP) της επιχείρησής σας, προκειμένου να προγραμματίσετε ραντεβού διασύνδεσης εντός Ιουνίου του/των POS με το ERP που συνεργάζεται με Φορολογικό Ηλεκτρονικό Μηχανισμό (ΦΗΜ) σας ή τον Πάροχο Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης παρακαλούμε να το πράξετε άμεσα.

Αν έχετε ήδη διασυνδέσει το ταμειακό σας σύστημα με το/α POS, παρακαλούμε αγνοήστε αυτό το μήνυμα.

Σας ευχαριστούμε για τον χρόνο και τη συνεργασία σας.

Σαν κείμενο είναι μία χαρά… Σε ποιους στάλθηκε όμως; Όπως όλοι καταλάβαμε στάλθηκε σε όλο τον ντουνιά που έχει POS και παράλληλα έχει ERP – εμπορικό πρόγραμμα. Μέχρι να καταλάβουμε τι έχει συμβεί, Κυριακή πρωί-πρωί εν μέσω τριημέρου, άρχισαν να σπάνε τα τηλέφωνα δικηγόροι, μηχανικοί, γιατροί, φροντιστήρια, κέντρα ξένων γλωσσών και γενικά πάρα πολλοί κλάδοι που ήταν στις εξαιρέσεις της υποχρέωσης διασύνδεσης. Ακόμα και συνάδελφοι λογιστές έλαβαν την εν λόγω ενημέρωση για την επιχείρηση τους.

Η φάση φυσικά έγινε μύλος… Προσπαθούσαμε να καταλάβουμε αν είχαμε διαβάσει λάθος την εγκύκλιο ή το email ενημέρωσης. Όσο και να διαβάζαμε, τα ίδια καταλαβαίναμε. Ο ποιητής φάσκει και αντιφάσκει, αλλά πώς να πείσεις τον αγχωμένο πελάτη που διάβαζε για το 10χίλιαρο και το 20χίλιαρο ότι εσύ έχεις δίκιο και όχι η Α.Α.Δ.Ε.; «Μα η εγκύκλιος ήταν ξεκάθαρη» λέγαμε εμείς, «ναι, αλλά εδώ το email άλλα λέει» έλεγαν αυτοί αγχωμένοι.

Το μόνο «θετικό» της υπόθεσης ήταν ότι η πολιτεία έχει βεβαρημένο παρελθόν με άλλες πολλές καταστάσεις και έτσι αρκετούς από αυτούς καταφέραμε να τους πείσουμε ότι κάποιο λάκκο έχει η φάβα. Αφού βέβαια πρώτα είχαμε πείσει τους εαυτούς μας ότι δεν τρελαθήκαμε διαβάζοντας την εγκύκλιο και δεν τρελάναμε άδικα μαζί με εμάς και εσάς, μέσω του άρθρου της προηγούμενης Παρασκευής. Σωστά είχαμε καταλάβει… Το μέτρο της διασύνδεσης, προς το παρόν τουλάχιστον, αφορά τους υπόχρεους χρήσης ταμειακής μηχανής και μόνο αυτούς. Κανέναν άλλον… Η «φάβα» ήταν ότι το email στάλθηκε σε όλους και στάλθηκε χωρίς να υπάρχουν περιπτώσεις εξαιρέσεων. Όποιος διάβαζε το email αντιλαμβάνονταν μια αποφασιστικότητα ότι ή διασυνδέεσαι ή πληρώνεις το τεράστιο πρόστιμο.

Μετά από δύο ημέρες και αφού είχε γίνει ο κακός χαμός, ένα νέο email, που απευθύνονταν στους μη υπόχρεους διασύνδεσης, διόρθωσε το προηγούμενο, λέγοντας ότι: «Σε συνέχεια του από 22/6/2024 μηνύματος ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που λάβατε, για την υποχρέωση διασύνδεσης ERP - POS, εφόσον σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία δεν έχετε υποχρέωση χρήσης Φορολογικού Ηλεκτρονικού Μηχανισμού (ΦΗΜ), παρακαλούμε να το αγνοήσετε».

Δεν λέμε, πολύ όμορφο όταν κάποιος παραδέχεται τα λάθη του, όμως δεν πάει έτσι ρε παιδιά… Τα φίλτρα για αυτό υπάρχουν. Και αν δεν υπάρχουν τα φίλτρα, βάλε επιφύλαξη εξαιρέσεων. Κάνε κάτι για να μην πανικοβάλεις τον κόσμο άδικα. Εμείς σαν γραφείο όταν στέλνουμε κάποιο ομαδικό email στους πελάτες μας δαπανάμε πάρα πολύ χρόνο για να αποκλείσουμε την κάθε πιθανότητα στο να θα βρεθεί έστω και ένας πελάτης που θα μπερδευτεί από αυτό το email, γιατί δεν τον αφορά η συγκεκριμένη ενημέρωση. Αν πάλι είναι δύσκολη η γενική εξαίρεση λόγω πολλών υποπεριπτώσεων, φροντίζουμε να αναφέρουμε όλες τις πιθανότητες όσο ποιο αναλυτικά και κατανοητά μπορούμε.

Προφανώς και το ζήτημα δεν ήταν ποινικά κολάσιμο, όμως από αυτά τα ψηλά γράμματα υπάρχει φόβος να μετατρέψεις την εμπιστοσύνη που προσπαθείς να χτίσεις σε μία απόλυτη ανασφάλεια ή σε αδιαφορία ανάγνωσης. Και το θέμα φυσικά δεν αφορά μόνο την Α.Α.Δ.Ε., αλλά αφορά το σύνολο του ελληνικού δημοσίου, το οποίο έχει βάλει ένα στοίχημα να κερδίσει την εμπιστοσύνη του πολίτη. Δυστυχώς, μέχρι στιγμής το εν λόγω στοίχημα όχι μόνο δεν κερδίζεται, αλλά το ακριβώς αντίθετο θα λέγαμε μάλιστα. Ο πολίτης φοβάται το δημόσιο και κοιτάει καχύποπτα τα περισσότερα κομμάτια του. Φυσικά δεν αξίζει στο δημόσιο τέτοια άποψη, γιατί υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που κάνουν πολύ καλή δουλειά, όμως κουβαλάνε στην πλάτη τους ένα κακό «brand name». Το ζούμε στην καθημερινότητα μας πολλές φορές, το ζούμε και τώρα με τα άπειρα μηνύματα από τους δικαιούχους των οίκοθεν φορολογικών δηλώσεων, που ζητούν να γίνει η δήλωση τους πριν τις 2 Ιουλίου, γιατί δεν εμπιστεύονται την αυτόματη υποβολή.

Όλο αυτό το κλίμα θα πρέπει να αλλάξει, γιατί κανένα κράτος δεν πάει μπροστά αν δεν υπάρχει εμπιστοσύνη μεταξύ του κράτους και των πολιτών-επιχειρήσεων, που ζουν και εργάζονται πάνω σε αυτό. Η εμπιστοσύνη, όμως, για να χτιστεί θέλει δουλειά πολύ και υπομονή και φυσικά δεν χτίζεται με αποφάσεις στο πόδι που πολλές φορές είναι ανεφάρμοστες.

Για παράδειγμα, δεν χτίζεται εμπιστοσύνη όταν ζητάς αλλαγή των Ε.Α.Φ.Δ.Σ.Σ., αλλά από την άλλη στέρεψαν τα μηχανήματα που θα τους αντικαταστήσουν.

Δεν χτίζεται εμπιστοσύνη όταν ζητάς σύστημα παραγγελιοληψίας από τον κλάδο της εστίασης και μάλιστα εν μέσω της τουριστικής σεζόν, όμως τα εν λόγω συστήματα δεν υπάρχουν στην αγορά.

Δεν χτίζεται εμπιστοσύνη όταν έχει παρατημένα και λιμνάζουν χιλιάδες αιτήματα, ενώ παράλληλα κλείνεις όλες τις Δ.Ο.Υ. και απαιτείς από τους φορολογούμενους να λειτουργούν μόνο με αυτά.

Μπορούμε να αναφέρουμε και άλλους πολλούς λόγους, όχι μόνο φορολογικούς, για τους οποίους η προσδοκώμενη εμπιστοσύνη δεν έχει χτιστεί. Αν δεν αλλάξει κάτι σοβαρά, πολύ φοβόμαστε ότι θα αργήσει να έρθει, αν συνεχιστεί από τους εμπλεκόμενους η ίδια τακτική. Όπως είχαμε αναφέρει και στο παρελθόν, όταν θες να φτιάξεις μία πολυτελή πολυκατοικία ξεκινάς από τα θεμέλια και όχι από την πισίνα που θα έχει η ταράτσα…

Καλό Σαββατοκύριακο σε όλους…



comments powered by Disqus
* Παρακαλούμε τα σχόλια να μην είναι σε greeklish. Σχόλια με υβριστικό ή προσβλητικό περιεχόμενο θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.
POS, ΑΑΔΕ, Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, Διασύνδεση ταμειακών μηχανών, ΕΑΦΔΣΣ