27/10/22 | Αρχική > Αρθρογραφία > Φοροτεχνικός

Τα εισερχόμενα email και τα μάτια σας...

Σε συνεργασία με τον Ηλία Χατζηγεωργίου - Φοροτεχνικό, Αντιπρόεδρο Επιτροπής Λογιστών Ε.Ε.Α.

Το εβδομαδιαίο ραντεβού μας της Παρασκευής μεταφέρθηκε μία ημέρα νωρίτερα με αφορμή την αυριανή εθνική εορτή και το ευχάριστο διάλειμμα του τριημέρου που μας περιμένει. Ο καιρός φαίνεται ότι μας κάνει τη χάρη και θα είναι σύμμαχος για μία φθινοπωρινή ανάπαυλα χωρίς να χρειάζεται να κουβαλάμε ομπρέλες και αδιάβροχα μαζί μας. Σε κάθε περίπτωση τέτοιες ευκαιρίες είναι καλό να μην μένουν ανεκμετάλλευτες και όποιος μπορεί να τις χρησιμοποιεί προκειμένου να φορτίζει τις μπαταρίες του. Βέβαια, με την δουλειά που κάνουμε, όπως πολύ καλά γνωρίζεται και εσείς, όλο και κάτι έκτακτο μπορεί να τύχει και να χρειαστεί να κάνουμε την ανάλογη παρέμβαση μας…

Κάπως έτσι σκέφτεται το δημόσιο και έχει ξεκινήσει το φαινόμενο των βραδινών email. Πολλές φορές έχουμε σχολιάσει στο παρελθόν το φαινόμενο των βραδινών πολύτιμων εγκυκλίων , ειδικά την περίοδο των μέτρων του κορονωϊού, αλλά έχουμε αφήσει ασχολίαστο το νέο φαινόμενο των βραδινών μαζικών email που στέλνονται από διάφορες υπηρεσίες όπως η ΑΑΔΕ , το ΓΕΜΗ , το Υπουργείο Εργασίας κλπ.

Προχθές το βράδυ είχαμε ένα τέτοιο διπλό «χτύπημα» μαζικών ενημερωτικών email , ένα από την ΑΑΔΕ και άλλο ένα από το ΓΕΜΗ . Αυτό της ΑΑΔΕ ενημέρωνε αρκετές επιχειρήσεις στις οποίες «βλέπει» ενεργούς φορολογικούς μηχανισμούς , αλλά δεν «βλέπει» τα δεδομένα στοιχείων λιανικής πώλησης που εκδίδονται μέσω του Φορολογικού Ηλεκτρονικού Μηχανισμού (ΦΗΜ) , να διαβιβάζονται στην ΑΑΔΕ. Το συγκεκριμένο θέμα σχολιάστηκε ήδη στο άρθρο «η ΑΑΔΕ ενημερώνει τις επιχειρήσεις για την υποχρέωση διαβίβασης λιανικών πωλήσεωνμέσω ΦΗΜ στο esend - Οι κυρώσεις που ισχύουν. - Πώς θα αποσταλούν οι λιανικέςτων ΦΗΜ στο myDATA για το 2022», και θεωρούμε δεν χρειάζεται να αναλύσουμε κάτι επιπλέον σε αυτό.

Απλά με τη σειρά μας θα επισημάνουμε ότι τα πρόστιμα της μη διαβίβασης που προβλέπει το άρθρο 54η του Ν. 4174/2013 , αφορούν τα στοιχεία λιανικής που εκδίδονται από ταμειακές μηχανές ή φορολογικούς μηχανισμούς και η επιχείρηση δεν τα διαβιβάζει ως οφείλει, αλλά αφορά μόνο αυτά και τίποτε άλλο. Δεν αφορά τα στοιχεία χονδρικής , ούτε τα στοιχεία λιανικής που βάσει των διατάξεων εκδίδονται νόμιμα χωρίς σήμανση.

Επίσης, να επισημάνουμε ότι ακόμα δεν έχει εκδοθεί καμία διευκρινιστική εγκύκλιος επί του θέματος του άρθρου 54η του Ν. 4172/2013 και τα ερωτήματα που είχαμε θέσει στο άρθρο μας «Esend. Τα θεμέλια έχουν μπει ή προσπαθούμε να φτιάξουμε ρετιρέ στον αέρα;» παραμένουν αναπάντητα στο σύνολο τους , ενώ η εφαρμογή του μέτρου ξεκινά σε 4 ημέρες. Καλό θα είναι λοιπόν να εκδοθεί η εν λόγω απόφαση και να μην ψαχνόμαστε τι κάνουμε στην περίπτωση που η επιχείρηση έχει πρόβλημα με το Internet και θα πρέπει να διαβιβάσει τις αποδείξεις λιανικής που εκδίδει. Ας περιοριζόμαστε στα βραδινά mail και όχι στα βραδινά τηλεφωνήματα.

Πάμε τώρα στην άλλη υπηρεσία , αυτή του ΓΕΜΗ… Προχθές το βράδυ λοιπόν λίγο μετά το πρώτο «χτύπημα» της ΑΑΔΕ , ακολούθησε και το δεύτερο πολύ σημαντικό «ηλεκτρονικό χτύπημα» από το ΓΕΜΗ , το οποίο έστειλε email για να υπενθυμίσει την μη τήρηση των υποχρεώσεων που υπάρχουν σχετικά με τα όσα ορίζει το άρθρο 29 του Ν. 4919/2022 και η εγκύκλιος 60522/10.6.2022 του Υπουργείου Ανάπτυξης.

Για την ακρίβεια το email που υπέπεσε στην αντίληψη μας ανέφερε τα εξής:

Αγαπητέ κύριε / κυρία

Από τον έλεγχο των στοιχείων και πράξεων που έχουν καταχωρηθεί στο ΓΕ.ΜΗ. προκύπτει ότι η εταιρεία με την επωνυμία ................ και με αριθμό Γ.Ε.ΜΗ. ........... δεν έχει εκπληρώσει την/τις κάτωθι υποχρέωση/εις της:

Δεν έχει προβεί σε πιστοποίηση καταβολής αρχικού κεφαλαίου σε διάστημα ενός (1) μηνός από τη σύστασή της ως όφειλε καθώς είναι ΙΚΕ με κεφαλαιακές εισφορές.

Παρήλθε η καταληκτική ημερομηνία: 2022-10-24 .

Παρακαλείστε εντός δέκα εργάσιμων ημερών να προβείτε στις αναγκαίες καταχωρήσεις εμπρόθεσμα ή να απευθυνθείτε με αίτηση στην ΥΓΕΜΗ προκειμένου να εκθέσετε τους λόγους για τους οποίους η εταιρεία δεν πρέπει να τεθεί σε αναστολή καταχώρισης (π.χ. η πράξη έχει ήδη καταχωρηθεί μέσω άλλης αίτησης, εκκρεμεί δικαστική απόφαση κ.α.)

Ειδικότερα, για την περίπτωση αναστολής/απενεργοποίησης ΑΦΜ τυχόν αντιρρήσεις και σχετικές διευκρινίσεις μπορούν να γίνονται στην αρμόδια Υπηρεσία της ΑΑΔΕ, η οποία ενημερώνει το Γ.Ε.ΜΗ. για τυχόν αλλαγές.

Επισημαίνουμε ότι αν δεν προβείτε, στις κατά περίπτωση προαναφερόμενες ενέργειες εντός της προθεσμίας των 10 εργάσιμων ημερών, η εταιρεία με την επωνυμία ............... και με αριθμό Γ.Ε.ΜΗ. ............ θα τεθεί σε αναστολή καταχώρησης αυτόματα και θα ειδοποιηθείτε σχετικά.

Με εκτίμηση,

Η ομάδα διαχείρισης της ΚΥ Γ.Ε.ΜΗ.

Βέβαια το σημαντικό της υπόθεσης αναλύεται στο άρθρο 30 του εν λόγω νόμου που αναφέρει στην πρώτη παράγραφο ότι η αρμόδια Υ.Γ.Ε.ΜΗ. μπορεί να προβαίνει σε αυτεπάγγελτες καταχωρήσεις, διορθώσεις, μεταβολές και διαγραφές αν, μετά από έλεγχο, διαπιστώσει την ύπαρξη συγκεκριμένων νομικών πράξεων, στοιχείων ή δηλώσεων που αφορούν στον υπόχρεο, για τα οποία απαιτείται καταχώρηση, μεταβολή ή διαγραφή από το Γ.Ε.ΜΗ. και ο υπόχρεος ή όποιος έχει έννομο συμφέρον, έχει παραλείψει να υποβάλει σχετική αίτηση. Στην περίπτωση αυτή, η αρμόδια Υ.Γ.Ε.ΜΗ., πριν προβεί αυτεπαγγέλτως σε οποιαδήποτε από τις ανωτέρω πράξεις, καλεί εγγράφως τον υπόχρεο, είτε να υποβάλει σχετική αίτηση εντός προθεσμίας δέκα (10) εργάσιμων ημερών, είτε να εκθέσει τους λόγους για τους οποίους δεν πρέπει να γίνει η καταχώρηση, μεταβολή ή διαγραφή. Αν η προθεσμία αυτή παρέλθει άπρακτη, η αρμόδια Υ.Γ.Ε.ΜΗ. προβαίνει αυτεπαγγέλτως στην καταχώρηση, τη μεταβολή ή τη διαγραφή.

Η εφαρμογή των συγκεκριμένων διατάξεων μπήκαν σε εφαρμογή με την ερμηνευτική εγκύκλιο 60522/10.6.2022 . Στη συγκεκριμένη εγκύκλιο αξίζει να σταθούμε στην αξία που αποκτά το μήνυμα ηλεκτρονικής επικοινωνίας με την Υ.Γ.Ε.Μ.Η και στην κρισιμότητα του εν λόγω μηνύματος. Η παράγραφος 2 αναφέρει ότι αποστολή αυτοματοποιημένου μηνύματος-ειδοποίησης στον υπόχρεο για την/τις παράλειψη/παραλείψεις που διαπιστώθηκαν και την υποχρέωσή του είτε να υποβάλει σχετική αίτηση καταχώρησης εντός προθεσμίας δέκα (10) εργάσιμων ημερών, είτε να εκθέσει τους λόγους για τους οποίους δεν πρέπει να τεθεί η εταιρεία σε αναστολή καταχώρησης (αναλογική εφαρμογή της παραγράφου 1 του άρθρου 30 του ν. 4919/2022).

Βάσει αυτού καταλαβαίνουμε ότι το κρίσιμο δεκαήμερο που έχει κάποιος στην κατοχή του για να εκπληρώσει τη σχετική υποχρέωση, συνδέεται άμεσα με το αυτοματοποιημένο email και ξεκινά να μετρά από την ημέρα που στάλθηκε το εν λόγω email. Η παρέλευση του εν λόγω απαντάται από την ίδια την εγκύκλιο , αφού αν περάσει και δεν απαντήσει η εταιρεία αναστέλλεται , δηλαδή με λίγα λόγια τρέχεις και δεν φτάνεις.

Γενικά τα email έχουν αποκτήσει μία τεράστια σημασία , αφού και άλλες υπηρεσίες , εκτός των δύο προαναφερόμενων, στέλνουν email και από την αποστολή τους αρχίζουν και υπολογίζονται κρίσιμες ημερομηνίες και προθεσμίες σχετικά με διάφορες διαδικασίες, πρόστιμα, απολογίες κλπ. Βλέπε για παράδειγμα ΣΕΠΕ και ΕΦΚΑ. Με λίγα λόγια τα εισερχόμενα email και τα μάτια σας, αφού η επαφή με αυτά έχει γίνει ζωτικής σημασίας… Ρίχνετε και καμιά ματιά και στα spam , αφού πολλές φορές πάνε εκεί.

Όμως, εκτός αυτού θα πρέπει να επανέλθουμε στο ζήτημα της κεντρικής διαχείρισης των διαδικασιών και των ημερομηνιών. Λαμβάνοντας υπόψιν το σημερινό μας θέμα , κατά την γνώμη μας είναι άσχημο χρονικό σημείο να αρχίζει να μετρά ένα τόσο πολύ κρίσιμο δεκαήμερο λίγες ημέρες πριν λήξει μία τόσο μεγάλη υποχρέωση όπως είναι το ΦΠΑ Γ’ τριμήνου 2022 για απλογραφικά βιβλία και μηνός Σεπτεμβρίου για διπλογραφικά , αλλά και μία άλλη υποχρέωση όπως είναι η υποβολή του ετήσιου πίνακα απασχόλησης του ΣΕΠΕ… Παιδιά να οργανωθείτε…

Καλό τριήμερο σε όλους…



comments powered by Disqus
* Παρακαλούμε τα σχόλια να μην είναι σε greeklish. Σχόλια με υβριστικό ή προσβλητικό περιεχόμενο θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.
ΓΕΜΗ, ΣΕΠΕ, ΑΑΔΕ, ΦΗΜ