Σε συνεργασία με τον Ηλία Χατζηγεωργίου - Φοροτεχνικό, Αντιπρόεδρο Επιτροπής Λογιστών Ε.Ε.Α.
Λίγες ημέρες μετά το πέρασμα του Daniel είχαμε μία ακόμα επώνυμη κακοκαιρία, την Elias, να ταλαιπωρεί τις ήδη πολύπαθες περιοχές της Ελλάδας. Μπορεί συνολικά ο όγκος του νερού να μην ήταν ο ίδιος σε σχέση με την προηγούμενη φορά, παρόλα αυτά όμως υπήρξαν πάλι αρκετά προβλήματα και καταστροφές σε αρκετές περιοχές της χώρας. Όπως φαίνεται, δυστυχώς, θα πρέπει να μάθουμε να ζούμε με αυτά τα φαινόμενα, αφού όλο και πληθαίνουν στην πορεία των χρόνων.
Πριν «πιάσουμε» το κυρίως θέμα μας, ας αναφέρουμε κάτι άλλο, μίας και ξεκινήσαμε πάλι με το ζήτημα των ζημιών από τα καιρικά φαινόμενα, αφού αξίζει να κάνουμε μία μικρή αναδρομή στο άρθρο της προπερασμένης Παρασκευής «πρόγραμμα στεγαστικής συνδρομής: Μία αδικία που θα πρέπει να διορθωθεί άμεσα». Στο εν λόγω άρθρο είχαμε τονίσει το μεγάλο πρόβλημα που δημιουργεί ο περιορισμός εξέτασης όσων ακινήτων εμφανίζονταν καταχωρημένα στο Ε9 του πληγέντα έως τις 8 Σεπτεμβρίου, πετώντας εκτός προγράμματος όσα ακίνητα καταχωρήθηκαν μετά τις 9 Σεπτεμβρίου, ασχέτως αν η προθεσμία δήλωσης μεταβολής του Ε9 νόμιμα είναι έως τις 31 Μαρτίου 2024.
Από την ημέρα που δημοσιεύσαμε το άρθρο μέχρι και σήμερα, έχουμε λάβει δεκάδες μηνύματα και τηλεφωνήματα από συναδέλφους που αντιμετωπίζουν πολύ μεγάλο πρόβλημα με την εν λόγω κατάσταση. Μάλιστα μας τόνισαν το γεγονός ότι πολλά από τα συμβόλαια τα έλαβαν στα χέρια τους την περίοδο των δηλώσεων με αφορμή το ετήσιο ραντεβού με τον πελάτη τους. Επειδή όμως η περίοδος των δηλώσεων, μαζί με όλες τις υπόλοιπες υποχρεώσεις, ήταν ένας αγώνας δρόμου σε συνθήκες σπριντ, προφανώς και άφησαν για αργότερα μία εργασία που υπήρχε χρονικό περιθώριο 8-9 μηνών. Ξέρετε, η καταχώριση στο Ε9 δεν είναι κάτι απλό, ειδικά όταν αναφερόμαστε σε ακίνητα της επαρχίας, που πολλές φορές χρειάζεται να γίνει μελέτη και άλλων εγγράφων πέραν του συμβολαίου, προκειμένου να γίνει ορθή απεικόνιση του ακινήτου στο Ε9. Με την αφορμή λοιπόν του σημερινού άρθρου, επαναφέρουμε το αίτημα άμεσης διόρθωσης αυτής της τρομερής αδικίας. Εκτός του προβλήματος στο συγκεκριμένο πρόγραμμα, δημιουργεί και μία επιπλέον εκβιαστική κατάσταση μη τυχόν στο μέλλον δημιουργηθεί κάτι ανάλογο, όμως το μόνο που δεν μας λείπει σαν κλάδος είναι οι εκβιαστικές καταστάσεις.
Μετά την απαραίτητη παρένθεση, πάμε και στο κυρίως θέμα μας. Στην αρχή της εβδομάδας είχαμε την έναρξη της λειτουργίας Κέντρου Βεβαίωσης και Είσπραξης Αττικής, το οποίο θα συνηθίσουμε να το βλέπουμε ως ΚΕ.Β.ΕΙΣ. Στο νέο κέντρο θα συγχωνευθούν όλα τα τμήματα εσόδων και δικαστικού των Δ.Ο.Υ της Αττικής, ενώ αντίστοιχα το ίδιο θα γίνει και στη Θεσσαλονίκη από τις 22/01/2024 και μετά.
Στην Αττική, η πρεμιέρα λειτουργίας έγινε με τις Δ.Ο.Υ ΙΖ' Αθηνών, Γλυφάδας, ΙΒ' Αθηνών και Ελευσίνας και στην συνέχεια θα ακολουθήσουν στις 23/10/2023 οι Δ.Ο.Υ Περιστερίου, Ε' Πειραιά, Νίκαιας, ΙΓ' Αθηνών και Αιγάλεω, στις 30/10/2023 οι Δ.Ο.Υ Ηλιούπολης, Καλλιθέας, Α΄ Πειραιά, Αγίων Αναργύρων και Νέας Ιωνίας, στις 6/11/2023 οι Δ.Ο.Υ Κατοίκων Εξωτερικού, ΦΑΕ Αθηνών, Πλοίων, Κορωπίου, Παλλήνης και Χολαργού και η μετάβαση για την Αττική τελειώνει στις 13/11/2023 με τις Δ.Ο.Υ Α' Αθηνών, Δ' Αθηνών, ΦΑΕ Πειραιά, Αμαρουσίου, Κηφισιάς και Ψυχικού.
Οι φορολογούμενοι που ανήκουν στις 4 πρώτες Δ.Ο.Υ που εντάχθηκαν στο ΚΕ.Β.ΕΙΣ διαπίστωσαν ότι στα αιτήματα δεν υπάρχουν πλέον τα τμήματα εσόδων και δικαστικού και ότι η αίτηση που σχετίζεται με τα καταργημένα τμήματα πλέον θα απευθύνεται προς το ΚΕ.Β.ΕΙΣ, άρα πλέον οι συμψηφισμοί, οι επιστροφές φόρου που δεν ολοκληρώνονται κεντρικά και άλλες τέτοιες διαδικασίες, γίνονται από τη νέα υπηρεσία. Το ίδιο ακριβώς βέβαια συμβαίνει αν ζητάει κάποιος φορολογική ενημερότητα, όπου οι 4 προαναφερόμενες πρώτες Δ.Ο.Υ έχουν σταματήσει να χορηγούν ενημερότητες και ο φορολογούμενος πρέπει να απευθυνθεί στη νέα υπηρεσία. Επιπλέον το ίδιο συμβαίνει και με τις ρυθμίσεις οφειλών οι οποίες πλέον απευθύνονται προς το ΚΕ.Β.ΕΙΣ και όχι προς την Δ.Ο.Υ που ανήκει ο φορολογούμενος.
Όλα σε ένα λοιπόν, σταδιακά μέχρι τα μέσα Νοεμβρίου, όπου μετά την ενοποίηση όλοι οι φορολογούμενοι που εντάσσονται σε Δ.Ο.Υ του νομού Αττικής, καθώς και όσοι ανήκουν στην Δ.Ο.Υ Κατοίκων εξωτερικού, θα έχουν να «κάνουν» με αυτήν τη νέα υπηρεσία. Ο σκοπός προφανώς είναι και να υπάρξει καλύτερη οργάνωση και ενιαία αντιμετώπιση των θεμάτων οφειλών, ρυθμίσεων, μέτρων είσπραξης και γενικά του σκεπτικού που αναλύεται στην απόφαση Δ.ΟΡΓ.Α 1079613 ΕΞ 20-06-2023.
Εμείς σε κάθε περίπτωση θα ευχηθούμε όλο αυτό το εγχείρημα να πετύχει τον σκοπό του ως προς το ζήτημα της καλύτερης οργάνωσης και την ταχύτερης εξυπηρέτησης του φορολογούμενου σε όλα τα επίπεδα και όλο αυτό να λειτουργήσει προς όφελος όλων, φορολογουμένων, λογιστικών γραφείων, αλλά και της ίδιας της υπηρεσίας. Είναι πολύ κρίσιμο να επιτευχθούν καλύτεροι χρόνοι στο ζήτημα της εξυπηρέτησης των φορολογουμένων και, πέρα από το προφανές σε σχέση με την είσπραξη των εσόδων, αυτό θεωρούμε ότι θα πρέπει να είναι το επόμενο μεγάλο στοίχημα της νέας υπηρεσίας.
Για να επιτευχθεί όμως αυτό θα πρέπει να αλλάξουν κάποια ζητήματα ειδικά προς το θέμα της φορολογικής ενημερότητας, το οποίο θεωρούμε είναι από τα πλέον κρισιμότερα σε σχέση με το ζήτημα της ταχύτητας εξυπηρέτησης. Θα πρέπει να βρεθούν άμεσα τρόποι ώστε να αποφεύγεται η ανάγκη φυσικής παρουσίας του φορολογούμενου για λήψη της ενημερότητας, το οποίο μέχρι στιγμής θα λέγαμε ότι δεν έχει επιτευχθεί και πολύ, αφού πολλοί λαμβάνουν το γνωστό μήνυμα «Δεν μπορεί να εκδοθεί Αποδεικτικό Φορολογικής Ενημερότητας». Θα πρέπει σχεδόν να εκμηδενιστεί αυτό και μάλιστα άμεσα, γιατί μιλάμε για όλη την Αττική και όχι μόνο, αφού η Αττική εξυπηρετεί και πολλά νησιά. Για φανταστείτε να πρέπει να έρχονται όλοι στην Λ. Αθηνών για να λαμβάνουν ενημερότητα που δεν βγαίνει ηλεκτρονικά. Οι αποστάσεις θα είναι πολύ μεγάλες με ότι αυτό θα συνεπάγεται στη λειτουργία του όλου συστήματος.
Εκμεταλλευόμενοι λοιπόν τα προαναφερόμενα κρίνουμε σκόπιμο να υπενθυμισθούμε για άλλη μία φορά τις προτάσεις που είχαμε θέσει πριν περίπου δύο χρόνια στο άρθρο μας «Μήπως ήρθε η ώρα για δημόσιες διαβουλεύσεις για διορθώσεις των διαδικασιών;;» με τις οποίες θεωρούμε θα λυθούν πολλά ενδεχόμενα μελλοντικά προβλήματα της νέας υπηρεσίας, οι οποίες ήταν οι εξής:
- Όταν η ενημερότητα δεν βγαίνει, να ενημερώνεσαι και για το λόγο. Όχι γενικά και αόριστα, αλλά συγκεκριμένα. Έτσι γλιτώνεις πολλές επισκέψεις στις αρμόδιες υπηρεσίες.
- Όταν ο φορολογούμενος θέλει ενημερότητα για είσπραξη χρημάτων, να του δίνεται η δυνατότητα να πάρει ηλεκτρονικά ενημερότητα με παρακράτηση του ανάλογου τιμήματος. Έχει ειπωθεί ότι θα γίνει, αλλά μέχρι στιγμής τίποτα. Αν κολλάμε στο ότι η νομολογία είναι πολυσύνθετη και χρειάζεται ανθρώπινη απόφαση, ας δημιουργηθούν σταθερά ποσοστά και αν κρίνει ο φορολογούμενος ότι θα έπρεπε να ήταν μικρότερο το ποσοστό, τότε να έπρεπε να απευθυνθεί στην αρμόδια υπηρεσία.
- Το ίδιο με το προηγούμενο να γίνει και για τις μεταβιβάσεις ακινήτων. Στη μεταβίβαση η παρακράτηση είναι πάντα 100%. Θα μπορούσε η αίτηση να ζητάει τίμημα πώλησης και αν αυτό δεν καλύπτει τη συνολική οφειλή, τότε να σε παραπέμπει στην αρμόδια υπηρεσία για να αποφασιστεί αν θα χορηγηθεί ή όχι.
- Να μειωθούν οι λόγοι για τους οποίους οι άλλες δημόσιες υπηρεσίες ζητούν ενημερότητα. Μέχρι στιγμής, τη ζητούν σχεδόν για κάθε λόγο. Ας αλλάξει η διαδικασία και να τη ζητούν όταν η πράξη ξεπερνάει κάποιο όριο, για παράδειγμα τις 30.000 ευρώ.
- Να αυξηθούν τα όρια χρήσης των ενημεροτήτων, γιατί πολλές φορές οι δημόσιοι οργανισμοί που τις ζητούν δεν προλαβαίνουν να τις αξιοποιήσουν, λήγουν και ζητούν νέες. Πόσες φορές άραγε έχουμε πάει για ενημερότητα που θέλει ο ΕΦΕΠΑΕ δύο και τρεις φορές; Για αυτό έχουμε και το φαινόμενο του να ζητούν «φρέσκια ενημερότητα». Ας τους δώσει δύο τρεις μήνες περιθώριο και όχι μόνο έναν μήνα.
Όπως μπορείτε να διαπιστώσετε, τις προτάσεις τις αφήσαμε σχεδόν ατόφιες, αφαιρώντας μόνο την λέξη Δ.Ο.Υ από αυτές. Παραμένουν οι ίδιες, αφού από αυτές υλοποιήθηκε μόνο έμμεσα η μία σε σχέση με τις δηλώσεις 5ετίας και την περιβόητη Υ/Δ περί μη υποχρέωσης υποβολής δήλωσης. Η έμμεση λύση βρέθηκε στην δυνατότητα υποβολής μηδενικών δηλώσεων χωρίς το πρόστιμο των 100 ευρώ, οπότε αυτό έπαψε να μας απασχολεί. Όμως μένουν ακόμα πολλά ζητήματα ακόμα προς επίλυση και για αυτό τα επαναφέρουμε μαζί με τα «εγκαίνιά» του κέντρου.
Κλείνοντας θα κάνουμε και δύο προτάσεις σε σχέση με την υπηρεσία του δικαστικού και τις λήψεις μέτρων κατά του φορολογούμενου. Μέχρι σήμερα όταν λαμβάνονται μέτρα δεν ενημερώνεται από κάπου ψηφιακά για τον λόγο λήψης μέτρων, παρά μόνο προφορικά πηγαίνοντας στο αρμόδιο τμήμα της Δ.Ο.Υ . Θεωρούμε ότι με την νέα υπηρεσία και σε συνδυασμό με το νέο taxis, θα πρέπει όταν τα μέτρα «κλειδώσουν», δηλαδή όταν έχουν δεσμευτεί οι λογαριασμοί, να λαμβάνει και ο οφειλέτης μία ενημέρωση περί του θέματος και να μην το μαθαίνει «κατά λάθος» από την τράπεζα. Επίσης, με τα μέχρι τώρα δεδομένα στο φορολογικό πλαίσιο τα μέτρα αίρονται ολοκληρωτικά μόνο όταν έχει αποπληρωθεί όλη η οφειλή. Μήπως τώρα με τη νέα υπηρεσία θα πρέπει και αυτό να αλλάξει ενεργοποιώντας το ξεχασμένο άρθρο 130 του Ν. 4611/2019; Μήπως ακόμα καλύτερα θα ήταν ευκολότερο να πάμε στη λογική της άμεσης άρσης των μέτρων και αυτόματη επαναφορά με την απώλεια της ρύθμισης; Έτσι και αλλιώς όπως έχει δημιουργηθεί το καθεστώς με την πάγια ρύθμιση έχεις δικαίωμα μόνο για μια απώλεια ρύθμισης, στη δεύτερη χαμένη η ευκαιρία πέταξε…
Καλό Σαββατοκύριακο και καλή δύναμη σε όλους.