Το έγγραφο προστέθηκε επιτυχώς!

Το έγγραφο προστέθηκε επιτυχώς στα αγαπημένα σας! Μπορείτε να το δείτε κάνοντας click εδώ.

Το έγγραφο υπάρχει ήδη!

Το έγγραφο υπάρχει ήδη στα αγαπημένα σας. Μπορείτε να το δείτε κάνοντας click εδώ.

Σφάλμα

Η εισαγωγή δεν μπορεί να ολοκληρωθεί.

Αποθήκευση σχολίου

Το σχόλιο σας αποθηκεύτηκε με επιτυχία!

Ανανέωση σχολίου

Το σχόλιο σας ανανεώθηκε με επιτυχία!

Αποστολή email

Το email σας στάλθηκε επιτυχώς!

Menu
Φόρτωση...

Νόμος 3986/2011 - Άρθρο 5

Κωδικοποιημένος σύμφωνα με το Ν.5131/2024.

`Αρθρο 5 Αξιοποίηση περιουσιακών στοιχείων
1. Η αξιοποίηση των περιουσιακών στοιχείων του Ταμείου διενεργείται με κάθε πρόσφορο τρόπο και κατά προτίμηση, με:

α) Πώληση.

β) Σύσταση εμπραγμάτων και ενοχικών δικαιωμάτων, μεταξύ των οποίων δικαιωμάτων οριζόντιας και κάθετης ιδιοκτησίας και επικαρπίας επί δικαιώματος οποιασδήποτε φύσης.

γ) Μεταβίβαση εμπραγμάτων και ενοχικών δικαιωμάτων οποιασδήποτε φύσης επί αυτών.

δ) Εκμίσθωση.

ε) Παραχώρηση της χρήσης ή της εκμετάλλευσής τους.

στ) Ανάθεση της διαχείρισης των περιουσιακών στοιχείων.

ζ) Εισφορά τους σε ανώνυμες εταιρείες και στη συνέχεια πώληση των μετοχών που προκύπτουν.

η) Τιτλοποίηση απαιτήσεων, ανεξάρτητα από τον επιχειρηματικό ή μη χαρακτήρα τους, σύμφωνα με τα άρθρα 10, 11 και 14 του Ν. 3156/2003.

θ) Έκδοση τίτλων ανταλλαξίμων με μετοχές που ανήκουν στην κυριότητα του Ταμείου.

Το Διοικητικό Συμβούλιο του Ταμείου ύστερα από γνώμη του Συμβουλίου Εμπειρογνωμόνων αποφασίζει για την ειδικότερη μορφή της διαδικασίας εξεύρεσης αντισυμβαλλομένων, λαμβάνοντας υπόψη τα συναλλακτικά ήθη σε αντίστοιχες συναλλαγές διεθνώς, τις ιδιαιτερότητες κάθε περιουσιακού στοιχείου, την ύπαρξη και τα χαρακτηριστικά του επενδυτικού ενδιαφέροντος και όσα άλλα στοιχεία κρίνει σημαντικά για την βέλτιστη αξιοποίηση των περιουσιακών στοιχείων του Ταμείου και τηρώντας σε κάθε περίπτωση τους κανόνες του ενωσιακού δικαίου για τη σύναψη συμβάσεων που δεν εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής των οδηγιών περί δημοσίων συμβάσεων, όπως οι κανόνες αυτοί αποτυπώνονται στη νομολογία του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης και στην Ερμηνευτική Ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής 2006/C 179/02.

2. α) Το Ταμείο μπορεί, για τη διευκόλυνση της αξιοποίησης των περιουσιακών του στοιχείων, ακόμη και πριν από την απόκτηση τους, να συνάπτει κάθε μορφής συμβάσεις, όπως ενδεικτικά συμβάσεις δανείου, ανάθεσης έργου, αναδοχής κινητών αξιών με ή χωρίς πρόβλεψη μηχανισμού σταθεροποίησης, σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΕ) 596/2014 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 16ης Απριλίου 2014 (κανονισμός για την κατάχρηση της αγοράς, L 173), συμβάσεις μετόχων και συμβάσεις παροχής ή λήψης δικαιωμάτων προαίρεσης πώλησης ή αγοράς περιουσιακών στοιχείων, συμβάσεις ανταλλαγής μετοχών ή περιουσιακών στοιχείων, καθώς και να υπεισέρχεται σε κοινές διαδικασίες πώλησης με άλλους πωλητές ή να αποκτά δικαιώματα ή άλλα περιουσιακά στοιχεία με σκοπό την επαύξηση της αξίας των προς αξιοποίηση περιουσιακών στοιχείων. Οι συμβάσεις της παρούσας παραγράφου συνομολογούνται με όρους ανοικτής αγοράς, οποιοδήποτε δε κόστος από αυτές, αποτελεί λειτουργικό κόστος του Ταμείου και βαρύνει το τίμημα που αυτό εισπράττει από την αξιοποίηση περιουσιακών στοιχείων. Το Ταμείο δεν επιτρέπεται να συνομολογεί συμβάσεις από τις οποίες προκύπτουν δαπάνες για επενδύσεις ή για την αναδιάρθρωση των περιουσιακών του στοιχείων, ούτε να καταβάλει επιχορηγήσεις ή να προβαίνει σε εξυπηρέτηση δανειακών υποχρεώσεων που αφορούν τα περιουσιακά του στοιχεία. Οι δαπάνες αυτές θα διεκπεραιώνονται μέσω του κρατικού προϋπολογισμού. Το ελληνικό Δημόσιο ευθύνεται αλληλεγγύως και εις ολόκληρον με το Ταμείο για τις υποχρεώσεις που το τελευταίο αναλαμβάνει κατά την κατάρτιση, τροποποίηση ή λύση συμβάσεων του παρόντος άρθρου.

β. Μετά από εισήγηση του Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ, το Ελληνικό Δημόσιο δύναται, με πράξη του Υπουργικού Συμβουλίου να αποφασίζει τη συνυπογραφή ως εκ τρίτου συμβαλλόμενου συμβάσεων αξιοποίησης των περιουσιακών στοιχείων μόνο ως προς τους όρους αυτών με τους οποίους το ίδιο αναλαμβάνει ευθύνη προς αποζημίωση για πράξεις ή παραλείψεις των οργάνων του, όπως ορίζονται στην εκάστοτε οικεία σύμβαση. Με την ίδια πράξη ορίζονται και εξουσιοδοτούνται τα αρμόδια όργανα για τη συνυπογραφή των ως άνω συμβάσεων ως προς τους συγκεκριμένους όρους μετά την ολοκλήρωση του προβλεπόμενου στην παρ. 4 του άρθρου 9 του παρόντος προσυμβατικού ελέγχου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.

Το Υπουργείο Τουρισμού είναι αρμόδιο για την παρακολούθηση και τήρηση των συμβατικών όρων που αφορούν την καλή λειτουργία, διαχείριση, συντήρηση, ασφάλεια και ανάπτυξη τουριστικών λιμένων, οι οποίοι αξιοποιούνται με παραχώρηση της χρήσης και εκμετάλλευσης σύμφωνα με την περίπτωση ε΄ της παραγράφου 1. Η σχετική σύμβαση παραχώρησης συνυπογράφεται και από τον Υπουργό Τουρισμού. Στην παρακολούθηση και τήρηση των συμβατικών όρων που αφορούν την καλή λειτουργία, διαχείριση, συντήρηση, ασφάλεια και ανάπτυξη τουριστικών λιμένων της παρ. 3 του άρθρου 13 του Ν. 2636/1998 συμπράττει και η ΕΤΑΔ Α.Ε., όπου στην νομοθεσία προβλέπεται ή όταν της ζητηθεί από το ως άνω αρμόδιο Υπουργείο.

Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου είναι αρμόδιο για την παρακολούθηση και τήρηση των συμβατικών όρων που αφορούν την καλή λειτουργία, διαχείριση, συντήρηση, ασφάλεια και ανάπτυξη των λιμένων, οι οποίοι αξιοποιούνται με παραχώρηση της χρήσης και εκμετάλλευσης σύμφωνα με την περίπτωση ε΄ της παραγράφου 1. Η σχετική σύμβαση παραχώρησης συνυπογράφεται και από τον Υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου.

Οι κατά τα ανωτέρω αρμοδιότητες των Υπουργείων Τουρισμού και Ναυτιλίας και Αιγαίου δεν θίγουν τις διατάξεις των παραγράφων 14, 15, 16 και 17 του άρθρου 2 του Ν. 3986/2011. Για τεχνικά ζητήματα που ανακύπτουν ως προς την τήρηση συμβατικών όρων που συνομολογούνται σύμφωνα με το προηγούμενο εδάφιο, μπορεί να προβλέπεται στη σύμβαση παραχώρησης ο ορισμός ανεξάρτητου τεχνικού ή /και πραγματογνώμονα με διαδικασία που προσδιορίζεται στη σύμβαση.

Στις ανωτέρω σχετικές συμβάσεις αξιοποίησης με αντικείμενο την παραχώρηση της χρήσης και εκμετάλλευσης των λιμένων και των τουριστικών λιμένων μπορεί να εγκριθεί και να περιληφθεί ρήτρα διαιτησίας. Η σχετική έγκριση και οι όροι διαιτησίας καθορίζονται, χωρίς καμία δέσμευση από άλλη διάταξη, με κοινή απόφαση του Υπουργού Οικονομικών και του αρμοδίου κατά περίπτωση Υπουργού, η οποία εκδίδεται δεκαπέντε (15) τουλάχιστον ημέρες πριν από την ημερομηνία υποβολής προσφορών για τη σύναψη των ανωτέρω συμβάσεων, κατόπιν εισήγησης του ΤΑΙΓΙΕΔ, η οποία εισήγηση υποβάλλεται δέκα (10) τουλάχιστον ημέρες πριν την έναρξη της ως άνω προθεσμίας.

γ. Το Ελληνικό Δημόσιο δύναται να συνυπογράφει μαζί με το ΤΑΙΠΕΔ, συμβάσεις παραχώρησης δικαιωμάτων λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης υποδομών, ως προς τα δικαιώματα και υποχρεώσεις που αναλαμβάνει το ίδιο σύμφωνα με προβλεπόμενα στην οικεία σύμβαση. Στην περίπτωση αυτή ακολουθείται η διαδικασία που προβλέπεται στην προηγούμενη περίπτωση β΄.

3. Το Ταμείο μπορεί να εκδίδει ομολογιακά δάνεια, για τα οποία επιτρέπεται να παρέχεται η εγγύηση του Δημοσίου με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών. Οι ομολογίες εκδόσεως του Ταμείου εξομοιώνονται με ομόλογα του Δημοσίου, μπορούν να εκδίδονται σε άυλη μορφή και διέπονται από τις διατάξεις για τους άυλους τίτλους του Δημοσίου.
4. Αν δεν είναι δυνατή ή συμφέρουσα η μεταβίβαση του συνόλου του μετοχικού κεφαλαίου εταιρείας, της οποίας το μετοχικό κεφάλαιο ανήκει άμεσα ή έμμεσα εξ ολοκλήρου στο Ταμείο, διενεργείται με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου, μετά από γνώμη του Σ.Ε., αναδιάρθρωση της εταιρείας ή τίθεται υπό εκκαθάριση.
5. Το Ταμείο δεν επιτρέπεται να συστήνει εμπράγματες ασφάλειες στα περιουσιακά στοιχεία που μεταβιβάζονται σε αυτό, σύμφωνα με την παράγραφο 5 του άρθρου 2, αν η σύσταση αυτή μπορεί να εμποδίσει ή να καθυστερήσει την αξιοποίησή τους, σύμφωνα με το Πρόγραμμα Αξιοποίησης της παραγράφου 10 του άρθρου 2.
6. Για την πώληση μετοχών εισηγμένων σε Ρυθμιζόμενη Αγορά του ν. 4514/2018 (Α΄ 14), το Ταμείο δύναται να αναθέτει την εξεύρεση αγοραστή σε πιστωτικά ιδρύματα ή Εταιρείες Παροχής Επενδυτικών Υπηρεσιών (Ε.Π.Ε.Υ.). Στην περίπτωση αυτή τα πιστωτικά ιδρύματα ή οι Ε.Π.Ε.Υ. προσλαμβάνονται σύμφωνα με τις διαδικασίες του Κανονισμού της παρ. 4 του άρθρου 8 και οι σχετικές συναλλαγές που λαμβάνουν χώρα σε Ρυθμιζόμενη Αγορά του ν. 4514/2018 δεν υπόκεινται στον έλεγχο της παρ. 4 του άρθρου 9.
7. Για τα ακίνητα, που περιέρχονται στο Ταμείο σύμφωνα με τις διατάξεις της περίπτωσης γ΄ της παρ. 4 του άρθρου 2 του παρόντος νόμου, εφαρμόζονται αναλόγως οι διατάξεις του Ν.2730/1999.
8. Επικαρπία για ορισμένο χρόνο σε δημόσιο κτήμα ή επί δικαιώματος σε δημόσιο κτήμα, εφόσον δεν ορίστηκε διαφορετικά, είναι απεριόριστα μεταβιβαστή και κληρονομητή καθ΄ όλη τη διάρκειά της. Για το δικαίωμα έκπτωσης και επιστροφής του ΦΠΑ που επιβάρυνε τον επικαρπωτή δημοσίου ακινήτου, ο οποίος ανεγείρει κτίσματα σε αυτό και μεταβιβάζει το δικαίωμα επικαρπίας επί τέτοιων κτισμάτων, εφαρμόζονται αναλογικά οι διατάξεις της παραγράφου 2γ του άρθρου 26 του παρόντος.
9. Στις περιπτώσεις σύναψης από το Ταμείο των συμβάσεων της παρ. 1 του άρθρου 1 του Ν. 3581/2007, αυτό συμβάλλεται και ως εντολοδόχος του προηγούμενου κυρίου ή δικαιούχου για τη μίσθωση του ίδιου ακινήτου προς αυτόν. Στις παραπάνω συμβάσεις το Ταμείο μπορεί να συμφωνεί για λογαριασμό του προηγούμενου κύριου ή δικαιούχου: α) το δικαίωμα αγοράς του μεταβιβαζόμενου εμπράγματου δικαιώματος από τον προηγούμενο κύριο ή δικαιούχο μετά τη συμβατική λήξη της ως άνω σύμβασης μίσθωσης είτε με τίμημα αγοράς προσδιοριζόμενο με συμφωνούμενη με τη συναπτόμενη σύμβαση μέθοδο είτε άνευ ανταλλάγματος ή και β) το δικαίωμα πρώτης προτίμησης του προηγούμενου κυρίου ή δικαιούχου για την αγορά του εμπραγμάτου δικαιώματος σε περίπτωση εκποιήσεως από τον εκάστοτε κύριο. Οι όροι και προϋποθέσεις ασκήσεως των ως άνω δικαιωμάτων καθορίζονται στη σύμβαση που συνάπτεται σύμφωνα με το πρώτο εδάφιο της παρούσας παραγράφου και δεσμεύουν τους ειδικούς και καθολικούς ή οιονεί καθολικούς διαδόχους του αγοραστή. Μετά την καθ΄ οιονδήποτε τρόπο λύση του Ταμείου, ο προηγούμενος κύριος ή δικαιούχος άλλου εμπράγματου ή ενοχικού δικαιώματος επί του ακινήτου πριν την αξιοποίησή του από το Ταμείο, υποκαθίσταται στα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του Ταμείου από τις συμβάσεις της παραγράφου 1 του άρθρου 1 του Ν. 3581/2007.
10. Με απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Ναυτιλίας και Αιγαίου, καθώς και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, που εκδίδεται μετά από εισήγηση του Ταμείου και δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, μπορεί να επιβάλλεται στον φορέα διαχείρισης λιμένα, στην αρμοδιότητα του οποίου ανήκει η διαχείριση υφισταμένου αλιευτικού καταφυγίου, η υποχρέωση παραχώρησης της χρήσης κινητών και ακινήτων που ευρίσκονται εντός της περιοχής δικαιοδοσίας του, προκειμένου ο παραχωρησιούχος να κατασκευάσει με δαπάνες του, οι οποίες δεν δύνανται να υπερβαίνουν το 1,5 εκατ. ευρώ, τα αναγκαία έργα για τη μετεγκατάσταση των αλιέων από τον υφιστάμενο λιμένα ή τουριστικό λιμένα στο καταφύγιο αυτό. Μετά την ολοκλήρωσή τους τα ως άνω έργα παραδίδονται άνευ ανταλλάγματος στον φορέα διαχείρισης, ο οποίος είναι αρμόδιος για τη χρήση, διαχείριση και εκμετάλλευσή τους.
11. Για την πώληση μετοχών που είναι εισηγμένες σε Ρυθμιζόμενη Αγορά ή εισάγονται σε Ρυθμιζόμενη Αγορά κατά την έννοια του ν. 4514/2018, παράλληλα με την πώληση το Ταμείο δύναται επίσης να αναθέτει σε πιστωτικά ιδρύματα ή Ε.Π.Ε.Υ. την εξεύρεση αγοραστών μέσω διαδικασίας βιβλίου προσφορών με ή χωρίς την υποχρέωση των πιστωτικών ιδρυμάτων ή Ε.Π.Ε.Υ. να αγοράσουν τις μετοχές που τυχόν δεν θα διατεθούν.

Η τελική τιμή διάθεσης των μετοχών καθορίζεται με τη διαδικασία του βιβλίου προσφορών και εγκρίνεται με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Ταμείου.

12. Το Ταμείο δύναται να αποδέχεται δημόσιες προτάσεις που υποβάλλονται σύμφωνα με το Ν. 3461/2006 (Α΄ 106).
13. Ως προς τις συναλλαγές των παρ. 11 και 12, που λαμβάνουν χώρα σε Ρυθμιζόμενη Αγορά του ν. 4514/2018, εφαρμόζεται η περ. (γ) της παρ. 1 του άρθρου 325 του Ν. 4700/2020 (Α΄ 127), περί εξαιρέσεων από τον προσυμβατικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Οι συναφείς αποφάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου και του Συμβουλίου Εμπειρογνωμόνων του Ταμείου, εφόσον λαμβάνονται σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος νόμου και κατ΄ εφαρμογή της κείμενης νομοθεσίας, θεωρούνται σύμφωνες με τους σκοπούς του Ταμείου, όπως αυτοί ορίζονται στην περ. α΄ της παρ. 1 του άρθρου 1 και με τους κανόνες χρηστής διαχείρισης της περιουσίας του. Τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου και του Συμβουλίου Εμπειρογνωμόνων δεν έχουν αστική ευθύνη έναντι τρίτων για πράξεις ή παραλείψεις ως προς τις ανωτέρω συναλλαγές, παρά μόνο για βαρεία αμέλεια και δόλο. Η διάταξη αυτή δεν απαλλάσσει τους ανωτέρω από τυχόν ευθύνη τους έναντι του Ταμείου.

`Αρθρο 5Α Παρακολούθηση εκτέλεσης συμβάσεων

Το Ταμείο παρακολουθεί την εκτέλεση των συμβάσεων που συνάπτονται σύμφωνα με το άρθρο 5 και παρέχει κάθε αναγκαία υποστήριξη και συνδρομή προς το Ελληνικό Δημόσιο προκειμένου αυτό να ασκεί τα δικαιώματά του και να εκπληρώνει τις υποχρεώσεις του από τις συμβάσεις αυτές, διατυπώνοντας σχετικά γραπτές εισηγήσεις. Για το σκοπό αυτόν δημιουργείται στο Ταμείο μονάδα παρακολούθησης συμβάσεων, όπως ειδικότερα ορίζεται στον εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας του Ταμείου.

`Αρθρο 5Β Ωρίμανση συμβάσεων στρατηγικής σημασίας

1. Το Ταμείο είναι αρμόδιο για την ωρίμανση Συμβάσεων του Αναπτυξιακού Προγράμματος Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας του άρθρου 126 του Ν. 4799/2021 (Α΄ 78), τη διενέργεια διαγωνιστικών διαδικασιών για την ανάθεση αυτών και την παρακολούθηση της εκτέλεσης των συμβάσεων που ανατίθενται στο πλαίσιο των διαδικασιών αυτών, σύμφωνα με το άρθρο 130 του ίδιου νόμου. Κατά τη διενέργεια των εν λόγω διαγωνιστικών διαδικασιών, το Ταμείο λειτουργεί ως Διενεργούσα τον διαγωνισμό Αρχή για λογαριασμό του δικαιούχου του Προγράμματος, εκτελεί όλες τις αναγκαίες ενέργειες για την ομαλή εξέλιξη της διαγωνιστικής διαδικασίας και προβαίνει στην κατακύρωση της σύμβασης, καθώς και σε όλες τις αναγκαίες ενέργειες μέχρι την πλήρωση των τυχόν προβλεπομένων αιρέσεων. Η σύμβαση υπογράφεται από τον δικαιούχο του Προγράμματος, ο οποίος αποτελεί και την Αναθέτουσα Αρχή.

Για την επιτέλεση του σκοπού της περ. β) της παρ. 1 του άρθρου 1 και την άσκηση των αρμοδιοτήτων του παρόντος άρθρου, δημιουργείται στο Ταμείο, ως διακριτός λειτουργικός κλάδος δραστηριότητας αυτού, Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας, η οποία λειτουργεί ως διακριτή λογιστική μονάδα.

2. Το Ταμείο διενεργεί την ωρίμανση των Συμβάσεων του Προγράμματος της παρ. 1, τη διενέργεια των σχετικών διαγωνιστικών διαδικασιών και την παρακολούθηση της εκτέλεσης των συμβάσεων που ανατίθενται στο πλαίσιο αυτών, σύμφωνα με τις προβλέψεις του παρόντος άρθρου, των άρθρων 125 έως 131 του Ν. 4799/2021 και των όρων της σύμβασης της περ. α) της παρ. 3. Για την άσκηση των αρμοδιοτήτων αυτών το Ταμείο ενεργεί κατ΄ εντολή, για λογαριασμό και στο όνομα του δικαιούχου του Προγράμματος ή/και ύστερα από έγκριση του ανωτέρω δικαιούχου και υπέχει έναντι τρίτων αστική ευθύνη για πράξεις ή παραλείψεις κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων του, μόνο για δόλο ή βαρεία αμέλεια.

3. α) Για την άσκηση των αρμοδιοτήτων της παρ. 1 υπογράφεται μεταξύ του Ταμείου και του δικαιούχου του Προγράμματος σύμβαση, με την οποία τίθενται οι ελάχιστοι υποχρεωτικοί όροι που προβλέπονται στην παρ. 4. Με τη σύμβαση αυτήν εξειδικεύεται περαιτέρω το περιεχόμενο της αρμοδιότητας που ανατίθεται στο Ταμείο με την έκδοση της απόφασης της Κυβερνητικής Επιτροπής Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας, καθορίζεται η αμοιβή του Ταμείου για την άσκηση των αρμοδιοτήτων του, προβλέπονται οι ειδικότερες υποχρεώσεις και τα δικαιώματα των συμβαλλομένων μερών, καθώς και οι σχετικές προθεσμίες για την εκπλήρωση των υποχρεώσεών τους. Με την ίδια σύμβαση μπορεί να ρυθμίζεται και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την άσκηση της αρμοδιότητας του Ταμείου.

β) Σε περίπτωση που η Σύμβαση του Προγράμματος είναι αρμοδιότητας των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.), σύμφωνα με το άρθρο 126 του Ν. 4799/2021, η σύμβαση της περ. α) υπογράφεται από τον οικείο Περιφερειάρχη ή τον οικείο Δήμαρχο.

4. Για την εκτέλεση της σύμβασης που προβλέπεται στην περ. α) της παρ. 3:

α) Το αρμόδιο για την υπογραφή της σύμβασης όργανο υποχρεούται να:

αα) παρέχει στο Ταμείο όλες τις αναγκαίες για την άσκηση της αρμοδιότητάς του πληροφορίες, μελέτες και έγγραφα, που του ζητούνται και να ανταποκρίνεται εντός του χρονοδιαγράμματος και των εν γένει προθεσμιών που συμφωνούνται με το Ταμείο, ως προς τα ζητήματα που είναι κρίσιμα για την πρόοδο της Σύμβασης και

αβ) εγκρίνει, μέσα σε προθεσμία ενός (1) μηνός από την παραλαβή πλήρους και εμπεριστατωμένης εισήγησης του Ταμείου, άλλως να απορρίπτει ρητά και αιτιολογημένα εντός της ίδιας προθεσμίας τη σχετική εισήγηση για:

i) τον προϋπολογισμό του αντικειμένου που ανατίθεται στο Ταμείο και τις τυχόν τροποποιήσεις του,

ii) τη μελέτη σκοπιμότητας του έργου, και

iii) τη διακήρυξη διαγωνισμού για την ανάθεση της σύμβασης.

Σε περίπτωση παρέλευσης άπρακτης της ανωτέρω μηνιαίας προθεσμίας, οι σχετικές με τα ανωτέρω ζητήματα εισηγήσεις του Ταμείου θεωρείται ότι έχουν αυτοδικαίως εγκριθεί.

Σε περίπτωση ρητής απόρριψης των εισηγήσεων του Ταμείου από το αρμόδιο για την υπογραφή της σύμβασης όργανο εφαρμόζονται τα άρθρα 128 και 129 του ν. 4799/2021 (Α΄ 78), για την αξιολόγηση και αναθεώρηση της Σύμβασης.

β) Το Ταμείο υποχρεούται σε:

αα) άρτια, πλήρη και σύμφωνη προς τους κανόνες της σύγχρονης επιστήμης και τέχνης άσκηση της αρμοδιότητάς του στο πλαίσιο εκτέλεσης της σύμβασης, εντός του χρονοδιαγράμματος και των εν γένει προθεσμιών που προβλέπεται σε αυτήν,

ββ) πλήρη και εμπεριστατωμένη υποβολή εισηγήσεων στο αρμόδιο για την υπογραφή της σύμβασης όργανο, για τα ζητήματα της υποπερ. αβ) της περ. α), και

γγ) έγκαιρη και τακτική έγγραφη ενημέρωση του αρμόδιου για την υπογραφή της σύμβασης οργάνου και του εποπτεύοντος Υπουργού, σχετικά με την πρόοδο της ωρίμανσης της Σύμβασης, της διαγωνιστικής διαδικασίας ή την εκτέλεση της σύμβασης.

γ) Το συνολικό κόστος των αρμοδιοτήτων ωρίμανσης των συμβάσεων, διενέργειας των συναφών διαγωνιστικών διαδικασιών και παρακολούθησης της εκτέλεσης των συμβάσεων που ανατίθενται στο Ταμείο με τη σύμβαση της περ. α) της παρ. 3, καλύπτονται πλήρως από τον δικαιούχο του Προγράμματος, σύμφωνα με τον εγκεκριμένο προϋπολογισμό του αντικειμένου που ανατίθεται στο Ταμείο και τις τυχόν τροποποιήσεις του. Με την επιφύλαξη των περιπτώσεων που ορίζονται στις περ. δ) και ε), προκαταβάλλεται στο Ταμείο από τον δικαιούχο του Προγράμματος τουλάχιστον το ογδόντα τοις εκατό (80%) του προϋπολογισμού, που αφορά τις δαπάνες για την ωρίμανση της σύμβασης, τη διενέργεια της διαγωνιστικής διαδικασίας ή την παρακολούθηση της εκτέλεσης της σύμβασης και τουλάχιστον το πενήντα τοις εκατό (50%) των λειτουργικών εξόδων, που αναμένεται να έχει το Ταμείο για την άσκηση των αρμοδιοτήτων αυτών κατά τα προβλεπόμενα στη σύμβαση της παρ. 3. Το υπόλοιπο οφειλόμενο ποσό, εξοφλείται από τον Δικαιούχο τμηματικά, σύμφωνα με τα οριζόμενα στη σύμβαση της παρ. 3.

Το τρίτο εδάφιο καταλαμβάνει και τις ήδη συναφθείσες, κατά την έναρξη ισχύος της παρούσας, συμβάσεις.

δ) Για συμβάσεις που χρηματοδοτούνται από πόρους του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Ανάκαμψης «Next Generation EU» και του εντασσόμενου σε αυτόν Ταμείου Ανάκαμψης και Σταθερότητας υπογράφεται σύμβαση μεταξύ του Ταμείου και του Ταμείου Ανάκαμψης, εκ- προσωπούμενου από τον Υπουργό Οικονομικών, που προβλέπει ότι προκαταβάλλεται στο Ταμείο ποσό μέχρι δέκα εκατομμύρια (10.000.000) ευρώ έναντι της παροχής υπηρεσιών ωρίμανσης συμβάσεων, διενέργειας διαγωνιστικών διαδικασιών ή παρακολούθησης της εκτέλεσης συμβάσεων, που θα ανατεθούν στο Ταμείο από τους δικαιούχους των Προγραμμάτων. Το ποσό αυτό παρακρατείται έναντι των δικαιούχων των Προγραμμάτων από το Ταμείο Ανάκαμψης και συμψηφίζεται με οφειλές τους προς το Ταμείο, μέχρι του ποσού που ορίζεται ανά σύμβαση, που ανατίθεται στο Ταμείο της παρ. 3.

ε) Εκτός των ανωτέρω, με την επιφύλαξη των κανόνων κρατικών ενισχύσεων, το Ταμείο δύναται να λαμβάνει χρηματοδότηση για την παροχή των ανωτέρω υπηρεσιών από το Πρόγραμμα «Τεχνική Βοήθεια και Υποστήριξη Δικαιούχων» του Εταιρικού Συμφώνου Περιφερειακής Ανάπτυξης (Ε.Σ.Π.Α.), προκειμένου να ωριμάζει Συμβάσεις, που δύνανται να χρηματοδοτηθούν από πόρους του προγράμματος Ε.Σ.Π.Α..

Κατά την εκτέλεση της σύμβασης της περ. α) της παρ. 3, το Ταμείο ευθύνεται αποκλειστικά και μόνον έναντι του δικαιούχου του Προγράμματος για θέματα της αρμοδιότητάς του και υπέχει έναντι τρίτων αστική ευθύνη για πράξεις ή παραλείψεις κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων του, μόνο για δόλο ή βαρεία αμέλεια.

Κάθε ευθύνη του Ταμείου από τη σύμβαση, που συναρτάται με τα ζητήματα της περ. β) αποσβέννυται με την αντίστοιχη ρητή ή σιωπηρή έγκριση του αρμόδιου για την υπογραφή της σύμβασης οργάνου.

στ) Για την καταβολή και προκαταβολή στο Ταμείο των δαπανών και των λειτουργικών εξόδων για την άσκηση των αρμοδιοτήτων του, ο Δικαιούχος καταβάλλει απευ- θείας ποσά που ορίζονται στη σύμβαση της παρ. 3 στον τραπεζικό λογαριασμό που υποδεικνύεται εγγράφως σε αυτόν από το Ταμείο. Στις συμβάσεις της παρ. 3 που έχουν συναφθεί κατά την έναρξη ισχύος της παρούσας και στο πλαίσιο των οποίων το Ταμείο έχει οριστεί υπόλογος από τον δικαιούχο του Προγράμματος, για την προκαταβολή ή την καταβολή σε αυτό των δαπανών ή των λειτουργικών εξόδων για την άσκηση των αρμοδιοτήτων του, δεν εφαρμόζονται οι διατάξεις του ν. 4270/2014 (Α΄ 143), με την επιφύλαξη του δεύτερου εδαφίου της παρ. 3 του άρθρου 1 του παρόντος.

η) Κατά παρέκκλιση κάθε ειδικής ή γενικής διάταξης, για την καταβολή και προκαταβολή στο ΤΑΙΠΕΔ των οριζόμενων δυνάμει της παρούσας ποσών, δεν απαιτείται η υποβολή ισόποσης ή άλλης εγγύησης από το ΤΑΙΠΕΔ.

5. Ο συνολικός προϋπολογισμός των συμβάσεων της περ. α) της παρ. 3 μπορεί, ύστερα από συμφωνία των συμβαλλομένων μερών, να προσαυξάνεται έως μισή μονάδα τοις εκατό (0,5%) επί του Προϋπολογισμού της Σύμβασης Στρατηγικής Σημασίας, όπως ορίζεται στον Ν. 4799/2021, για την κάλυψη των αναγκαίων λειτουργικών δαπανών του Ταμείου που συνάπτονται με την παροχή των υπηρεσιών του σε εκτέλεση των συμβάσεων αυτών.

6. Κατά την ωρίμανση μιας σύμβασης, τη διενέργεια της διαγωνιστικής διαδικασίας ή την παρακολούθηση της εκτέλεσης μιας σύμβασης εφαρμόζονται αναλόγως τα άρθρα 10 έως 17 του παρόντος νόμου.

`Αρθρο 5Γ Ωρίμανση και διενέργεια διαδικασιών για την αξιοποίηση ακινήτων

1. Το ΤΑΙΠΕΔ, μέσω της Μονάδας Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας, δύναται να ορίζεται ως φορέας ωρίμανσης ή διενέργειας διαγωνισμών για την αξιοποίηση ακινήτων της περ. γ΄ της παρ. 1 του άρθρου 1, τα οποία παραμένουν στην ιδιοκτησία των οικείων φορέων, σύμφωνα με το παρόν και τους όρους της σύμβασης, η οποία συνάπτεται μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ και του κυρίου του ακινή-

του ή του παραχωρησιούχου ακινήτου της υποπερ. γγ΄ της περ. γ΄ της παρ. 1 του ίδιου άρθρου.

2. Η διαδικασία εκκινεί, κατόπιν υποβολής αιτήματος προς το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ από τον κύριο του ακινήτου ή τον παραχωρησιούχο ακινήτου της υπο- περ. γγ΄ της περ. γ΄ της παρ. 1 του άρθρου 1, για ένα ή περισσότερα ακίνητα. Το αίτημα περιλαμβάνει ενδεικτικά την περιγραφή του ακινήτου, τον σκοπό και τον τρόπο της αξιοποίησης, τα στάδια και το ειδικότερο περιεχόμενο της ανάθεσης προς το ΤΑΙΠΕΔ. Στην περίπτωση αυτή, για την ανάθεση απαιτείται έγκριση του αιτήματος από το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ. Η ανάθεση ισχύει από την υπογραφή της σύμβασης μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ και του κυρίου του ακινήτου ή του παραχωρησιούχου ακινήτου της υποπερ. γγ΄ της περ. γ΄ της παρ. 1 του ίδιου άρθρου, σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 5Β, η οποία εφαρμόζεται αναλογικά, και υπό τους όρους που προβλέπονται στη σύμβαση αυτή.

3. Το συνολικό κόστος των αρμοδιοτήτων ωρίμανσης ή διενέργειας διαγωνισμών, οι οποίοι ανατίθενται στο Ταμείο και υπάγονται στην περ. γ΄ της παρ. 1 του άρθρου 1, καλύπτεται πλήρως από τον κύριο του ακινήτου ή τον παραχωρησιούχο ακινήτου της υποπερ. γγ΄ της περ. γ΄ της παρ. 1 του ίδιου άρθρου. Κατά τα λοιπά, ως προς τη σύμβαση και τις αρμοδιότητες του Ταμείου εφαρμόζεται αναλογικά το άρθρο 5Β.

4. Για την ωρίμανση και την αξιοποίηση των ακινήτων του παρόντος, εφαρμόζονται αναλογικά η παρ. 6 του άρθρου 8 και η παρ. 3 του άρθρου 127 του Ν. 4799/2021 (Α΄ 78).

5. Το ΤΑΙΠΕΔ υποχρεούται να τηρεί Μητρώο Αξιοποίησης Ακινήτων, στο οποίο καταχωρίζονται οι διαδικασίες, η πορεία της ωρίμανσης ή αξιοποίησης, καθώς και τα στοιχεία και ειδικότερα χαρακτηριστικά των ακινήτων του παρόντος. Με βάση τα στοιχεία των φακέλων των ακινήτων και τα στοιχεία που είναι καταχωρισμένα στο Μητρώο, το Ταμείο υποβάλλει, στο τέλος κάθε ημερολογιακού έτους, έκθεση πεπραγμένων προς τον Υπουργό Οικονομικών. Ακολούθως, ο Υπουργός Οικονομικών διαβιβάζει την έκθεση πεπραγμένων προς το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής του άρθρου 7 του ν. 4622/2019 (Α΄ 133).

`Αρθρο 5Δ Σχεδιασμός, διαχείριση και υλοποίηση έργων, υπηρεσιών, προμηθειών και μεταρρυθμίσεων εκτός της ελληνικής επικράτειας

1. Το Ταμείο, μέσω της Μονάδας Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας, δύναται να αναλαμβάνει ή να συμμετέχει σε δράσεις και διεθνείς συνεργασίες για τον σχεδιασμό, τη διαχείριση και την υλοποίηση έργων, υπηρεσιών, προμηθειών και μεταρρυθμίσεων στο πλαίσιο προγραμμάτων που εκτελούνται εκτός ελληνικής επικράτειας και χρηματοδοτούνται εν όλω ή εν μέρει από πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου, διεθνών ή ευρωπαϊκών οργανισμών, διεθνών προγραμμάτων ή τρίτων κρατών. Για την εκτέλεση των ως άνω προγραμμάτων, το Ταμείο συμπεριλαμβάνει πρόβλεψη προϋπολογισμού εσόδων για την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών και για το διαχειριστικό του κόστος, κατά το στάδιο εκδήλωσης ενδιαφέροντος.

`Αρθρο 5Ε Ανάπτυξη λιμενικών υποδομών

1. Το Ταμείο, μέσω της Μονάδας Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας, δύναται να διενεργεί διαγωνισμούς για την αναβάθμιση, ανάπτυξη και κατασκευή λιμενικών υποδομών της περ. ε) της παρ. 1 του άρθρου 1, σύμφωνα με το παρόν. Για τις ανάγκες του παρόντος εφαρμόζονται το άρθρο 5Β με εξαίρεση τις παρ. 2 και 3, η παρ. 6 του άρθρου 8 και η παρ. 3 του άρθρου 127 του Ν. 4799/2021 (Α΄ 78), περί χρηματοδότησης των συμβάσεων του Αναπτυξιακού Προγράμματος Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας.

[Σχόλια επιστημονικής ομάδας]
Όπως η παρ. 1 του άρθρου 5Ε προστέθηκε με την παρ. 5 του άρθρου 36 του Ν.5131/2024 (ΦΕΚ Α΄ 128/02-08-2024) και σύμφωνα με το άρθρο 52 του ιδίου νόμου ισχύει από 2/8/2024 και μετά.

2. Τα έργα για τα οποία το Ταμείο διενεργεί διαγωνιστικές διαδικασίες, προσδιορίζονται σύμφωνα με το εγκεκριμένο πρόγραμμα έργων που περιλαμβάνεται στο αναπτυξιακό πρόγραμμα και μελέτη διαχείρισης λιμένα (masterplan) του κάθε Οργανισμού Λιμένος και εντάσσονται στο επιχειρησιακό πρόγραμμα αξιοποίησης του Ταμείου, της παρ. 10 του άρθρου 2, όπου γίνεται κατ΄ ελάχιστον περιγραφή της υποδομής, των μελετών και έργων που είναι αναγκαία να πραγματοποιηθούν και των σταδίων υλοποίησης.

[Σχόλια επιστημονικής ομάδας]
Όπως η παρ. 2 του άρθρου 5Ε προστέθηκε με την παρ. 5 του άρθρου 36 του Ν.5131/2024 (ΦΕΚ Α΄ 128/02-08-2024) και σύμφωνα με το άρθρο 52 του ιδίου νόμου ισχύει από 2/8/2024 και μετά.

3. Το συνολικό κόστος που προκύπτει από την άσκηση των αρμοδιοτήτων που ανατίθενται στο Ταμείο και υπάγονται στην περ. ε) της παρ. 1 του άρθρου 1, καλύπτεται από τον Ειδικό Λογαριασμό Ανάπτυξης Λιμενικών Υποδομών, ενώ δύναται να χρηματοδοτείται και από λοιπούς ενωσιακούς ή διεθνείς πόρους. Οι δαπάνες του προηγούμενου εδαφίου δεν υπερβαίνουν τα εκάστοτε εγκεκριμένα όρια δαπανών στο πλαίσιο του ετήσιου κρατικού προϋπολογισμού και των δεσμεύσεων του εκάστοτε ισχύοντος Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής (Μ.Π.Δ.Σ.).

[Σχόλια επιστημονικής ομάδας]
Όπως η παρ. 3 του άρθρου 5Ε προστέθηκε με την παρ. 5 του άρθρου 36 του Ν.5131/2024 (ΦΕΚ Α΄ 128/02-08-2024) και σύμφωνα με το άρθρο 52 του ιδίου νόμου ισχύει από 2/8/2024 και μετά.

4. Το Ταμείο τηρεί Μητρώο Αξιοποίησης Λιμενικών Υποδομών Στρατηγικής Σημασίας, στο οποίο καταχωρίζονται οι διαδικασίες, η πορεία της ανάπτυξης ή αξιοποίησης, καθώς και τα στοιχεία και ειδικότερα χαρακτηριστικά των υποδομών του παρόντος. Με βάση τα στοιχεία των φακέλων των ακινήτων και τα στοιχεία που είναι καταχωρισμένα στο Μητρώο, το Ταμείο υποβάλλει, στο τέλος κάθε ημερολογιακού έτους, έκθεση πεπραγμένων προς τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών. Ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών διαβιβάζει την έκθεση πεπραγμένων προς το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής του άρθρου 7 του Ν. 4622/2019 (Α΄ 133).

[Σχόλια επιστημονικής ομάδας]
Όπως η παρ. 4 του άρθρου 5Ε προστέθηκε με την παρ. 5 του άρθρου 36 του Ν.5131/2024 (ΦΕΚ Α΄ 128/02-08-2024) και σύμφωνα με το άρθρο 52 του ιδίου νόμου ισχύει από 2/8/2024 και μετά.

Αποστολή εγγράφου με mail
* Email παραλήπτη
Email αποστολέα
Ονοματεπώνυμο αποστολέα
Θέμα
Σχόλια
Να συμπεριληφθούν τα σχόλια της επιστημονικής ομάδας
Να συμπεριληφθούν τα προσωπικά σας σχόλια

Εκτύπωση εγγράφου

Αποστολή άρθρου με mail
* Email παραλήπτη
Email αποστολέα
Ονοματεπώνυμο αποστολέα
Θέμα
Σχόλια
Να συμπεριληφθούν τα σχόλια της επιστημονικής ομάδας
Να συμπεριληφθούν τα προσωπικά σας σχόλια
Εκτύπωση άρθρου
Να συμπεριληφθούν τα σχόλια της επιστημονικής ομάδας
Να συμπεριληφθούν τα προσωπικά σας σχόλια
Προσθήκη στο ευρετήριο
Εισάγετε τον τίτλο: