16/04/21 | Αρχική > Αρθρογραφία > Φοροτεχνικός

Έφτασαν και τα self-tests…

Σε συνεργασία με τον Ηλία Χατζηγεωργίου - Φοροτεχνικό, Αντιπρόεδρο Επιτροπής Λογιστών Ε.Ε.Α.

Ο Απρίλιος έχει φτάσει στα μέσα του, αλλά η κατάσταση σε πολλά επίπεδα εξακολουθεί να παραμένει πολύ ρευστή, γεμάτη με απορίες, αγωνίες και ό,τι άλλο μπορεί να επιφέρει η τρελή κατάσταση που ζούμε από τον περασμένο Μάρτιο. Το Πάσχα πλησιάζει κι αυτό, αλλά τίποτα όπως έχουμε πει δεν θα είναι όπως πρόπερυσι, αλλά ούτε και σαν πέρυσι.

Η αγορά προσπαθεί σιγά σιγά να έρθει στην όποια κανονικότητά της, με όποιον τρόπο μπορεί να γίνει αυτό, με τα νούμερα στα κρούσματα του ιού δυστυχώς να παραμένουν σε υψηλά επίπεδα, μαζί με τα υπόλοιπα νούμερα που συνεπάγονται αυτών. Βέβαια, όπως έχουμε πει κι άλλες φορές, η ζυγαριά είναι πάρα πολύ δύσκολο να γείρει προς την όποια μεριά, κάτι που μετατρέπει σε περισσότερο αναγκαία την ατομική ευθύνη όλων μας.

Ατομική ευθύνη είπαμε; Εύκολο να το λες, αλλά πολύ δύσκολο να το κάνεις στην πράξη, ειδικά όταν υπάρχουν υποχρεώσεις που τρέχουν. Τι εννοούμε λέγοντας αυτό; Ας πάμε στον δικό μας τομέα. Το επάγγελμά μας είναι ένα επάγγελμα γεμάτο υποχρεώσεις με ασφυκτικές προθεσμίες και ημερομηνίες.

Όλοι μας γνωρίζουμε το τι έχουμε περάσει τον τελευταίο χρόνο με όλες τις υποχρεώσεις που προέκυψαν «εμβόλιμα» στις υπόλοιπες τρέχουσες εργασίες που καλούμασταν και εξακολουθούμε να καλούμαστε να κάνουμε. Στα γνωστά δηλαδή ΦΠΑ, ΦΜΥ, δηλώσεις, ΑΠΔ, ενημερώσεις βιβλίων, καταχωρήσεις, ΜΥΦ, φορολογικές δηλώσεις κι άλλες άπειρες διαδικασίες, ήρθαν να προστεθούν και τα υπόλοιπα που όλοι μας έχουμε γνωρίσει τον τελευταίο χρόνο: αναστολές, δηλώσεις covid, ενημερώσεις για παρατάσεις, επιστρεπτέες προκαταβολές, αιτήσεις δανείων και ειδικών επιδοτήσεων και γενικότερα επιπλέον διαδικασίες που απαιτούν χρόνο για ενημέρωση που θα πρέπει να λάβεις πρώτα εσύ, ώστε στη συνέχεια να την μεταφέρεις στον πελάτη σου.

Ο αριθμός των νόμων, των εγκυκλίων, αλλά και των ειδικών εφαρμογών – πλατφορμών, από μόνος τους μαρτυράει το τι έχει συμβεί τον τελευταίο έναν χρόνο. Σε αυτά μπορούμε άνετα και δικαιωματικά να προσθέσουμε την ανασφάλεια που δημιουργείται από τις ασάφειες, τις καθυστερήσεις να εκδοθούν οι αποφάσεις, τις διαστρεβλώσεις που υπάρχουν σε αυτές και άλλα πολλά και τραγελαφικά που έχουμε θίξει άπειρες φορές σε προηγούμενά μας άρθρα, δημιουργώντας όλα μαζί αυτό τον πικρό συνδυασμό καταστάσεων που μας απασχολεί.

Η κατάσταση σε όλα τα παραπάνω, θεωρητικά θα έπρεπε να ομαλοποιείται όσο απομακρυνόμασταν από το έκτακτο της κατάστασης, δεδομένου ότι ήδη έχουμε χτίσει ένα έτος σε αυτήν, άρα θεωρητικά υπάρχει προηγούμενο. Όμως, κάτι τέτοιο δεν ισχύει σε καμία περίπτωση, αφού οι εκπλήξεις εξακολουθούν να διαδέχονται η μία την άλλη, κάνοντας την κατάσταση να παραμένει ασφυκτική. Νέες προθεσμίες, νέες διαδικασίες, νέοι κύκλοι ενημερώσεων, προκύπτουν από μια σειρά δεδομένων, αλλά όπως για άλλη μια φορά, πρώτα αρχίζουν οι φήμες και στη συνέχεια αρχίζει η πράξη και η νομοθεσία.

Βλέπε για πρόσφατο παράδειγμα τη διαδικασία με τα self-test και πως αυτή θα εφαρμοστεί σε συγκεκριμένους επαγγελματικούς κλάδους από εβδομάδα. Πρώτα έγιναν οι «βαρύγδουπες» ανακοινώσεις για το τι θα γίνει από Δευτέρα, δημιουργήθηκε ο προβληματισμός και μετά το χάος…

Στην ανακοίνωση λοιπόν αναφέρθηκε ότι η υποχρέωση ξεκινάει από 19 Απριλίου, με υποχρέωση δήλωσης του αποτελέσματος έως 25 Απριλίου. Οι εργαζόμενοι θα μπαίνουν στην ηλεκτρονική πλατφόρμα self-testing.gov.gr και θα επιλέγουν «Δήλωση Αποτελέσματος self test για εργαζόμενο». Στη συνέχεια θα μεταφέρονται στην πλατφόρμα supportemployees.gov.gr και στην Δήλωση Αποτελεσμάτων COVID-19 tests στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ. Εκεί υποβάλουν το αποτέλεσμα του ελέγχου του τεστ με τη συμπλήρωση του ειδικού εντύπου «Υπεύθυνη Δήλωση εργαζομένων καταγραφής αποτελέσματος COVID-19».

Μάλιστα δεν έμεινε σε αυτό η ενημέρωση, αφού πήγε και ένα βήμα παρακάτω, αναφέροντας τα πρόστιμα και τις υποχρεώσεις όλων των εργοδοτών επ’ αυτού… Αναφέρθηκαν σε πρόστιμα εάν ο εργαζόμενος προσέλθει στην εργασία χωρίς να κάνει τεστ, εάν ο εργοδότης δεν τηρήσει την προϋπόθεση να ενημερώσει με κάθε τρόπο τους εργαζόμενούς του κι άλλα τέτοια πολλά. Μια χαρά μέχρι εδώ… Όλα αυτά όμως πότε θα νομοθετηθούν; Πότε θα δημοσιευθούν; Πότε θα μπορέσουν οι εργοδότες να οργανωθούν; Πότε θα αγοραστούν όλα αυτά τα τεστ; Και άλλες τέτοιες απορίες τέτοιου τύπου…

Επίσης θα πρέπει να θέσουμε και άλλον έναν προβληματισμό που έχουμε ήδη δεχτεί από τις επιχειρήσεις: Γιατί το δωρεάν τεστ να αφορά μόνο τους εργαζόμενους και όχι τον ιδιοκτήτη της επιχείρησης; Αυτός δεν κολλάει, άρα δεν θα πρέπει να έχει τη δυνατότητα να ελέγχεται;

Άλλη μία απορία είναι το πως θα προκύπτει το μέρος των επιχειρήσεων που θα είναι υποχρεωμένες να ακολουθήσουν το μέτρο… Προφανώς από τους ΚΑΔ της ΑΑΔΕ, αλλά εδώ οι επίσημες πληροφορίες μας από τους αρμόδιους φορείς με τους οποίους επικοινωνήσαμε τηλεφωνικά, είναι ότι δεν θα πάει στη λογική των κύριων ΚΑΔ, όπως συμβαίνει με τα ενοίκια, αλλά θα υπάρχει η υποχρέωση για κάθε επιχείρηση που έχει τους σχετικούς ΚΑΔ, έστω κι εάν πρόκειται για δευτερεύων ΚΑΔ. Το εάν αυτό θα συμπαρασύρει και όλους τους υπαλλήλους, ενδεχομένως θα το μάθουμε στην ΚΥΑ.

Για να μην παρεξηγηθούμε, αναφέροντας όλα τα παραπάνω, δεν σημαίνει ότι είμαστε εναντίον της όλης διαδικασίας, το αντίθετο θα λέγαμε, αφού σίγουρα θα πρέπει να υπάρχει ένας τρόπος ελέγχου. Επίσης, για να μην παρεξηγηθούμε από τους συναδέλφους, αναφέροντας το ζήτημα, δεν σημαίνει επίσης ότι μας καθιστά σαν κλάδο υπεύθυνους οργάνωσης του συγκεκριμένου ζητήματος, όμως εσείς ποιους λέτε να αρχίζουν να ρωτάνε οι επαγγελματίες; Ήδη το τμήμα μισθοδοσίας του γραφείου έχει δεχτεί ερωτήματα και προβληματισμούς από αρκετούς πελάτες για το ζήτημα. Προφανώς και δεν μπορούμε να είμαστε αμέτοχοι σε όλο αυτό, αφενός για εμάς τους ίδιους σαν επιχειρήσεις και αφετέρου λόγω των προστίμων που θα προκύπτουν από όλη αυτήν την κατάσταση.

Η σειρά λοιπόν θα έπρεπε για άλλη μια φορά να είναι διαφορετική. Πρώτα η νομοθεσία και οι επίσημοι εγκύκλιοι και στη συνέχεια οι ανακοινώσεις με τις επεξηγήσεις, γιατί δυστυχώς η κατάσταση δεν σηκώνει άλλη ψυχολογική πίεση.

Κι αφού αναφερόμαστε στην ψυχολογική πίεση, νομίζουμε είναι καλή ευκαιρία να θίξουμε και ένα άλλο ζήτημα σε περίπτωση εμφάνισης κρούσματος, μέσω κάποιον ερωτημάτων. Τι μπορεί να κάνει ένα λογιστικό γραφείο όταν εμφανιστεί κρούσμα τις τελευταίες ημέρες του μήνα; Πως μπορεί να προστατέψει την υγεία των συνεργατών του ακολουθώντας τα πρωτόκολλά; Ας μας πουν οι αρμόδιοι, ένα λογιστικό γραφείο υπάρχει η δυνατότητα να κλείσει έστω για μία ημέρα και να κάνει καραντίνα; Τι θα γίνει με όλες αυτές τις ασφυκτικές προθεσμίες και ημερομηνίες ;

Με τα μέχρι τώρα δεδομένα έχει προβλεφθεί στον νόμο κάτι λιγότερο από το ελάχιστο. Προβλέπεται παράταση όταν νοσήσει ο υπεύθυνος λογιστής της επιχείρησης σε νοσοκομείο. Ποιος μπορεί να μας απαντήσει στην ερώτηση όμως, τι θα γίνει εάν νοσήσει αλλά δεν νοσηλευθεί ή εάν νοσήσει κάποιος ή κάποιοι από τους συνεργάτες του γραφείου; Όποιος έχει δουλέψει έστω και μία ημέρα σε λογιστήριο, μπορεί εύκολα να καταλάβει τι εννοούμε με αυτό που λέμε… Θα πρέπει λοιπόν να υπάρξει μέριμνα άμεσα!

Καλή δύναμη σε όλους και καλό ΣΚ!



comments powered by Disqus
* Παρακαλούμε τα σχόλια να μην είναι σε greeklish. Σχόλια με υβριστικό ή προσβλητικό περιεχόμενο θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.
Ασθένεια, ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ, Επαγγέλματα > Λογιστής, Κορωνοϊός, Self Test