Καλησπέρα σας,
Θα θέλαμε τη γνώμη σας σχετικά με την ορθή εφαρμογή της απαλλαγής ΦΠΑ σε συναλλαγή μεταξύ δύο επιχειρήσεων εγκατεστημένων στην Ελλάδα, όπου τα αγαθά εξάγονται απευθείας από την Ελλάδα προς τρίτη χώρα.
Πραγματικά περιστατικά:
Η περίπτωση που εξετάζουμε έχει ως εξής:
Η εταιρεία Α είναι εγκατεστημένη στην Ελλάδα και είναι ο πωλητής των αγαθών.Η εταιρεία Β είναι επίσης εγκατεστημένη στην Ελλάδα και είναι ο αγοραστής των αγαθών.Η Β έχει πραγματοποιήσει παραγγελία προς την Α.Κατόπιν σχετικής εντολής/οδηγίας της Β, τα αγαθά δεν παραδίδονται στις εγκαταστάσεις της Β στην Ελλάδα, αλλά αποστέλλονται απευθείας από την Ελλάδα προς το Καζακστάν.Η Β έχει δικό της πελάτη στο Καζακστάν, προς τον οποίο μεταπωλεί τα αγαθά.
Η Α αναλαμβάνει τη διαδικασία της εξαγωγής και εμφανίζεται ως εξαγωγέας στη διασάφηση εξαγωγής.Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας εξαγωγής, η Α θα διαθέτει το σχετικό IE599.Ο εκτελωνιστής ενημέρωσε την επιχείρηση Α ότι το τιμολόγιο της Α προς τη Β μπορεί να εκδοθεί χωρίς χρέωση ελληνικού ΦΠΑ, με εφαρμογή της απαλλαγής λόγω εξαγωγής.Νομικό πλαίσιο που εξετάσαμε
Έχουμε υπόψη μας το άρθρο 29 παρ. 1 περ. α΄ του ν. 5144/2024, σύμφωνα με το οποίο απαλλάσσεται από τον ΦΠΑ η παράδοση αγαθών που εξάγονται εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης από τον πωλητή ή από άλλο πρόσωπο που ενεργεί για λογαριασμό του πωλητή.
Επίσης, έχουμε εντοπίσει τη ΔΕΦΚΦ Δ 5024089 ΕΞ 2015/18.11.2015, η οποία, στο τελευταίο μέρος της, αναφέρει ειδικά:
«Τέλος, στις περιπτώσεις που η συναλλαγή πραγματοποιείται μεταξύ προσώπων εγκατεστημένων στη χώρα μας απαλλαγή από ΦΠΑ παρέχεται βάσει του άρθρου 24 παρ. 1 λόγω εξαγωγής, μόνο στο πρόσωπο που παραδίδει (πώληση) τα αγαθά και υποβάλλει ο ίδιος ο πωλητής εξαγωγέας (Θέση 2) το τελωνειακό παραστατικό Εξαγωγής προκειμένου να κατέχει το ηλεκτρονικό μήνυμα ΙΕ 599 στο οποίο αποτυπώνονται τα αναγκαία για την απαλλαγή στοιχεία (ΑΦΜ, αριθ. τιμολογίου, αξία τιμολογίου κτλ), έτσι ώστε να δικαιολογείται η έκδοση φορολογικού στοιχείου χωρίς ΦΠΑ.»
Παράλληλα, έχουμε λάβει υπόψη την Ε.2003/31.12.2021 της ΑΑΔΕ, σχετικά με τον ορισμό του εξαγωγέα και την ορθή συμπλήρωση της διασάφησης εξαγωγής, καθώς και τις οδηγίες της ΑΑΔΕ σχετικά με την τεκμηρίωση της απαλλαγής μέσω του IE599.
Το ερώτημά μας:
Με βάση τα παραπάνω, θα θέλαμε την άποψή σας για το εάν, στη συγκεκριμένη περίπτωση, είναι ορθό και ασφαλές φορολογικά:
1. Η εταιρεία Α να εκδώσει τιμολόγιο προς την εταιρεία Β χωρίς ΦΠΑ, με απαλλαγή βάσει του άρθρου 29 παρ. 1 περ. α΄ του ν. 5144/2024, δεδομένου ότι η Α είναι ο πωλητής και ταυτόχρονα ο εξαγωγέας (κατόπιν εντολής του συμβαλλόμενου) Β) και τα αγαθά αποστέλλονται απευθείας από την Ελλάδα προς το Καζακστάν.
2. Η απαλλαγή αυτή να εφαρμόζεται παρά το γεγονός ότι τόσο η Α όσο και η Β είναι εγκατεστημένες στην Ελλάδα, λαμβάνοντας υπόψη το τελευταίο εδάφιο της ΔΕΦΚΦ Δ 5024089 ΕΞ 2015.
3. Ποια πρόσθετα δικαιολογητικά θεωρείτε απαραίτητο να τηρηθούν στον φάκελο της συναλλαγής.
Παρακαλούμε, εφόσον είναι δυνατόν, η απάντησή σας να αναφέρει τη συγκεκριμένη ισχύουσα διάταξη/εγκύκλιο στην οποία στηρίζεται η θέση σας, καθώς πρόκειται για συναλλαγή σημαντικής αξίας και επιθυμούμε να διασφαλίσουμε πλήρως την ορθή φορολογική και τελωνειακή αντιμετώπισή της.
Λόγω της αυξημένης χρονικής πίεσης που υφίσταται για την ολοκλήρωση της συγκεκριμένης συναλλαγής, θα σας παρακαλούσαμε, εφόσον είναι εφικτό, για την επίσπευση της απάντησής σας.
Ευχαριστούμε εκ των προτέρων για την καθοδήγησή σας.