01/03/24 | Αρχική > Αρθρογραφία > Φοροτεχνικός

Ο κυκεώνας του ΕΦΚΑ «συμπληρώνει» την ψηφιακή οργάνωση

Σε συνεργασία με τον Ηλία Χατζηγεωργίου - Φοροτεχνικό, Αντιπρόεδρο Επιτροπής Λογιστών Ε.Ε.Α.

Ο Φεβρουάριος, ο μικρότερος μήνας του έτους, αποτελεί και φέτος παρελθόν, έστω και αν λόγω δίσεκτου έτους τον είχαμε παρέα μας για άλλη μία ημέρα, κάνοντας συνολικά 29 τις «παρουσίες του». Ο Μάρτης μας υποδέχτηκε με το βροχερό του πρόσωπο, αλλά σύμφωνα με τους μετεωρολόγους θα είναι κάτι προσωρινό, αφού το Σαββατοκύριακο προβλέπεται επαναφορά της ηλιόλουστης κατάστασης. Σε σχέση με το «κοινωνικό πρόσωπο», ο Μάρτης έχει αρκετά καλές προοπτικές, αφού μας επιφυλάσσει ουκ ολίγες ευχάριστες νότες. Τσικνοπέμπτη την ερχόμενη Πέμπτη, το τριήμερο της αποκριάς στις 16 έως 18 Μαρτίου και μπόνους ακόμα ένα τριήμερο την 25η Μαρτίου, που φέτος πέφτει Δευτέρα, ακριβώς μία εβδομάδα μετά την Καθαρά Δευτέρα.

Όσον αφορά τα δικά μας, θα ξεκινήσουμε από κάτι τεχνικό, όχι με το θέμα των POS και των Φ.Π.Α., που ενδεχομένως πάει το μυαλό σας, θα τα σχολιάσουμε και αυτά παρακάτω. Θα ξεκινήσουμε, όμως, με τον πολυαγαπημένο μας Ε.Φ.Κ.Α., με τον οποίο ομολογουμένως έχουμε πολύ καιρό να ασχοληθούμε. Το θέμα είναι καθαρά τεχνικό, αλλά μετατρέπεται άμεσα σε ουσιαστικό, όπως συμβαίνει με πάρα πολλά ζητήματα στην «ψηφιακή επανάσταση» που βιώνουμε. Ποιο είναι αυτό; Η ασφαλιστική ικανότητα και η ασφαλιστική ενημερότητα.

Θα ξεκινήσουμε με το πρώτο, αυτό της ασφαλιστικής ικανότητας όπου σήμερα πάρα πολλοί ασφαλισμένοι βρέθηκαν να είναι ανασφάλιστοι, αφού έληξε η ασφαλιστική τους ικανότητα χθες 29/2/2024. Το ζήτημα δεν είναι καινούργιο, όμως από το 2020 και μέχρι χθες δεν μας απασχολούσε γιατί παρατείνονταν η ασφαλιστική ικανότητα λόγω μέτρων covid, αλλά τα ευνοϊκά μέτρα έληξαν και έτσι από φέτος για να έχεις ασφαλιστική ικανότητα πρέπει να μην έχεις οφειλές στον Ε.Φ.Κ.Α.. Ο Ε.Φ.Κ.Α. είχε ενημερώσει για αυτό πριν καμία δεκαριά ημέρες μέσω mail, αλλά και μέσω των ειδοποιητηρίων για πληρωμή των εισφορών του Γενάρη.

Στην ενημέρωση ο Ε.Φ.Κ.Α. έλεγε ότι θα πρέπει να γίνει ρύθμιση ή εξόφληση για να υπάρξει δυνατότητα παράτασης της ασφαλιστικής ικανότητας. Λογικό θα πει κάποιος, το ίδιο θα πούμε και εμείς, όμως με ένα μεγάλο «αλλά» να συντροφεύει αυτή την λογική, το γνωστό «αλλά» που συντροφεύει πολλές δουλειές με το δημόσιο. Στην περίπτωση μας υπάρχουν δύο κατηγορίες οφειλετών, αυτοί που βρίσκουν τις οφειλές προς τα ταμεία εύκολα και απλά, αλλά και αυτοί που δεν τις βρίσκουν ούτε με ντετέκτιβ. Στην πρώτη κατηγορία η περίπτωση είναι απλή, τις βρίσκεις, τις πληρώνεις ή ρυθμίζεις και τελείωσες. Βέβαια, θα πρέπει να μεσολαβήσει περίπου ένα διάστημα 3-4 εργάσιμων ημερών, ώστε να φανεί η πληρωμή που έκανες, γιατί ακόμα ο Ε.Φ.Κ.Α. παρά την ψηφιοποίηση αγνοεί τι είναι το IRIS ή η πληρωμή με κάρτα, ώστε να φανεί άμεσα αυτό που πλήρωσες και να πας παρακάτω. Επίσης, αυτός που τις βρήκε και τις πλήρωσε θα πρέπει να έχει την τύχη να είναι όλα νορμάλ και να μπορεί να ανανεώσει άμεσα την ασφαλιστική του ικανότητα με μία αίτηση, γιατί αν δεν είναι όλα νορμάλ έμπλεξε και πάει στο επόμενο στάδιο της άλλης κατηγορίας αυτών που δεν βρίσκει άκρη ούτε ο ντετέκτιβ.

Αυτή η κατηγορία είναι η καλύτερη, αφού υπάρχουν πάρα πολλοί συμπολίτες μας που πραγματικά δεν μπορούν να βρουν άκρη γιατί «χτυπάει» η ασφαλιστική ικανότητα και δεν ανανεώνεται. Καλούν στο 1555 και δεν βρίσκουν λύση, πάνε στο υποκατάστημα του Ε.Φ.Κ.Α. -αν βρουν φυσικά τρόπο πρόσβασης- πάλι τα ίδια, πάνε στο Κ.Ε.Α.Ο. -πάλι με την επιφύλαξη της δυνατότητας εισόδου- και εκεί μία από τα ίδια και το γνωστό γαϊτανάκι της ψηφιακής διακυβέρνησης τους ακολουθά πιστά. Παλιά τουλάχιστον ανεβοκατέβαινες ορόφους και έβρισκες λύση ή αν δεν έβρισκες τουλάχιστον είχες κάνει την πρωινή σου γυμναστική. Τώρα δεν κάνεις ούτε αυτή, ενώ μεσολαβούν και πολλές, πάρα πολλές μέρες μέχρι να εξεταστούν οι ψηφιακές αιτήσεις. Και ξέρετε, όλοι μπορεί να κατανοήσουν την ψηφιακή ταλαιπωρία και να δώσουν «σκόντο χρόνου», μόνο όταν από την άλλη διακυβεύεται κάτι απλό, όμως όταν έχεις να κάνεις με θέματα υγείας αυτά πρέπει να τα έχεις λυμένα εξ αρχής. Δεν χωράνε σε θέματα υγείας «τεχνικά προβλήματα». Πρέπει να έχεις ένα help desk μόνο για αυτό, που να βρίσκει άμεσα τι συμβαίνει και να δίνει άμεσα την λύση με απλές διαδικασίες. Όχι να ψάχνει ο ασφαλισμένος, που μέσα σε όλα μπορεί να έχει πληρώσει και ένα κάρο εισφορές στη ζωή του, για να βρει την άκρη, ώστε να μπορεί να έχει υγειονομική περίθαλψη. Φτάνει με την καραμέλα των προβλημάτων του παρελθόντος. Ξέρετε τι προβλήματα μπορούν να δημιουργηθούν αν δεν έχεις υγειονομική περίθαλψη, σύμφωνα με το ταμείο; Δεν πάει ο νους σας… Από τα προφανή, μέχρι και να χάσει το παιδί σου σχολική εκδρομή στο εξωτερικό, γιατί δεν μπορεί να λάβει κάρτα υγείας Ε.Φ.Κ.Α. και άλλα πολλά.

Τα ίδια πάνω κάτω και με την ασφαλιστική ενημερότητα, που και εκεί οι κατηγορίες είναι οι ίδιες, ενώ φυσικά προστίθενται και οι εργοδότες, όπου ο Ε.Φ.Κ.Α. βεβαιώνει διαφορές καταβληθεισών εισφορών μετά από έλεγχο σε σχέση με την Α.Π.Δ.. Τα βεβαιώνει χωρίς φυσικά να σε ενημερώνει από πού είναι αυτά. Αν πας να ψάξεις, κατά 99% θα καταλήξεις στην επιλογή «πλήρωνε και μη ερεύνα», γιατί και να ερευνήσεις το πιθανότερο είναι να μην βγάλεις άκρη. Τα έχουμε πει και σε παλαιότερα άρθρα αυτά, ειδικά με τα προβλήματα που προέκυψαν από τις εισφορές τις περιόδου των αναστολών εργασίας και των μέτρων covid. Από εκείνη την περίοδο και μετά χάθηκε και το γήπεδο, μαζί με την μπάλα που ήταν χαμένη εδώ και καιρό. Φυσικά, πάλι από την άλλη πλευρά είναι πολύ δύσκολο να βρεις κάποιον να σε βοηθήσει, αφού και οι υπάλληλοι του Ε.Φ.Κ.Α. έχουν μείνει λίγοι και αβοήθητοι. Τι να πρωτοκάνουν και αυτοί; Φυσικά και σε αυτή την περίπτωση η ψηφιοποίηση δεν βοηθά, αφού δημιουργεί πολλά περισσότερα προβλήματα σε σχέση με αυτά που λύνει.

Ας αφήσουμε, όμως, τον Ε.Φ.Κ.Α. και ας πάμε στα θέματα που αναδείξαμε στο άρθρο της προηγούμενης εβδομάδας, ξεκινώντας από τα POS. Καταρχάς, παρά τις απειλές και τους εκβιασμούς περί μη παράτασης, επικράτησε η λογική και η διασύνδεση παρατάθηκε για 1+ 1 μήνα, η οποία ανακοινώθηκε με το δελτίο τύπου που διαβάσαμε και επισφραγίστηκε με την εγκύκλιο Α.1035/2024 σήμερα το πρωί. Γιατί λέμε, όμως, 1+1 και όχι 2 απευθείας; Γιατί ο επιπλέον μήνας θα δοθεί μόνο εάν αποδεδειγμένα έχει κλειστεί ραντεβού με τεχνικό ταμειακής μηχανής τον Απρίλιο και αυτό έχει δηλωθεί στην ειδική πλατφόρμα που θα στηθεί για αυτόν τον σκοπό μετά τις 16 Μαρτίου. Θα έχει πλάκα αυτό… Πλατφόρμα για ραντεβού με τεχνικούς ταμειακής μηχανής... Λέτε να το πάρουν σαν ιδέα και να κάνουν κάτι αντίστοιχο για τα δικά μας ραντεβού των δηλώσεων; Μπα… Δύσκολο να μας κάνουν τέτοια τιμή, αφού οι δηλώσεις θα γίνονται μόνες τους ή άντε το πολύ «με δύο κλικ». Επίσης, θα δοθεί ένας επιπλέον μήνας για τις επιχειρήσεις που θα δηλώσουν στο Μητρώο POS ότι πρόκειται να αντικαταστήσουν το ταμειακό τους σύστημα με κάποια από τις νέες διαθέσιμες λύσεις all in one, που δεν απαιτεί επιπλέον ενέργειες διασύνδεσης. Θα φτάσουν οι δύο μήνες για να τακτοποιηθούν όλοι; Μακάρι, αλλά προσωπικά βλέπουμε αρκετά πιθανό το ζήτημα να μας απασχολεί μαζί με την μεγάλη εβδομάδα που αρχίζει στις 29 Απριλίου.

Εκτός της παράτασης της διασύνδεσης, σήμερα το πρωί είχαμε άλλη μία εγκύκλιο, που θα μας απασχολήσει και αυτή τον επόμενο καιρό. Η εγκύκλιος Α.1034/2024 δίνει χρόνο ζωής στα Ε.Α.Φ.Δ.Σ.Σ. έως τις 30/4/2024, τα οποία θα πρέπει από την 1/5/2024 και μετά να έχουν αντικατασταθεί από Φ.Η.Μ. ή από πάροχο ηλεκτρονικής έκδοσης στοιχείων λιανικής πώλησης. Αντίστοιχα, η ίδια εγκύκλιος ορίζει τις διαδικασίες που θα πρέπει να ακολουθήσουν οι επιχειρήσεις εστίασης που λειτουργούν με σερβίρισμα σε τραπεζοκαθίσματα, όπου έχουν μέχρι τις 30/6/2024 περιθώριο να αντικαταστήσουν τις απλές Φ.Η.Μ. με Φ.Η.Μ.Α.Σ. Εστιατορίου ή Φ.Τ.Μ. Εστιατορίου ή Α.ΔΗ.Μ.Ε. Εστιατορίου που πληρούν τις τεχνικές προδιαγραφές που ορίζονται στην σχετική εγκύκλιο. Εάν, όμως, η επιχείρηση εστίασης εκδίδει παραστατικά μόνο από Ε.Α.Φ.Δ.Σ.Σ., τότε όλα αυτά θα πρέπει να τα έχει κάνει έως τις 30/4/2024, εκτός αν παράλληλα έχει και Φ.Η.Μ. ενεργή, που θα μπορεί να χρησιμοποιεί αυτή μέχρι τις 30/6/2024 και έτσι να κερδίσει άλλους δύο μήνες, αλλά φυσικά ο Ε.Α.Φ.Δ.Σ.Σ. θα πάψει να λειτουργεί έως την επιτρεπόμενη ημερομηνία. Το ερώτημα που γεννάται, φυσικά, είναι αν υπάρχουν τα συστήματα που θα υποστηρίξουν όλα αυτά που λέει η εγκύκλιος; Πάντως, με τα στοιχεία που συλλέγουμε από τους εμπλεκόμενους φορείς πολύ φοβόμαστε ότι θα έχουμε τα ίδια και σε αυτή την περίπτωση.

Κλείνοντας, θα σχολιάσουμε την υπόθεση της κλειδωμένης δήλωσης Φ.Π.Α., που έκανε πρεμιέρα με το Φ.Π.Α. Ιανουαρίου για τις επιχειρήσεις με διπλογραφικά βιβλία. Προφανώς και έγινε αυτό που φανταζόμασταν, δηλαδή ο κακός χαμός. Παράταση ξέρουμε ότι ζητήθηκε, αλλά το Υπουργείο ήταν ανένδοτο στο να ακούσει και να εγκρίνει κάτι τέτοιο. Τι και αν ο Φεβρουάριος είχε 29 ημέρες και όχι 31; Τι και αν το σύστημα έχει τα δικά του; Όχι… Το έργο θα πετύχει, βρείτε λύσεις και στείλτε τα στην ώρα τους, υπονοεί το Υπουργείο … Λύσεις για να σταλθούν τα Φ.Π.Α. εμπρόθεσμα; Μα φυσικά τα «δημιουργικά» παραστατικά 11.4 και 14.30 που αναφέρονται στην εγκύκλιο Α.1020/2024. Όμως, αυτό που διαβιβάζεις τώρα δεν «έρχεται» στο έντυπο του Φ.Π.Α. απευθείας, αλλά στην καλύτερη περίπτωση μετά από κάποιες ώρες ή μπορεί και την επόμενη ημέρα. Αν αυτό το διαπιστώσεις τελευταία στιγμή, χάνεις και το τελευταίο όπλο και μένεις μόνο με την επιλογή των κωδικών 402 ή 422. Λογιστική είπαμε; Ναι αμέ… Μία άλλη… Η δημιουργική που λέγαμε και στα παλιά μας. Θα γίνει της τροποποιητικής το γλέντι…

Καλό μήνα και καλό Σαββατοκύριακο σε όλους…



comments powered by Disqus
* Παρακαλούμε τα σχόλια να μην είναι σε greeklish. Σχόλια με υβριστικό ή προσβλητικό περιεχόμενο θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.
POS, Διασύνδεση ταμειακών μηχανών, ΕΑΦΔΣΣ, e-ΕΦΚΑ, Παράταση