20/11/20 | Αρχική > Αρθρογραφία > Φοροτεχνικός

Οργανωθείτε γιατί χανόμαστε…

Σε συνεργασία με τον Ηλία Χατζηγεωργίου - Φοροτεχνικό, Αντιπρόεδρο Επιτροπής Λογιστών Ε.Ε.Α.

Εδώ και πάρα πολύ καιρό, στην πλειοψηφία των άρθρων που δημοσιεύουμε εβδομαδιαία στη φιλόξενη σελίδα του e-forologia, ξεκινάμε τονίζοντας τις πρωτόγνωρες συνθήκες που αντιμετωπίζουμε τους τελευταίους μήνες. Δυστυχώς, οι εκπλήξεις των πρωτόγνωρων συνθηκών φαίνεται να μην έχουν τέλος, αφού όλο και νέες προστίθενται στα μέχρι τώρα δεδομένα.

Καταρχάς, η διαφορά του δεύτερου κύματος σε σχέση με το πρώτο έχει να κάνει με το γεγονός ότι ο ιός υπάρχει πραγματικά, αφού τα νούμερα κάθε μέρα είναι τετραψήφια, ενώ στο πρώτο κύμα με το ζόρι πλησίασαν τα τριψήφια. Επιπλέον όμως, για να πάμε και στα δικά μας λημέρια, χρονικά είμαστε σε άλλη κατάσταση, αφού βρισκόμαστε στο τέλος του έτους με ό,τι αυτό συνεπάγεται στο ζήτημα των προθεσμιών και των εργασιών που πρέπει να γίνουν. Βλέπε για παράδειγμα φορολογικούς ελέγχους, κλεισίματα έτους, παραγραφές υποθέσεων, κ.λπ.

Με λίγα λόγια, καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε αφενός τον έναν πολύ δύσκολο και «άγνωστο εχθρό» που είναι ο ιός και από την άλλη τον «ανίκητο εχθρό» που είναι ο χρόνος. Το αδιαπραγμάτευτο πάντως σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να είναι το δικαίωμα που έχει ο κάθε άνθρωπος να προστατεύει την υγεία του.

Όμως, μέσα σε όλη αυτήν την πρωτόγνωρη «συνάρτηση», καλούμαστε να κάνουμε τη δουλειά μας, με όποιες συνθήκες και με όποια υγειονομικά ρίσκα μπορούν να υπάρχουν. Υγειονομικά ρίσκα που έχουμε τονίσει άπειρες φορές ότι θα πρέπει να περιορίζονται με κάθε τρόπο και για κάθε λόγο από όλους τους αρμοδίους. Η ισορροπία ανάμεσα σε αυτά τα δύο, εργασία και υγεία, είναι πολύ λεπτή και είναι πολύ εύκολο να χαθεί προς την κάθε κατεύθυνση, με άγνωστες συνέπειες για κάθε μια από τις δύο περιπτώσεις. Οι εμπλεκόμενοι αρμόδιοι λοιπόν θα πρέπει να μας βοηθήσουν να την κρατήσουμε, για να μπορέσουμε και εμείς με τη σειρά μας να τους βοηθήσουμε στα δικά τους ζητήματα.

Ένα από τα θέματα που θίγουμε εδώ και καιρό, έχει να κάνει με την οργάνωση και την αλλαγή του τρόπου λειτουργίας που θα πρέπει να υπάρξει σε μια σειρά ζητημάτων. Η ιστορία που μας ταλαιπωρεί είναι ίσως μια καλή ευκαιρία να αλλάξουν κάποια πράγματα και να μας αφήσουν «προίκα» την οργάνωση που έγινε λόγω αυτών των έκτακτων συνθηκών.

Ένα μεγάλο μέρος της εργασίας μας, όπως όλοι πολύ καλά γνωρίζετε, έχει να κάνει με τις συναλλαγές που έχουμε με το δημόσιο. Συναλλαγές με Δ.Ο.Υ., ασφαλιστικά ταμεία, κ.λπ. Το δημόσιο, εδώ και καιρό έχει επιλέξει να λειτουργεί τις συναλλαγές με το κοινό, κατόπιν ραντεβού, ώστε να ελέγχεται η ταυτόχρονη παρουσία των πολιτών και των υπαλλήλων σε κλειστούς χώρους. Η επιλογή είναι σωστή, αφού πρέπει να προστατεύεται η υγεία όλων μας, όμως υπάρχει δυσκολία επικοινωνίας και οργάνωσης που δημιουργεί μεγάλα προβλήματα στους χρόνους υλοποίησης των θεμάτων που έχουμε να λύσουμε.

Για συγκεκριμένες εργασίες θα έπρεπε να έχει βρεθεί εδώ και πολλά χρόνια ο τρόπος να γίνονται χωρίς να χρειάζεται η φυσική παρουσία των πολιτών στις υπηρεσίες. Θα έπρεπε, για παράδειγμα, όσον αφορά τις Δ.Ο.Υ., να έχει βρεθεί ο τρόπος οι ενάρξεις ατομικών επιχειρήσεων να γίνονται ηλεκτρονικά, οι συμψηφισμοί να γίνονται χωρίς αιτήσεις και αναμονή, η ενημερότητα να βγαίνει ηλεκτρονικά σε κάθε περίπτωση ή εάν δεν βγαίνει να σου γνωστοποιείται ο λόγος, οι τροποποιητικές δηλώσεις να γίνονται ηλεκτρονικά σε κάθε περίπτωση, οι μεταβολές στο μητρώο των επιχειρήσεων να γίνονται αυτόματα από το ΓΕΜΗ ή έστω ηλεκτρονικά και πολλές ακόμα εργασίες, τις οποίες εάν τις καταγράψουμε μπορεί να καλύψουν ολόκληρο τόμο βιβλίου, θα έπρεπε να γίνονται με κάθε τρόπο απομακρυσμένα.

Από την άλλη, για να πιάσουμε και τα ασφαλιστικά ταμεία, το ίδιο θα έπρεπε να έχει βρεθεί εάν θέλει κάποιος να κάνει στον ΕΦΚΑ απογραφή εργοδότη, εγγραφή μελών νομικών προσώπων, επανεγγραφή όσων είχαν ΟΑΕΕ στο παρελθόν, να βγάλει ασφαλιστική ενημερότητα όπου σε άπειρες περιπτώσεις δεν βγαίνει ηλεκτρονικά, να καταθέσει συμπληρωματική ΑΠΔ όπου ακόμα υποβάλλονται χειρόγραφα με δισκέτα (!!!). Αν αναγράψουμε και τις υπόλοιπες εργασίες που θα έπρεπε και εδώ να γίνονται απομακρυσμένα, θα συμπληρώσουμε τον δεύτερο τόμο στην εγκυκλοπαίδειά μας.

Για να γίνει μια εργασία στο δημόσιο λοιπόν, πρέπει να γίνει σχετικό αίτημα εγγράφως ή τηλεφωνικώς, με το οποίο να ζητείται η σχετική συνάντηση με το αρμόδιο τμήμα ή τον υπάλληλο. Ακούγεται απλό, αλλά δεν είναι. Το τηλέφωνο δεν απαντά και τα emails διαβάζονται αρκετές ημέρες αργότερα, ανάλογα με τη Δ.Ο.Υ. ή την εκάστοτε δημόσια υπηρεσία. Τo παράλογο επίσης είναι το εξής: εάν χρειαστεί να κάνεις δουλειά σε δύο διαφορετικά τμήματα, είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα πρέπει να κλείσεις διαφορετικά ραντεβού για κάθε τμήμα, τα οποία μπορεί να είναι το ένα δίπλα στο άλλο.

Είναι ξεκάθαρο λοιπόν ότι θα πρέπει να υπάρξει κεντρική διαχείριση των ραντεβού, ώστε να γίνεται μια σχετική αξιολόγηση των περιπτώσεων. Επίσης, θα πρέπει να υπάρχει δυνατότητα απομακρυσμένης επικοινωνίας με τα αρμόδια τμήματα, μέσω εφαρμογών. Το κεντρικό email δεν εξυπηρετεί σε τίποτα και ήδη πολλές υπηρεσίες έχουν υπερβεί κατά πολύ το όριο των emails που μπορούν να διαχειριστούν. Εάν έχεις κάτι πραγματικά έκτακτό όμως, δεν έχεις τρόπο να το εκφράσεις. Το θέμα το είχαμε θέσει στον κύριο διοικητή σε διαδικτυακή ενημέρωση που είχε κάνει το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών για τα ηλεκτρονικά βιβλία και αφού αναγνώρισε το πρόβλημα, μας διαβεβαίωσε ότι θα γίνουν αλλαγές.

Αντί λοιπόν της προσπάθειας για καλύτερη οργάνωση που θα βοηθούσε τους πάντες, υπαλλήλους, φορολογούμενους και εμάς, είδαμε σε Δελτίο Τύπου από την ΑΑΔΕ να ανακοινώνεται ένα σπαστό και διευρυμένο ωράριο, που απλά θα χωρίσει υπαλλήλους και τμήματα στις ώρες λειτουργίας τους. Τμήματα και υπηρεσίες που λειτουργούσαν εδώ και πάρα πολύ καιρό με μειωμένο προσωπικό, τα οποία πλέον υπολειτουργούν λόγω της υποχρεωτικής τηλεργασίας που εφαρμόζεται. Αλήθεια, ποιες υπηρεσίες και ποια τμήματα, αλλά και με ποιες συνθήκες και ποιον υλικοτεχνικό μηχανισμό μπορούν να λειτουργήσουν άραγε με τηλεργασία;

Από την άλλη, αναρωτιόμαστε εάν συμφωνήθηκε κάτι τέτοιο με τους εργαζόμενους στις υπηρεσίες. Είναι κάτι που θα το δεχτούν ή θα καταλήξουμε σε στάσεις εργασίας και απεργίες με ό,τι αυτό θα συνεπάγεται για όλους;

Όσο για εμάς; Τις τελευταίες ημέρες ακούμε τα εύσημα από κυβερνητικούς παράγοντες σε τηλεοπτικά παράθυρα κι όχι μόνο, για την πλάτη που έχουν βάλει οι λογιστές για να μην τιναχτεί στον αέρα το σύνολο της ελληνικής οικονομίας. Μέχρι και σε επίσημη ανακοίνωση γράφτηκε…

Έτσι είναι όντως, γιατί μαζί με τους υγειονομικούς που δίνουν τη δική τους μάχη, αντίστοιχο βάρος έχουν τραβήξει και τραβούν οι συνάδελφοι λογιστές- φοροτεχνικοί, χωρίς όμως αυτό να μεταφράζεται σε έμπρακτο σεβασμό από την πολιτεία.

Αλήθεια κύριε διοικητά, τι απέγινε εκείνη η απόφαση (ΔΔΑΔ Α1119526 ΕΞ 2020) που είχατε βγάλει και ανέφερε ότι οι λογιστές θα πρέπει να εξυπηρετούνται κατά προτεραιότητα, όχι γιατί μας αγαπήσατε, αλλά γιατί κάνατε με καλύτερο τρόπο τη δουλειά σας; Γιατί εξαφανίστηκε;;; Ρωτάμε απλά…

Καλό ΣΚ και καλή δύναμη σε όλους!



comments powered by Disqus
* Παρακαλούμε τα σχόλια να μην είναι σε greeklish. Σχόλια με υβριστικό ή προσβλητικό περιεχόμενο θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.
Ηλεκτρονικές υπηρεσίες ΕΦΚΑ, Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες ΑΑΔΕ, ΔΟΥ, Ραντεβού