22/09/23 | Αρχική > Αρθρογραφία > Φοροτεχνικός

Σχολιασμός των εξαγγελιών της Δ.Ε.Θ και μερικοί προβληματισμοί

Σε συνεργασία με τον Ηλία Χατζηγεωργίου - Φοροτεχνικό, Αντιπρόεδρο Επιτροπής Λογιστών Ε.Ε.Α.

Το περασμένο Σαββατοκύριακο, η διεθνής έκθεση Θεσσαλονίκης ήρθε ελαφρώς στα φυσιολογικά της πλαίσια αφού, έστω και με ένα Σαββατοκύριακο καθυστέρηση, πραγματοποιήθηκε το Σάββατο η ομιλία του πρωθυπουργού και την Κυριακή η καθιερωμένη συνέντευξη τύπου. Η «τροφή» για ειδήσεις ή για σκέψη, ανάλογα από το ποια μεριά το βλέπει ο καθένας, δόθηκε, αλλά σε λίγο διαφορετικά πλαίσια από αυτά που περιμέναμε πριν από την επέλαση του Ντάνιελ, κάτι που φαντάζει λογικό αφού αναπροσαρμόστηκαν πολλά δεδομένα.

Φυσικά, όπως κάθε χρόνο, ο κλάδος μας δεν μπορούσε να μείνει έξω από το συγκεκριμένο διήμερο, αφού ως επί των πλείστων δεν άλλαξε η συνήθεια η ομιλία και η συνέντευξη τύπου να κινούνται, κατά κύριο λόγο, γύρω από θέματα οικονομίας, άρα και έμμεσα γύρω από εμάς αφού θα κληθούμε να καλύψουμε τεχνικά μεγάλο μέρος αυτών των μέτρων.

Ξεκινώντας από τη μεγάλη είδηση του διημέρου, όπως αυτή χαρακτηρίστηκε από τα περισσότερα μέσα μαζικής ενημέρωσης, που είναι το ξεπάγωμα των τριετιών, καταλαβαίνουμε ότι από 01/01/2024 που μπαίνει σε εφαρμογή το μέτρο, τα τμήματα μισθοδοσίας των λογιστηρίων και των επιχειρήσεων θα αποκτήσουν μία επιπλέον εργασία στο ήδη πολύ δύσκολο πρόγραμμα τους. Θα ξανά αποκτήσει πολύ μεγάλη ουσία η προϋπηρεσία του εργαζόμενου σε σχέση με τον κατώτατο μισθό που θα πρέπει να λαμβάνει, ανάλογα φυσικά με τις τριετίες που έχει «χτίσει» στον εργασιακό του βίο. Η ουσία των τριετιών φυσικά υπήρχε ήδη, απλά ήταν ελαφρώς σπανιότερη στην εφαρμογή της, αφού το χτίσιμο των τριετιών «πάγωσε» την 14/02/2012 και θα παραμείνει παγωμένο μέχρι τις 31/12/2023.

Οι όποιες απορίες ενδεχομένως υπήρξαν, θεωρούμε λύθηκαν με την τροπολογία που δημοσιεύθηκε με το σχετικό σχέδιο νόμου. Το διάστημα 14/02/2012 έως 31/12/2023 δεν θα υπολογίζεται σε καμία περίπτωση, αλλά φυσικά η προϋπηρεσία που υπήρχε πριν τις 14/2/2012 θα υπολογίζεται μαζί με ότι δημιουργηθεί μετά την 01/01/2024. Αυτονόητο είναι ότι για όσους ξεκίνησαν εργασία μετά την 14/02/2012, το κοντέρ αρχίζει να «γράφει» από εδώ και στο εξής, ενώ ταυτόχρονα γνωρίζουμε ότι οι τριετίες παγώνουν στις τρεις και έτσι η προσαύξηση από αυτές μπορεί να φτάσει το μέγιστο στο 30% του αρχικού βασικού μισθού, δηλαδή 10% για κάθε συμπληρωμένη τριετία.

Επιπλέον το σχέδιο νόμου προβλέπει ότι ειδικώς για την προσαύξηση λόγω προϋπηρεσίας σε όσους εργαζόμενους αμείβονται με τον κατώτατο νομοθετημένο μισθό ή ημερομίσθιο, ως χρόνος προϋπηρεσίας αναγνωρίζεται ο χρόνος εξαρτημένης σύμβασης ή σχέσης εργασίας, που έχει διανυθεί σε οποιονδήποτε εργοδότη και σε οποιαδήποτε ειδικότητα πριν από την 14.02.2012 και μετά από την 01.01.2024, άρα δεν τίθεται θέμα μελέτης από τον εκκαθαριστή μισθοδοσίας περί εργασίας του εργαζόμενου στην ίδια ή σχετική ειδικότητα με αυτήν που θα προσληφθεί ή εργάζεται ήδη.

Τέλος, ένα βασικό σημείο θεωρούμε ότι είναι το σημείο που αναφέρει για όσους αμείβονται με υψηλότερο μισθό από τον κατώτατο βασικό, όπου σε αυτήν την περίπτωση δίνει το δικαίωμα στον εργοδότη να συμψηφίσει προσαύξηση τριετίας με την ήδη χορηγηθείσα εθελοντική παροχή. Χαρακτηριστικά το σχέδιο νόμου προβλέπει ότι αν οι καταβαλλόμενες τακτικές αποδοχές είναι υπέρτερες των νόμιμων αποδοχών, οι αυξήσεις, οι προσαυξήσεις και τα ποσά εν γένει που προκύπτουν από την εφαρμογή των παρ. 1 έως 3, συμψηφίζονται με τη διαφορά που προκύπτει μεταξύ καταβαλλόμενων και νόμιμων αποδοχών, με την καταβολή της οποίας εξοφλούνται ολοσχερώς ή μερικώς.

Εκτός των τριετιών, είχαμε και άλλες οικονομικές ειδήσεις, οι οποίες εστιάστηκαν γύρω από το ζήτημα της προσπάθειας για πάταξη της φοροδιαφυγής με τα δέκα μέτρα που εξαγγέλθηκαν σε σχέση με αυτό το ζήτημα. Με εξαίρεση το δέκατο μέτρο σε σχέση με τις βραχυχρόνιες μισθώσεις, που κατά την άποψη μας δεν σχετίζεται και τόσο με τη φοροδιαφυγή και για το οποίο θα αναλύσουμε παρακάτω, τα υπόλοιπα εννέα μέτρα κινούνται γύρω από έναν πυλώνα, αυτόν της ψηφιοποίησης. Είναι ξεκάθαρο εδώ και καιρό ότι το οικονομικό επιτελείο ποντάρει μέσα από την ψηφιοποίηση όλων των δεδομένων των επιχειρήσεων στην καταπολέμηση της φοροδιαφυγής.

Το «σακούλι» περιλαμβάνει διασύνδεση POS με ταμειακές μηχανές, ηλεκτρονικά τιμολόγια αναγκαστικά το 2024 , Ε3 μόνο μέσα από τα myData με υποχρεωτική διαβίβαση και των εξόδων, ψηφιακό δελτίο αποστολής σταδιακά αναγκαστικά μέχρι το τέλος του 2024, κατάργηση συναλλαγών με μετρητά στο τίμημα του συμβολαίου των ακινήτων, διπλασιασμός του προστίμου για είσπραξη με μετρητά λιανικών συναλλαγών άνω των 500 ευρώ.

Η πρώτη ερώτηση που τίθεται είναι «φτάνουν αυτά;» Η δική μας απάντηση είναι ότι μπορεί να βοηθήσουν, αλλά από μόνα τους δεν είναι πανάκεια. Τον πονηρό μπορεί να τον μπερδέψουν ελαφρώς, όμως αυτός θα τη βρει την άκρη. Στην τελική η φοροδιαφυγή κρύβεται κυρίως πίσω από τη συζήτηση «τόσο με, τόσο χωρίς» η οποία πολλές φορές γίνεται και από τον ίδιο τον καταναλωτή μέσω της ερώτησης «πόσο με και πόσο χωρίς;». Για αυτά τα δύο δεν είδαμε να προβλέπεται τίποτα περί κινήτρων - υποχρέωσης να ζητούνται αποδείξεις από τον καταναλωτή. Δυστυχώς όσο τα κίνητρα είναι ελάχιστα, τόσο αυτές οι κουβέντες θα παραμένουν στη ζωή μας.

Πάμε τώρα και στη δεύτερη ερώτηση που είναι κυρίως του κλάδου μας. Πώς θα λειτουργήσει όλη αυτή η ψηφιοποίηση στις Ελληνικές επιχειρήσεις; Θα τις βοηθήσει ή θα τις μπερδέψει; Εδώ η απάντηση είναι πολυσύνθετη και δεν μπορεί να περιοριστεί σε ένα απλό ναι ή όχι. Εδώ και πολλά χρόνια έχουμε τονίσει ότι η ψηφιοποίηση είναι μια πολύ καλή ευκαιρία για να μπουν κάποια επιχειρηματικά και λογιστικά ζητήματα σε άλλη βάση. Ευκαιρία που όμως αν μετατραπεί σε τυπολατρία και μάλιστα χωρίς ξεκάθαρες οδηγίες και προβλέψεις για τα πάντα, υπάρχει πολύ μεγάλος κίνδυνος να γυρίσει τελείως μπούμερανγκ προς το όλο οικονομικό σύστημα, δηλαδή στις επιχειρήσεις, σε εμάς, αλλά και στο ίδιο το κράτος. Περί του θέματος διαβάσαμε άρθρο συναδέλφου, με το οποίο συμφωνούμε σε αρκετά σημεία του όλου σκεπτικού, όπου αναφέρεται ο κίνδυνος σύνδεσης των myData με τον παλιό Κ.Β.Σ και τη δημιουργία ενός νέου ψηφιακού τυπολατρικού συστήματος. Την ίδια ή παρόμοια ανησυχία έχουν και πολλοί άλλοι συνάδελφοι. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι θα διαψευσθούμε μακροπρόθεσμα, αλλά δυστυχώς η εμπειρία μας άλλα δείχνει. Για να υπάρξει αυτή η διάψευση όμως απαιτείται χρόνος, γνώση, οδηγίες και «ανοιχτά αυτιά» από αυτούς που θα νομοθετήσουν την όλη διαδικασία, για να μην δημιουργηθεί μία αρτηριοσκληρωτική κατάσταση που θα δημιουργεί μόνο πρόστιμα και άγχος.

Κλείνοντας πάμε στην «10η εντολή» πάταξης της φοροδιαφυγής σε σχέση με τις βραχυχρόνιες μισθώσεις. Σύμφωνα με αυτήν την εξαγγελία λοιπόν, φαίνεται ότι θα πάμε σε μία λογική «μαζέματος» της όλης διαδικασίας περί βραχυχρόνιων μισθώσεων που όταν ένα ΑΦΜ διαχειρίζεται τρία ακίνητα και πάνω, θα θεωρείται επαγγελματίας και θα πρέπει να κάνει έναρξη, να αποδίδει ΦΠΑ και να πληρώνει κανονικά ασφαλιστικές εισφορές και να φορολογείται με την κλίμακα των επαγγελματιών. Μάλιστα θα δημιουργηθεί και νέος ΚΑΔ περί βραχυχρόνιων μισθώσεων, ίσως για να λυθεί το όλο μπέρδεμα που γίνεται περί μη ή όχι αδειοδότησης από τον ΕΟΤ, αλλά και για να ξεκαθαρίζεται ευκολότερα ότι αυτές οι μισθώσεις θα πρέπει να εντάσσονται στο ΦΠΑ.

Ο αριθμός των τριών ακινήτων δεν νομίζουμε να επιλέχθηκε τυχαία, αφού ο 4172/2013 στο άρθρο 21.3 προβλέπει ότι κάθε τρεις ομοειδείς συναλλαγές που λαμβάνουν χώρα εντός ενός εξαμήνου θεωρούνται συστηματική διενέργεια πράξεων. Ίσως κάπως έτσι θα συνδέσει ο νομοθέτης το γεγονός επαγγελματικής δραστηριότητας σε άνω των τριών ακινήτων. Σε κάθε περίπτωση όμως, ασχέτως του τρόπου σύνδεσης με την επαγγελματική δραστηριότητα, για όσους επιλέξουν αυτό το καθεστώς να το τρέξουν μέσω ατομικής επιχείρησης, θα πρέπει να επανέλθει το «δικαίωμα» να συμπεριλαμβάνουν έξοδα στα φορολογικά αποτελέσματα, γιατί μέχρι τώρα οι φορολογικές διατάξεις τους το στερούν.

Καλό Σαββατοκύριακο σε όλους…



comments powered by Disqus
* Παρακαλούμε τα σχόλια να μην είναι σε greeklish. Σχόλια με υβριστικό ή προσβλητικό περιεχόμενο θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.
Τριετίες, ΔΕΘ, καταπολέμηση φοροδιαφυγής, Βραχυχρόνια μίσθωση