Ήρθε και πέρασε. Για το καλοκαίρι μιλάμε, τουλάχιστον όσον αφορά το κομμάτι των εποχών. Και μετά το καλοκαίρι τι; Φυσικά οι κυβερνητικές εξαγγελίες της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης (Δ.Ε.Θ.).
Οι τελευταίες πυρκαγιές σίγουρα επέτειναν τις εξαγγελίες και τις υποσχόμενες παροχές. Ας ξεκινήσουμε, λοιπόν, για το τι ακούγονταν δημοσιογραφικά, την Εβδομάδα που πέρασε:
Ασκούντες ατομική επιχειρηματική δραστηριότητα:
Οι παρεμβάσεις που εξετάζονται αφορούν:
1. Το κριτήριο του κύκλου εργασιών, με βάση το οποίο προσαυξάνεται το τεκμαρτό εισόδημα,
2. το κριτήριο του κόστους μισθοδοσίας, το οποίο, ειδικά στις περιπτώσεις ατομικών επιχειρήσεων που απασχολούν προσωπικό με πολλά έτη απασχόλησης, προσαυξάνει σημαντικά το τεκμαρτό εισόδημα,
3. την προοπτική συνυπολογισμού του οικογενειακού εισοδήματος,
4. τροποποιήσεις στη διαδικασία αμφισβήτησης του ελάχιστου τεκμαρτού εισοδήματος και
5. μείωση της επιβάρυνσης που θα προκληθεί λόγω της αναπροσαρμογής του κατώτατου μισθού, ο οποίος αποτελεί τη βάση υπολογισμού του ελάχιστου τεκμαρτού εισοδήματος (το ελάχιστο τεκμαρτό φορολογητέο εισόδημα από 10.920 ευρώ το 2023 ανεβαίνει σε 11.620 ευρώ το 2024).
Τεκμήρια απόκτησης και διατήρησης περιουσιακών στοιχείων:
1. Αλλαγές στον τρόπο υπολογισμού των τεκμηρίων διαβίωσης για κατοικίες, Ι.Χ. αυτοκίνητα και σκάφη αναψυχής,
2. τροποποιήσεις στις διατάξεις για τα ελάχιστα ποσά τεκμηρίων διαβίωσης των 3.000 ευρώ για τους άγαμους και των 5.000 ευρώ για τους έγγαμους ή τους συνάψαντες σύμφωνα συμβίωσης και
3. αλλαγές στον σχηματισμό κεφαλαίου παρελθόντων ετών (πιθανών θα μειωθούν τα έτη πριν από τον κρίσιμο χρόνο που θα λαμβάνονται υπόψη για τον σχηματισμό κεφαλαίου και δεν θα μπορεί κάποιος να αναφερθεί στα συνολικά δια βίου εισοδήματα που απέκτησε).
Από τις σχετικές με τη στήλη ειδήσεις της Εβδομάδας που πέρασε: «Καλάθι του νοικοκυριού: Οι κατηγορίες προϊόντων που εντάσσονται»: Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ η απόφαση 65163/2024, με την οποία τροποποιείται η υπ’ αρ. 75926/25-08-2023 (Β’ 5222) απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και καθορίζονται οι κατηγορίες προϊόντων που εντάσσονται στο «καλάθι του νοικοκυριού», η συχνότητα αποστολής του καταλόγου προϊόντων από τους υπόχρεους, η αρμόδια αρχή ελέγχου, η διαδικασία είσπραξης των προστίμων και λοιπά ειδικότερα ζητήματα για την εφαρμογή του άρθρου 55 του ν. 5045/2023 (Α’ 136). Η ισχύς της παρούσας εκκινεί από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
«Κτηματολόγιο: Σε δημόσια διαβούλευση το νομοσχέδιο του Υπ. Ψηφιακής Διακυβέρνησης»: Ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, κ. Δημήτριος Παπαστεργίου θέτει από σήμερα, Παρασκευή 23 Αυγούστου 2024, σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης με τίτλο: «Ολοκλήρωση της κτηματογράφησης, απλοποίηση διαδικασιών, χρήση τεχνητής νοημοσύνης και διατάξεις για τη λειτουργία του ν.π.δ.δ. «Ελληνικό Κτηματολόγιο», λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης».
Με το εν λόγω σχέδιο νόμου επιχειρείται:
α) η επιτάχυνση της διαδικασίας κτηματογράφησης, για την επίτευξη του στόχου για μετάβαση του συνόλου της χώρας σε καθεστώς λειτουργούντος κτηματολογίου εντός 2025, καθώς και η θέσπιση νέας ψηφιακής διαδικασίας διόρθωσης γεωμετρικών στοιχείων ακινήτων,
β) η απλοποίηση και η επιτάχυνση των διαδικασιών μεταβίβασης ακινήτων, καταχώρισης εγγραπτέων πράξεων και διόρθωσης κτηματολογικών εγγραφών, σε καθεστώς λειτουργούντος κτηματολογίου, για την αποφυγή πολύπλοκων διοικητικών διαδικασιών και πολύχρονων δικαστικών διαμαχών,
γ) η αξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης, καθώς και νέων εφαρμογών, για την περαιτέρω αναβάθμιση των υπηρεσιών που παρέχει το ν.π.δ.δ. «Ελληνικό Κτηματολόγιο»,
δ) η ενίσχυση της επιχειρησιακής αποτελεσματικότητας και αποδοτικότητας στην οργάνωση και λειτουργία του ν.π.δ.δ. «Ελληνικό Κτηματολόγιο».
Στο πλαίσιο αυτό, καλείται να συμμετάσχει στη δημόσια διαβούλευση κάθε κοινωνικός εταίρος και κάθε ενδιαφερόμενος, καταθέτοντας τις προτάσεις του για την όποια βελτίωση των διατάξεων του ανωτέρω νομοθετήματος.
Η διαβούλευση θα διαρκέσει μέχρι την Παρασκευή 6 Σεπτεμβρίου 2024 και ώρα 20:00.
«IRIS: Έως τη Δευτέρα 2 Σεπτεμβρίου η προθεσμία εγγραφής για ελεύθερους επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενους»: Από το Γραφείο Τύπου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση:
Την Δευτέρα 2 Σεπτεμβρίου εκπνέει η προθεσμία που έχουν στη διάθεσή τους οι ελεύθεροι επαγγελματίες και οι αυτοαπασχολούμενοι για τη σύνδεση του επαγγελματικού λογαριασμού τους με το σύστημα άμεσων πληρωμών (στην Ελλάδα αυτή τη στιγμή λειτουργεί το σύστημα IRIS). Μέσα από το σύστημα αυτό επιτρέπεται να δέχονται άμεσες πληρωμές από τους πελάτες τους και να επωφελούνται από τα σημαντικά πλεονεκτήματα που προσφέρει η υπηρεσία όπως σημαντικά μειωμένο ή και καθόλου κόστος προμηθειών καθώς και ταχύτητα στην διεκπεραίωση των συναλλαγών.
Σημειώνεται πως η ΑΑΔΕ προχώρησε σήμερα στην εκ νέου αποστολή μηνύματος προς τους ελεύθερους επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενους ενόψει της εκπνοής της σχετικής προθεσμίας προκειμένου να τους υπενθυμίσει την υποχρέωση ολοκλήρωσης της διαδικασίας.
Έως σήμερα, οι εγγεγραμμένοι στην υπηρεσία ελεύθεροι επαγγελματίες και οι αυτοαπασχολούμενοι ανέρχονται σε 400.000, εκ των οποίων οι 240.000 ενεργοποίησαν το σύστημα άμεσων πληρωμών εντός της φετινής χρονιάς. Μάλιστα, τις τελευταίες εβδομάδες, ο ρυθμός εγγραφής στην υπηρεσία είναι πενταπλάσιος σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα.
Συνολικά 12 τράπεζες παρέχουν πλέον την υπηρεσία: Alpha Bank, Εθνική Τράπεζα, Eurobank, Τράπεζα Πειραιώς, Συνεταιριστική Τράπεζα Ηπείρου, Viva, Optima Bank, Attica Bank, Παγκρήτια Τράπεζα, Συνεταιριστική Τράπεζα Θεσσαλίας, Συνεταιριστική Τράπεζα Καρδίτσας και Συνεταιριστική Τράπεζα Χανίων.
«Περιστολή φαινομένων αθέμιτης κερδοφορίας: Κλιμάκωση των προστίμων - Πλαφόν και σε σχολικά είδη»: Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ η απόφαση 65162/2024, με την οποία τροποποιείται η υπ’ αρ. 72820/10-08-2023 απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης «Περιστολή φαινομένων αθέμιτης κερδοφορίας. Καθορισμός της διαδικασίας ελέγχου και της επιβολής κυρώσεων των παρ. 4 και 5 του άρθρου 54 του ν. 5045/2023 (Α’ 136), κλιμάκωση των προστίμων, εξειδίκευση των κατηγοριών των αγαθών που είναι απαραίτητα για τη διατροφή και τη διαβίωση των καταναλωτών και άλλες λεπτομέρειες που αφορούν στην εφαρμογή του ιδίου άρθρου» (Β’ 5058) και ειδικότερα, του άρθρου 6 όπου διορθώνονται σφάλματα επί των ημερομηνιών αναφοράς και του άρθρου 7 όπου τροποποιείται ο εκεί αναφερόμενος πίνακας με την προσθήκη κατηγοριών σχολικών ειδών, λόγω της αυξημένης εποχικής ζήτησης.
«e-ΕΦΚΑ: Η εγκύκλιος για τη ρύθμιση και την αναστολή ασφαλιστικών εισφορών για πληγέντες από τις πυρκαγιές της Αττικής»: Δημοσιεύθηκε η εγκύκλιος 1161043/2024 του e-ΕΦΚΑ, σύμφωνα με την οποία στα πλαίσια στήριξης, ανακούφισης και διευκόλυνσης των επιχειρήσεων, εργοδοτών ή μη μισθωτών ασφαλισμένων, ενεργοποιούνται οι ως άνω σχετικές πάγιες διατάξεις, σύμφωνα με τις οποίες μπορεί να αναστέλλεται η καταβολή των τρεχουσών ασφαλιστικών εισφορών και να ρυθμίζονται οι καθυστερούμενες κάθε είδους ασφαλιστικές εισφορές επιχειρήσεων, εργοδοτών και μη μισθωτών ασφαλισμένων, που διατηρούν επαγγελματική εγκατάσταση ή ασκούν δραστηριότητα σε πληγείσες από θεομηνίες ή άλλες φυσικές καταστροφές.
Με την Δ.15/Δ’/42878/19.08.2024 (Φ.Ε.Κ. Β’ 4746) απόφαση του Υφυπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης «Ρύθμιση και αναστολή ασφαλιστικών εισφορών, για πληγέντες από τις πυρκαγιές που εκδηλώθηκαν από την 11 η έως την 13 η Αυγούστου 2024 σε περιοχές της Περιφέρειας Αττικής», ορίζονται τα κάτωθι:..
Β. Αναστολή καταβολής και ρύθμιση ασφαλιστικών εισφορών (άρθρο 2)
Πάσης φύσεως ασφαλιστικές εισφορές, τρέχουσες και καθυστερούμενες, που οφείλονται από τα πρόσωπα του άρθρου 1, προς τον e-Ε.Φ.Κ.Α., ρυθμίζονται ως εξής:
α) Οι καθυστερούμενες ασφαλιστικές εισφορές προς τον e-Ε.Φ.Κ.Α., μέχρι την 1η Σεπτεμβρίου 2024 (αναγόμενες έως και την μισθολογική περίοδο Ιουλίου 2024), μαζί με τα πρόσθετα τέλη, τόκους και λοιπές προσαυξήσεις της ίδιας ημερομηνίας, κεφαλαιοποιούνται.
β) Αναστέλλεται για έξι (6) μήνες, αρχής γενομένης από την 1η Σεπτεμβρίου 2024, η καταβολή των τρεχουσών ασφαλιστικών εισφορών μισθολογικής περιόδου Αυγούστου 2024 έως και Ιανουαρίου 2025, περιλαμβανομένων όσων καθίστανται απαιτητές μετά την ημερομηνία αυτή, προς τον e-Ε.Φ.Κ.Α. καθώς και τυχόν δόσεων οφειλής που έχουν προκύψει για μη μισθωτούς από εκκαθαρίσεις ασφαλιστικών εισφορών ή δόσεων από υπαγωγή σε άλλη ρύθμιση καθυστερούμενων ασφαλιστικών εισφορών, των οποίων η προθεσμία καταβολής λήγει εντός του διαστήματος αναστολής. Κατά το χρονικό διάστημα αναστολής δεν υπολογίζονται πρόσθετα τέλη, τόκοι και λοιπές προσαυξήσεις και επιβαρύνσεις.
Σε περίπτωση παράλληλης απασχόλησης, η καταβολή τυχόν ασφαλιστικών εισφορών που προσδιορίζονται κατ' εφαρμογή του άρθρου 36 του ν. 4387/2016 (Α' 85), όπως αυτό αντικαταστάθηκε με το άρθρο 32 του ν. 4670/2020 (Α' 43), των οποίων η προθεσμία καταβολής λήγει εντός του ανωτέρω διαστήματος αναστολής, αναστέλλεται σύμφωνα με τα ανωτέρω.
Σε περίπτωση που σε βάρος των προσώπων του άρθρου 1 καταλογιστούν εισφορές που ανάγονται σε απασχόληση χρονικής περιόδου μέχρι το τέλος της περιόδου αναστολής καταβολής των τρεχουσών ασφαλιστικών εισφορών, οι οποίες θα προκύψουν από καταγγελία ή από διαφορές εισφορών κατά τον τακτικό έλεγχο, αναστέλλεται η καταβολή των καταλογισθείσων εισφορών σύμφωνα με τα ανωτέρω. Για τις περιπτώσεις αυτές, η αίτηση για υπαγωγή στο διακανονισμό μπορεί να υποβληθεί, μέχρι και το τέλος του μήνα λήξης καταβολής της τελευταίας εκ των δόσεων, όπως αυτές προσδιορίζονται για κάθε επιχείρηση, εργοδότη ή ασφαλισμένο, με βάση τα προβλεπόμενα από το εδάφιο β' της περ. γ της παρ. 1 του άρθρου 8 του ν. 2256/1994, όπως αντικαταστάθηκε με την παρ. 2 του άρθρου 4 του ν. 2556/1997, με την προϋπόθεση καταβολής όλων των απαιτητών δόσεων μετά των αναλογούντων πρόσθετων τελών εκπρόθεσμης καταβολής.
γ) Οι ασφαλιστικές εισφορές των περιπτώσεων α' και β' εξοφλούνται, κατ' επιλογή του οφειλέτη, σε δώδεκα (12) έως και είκοσι τέσσερις (24) ισόποσες μηνιαίες δόσεις, αρχής γενομένης από την πρώτη του επόμενου μήνα κατά τον οποίο έληξε η ανωτέρω αναστολή. Το ελάχιστο ποσό μηνιαίας δόσης της ρύθμισης ορίζεται σε πενήντα (50) ευρώ.
Γ. Υπαγωγή στη ρύθμιση και συνέπειες αυτής (παρ. 2 άρθρο 2, άρθρο 3)
Προκειμένου να τύχουν των ρυθμίσεων τα πρόσωπα του άρθρου 1 της κοινοποιούμενης Υ.Α., πρέπει να υποβάλλουν σχετική αίτηση στο Κ.Ε.Α.Ο. Η αίτηση μπορεί να υποβληθεί εντός του εξαμήνου της αναστολής, ήτοι μέχρι την 28η Φεβρουαρίου 2025.
Τα πρόσωπα του άρθρου 1 τα οποία, κατόπιν αίτησεώς τους υπάγονται στην εν λόγω ρύθμιση, τόσο κατά το διάστημα της αναστολής, όσο και κατά το διάστημα της καταβολής των δόσεων και εφόσον τηρούν τους όρους της ρύθμισης, είναι ασφαλιστικά ενήμερα.
Εφόσον τηρούνται οι όροι της ρύθμισης τόσο κατά το διάστημα της αναστολής όσο και κατά το διάστημα της καταβολής των δόσεων:
α) Αναστέλλεται η διαδικασία λήψης αναγκαστικών μέτρων, ενώ διατηρούνται οι κατασχέσεις και υποθήκες που έχουν επιβληθεί. Για κατασχέσεις εις χείρας τρίτων που έχουν επιβληθεί έως την ημερομηνία υπαγωγής στη ρύθμιση του παρόντος, το μέτρο της κατάσχεσης αίρεται με την υπαγωγή του οφειλέτη στη ρύθμιση, κατόπιν σχετικού αιτήματος, τα αποδιδόμενα ποσά από κατασχέσεις εις χείρας τρίτων πριν την υπαγωγή στη ρύθμιση του παρόντος, λαμβάνονται υπόψη για την κάλυψη τρεχουσών δόσεων της ρύθμισης.
β) Αναστέλλεται η ποινική δίωξη για παραβάσεις του α.ν. 86/1967, αναστέλλεται η παραγραφή του ποινικού αδικήματος, κατά παρέκκλιση των χρονικών περιορισμών του άρθρου 113 του Ποινικού Κώδικα, εξαλείφεται το αξιόποινο σε περίπτωση ολοσχερούς εξόφλησης και αναβάλλεται η εκτέλεση της καταγνωσθείσας ποινής ή διακόπτεται η αρξάμενη εκτέλεση αυτής, η οποία τελικά εξαλείφεται σε περίπτωση ολοσχερούς εξόφλησης.
γ) Οι κατατεθείσες εγγυητικές επιστολές για ρύθμιση της οφειλής επιστρέφονται, διατηρούνται δε οι κατατεθείσες για άλλους λόγους ή αντικαθίστανται με νέες, που θα καλύπτουν τις δόσεις της παρούσας ρύθμισης.
Δ. Απώλεια της ρύθμισης (άρθρο 4)
Η μη καταβολή δύο (2) δόσεων της ρύθμισης του άρθρου 2 της Υ.Α., συνεπάγεται την απώλεια αυτής και επιφέρει τις κάτωθι συνέπειες: α) Την απώλεια των ευεργετημάτων της ρύθμισης,
β) Τη μετατροπή ως άμεσα απαιτητού του συνόλου του υπολοίπου της οφειλής και των προηγούμενων τόκων, πρόσθετων τελών και προσαυξήσεων,
γ) Την επιδίωξη της είσπραξης της οφειλής με όλα τα προβλεπόμενα από την κείμενη νομοθεσία μέσα.
Ε. Επισημάνσεις
- Οφειλέτης που τηρεί οποιαδήποτε ρύθμιση ευνοϊκού καθεστώτος, δύναται κατόπιν αιτήματός του, να ενταχθεί και στη ρύθμιση λόγω φυσικών καταστροφών, χωρίς να οδηγείται σε απώλεια η ευνοϊκή ρύθμιση.
- Δεν υπάγονται στην παρούσα ρύθμιση οφειλόμενες ασφαλιστικές εισφορές από αναγνωρίσεις χρόνων ασφάλισης.
«ΑΑΔΕ: Νέες διαδικασίες για οχήματα στις Υπηρεσίες Φορολογικής Εξυπηρέτησης»: Με νέες διαδικασίες εμπλουτίζονται οι Υπηρεσίες Φορολογικής Εξυπηρέτησης, όπου οι φορολογούμενοι εξυπηρετούνται πλέον και για τα οχήματά τους, σύμφωνα με απόφαση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, Γιώργου Πιτσιλή.
Ειδικότερα, στις περιπτώσεις που δεν είναι δυνατή η χρήση ψηφιακών μέσων, οι πολίτες μπορούν να απευθύνονται στις Υπηρεσίες Φορολογικής Εξυπηρέτησης, για την:
- έκδοση βεβαίωσης περί μη οφειλής τελών κυκλοφορίας οχημάτων
- χορήγηση άδειας προσωρινής κυκλοφορίας οχημάτων (Μ)
Επισημαίνεται ότι οι ανωτέρω αρμοδιότητες εξακολουθούν να ασκούνται παράλληλα και από το Κέντρο Φορολογικών Διαδικασιών και Εξυπηρέτησης (ΚΕΦΟΔΕ).
Υπενθυμίζουμε ότι στις Υπηρεσίες Φορολογικής Εξυπηρέτησης παρέχονται επίσης υπηρεσίες:
- παραλαβής κλειδαρίθμου και ΑΦΜ (για τις περιπτώσεις που οι φορολογούμενοι επιλέγουν την ταυτοποίηση με αυτοπρόσωπη παρουσία),
- εξυπηρέτησης/καθοδήγησης των φορολογούμενων στη χρήση των ψηφιακών υπηρεσιών της ΑΑΔΕ,
- διαχείρισης θεμάτων σχετικά με την ακινησία των οχημάτων (επιβατικών και δίκυκλων ΙΧ), όπως παραλαβή δήλωσης ακινησίας σε περίπτωση οχημάτων αποβιωσάντων, άρση ακινησίας, διαβίβαση άδειας και πινακίδων για διαγραφή οχημάτων, καταχώρηση αναγκαστικών ακινησιών,
- υποβολής αιτήματος, εκ μέρους του φορολογούμενου, στην πλατφόρμα «Τα Αιτήματά μου», κατόπιν ταυτοποίησης και έγγραφης συναίνεσής του.
Η εξυπηρέτηση των φορολογούμενων στις Υπηρεσίες Φορολογικής Εξυπηρέτησης γίνεται με:
- ραντεβού, που κλείνουν ψηφιακά στην εφαρμογή «Τα Ραντεβού μου» μέσα από την ψηφιακή πύλη myAADE (myaade.gov.gr) ή μέσω της εφαρμογής για κινητές συσκευές myAADEapp,
- φυσική παρουσία.
«Αναδρομικά 2022: Σε λειτουργία η εφαρμογή»: Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, σε λειτουργία είναι η εφαρμογή για τα αναδρομικά αποδοχών και συντάξεων 2022.
Από την αρθρογραφία της Εβδομάδας που πέρασε, κ. Γιώργος Δαλιάνης, Διευθύνων Σύμβουλος της Artion Α.Ε. & ιδρυτής του Ομίλου Artion, Οικονομολόγος – Φοροτεχνικός και «Συναλλαγές άνω των 500 ευρώ και τεχνητή διευθέτηση»: Σύμφωνα με τον αρθρογράφο «Σε πρόσφατη απόφαση της Δ.Ε.Δ. (υπ’ αριθ. 796/2024 Αθήνα) διαπιστώθηκε από τις φορολογικές αρχές ότι, η προσφεύγουσα λάμβανε περισσότερα του ενός φορολογικά στοιχεία από τον ίδιο προμηθευτή κατά την ιδία μέρα, με καθαρή αξία μικρότερη των 500€, αθροιστικά, όμως, με συνολική καθαρή αξία μεγαλύτερη του ορίου των 500€, προϋπόθεση για την εξόφληση τους με τη χρήση τραπεζικού μέσου. Παρατηρήθηκε δε ότι, τα φορολογικά στοιχεία έφεραν συνεχόμενη αρίθμηση, είχαν εκδοθεί την ιδία ημερομηνία και προήλθαν από τον ίδιο προμηθευτή. Ο έλεγχος έκρινε ότι επρόκειτο για ενιαίες συναλλαγές αξίας άνω των 500,00 € έκαστη, οι οποίες είχαν κατατμηθεί σε μικρότερες, έτσι ώστε καμία από αυτές να μην υπερβαίνει το όριο των 500,00€. Αυτό σύμφωνα με την κρίση του ελέγχου συνέστησε τεχνητή διευθέτηση και έγινε προκειμένου να υπάρξει νομιμοφανής εξόφληση των ληφθέντων φορολογικών στοιχείων, καταστρατηγώντας έτσι τις διατάξεις του άρθρου 23 του Ν. 4172/2013 (Κ.Φ.Ε.) και της ΠΟΛ.1216/1-10-2014, οι οποίες ορίζουν ότι δεν εκπίπτουν από τα ακαθάριστα έσοδα των επιχειρήσεων οι αγορές, δαπάνες, κ.λπ., εφόσον η εξόφλησή τους δεν έχει πραγματοποιηθεί με τη χρήση ηλεκτρονικού μέσου πληρωμής ή μέσω παρόχου υπηρεσιών πληρωμών.
Με βάση τα ανωτέρω, η Δ.Ε.Δ. έκρινε ότι: «Ο έλεγχος διαπίστωσε για τα προαναφερόμενα φορολογικά στοιχεία την καταχρηστική πρακτική κατακερματισμού των συναλλαγών και διάσπασης του συνολικού τιμήματος σε ποσά μικρότερα των 500,00€, η οποία πρακτική στόχευε στον περιορισμό της υποχρέωσης για εξόφληση με χρήση τραπεζικού μέσου πληρωμής. (…) ο έλεγχος ορθώς διαπίστωσε ότι τα ανωτέρω τιμολόγια συνιστούν μία συναλλαγή, ενώ δεν προσκομίστηκαν στοιχεία που να τεκμηριώνουν ότι πραγματοποιήθηκαν περισσότερες από μία διακινήσεις ανά ημέρα κι επομένως ο σχετικός με τις αγορές ισχυρισμός της προσφεύγουσας απορρίπτεται ως αβάσιμος».
Όπως έχει αποτυπωθεί και στην εγκύκλιο ΠΟΛ.1216/2014: «Η μη εξόφληση των ως άνω δαπανών (άνω των 500 ευρώ) με τη χρήση τραπεζικού μέσου πληρωμής δεν συνιστά, από μόνη της, εικονικότητα ως προς τη συναλλαγή και δεν έχει ως αποτέλεσμα τον προσδιορισμό του εισοδήματος σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 28 του ιδίου νόμου, εφόσον δεν συντρέχουν και άλλοι λόγοι».
Σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει η επιχείρηση να επικαλεστεί συγκεκριμένους βάσιμους λόγους, που να αιτιολογούν την έκδοση περισσοτέρων παραστατικών που αθροιστικά υπερβαίνουν το ποσό των 500 ευρώ, προκειμένου να γίνει αποδεκτή από την φορολογική αρχή η έκπτωση των δαπανών αυτών, ακόμη και να έχουν εξοφληθεί με μετρητά.
Βλέπουμε, λοιπόν, ότι οι φορολογικές αρχές έχουν την δυνατότητα να καταφεύγουν στην εφαρμογή του άρθρου 39 (τεχνητή διευθέτηση) του Κώδικα Φορολογικής διαδικασίας (Ν. 5104/2024) σχεδόν σε κάθε περίπτωση κατά την οποία κρίνουν ότι ο φορολογούμενος απέκτησε κάποιο φορολογικό πλεονέκτημα (στην προκειμένη περίπτωση η αποφυγή χρήσης τραπεζικού μέσου), παρακάμπτοντας εμμέσως την κείμενη φορολογική νομοθεσία μέσω ενός φορολογικού χειρισμού που στερείται εμπορικού χαρακτήρα ή εν γένει ουσίας και εξυπηρετεί ως μοναδικό σκοπό την αποφυγή εφαρμογής συγκεκριμένων φορολογικών διατάξεων. Τέλος, υπενθυμίζουμε ότι ο ευρωπαϊκός κανόνας που έχει τεθεί για την χρήση μετρητών εντός των κρατών-μελών είναι το ανώτατο όριο των 10.000 ευρώ, στο πλαίσιο μιας νομοθεσίας κατά της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες, ενώ η Ελλάδα έχει υιοθετήσει πολύ αυστηρότερο όριο.».
κ. Γιάννης Καρούζος, Δικηγόρος, Εργατολόγος και «Τι είναι η άκυρη σύμβαση εργασίας – πώς λύνεται – τι συμβαίνει αν εργαζόμενος με άκυρη σύμβαση εργασίας υποστεί εργατικό ατύχημα;»: Σύμφωνα με τον αρθρογράφο «Η άκυρη σύμβαση εργασίας, είναι γεγονός ότι δεν δημιουργεί δέσμευση για το μέλλον και κάθε μέρος μπορεί οποιαδήποτε στιγμή να θέσει τέλος σε αυτήν. Σε περίπτωση άκυρης σύμβασης εργασίας αορίστου χρόνου που λύνεται μονομερώς από τον εργοδότη, πρέπει να καταβληθεί από εκείνον η νόμιμη προβλεπόμενη αποζημίωση. Ο Ν.3198/1955, επεκτείνει την προστασία του Ν.2112/1920 και του β.δ 16/18.7.1920 και στις άκυρες συμβάσεις εργασίας. Ειδικά για το ζήτημα της αποζημίωσης, σε επίπεδο Ανωτάτου Ακυρωτικού, έχει κριθεί ότι η επέκταση της ως άνω προστασίας αποσκοπεί «εις την εξασφάλισιν των στοιχειωδών μέσων συντηρήσεως του μισθωτού μέχρις ανευρέσεως υπ’ αυτού νέας εργασίας, συνιστά μέτρον προνοίας, συγγενές προς τα λοιπά τοιαύτα, άτινα, ως αποβλέποντα εις την προστασίαν του εργαζομένου, προσήκουσιν εις αυτόν τόσον εφ’ όσον τελεί υπό έγκυρον σύμβασιν εργασίας, όσον και εφ’ όσον τελεί υπό απλήν σχέσιν εργασίας».
Άλλη μια εργασιακή Εβδομάδα πέρασε και μαζί της και το καλοκαίρι, οι διακοπές και όλα τα σχετικά, τουλάχιστον για το συντριπτικά μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού της χώρας. Ο Σεπτέμβρης που ξεκινάει την Εβδομάδα που έρχεται είναι μήνας κυβερνητικών ανακοινώσεων ελέω Δ.Ε.Θ. και «παρέλασης» του συνόλου του πολιτικού κόσμου από την Συμπρωτεύουσα. Βέβαια, από την άλλη μεριά, η Α.Α.Δ.Ε. ποτέ δεν εφησυχάζει, δεδομένου ότι από τα στοιχεία της προκύπτει ότι το τελευταίο έτος καταγράφεται αύξηση των μεγάλων οφειλετών με χρέη άνω του 1 εκατ. ευρώ και ήδη έχουν ληφθεί μέτρα προκειμένου να διαπιστωθεί εάν έχουν περιουσιακά στοιχεία και πώς διακινούν τυχόν χρήμα που διαθέτουν, καθώς από τα επίσημα κανάλια (τράπεζες) δεν προκύπτουν στις περισσότερες περιπτώσεις. Όσον αφορά τις ρυθμίσεις, 5,5 δισ. ευρώ οφειλών έχουν ρυθμίσει οι φορολογούμενοι που έχουν χρέη στη φορολογική διοίκηση, τη στιγμή που το συνολικό ληξιπρόθεσμο υπόλοιπο υπερβαίνει τα 107 δισ. ευρώ, ενώ αυτά των Ταμείων τα 48 δισ. ευρώ. 608.000 φορολογούμενοι και επιχειρήσεις έχουν 850.625 ενεργές ρυθμίσεις. Αν και οι αριθμοί δείχνουν ικανοποιητικοί, οι ρυθμισμένες οφειλές συνήθως αφορούν μικρά χρέη έως 10.000 ευρώ. Με βάση τα ανωτέρω στοιχεία, αποφασίστηκε να δημιουργηθεί σχετική πλατφόρμα της Ανεξάρτητης Αρχής Πιστοληπτικής Αξιολόγησης. Κάθε ενδιαφερόμενος πολίτης, επιχείρηση και φορέας δημόσιου ή ιδιωτικού τομέα θα μπορούν κατόπιν αιτήσεώς τους να λαμβάνουν δωρεάν από την πλατφόρμα την πιστοληπτική τους βαθμολόγηση, η οποία θα αποτελεί τη βάση για ευκαιρίες νέας χρηματοδότησης.
Αν και η μισή γεωγραφικά Ελλάδα θα έχει ένα ταραχώδες καιρικά τριήμερο, για όσους επιστρέψατε και για όσους συνεχίζουν τις διακοπές τους ακόμα, να έχετε ένα ΚΑΛΟ ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ.