Σε συνεργασία με τον Ηλία Χατζηγεωργίου - Φοροτεχνικό, Αντιπρόεδρο Επιτροπής Λογιστών Ε.Ε.Α.
Ο Ιανουάριος έχει φτάσει στα μέσα του, αλλά την εβδομάδα που μας πέρασε μας επιφύλαξε μία όχι και τόσο χειμωνιάτικη εβδομάδα, αφού βάσει θερμοκρασιών περισσότερο άνοιξη ή φθινόπωρο θύμιζε, παρά περίοδο που είμαστε στα μέσα του χειμώνα. Βέβαια, οι μετεωρολόγοι επιφυλάσσονται, υπενθυμίζοντας ότι δεν γίνεται να μην κάνουν την εμφάνιση τους και φέτος τα γερά κρύα, μάλιστα ήδη έχουν προβλέψει για «τούμπα» του καιρού από την Κυριακή και έπειτα.
Τυπικά έως σήμερα 19 Ιανουαρίου ήταν η προθεσμία των αιτήσεων για επιδότηση θέρμανσης μέσω του ρεύματος, αλλά ίσως και λόγω του όχι και τόσο κρύου καιρού παρέμεινε σχετικά «παγωμένο» το ενδιαφέρον του κόσμου για την εν λόγω επιδότηση. Μέχρι σήμερα το πρωί έχουν υποβληθεί λιγότερες από τις μισές αιτήσεις που είχαν εξ αρχής υπολογιστεί. Έτσι, αφού υπάρχει ακόμα χρηματικό απόθεμα για το συγκεκριμένο πρόγραμμα, θεωρείται σχεδόν δεδομένη η παράταση του προγράμματος για έως τις 5 Φεβρουαρίου.
Βέβαια, υπαίτιος για το χαμηλό ενδιαφέρον δεν είναι μόνο ο καιρός, αλλά θεωρούμαι ότι ευθύνονται και οι δύο σημαντικοί κόφτες, που εφαρμόζονται επιπλέον των εισοδηματικών και περιουσιακών κριτηρίων. Οι εν λόγω κόφτες είναι ότι εξαιρούνται του μέτρου όσοι είναι ήδη δικαιούχοι του επιδόματος θέρμανσης άλλων πηγών (π.χ. πετρέλαιο, φυσικό αέριο, κ.λπ.), στους οποίους έχουν εγκριθεί οι αιτήσεις που υπέβαλαν για τη χειμερινή περίοδο 2023-2024, καθώς και όσοι έχουν ενταχθεί στο κοινωνικό τιμολόγιο ρεύματος.
Χαρακτηριστικά, μπορούμε να αναφέρουμε ότι από ερωτήσεις που μας γίνονται από πολίτες και από συναδέλφους αντιλαμβανόμαστε ότι υπάρχει πολύ μεγαλύτερο ενδιαφέρον για το αν θα ξανανοίξουν οι αιτήσεις για το κλασικό επίδομα θέρμανσης, παρά για την επιδότηση ρεύματος για θέρμανση. Είναι αρκετοί αυτοί που δεν πρόλαβαν ή ακόμα χειρότερα δεν αντιλήφθηκαν ότι θα πρέπει να κάνουν αίτηση υπαγωγής έως τις 8 Δεκεμβρίου, ασχέτως αν είχαν ή δεν είχαν αγοράσει πετρέλαιο ή οποιαδήποτε άλλη πληγή θέρμανσης προβλέπονταν στην εγκύκλιο. Λαμβάνοντας υπόψιν και το χαμηλό ενδιαφέρον για την επιδότηση θέρμανσης για ρεύμα, θεωρούμε θα πρέπει να ανοίξει ξανά η συγκεκριμένη εφαρμογή, ειδικά αν υπάρξει περίσσευμα προϋπολογισμού από το έτερο επίδομα. Βέβαια, για ευνόητους λόγους θεωρείται απίθανο να γίνει αυτό έως τις 5 Φεβρουαρίου, που θα παραταθούν οι αιτήσεις για την επιδότηση ρεύματος για θέρμανση.
Στα υπόλοιπα δεδομένα της καθημερινότητας μας, από τις αρχές τους έτους έχει ξεκινήσει μία νέα μόδα γύρω από το ζήτημα των QR Code στα παραστατικά και των POS που ήταν παλιά μόδα που επανήλθε με την αναγκαστική εφαρμογή τους σε άλλα 35 επαγγέλματα. Πολλοί από εμάς γινόμαστε λήπτες ερωτήσεων γύρω από το εν λόγω ζήτημα. Το αν είναι λογιστική εργασία ή όχι είναι ένα άλλο ζήτημα, κατά την άποψη μας δεν είναι και τόσο, αλλά είναι μία διαδικασία που μοιραία κάποια στιγμή έμμεσα ή άμεσα θα κληθούμε να εκφράσουμε άποψη σαν λογιστές της επιχείρησης. Οι ερωτήσεις; Πολλές… Οι παρερμηνείες; Ακόμα περισσότερες, κάτι που συμβαίνει σε οτιδήποτε καινούργιο έρχεται στην ζωή μας, ειδικά αν αυτό γίνεται της μόδας για πολλούς και διάφορους λόγους. Πάμε, όμως, να τα δούμε ένα-ένα αναλυτικά και να ξεκαθαρίσουμε κάποια ζητήματα επ’ αυτών:
QR Code στα παραστατικά
Το ζήτημα ξεκίνησε με την εγκύκλιο Α.1170/2023, που στην παράγραφο 7 αναφέρει ότι στα λογιστικά στοιχεία που εκδίδονται, είτε με τη χρήση προγραμμάτων διαχείρισης επιχειρήσεων (εμπορικό ERP), είτε μέσω της Εφαρμογής Έκδοσης και Διαβίβασης Παραστατικών που είναι προσβάσιμη μέσω του διαδικτυακού τόπου της Α.Α.Δ.Ε. (timologio), καθώς και στα εκδοθέντα παραστατικά της περ. δ' της παρ. 3 του άρθρου 2 από την 1/1/2024 και εφεξής είναι υποχρεωτικό να υπάρχει και δισδιάστατος γραμμωτός κώδικας (QR code), στον οποίο εμπεριέχεται σύνδεσμος για την άμεση πρόσβαση σε ψηφιακή υπηρεσία της ψηφιακής πλατφόρμας myDATA για την άμεση επισκόπηση σε φυλλομετρητή ιστού (browser) είτε της σύνοψης, είτε του συνόλου του παραστατικού, είτε και των δύο, όπως αυτά έχουν διαβιβασθεί. Κατά την επιτυχή διαβίβαση ενός παραστατικού στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA (με τη χρήση μεθόδου SendInvoices), επιστρέφεται κωδικοποιημένο κείμενο το οποίο χρησιμοποιείται από τα προγράμματα διαχείρισης επιχειρήσεων προκειμένου να δημιουργήσουν το QR code (τύπου URL), μέσω του οποίου γίνεται επισκόπηση του παραστατικού.
Τι μας λέει, λοιπόν, η εν λόγω εγκύκλιος; Ότι όσα παραστατικά εκδίδονται μηχανογραφικά θα πρέπει να έχουν και την ειδική σήμανση QR Code που θα οδηγεί στην σελίδα της Α.Α.Δ.Ε. για την σύνοψη του τιμολογίου, ότι έχουν και οι αποδείξεις από τις ταμειακές μηχανές δηλαδή. Δεν τίθεται αν τα παραστατικά αφορούν λιανική ή χονδρική πώληση ή υπηρεσία, δηλαδή δεν τίθεται θέμα αν η συναλλαγή είναι Β2Β ή Β2C, εάν το παραστατικό εκδίδεται μηχανογραφικά πρέπει να έχει τα προαναφερόμενα.
Βέβαια, προς το παρόν υπάρχει περίοδος χάριτος, αφού δεν προβλέπονται πρόστιμα για μη αναγραφή του QR Code στα μηχανογραφημένα παραστατικά, ούτε πρόκειται να προβλεφθούν αναδρομικά, οπότε προς το παρόν υπάρχει ο σχετικός χρόνος για προετοιμασία. Πόσο θα διαρκέσει η περίοδος χάριτος; Δεν το ξέρουμε, αλλά θέλουμε να πιστεύουμε ότι θα είναι αρκετή για πολλούς και διάφορους λόγους, με κυριότερο όλων ότι πρώτα θα πρέπει να βγουν οδηγίες για πάρα πολλά ζητήματα και κυρίως χρονικά πλαίσια. Η σήμανση QR σημαίνει απευθείας διαβίβαση, γιατί αλλιώς δεν θα είχε νόημα η ύπαρξη του. Η απευθείας διαβίβαση, όμως, είναι μία πάρα πολύ μεγάλη κουβέντα, που σηκώνει άπειρες οδηγίες που προς το παρόν δεν υπάρχουν. Δυστυχώς ή ευτυχώς τα ωράρια παραγωγής, διανομής και άλλα πολλά είναι αδύνατον να συμβαδίσουν με αυτά των υπεύθυνων τιμολόγησης, οπότε κάτι θα πρέπει να προβλεφθεί για αυτό. Μην φτάσουμε να περιμένει το φορτηγό τον μηχανογράφο με το πιστόλι στον κρόταφο, για να εκτελέσει το δρομολόγιο του.
Από την άλλη, αρκετοί έχουν παρερμηνεύσει ότι η εφαρμογή του QR Code καταργεί τη δυνατότητα έκδοσης χειρόγραφων παραστατικών ή έκδοσης παραστατικών μέσα από φόρμες που δεν επικοινωνούν με το MyData (word, excel κ.λπ.), ωστόσο κάτι τέτοιο δεν ισχύει. Μάλιστα, ήδη έχουν εμφανιστεί πολλές επιχειρήσεις που «απαιτούν» ηλεκτρονικό τιμολόγιο, κάτι που δεν έχει νομική βάση φυσικά, αλλά έχει την «βάση της αγοράς». Για να ξεκαθαρίσουμε το ζήτημα, δεν υπάρχει, τουλάχιστον προς το παρόν, κατάργηση των χειρόγραφων, άρα αν θέλει κάποιος μπορεί προσωρινά να εξυπηρετείται από αυτά.
Βέβαια, αυτό μπορεί να γίνει όσο δεν προβλέπονται πρόστιμα για εκπρόθεσμη διαβίβαση του παραστατικού εσόδου στο MyData. Όταν, όμως, μπουν σε εφαρμογή τα πρόστιμα προφανώς και δεν μπορεί να γίνεται συζήτηση για εφαρμογή χειρόγραφων, άρα θα πρέπει και οι εναπομείναντες να οργανωθούν μηχανογραφικά. Το αναφέρουμε αυτό για δύο λόγους. Πρώτον, γιατί ο χρόνος χάριτος ακόμα υπάρχει, αλλά σταδιακά αρχίζει να μειώνεται, αφού ήδη με την ψήφιση του Ν.5073/2023 γνωστοποιήθηκαν τα πρόστιμα, τα οποία μέχρι να βγει εγκύκλιος εφαρμογής παραμένουν παγωμένα. Δεύτερον, για να ξεκαθαρίσουμε ότι η διαβίβαση των εσόδων δεν είναι λογιστική εργασία των γραφείων μας, καθώς δεν είναι ούτε συγκεντρωτικές καταστάσεις πελατών- προμηθευτών, αλλά ούτε και Μ.Υ.Φ.. Δεν είναι λίστα συμφωνιών όπως τα προαναφερόμενα, αλλά είναι τιμολόγηση και διαβίβαση αυτής, η οποία θα πρέπει να γίνεται σε πραγματικό χρόνο, κάτι το οποίο φυσικά είναι αδύνατον να γίνεται από ένα λογιστικό γραφείο, άρα είναι ζήτημα της επιχείρησης.
Υποχρεωτική εφαρμογή POS
Και με αυτό το ζήτημα έχει γίνει ο κακός χαμός, ειδικά από όταν προστέθηκαν άλλα 35 επαγγέλματα που θα πρέπει να τα έχουν αναγκαστικά. Ποιοι, όμως, θα πρέπει να τα εγκαταστήσουν αναγκαστικά;
Ξεκινάμε από τον πρώτο και βασικότερο κανόνα που πολλές φορές ξεχνάμε όλοι μας. Το ζήτημα υποχρεωτικής εφαρμογής δεν αφορά τις επιχειρήσεις που δουλεύουν αποκλειστικά Β2Β, ακόμη και αν οι εν λόγω δικαιούχοι πληρωμής διαθέτουν Κ.Α.Δ. που περιλαμβάνεται στην λίστα των υπόχρεων Κ.Α.Δ.. Για παράδειγμα ο «μπλοκάκιας» ελεύθερος επαγγελματίας – λογιστής, δικηγόρος, δημοσιογράφος, μηχανικός, γιατρός κ.ο.κ δεν υποχρεούται να έχει POS. Το ίδιο ισχύει και για όλους τους άλλους τους Κ.Α.Δ., άρα αν η επιχείρηση δεν έχει καμία συναλλαγή με απευθείας καταναλωτή (Β2C), τότε δεν είναι υποχρεωμένη να έχει POS.
Εάν, όμως, έχει έστω και μία συναλλαγή Β2C, τότε χωρίς να τίθεται ζήτημα ύψους συναλλαγών B2C θα πρέπει να εξεταστεί η Κ.Υ.Α. 45231/20-04-2017, η οποία στην τελική της μορφή αναλύει όλους τους δευτεροβάθμιους Κ.Α.Δ. που υποχρεούνται να έχουν POS οι επιχειρήσεις που τους χρησιμοποιούν. Αυτονόητο είναι ότι, η μελέτη γίνεται σε βάθος 4βάθμιας ανάλυσης.
Σε όποιον παραβιάζει την υποχρέωση απόκτησης τερματικού POS και αποδοχή πληρωμών IRIS επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο ύψους 1.500 ευρώ, σε περίπτωση που είναι υπόχρεος να έχει αλλά σε τυχόν έλεγχο διαπιστωθεί ότι δεν διαθέτει. Το ύψος του προστίμου μειώνεται στο ήμισυ αν: α) Ο υπόχρεος εντός τριάντα ημερών από την ημερομηνία κοινοποίησης σε αυτόν της σχετικής πράξης και σε κάθε περίπτωση πριν την άσκηση της ενδικοφανούς προσφυγής της παρ. 4 προβεί σε καταβολή του προστίμου. Η καταβολή αυτή συνεπάγεται την αυτοδίκαιη παραίτηση του υπόχρεου από κάθε δικαίωμα προσβολής ή αμφισβήτησης της πράξης επιβολής προστίμου. β) Ο υπόχρεος εντός τριάντα ημερών από την ημερομηνία υποβολής καταγγελίας ή διενέργειας ελέγχου καταθέσει στην αρμόδια ελεγκτική υπηρεσία αποδεικτικό έγγραφο, από το οποίο προκύπτει η χρήση τερματικού αποδοχής καρτών πληρωμών, μέσων πληρωμής με κάρτα και μέσων πληρωμής με υπηρεσίες άμεσης πληρωμής από λογαριασμό σε λογαριασμό.
Το ερώτημα που επίσης έχει τεθεί είναι το πως οι ελεγκτικές αρχές θα πειστούν ότι δεν υπάρχει B2C συναλλαγή. Η απάντηση είναι πάρα πολύ απλή… Μπορούν άνετα να ελέγξουν τα MyData εσόδων. Το άλλο ερώτημα που τίθεται είναι τι γίνεται με όσες επιχειρήσεις έχουν δηλωμένους «παρκαρισμένους» και αχρησιμοποίητους Κ.Α.Δ. που είναι στην εγκύκλιο, δηλαδή για παράδειγμα έχουν Κ.Α.Δ. λιανικών συναλλαγών τους οποίους δεν χρησιμοποιούν. Εδώ το ζήτημα είναι λιγάκι πολυσύνθετο και το έχουμε αντιμετωπίσει και στην «λογιστική» ζωή και για άλλες περιπτώσεις, βλέπε ταμειακές μηχανές. Κατά την άποψη μας, η καταγραφή ενός Κ.Α.Δ. στο μητρώο μίας επιχείρησης δεν θα πρέπει να σημαίνει ταυτόχρονα ότι η επιχείρηση ασκεί αυτή την δραστηριότητα μόνιμα, βλέπε παραλληλισμό σκοπών νομικού προσώπου με Κ.Α.Φ. εφορίας στην Υ.Μ.Σ.. Ο έλεγχος θα πρέπει να γίνεται στο πραγματικό γεγονός και να μη στέκεται στον τύπο, γιατί αν το κάνει αυτό υπάρχει μεγάλος κίνδυνος άπειρες επιχειρήσεις να φορτώνονται με πρόστιμα γιατί δεν έχουν POS ή ταμειακή μηχανή, πρόστιμα τα οποία φυσικά μπορούν να γίνουν πολύ επίπεδα, άρα να αυξηθούν πολλαπλασιαστικά. Θα πρέπει, λοιπόν, να δοθεί λύση επί του θέματος για να μην έχουμε εκπλήξεις… Μακάρι να ήταν η μόνη λύση που περιμένουμε…
Φυσικά, για την διασύνδεση POS με ταμειακές μηχανές δεν θα αναλύσουμε, αφού και εκεί είμαστε σε νηπιακή κατάσταση πανικού χωρίς οδηγίες και πραγματικό προγραμματισμό, οπότε το θέμα προς το παρόν δεν το αγγίζουμε.
Καλό Σαββατοκύριακο σε όλους…