02/02/24 | Αρχική > Αρθρογραφία > Φοροτεχνικός

Στην εποχή της αυτοματοποίησης και της ψηφιοποίησης...

Σε συνεργασία με τον Ηλία Χατζηγεωργίου - Φοροτεχνικό, Αντιπρόεδρο Επιτροπής Λογιστών Ε.Ε.Α.

Ο πρώτος μήνας του έτους αποτελεί παρελθόν, δίνοντας τη θέση του στον μικρότερο μήνα του έτους, Φεβρουάριο, που βέβαια φέτος είναι ελαφρώς «προσαυξημένος», αφού το έτος είναι δίσεκτο και έτσι με την 29η ημέρα θα κλείσουν τα «ανοιχτά υπόλοιπα ημερών» των προηγούμενων τριών ετών. Μαζί με αυτά, βέβαια, θα κλείσουν και αρκετά υπόλοιπα φορολογουμένων που αφορούν το 2023, αφού μέχρι τέλη Φεβρουαρίου πληρώνονται οι τελευταίες δόσεις του ΕΝ.Φ.Ι.Α. και του φόρου εισοδήματος, αλλά και των τελών κυκλοφορίας μετά την δίμηνη παράταση τους. Επιπλέον, μέχρι τις 29 Φεβρουαρίου παρατάθηκε η προθεσμία για προμήθεια POS, μετά από ενέργειες που έκανε το Ε.Ε.Α., αφού ανέδειξε τα τεράστια προβλήματα που υπάρχουν επί της διαδικασίας.

Εκτός από τα υπόλοιπα του 2023, ο κουτσοφλέβαρος, έκφραση που συνήθιζαν να χρησιμοποιούν οι παλιοί, στην πρεμιέρα του επιφύλαξε στους φορολογούμενους άλλη μία υποχρέωση σε σχέση με την μείωση του ΕΝ.Φ.Ι.Α. κατά 10% για τα ασφαλισμένα ακίνητα. Στην χθεσινή εγκύκλιο Α.1014/2024, λοιπόν, δόθηκαν οι οδηγίες για το πως θα λάβουν οι δικαιούχοι την έκπτωση που ορίζει ο Ν. 4223/2013, στο άρθρο 3, παράγραφος 7ζ, δηλαδή την έκπτωση 10% για τις ασφαλισμένες κατοικίες και μονοκατοικίες για τις τρεις φυσικές καταστροφές (σεισμό, φωτιά και πλημμύρα).

Σύμφωνα με την εν λόγω εγκύκλιο, λοιπόν, ο κάθε φορολογούμενος που δικαιούται την έκπτωση θα πρέπει να κάνει αίτηση έως τις 21 Φεβρουαρίου, από την ειδική εφαρμογή που θα δημιουργηθεί στην πλατφόρμα my property, στην οποία θα πρέπει να «παντρεύει» την κατοικία ή τις κατοικίες που δικαιούνται την έκπτωση και φυσικά έχει συμπεριλάβει στο Ε9 του, με τον αριθμό του αντίστοιχου ασφαλιστηρίου συμβολαίου. Την ίδια διαδικασία θα πρέπει να την κάνει αν στο ακίνητο αντιστοιχούν πάνω από ένα ασφαλιστήρια συμβόλαια. Αυτονόητο είναι φυσικά ότι, θα πρέπει να γίνει για κάθε κατοικία που δικαιούται την συγκεκριμένη μείωση.

Εκτός των ανωτέρω, η εγκύκλιος προβλέπει τι θα πρέπει να γίνει στην περίπτωση που η κατοικία είναι ασφαλισμένη, αλλά όχι απευθείας από τον ιδιοκτήτη της. Η εγκύκλιος για αυτό το ζήτημα προβλέπει ότι σε περίπτωση που ο λήπτης της ασφάλισης είναι διαφορετικός από το φυσικό πρόσωπο που έχει δικαίωμα στην ασφαλισμένη κατοικία (ασφάλιση για λογαριασμό τρίτου), καθώς και σε περίπτωση που, εκτός από τον λήπτη της ασφάλισης, έχουν δικαίωμα στην ασφαλισμένη κατοικία και άλλα φυσικά πρόσωπα (ασφάλιση ιδίου και για λογαριασμό τρίτου), ο λήπτης της ασφάλισης καταχωρεί στην εφαρμογή myPROPERTY τους Α.Φ.Μ. των ανωτέρω προσώπων, τα οποία ενημερώνονται με μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και υποβάλλουν αίτηση για τη χορήγηση της μείωσης του ΕΝ.Φ.Ι.Α. με τους προσωπικούς τους κωδικούς TAXISNET.

Για τον φετινό ΕΝ.Φ.Ι.Α., όλα τα προαναφερόμενα θα πρέπει να γίνουν έως την Τετάρτη 21 Φεβρουαρίου, ενώ στην συνέχεια οι ασφαλιστικές εταιρείες θα πρέπει έως τις 11 Μαρτίου να επιβεβαιώσουν την αιτούμενη αντιστοίχιση που έχει καταγράψει ο φορολογούμενος στην αίτηση του.

Αυτονόητο είναι φυσικά ότι, το σύστημα θα ελέγξει και όλες τις υπόλοιπες προϋποθέσεις, δηλαδή ότι το ακίνητο είναι κατοικία ή μονοκατοικία και όχι κάτι άλλο, ότι η ασφάλεια είναι για τουλάχιστον τρεις μήνες του 2023 και αφορά σωρευτικά και τους τρεις κινδύνους, αλλά και το ύψος του ασφαλισμένου κεφαλαίου. Αν τηρούνται όλες οι προϋποθέσεις, θα υπολογιστεί στην εκκαθάριση ΕΝ.Φ.Ι.Α. η έκπτωση 10% για το συγκεκριμένο ακίνητο, αν η ασφάλεια είναι για όλο το έτος, ενώ αν δεν είναι για όλο το έτος θα δοθεί αναλογικά αρκεί να είναι ασφαλισμένο για τουλάχιστον 3 μήνες, άρα η ελάχιστη έκπτωση που μπορεί να δοθεί είναι 2,5%.

Προφανώς εάν δεν γίνει αίτηση έως τις 21 Φεβρουαρίου, η έκπτωση πάει περίπατο, όμως είναι κάτι τέτοιο σωστό στην εποχή της ψηφιοποίησης και της διασύνδεσης; Θυμόμασταν που μας λέγανε ότι η εν λόγω έκπτωση θα γίνει αυτοματοποιημένα από τα στοιχεία που θα δώσουν οι ασφαλιστικές εταιρείες. Η εγκύκλιος φυσικά και δεν λέει κάτι τέτοιο, αφού κατά τα γνωστά πετάει το «μπαλάκι» στους φορολογούμενους η οποίοι στην συνέχεια όλοι μας γνωρίζουμε που θα το πετάξουν μετά. Επίσης, υποθέτουμε περίπατο θα πάει η έκπτωση αν στην αίτηση ο φορολογούμενος μπερδευτεί και αντιστοιχήσει λάθος τα Α.Τ.ΑΚ. με τα ασφαλιστήρια, στην περίπτωση που έχει παραπάνω από δύο ασφαλισμένες κατοικίες, ενώ το ίδιο θα γίνει αν δεν συμπεριλάβει στην αίτηση όλα τα ασφαλιστήρια για το ίδιο ακίνητο, στην περίπτωση που για το ίδιο ακίνητο υπάρχουν παραπάνω από ένα ασφαλιστήρια που στο σύνολο τους καλύπτουν και τις τρεις φυσικές καταστροφές.

Γενικά και για τα πάντα, όσο το «μπαλάκι» πέφτει στον φορολογούμενο, τόσο θα υπάρχουν οι πάρα πολλές πιθανότητες να χάνουν τα δικαιώματα οι δικαιούχοι, γιατί κάτι έκαναν στην αίτηση λάθος ή κάτι δεν κατάλαβαν για αυτή ή εν πάση περίπτωσή την ξέχασαν αυτοί ή όποιοι ανέλαβαν να την διεκπεραιώσουν. Ίσως, βέβαια, βολεύει αυτό για λόγους προϋπολογισμού, αλλά αυτό είναι μία άλλη κουβέντα. Και για να έχουμε και καλό ερώτημα, οι αριθμοί των ασφαλιστηρίων συμβολαίων θα «κρέμονται» στην εικόνα του φορολογούμενου ή θα πρέπει να ψάξει να τα βρει ο ίδιος; Δεν το ξεκαθαρίζει η εγκύκλιος, αλλά θέλουμε να πιστεύουμε ότι τα στοιχεία από τις ασφαλιστικές δεν στάλθηκαν(;) τσάμπα και βερεσέ έως τις 25 Ιανουαρίου, κάπου θα χρησιμεύσουν και αυτά.

Το ποιος θα διαχειριστεί τις αιτήσεις νομίζουμε δεν υπάρχει αμφιβολία για αυτό. Το κακό όμως είναι ότι πάλι δεν θα είναι ένα «κλικ» όπως ενδεχομένως ακούγεται, αφού κάτι τέτοιο το έχει αποδείξει περίτρανα η πράξη, δεν χρειάζεται να αναλύουμε τους λόγους τους οποίους ήδη γνωρίζετε ή φαντάζεστε πολύ καλά. Φυσικά, ακόμα εφαρμογή δεν υπάρχει, λογικό θα πει κάποιος αφού η εγκύκλιος εκδόθηκε μόλις χθες, όμως είμαστε μόλις 19 ημέρες πριν την προθεσμία. Μην τα ξαναλέμε πάλι για τις παράλογες προθεσμίες που μετά κατηγορούνται όσοι ζητούν παράταση τους. Τα έχουμε πει πολλές φορές. Και όταν ανοίξει η εφαρμογή; Θα πρέπει κατευθείαν όλοι να ενημερωθούν, εναρμονιστούν, εκπαιδευτούν και φυσικά να είναι έτοιμοι να συγχωρήσουν για τα τυχόν «τεχνικά προβλήματα» ή τις «τεχνικές δυσκολίες» και όλα αυτά μέσα σε πρακτικά δύο εβδομάδες και αν… Αλλά έχουμε πει … Είμαστε τσακάλια και γρήγοροι.

Μίας και λέμε για προθεσμίες, προχθές έληξε η προθεσμία που είχαν οι επαγγελματίες ώστε να επιλέξουν ασφαλιστική κλάση για το έτος 2024. Παράλληλα, στις 30 Ιανουαρίου εκδόθηκε η εγκύκλιος e-Ε.Φ.Κ.Α. 4/2024, που ορίζει το ύψους τους για το έτος 2024 και την αύξηση τους κατά 3,46% σε σχέση με του 2023. Φυσικά, για άλλη μία φορά η επιλογή κλείδωσε στις 31 Ιανουαρίου και θα αφορά όλο το έτος, άρα και να θες να αλλάξεις κλίμακα μέσα στο έτος μένεις κλειδωμένος σε αυτό που επέλεξες την 31η Ιανουαρίου, ακόμα και αν θες να πας σε υψηλότερη. Προφανώς και ελάχιστοι επέλεξαν παραπάνω από την 1η κλάση, κάτι που αναμένεται να σχολιαστεί μέσα στη σεζόν σαν είδηση, όταν θα βγουν τα τελικά στοιχεία που θα λένε ότι πάνω από 9 στους 10 δεν επέλεξε ανώτερη ασφαλιστική κλίμακα από αυτή που δικαιούται. Έχουμε εξηγήσει και στο παρελθόν ότι όσο το σύστημα επιλογής υψηλότερης κλίμακας παραμένει σε αυτή την τακτική, τόσο θα παραμένουν δακτυλοδεικτούμενοι αυτοί που επιλέγουν υψηλότερη κλίμακα εισφορών. Και αυτό φυσικά στην εποχή της αυτοματοποίησης και την ψηφιοποίησης.

Κλείνοντας, δεν θα αφήσουμε ασχολίαστη την πρώτη εντολή ελέγχου που δόθηκε στην δημοσιότητα για διαφορές του Ε3 χρήσης 2022 με τα my data της ίδιας χρήσης. Αρχίσαμε… Αυτό σημαίνει φυσικά ότι δεν υπάρχουν προβλήματα στο my data, δόθηκαν όλες οι ξεκάθαρες οδηγίες, λύθηκαν όλα τα ζητήματα και λειτουργούν τα πάντα ρολόι και έτσι η φορολογική αρχή μπορεί να αξιοποιήσει το «εργαλείο» για ασφαλή συμπεράσματα… Πως το είπαμε το ανέκδοτο; Το άλλο με τον Τοτό το ξέρεις;

Καλό Σαββατοκύριακο και καλό μήνα σε όλους…



comments powered by Disqus
* Παρακαλούμε τα σχόλια να μην είναι σε greeklish. Σχόλια με υβριστικό ή προσβλητικό περιεχόμενο θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.
Ασφαλιστική Κλάση, ΕΝΦΙΑ, Ψηφιοποίηση, Έντυπο > Ε9, Λογιστές-φοροτεχνικοί, e-ΕΦΚΑ