05/10/26 | Αρχική > Ειδησεογραφία > Οικονομικά

Η απόφαση με τη νέα διαδικασία έκδοσης Φορολογικής Δεσμευτικής Απάντησης

Με την απόφαση Α.1204/2026 καθορίζεται το περιεχόμενο της αίτησης για έκδοση Φορολογικής Δεσμευτικής Απάντησης (Φ.Δ.Α.) και τα συνοδευτικά δικαιολογητικά, η διαδικασία υποβολής και παραλαβής της, η αρμόδια υπηρεσία για την παραλαβή και εξέτασή της, η διαδικασία εξέτασής της, η ενημέρωση του αιτούντος για την πορεία της αίτησης, οι λεπτομέρειες για τον προσδιορισμό, η καταβολή και η επιστροφή του παραβόλου, η διαδικασία έκδοσης της Φ.Δ.Α. και τα ειδικότερα θέματα για την εφαρμογή του άρθρου 9Α του ν. 5104/2024. Συγκεκριμένα:

Αντικείμενο της Φ.Δ.Α.

1. Αντικείμενο της Φ.Δ.Α. αποτελεί η εκ των προτέρων ερμηνεία της ισχύουσας νομοθεσίας επί φορολογικών και τελωνειακών ζητημάτων, τα οποία αφορούν συγκεκριμένα και επαρκώς προσδιορισμένα από τον αιτούντα περιστατικά, τα οποία δεν έχουν λάβει χώρα κατά τον χρόνο υποβολής της αίτησης. Η πραγματοποίηση από τον αιτούντα σε προηγούμενο χρόνο όμοιων ή παρεμφερών πράξεων ή συναλλαγών δεν κωλύει την έκδοση Φ.Δ.Α. για αυτοτελή μελλοντική πράξη ή συναλλαγή. Η πραγματοποίηση των περιστατικών μετά την υποβολή της αίτησης δεν κωλύει την έκδοση της Φ.Δ.Α., η οποία δεν παράγει αποτελέσματα για πράξεις ή συναλλαγές που έχουν λάβει χώρα πριν από την υποβολή της.

2. Για την έκδοση Φ.Δ.Α. απαιτείται να υφίσταται ερμηνευτικό ζήτημα ως προς τις εφαρμοστέες επί των περιστατικών της παρ. 1 διατάξεις της φορολογικής και τελωνειακής νομοθεσίας.

3. Από το πεδίο εφαρμογής της Φ.Δ.Α. εξαιρούνται:

α) Κάθε θέμα σχετικό με την προέγκριση μεθοδολογίας ενδοομιλικής τιμολόγησης, σύμφωνα με το άρθρο 26 του ν. 5104/2024,

β) ζητήματα που έχουν ως αντικείμενο την εφαρμογή αλλοδαπού δικαίου στην Ελλάδα,

γ) ζητήματα που αφορούν υποθέσεις του αιτούντος, για τα οποία έχει ασκηθεί ενδικοφανής προσφυγή ενώπιον της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών της Α.Α.Δ.Ε. ή οποιοδήποτε ένδικο βοήθημα, κατά τον χρόνο υποβολής της αίτησης για έκδοση Φ.Δ.Α.,

δ) ζητήματα που αφορούν δεσμευτικές τελωνειακές αποφάσεις, ήτοι Δεσμευτικές Δασμολογικές Πληροφορίες, Δεσμευτικές Πληροφορίες Αξίας και Δεσμευτικές Πληροφορίες Καταγωγής που εκδίδονται βάσει των άρθρων 33, 34 και 35 του Καν. (ΕΕ) αρ. 952/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 9ης Οκτωβρίου 2013, για τη θέσπιση του ενωσιακού τελωνειακού κώδικα (L 269), καθώς και αποφάσεις που εκδίδονται κατ’ εφαρμογή του άρθρου 24 του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα (ν. 5222/2025, Α’134).

4. Η Φ.Δ.Α. δεν εκδίδεται επί ερωτημάτων που αφορούν την παροχή γενικών οδηγιών για την ερμηνεία και εφαρμογή της φορολογικής και τελωνειακής νομοθεσίας, που δεν αφορούν σε περιστατικά της παρ. 1.

5. Με τη Φ.Δ.Α. δεν είναι δυνατή η επιβολή φόρου ή δασμού και η χορήγηση μειώσεων, απαλλαγών ή εξαιρέσεων από τον φόρο ή δασμό, που δεν προβλέπονται από την ισχύουσα νομοθεσία.

6. Δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις της παρ. 2 και δεν εκδίδεται Φ.Δ.Α. όταν: α) Το ερώτημα είναι αμιγώς υποθετικό, χωρίς τεκμηριωμένη πρόθεση του αιτούντος να πραγματοποιήσει τα περιγραφόμενα περιστατικά, ή β) η αίτηση υποβάλλεται καταχρηστικά, ιδίως με επανειλημμένη υποβολή του ίδιου ζητήματος χωρίς μεταβολή των κρίσιμων στοιχείων.

7. Η ερμηνεία και τυχόν εφαρμογή, επί των περιγραφόμενων περιστατικών, της γενικής διάταξης του άρθρου 39 κατά της φοροαποφυγής του ν. 5104/2024 ή αντικαταχρηστικής ρήτρας τυχόν εφαρμοστέας σύμβασης αποφυγής διπλής φορολογίας (Σ.Α.Δ.Φ.) δύναται να αποτελέσει αντικείμενο Φ.Δ.Α.

8. Το αντικείμενο της Φ.Δ.Α. δεν περιορίζεται από το άρθρο 2 του ν. 5104/2024.

Περιεχόμενο της αίτησης και συνοδευτικά δικαιολογητικά

1. Η αίτηση για έκδοση Φ.Δ.Α. περιλαμβάνει κατ’ ελάχιστο τα ακόλουθα:

α) Τα στοιχεία του αιτούντος φυσικού ή νομικού προσώπου ή νομικής οντότητας και του νόμιμου εκπροσώπου ή φορολογικού εκπροσώπου ή φορολογικού αντιπροσώπου, κατά περίπτωση (ονοματεπώνυμο, επωνυμία, ΑΦΜ, στοιχεία επικοινωνίας, ταχυδρομική διεύθυνση, διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου),

β) πληροφορίες για τη νομική μορφή, το είδος της δραστηριότητας, το τηρούμενο λογιστικό σύστημα και το μέγεθος της επιχείρησης του αιτούντος (εφόσον το αιτούν πρόσωπο/οντότητα ασκεί επιχειρηματική δραστηριότητα),

γ) πλήρη και αναλυτική περιγραφή των περιστατικών που αφορούν μελλοντικές πράξεις ή συναλλαγές ή υποθέσεις του αιτούντος, επί των οποίων βασίζεται η αίτηση, με ρητή δήλωση ότι τα περιστατικά αυτά δεν έχουν λάβει χώρα κατά τον χρόνο υποβολής της αίτησης, καθώς και το σχεδιαζόμενο χρονοδιάγραμμα πραγματοποίησής τους,

δ) προσδιορισμό του/των ειδικότερου/-ων αντικειμένου/-ων της φορολογικής ή/και τελωνειακής νομοθεσίας, στα οποία αφορά η αίτηση,

ε) αναφορά των νομοθετικών διατάξεων και κανονιστικών πράξεων της φορολογικής ή/και τελωνειακής νομοθεσίας, στις οποίες, κατά την εκτίμηση του αιτούντος, υπάγονται τα ανωτέρω περιστατικά,

στ) σαφή προσδιορισμό του/των ερμηνευτικού/-ων ζητήματος/ζητημάτων που ανακύπτει/ουν σε σχέση με τα συγκεκριμένα περιστατικά και τις ισχύουσες κατά περίπτωση διατάξεις,

ζ) έκθεση των απόψεων του αιτούντος επί του/των ερμηνευτικού/-ων ζητήματος/ζητημάτων,

η) συγκεκριμένο αίτημα για έκδοση ΦΔΑ επί ενός ή περισσοτέρων ερμηνευτικών ζητημάτων,

θ) υπεύθυνη δήλωση του αιτούντος ότι το/τα συγκεκριμένο/-α ερμηνευτικό/ά ζήτημα/ζητήματα δεν σχετίζεται/-ονται με υπόθεση του αιτούντος για το/α οποίο/α, κατά τον χρόνο υποβολής της αίτησης για έκδοση Φ.Δ.Α., εκκρεμεί ενδικοφανής προσφυγή ενώπιον της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών ή οποιοδήποτε ένδικο βοήθημα ή έχει εκδοθεί απόφαση της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών ή δικαστική απόφαση.

2. Η αίτηση για έκδοση Φ.Δ.Α. δύναται να περιλαμβάνει:

α) Ειδικό, σαφές και αιτιολογημένο αίτημα για μη δημοσίευση, σύμφωνα με το άρθρο 11, πληροφοριών που αφορούν εμπορικά, επιχειρηματικά, βιομηχανικά ή επαγγελματικά μυστικά ή εμπορική διαδικασία και ειδικότερο προσδιορισμό των πληροφοριών αυτών,

β) αίτημα επίσπευσης της έκδοσης Φ.Δ.Α., με την καταβολή προσαυξημένου παραβόλου, συνοδευόμενο από χρονοδιάγραμμα προγραμματιζόμενων ενεργειών.

3. Με την αίτηση για έκδοση Φ.Δ.Α. συνυποβάλλονται τα ακόλουθα συνοδευτικά δικαιολογητικά, κατά περίπτωση:

α) Δικαιολογητικά έγγραφα ή στοιχεία, τα οποία είναι αναγκαία για την τεκμηρίωση των περιστατικών επί των οποίων βασίζεται η αίτηση,

β) δικαιολογητικά σχετικά με τη νομική μορφή, τη δραστηριότητα και το μέγεθος της επιχείρησης, τα οποία δεν διαθέτει η Φορολογική Διοίκηση,

γ) νομιμοποιητικά έγγραφα, σε περίπτωση υποβολής της αίτησης από νόμιμο εκπρόσωπο του αιτούντος,

δ) αποδεικτικό καταβολής του παραβόλου του άρθρου 6,

ε) αναλυτικό κατάλογο των προσκομιζόμενων εγγράφων και στοιχείων.

Τρόπος υποβολής της αίτησης

1. Η αίτηση για την έκδοση Φ.Δ.Α. και τα συνοδευτικά αυτής δικαιολογητικά υποβάλλονται ψηφιακά μέσω ειδικής εφαρμογής στην ψηφιακή πύλη myAADE είτε από τον αιτούντα με τη χρήση κωδικών TAXISnet είτε από πρόσωπο εξουσιοδοτημένο μέσω της εφαρμογής «Εξουσιοδοτήσεις» στην ψηφιακή πύλη myAADE. Δεν είναι δυνατή η υποβολή με τους κωδικούς του νομικού προσώπου/νομικής οντότητας.

2. Με την ψηφιακή υποβολή της αίτησης, αυτή λαμβάνει μοναδικό αριθμό και ο αιτών ενημερώνεται για αυτόν τον μοναδικό αριθμό που έλαβε η αίτησή του στην εφαρμογή.

3. Ο αιτών δύναται να υποβάλει, μέσω της ίδιας εφαρμογής, συμπληρωματικό υπόμνημα, συνοδευόμενο από τυχόν έγγραφα και δικαιολογητικά, καθώς και να ανακαλέσει την αίτηση για έκδοση Φ.Δ.Α.

4. Σε περίπτωση που ο αιτών είναι αλλοδαπό φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα που δεν έχει ΑΦΜ στην Ελλάδα, η αίτηση υποβάλλεται μέσω της ψηφιακής εφαρμογής της παρ. 1 από ειδικά εξουσιοδοτημένο πρόσωπο, με τους κωδικούς TAXISnet του εξουσιοδοτούμενου και την επισύναψη της σχετικής εξουσιοδότησης.

5. Στις περιπτώσεις στις οποίες δεν είναι δυνατή η υποβολή της αίτησης μέσω της ψηφιακής εφαρμογής της παρ. 1, η αίτηση και τα δικαιολογητικά αποστέλλονται μέσω ηλεκτρονικής αλληλογραφίας στην ηλεκτρονική διεύθυνση ruling@aade.gr. Με τον ίδιο τρόπο υποβάλλεται το συμπληρωματικό υπόμνημα και η ανάκληση της αίτησης.

6. Η αίτηση και τα δικαιολογητικά υποβάλλονται στην ελληνική γλώσσα ή σε άλλη γλώσσα, συνοδευόμενα από επίσημη μετάφραση στην ελληνική. Η αρμόδια Διεύθυνση, κατά περίπτωση, δύναται να αποδέχεται έγγραφα συνταχθέντα στην αγγλική γλώσσα χωρίς μετάφραση, εφόσον κρίνει ότι αυτή δεν απαιτείται για την εξέταση της αίτησης.

Παράβολα

1. Για την υποβολή και την εξέταση της αίτησης για έκδοση Φ.Δ.Α. απαιτείται η καταβολή παραβόλου, το ύψος του οποίου ορίζεται σε ποσό από δέκα χιλιάδες (10.000) έως πενήντα χιλιάδες (50.000) ευρώ, βάσει της κλίμακας του Παραρτήματος, το οποίο αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της παρούσας και προσδιορίζεται πριν από την υποβολή της αίτησης, με την επιλογή από τον αιτούντα των κριτηρίων που αναφέρονται στο Παράρτημα.

2. Το παράβολο εκδίδεται μέσω της ψηφιακής εφαρμογής e-Παράβολο και η πληρωμή του πραγματοποιείται πριν από την υποβολή της αίτησης. Το ποσό του παραβόλου εισπράττεται υπέρ του κρατικού προϋπολογισμού και εμφανίζεται στον Αναλυτικό Λογαριασμό Εσόδων (ΑΛΕ) 1450125001, με την Κωδικοποιημένη Επωνυμία «Παράβολο υποβολής αίτησης για την έκδοση Φορολογικής Δεσμευτικής Απάντησης».

Για τη διαδικασία είσπραξης και επιστροφής του παραβόλου ισχύουν τα οριζόμενα στην υπό στοιχεία Α.1047/12.03.2020 (Β’ 979) κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Επικρατείας.

Διαδικασία εξέτασης της αίτησης

1. Η αίτηση για έκδοση Φ.Δ.Α. παραλαμβάνεται από την αρμόδια υπηρεσία σύμφωνα με το άρθρο 3 και ανατίθεται για εξέταση σε μία ή περισσότερες Διευθύνσεις, με βάση το αντικείμενο της φορολογικής ή/και τελωνειακής νομοθεσίας, στο οποίο αφορά η αίτηση. Σε περίπτωση που η αίτηση αφορά φορολογικά και τελωνειακά ζητήματα, παραλαμβάνεται από τη Γ.Δ.Φ., η οποία την αποστέλλει στη Γ.Δ.Τ. και Ε.Φ.Κ. για την εξέτασή της κατά λόγο αρμοδιότητας.

2. Η αρμόδια υπηρεσία επαληθεύει ότι το καταβληθέν παράβολο έχει υπολογιστεί σύμφωνα με τα οριζόμενα στην κλίμακα του Παραρτήματος. Εάν δεν έχει καταβληθεί το συνολικό παράβολο του άρθρου 6, ο αιτών καλείται να συμπληρώσει αυτό εντός προθεσμίας πέντε (5) ημερών από την αποστολή σχετικού μηνύματος ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, άλλως η αίτηση απορρίπτεται και το ποσό του παραβόλου που υπερβαίνει τις τρεις χιλιάδες πεντακόσια (3.500) ευρώ επιστρέφεται στον αιτούντα. Σε περίπτωση που το καταβληθέν παράβολο υπερβαίνει αυτό που υπολογίζεται βάσει της κλίμακας του Παραρτήματος, το υπερβάλλον ποσό παραβόλου επιστρέφεται στον αιτούντα.

3. Η αρμόδια υπηρεσία ελέγχει, εντός δεκαπέντε (15) ημερών από την παραλαβή της αίτησης και την καταβολή του συνολικού παραβόλου, την πληρότητά της κατά το άρθρο 4 και τη μη υπαγωγή του ζητήματος στις εξαιρέσεις της παρ. 3 του άρθρου 2. Σε περίπτωση ελλείψεων, καλεί τον αιτούντα να τις συμπληρώσει εντός προθεσμίας που δεν μπορεί να είναι μικρότερη των δεκαπέντε (15) ημερών.

4. Η αίτηση εξετάζεται από τις Διευθύνσεις της Γ.Δ.Φ. ή/και της Γ.Δ.Τ. και Ε.Φ.Κ., που είναι αρμόδιες για τα αντικείμενα της φορολογικής ή/και τελωνειακής νομοθεσίας στα οποία αφορά. Η κατά περίπτωση αρμόδια Διεύθυνση εξετάζει τα περιστατικά που περιγράφονται από τον αιτούντα, τις εφαρμοστέες νομοθετικές διατάξεις, αποφάσεις και εγκυκλίους, τις απόψεις του αιτούντος, τα προσκομιζόμενα δικαιολογητικά και κάθε άλλη πληροφορία που τίθεται στη διάθεσή της και είναι σχετική με την υπόθεση. Εάν το κρίνει αναγκαίο, η αρμόδια Διεύθυνση δύναται να ζητά από τον αιτούντα την παροχή έγγραφων ή προφορικών διευκρινίσεων και απόψεων, καθώς και την προσκόμιση επιπλέον δικαιολογητικών, σχετικά με τα αναφερόμενα στην αίτηση. Στην περίπτωση αυτή τα ζητούμενα στοιχεία προσκομίζονται από τον αιτούντα εντός προθεσμίας είκοσι (20) ημερών από την κοινοποίηση του αιτήματος παροχής πληροφοριών, η οποία δύναται να παραταθεί άπαξ, κατόπιν αιτιολογημένου αιτήματος του αιτούντος. Η προθεσμία της παρ. 1 του άρθρου 9 αναστέλλεται για το διάστημα από την κοινοποίηση του αιτήματος παροχής πληροφοριών έως την προσκόμιση των στοιχείων από τον αιτούντα.

5. Η αρμόδια υπηρεσία δύναται να ζητά από λοιπές υπηρεσίες της Α.Α.Δ.Ε. την παροχή πληροφοριών και στοιχείων, προκειμένου να κριθεί εάν τα πραγματικά περιστατικά που περιλαμβάνονται στην αίτηση έχουν λάβει χώρα ή εάν το ερμηνευτικό ζήτημα σχετίζεται με υποθέσεις του αιτούντος και για το ζήτημα αυτό έχει ασκηθεί ενδικοφανής προσφυγή ή ένδικο βοήθημα ή έχει εκδοθεί σχετική απόφαση της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών ή δικαστική απόφαση.

6. Ο αιτών ενημερώνεται για κάθε στάδιο της διαδικασίας και ιδίως: α) Για την παραλαβή της αίτησης, β) για τυχόν ελλείψεις και την προθεσμία συμπλήρωσής τους, γ) για τον προσδιορισμό του συνολικού παραβόλου σύμφωνα με την παρ. 2, δ) για την ημερομηνία παραλαβής της πλήρους αίτησης, από την οποία εκκινεί η προθεσμία της παρ. 1 του άρθρου 9, ε) για την αναστολή και την άρση της αναστολής της προθεσμίας της παρ. 1 του άρθρου 9 και στ) για την έκδοση της Φ.Δ.Α. ή την απόρριψη της αίτησης. Ο αιτών δύναται να πληροφορείται μέσω της εφαρμογής, ανά πάσα στιγμή, το στάδιο στο οποίο βρίσκεται η αίτησή του.

7. Αν το ερμηνευτικό ζήτημα που τίθεται με την αίτηση ταυτίζεται με ζήτημα που εκκρεμεί ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας ή αποτελεί αντικείμενο προδικαστικού ερωτήματος ενώπιον του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η αρμόδια Διεύθυνση δύναται να προτείνει στον αιτούντα την αναστολή της εξέτασης της αίτησης έως την έκδοση της δικαστικής απόφασης. Η αναστολή χωρεί μόνο με τη συναίνεση του αιτούντος· άλλως η αίτηση εξετάζεται εντός της προθεσμίας της παρ. 1 του άρθρου 9.

Απόρριψη της αίτησης

1. Η αίτηση για έκδοση Φ.Δ.Α. απορρίπτεται στις ακόλουθες περιπτώσεις:

α) Εάν δεν συμπληρωθεί το οφειλόμενο παράβολο σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 7,

β) εάν, παρά την πρόσκληση της παρ. 3 του άρθρου 7, δεν υποβληθούν τα απαραίτητα νομιμοποιητικά έγγραφα, σε περίπτωση υποβολής της αίτησης από νόμιμο εκπρόσωπο του αιτούντος,

γ) εάν αναφέρεται σε περιστατικά που έχουν λάβει χώρα κατά τον χρόνο υποβολής της αίτησης ή αφορά ζήτημα το οποίο εξαιρείται από το πεδίο εφαρμογής της Φ.Δ.Α. σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 3 του άρθρου 2,

δ) εάν η αίτηση είναι προδήλως αόριστη ή δεν εξειδικεύει επαρκώς τα περιστατικά επί των οποίων ζητείται η έκδοση Φ.Δ.Α. ή εάν η αρμόδια υπηρεσία ζήτησε επιπλέον στοιχεία και δεν προσκομίστηκαν εντός της προθεσμίας του τέταρτου εδαφίου της παρ. 4 του άρθρου 7,

ε) εάν η Φορολογική Διοίκηση κρίνει ότι δεν υφίσταται ζήτημα ερμηνείας των εφαρμοστέων διατάξεων,

στ) εάν συντρέχει περίπτωση της παρ. 6 του άρθρου 2.

2. Ο αιτών ενημερώνεται για την απόρριψη της αίτησης με έγγραφη απάντηση του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε., η οποία κοινοποιείται στον αιτούντα σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 5 του ν. 5104/2024, εντός προθεσμίας εκατόν πενήντα (150) ημερών από την παραλαβή της πλήρους αίτησης, συμπεριλαμβανομένων των δικαιολογητικών, και την καταβολή του συνολικού παραβόλου. Κατ’ εξαίρεση, όταν η αίτηση απορρίπτεται στις περιπτώσεις α’, β’ και δ’ της παρ. 1 ή λόγω υπαγωγής του ζητήματος στις εξαιρέσεις της παρ. 3 του άρθρου 2, ο αιτών ενημερώνεται για την απόρριψη της αίτησης με έγγραφη απάντηση του Προϊσταμένου της αρμόδιας Γενικής Διεύθυνσης, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 3, η οποία κοινοποιείται στον αιτούντα εντός τριάντα (30) ημερών από τη διαπίστωση του λόγου απόρριψης.

3. Σε περίπτωση απόρριψης της αίτησης το ποσό του παραβόλου που υπερβαίνει τις τρεις χιλιάδες πεντακόσια (3.500) ευρώ επιστρέφεται στον αιτούντα. Τα οριζόμενα στο προηγούμενο εδάφιο ισχύουν και στην περίπτωση που ο αιτών ανακαλέσει την αίτηση μετά την καταβολή του συνολικού παραβόλου, εφόσον η ανάκληση υποβληθεί εντός τριάντα (30) ημερών από την καταβολή αυτή. Εάν η αίτηση ανακληθεί μετά την πάροδο της προθεσμίας του προηγούμενου εδαφίου, το συνολικό παράβολο δεν επιστρέφεται στον αιτούντα.

4. Η άπρακτη πάροδος της προθεσμίας της παρ. 2 δεν λογίζεται ως αποδοχή της άποψης του αιτούντος ούτε ως έκδοση Φ.Δ.Α.

Έκδοση της Φ.Δ.Α.

1. Ο Διοικητής της ΑΑΔΕ, μετά από εισήγηση της αρμόδιας υπηρεσίας, δύναται να προβεί σε έκδοση Φ.Δ.Α. εντός προθεσμίας εκατόν πενήντα (150) ημερών, η οποία εκκινεί από την παραλαβή της πλήρους αίτησης και την καταβολή του συνολικού παραβόλου με βάση την κλίμακα του Παραρτήματος. Πλήρης θεωρείται η αίτηση η οποία περιλαμβάνει τα αναφερόμενα στην παρ. 1 του άρθρου 4 στοιχεία και συνοδεύεται από όλα τα αναγκαία κατά περίπτωση δικαιολογητικά της παρ. 3 του άρθρου 4. Σε περίπτωση προσκόμισης επιπλέον στοιχείων κατόπιν αιτήματος της αρμόδιας υπηρεσίας, η προθεσμία του πρώτου εδαφίου αναστέλλεται κατά την παρ. 4 του άρθρου 7. Συμπληρωματικό υπόμνημα που υποβάλλεται με πρωτοβουλία του αιτούντος και μεταβάλλει ουσιωδώς τα περιστατικά ή τα ερμηνευτικά ζητήματα λογίζεται ως νέα αίτηση.

2. Σε περίπτωση που στην αίτηση για έκδοση Φ.Δ.Α. έχει περιληφθεί αίτημα επίσπευσης σύμφωνα με την περ. β της παρ. 2 του άρθρου 4, η Φ.Δ.Α. εκδίδεται εντός ενενήντα (90) ημερών από την παραλαβή της πλήρους αίτησης και την καταβολή του συνολικού παραβόλου.

3. Η Φ.Δ.Α. περιλαμβάνει τη θέση της Φορολογικής Διοίκησης ως προς την ερμηνεία και την εφαρμογή της ισχύουσας φορολογικής ή/και τελωνειακής νομοθεσίας, σε σχέση με τα συγκεκριμένα μελλοντικά περιστατικά που τέθηκαν υπόψη της από τον αιτούντα. Η Φ.Δ.Α. μπορεί να περιλαμβάνει συγκεκριμένους όρους και προϋποθέσεις, από τους οποίους εξαρτάται η ισχύς της συγκεκριμένης ερμηνευτικής θέσης. Η θέση της Φορολογικής Διοίκησης διαμορφώνεται αποκλειστικά εντός του πλαισίου της ισχύουσας νομοθεσίας, των αποφάσεων και εγκυκλίων, της νομολογίας του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της παγιωμένης νομολογίας των ανώτατων δικαστηρίων. Η Φ.Δ.Α. περιλαμβάνει, κατ’ ελάχιστον: α) Τα εξετασθέντα περιστατικά, όπως τέθηκαν από τον αιτούντα, β) το ερμηνευτικό ζήτημα, γ) τις εφαρμοστέες διατάξεις, δ) την ερμηνευτική θέση της Φορολογικής Διοίκησης και την αιτιολογία της, ε) τους τυχόν όρους και προϋποθέσεις ισχύος της και στ) μνεία των όρων ισχύος και παύσης της ισχύος της κατά το άρθρο 10 και μνεία ότι δεν είναι δεσμευτική για τον αιτούντα.

4. Η Φ.Δ.Α. κοινοποιείται στον αιτούντα σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 5 του ν. 5104/2024.

5. Η έκδοση Φ.Δ.Α. δεν περιορίζει τις ελεγκτικές αρμοδιότητες της Φορολογικής Διοίκησης ως προς τη διαπίστωση της ακρίβειας και της πληρότητας των περιστατικών που τέθηκαν υπόψη της και της αντιστοιχίας τους με τα περιστατικά όπως πραγματοποιήθηκαν.

Ισχύς και δεσμευτικότητα της Φ.Δ.Α.

1. Η Φ.Δ.Α. ισχύει από την κοινοποίησή της στον αιτούντα μέχρι τον χρόνο παύσης της ισχύος της, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 3.

2. Η Φ.Δ.Α. λόγω της φύσης της ως ερμηνευτικής απάντησης με την οποία γνωστοποιείται η θέση της Φορολογικής Διοίκησης επί συγκεκριμένου ζητήματος δεν δύναται να προσβληθεί με διοικητική προσφυγή ή ένδικο βοήθημα.

3. Η Φ.Δ.Α. παύει να ισχύει:

α) Σε περίπτωση μεταβολής των περιστατικών τα οποία εξετάστηκαν από τη Φορολογική Διοίκηση και επί των οποίων βασίστηκε η Φ.Δ.Α., από τον χρόνο πραγματοποίησης της μεταβολής,

β) σε περίπτωση μεταβολής της νομοθεσίας επί της οποίας εκδόθηκε η Φ.Δ.Α., εφόσον η μεταβολή αυτή είναι κρίσιμη και επηρεάζει ουσιωδώς την ερμηνεία που διαλαμβάνεται στη Φ.Δ.Α., από τον χρόνο έναρξης ισχύος της σχετικής διάταξης νόμου ή απόφασης,

γ) σε περίπτωση που με απόφαση ανώτατου δικαστηρίου διατυπωθεί ερμηνευτική κρίση επί των εφαρμοστέων στη συγκεκριμένη υπόθεση διατάξεων, η οποία έρχεται σε αντίθεση με την ερμηνεία που διαλαμβάνεται στη Φ.Δ.Α., από τη δημοσίευση της απόφασης του ανώτατου δικαστηρίου. Η αρμόδια υπηρεσία ενημερώνει εγγράφως και αμελλητί τον αιτούντα για την παύση ισχύος της Φ.Δ.Α. κατά τις περ. β) και γ),

δ) σε περίπτωση μη τήρησης από τον αιτούντα των όρων και προϋποθέσεων που τυχόν τέθηκαν με τη Φ.Δ.Α., από το χρονικό σημείο στο οποίο ανάγεται η μη τήρηση αυτών.

4. Η Φ.Δ.Α. για το χρονικό διάστημα ισχύος της είναι δεσμευτική για τη Φορολογική Διοίκηση, ως προς τη διατυπωθείσα ερμηνευτική θέση επί της ισχύουσας νομοθεσίας, έναντι του προσώπου/οντότητας για το/ την οποίο/α εκδόθηκε και με βάση τα συγκεκριμένα περιστατικά που περιλαμβάνονται σε αυτήν, καθώς και έναντι τρίτων για όμοια περιστατικά που λαμβάνουν χώρα μετά τη δημοσίευσή της και υπό την ισχύ του ίδιου εφαρμοστέου νομικού πλαισίου.

5. Η Φ.Δ.Α. δεν είναι δεσμευτική για τον φορολογούμενο, ο οποίος δεν έχει υποχρέωση να ακολουθήσει την ερμηνεία που δόθηκε με αυτή.

6. Αν ο φορολογούμενος ακολούθησε Φ.Δ.Α σε ισχύ αναφορικά με τη φορολογική του υποχρέωση, η δήλωσή του δεν θεωρείται ανακριβής ή δεν θεωρείται ότι παρέλειψε να υποβάλει δήλωση, κατά περίπτωση. Το προηγούμενο εδάφιο εφαρμόζεται και στην περίπτωση παύσης ισχύος της Φ.Δ.Α., για το χρονικό διάστημα που αυτή ήταν σε ισχύ.

Δημοσίευση της Φ.Δ.Α.

1. Οι Φ.Δ.Α. δημοσιεύονται στον ιστότοπο της Α.Α.Δ.Ε. ανωνυμοποιημένες ή ψευδωνυμοποιημένες. Η δημοσίευση διενεργείται εντός εξήντα (60) ημερών από την κοινοποίηση της Φ.Δ.Α. στον αιτούντα. Κατόπιν αιτιολογημένου αιτήματος του αιτούντος, η δημοσίευση δύναται να αναβληθεί έως την πραγματοποίηση των εξετασθέντων περιστατικών και πάντως όχι πέραν των δώδεκα (12) μηνών από την έκδοση, όταν η δημοσίευση, παρά την ανωνυμοποίηση ή ψευδωνυμοποίηση, θα αποκάλυπτε σχεδιαζόμενη συναλλαγή.

2. Επί αιτήματος της περ. α) της παρ. 2 του άρθρου 4, η αρμόδια υπηρεσία κρίνει, πριν από τη δημοσίευση, ποιες από τις προσδιορισθείσες από τον αιτούντα πληροφορίες αφορούν εμπορικά, επιχειρηματικά, βιομηχανικά ή επαγγελματικά μυστικά ή εμπορική διαδικασία και δεν δημοσιεύονται. Το κείμενο της Φ.Δ.Α. προς δημοσίευση κοινοποιείται στον αιτούντα δέκα (10) ημέρες πριν από τη δημοσίευση, προκειμένου να υποβάλει τυχόν παρατηρήσεις.

Έναρξη ισχύος- Μεταβατικές διατάξεις

1. Η απόφαση αυτή ισχύει από την 1η Οκτωβρίου 2026 και καταλαμβάνει αιτήσεις που υποβάλλονται από την ημερομηνία αυτή.

2. Μέχρι την έναρξη της παραγωγικής λειτουργίας της ψηφιακής εφαρμογής της παρ. 1 του άρθρου 5, η υποβολή της αίτησης, των δικαιολογητικών και λοιπών εγγράφων, η ενημέρωση για την πορεία της αίτησης και οι σχετικές κοινοποιήσεις πραγματοποιούνται μέσω ηλεκτρονικής αλληλογραφίας στην ηλεκτρονική διεύθυνση ruling@aade.gr και το συνολικό παράβολο υπολογίζεται από τον αιτούντα σύμφωνα με τις κλίμακες του Παραρτήματος και επαληθεύεται από την αρμόδια υπηρεσία σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 7.

Δείτε ολόκληρη την απόφαση με το παράρτημα για την κλίμακα προσδιορισμό του συνολικού παραβόλου εδώ.



comments powered by Disqus
* Παρακαλούμε τα σχόλια να μην είναι σε greeklish. Σχόλια με υβριστικό ή προσβλητικό περιεχόμενο θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.
Φορολογικές Δεσμευτικές Απαντήσεις