Το ερώτημα σας υποβλήθηκε επιτυχώς

Το ερώτημα σας υποβλήθηκε επιτυχώς στον Komvos, μπορείτε να το δείτε κάνοντας click ~TOPIC_ID~.

Επιστημονικός κόμβος

Το ερώτημα έχει ήδη υποβληθεί στον Επιστημονικό Κόμβο του e-forologia.
Για να το διαβάσετε πατήστε ~TOPIC_ID~.

Επιστημονικός κόμβος

Το ερώτημα σας έχει υποβληθεί με επιτυχία στον Επιστημονικό Κόμβο του e-forologia.
Για να το διαβάσετε πατήστε ~TOPIC_ID~.

Menu

Ιστορικό ερωτήματος

κλείσιμο

Υφίσταται υποχρέωση του εκκαθαριστή μισθοδοσίας σε οριστική εκκαθάριση παρακρατηθέντος φόρου Φ.Μ.Υ. στο τέλος του έτους, δεδομένης υπερβάλλουσας παρακράτησης φόρου;

Πώς στοιχειοθετείται η υποχρέωση της εταιρείας να κάνει εκαθάριση του ΦΜΥ στο τέλος του έτους?

Ποιές είναι οι ευθήνες μη εκαθάρισης του ΦΜΥ για τον εκαθαριστή μισθοδοσίας ?

1. Σύμφωνα με την Α 1009/14.1.2019 Απόφαση του Διοικητού της ΑΑΔΕ με θέμα «Τύπος και περιεχόμενο της βεβαίωσης αποδοχών ή συντάξεων, της βεβαίωσης των αμοιβών από επιχειρηματική δραστηριότητα και της βεβαίωσης εισοδημάτων από μερίσματα, τόκους, δικαιώματα καθώς και υποβολή αυτών με τη χρήση ηλεκτρονικής μεθόδου επικοινωνίας μέσω διαδικτύου για το φορολογικό έτος 2018», ορίζεται ότι: «Όσοι παρακρατούν φόρο σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 59 , 61 , 62 και 64 του Ν.4172/2013, πλην των συμβολαιογράφων κατά την υπογραφή του συμβολαίου μεταβίβασης ακίνητης περιουσίας, έχουν υποχρέωση να χορηγούν σε φυσικά και νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες στα οποία έγινε παρακράτηση, μοναδική βεβαίωση στην οποία αναγράφουν το σύνολο των αποδοχών από μισθωτή εργασία και συντάξεις, αμοιβών από επιχειρηματική δραστηριότητα και εισοδημάτων από μερίσματα, τόκους και δικαιώματα που κατέβαλαν στο φορολογικό έτος και τον φόρο που παρακρατήθηκε…»

 

2. Σε σχέση με τη μεθοδολογία παρακράτησης του ΦΜΥ, σημειώνουμε ορισμένα σημεία από τις ΠΟΛ 1104/2014, 1072/2015 και 1179/2015.

Ειδικότερα, στην ΠΟΛ 1104/2014 στην οποία καταγράφονται οι βασικές οδηγίες παρακράτησης του ΦΜΥ, αναφέρεται: «Οι υπόχρεοι της παραγράφου 1 του άρθρου 59 του Ν. 4172/2013 (ΦΕΚ Α΄ 167) που καταβάλλουν εισόδημα για μισθωτή εργασία και συντάξεις, όπως αυτή ορίζεται με τις διατάξεις των άρθρων 12 και 13 του ίδιου νόμου, προβαίνουν σε παρακράτηση φόρου ως ακολούθως:

α)Στους αμειβόμενους με μηνιαίο εισόδημα από μισθωτή εργασία και συντάξεις συμπεριλαμβανομένων και των εφάπαξ παροχών που συνεντέλλονται με τις τακτικές αποδοχές, στους αμειβόμενους με ημερομίσθιο, οι οποίοι παρέχουν υπηρεσίες με σχέση μίσθωσης εργασίας πάνω από ένα έτος στον ίδιο εργοδότη ή με σχέση μίσθωσης εργασίας αορίστου χρόνου, στις συντάξεις ή άλλες παροχές παρόμοιας φύσης, που καταβάλλονται από ταμεία επικουρικά, μετοχικά, αρωγής ή αλληλοβοήθειας, με βάση την κλίμακα του άρθρου 15 και τις μειώσεις φόρου του άρθρου 16 του ίδιου νόμου μετά από προηγούμενη αναγωγή του μηνιαίου εισοδήματος σε ετήσιο, ως ακολούθως:

Οι εκκαθαριστές μισθοδοσίας προσδιορίζουν, το μηνιαίο καθαρό εισόδημα κάθε δικαιούχου αφαιρώντας από το ακαθάριστο ποσό του μισθού ή της σύνταξης ή της οποιασδήποτε καταβαλλόμενης παροχής μόνο τα ποσά των νόμιμων κρατήσεων για υποχρεωτικές ασφαλιστικές εισφορές, που για την καταβολή τους βαρύνεται ο μισθωτός ή ο συνταξιούχος.

Στην έννοια του μηνιαίου καθαρού εισοδήματος περιλαμβάνονται οι αποδοχές που συνεντέλλονται (δηλαδή συνεκκαθαρίζονται) μαζί, σε μία μισθοδοτική κατάσταση.

Οι εκκαθαριστές μισθοδοσίας κάθε μήνα διενεργούν αναγωγή του μηνιαίου καθαρού εισοδήματος με βάση τις πραγματικές καταβαλλόμενες αποδοχές προκειμένου να προσδιορισθεί το συνολικό ετήσιο καθαρό εισόδημα κάθε δικαιούχου.

Ο υπολογισμός του συνολικού ετήσιου καθαρού εισοδήματος γίνεται με πολλαπλασιασμό των καθαρών μηνιαίων αποδοχών επί 12 ή επί 14 όταν καταβάλλονται δώρα Χριστουγέννων, Πάσχα και επίδομα αδείας τα οποία αθροιστικά λαμβανόμενα ισοδυναμούν με δύο μισθούς. […]Το ένα δέκατο τέταρτο (1/14) ή το ένα δωδέκατο (1/12) του ποσού αυτού (ανάλογα με το αν καταβάλλονται ή όχι δώρα Χριστουγέννων, Πάσχα και επιδόματος αδείας), αποτελεί το φόρο που παρακρατείται κάθε μήνα από τον υπόχρεο εργοδότη, κατά την καταβολή των μισθών ή των συντάξεων.[…]».

 

Επίσης, από την  ΠΟΛ 1072/2015, σημειώνουμε: «8. Οι εκκαθαριστές μισθοδοσίας κάθε μήνα διενεργούν αναγωγή του μηνιαίου φορολογητέου εισοδήματος, σε ετήσιο προκειμένου να προσδιορισθεί το συνολικό ετήσιο καθαρό εισόδημα κάθε δικαιούχου και να προβούν στη συνέχεια στην παρακράτηση φόρου σύμφωνα με την κλίμακα της παρ.1 του άρθρου 15 και τις μειώσεις φόρου του άρθρου 16. Προκειμένου για νεοδιορισθέντες υπαλλήλους ή νέους συνταξιούχους, ο προσδιορισμός του ετήσιου καθαρού εισοδήματος θα γίνεται με βάση τα δεδομένα του μήνα έναρξης της εργασίας ή καταβολής της σύνταξης, όπως αναλύθηκε και στην ΠΟΛ. 1104/9.4.2014 Α.Υ.Ο., επί 12 ή επί 14 όταν καταβάλλονται δώρα Χριστουγέννων, Πάσχα και επίδομα αδείας τα οποία αθροιστικά λαμβανόμενα ισοδυναμούν με δύο μισθούς, και όχι επί τον αριθμό των υπολειπόμενων μηνών μέχρι τη λήξη του έτους. Η ίδια αναγωγή (επί 12 ή επί 14) θα διενεργείται και στις περιπτώσεις προσωπικού που προσλαμβάνεται με σύμβαση ορισμένου χρόνου (π.χ. 6 μηνών)».

 

Ακόμη, στην ΠΟΛ 1179/2015 αναφέρεται: «[…]2. Ειδικότερα, ως προς την αναγωγή του μηνιαίου εισοδήματος σε ετήσιο, για τις περιπτώσεις που ο μισθωτός αποκτά εισόδημα από συμβάσεις εργασίας ορισμένου χρόνου, σε κάποιες περιπτώσεις δημιουργείται η στρέβλωση το πραγματικό ετήσιο εισόδημα του μισθωτού να υπολείπεται κατά πολύ του εισοδήματος που προκύπτει κατόπιν της αναγωγής σε ετήσιο, με αποτέλεσμα η παρακράτηση Φ.Μ.Υ. να υπολογίζεται σε λάθος βάση, ιδιαίτερα όταν ο εργαζόμενος μέσα στο φορολογικό έτος πέραν της σύμβασης αυτής δεν αποκτά άλλο εισόδημα από μισθωτή εργασία.

3. Κατόπιν των ανωτέρω, γίνεται δεκτό, οι εκκαθαριστές μισθοδοσίας κατά την καταβολή αποδοχών από 01.08.2015 και μετά, για μισθωτούς με συμβάσεις ορισμένου χρόνου, προκειμένου να υπολογίσουν τη μηνιαία παρακράτηση Φ.Μ.Υ. με βάση την κλίμακα του άρθρου 15 και τη μείωση φόρου του άρθρου 16, να περιορίζουν αναλογικά το μηνιαίο φόρο που προκύπτει σε τόσα δωδέκατα όσοι και οι μήνες που διαρκεί η σύμβαση. Συνεπώς, αν η σύμβαση είναι πεντάμηνη, η μηνιαία παρακράτηση, θα περιοριστεί σε 5/12 του προκύπτοντος μηνιαίου φόρου».

 

Τέλος,  σύμφωνα με το με αρ. πρωτ. Δ12 Α 1099005 ΕΞ 2014/3.7.2014 έγγραφο της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων με θέμα «Χορήγηση βεβαιώσεων αποδοχών σε συνταξιούχους οφειλέτες του ΟΓΑ οικονομικού έτους 2014», ορίζεται μεταξύ των άλλων ότι: «3. Συνεπώς, όπως έχει γίνει δεκτό και με τα 1013244/199/Α0012/3-3-2009 και Δ12 1139904ΕΞ 2010 έγγραφά μας, σε περίπτωση επιστροφής αχρεωστήτως καταβληθεισών αποδοχών ο δικαιούχος επιστρέφει το πληρωτέο ποσό με το οποίο πιστώθηκε σύμφωνα με τις καταστάσεις μισθοδοσίας του. Ο δε παρακρατηθείς φόρος τακτοποιείται με την υποβολή της ετήσιας δήλωσης φόρου εισοδήματος. Στη βεβαίωση αποδοχών που θα χορηγηθεί στο δικαιούχο θα αναγράφονται οι πραγματικές αποδοχές του, δηλαδή μειωμένες κατά το ποσό που οφείλει να επιστρέψει (πληρωτέο συν φόρο) καθώς και ο φόρος που του παρακρατήθηκε προκειμένου να συμψηφισθεί κατά την εκκαθάριση της δήλωσής του.».

 

3. Σύμφωνα με τα ανωτέρω και τα ερωτήματά σας, δεν προκύπτει υποχρέωση της εταιρείας για τελική εκκαθάριση φόρου (σε περίπτωση παρακράτησης επιπλέον φόρου), δεδομένου ότι ο φόρος που του παρακρατήθηκε θα συμψηφισθεί κατά την εκκαθάριση της δήλωσης του φυσικού προσώπου.

Σε περίπτωση που ο παρακρατηθέν φόρος είναι μικρότερος από τον αναλογούν τότε θα πρέπει να γίνει εκκαθάριση φόρου μισθωτων υπηρεσιών στην 13η περίοδο?΄ή μπορεί να γίνει η τελική εκκαθάριση με την υποβολή της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος του φυσικού προσώπου ? Υπάρχει ευθύνη στον εκαθαριστή μισθοδοσίας και στην εταιρεία αν δεν υπάρχει εκκαθάριση του φόρου ?

Για να δείτε την απάντηση της Επιστημονικής Ομάδας πρέπει να είστε συνδρομητής της υπηρεσίας Komvos

Γίνετε συνδρομητής

Copyright © Epsilon Net | Όροι Χρήσης