07/03/25 | Αρχική > Αρθρογραφία > Ανασκόπηση της εβδομάδας

Η Εβδομάδα που πέρασε – Η Εβδομάδα που έρχεται

Μάρτης και καλό μήνα. Μήνας αρχής της υποβολής των φορολογικών δηλώσεων και την Εβδομάδα που πέρασε ξεκίνησε η αντίστροφη μέτρηση για την υποβολή των δηλώσεων φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων φορολογικού έτους 2024, με το Taxisnet να προγραμματίζεται να ανοίξει τις πύλες του στους φορολογούμενους έως τις 17 Μαρτίου. Η φετινή διαδικασία συνοδεύεται από σημαντικές αλλαγές και νέες φορολογικές απαλλαγές, που αποτυπώνονται στο επικαιροποιημένο έντυπο Ε1. Οι φορολογούμενοι θα πρέπει να είναι ενήμεροι για αυτές τις τροποποιήσεις, ώστε να επωφεληθούν από τις προβλεπόμενες ελαφρύνσεις και να αποφύγουν πιθανά λάθη κατά την υποβολή των δηλώσεών τους.

Κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος

Μία από τις πιο σημαντικές αλλαγές είναι η κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος για όλους τους ελεύθερους επαγγελματίες, επιχειρηματίες και αμειβόμενους με μπλοκάκι, σύμφωνα με τον νόμο 5162/2024. Αυτό αντικατοπτρίζεται στο έντυπο Ε1 με την αφαίρεση των κωδικών 027-028 από τον Πίνακα 2. Η κατάργηση αυτή αναμένεται να μειώσει σημαντικά τη φορολογική επιβάρυνση για πολλούς επαγγελματίες, προσφέροντας μια οικονομική ανάσα σε μια περίοδο που χαρακτηρίζεται από αυξημένες προκλήσεις.

Νέοι κωδικοί στο έντυπο Ε1

Το επικαιροποιημένο έντυπο Ε1 περιλαμβάνει νέους κωδικούς που αντανακλούν τις πρόσφατες φορολογικές αλλαγές:

  • Κωδικοί 119-120: Αφορούν την απαλλαγή φόρου για εισοδήματα από μισθώσεις κλειστών κατοικιών. Συγκεκριμένα, όσοι εκμίσθωσαν κατοικίες που ήταν κενές ή μετατράπηκαν από βραχυχρόνιες σε μακροχρόνιες μισθώσεις, με σύμβαση διάρκειας τουλάχιστον τριών ετών μετά τις 8 Σεπτεμβρίου 2024, δικαιούνται απαλλαγή φόρου για 36 μήνες. Η απαλλαγή παύει να ισχύει αν το ακίνητο κενωθεί ή διατεθεί εκ νέου για βραχυχρόνια μίσθωση.
  • Κωδικοί 689-690 & 691-692: Αφορούν τα αφορολόγητα φιλοδωρήματα. Εργαζόμενοι στον τομέα της εστίασης μπορούν να δηλώσουν φιλοδωρήματα έως 300 ευρώ μηνιαίως, τα οποία δεν υπόκεινται σε φορολογία. Ποσά που υπερβαίνουν αυτό το όριο ή καταβάλλονται ως μέρος του μισθού υπόκεινται σε φορολογία.
  • Κωδικοί 047-048: Αφορούν τη μείωση κατά 50% του τεκμαρτού εισοδήματος. Αυτή η μείωση ισχύει για φορολογούμενους που έχουν επαγγελματική έδρα και κύρια κατοικία σε οικισμούς με πληθυσμό κάτω των 500 κατοίκων ή σε δημοτικές κοινότητες με λιγότερους από 1.500 κατοίκους (εκτός Αττικής, πλην νησιών), καθώς και σε νησιά με πληθυσμό κάτω των 3.100 κατοίκων. Επιπλέον, πολύτεκνοι, μονογονεϊκές οικογένειες με ανήλικα τέκνα και εκμεταλλευτές ταξί με ιδιοκτησία έως 25% δικαιούνται αυτή τη μείωση.
  • Κωδικοί 741-742: Εισάγονται για την καταγραφή του ψηφιακού τέλους συναλλαγών, αντανακλώντας μια νέα οικονομική επιβάρυνση.

Αυξημένο αφορολόγητο για αγρότες με προστατευόμενα τέκνα

Μια σημαντική φορολογική ελάφρυνση αφορά τους αγρότες με προστατευόμενα τέκνα. Το αφορολόγητο όριο αυξάνεται κατά 1.000 ευρώ, προσφέροντας ετήσιο όφελος έως 240 ευρώ για αγρότες που έχουν τέσσερα ή περισσότερα παιδιά.

Αυτή η αλλαγή στοχεύει στην ενίσχυση των αγροτικών οικογενειών και στην υποστήριξη της αγροτικής οικονομίας.

Διαδικασία υποβολής και προθεσμίες

Η υποβολή των φορολογικών δηλώσεων θα πραγματοποιηθεί αποκλειστικά ηλεκτρονικά μέσω της ψηφιακής πύλης myAADE. Σε ειδικές περιπτώσεις θα επιτρέπεται η χειρόγραφη υποβολή στη Δ.Ο.Υ.. Ειδικά για τις κοινές και χωριστές δηλώσεις συζύγων, η προθεσμία δήλωσης της πρόθεσης για χωριστή υποβολή ήταν έως τις 28 Φεβρουαρίου 2025. Αν δεν υποβλήθηκε σχετικό αίτημα, η δήλωση θα υποβληθεί αυτόματα ως κοινή.

Η διαδικασία υποβολής των φορολογικών δηλώσεων θα ολοκληρωθεί στις 15 Ιουλίου για φυσικά και νομικά πρόσωπα. Οι φορολογούμενοι που θα εξοφλήσουν έγκαιρα τον φόρο εισοδήματος μπορούν να επωφεληθούν από κίνητρα έκπτωσης. Συγκεκριμένα, όσοι υποβάλουν τη δήλωσή τους και καταβάλουν το συνολικό ποσό του φόρου έως τις 31 Ιουλίου θα έχουν έκπτωση έως 4%, ανάλογα με την ημερομηνία υποβολής. Η έκπτωση είναι 4% για δηλώσεις που υποβάλλονται από 15 Μαρτίου έως 30 Απριλίου, 3% για δηλώσεις από 1 Μαΐου έως 15 Ιουνίου και 2% για δηλώσεις από 16 Ιουνίου έως 15 Ιουλίου.

Από τα σχετικά με τη στήλη νέα της Εβδομάδας που πέρασε «Σε δημόσια διαβούλευση το νομοσχέδιο για την ενίσχυση της κεφαλαιαγοράς»: Τέθηκε την Πέμπτη 27 Φεβρουαρίου 2025, σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με τίτλο: «Ενίσχυση της κεφαλαιαγοράς».

Στο πλαίσιο αυτό καλείται να συμμετάσχει στη δημόσια διαβούλευση κάθε κοινωνικός εταίρος και κάθε ενδιαφερόμενος, καταθέτοντας τις προτάσεις του για τη βελτίωση των διατάξεων του ανωτέρω σχεδίου.

Η διαβούλευση θα διαρκέσει μέχρι την Παρασκευή 14 Μαρτίου 2025 και ώρα 08:00.

Μεταξύ άλλων, στο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται οι ακόλουθες διατάξεις:

Άρθρο 25

Χορήγηση προσαυξημένης έκπτωσης για δαπάνες που αφορούν στην εισαγωγή πολύ μικρών, μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων σε ρυθμιζόμενη αγορά - Προσθήκη άρθρου 22ΣΤ στον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος.

Άρθρο 26

Μείωση συντελεστή φόρου τόκων εισηγμένων εταιρικών ομολόγων - Τροποποίηση παρ. 2 άρθρου 40 και παρ. 1 άρθρου 64 Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος.

Άρθρο 27

Επέκταση κινήτρων για επενδυτικούς αγγέλους σε επενδύσεις σε εταιρείες ενταγμένες σε πολυμερή μηχανισμό διαπραγμάτευσης - Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 70Α Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος.

Δείτε ολόκληρο το σχέδιο νόμου εδώ και την αιτιολογική έκθεση εδώ.

«Ψηφίστηκε το νομοσχέδιο για τη μείωση των εισφορών υπερεργασίας, υπερωριών, νυχτερινών και αργιών»: Ψηφίστηκε το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, με τίτλο «Διεπαγγελματικές οργανώσεις, ενίσχυση του αγροτικού τομέα, οργάνωση των υπηρεσιών και εποπτευόμενων φορέων του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και επανεκκίνηση της αγροτικής οικονομίας».

Δείτε ολόκληρο το ψηφισθέν νομοσχέδιο εδώ.

«ΟΕΕ: Μέχρι την Παρασκευή 14 Μαρτίου η υποβολή της ΥΔ»: Σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο που διέπει το επάγγελμα του λογιστή – φοροτεχνικού, το Οικονομικό Επιμελητήριο της Ελλάδας μετά το τέλος του διμήνου κάθε έτους υποχρεούται να διαβιβάσει στην Α.Α.Δ.Ε. το αρχείο των λογιστών – φοροτεχνικών, που πληρούν τις προϋποθέσεις για την ηλεκτρονική υποβολή των φορολογικών δηλώσεων. Στο αρχείο είναι καταχωρημένοι οι λογιστές – φοροτεχνικοί που έχουν υποβάλει εντός του πρώτου διμήνου κάθε έτους την προβλεπόμενη Υπεύθυνη Δήλωση του άρθρου 8 του Ν. 1599/1986.

Προκειμένου να διασφαλισθεί η ταυτοποίηση των λογιστών – φοροτεχνικών στο TAXISNET και να μην αφαιρεθεί η πρόσβασή τους στα συστήματα της ΑΑΔΕ για το έτος 2025, παρακαλούμε για την έγκαιρη υποβολή της Υ.Δ. μέχρι την Παρασκευή 14 Μαρτίου 2025.

Υπενθυμίζουμε ότι σύμφωνα με το άρθρο 84 του ν.5162/2024 οι φορολογικές δηλώσεις (φυσικών/νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων) υποβάλλονται κατά το χρονικό διάστημα από τη 15η Μαρτίου μέχρι και τη 15η Ιουλίου του αμέσως επόμενου φορολογικού έτους. Για το 2025 η έναρξη ανακοινώθηκε για την Δευτέρα 17 Μαρτίου 2025.

«Διασύνδεση POS: Παράταση για κάποιες περιπτώσεις»: Με την απόφαση Α.1037/2025 τροποποιείται η υπό στοιχεία Α.1157/2023 απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ «Καθορισμός του χρόνου και της διαδικασίας αναβάθμισης των Μέσων Πληρωμών, που χρησιμοποιούν οι οντότητες του άρθρου 1του ν. 4308/2014 (Α’ 251), από τους Παρόχους Μέσων Πληρωμών (NSPs), για την ολοκλήρωση της διαδικασίας διασύνδεσης αυτών με τα Ταμειακά Συστήματα, καθώς και κάθε άλλου ειδικότερου θέματος για την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 15Β του ν. 4987/2022 (Κ.Φ.Δ.). Τροποποίηση της υπό στοιχεία Α.1021/2023 (Β’ 1826) απόφασης του Διοικητή της ΑΑΔΕ» (Β’ 5994), ως ακολούθως:

1. Η περ. δ) της παρ. 2.5 του άρθρου 1 αντικαθίσταται ως εξής:

«δ) Έως και την 2.6.2025, εφόσον έχουν ήδη προβεί σε υλοποιήσεις διασύνδεσης του Ταμειακού Συστήματος με τα Μέσα Πληρωμών που διαθέτουν, οι οποίες καίτοι δεν συμμορφώνονται επακριβώς με τα πρωτόκολλα των υπό στοιχεία Α.1098/2022 ή Α.1155/2023, κατά περίπτωση, αποφάσεων, δεν επιτρέπουν κατ’ ελάχιστο, την ελεύθερη πληκτρολόγηση ποσού στο Μέσο Πληρωμής και εφόσον η Α.Α.Δ.Ε. λάβει σχετική ενημέρωση από τους Παρόχους Μέσων Πληρωμών».

2. Η απόφαση αυτή ισχύει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

«Νέα παράταση απόσυρσης ΕΑΦΔΣΣ και χρήσης ΦΗΜΑΣ Εστιατορίου»: Με την απόφαση Α.1036/2025 που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ τροποποιείται η υπό στοιχεία Α.1073/18.5.2023 απόφαση του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. «Απόσυρση από τη χρήση και οριστική παύση Ειδικών Ασφαλών Φορολογικών Διατάξεων Σήμανσης Στοιχείων (Ε.Α.Φ.Δ.Σ.Σ.) για το σύνολο των οντοτήτων. Παύση χρήσης απλών Φορολογικών Ηλεκτρονικών Μηχανισμών (Φ.Η.Μ.) για τις οντότητες εστίασης που λειτουργούν με σερβίρισμα σε τραπεζοκαθίσματα και ορισμός υποχρέωσης χρήσης, Φ.Η.Μ.ΑΣ. Εστιατορίου ή Φ.Τ.Μ. Εστιατορίου ή Α.ΔΗ.Μ.Ε. Εστιατορίου» (Β’ 4516 - Διόρθωση Σφάλματος Β’4606), ως ακολούθως:

1. Η παρ. 2 του άρθρου 1 αντικαθίσταται ως εξής:

«2. Οι προθεσμίες του πρώτου και δεύτερου εδαφίου της παρ. 1 παρατείνονται έως 2.6.2025 και 3.6.2025 αντίστοιχα, εφόσον οι οντότητες κάνουν χρήση Ε.Α.Φ.Δ.Σ.Σ. ως τμήμα Ταμειακού Συστήματος που διασυνδέεται με Μέσα Πληρωμών και οι σχετικές διασυνδέσεις πληρούν τα οριζόμενα στην περ. δ) της παρ. 2.5 του άρθρου 1 της υπό στοιχεία Α.1157/2023 απόφασης Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε.

2. Η περ. β) της παρ. 1 του άρθρου 3 αντικαθίσταται ως εξής:

«β) Η προθεσμία της περ. α) παρατείνεται έως 3.6.2025, εφόσον οι οντότητες κάνουν χρήση Ε.Α.Φ.Δ.Σ.Σ. ως τμήμα Ταμειακού Συστήματος που διασυνδέεται με Μέσα Πληρωμών και οι σχετικές διασυνδέσεις πληρούν τα οριζόμενα στην περ. δ) της παρ. 2.5 του άρθρου 1 της Α.1157/2023 απόφασης Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε..».

3. Η απόφαση αυτή ισχύει από την δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

«Η νέα διαδικασία εξαγωγής αγαθών εμπορικού χαρακτήρα για συναλλαγές έως 1.000€»: Απλοποιείται και ψηφιοποιείται η διαδικασία εξαγωγής αγαθών εμπορικού χαρακτήρα για συναλλαγές αξίας έως 1.000 €, που πραγματοποιούνται κατά κύριο λόγο, μέσω εταιρειών ταχυμεταφοράς. Με τη συγκεκριμένη απλοποίηση διευκολύνονται ακόμα περισσότερο οι εξαγωγές μικρομεσαίων επιχειρήσεων, αφού εκτιμάται ότι πάνω από 2.700 εξαγωγείς κατ’ έτος, πραγματοποιούν 20.000 εξαγωγές αγαθών, κάτω των 1.000 €.

Ειδικότερα, με εγκύκλιο του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε., Γιώργου Πιτσιλή (E.2011/17-2-2025), καθορίζεται η νέα διαδικασία, η οποία παρέχει:

  • Συγκεντρωτική και ψηφιακή υποβολή των απαραίτητων δεδομένων (Πληροφοριακό δελτίο Ζ)
  • Αυτοματοποιημένη διενέργεια ανάλυσης κινδύνου
  • Αυτοματοποιημένη ψηφιακή ενημέρωση των εξαγωγέων και των φορολογικών υπηρεσιών για την επιβεβαίωση εξόδου των εμπορευμάτων, επιταχύνοντας τη διαδικασία απαλλαγής του ΦΠΑ κατά την εξαγωγή

Για την εφαρμογή της διαδικασίας έχουν υλοποιηθεί οι απαραίτητες προσαρμογές στις υφιστάμενες λειτουργικότητες του ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος Τελωνειακών Υπηρεσιών ICISnet.

Η άμεση διεκπεραίωση των συγκεκριμένων εξαγωγών απαιτεί την υποβολή στοιχείων από την ταχυμεταφορική εταιρία, μέχρι και δύο ώρες πριν την αναχώρηση του μεταφορικού μέσου, ώστε να διασφαλίζεται η έγκαιρη διενέργεια ανάλυσης κινδύνου και η δυνατότητα του τελωνείου για την πραγματοποίηση σχετικού ελέγχου.

Η υποβολή του πληροφοριακού δελτίου Ζ, γίνεται μέσω της ψηφιακής πύλης myAADE (myaade.gov.gr), στη διαδρομή: Εφαρμογές > Τελωνειακές Υπηρεσίες > ECS-Σύστημα Ελέγχου Εξαγωγών, με τη χρήση κωδικών TAXISnet.

«Ρύθμιση ζητημάτων σχετικά με την υπαγωγή οφειλών προς δήμους στον εξωδικαστικό μηχανισμό με νέα απόφαση»: Δημοσιεύθηκε η απόφαση 10250/2025, με την οποία ρυθμίζονται αναγκαία ζητήματα σχετικά με την υπαγωγή στον εξωδικαστικό μηχανισμό του ν. 4738/2020 οφειλών προς δήμους και νομικά πρόσωπα δήμων, την είσπραξή τους από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων και απόδοσή τους στον δικαιούχο δήμο ή νομικό πρόσωπο δήμου, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 26 του ν. 5143/2024.

«Πόθεν Έσχες: Υποβολή μηνιαίων καταστάσεων υπόχρεων προσώπων για υποβολή αρχικών ΔΠΚ και ΔΟΣ»: Στην ιστοσελίδα pothen.gr αναρτήθηκε το παρακάτω ενημερωτικό για την καταχώριση μηνιαίων καταστάσεων:

Αθήνα, 5 Μαρτίου 2025

ΠΡΟΣ:

Φορείς Υπόχρεων Υποβολής Δήλωσης Περιουσιακής Κατάστασης (Δ.Π.Κ.) & Δήλωσης Οικονομικών Συμφερόντων (ΔΟΣ) ν.5026/2023

Θέμα: «Ηλεκτρονική υποβολή μηνιαίων καταστάσεων υπόχρεων προσώπων για υποβολή αρχικών Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης (Δ.Π.Κ.) και Δηλώσεων Οικονομικών Συμφερόντων (Δ.Ο.Σ)…

Για τυχόν πρόσθετες διευκρινίσεις και πληροφορίες παρακαλούμε να συμβουλεύεστε τα αναρτημένα ενημερωτικά της Επιτροπής Ελέγχου του άρθρου 25 στην ιστοσελίδα του συστήματος Πόθεν Έσχες www.pothen.gr. Για τυχόν άλλες απορίες ή διευκρινήσεις μπορείτε να καλείτε κατά τις εργάσιμες ημέρες και ώρες στο Κέντρο Εξυπηρέτησης Υπόχρεων ΠΟΘΕΝ (ΚΕΥ-ΠΟΘΕΝ) στο τηλεφωνικό αριθμό 210-48.02.100 ή μέσω της ενότητας «Χρειάζεστε βοήθεια;» αφού συνδεθείτε με τους κωδικούς σας στο www.pothen.gr.

Από την αρθρογραφία της Εβδομάδας που πέρασε, Στέφανος Κοτζαμάνης, Οικονομολόγος, Δημοσιογράφος και «Δύσκολες αποφάσεις για την οικονομία της Ευρωζώνης»: Σύμφωνα με τον έγκριτο αρθρογράφο «Όταν σχεδιαζόταν το οικοδόμημα της Ευρωζώνης όλοι αντιλαμβάνονταν ότι επρόκειτο για ένα πρωτότυπο εγχείρημα, που θα διέτρεχε κινδύνους, καθώς κάθε χώρα θα είχε τη δική της δημοσιονομική πολιτική, αλλά η νομισματική πολιτική θα ασκείτο από έναν υπερεθνικό φορέα, την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα. Προκειμένου, λοιπόν, οι τότε ιθύνοντες να αποτρέψουν ενδεχόμενους μελλοντικούς κινδύνους σε πιθανές κρίσεις που θα ακολουθούσαν, είχαν προνοήσει και είχαν υπογράψει τη λεγόμενη «συνθήκη του Μάαστριχτ», σύμφωνα με την οποία κάθε χώρα ήταν υποχρεωμένη να έχει δημοσιονομικό έλλειμμα χαμηλότερο από το 3% του Α.Ε.Π. και δείκτη δημοσίου χρέους χαμηλότερο από το 60% του Α.Ε.Π..

Το μεγάλο πρόβλημα, ωστόσο, είναι πως η συνθήκη του Μάαστριχτ παραβιάστηκε κατάφορα τόσες πολλές φορές (για λόγους πραγματικούς, αλλά και πολιτικούς -ή και μικροπολιτικούς), έτσι ώστε σήμερα καμιά χώρα της Ευρωζώνης να μην έχει δείκτη δημοσίου χρέους χαμηλότερο του 60% και αντίθετα μια σειρά από κράτη να βλέπουν το δημόσιο χρέος τους να υπερβαίνει με άνεση το 100% (μεταξύ των οποίων και η Γαλλία με την Ιταλία, δηλαδή οι δύο από τις τρεις ισχυρότερες οικονομίες της Ευρωζώνης) και μάλιστα με ανοδικές τάσεις, λόγω των υψηλών ετήσιων δημοσιονομικών τους ελλειμμάτων.

Τα πράγματα γίνονται ακόμη πιο σύνθετα, αν κάποιος συνεκτιμήσει ότι σε αντίστοιχη κατάσταση (πολύ υψηλού δημόσιου χρέους με ανοδική τάση) βρίσκεται και η ισχυρότερη οικονομία του πλανήτη, οι Η.Π.Α., όπως, επίσης, και το Ηνωμένο Βασίλειο. Αν συνεκτιμήσουμε και το «μαύρο κουτί» της κινεζικής οικονομίας, τότε όλοι έχουν λόγους να φοβούνται σε βάθος χρόνου το σενάριο μιας μεγάλης διεθνούς οικονομικής κρίσης.

Μέσα σ’ αυτό το περιβάλλον έρχεται η εκλογή του Ντόναλντ Τραμπ στην προεδρία των Η.Π.Α., ο οποίος έχει ήδη θέσει τρία ζητήματα που απειλούν τόσο τον αριθμητή, όσο και τον παρονομαστή του δείκτη «δημόσιο χρέος προς Α.Ε.Π.» στις χώρες της Ευρωζώνης:

Πρώτον, η επιβολή δασμών σε μια σειρά προϊόντων, στα οποία η Γηραιά Ήπειρος έχει συγκριτικό πλεονέκτημα (πλήγμα για το ευρωπαϊκό Α.Ε.Π.).».

Δείτε το σύνολο του εξαιρετικά επίκαιρου και ενημερωτικού άρθρου του κ. Στέφανου Κοτζαμάνη, στον πιο πάνω σύνδεσμο.

Δρ. Δημήτριος Μελάς, Οικονομολόγος PhD, MBA και «Ο φορολογικός χειρισμός επιστροφής φόρου επί επιχειρηματικών κερδών από μαλτέζικη εταιρεία σε μέτοχο ελληνική»: Σύμφωνα με τον αρθρογράφο «Ο συντελεστής φορολογίας εταιρειών στη Μάλτα είναι 35%. Οι αλλοδαποί μέτοχοι που λαμβάνουν μερίσματα από εταιρείες της Μάλτας επιτρέπεται να ζητήσουν επιστροφές για τον αντίστοιχο φόρο. Μπορούν να τα διεκδικήσουν από το εισόδημα που διατίθεται στον φορολογικό λογαριασμό της Μάλτας (MTA) ή από τον λογαριασμό εισοδήματος εξωτερικού (FIA). Η βασική φορολογική νομοθεσία της χώρας είναι ο νόμος περί φόρου εισοδήματος της Μάλτας (κεφάλαιο 123 της νομοθεσίας της Μάλτας), ο νόμος περί διαχείρισης του φόρου εισοδήματος (κεφάλαιο 372) και ο νόμος περί φόρου προστιθέμενης αξίας (κεφάλαιο 406). Σύμφωνα με τη σχετική νομοθεσία, οι Μαλτέζικες εταιρείες καταβάλλουν φόρο κερδών 35% και ο αποδέκτης μερισμάτων λαμβάνει ως επιστροφή κατόπιν αίτησης (claim) αναλογούντα εταιρικό φόρο επί μερισμάτων, 30% ή 6/7, εάν πρόκειται για εταιρεία της οποίας οι πραγματικοί δικαιούχοι δεν κατοικούν στη Μάλτα. Ουσιαστικά, η πραγματική φορολογική επιβάρυνση για έναν μέτοχο, μη φορολογικό κάτοικο Μάλτας, είναι 5% για το σύνολο των καθαρών κερδών της Μαλτέζικης εταιρείας. Σε περίπτωση δικαιωμάτων και τόκων, υπάρχει επιστροφή 5/7, οπότε ο τελικός φορολογικός συντελεστής είναι 10%.

Στο παραπάνω σύστημα ανάγονται Μαλτέζικες εταιρείες, οι οποίες ασκούν γνήσιες επιχειρηματικές δραστηριότητες, είτε διαπραγματεύονται τίτλους (Holding Companies). Οι αμιγώς κατ΄ επίφαση εταιρείες χωρίς ουσία (Shell Companies - εταιρείες κελύφη) δεν είναι επιλέξιμες για τον πραγματικό φορολογικό συντελεστή 5%. Στην πράξη, ο φορολογικός σχεδιασμός από αλλοδαπούς στη Μάλτα απαιτεί δύο εταιρείες, μία την επιχειρηματική εταιρεία και μία εταιρεία διακράτησης τίτλων (Holding Company), η οποία θα είναι και η μόνη μέτοχος της πρώτης, θα υποβάλει δε προς τις φορολογικές αρχές την απαιτούμενη αίτηση (claim) για να αναλάβει τον φόρο εταιρικών κερδών επί των μερισμάτων.

Μεταγενέστερα, η Holding Company θα διανείμει ελεύθερα μερίσματα σε αλλοδαπούς μετόχους - φορολογικούς κατοίκους. Ειδικά:

Δημιουργείται μια εμπορική εταιρεία Μάλτας, που παράγει εισόδημα από τις εμπορικές της δραστηριότητες.

Η Μαλτέζικη Εμπορική Εταιρεία καταβάλλει φόρο εταιρειών στη Μάλτα ύψους 35% επί των καθαρών κερδών.

Κατά τη διανομή μερισμάτων στην Εταιρεία Χαρτοφυλακίου της Μάλτας, η τελευταία μπορεί να ζητήσει επιστροφή 6/7 του εταιρικού φόρου της Μάλτας, που καταβλήθηκε από την Εμπορική Εταιρεία της Μάλτας. Το εισόδημα από μερίσματα και η επιστροφή φόρου που έλαβε η Maltese Holding Company δεν υπόκεινται σε περαιτέρω φόρο στη Μάλτα. Η Μαλτέζικη Εταιρεία Χαρτοφυλακίου μπορεί να διανείμει πλήρως τόσο την επιστροφή φόρου, όσο και το εισόδημα από μερίσματα που εισέπραξε στους αλλοδαπούς μετόχους της. Δεν εφαρμόζονται παρακρατούμενοι φόροι στα μερίσματα που καταβάλλονται σε αλλοδαπούς μετόχους.».

Το ανωτέρω άρθρο αποτελεί απόσπασμα από το βιβλίο των Μελά Δ. PhD, MBA και Μελά Κ. PhD, MSc, Post. Doc. «Η φορολόγηση των χρηματοοικονομικών προϊόντων και τίτλων» (The taxation of financial assets and securities), Οικονομικές Εκδόσεις Ε.Ε., Θεσσαλονίκη 2024, ISBN: 978-618-5425-26-5.

Το ομότιτλο άρθρο του κ. Δημητρίου Μελά δημοσιεύθηκε στο τεύχος Νοεμβρίου 2024 του περιοδικού Epsilon7.

Κ. Γιάννης Καρούζος, Δικηγόρος, Εργατολόγος και «Πώς αμείβονται οι εργαζόμενοι την Καθαρά Δευτέρα;»: Σύμφωνα με τον γνωστό και έγκυρο αρθρογράφο «Η Καθαρά Δευτέρα δεν περιλαμβάνεται στις επίσημες αργίες που ορίζει ο νόμος για τους εργαζόμενους στον ιδιωτικό τομέα.

Οι ιδιωτικές επιχειρήσεις στη χώρα μας αργούν στην περίπτωση που η Καθαρά Δευτέρα έχει χαρακτηρισθεί αργία από διάταξη ΣΣΕ, Κανονισμού Εργασίας της επιχείρησης, από επιχειρησιακή συνήθεια και έθιμο, κατά το οποίο η επιχείρηση παραμένει κλειστή την ημέρα αυτή.

Εφόσον, λοιπόν, έχει δημιουργηθεί τέτοια επιχειρησιακή συνήθεια και είθισται η επιχείρηση να παραμένει κλειστή, στην περίπτωση που οι εργαζόμενοι μισθωτοί δεν εργασθούν δεν θα έχουν καμία μείωση του μισθού τους, ενώ όσοι αμείβονται με ημερομίσθιο, δικαιούνται να λάβουν το ημερομίσθιό τους (άρθρ. 2 παρ.3 ΝΔ 3755/1955).

Αν η επιχείρηση λειτουργήσει φέτος κατ’ εξαίρεση (ενώ τα προηγούμενα χρόνια δεν λειτουργούσε βάσει ΣΣΕ, Κανονισμού Εργασίας, επιχειρησιακής συνήθειας ή εθίμου), τότε οι υπάλληλοι δικαιούνται προσαύξηση μισθού κατά 1/25 και οι αμειβόμενοι με ημερομίσθιο ένα ακόμα ημερομίσθιό τους, επί του ωρομισθίου των οποίων θα υπολογισθεί και η προσαύξηση κατά 75% για την εργασία σε ημέρες αργίας.

Δεν οφείλεται ημερομίσθιο μόνο στην περίπτωση που δεν έχει δημιουργηθεί τέτοια συνήθεια και οι ημερομίσθιοι εργάζονταν πάντα κανονικά την ημέρα εκείνη.».

Δείτε περισσότερα στο www.dikigorosergatologos.gr

Τέλος ακόμα μιας εργασιακής εβδομάδας και για την Εβδομάδα που έρχεται θα συζητηθεί ο άρτια δημοσιευθείς Ν. 5184/5-3-2025 (ΦΕΚ Α΄ 34/6-3-2025). Ο Νόμος 5184/2025 περιλαμβάνει σημαντικές ρυθμίσεις που αφορούν εργασιακά και ασφαλιστικά θέματα, εστιάζοντας σε αργίες, υπερεργασία, μείωση ασφαλιστικών εισφορών, υπερωρίες, νυχτερινή απασχόληση και ασφαλιστικές εισφορές.

Αργίες και Εργασιακές Συνθήκες: Ο νόμος καθορίζει τις επίσημες αργίες και τις συνθήκες απασχόλησης κατά τη διάρκεια αυτών. Για εργασία σε αργίες, προβλέπεται πρόσθετη αμοιβή, καθώς και η χορήγηση αναπληρωματικής ημέρας ανάπαυσης. Οι επιχειρήσεις που λειτουργούν κατά τις αργίες πρέπει να διασφαλίζουν την τήρηση των ωραρίων και την αποφυγή καταχρήσεων.

Υπερεργασία και Υπερωρίες: Η υπερεργασία ορίζεται ως εργασία που πραγματοποιείται πέραν του κανονικού ωραρίου, αλλά εντός του νόμιμου ορίου των 40 ωρών εβδομαδιαίως. Για την υπερωριακή απασχόληση, ο νόμος προβλέπει αυξημένο ωρομίσθιο και συγκεκριμένες προϋποθέσεις έγκρισης από τις αρμόδιες αρχές. Η υπερωριακή εργασία που πραγματοποιείται χωρίς την τήρηση των προβλεπόμενων διαδικασιών θεωρείται παράνομη και υπόκειται σε κυρώσεις.

Νυχτερινή Απασχόληση: Για τους εργαζομένους σε νυχτερινές βάρδιες (από 22:00 έως 06:00), προβλέπεται προσαύξηση στο ωρομίσθιο και ειδικές ρυθμίσεις για τη διασφάλιση της υγείας και της ασφάλειάς τους. Οι εργοδότες οφείλουν να λαμβάνουν μέτρα για τη μείωση της κόπωσης και την προστασία της υγείας των εργαζομένων.

Μείωση Ασφαλιστικών Εισφορών: Ο νόμος περιλαμβάνει διατάξεις για τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών, ειδικά για εργοδότες που δημιουργούν νέες θέσεις εργασίας ή επενδύουν σε τομείς προτεραιότητας. Η μείωση των εισφορών λειτουργεί ως κίνητρο για την ενίσχυση της απασχόλησης και τη μείωση του κόστους εργασίας.

Ασφαλιστικές Εισφορές: Προβλέπεται αναμόρφωση του συστήματος είσπραξης ασφαλιστικών εισφορών, με έμφαση στην ψηφιοποίηση και την απλοποίηση των διαδικασιών. Ειδικές ρυθμίσεις ισχύουν για την ασφάλιση των εργαζομένων σε κλάδους υψηλής επικινδυνότητας, ενώ ενισχύεται η διαφάνεια και η αποτελεσματικότητα των ελέγχων.

Συνολικά, ο Ν. 5184/2025 επιδιώκει τη βελτίωση των εργασιακών συνθηκών, την ενίσχυση της απασχόλησης και τη μείωση του κόστους για εργοδότες και εργαζόμενους, μέσα από ένα ισορροπημένο και σύγχρονο πλαίσιο ρυθμίσεων.

Για το εξαιρετικά ζεστό «καλοκαιρινό» από άποψη θερμοκρασιών διήμερο που έρχεται, σας ευχόμαστε ΚΑΛΟ ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ.



comments powered by Disqus
* Παρακαλούμε τα σχόλια να μην είναι σε greeklish. Σχόλια με υβριστικό ή προσβλητικό περιεχόμενο θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.
Εργασιακή εβδομάδα