03/07/20 | Αρχική > Αρθρογραφία > Φοροτεχνικός

Η «παρέα της ουράς» ή e-ουρά;;;

Σε συνεργασία με τον Ηλία Χατζηγεωργίου - Φοροτεχνικό, Αντιπρόεδρο Επιτροπής Λογιστών Ε.Ε.Α.

Ένα από τα προβλήματα που έχει δημιουργήσει το θέμα του κορωνοϊού είναι η πρόσβαση στις δημόσιες υπηρεσίες. Το πρόβλημα μπορεί να το εντοπίσει κάποιος πολύ απλά πηγαίνοντας έξω από μια ΔΟΥ ή κάποιον ΕΦΚΑ, μια οποιαδήποτε εργάσιμη ημέρα της εβδομάδας, ιδίως τις πρώτες ώρες λειτουργίας των υπηρεσιών.

Τι θα συναντήσει κάποιος ;

Μια μεγάλη «ουρά» ανθρώπων οι οποίοι συνωστίζονται έξω από την πόρτα της δημόσιας υπηρεσίας, προσπαθώντας να μπούνε μέσα σε αυτήν. Από τη μέσα μεριά της πόρτας βρίσκεται κάποιος υπάλληλος, ο οποίος μάταια προσπαθεί να παίξει τον ρόλο του «θυρωρού», κάτι το οποίο φυσικά δεν είναι αρμοδιότητά του, ούτε έχει εκπαιδευτεί για αυτό. Ο υπάλληλος προφανώς λείπει από την κανονική θέση εργασίας του και είμαστε σίγουροι ότι δεν χαίρεται για αυτό, γιατί προφανώς κι αυτό που καλείται να κάνει δεν τον ευχαριστεί, ούτε το έχει επιλέξει.

Φυσικά δυνατότερος σε αυτήν την περίπτωση είναι αυτός που μπορεί να ξυπνά νωρίτερα από τους άλλους ή ακόμη καλύτερα εκείνος που δεν κοιμάται καθόλου! Από τις πρώτες πρωινές ώρες δημιουργούνται άτυπες λίστες έξω από τις υπηρεσίες, στην προσπάθεια τήρησης μιας σειράς προτεραιότητας όταν οι πόρτες ανοίξουν. Το θέμα βέβαια είναι ότι οι δημόσιες υπηρεσίες δεν έχουν ένα και μοναδικό τμήμα εξυπηρέτησης. Κάποιος πρέπει να πάει στο Μητρώο, κάποιος άλλος στο εισόδημα, κάποιος άλλος στο κεφάλαιο κ.λπ. Η λίστα είναι μία κι εκεί αρχίζουν τα δύσκολα… Η ουρά είναι κοινή και κάποιος που θέλει να μπει για να κάνει μια εργασία που μπορεί να διαρκεί χρονικά ελάχιστα, θα πρέπει να καταφέρει να βγάλει άκρη με τους «συναγωνιστές» του στην ουρά, αλλά και τον άτυπο θυρωρό στην πόρτα.

Ο υπάλληλος που παίζει τον - ομολογουμένως πολύ δύσκολο ρόλο - του θυρωρού, προφανώς και δεν μπορεί να μιλάει με όλους ταυτόχρονα, όμως θα πρέπει να ενημερωθεί για το τι θέλει ο καθένας, σε ποιο τμήμα πρέπει να πάει, ενώ την ίδια ώρα θα πρέπει να συντονίζει το πόσοι έχουν μπει για να εξυπηρετηθούν από ένα τμήμα. Επιπλέον, είναι επιβαρυμένος με τη σωστή τήρηση της σειράς προτεραιότητας για να μην υπάρχουν και αδικίες. Ταυτόχρονα πρέπει να κρατάει τον απαιτούμενο αριθμό ατόμων που είναι μέσα στην υπηρεσία. Επίσης, σε αρκετές υπηρεσίες, στο ένα χέρι κρατάει κι ένα θερμόμετρο, ώστε να θερμομετρά αυτούς που μπαίνουν μέσα. Φανταστείτε να έχεις περάσει όλη αυτήν την ουρά και το θερμόμετρο να δείξει 37,5!!!! Χαμένη προσπάθεια !!!!

Βέβαια δεν ξέρουμε πως θα πρέπει να γίνει χειρισμός όταν κάποιος πρέπει να πάει σε δύο ή και περισσότερα τμήματα. Για παράδειγμα, σε περίπτωση που έχει κληρονομιά και πρέπει να πάει στο Εισόδημα για να βγάλει πιστοποιητικό ΕΝΦΙΑ, στο Κεφάλαιο για να καταθέσει τον φόρο κληρονομιάς και στο Μητρώο για να δηλώσει τον θάνατο. Ο φορολογούμενος θα πρέπει να κάνει τρεις φορές την ουρά από την είσοδο ή μπορεί να πηγαίνει από το ένα τμήμα στο άλλο;

Όλα αυτά γίνονται για την προστασία της δημόσιας υγείας. Είναι λογικό και σωστό να γίνεται προσπάθεια αποφυγής συνωστισμού σε κλειστούς χώρους, όπως το επιτάσσουν οι αρμόδιοι επί των θεμάτων υγείας, προκειμένου να προστατευθεί η υγεία όλων μας.

Όμως ο συνωστισμός στην πόρτα, δεν είναι συνωστισμός που μπορεί να δημιουργήσει πρόβλημα στη δημόσια υγεία; Δεν θα πρέπει να βρεθούν τρόποι αποφυγής αυτού;

Φυσικά και θα πρέπει… Είναι αυτονόητη η απάντηση στην ερώτηση…

Όσο ο συνωστισμός παραμένει έξω από την πόρτα, η τήρηση των κανονισμών για τη δημόσια υγεία προφανώς και δεν επιτυγχάνεται. Το μόνο που επιτυγχάνεται είναι η ταλαιπωρία των πολιτών, οι οποίοι καλούνται να περιμένουν έξω από μια δημόσια υπηρεσία, μέσα στη ζέστη - ενδεχομένως και μέσα στις βροχές και το κρύο, εάν το θέμα δεν έχει λυθεί μέχρι τον χειμώνα - όρθιοι ανεξαρτήτως ηλικίας και σωματικής κατάστασης. Μπορεί να γλιτώσουν από τον κορωνοϊό, αλλά είναι πολύ πιθανό να αποκτήσουν άλλα προβλήματα υγείας…

Λύση άλλη προς το παρόν δεν υπάρχει, πέρα από το να κάνει κάποιος τη διαδικασία που προαναφέραμε.

Και για να μην φαίνεται ότι κακολογούμε τους υπαλλήλους, δεν φταίνε αυτοί... Αντιθέτως, προσπαθούν να βοηθήσουν στην κατάσταση, γιατί είναι κι αυτοί μέρος της. Το ζουν καθημερινά. Πολλές εργασίες γίνονται μέσω email, κάτι που δεν γινόταν παλαιότερα, οπότε μειώνεται κάπως η προσέλευση του κοινού.

Υπάρχουν όμως πάρα πολλές εργασίες που δυστυχώς δεν μπορούν να γίνουν χωρίς τη φυσική παρουσία του κοινού, όπως, για παράδειγμα, είναι η παραλαβή πινακίδων Ι.Χ. που είχαν κατατεθεί στην εφορία. Με την αναμενόμενη εγκύκλιο για την τμηματική πληρωμή των τελών, θα εισρεύσουν πολλοί φορολογούμενοι προκειμένου να τις παραλάβουν, άρα προφανώς και θα προστεθούν στην «παρέα της ουράς» έξω από την πόρτα.

Εάν σε αυτό συνυπολογίσουμε και το γεγονός ότι θα κλείσουν άλλες 6 ΔΟΥ της Αττικής, 2 τώρα τον Ιούλιο, 3 τον Αύγουστο και άλλη 1 τον Σεπτέμβριο, καταλαβαίνουμε ότι ο συνωστισμός όλο και θα αυξάνεται, δεδομένης της μείωσης των αρμοδίων υπηρεσιών.

Και να πάμε και στον ΕΦΚΑ; Εκεί όλοι γνωρίζουμε ότι αυτός είναι μία κατηγορία μόνος του… Αντί περιγραφής σας παραθέτουμε μήνυμα που λάβαμε από έναν ταλαιπωρημένο πολίτη, όπως ακριβώς μας το έστειλε:

«Ο Εφκα δεν έχει περάσει στην πλατφόρμα του την περιφέρεια Νοτίου τομέα πχ Καλιθεα για να κάνουν οποιοδήποτε διαδικασίες πχ συντάξεις θανόντων, εξουσιοδοτήσεις κτλ οτιδήποτε κάνουν μέσω πλατφόρμας εφκα .

Ταλαιπωρούμαστε γίνεται χαμός εδώ οι διευθυντές είναι στα τάρταρα οι ασφαλισμένοι σε απόγνωση. Είναι δυνατόν όποιος θέλει να καταθέσει χαρτιά για συνταξιοδότηση, δεν μπορεί να τα καταθέσει τα χαρτιά γιατί δεν υπάρχει μέσα στο σύστημα ο Νότιος Τόμεας και βάση νόμου είναι υποχρεωμένος ο πολίτης να κάνει ηλεκτρονικά την αίτηση και μετά να την πάει εκτυπωμένη στον εφκα του Νοτίου τομέα και μετά να κατατεθεί.

Μετά μπαίνει ο πολίτης να δει την πορεία του αιτήματος μέσα απ’ το σύστημα. Πείτε μου εγώ ο πολίτης που θα καταθέσω τα χαρτιά μου ;

Ο ΕΦΚΑ Καλιθεας έχει στείλει ερώτημα για διευκρίνιση στο Υπουργείο τι θα κάνουν με τις χιλιάδες αιτήσεις που δεν ξέρει ο κόσμο τι να κάνει καθώς ο νότιος τομέας δεν υπάρχει στην πλατφόρμα.»

Νομίζουμε ότι αυτό τα λέει όλα… Και η πολυδιαφημισμένη ηλεκτρονικοποίηση των υπηρεσιών του ΕΦΚΑ μη μισθωτών; Αφορά όλες κι όλες έξι βεβαιώσεις, οι οποίες ομολογουμένως μειώνουν την ανάγκη επίσκεψης σε μια υπηρεσία ΕΦΚΑ. Οι αρμόδιοι όμως ξέχασαν να κάνουν με ηλεκτρονικό τρόπο την χορήγηση δύο βασικών εγγράφων: της βεβαίωσης εγγραφής νέου επαγγελματία και της βεβαίωσης προσθήκης ΚΑΔ.

Για το πρώτο (βεβαίωση εγγραφής) ας πούμε ότι μπορούμε να το καταλάβουμε, εάν κι εν έτη 2020 θα έπρεπε να έχει βρεθεί ένας ηλεκτρονικός τρόπος εγγραφής. Ας ρωτήσουν το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών πως το πέτυχε… Όμως το δεύτερο (βεβαίωση προσθήκης ΚΑΔ) πως μπορούμε να το χωνέψουμε; Ναι μεν βγαίνει ηλεκτρονικά η ασφαλιστική ενημερότητα για έξι λόγους, αλλά μέσα σε αυτούς δεν θεώρησε κανείς χρήσιμο να προσθέσει τη βεβαίωση ενημερότητας για «πρόσθετη - παράλληλη δραστηριότητα» που είναι στην ουσία το ίδιο ακριβώς πράγμα.

Θεωρήσαμε ότι θα αρκεί η ενημερότητα με την αναγραφή μίας από τις έξι αιτίες… Δεν αρκεί όμως, γιατί οι εγκύκλιοι του ΥΠ.ΟΙΚ. αναφέρουν ότι θα πρέπει να υπάρχει ειδική βεβαίωση για αυτόν τον σκοπό που αναγράφει ξεκάθαρα αυτήν τη δυνατότητα, της πρόσθετης δραστηριότητας δηλαδή. Άρα, η διαδικασία που περιγράψαμε σε παλαιότερα άρθρα καλά κρατεί, όμως οι πίστες έγιναν δυσκολότερες, διότι μέσα σε όλα θα πρέπει να περνάει κάποιος από τη δοκιμασία της κάτω πόρτας… Κι αν περάσεις από την κάτω πόρτα, όλο και σε κάτι άλλο θα κολλήσεις…

Βέβαια, στο σημερινό μας άρθρο δεν θα μπορούσαμε να μην σχολιάσουμε τις εξαγγελίες του Πρωθυπουργού που έγιναν πριν από λίγο. Ανάμεσα στα άλλα ανέφερε ότι:

1. Οι εποχικές επιχειρήσεις που κάνουν το 50% του τζίρου τους για τους μήνες Ιούλιο, Αύγουστο, Σεπτέμβριο, δεν θα καταβάλλουν εργοδοτικές εισφορές για τους μήνες αυτούς. Εδώ θα περιμένουμε τον νόμο και είμαστε περίεργοι να δούμε πότε και πως αυτό θα οριοθετηθεί.

2. Ανακοινώθηκε ότι στις επιχειρήσεις που θα έχουν μείωση του τζίρου τους κατά 35% στο πρώτο εξάμηνο του 2020 σε σύγκριση με το αντίστοιχο περυσινό, η προκαταβολή φόρου θα είναι μηδενική. Επίσης μηδενική θα είναι η προκαταβολή φόρου για τις επιχειρήσεις που ο τζίρος τους παρουσιάζεται κατά κύριο λόγο στο 3ο τρίμηνο του 2020. Για τις υπόλοιπες επιχειρήσεις προσδιορίζεται μείωση της προκαταβολής φόρου από 30% έως 70%. Επίσης, 50% μείωση της προκαταβολής φόρου θα έχουν οι ελεύθεροι επαγγελματίες που είναι εκτός πεδίου ΦΠΑ χωρίς ΦΤΜ. Το ερώτημα που γεννάται είναι πώς και πότε θα βρεθούν αυτά τα συγκριτικά στοιχεία και βέβαια τι θα γίνει με τις ήδη υποβληθείσες δηλώσεις στις οποίες η προκαταβολή φόρου εισοδήματος έχει βεβαιωθεί στο 100%. Οι ανωτέρω μειώσεις θα γίνουν αυτόματα από την υπηρεσία ή θα αναγκαστούν λογιστές, φοροτέχνες και επιχειρήσεις να συμπληρώσουν μια ακόμα πλατφόρμα; Τι θα γίνει εάν κάποιος έχει πληρώσει ολικά, γιατί με την ισχύουσα νομοθεσία επιστρεφόμενα ποσά άνω των 30.000€ επιστρέφονται κατόπιν φορολογικού ελέγχου;

3. Επίσης ανακοινώθηκε ότι θα υπάρξει και 3ος γύρος επιστρεπτέας προκαταβολής. Μέτρο θετικό… Τις πραγματικές προϋποθέσεις θα τις μάθουν ποτέ οι επιχειρήσεις; Ή θα καταλήξουν να είναι χρήματα που θα επιστραφούν εντόκως και άμεσα, όπως αναφερόταν στον 1ο κύκλο;

Ας ελπίσουμε η ηλεκτρονική διακυβέρνηση με τις άπειρες πλατφόρμες να μην καταλήξει η «παρέα της ουράς» …

Καλό ΣΚ σε όλους και καλή δύναμη!



comments powered by Disqus
* Παρακαλούμε τα σχόλια να μην είναι σε greeklish. Σχόλια με υβριστικό ή προσβλητικό περιεχόμενο θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.
Ηλεκτρονικές υπηρεσίες ΕΦΚΑ, Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες ΑΑΔΕ, ΔΟΥ, Κορωνοϊός, e-ΕΦΚΑ