25/11/22 | Αρχική > Αρθρογραφία > Φοροτεχνικός

Καλά ξεμπερδέματα...

Σε συνεργασία με τον Ηλία Χατζηγεωργίου - Φοροτεχνικό, Αντιπρόεδρο Επιτροπής Λογιστών Ε.Ε.Α.

Ο Νοέμβριος φτάνει και αυτός στο τέλος του , αλλά ο γλυκός καιρός καλά κρατεί παρότι ήδη πολλές βιτρίνες και πολλά σπίτια έχουν αρχίσει να αποκτούν το αγαπημένο κόκκινο χρώμα των Χριστουγέννων. Εδώ που τα λέμε δεν θα ήταν άσχημα να παραμείνει σε αυτά τα επίπεδα για πολύ καιρό ακόμα, αλλά δεν νομίζουμε να κάνουμε Χριστούγεννα με καιρό δροσερού Πάσχα, αφού μέχρι τότε θα κάνει τα γνωστά γυρίσματα του. Όχι τίποτα άλλο, αλλά αυτή την περίοδο παίζεται και το μουντιάλ ταυτόχρονα, πρώτη φορά στα χρονικά χειμώνα, και έχουμε αρχίσει να μπερδευόμαστε αν τελικά πάμε για Χριστούγεννα ή για Δεκαπενταύγουστο!

Ας είναι βέβαια μόνο αυτά τα μπερδέματα μας, αφού στην καθημερινότητα μας έχουμε ουκ ολίγα να αντιμετωπίσουμε, μπερδέματα που μετατρέπουν οποιαδήποτε άλλα μπερδέματα, πλην αυτά της υγείας, να δείχνουν παιχνιδάκι μπροστά στα δικά μας. Ποια είναι τα δικά μας περιβόητα μπερδέματα; Φυσικά και δεν θα τα απαριθμήσουμε, γιατί αν το κάνουμε θα γράψουμε πολυσέλιδο βιβλίο και όχι άρθρο, όμως στο σημερινό μας άρθρο θα αφιερωθούμε σε μερικά από αυτά.

Ξεκινάμε από την απογραφική διαδικασία του ψηφιακού ωραρίου απασχόλησης που η προθεσμία της λήγει στις 30 Νοεμβρίου. Πλήθος συναδέλφων ζητούν την παράταση της εν λόγω προθεσμίας μέσω της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας, των Τοπικών Συλλόγων ,αλλά και των Επιμελητηρίων. Είναι απολύτως λογικό αυτό, αφού αποδείχθηκε ξεκάθαρα ότι ο ένας μήνας είναι ελάχιστος για κάτι τόσο καινούργιο που είναι παράλληλα και πολύ χρονοβόρο, αλλά και έχει άπειρες υποπεριπτώσεις, αφού μιλάμε για το σύνολο των επιχειρήσεων της χώρας , άρα και το σύνολο του εργατικού της δυναμικού. Επίσης, έχουν παρατηρηθεί ήδη ουκ ολίγα τεχνικά προβλήματα, τα οποία είναι αυτονόητο ότι θα πρέπει να επιλυθούν άμεσα.

Έχουμε πει πάρα πολλές φορές ότι οι προθεσμίες που ορίζονται θα πρέπει να είναι λογικές και ανθρώπινα υποστηρίξιμες, για να έχουν νόημα και να μην χρειάζεται πάντα η παράταση αυτών. Μάλιστα εκτός αυτού θα πρέπει να υπάρχει και μία γενική οργάνωση των προθεσμιών και να μην λειτουργεί η κάθε αρχή αυτόνομα σαν να μην υπάρχουν άλλες υποχρεώσεις που τρέχουν παράλληλα.

Θα πάρει παράταση λοιπόν η συγκεκριμένη διαδικασία; Φυσικά και θα πάρει , αφού με τα μέχρι τώρα στοιχεία έχουν απογραφεί λιγότερες από τις μισές επιχειρήσεις , κάτι απολύτως λογικό για τους λόγους που προαναφέραμε. Εάν λοιπόν οι αρμόδιοι θέλουν η συγκεκριμένη διαδικασία να έχει νόημα , θα πρέπει να δώσουν παράταση μεγάλης διάρκειας που ζητείται από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. Μην πλασαριστεί όμως ότι η εν λόγω παράταση ότι δίδεται στα πλαίσια της κατανόησης και της εύρυθμης λειτουργίας , γιατί δεν φταίνε για όλα οι λογιστές , αφού όπως προαναφέραμε οι προθεσμίες που δίδονται θα πρέπει να είναι υπαρκτές και όχι του επιπέδου «δώσε κάτι για αρχή και δίδουμε παράταση μετά». Αν γίνει αυτό, μπορεί και να συμμαζευτεί το φαινόμενο των παρατάσεων που γνωρίζουμε καλά ότι όλο και κάποιους θα ενοχλεί, νομίζω φαντάζεστε πού πάει το μυαλό μας…

Στα υπόλοιπα του θέματος της ψηφιακής οργάνωσης ωραρίου κρατάμε αυτό που ακούσαμε σε πολλά σεμινάρια τον τελευταίο καιρό για το θέμα της ψηφιακής κάρτας εργασίας. Ακούσαμε ξεκάθαρα ότι η ψηφιακή κάρτα εργασίας θα έρθει σε δεύτερη φάση και μάλιστα σταδιακά ανά κλάδο και σίγουρα όχι από 1η Δεκεμβρίου, ούτε από 1η Ιανουαρίου, που ακούγονταν συχνά πυκνά από αρκετούς. Αυτό το επισημαίνουμε, γιατί παρατηρήθηκε το τελευταίο διάστημα μία «φρενίτιδα» επί του θέματος , κυρίως από τις επιχειρήσεις , αλλά και από συναδέλφους, εφάμιλλη με αυτή των MyDATA στις αρχές τους. Ίσως αυτή οφείλεται στο γεγονός ότι το brand name της όλης διαδικασίας είναι «η ψηφιακή κάρτα εργασίας» και μάλλον για αυτό πολλοί μπερδεύονται με αυτό και παραλληλίζουν την ψηφιακή κάρτα εργασίας με την απογραφική διαδικασία που προαναφέραμε. Ναι μεν είναι το επόμενο στάδιo, αλλά όχι απευθείας μετά την ολοκλήρωση της απογραφής.

Ψυχραιμία λοιπόν παιδιά… Θα έρθει και η ψηφιακή κάρτα ,αλλά στην ώρα της και με τη σχετική οργάνωση της με τις ανάλογες οδηγίες κατά περίπτωση ή τουλάχιστον έτσι ευελπιστούμε ότι θα γίνει . Άλλωστε,η εφαρμογή του θα έχει εξίσου άπειρες υποπεριπτώσεις, αφού δεν είναι όλοι οι επαγγελματικοί κλάδοι τράπεζες και super market που το μέτρο εφαρμόζεται ήδη με σχετική επιτυχία. Θα πρέπει η κάθε περίπτωση και ο κάθε κλάδος να εξετάζονται ξεχωριστά και φυσικά να υπάρχει ο ανάλογος χρόνος για οργάνωση , αλλά και εκπαίδευση επί του θέματος. Αν δεν γίνουν αυτά και επιλεχθεί να γίνουν όλα στο πόδι, υπάρχει τεράστιος κίνδυνος, για να μην πούμε με απόλυτη βεβαιότητα , το μέτρο να γυρίσει μπούμερανγκ σε όλους τους εμπλεκόμενους και φυσικά να μην πετύχει τον σκοπό του.

Στα υπόλοιπα μπερδέματα μας, απλά θα αναφέρουμε για την επιστρεπτέα προκαταβολή , ότι ακόμα περιμένουμε την εγκύκλιο για την οποία αφιερωθήκαμε στο άρθρο μας «Aναμένοντας την κρίσιμη εγκύκλιο για την επιστρεπτέα προκαταβολή» . Η εν λόγω εγκύκλιος ακόμα αγνοείται, αλλά το τέλος Νοεμβρίου πλησιάζει και έτσι η βεβαίωση του ποσού στις εμπλεκόμενες επιχειρήσεις παραμένει στις 30 Νοεμβρίου. Αν δεν αλλάξει κάτι άμεσα , την ερχόμενη Πέμπτη καμία από αυτές δεν θα μπορεί να βγάλει φορολογική ενημερότητα , ούτε θα μπορεί να κάνει πάγια ρύθμιση σε τυχόν άλλες οφειλές, αφού θα τους μπλοκάρει η απλήρωτη επιστρεπτέα προκαταβολή. Εάν η εγκύκλιος αργεί γιατί υπάρχουν πολλές περιπτώσεις που θα πρέπει να περιληφθούν μέσα σε αυτή , ας βγει πρώτα η εγκύκλιος που παρατείνει την περίοδο αποπληρωμής για τις 31/1/2023 και ας ακολουθήσει μετά η άλλη με τις λεπτομέρειες επανεκκαθάρισης των επιστρεπτέων προκαταβολών.

Για το τέλος αφήσαμε το αγαπημένο μας μπέρδεμα , τον ΕΦΚΑ, που είναι μία κατηγορία από μόνος του. Έχουμε εκκαθάριση εισφορών στους παράλληλα ασφαλισμένους. Στο γενικό έγγραφο Νο 555233/Σ.173652 του ΕΦΚΑ, δόθηκαν οδηγίες για το πώς θα γίνει η εκκαθάριση ασφαλιστικών εισφορών έτους 2021 Ελ. Επαγγελματιών -Αυτοαπασχολουμένων- Αγροτών με παράλληλη μισθωτή εργασία και των ασφαλισμένων που υπάγονται στις διατάξεις της παρ. 9 άρθρου 39 του Ν.4387/2016. Η διαδικασία για το 2021 θα είναι η ίδια με αυτή του 2020 και έτσι εάν η εκκαθάριση είναι χρεωστική θα πληρώνεται σε 6 μηνιαίες δόσεις, με την πρώτη να είναι στις 30/12/2022, ενώ αν είναι πιστωτική κατά δήλωση του ασφαλισμένου τα ποσά θα επιστραφούν ή θα συμψηφιστούν με τρέχουσες οφειλές.

Διαβάζοντας το εν λόγω έγγραφο ξέρετε τι μας έρχεται στο μυαλό; Τι να απέγιναν άραγε οι στοχεύσεις τις εγκυκλίου Δ15/Ε710706/423 που ανέφεραν ότι από 29/4/2021 και εφεξής η εν λόγω εκκαθάριση θα γίνονταν κάθε μήνα; Είμαστε στο τέλος του 2022 και μηνιαία εκκαθάριση δεν έχουμε δει ποτέ, αρά και το 2022 έτσι θα πάει. Ας ελπίσουμε τουλάχιστον ότι οι εκκαθαρίσεις του 2021 δεν θα έχουν λάθη, αν και ήδη υπάρχουν φωνές για το ακριβώς αντίθετο από την ελπίδα μας…

Καλό Σαββατοκύριακο σε όλους…



comments powered by Disqus
* Παρακαλούμε τα σχόλια να μην είναι σε greeklish. Σχόλια με υβριστικό ή προσβλητικό περιεχόμενο θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.
Ασφαλιστικές εισφορές, Ψηφιακό ωράριο εργασίας