02/10/20 | Αρχική > Αρθρογραφία > Φοροτεχνικός

Επειγόντως το εμβόλιο για την άμεση έκδοση αποφάσεων!

Σε συνεργασία με τον Ηλία Χατζηγεωργίου - Φοροτεχνικό, Αντιπρόεδρο Επιτροπής Λογιστών Ε.Ε.Α.

Πολλές φορές και σε πάρα πολλά άρθρα έχουμε αναφερθεί στην καθυστέρηση έκδοσης αποφάσεων, αλλά και διευκρινίσεων, γεγονός που δημιουργεί, όπως πολύ καλά γνωρίζουμε όλοι μας, τεράστιο πρόβλημα στον καθημερινό προγραμματισμό των γραφείων μας.

Στην αρχή υπήρχε το ελαφρυντικό της πρωτόγνωρης κατάστασης και του αιφνιδιασμού που έφερε σε όλους μας το θέμα της πανδημίας. Όσο περνάει ο καιρός θεωρούμε ότι το ελαφρυντικό αυτό αρχίζει να ξεθωριάζει, αφού το υγειονομικό ζήτημα άρχισε να μελετάται από τους αρμοδίους. Την επιτυχία ή αποτυχία της μελέτης αυτής, προφανώς και δεν είναι δουλειά μας να τη σχολιάσουμε. Όμως, για άλλες υπηρεσίες, μετά από τους σχεδόν έξι μήνες της κρίσης, θεωρούμε ότι δεν θα πρέπει να υφίσταται αυτό το ελαφρυντικό. Οι Αποφάσεις θα πρέπει να βγαίνουν σε σωστό χρόνο, δίνοντας τη δυνατότητα στις επιχειρήσεις, αλλά και σε εμάς τους φοροτεχνικούς, να έχουμε τους ανάλογους προγραμματισμούς που έχουν να κάνουν κυρίως με ζητήματα ρευστότητας των επιχειρήσεων.

Τα «κρούσματα» των καθυστερήσεων πολλά, όπως, για παράδειγμα, εκείνο που σχολιάσαμε στο άρθρο της προηγούμενης Παρασκευής «Επιστρεπτέα Προκαταβολή 1 και 2: Η απάντηση δόθηκε, έστω και καθυστερημένα…». Καθυστέρηση που έκανε τις επιχειρήσεις να λειτουργήσουν με δύο μέτρα και δύο σταθμά από το πουθενά, χωρίζοντάς τες σε αυτές που τους άρεσε το ρίσκο και σε αυτές που δεν τους άρεσε.

Κάπως έτσι έγινε και από το αγαπημένο μας, ιδιαίτερα την περίοδο της πανδημίας, Υπουργείο Εργασίας, με τις ασφαλιστικές εισφορές των μηνών Φεβρουαρίου, Μαρτίου, Απριλίου και Μαΐου που είχαν αναστολή πληρωμής. Η αναστολή των εισφορών Φεβρουαρίου έληγε στις 30 Σεπτεμβρίου.

Όσο ο Σεπτέμβριος έφτανε προς το τέλος του, υπήρχε μια γενική και αόριστη φημολογία ότι θα υπάρξει παραλληλισμός της παράτασης της αναστολής, μαζί με αυτήν που είχε αποφασίσει το Υπουργείο Οικονομικών, από τον μήνα Αύγουστο, ότι θα μεταφερθούν όλα για τον Απρίλιο του 2021. Οι μέρες περνούσαν και Απόφαση όμως πουθενά. Ούτε κάποιο από τα αγαπημένα και πολυεφαρμοσμένα την περίοδο του κορωνοϊού, κι όχι μόνο, Δελτία Τύπου είχε εκδοθεί.

Οι ερωτήσεις από τους πελάτες, άπειρες. Βλέπετε, σε μια περίοδο που θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη ακόμα και το λεπτό του ευρώ, είναι δύσκολο κάποιος να ρισκάρει με την όποια ανάσα ρευστότητας μπορεί να κερδίσει. Δεν μπορούσε όμως από την άλλη να αφήσει ελαφρά τη καρδία την οφειλή και να ρισκάρει την επιβολή προσαυξήσεων. Μπρος γκρεμός και πίσω ρέμα δηλαδή…

Το Υπουργείο Εργασίας, όμως, θέλοντας να συνεχίσει αυτήν τη λογική «παιχνιδιού» στις επιχειρήσεις, συνέχισε ακόμα και την Τετάρτη 30 Σεπτεμβρίου να τηρεί τη σιγή του. Σιγή που λύθηκε επιτέλους αργά το απόγευμα με την έκδοση της Απόφασης Δ.15/Δ'/οικ.37620/1493/24.9.2020. Από τον τίτλο της καταλαβαίνουμε εύκολα από πότε είχε ληφθεί. Το γιατί επιλέχθηκε να δημοσιευθεί αργά το απόγευμα της τελευταίας ημέρας πληρωμής, νομίζουμε μπορούμε εύκολα να το καταλάβουμε όλοι μας.

Όμως το παιχνίδι δεν θα πρέπει να παίζεται έτσι κύριοι… Θα πρέπει οι επιχειρήσεις και οι φορολογούμενοι γενικότερα, να γνωρίζουν ότι έχουν να «παίξουν» με όρους τους οποίους έμαθαν άμεσα και έγκαιρα, με όρους που δεν θα αλλάζουν τελευταία στιγμή. Αφού λοιπόν η Απόφαση ήταν ειλημμένη από τις 24 Σεπτεμβρίου και μάλιστα για όλους τους μήνες, για ποιο λόγο βάλατε τις επιχειρήσεις και εμάς μαζί στη διαδικασία του μαρτυρίου της σταγόνας; Οι επιχειρήσεις που πλήρωσαν στις 30 Σεπτεμβρίου το πρωί, επιλέγοντας να αφήσουν κάτι άλλο απλήρωτο πως θα πρέπει να νιώσουν;

Πάμε τώρα και στις ειδικές άδειες των γονέων… Η σχολική χρονιά ξεκίνησε στις 14 Σεπτεμβρίου. Ήταν να ξεκινήσει στις 7 Σεπτεμβρίου, αλλά αυτό έγινε για μια εβδομάδα μετά, προκειμένου να ετοιμαστούν τα αρμόδια Υπουργεία.

Ένα από τα θέματα που απασχολούν τους πάντες, είναι το τι θα γίνει με τον εργαζόμενο γονέα στην περίπτωση που υπάρχει κρούσμα σε παιδί, το οποίο θα μείνει προφανώς σπίτι, σε καραντίνα. Επίσης, τι θα γίνει πάλι με τους εργαζόμενους γονείς εάν μπει τμήμα σχολικής τάξης ή ολόκληρο σχολείο σε καραντίνα. Προφανώς και η εργατική νομοθεσία δεν προβλέπει τέτοιες περιπτώσεις, όμως από την αρχή της κρίσης υπήρχε το προηγούμενο της ειδικής γονικής άδειας, με τις ανάλογες αδικίες προς τους εργοδότες βέβαια.

Από την αρχή της σχολικής χρονιάς έχουν υπάρξει ήδη 300 περίπου περιπτώσεις όπου έκλεισαν σχολικά τμήματα ή σχολεία, ενώ το πρόβλημα προφανώς και μεγαλώνει εκθετικά, μαζί με τα κρούσματα του κορωνοϊού.

Μετά από πολλές φημολογίες και υποθέσεις, αλλά και αυτοσχεδιασμούς, εκδόθηκε μόλις χθες η Εγκύκλιος οικ. 39683/1259/2020, η οποία δίνει οδηγίες για το πώς αντιμετωπίζεται αυτή η περίπτωση. Ο τρόπος αντιμετώπισης παραπέμπει στην ήδη χρησιμοποιημένη ειδική άδεια, άρα θεωρούμε ότι δεν απαιτούνταν τρεις ολόκληρες εβδομάδες προκειμένου να οριστούν οι πέντε περιπτώσεις που αναφέρονται στην Εγκύκλιο. Βέβαια, το πώς θα μπορεί να καλύπτει η επιχείρηση τα 2/3 του μισθού και των ασφαλιστικών εισφορών, είναι άλλου παπά ευαγγέλιο, το οποίο μπορούμε να το συνδέσουμε με το θέμα της «ιερής ρευστότητας», το οποίο καταπατάται συνεχώς, βλ. για παράδειγμα το προηγούμενό μας θέμα.

Πάμε τώρα και στις 100.000 επιδοτούμενες θέσεις εργασίας… Όλοι γνωρίζουμε ότι οι επιχειρήσεις θα πρέπει να είναι φορολογικά και ασφαλιστικά ενήμερες για να ενταχθούν στο Πρόγραμμα. Σωστό ή λάθος δεν μας απασχολεί, αλλού είναι το θέμα μας.

Στα πλαίσια των οδηγιών η εγκύκλιος 39539/996/30.9.2020 ανέφερε μεταξύ άλλων ότι :

Άρθρο 6

Διαδικασία ένταξης στο πρόγραμμα - αίτηση -έγκριση - πρόσληψη ωφελουμένων

1. Για την ένταξη επιχειρήσεων -εργοδοτών του ιδιωτικού τομέα στο πρόγραμμα, ακολουθείται η εξής διαδικασία:

Οι επιχειρήσεις-εργοδότες που επιθυμούν να προβούν σε νέα πρόσληψη ή νέες προσλήψεις, μία ή περισσότερες φορές, υποβάλλουν για κάθε έναν δυνητικά ωφελούμενο που επιθυμούν να εντάξουν στο πρόγραμμα ξεχωριστή ηλεκτρονική αίτηση - υπεύθυνη δήλωση σε ειδικό έντυπο με τίτλο «Αίτηση- Υπεύθυνη Δήλωση ένταξης στο ανοικτό πρόγραμμα 100.000 νέων επιδοτούμενων θέσεων εργασίας του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων», η οποία συνιστά ταυτοχρόνως και υπεύθυνη δήλωση του ν. 1599/1986 ως προς την αλήθεια του περιεχομένου της, στο Π.Σ ΕΡΓΑΝΗ του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων (Α' 75), με την οποία δηλώνουν τα εξής:

v) ότι είναι φορολογικά και ασφαλιστικά ενήμεροι ή έχουν ρυθμίσει τυχόν βεβαιωμένες οφειλές τους προς το Δημόσιο και τον e-ΕΦΚΑ.

Με λίγα λόγια, αναφέρει ότι θα πρέπει να γίνει απλή Υ/Δ από την επιχείρηση ότι είναι ασφαλιστικά και φορολογικά ενήμερη η επιχείρηση.

Αυτό στην αίτηση του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ γνωρίζετε πως μεταφράστηκε ;

Ότι επιχείρηση πρέπει να προσκομίζει σκαναρισμένη τη φορολογική και την ασφαλιστική ενημερότητα!!! Όπως καταλαβαίνουμε, άλλα λέει η Εγκύκλιος και άλλα εφαρμόζονται στο σύστημα. Η Εγκύκλιος δεν αναφέρει πουθενά ότι πρέπει οι ενημερότητες να προσκομίζονται

Όλοι μας όμως γνωρίζουμε πολύ καλά ότι η ενημερότητα ακόμα κι εάν έχεις πληρώσει όλες τις οφειλές σου, είναι πολύ σχετικό για το εάν θα μπορεί να εκδοθεί…

Ας αναφέρουμε το παράδειγμα μιας επιχείρησης που ήθελε να προσλάβει χθες τέσσερεις υπαλλήλους μέσω αυτής της επιδότησης… Δεν το έκανε γιατί δεν μπορούσε να εκδώσει ηλεκτρονικά τη φορολογική ενημερότητα.. Ο λόγος; Είχε πληρώσει τις οφειλές προς την εφορία στις 29 Σεπτεμβρίου, αλλά αυτές δεν είχαν «πέσει» ακόμα στο σύστημα. Πρόβλημα που όλοι μας γνωρίζουμε εδώ και πολλά χρόνια, όμως ήρθε η ώρα να το μάθουν και οι τέσσερεις υπάλληλοι που ακόμα περιμένουν να ξεκινήσουν την εργασία τους.

Κάπως έτσι φοβόμαστε θα κολλάνε πάρα πολλές αιτήσεις υπαγωγής και μαντέψτε ποιος είναι αυτός που θα πρέπει να το διαχειριστεί…

Καλό ΣΚ και καλή δύναμη σε όλους μας!



comments powered by Disqus
* Παρακαλούμε τα σχόλια να μην είναι σε greeklish. Σχόλια με υβριστικό ή προσβλητικό περιεχόμενο θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.
Επιστρεπτέα προκαταβολή