Σύμφωνα με την
>ΠΟΛ. 1219/6.10.2014 εγκύκλιο διαταγή με θέμα «Φορολογική μεταχείριση παροχών σε είδος του άρθρου 13 του
> > > > > > >N. 4172/2013», μεταξύ των άλλων ορίζεται ότι:
«Με τις διατάξεις της παρ.1 του άρθρου 12 του
> > > > > > >N.4172/2013 ορίζεται ότι το ακαθάριστο εισόδημα από μισθωτή εργασία και συντάξεις περιλαμβάνει τα πάσης φύσεως εισοδήματα σε χρήμα ή σε είδος που αποκτώνται στο πλαίσιο υφιστάμενης, παρελθούσας ή μελλοντικής εργασιακής σχέσης.
Με τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 12 του
> > > > > > >N.4172/2013 ορίζονται περιπτώσεις, για τις οποίες θεωρείται ότι υφίσταται εργασιακή σχέση, και κατά συνέπεια το εισόδημα που αποκτάται από τα πρόσωπα των περιπτώσεων αυτών θεωρείται ως εισόδημα από μισθωτή εργασία και συντάξεις.
Περαιτέρω, με τις διατάξεις του άρθρου 13
> > > > > > >N.4172/2013 προσδιορίζονται οι παροχές σε είδος που λαμβάνει ένας εργαζόμενος ή συγγενικό του πρόσωπο ή κατά περίπτωση όπου ρητά προβλέπεται στο νόμο
ένας εταίρος ή μέτοχος
και οι οποίες συνυπολογίζονται στο φορολογητέο εισόδημα από μισθωτή εργασία και συντάξεις. Ειδικότερα, επί του άρθρου 13 του
> > > > > > >N.4172/2013 και με δεδομένο ότι, όταν μία παροχή δίνεται αποδεδειγμένα για την εκτέλεση εργασίας, δεν θεωρείται εισόδημα από μισθωτή εργασία, σας γνωρίζουμε τα ακόλουθα::…
Στην έννοια των παροχών σε είδος που φορολογούνται ως εισόδημα από μισθωτή εργασία εντάσσεται κάθε παροχή σε είδος που χορηγείται στο μισθωτό, με εξαίρεση τις παροχές που αποβλέπουν αποκλειστικά στην κάλυψη δαπανών ή αποκατάσταση ζημιών του φυσικού προσώπου στα πλαίσια της εργασιακής του σχέσης και κατά την εκτέλεση της εργασίας του, όπως ορίζεται στο άρθρο 12 παρ. 2
> > > > > > >N.4172/2013, οι οποίες ως εκ του είδους τους, βαρύνουν τον εργοδότη, οπότε στην τελευταία αυτή περίπτωση η παροχή αυτή δεν έχει τα εννοιολογικά χαρακτηριστικά του εισοδήματος…
5. Με την παράγραφο 5 του άρθρου 13 του
> > > > > > >N.4172/2013ορίζεται ότι παροχή σε είδος είναι και η αγοραία αξία από την παραχώρηση κατοικίας σε εργαζόμενο ήεταίρο ή μέτοχο από φυσικό πρόσωπο ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα για οποιοδήποτε χρονικό διάστημα εντός του φορολογικού έτους.
Η παροχή αυτή αποτιμάται στο ποσό του μισθώματος πουκαταβάλλεται απευθείας από τον εργοδότη προς τον εκμισθωτή της παραχωρούμενης κατοικίας,
ενώ στην περίπτωση που η προς παραχώρηση κατοικία ανήκει στον εργοδότη, η παροχή σε είδος αποτιμάται σε ποσοστό 3% επί της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου.
Η ανωτέρω διάταξη δεν καταλαμβάνει τις κάτωθι περιπτώσεις:...
β)
Την παροχή καταλύματος (οικίας) σε εργαζόμενους, εταίρους ή μετόχους από φυσικό πρόσωπο ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα λόγω πρόσκαιρης μετακίνησής αυτών σε υποκαταστήματα ή εργοτάξια ή λοιπές επαγγελματικές εγκαταστάσεις του εργοδότη στα πλαίσια της εργασίας τους (ενδεικτικά αναφέρεται η περίπτωση όπου ο εργοδότης διατηρεί οικία εκτός της έδρας της επιχείρησής του για τις ανάγκες προσωρινής διαμονής - π.χ. μία εβδομάδα, ένας μήνας - των εργαζομένων που χρειάζεται να μεταβούν προσωρινά εκτός έδρας για τις ανάγκες της επιχείρησης του εργοδότη)».
Τέλος, σύμφωνα με την ΠΟΛ. 1113/2.6.2015 εγκύκλιο διαταγή με θέμα την «Κοινοποίηση των διατάξεων των άρθρων 22, 22Α και 23 του N . 4172/2013 (ΦΕΚ 167Α΄)», ορίζεται ότι:
«Διευκρινίζεται ότι όποια δαπάνη έχει χαρακτηρισθεί ως παροχή σε είδος με βάση το
άρθρο 13 του Ν. 4172/2013 (
ΠΟΛ. 1219/2014 εγκύκλιός μας) και φορολογείται ως εισόδημα από μισθωτή εργασία,
θεωρείται ότι πραγματοποιείται προς το συμφέρον της επιχείρησης (άρθρο 22 περ. α΄) και εκπίπτει ως έξοδο μισθοδοσίας, εφόσον πληρούνται και οι λοιπές προϋποθέσεις των περ. β΄ και γ΄ του άρθρου 22…».
Τέλος, σύμφωνα με το άρθρο 39 του
>Ν. 4172/2013 περί Κ.Φ.Ε. σχετικά με το εισόδημα από ακίνητη περιουσία, ορίζεται ότι:
«1. Ο όρος «εισόδημα από ακίνητη περιουσία» σημαίνει το εισόδημα, σε χρήμα ή σε είδος, που προκύπτει από την εκμίσθωση ή την ιδιοχρησιμοποίηση
ή τη δωρεάν παραχώρηση χρήσης γης και
ακινήτων. Ειδικότερα το εισόδημα αυτό προκύπτει από:
α) Εκμίσθωση ή υπεκμίσθωση ή
παραχώρηση χρήσης γης ή ακινήτων συμπεριλαμβανομένων των κτιρίων, κατασκευών και κάθε είδους εγκαταστάσεων και εξοπλισμού τους…».
Ύστερα από τα ανωτέρω και τα ερωτήματά σας, θεωρούμε ότι:
1. Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 13 N.4172/2013 προσδιορίζονται οι παροχές σε είδος που λαμβάνει ένας εργαζόμενος ή συγγενικό του πρόσωπο ή κατά περίπτωση όπου ρητά προβλέπεται στο νόμο ένας εταίρος ή μέτοχος και οι οποίες συνυπολογίζονται στο φορολογητέο εισόδημα από μισθωτή εργασία και συντάξεις. Η συγκεκριμένη παροχή είναι φορολογητέα για τον ωφελούμενο και δεν εμπίπτει στις εξαιρέσεις που προβλέπονται για τις παροχές σε είδος.
2. Η συγκεκριμένη παροχή οικίας προς τον εταίρο, αποτιμάται στην περίπτωση που η προς παραχώρηση κατοικία ανήκει στην εταιρεία, σε ποσοστό 3% επί της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου.
3. Η μίσθωση της κατοικίας από την ΙΚΕ στον εταίρο, δεν είναι κάτι που απαγορεύεται από τη φορολογική νομοθεσία. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, δεν υφίσταται ο όρος του 3% επί της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου ως τεκμαρτό μίσθωμα, επειδή οι αστικές συμβάσεις (μισθώσεις) είναι ελεύθερες και στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν αναφέρεστε σε ιδιοχρησιμοποίηση του ακινήτου. Συνεπώς το συμφωνηθέν μίσθωμα θα μπορούσε να είναι και μικρότερο του 3%.
Δεδομένου όμως του άρθρου 39 του Ν. 5104/2024 ΚΦΔ, σχετικά με τον γενικό κανόνα απαγόρευσης καταχρήσεων, όπου επί εξαιρετικά μικρού μισθώματος θα ήταν εμφανής στην παρούσα περίπτωση, έχουμε την άποψη ότι η λύση της παροχής σε είδος είναι η πλέον δόκιμη.