Σύμφωνα με το άρθρο 871 του A.K., με τη σύμβαση του συμβιβασμού, οι συμβαλλόμενοι διαλύουν με αμοιβαίες υποχωρήσεις έριδα αυτών ή αβεβαιότητα για κάποια έννομη σχέση.
Οι αποζημιώσεις κατά κανόνα
επιβαρυνόταν με χαρτόσημο και ΟΓΑ (άρθρο 13 παρ.3 Κ.Ν.Τ.Χ.) όταν βρίσκονται εκτός πεδίου εφαρμογής του ΦΠΑ.
Σύμφωνα με τη βασική αρχή της τυπικότητας που διέπει τα τέλη χαρτοσήμου, για την υπαγωγή σε τέλος χαρτοσήμου της σύμβασης του συμβιβασμού απαιτείται έγγραφο. Σε περίπτωση προφορικής κατάρτισης συμβιβασμού δεν τίθεται θέμα οφειλής τέλους χαρτοσήμου. Εξάλλου,
σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 12 του N.Δ. 3717/1957, έγγραφο συμβιβασμού μπορεί να αποτελέσει και η εγγραφή στα βιβλία των επιτηδευματιών από την οποία αποδεικνύεται η κατάρτιση αυτού.
Σύμφωνα με το
>Ν. 5135/16.9.2024 (
Κωδικοποιημένος σύμφωνα με το Ν.5162/2025) με θέμα «Ψηφιακό τέλος συναλλαγής και άλλες διατάξεις», ορίζεται ότι:
«
Άρθρο 1 ΣκοπόςΣκοπός του παρόντος είναι η αντικατάσταση του τέλους χαρτοσήμου με φόρο επί των συναλλαγών που θα είναι προβλέψιμος ως προς τις περιπτώσεις εφαρμογής και διαφανής ως προς τη διαδικασία βεβαίωσης και είσπραξής του.
Άρθρο 2 Αντικείμενο γ)
καταργείται το από 28.7.1931 π.δ. «Περί κώδικος των νόμων περί τελών χαρτοσήμου» (Α΄ 239), καθώς και όλες οι ειδικότερες διατάξεις που προβλέπουν την επιβολή τέλους χαρτοσήμου σε διάφορες συναλλαγές, και καταργείται στο εξής το τέλος χαρτοσήμου…
Άρθρο 15 Συμβιβασμός 1.
Επιβάλλεται Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής επί συμβάσεων συμβιβασμού του άρθρου 871 του Αστικού Κώδικα (π.δ. 456/1984, Α΄ 164),
με συντελεστή δύο κόμμα σαράντα τοις εκατό (2,40%) επί του συμφωνούμενου ποσού, όταν με τη σύμβαση συμφωνείται χρηματικό ποσό που ο ένας συναλλασσόμενος οφείλει στον έτερο, στο πλαίσιο συμβιβαστικής επίλυσης της διαφοράς, εφόσον:
α) τα συναλλασσόμενα μέρη ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα και ο συμβιβασμός γίνεται στο πλαίσιο αυτής, ή
β)
τουλάχιστον ένας από τους συναλλασσόμενους είναι κεφαλαιουχική ή προσωπική εταιρεία που συστάθηκε στην ημεδαπή ή την αλλοδαπή. Σε διαφορετική περίπτωση, εφαρμόζεται συντελεστής τρία κόμμα εξήντα τοις εκατό (3,60%).
2. Υποκείμενος στο Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής επί της σύμβασης της παρ. 1 και υπόχρεος για την απόδοσή του είναι ο οφειλέτης της συμβιβαζόμενης απαίτησης…» [σ.σ δείτε σήμερα τις σχετικές διατάξεις του Ν.5177/2025].
Σύμφωνα με την παρ. 3.1.2 της
>ΠΟΛ.1003/31.12.2014, (Παροχή οδηγιών για την εφαρμογή των διατάξεων του N. 4308/2014 (ΦΕΚ Α΄ 251) περί των Ελληνικών Λογιστικών Προτύπων, συναφείς ρυθμίσεις και άλλες διατάξεις), ενδεικτικά παραδείγματα λογιστικών αρχείων, πέραν των τιμολογίων, αποδείξεων λιανικής κ.α.,
είναι και οι παντός είδους συμβάσεις στις οποίες υπεισέρχεται η οντότητα στα πλαίσια της λειτουργίας της, καθώς και τα έγγραφα συντασσόμενα για κάλυψη υποχρεώσεων που προκύπτουν από τη φορολογική (π.χ. δηλώσεις Φ.Π.Α) ή άλλη νομοθεσία.
Με βάση τα ανωτέρω και τα ερωτήματά σας, θεωρούμε ότι:
1. Επιβάλλεται Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής επί συμβάσεων συμβιβασμού του άρθρου 871 του Αστικού Κώδικα (π.δ. 456/1984, Α΄ 164), με συντελεστή δύο κόμμα σαράντα τοις εκατό (2,40%) επί του συμφωνούμενου ποσού, όταν με τη σύμβαση συμφωνείται χρηματικό ποσό που ο ένας συναλλασσόμενος οφείλει στον έτερο, στο πλαίσιο συμβιβαστικής επίλυσης της διαφοράς, εφόσον τα συναλλασσόμενα μέρη ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα και ο συμβιβασμός γίνεται στο πλαίσιο αυτής. (άρθρο 15 Ν. 5135/16.9.2024).
2. Ο ποιο πάνω συντελεστής εφαρμόζεται όταν τουλάχιστον ένας από τους συναλλασσόμενους είναι κεφαλαιουχική ή προσωπική εταιρεία που συστάθηκε στην ημεδαπή ή την αλλοδαπή. Σε διαφορετική περίπτωση, εφαρμόζεται συντελεστής τρία κόμμα εξήντα τοις εκατό (3,60%).
3. Οι συμβιβασμοί κατά κανόνα επιβαρύνονται με Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής (άρθρο 15 Ν. 5135/16.9.2024 και πλέον άρθρο 14 Ν.5177/2025) και βρίσκονται εκτός πεδίου εφαρμογής του ΦΠΑ.
4. Ο ν. 5135/2024 επιβάλλει Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής μόνο στις πράξεις και συναλλαγές που κατονομάζονται ρητά στα άρθρα 7 έως 30 του νόμου. Η επιδίκαση δικαστικής δαπάνης είναι παρεπόμενη διάταξη δικαστικής απόφασης, η οποία επιβάλλεται εκ του νόμου (άρθρα 173 επ. Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας). Στον ν. 5135/2024 υπάρχει ειδική πρόβλεψη μόνο για
τους τόκους που επιδικάζονται με δικαστική απόφαση, οι οποίοι υπάγονται σε Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής με συντελεστή 3,60%. Αντίστοιχη διάταξη
για τη δικαστική δαπάνη δεν υπάρχει.