Καλησπέρα και καλό μήνα σε όλους! Ένας μήνας ξεκίνησε μετά τη θεωρητική απραξία της τελευταίας περιόδου, αλλά σε κάθε περίπτωση η εβδομάδα που πέρασε μας έβαλε πάλι σε αρκετά μεγάλη εγρήγορση. Ξαφνικά βρεθήκαμε αντιμέτωποι με την απόφαση του υπουργείου Οικονομικών για το επίδομα θέρμανσης και ποιοι το δικαιούνται, με τα μέτρα του νέου φορολογικού νομοσχεδίου και το πώς θα φορολογούνται οι ελεύθεροι επαγγελματίες από εδώ και μπρος. Όπως επίσης και με μια σειρά ανακοινώσεις που πραγματοποίησε ο υπουργός Εργασίας κ. Άδωνις Γεωργιάδης κατά την επίσκεψή του στο Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών (Ε.Ε.Α.).
Σε σύσκεψη που πραγματοποιήσαμε με τον φίλο και συνεργάτη Ηλία Χατζηγεωργίου, μπήκε ο προβληματισμός με ποιο από τα τρία επίκαιρα θέματα θα ασχοληθούμε στο σημερινό μας άρθρο, ποιο θα έχει μεγαλύτερο αντίκτυπο στους συναδέλφους λογιστές – φοροτέχνες και στις επιχειρήσεις. Το επίδομα θέρμανσης, παρά την κοινωνική του διάσταση και τη βοήθεια που αποτελεί σε συμπολίτες μας με χαμηλά εισοδήματα, είναι λίγο πολύ γνωστό μιας και έχει απασχολήσει όλους μας τα τελευταία χρόνια, οπότε το αφήνουμε για όποτε πιάσουν τα κανονικά κρύα.
Σίγουρα, τη δημοσιότητα την έκλεψαν τα μέτρα για τη φορολόγηση των ελευθέρων επαγγελματιών. Στο συγκεκριμένο θέμα, θα αναφέρουμε δύο τρία θέματα τα οποία με μια πρώτη ματιά παρατηρήσαμε αλλά για το συνολικό σχολιασμό, την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές, το μόνο που έχουμε είναι ένα δελτίο τύπου του υπουργείου Οικονομικών. Προφανώς και για το θέμα θα επανέλθουμε αναλυτικά, όταν δημοσιευτεί και έχουμε στα χέρια μας το πλήρες σχέδιο νόμου με τις αντίστοιχες φορολογικές διατάξεις.
Καταρχάς, θα πρέπει να συμφωνήσουμε όλοι ότι η πάταξη της φοροδιαφυγής είναι το μείζον θέμα εδώ και πολλά χρόνια. Κάθε μέτρο που βοηθά στην πάταξή της είναι ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση, άλλωστε, ο φοροφυγάς επιβαρύνει όλη την υπόλοιπη κοινωνία. Όμως άραγε το να προσδιορίζουμε «τεκμαρτό» τρόπο προσδιορισμού του εισοδήματος, είναι βήμα προς τα εμπρός ή προς τα πίσω; Θεωρούμε κάτι που εν έτει 2023 μας παραπέμπει στην δεκαετία του ’90 μάλλον δεν πρέπει θεωρείται και τόσο μοντέρνο. Θα βοηθήσει στην πάταξη της φοροδιαφυγής ή απλά θα λειτουργήσει περιοριστικά και πυροσβεστικά με μέσα εισπρακτικού χαρακτήρα;
Όλα τα πολυδιαφημισμένα μέχρι σήμερα μέτρα του υπουργείου Οικονομικών και της Α.Α.Δ.Ε. για την πάταξη της φοροδιαφυγής, για τα οποία έχουν χαθεί άπειρες εργατοώρες και όχι μόνο, πού πήγαν; Υποχρεωτικά POS και η αντίστοιχη επέκτασή τους; My Data; Έλεγχος δαπανών ελευθέρων επαγγελματιών (λογαριασμοί Δ.Ε.Κ.Ο., ασφαλιστήρια συμβόλαια, αποταμιευτικά κ.λπ.) που έχει ανακοινωθεί στο πρόσφατο παρελθόν; Τα ανωτέρω δεν ελέγχονται μέχρι σήμερα από τις αρμόδιες υπηρεσίες; Πως είναι δυνατόν λοιπόν στο ίδιο νομοσχέδιο που επισφραγίζεται η ψηφιοποίηση πολλών δεδομένων των επιχειρήσεων με σκοπό την πάταξη της φοροδιαφυγής, ταυτόχρονα να περνάει και ο τεκμαρτός προσδιορισμού ελάχιστου εισοδήματος ελευθέρων επαγγελματιών και ατομικών επιχειρήσεων;
Ακόμα, σαν πρώτη παρατήρηση, θεωρούμε τουλάχιστον άδικο, και δεν μας έχουν συνηθίσει σε κάτι τέτοιο, τον προτελευταίο μήνα του χρόνου να υπάρχει προς ψήφιση σχέδιο νόμου, το οποίο θα ισχύει προς εφαρμογή αναδρομικά από την αρχή του χρόνου, δηλαδή θα αφορά το τρέχον φορολογικό έτος και τις δηλώσεις που θα υποβληθούν το 2024. Το θέμα φορολογικό νομοσχέδιο το αφήνουμε εδώ προς το παρόν και θα επανέλθουμε, όπως προαναφέραμε, μόλις έχουμε τα τελικά δεδομένα του.
Πάμε όμως να μιλήσουμε για το κύριο θέμα αυτού του άρθρου, τη συνάντηση του Ε.Ε.Α. με τον υπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης κ. Άδωνι Γεωργιάδη.
Καταρχάς, από μεριάς του επιμελητηρίου και εκ μέρους των λογιστών ζητήθηκαν από τον υπουργό τα εξής:
1. Σήμερα, σε οποιαδήποτε επιβολή κυρώσεων εκ μέρους των υπηρεσιών σας και κατά κύριο λόγο του ΣΕΠΕ, η επιχείρηση δεν έχει τη δυνατότητα να προσφύγει σε κάποια «ανώτερη» επιτροπή και να προβάλει τις διαφωνίες ή τις ενστάσεις της. Η μόνη δυνατότητα που της δίνεται είναι να προσφύγει στα Διοικητικά Δικαστήρια. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να επιβαρύνονται τα δικαστήρια με υποθέσεις που θα μπορούσαν να έχουν λυθεί πολύ πριν. Η επιχείρηση καλείται να πληρώσει το ποσό του τυχόν προστίμου που της έχει επιβληθεί και να περιμένει τη δικαίωση ή μη μετά από μερικά χρόνια. Θεωρούμε ότι αυτό έχετε τη δυνατότητα να το αλλάξετε δημιουργώντας μια δευτεροβάθμια επιτροπή ανάλογη αυτής της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών (Δ.Ε.Δ.) που λειτουργεί αποτελεσματικά από την Α.Α.Δ.Ε. εδώ και περισσότερο από μία δεκαετία.
2. Η ενημέρωση για οποιοδήποτε θέμα αφορά την επιχείρηση, μπορεί με βάση το νόμο 4554/2018 άρθρο 40 να γίνεται και ηλεκτρονικά. Έχουμε λάβει πληθώρα τηλεφωνημάτων ότι πολλές φορές η ηλεκτρονική αλληλογραφία πηγαίνει στο φάκελο των ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Με τον τρόπο αυτόν, η επιχείρηση ενημερώνεται με καθυστέρηση ή και ποτέ, με βάση τους χρόνους που προβλέπονται. Σαν αποτέλεσμα, πολλές επιχειρήσεις ενημερώνονται για τα συγκεκριμένα θέματα κατόπιν εορτής και μάλιστα από το πρόστιμο που τους έχει επιβληθεί. Θα μπορούσε κάλλιστα το Υπουργείο σας να καθορίσει ότι η έναρξη του χρονικού διαστήματος που έχει στη διάθεση της η επιχείρηση, να είναι η στιγμή την οποία διαβάζεται το μήνυμα.
3. Σήμερα, τροποποιητικές ΑΠΔ, συμπληρωματικές ΑΠΔ, δελτία μεταβολής στοιχείων επιχείρησης, τροποποίηση εικόνας μητρώου εργαζομένων γίνονται χειρόγραφα και με φυσική παρουσία στα επιμέρους υποκαταστήματα ενώ όλα αυτά θα μπορούσαν να λειτουργήσουν ηλεκτρονικά. Στην ίδια λογική, προαναγγέλλεται πρόσληψη εργαζομένου ο οποίος στη δηλωμένη ημερομηνία δεν εμφανίζεται στην επιχείρηση. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα, η επιχείρηση χωρίς να υπάρχει εργαζόμενος να επιβαρύνεται με εισφορές, αποδοχές ή και τυχόν πρόστιμα. Αφορά κατά κύριο λόγο τα επισιτιστικά επαγγέλματα.
4. Κατά την υποβολή της εκάστοτε ΑΠΔ να προκύπτει η αντίστοιχη ταυτότητα πληρωμής ώστε η επιχείρηση να γνωρίζει σε περίπτωση οφειλής από που προέρχεται.
5. Στις επιτροπές του υπουργείου Εργασίας ζητήθηκε να συμμετέχει και το Ε.Ε.Α. ώστε να μεταφέρει τόσο τους προβληματισμούς των λογιστών – φοροτεχνών όσο και των επιχειρήσεων.
Τα 1, 2 και 5, ο υπουργός τα είδε με θετικό μάτι. Όσον αφορά το 3 και το 4, απάντησε ότι υπάρχουν σοβαρά προβλήματα στο υπάρχον πληροφοριακό σύστημα του Ε.Φ.Κ.Α.. Σήμερα υπάρχουν, όπως ανέφερε, πάνω από 80 διαφορετικά πληροφοριακά συστήματα τα οποία δεν επικοινωνούν μεταξύ τους. Κομμάτια του συνολικού συστήματος παραδίδονται βδομάδα με τη βδομάδα και πιστεύει ότι μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2024, θα μπορέσουν τα συγκεκριμένα προβλήματα να λυθούν.
Ανακοίνωσε επίσης ότι θα καταργηθεί άμεσα το τεκμαρτό ημερομίσθιο το οποίο αφορά κατά κύριο λόγο την εστίαση, τα κομμωτήρια κ.λπ..
Βέβαια, στην όλη συζήτηση κυριάρχησε η ψηφιακή κάρτα εργασίας. Με την αρχή του νέου χρόνου, θα οργανωθεί ο τρόπος λειτουργίας της ψηφιακής κάρτας ανά κλάδο. Την αρχή θα κάνουν, όπως είπε, το Γενάρη του 2024, το λιανεμπόριο και η βιομηχανία. Θα ακολουθήσουν και όλοι οι υπόλοιποι με τελευταίους κλάδους τον τουρισμό και την εστίαση, για τους οποίους η ψηφιακή κάρτα εργασίας θα τεθεί σε εφαρμογή τον Οκτώβρη του 2024. Εκείνο που ανέφερε είναι ότι σε κάθε περίπτωση θα είναι σε επικοινωνία με τους αντίστοιχους εκπροσώπους των κλάδων ώστε να καθοριστεί και να συμφωνηθεί ο τρόπος λειτουργίας αλλά και να υπάρξουν –σε περίπτωση δυσλειτουργιών– τυχόν διορθωτικές κινήσεις. Στην ίδια λογική και πάντοτε σε συνεργασία με τους φορείς, θα προσδιοριστεί επακριβώς και ο τρόπος με τον οποίο θα πραγματοποιούνται οι έλεγχοι από πλευράς της επιθεώρησης εργασίας.
Ένα άλλο θέμα που συζητήθηκε είναι τα νέα μέτρα για τους συνταξιούχους που αποφασίζουν να συνεχίσουν να εργάζονται. Θα υπάρχει σύνδεση των δεδομένων της ΕΡΓΑΝΗ με το ταμείο από το οποίο λαμβάνουν σύνταξη ώστε άμεσα με την πρόσληψή τους να εμφανίζεται ότι είναι συνταξιούχοι και έτσι η επιχείρηση θα γνωρίζει αυτή την απαραίτητη πληροφορία ώστε να κάνει τις ανάλογες κρατήσεις.
Ακόμα, ζητήθηκε από τον υπουργό να πάρει πρωτοβουλία ώστε να εκδοθεί η Κ.Υ.Α. και δικής του αρμοδιότητας για την ασθένεια των λογιστών όπως επίσης να μπορούν οι λογιστές να έχουν πρόσβαση στα υποκαταστήματα του Ε.Φ.Κ.Α. χωρίς απαραίτητα να περιμένουν απάντηση στο αίτημα για ραντεβού – στα πρότυπα που ισχύουν για τους δικηγόρους.
Τέλος, ζητήθηκε να γίνεται η πρόσληψη με κάποιον άμεσο και απλό τρόπο. Αναφερθήκαμε κυρίως σε προσλήψεις που γίνονται μέρες και ώρες εκτός του ωραρίου λειτουργίας των λογιστικών γραφείων – που πραγματοποιούν τη συντριπτική πλειοψηφία των προσλήψεων – και τα στοιχεία των εργαζομένων να καταχωρούνται σε δεύτερο χρόνο.
Ήδη το Ε.Ε.Α. σε συνεργασία με την επιτροπή λογιστών-φοροτεχνών έχει στείλει και εγγράφως τα παραπάνω θέματα στον υπουργό, περιμένοντας τις δικές του άμεσες ενέργειες.
Καλό σαββατοκύριακο σε όλους!