10/01/25 | Αρχική > Αρθρογραφία > Ανασκόπηση της εβδομάδας

Η Εβδομάδα που πέρασε – Η Εβδομάδα που έρχεται

Πρώτη Εβδομάδα του νέου χρόνου που πέρασε και για την Εβδομάδα που έρχεται αναμένεται να συζητηθεί το θέμα του «Ψηφιακού πελατολογίου». Το Ψηφιακό Πελατολόγιο αποτελεί μια νέα πρωτοβουλία της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.), με στόχο την ενίσχυση της διαφάνειας και την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής. Η εφαρμογή του αναμένεται να ξεκινήσει τον Ιανουάριο του 2025, αρχικά σε επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται στην παροχή υπηρεσιών σε οχήματα, όπως συνεργεία αυτοκινήτων, πλυντήρια και χώρους στάθμευσης.

Το Ψηφιακό Πελατολόγιο θα επιτρέπει στις επιχειρήσεις να καταγράφουν ηλεκτρονικά τον αριθμό των πελατών τους, τα στοιχεία τους και τις σχετικές αποδείξεις. Αυτό θα δίνει τη δυνατότητα στην Α.Α.Δ.Ε. να παρακολουθεί σε πραγματικό χρόνο τις συναλλαγές και να συγκρίνει τα δεδομένα με τα ηλεκτρονικά βιβλία myDATA, εντοπίζοντας τυχόν αποκλίσεις που υποδηλώνουν φοροδιαφυγή.

Η νέα αυτή εφαρμογή θυμίζει το βιβλίο πελατών που προβλεπόταν στο άρθρο 10 του Προεδρικού Διατάγματος 186/1992, γνωστού ως Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων (Κ.Β.Σ.). Σύμφωνα με το άρθρο αυτό, ορισμένοι επαγγελματίες ήταν υποχρεωμένοι να τηρούν πρόσθετα βιβλία, όπως το βιβλίο πελατών, όπου καταγράφονταν οι πελάτες που εισέρχονταν στην επαγγελματική εγκατάσταση. Η υποχρέωση αυτή καταργήθηκε το 2012 με την εισαγωγή του Κώδικα Φορολογικής Απεικόνισης Συναλλαγών (Κ.Φ.Α.Σ.).

Η επαναφορά της υποχρέωσης καταγραφής πελατών, αυτή τη φορά σε ψηφιακή μορφή, αντανακλά την ανάγκη για προσαρμογή στις σύγχρονες τεχνολογικές εξελίξεις και την αποτελεσματικότερη παρακολούθηση των φορολογικών υποχρεώσεων.

Ξεκινώντας θετικά τη στήλη για την Εβδομάδα που πέρασε «Οι επιδοτήσεις Ιανουαρίου για τους οικιακούς καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας και τους δικαιούχους ΚΟΤ»: Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ανακοινώνει, σήμερα, Τρίτη, 7 Ιανουαρίου 2025, το ύψος της έκτακτης στήριξης στους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος που αφορά σε καταναλώσεις του Ιανουαρίου.

Συγκεκριμένα, οι ενισχύσεις για την ηλεκτρική ενέργεια σε οικιακά τιμολόγια και για όλες τις παροχές κύριας και μη κύριας κατοικίας, χωρίς εισοδηματικά κριτήρια και ανεξαρτήτως παρόχου, διαμορφώνονται ως εξής:

  • Για μηνιαίες καταναλώσεις έως 500kWh, η ενίσχυση διαμορφώνεται σε 15 €/MWh ή 1,5 λεπτό/kWh. Η κατηγορία αυτή καταλαμβάνει το 90% των νοικοκυριών στην Ελλάδα.

Σημειώνεται πως οι ενισχύσεις αφορούν σε καταναλωτές, οι οποίοι είναι συμβεβλημένοι σε κυμαινόμενα τιμολόγια ηλεκτρικής ενέργειας.

  • Στα νοικοκυριά που είναι ενταγμένα στο Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο (Κ.Ο.Τ.), η ενίσχυση ανέρχεται σε 35 €/MWh ή 3,5 λεπτά/kWh για το σύνολο της κατανάλωσης.

Το συνολικό κόστος της ενίσχυσης για τον Ιανουάριο ανέρχεται σε 20,9 εκατ. ευρώ.

Επισημαίνεται ότι η μεσοσταθμική τιμή του «πράσινου» τιμολογίου για τους τρεις μεγαλύτερους παρόχους σε μερίδιο αγοράς στη Χαμηλή Τάση (άνω του 80% της οικιακής κατανάλωσης), συμπεριλαμβανομένης της επιδότησης Ιανουαρίου, ανέρχεται σε 140,3 €/MWh ή 14,03 λεπτά/kWh και είναι ελαφρώς μειωμένη από το επίπεδο του προηγούμενου μήνα.

«Κατατέθηκε στη Βουλή το σχέδιο νόμου για τη βραχυχρόνια μίσθωση»: Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο του Υπουργείου Τουρισμού, με τίτλο «Θέσπιση προδιαγραφών ακινήτων βραχυχρόνιας μίσθωσης, περιβαλλοντική κατάταξη καταλυμάτων, απλούστευση διαδικασίας ίδρυσης τουριστικών επιχειρήσεων και ειδικότερες διατάξεις ελέγχου και ενίσχυσης πλαισίου τουριστικών υποδομών».

Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση:

Ποιο ζήτημα αντιμετωπίζει η αξιολογούμενη ρύθμιση;

Μέρος Α’: Την ανάγκη θέσπισης πλαισίου λειτουργικών προδιαγραφών για τα ακίνητα που μισθώνονται βραχυχρόνια, καθώς και την ανάγκη αποτύπωσης του περιβαλλοντικού τους αντικτύπου.

Μέρος Β’: Την ανάγκη υπαγωγής στο απλουστευμένο καθεστώς λειτουργίας του ν.4442/2016 (Α’ 230) των εξής τουριστικών δραστηριοτήτων: α) των γραφείων ενοικιάσεως αυτοκινήτων, β) των επιχειρήσεων εκμίσθωσης μοτοσικλετών, τρίτροχων και τετράτροχων οχημάτων άνω των πενήντα (50) κυβικών εκατοστών και γ) των ναυλομεσιτικών γραφείων.

Μέρος Γ’: Αντιμετωπίζεται μια σειρά ειδικότερων θεμάτων του τομέα του τουρισμού και συγκεκριμένα:

α) αποσαφηνίζεται το πλαίσιο χαρακτηρισμού της απόκλισης από τη χωροθέτηση έργου και ρυθμίζονται ειδικότερα οι εργασίες που εξυπηρετούν τους σκοπούς προσβασιμότητας και πολυλειτουργικότητας, ενώ διευκρινίζεται ότι η διαδικασία νομιμοποίησης των χωροθετημένων λιμένων δεν αφορά μόνο τους λιμένες του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ.),

β) προβλέπεται η δυνατότητα εκτέλεσης έργων για την άντληση και απάντληση θαλασσινού νερού για χρήση σε κολυμβητικές δεξαμενές νομίμως λειτουργούντων ξενοδοχειακών καταλυμάτων,

γ) επικαιροποιείται ο ορισμός των κέντρων αναζωογόνησης (spa) ως ειδικής τουριστικής υποδομής, παρέχεται δυνατότητα σταδιακής λειτουργίας των υποδομών των ξενοδοχείων συνιδιοκτησίας, επιτρέπεται η ανάπτυξη οργανωμένων τουριστικών κατασκηνώσεων πολυτελούς διαβίωσης (glamping) σε περιοχές εντός σχεδίου πόλης και αυξάνονται οι τουριστικές δυνατότητες των χιονοδρομικών κέντρων,

δ) παρέχεται η δυνατότητα στέγασης προσωπικού του δημοσίου τομέα σε δωμάτια προσωπικού κύριων τουριστικών καταλυμάτων,

ε) διευκρινίζεται η διαδικασία άσκησης του δικαιώματος προηγούμενης ακρόασης κατά τη διαπίστωση παραβάσεων από τουριστικές επιχειρήσεις και αυστηροποιείται το κυρωτικό πλαίσιο για τους παραβάτες και

στ) ανατίθεται σε συγκεκριμένο φορέα, δηλαδή στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, ο συντονιστικός ρόλος για τη δημιουργία πολιτιστικής διαδρομής των «βημάτων του Αποστόλου Παύλου».

Δείτε ολόκληρο το σχέδιο νόμου εδώ και την αιτιολογική έκθεση εδώ.

«Υπαγωγή τουριστικών καταλυμάτων σε καθεστώς χρονομεριστικής μίσθωσης»: Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ η απόφαση 22432/2024, με θέμα «Υπαγωγή τουριστικών καταλυμάτων σε καθεστώς χρονομεριστικής μίσθωσης».

Με τη νέα απόφαση ορίζονται τα παρακάτω:

Άρθρο 1

Υπαγόμενα σε καθεστώς χρονομεριστικής μίσθωσης τουριστικά καταλύματα

1. Σε καθεστώς χρονομεριστικής μίσθωσης κατά την έννοια του άρθρου 1 του ν. 1652/1986 (Α’ 167) δύναται να υπαχθούν τα τουριστικά καταλύματα της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 4276/2014 (Α’ 155) και ειδικότερα:

α. Τα κύρια ξενοδοχειακά καταλύματα της υποπερ. αα’ της περ. α’ της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 4276/2014,

β. τα μη κύρια ξενοδοχειακά καταλύματα των υποπερ. αα’ και ββ’ της περ. β’ της. παρ. 2 του άρθρου 1 ν. 4276/2014.

2. Τα τουριστικά καταλύματα της προηγούμενης παραγράφου δύνανται να υπάγονται στις διατάξεις του ν. 1652/1986 υπό τους ακόλουθους όρους και προϋποθέσεις:

α. Να έχουν καταταγεί σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις στην κατηγορία των 3 αστέρων και άνω, εφόσον πρόκειται για κύρια ξενοδοχειακά καταλύματα της υποπερ. αα’ της περ. α’ της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 4276/2014.

β. Να λειτουργούν νόμιμα και να έχουν λάβει όλες τις κατά νόμο άδειες.

γ. Το μέγιστο ποσοστό της συνολικής δυναμικότητας του καταλύματος, που υπάγεται σε καθεστώς χρονομεριστικής μίσθωσης να μην υπερβαίνει το 70% της συνολικής δυναμικότητάς του. Στο σύνολο της δυναμικότητας του καταλύματος ισχύει το σύνηθες για την κάθε λειτουργική μορφή καθεστώς λειτουργίας και εκμετάλλευσης.

3. Υπό κατασκευή νέα τουριστικά καταλύματα δύναται να υπαχθούν σε καθεστώς χρονομεριστικής μίσθωσης, από τον χρόνο έκδοσης της οικοδομικής τους άδειας και σε ποσοστό της δυναμικότητάς τους σύμφωνα με την περ. γ’ της παρ. 2 του παρόντος άρθρου. Η ισχύς της οριστικής σύμβασης της χρονομεριστικής μίσθωσης άρχεται με την παράδοση του ολοκληρωμένου καταλύματος στον μισθωτή και γνωστοποιείται στην αρμόδια υπηρεσία.

4. Διευκρινίζεται ότι με σύμβαση χρονομεριστικής μίσθωσης εκμισθώνονται μόνο χώροι των τουριστικών καταλυμάτων προοριζόμενοι για διανυκτέρευση - διαμονή (δηλ. δωμάτια, σουίτες, οικίσκοι, επιπλωμένα διαμερίσματα, βίλες κ.λπ.) και όχι κοινόχρηστοι χώροι ή χώροι προοριζόμενοι για άλλη ειδική χρήση (π.χ. σάουνα, γυμναστήριο, γήπεδα αθλοπαιδιών, εγκαταστάσεις εστίασης και αναψυχής κ.λπ.).

(Δείτε το σύνολο της Απόφασης 22432/2024, στον πιο πάνω σύνδεσμο)

«Διαθέσιμη η υπηρεσία για εξ αποστάσεως ταυτοποίηση και πιστοποίηση αριθμού κινητού τηλεφώνου στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας»: Τη δυνατότητα εξ αποστάσεως ταυτοποίησης για την πιστοποίηση του αριθμού κινητού τηλεφώνου στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας (ΕΜΕπ), στο emep.gov.gr, έχουν πλέον άτομα με αναπηρία εγγεγραμμένα στο μητρώο του e-Ε.Φ.Κ.Α., άτομα άνω των 65 ετών, αλλά και κάτοικοι νησιών και εξωτερικού.

Πρόκειται για μια υπηρεσία, η οποία προσφέρει ασφαλή και γρήγορη εξυπηρέτηση ιδιαίτερα για περιπτώσεις που μέχρι σήμερα δεν ήταν εφικτή η ταυτοποίηση μέσω Πιστωτικού Ιδρύματος ή Παρόχου Κινητής Τηλεφωνίας, όπως για πολίτες που έχουν οικογενειακά και εταιρικά πακέτα σε Παρόχους Κινητής Τηλεφωνίας και κατοίκους εξωτερικού. Σημειώνεται ότι δεν θα απαιτείται φυσική παρουσία σε Κ.Ε.Π. ή Προξενική Αρχή. Υπενθυμίζεται ότι η καταχώριση του κινητού στο ΕΜΕπ είναι υποχρεωτική βάσει θεσμικού πλαισίου.

H υπηρεσία υλοποιήθηκε από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Τα στοιχεία των πολιτών αντλούνται αυτόματα από το Κέντρο Διαλειτουργικότητας της Γ.Γ.Π.Σ.Ψ.Δ..

Πιο συγκεκριμένα, η νέα υπηρεσία παρέχεται σε ενήλικους κατόχους Α.Φ.Μ., οι οποίοι:

  • είναι εγγεγραμμένοι στο μητρώο ατόμων με αναπηρία του e-Ε.Φ.Κ.Α.
  • έχουν συμπληρώσει το 65ο έτος ηλικίας
  • είναι κάτοικοι εξωτερικού
  • είναι κάτοικοι νησιωτικής Ελλάδας.

Επισημαίνεται ότι η εξ αποστάσεως ταυτοποίηση μπορεί να γίνει από οποιαδήποτε συσκευή που διαθέτει κάμερα και μικρόφωνο, με προτίμηση τη χρήση smartphone για καλύτερη ποιότητα εικόνας. Η διαδικασία διενεργείται με δύο τρόπους μέσω του emep.gov.gr :

  • Αυτοματοποιημένη Βιντεοκλήση (Dynamic Selfie) με μεταγενέστερη απόφαση του υπεύθυνου ταυτοποίησης
  • Τηλεδιάσκεψη με υπάλληλο

Μέχρι σήμερα έχουν πιστοποιηθεί περισσότεροι από 4,9 εκατ. αριθμοί κινητού στο ΕΜΕπ, ενισχύοντας την ασφάλεια των ηλεκτρονικών συναλλαγών, διευκολύνοντας και καθιστώντας απρόσκοπτη την επικοινωνία του δημοσίου με τους πολίτες.

«Διαθέσιμο από 13/1 το νέο Μητρώο Δεξαμενών Ενεργειακών Προϊόντων Φορολογικών Αποθηκών και Αποθηκών Τελωνειακής Αποταμίευσης»: Σε λειτουργία τίθεται από 13/1 η νέα ψηφιακή εφαρμογή «Μητρώο Δεξαμενών Ενεργειακών Προϊόντων Φορολογικών Αποθηκών και Αποθηκών Τελωνειακής Αποταμίευσης» της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων. Η εφαρμογή αποτελεί ένα σημαντικό εργαλείο για την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας των ελέγχων και την περαιτέρω καταστολή του λαθρεμπορίου καυσίμων.

Υπενθυμίζεται ότι με την Κοινή Υπουργική Απόφαση (Α.1161/2024) του Υφυπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Χρίστου Δήμα, της Υφυπουργού Ανάπτυξης Άννα Μάνη, του Υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρη Παπαστεργίου και του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων Γιώργου Πιτσιλή, καθορίζονται:

  • τα στοιχεία που καταχωρούνται στην εφαρμογή του Μητρώου
  • η συμπλήρωση/επικαιροποίηση έως και τις 13/4 των στοιχείων που έχουν ήδη καταχωρηθεί στην υπάρχουσα εφαρμογή του Μητρώου
  • οι υπόχρεοι για την καταχώρηση/επικαιροποίηση των στοιχείων, οι οποίοι είναι οι:

- διαχειριστές των εγκαταστάσεων φορολογικών αποθηκών και αποθηκών τελωνειακής αποταμίευσης

- εγκεκριμένοι αποθηκευτές και κάτοχοι άδειας λειτουργίας αποθήκης τελωνειακής αποταμίευσης

- εγκαταστάτες του συστήματος παρακολούθησης εισροών – εκροών

- φορείς παροχής υπηρεσιών ογκομέτρησης δεξαμενών φορολογικών αποθηκών.

Η νέα εφαρμογή θα είναι διαθέσιμη μέσω της ψηφιακής πύλης myAADE (myaade.gov.gr), στη διαδρομή Εφαρμογές > Τελωνειακές Υπηρεσίες ή Φορολογικές Υπηρεσίες > Σύστημα εισροών - εκροών καυσίμων > Μητρώο Δεξαμενών Ενεργειακών Προϊόντων Φορολογικών Αποθηκών και Αποθηκών Τελωνειακής Αποταμίευσης.

Επισημαίνεται ότι από 9/1 έχει διακοπεί η λειτουργία της υφιστάμενης εφαρμογής του Μητρώου.

«Ηλεκτρονική σύσταση χρηματικών παρακαταθηκών: Προϋποθέσεις, διαδικασία και ημερομηνία έναρξης»: Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ η πρώτη κανονιστική πράξη 3873/5/19.12.2024 του Διοικητικού Συμβουλίου του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων, με θέμα «Ηλεκτρονική σύσταση δύο (2) κατηγοριών παρακαταθηκών - Έκδοση πρώτης κανονιστικής πράξης του Δ.Σ. του Τ.Π. και Δανείων κατ’ εξουσιοδότηση του άρθρου 61 του ν. 4915/2022».

Από την αρθρογραφία της Εβδομάδας που πέρασε, κ. Στέφανος Κοτζαμάνης, Οικονομολόγος, Δημοσιογράφος και «Δημόσιο χρέος: Η βελτίωση του δείκτη και η επόμενη μέρα»: Σύμφωνα με τον αρθρογράφο «Μεγάλη εντύπωση έχει προκαλέσει το γεγονός ότι η Ελλάδα θα έχει καταφέρει το 2025 να μειώσει (βελτιώσει) το δείκτη του δημοσίου χρέους της ως ποσοστό του Α.Ε.Π. κατά περισσότερο από εξήντα ποσοστιαίες μονάδες μέσα σε μόλις πέντε χρόνια! Και αυτό, γιατί η τιμή του συγκεκριμένου δείκτη από το 209,4% του 2020, υποχώρησε στο 163,9% το 2023, στο 154% πέρυσι και προβλέπεται με βάση τον Προϋπολογισμό να κλείσει φέτος στο 147,5%.

Η εκπληκτική αυτή επίδοση ήταν αρχικά προγραμματισμένη να έρθει μετά την πάροδο δεκαετιών και όχι σε χρονικό διάστημα μόλις πέντε ετών. Σε ποιους παράγοντες, όμως, μπορεί να αποδοθεί η εξαιρετική αυτή εξέλιξη;

Πρώτον, στην αύξηση του Α.Ε.Π., που αποτελεί τον παρονομαστή αυτού του δείκτη (κλάσματος). Για παράδειγμα, το Α.Ε.Π. έτρεξε με +2,3% το 2023, με +2,2% πέρυσι και αναμένεται να κινηθεί φέτος μεταξύ του +2% και του +2,5%.

Δεύτερον, στη συγκράτηση του αριθμητή του κλάσματος (δημόσιο χρέος σε τρέχουσες τιμές) σε περίπου σταθερά επίπεδα.

Τρίτον (και πολύ σημαντικό) στον υψηλό πληθωρισμό που ξεκίνησε να εμφανίζεται το 2021 και σε μικρότερο βαθμό συνεχίζεται έως σήμερα. Ειδικότερα, όταν δημοσιεύεται μια αύξηση του Α.Ε.Π. κατά π.χ. 2% ή 3%, πρόκειται για μια αποπληθωρισμένη επίδοση. Αν για παράδειγμα ο πληθωρισμός ενός έτους κυμανθεί στο 6% και η αύξηση του αποπληθωρισμένου Α.Ε.Π. στο 3%, τότε το Α.Ε.Π. σε τρέχουσες τιμές (δηλαδή ο παρονομαστής του εξεταζόμενου δείκτη) έχει διογκωθεί κατά 9%. Αν την ίδια χρονιά ο αριθμητής του κλάσματος διατηρηθεί περίπου σταθερός, τότε η τιμή του δείκτη περιορίζεται σημαντικά. Στη διατήρηση του αριθμητή του δείκτη σε σταθερά περίπου επίπεδα συνετέλεσε και το γεγονός ότι το μεγαλύτερο τμήμα του ελληνικού δημόσιου χρέους είναι «κλειδωμένο» και μάλιστα με ιδιαίτερα χαμηλό μέσο επιτόκιο και για πολλά ακόμη χρόνια.».

Δείτε το σύνολο ενός ακόμα πολύ ενδιαφέροντος άρθρου του κ. Στέφανου Κοτζαμάνη, στον πιο πάνω σύνδεσμο.

K. Θεόδωρος Γ. Ψυχογυιός, Επίτ. Αντιπρόεδρος Ν.Σ.Κ. και «Η δημοσιοποίηση των ονομάτων οφειλετών δημοσίου και Ε.Φ.Κ.Α. στο διαδίκτυο (μια κίνηση εντυπωσιασμού χωρίς ουσιαστικό εισπρακτικό αποτέλεσμα)»:. Σύμφωνα με τον αρθρογράφο «Συνοψίζοντας, επομένως, όλα τα προεκτεθέντα στο παρόν σημείωμα, καταλήγουμε αβίαστα στην όλως προφανή διαπίστωση ότι η Φορολογική Διοίκηση και ο Ε.Φ.Κ.Α. πρέπει να προβληματιστούν σοβαρά για την πραγματική χρησιμότητα και αποτελεσματικότητα του προεκτεθέντος θεσμού, σε ό,τι αφορά τη συμβολή του στην ενίσχυση της εισπραξιμότητας των, πράγματι, τεράστιων ληξιπρόθεσμων απαιτήσεών τους. Οι θεσμοί και, κυρίως, αυτοί που συνδέονται με την είσπραξη των δημοσίων και ασφαλιστικών εσόδων, δεν πρέπει να αξιολογούνται στα πλαίσια εξωπραγματικών εκτιμήσεων ή ανεδαφικών ψευδαισθήσεων, αλλά μέσα από μια άκρως ρεαλιστική οπτική, με βασικό κριτήριο το τελικώς παραγόμενο αποτέλεσμα.

Αυτό, όμως, προϋποθέτει, τουλάχιστον, τη στοιχειώδη στατιστική παρακολούθηση της πορείας των εισπράξεων από τους εκτιθέμενους οφειλέτες, τόσο πριν όσο και μετά τη δημοσιοποίηση των ονομάτων τους, όπως σοφά όρισε η Αρχή, αν και είναι γνωστό τοις πάσι ότι η συμβολή του θεσμού στην εισπρακτική του στόχευση είναι ελάχιστη έως μηδαμινή4.

Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με τον σοβαρό κίνδυνο πλήρους απαξίωσης και κατάρρευσης επιχειρήσεων, κατά τα λεχθέντα, θεωρώ ότι πρέπει να εμβάλει τη Διοίκηση σε σκέψεις για τη ριζική αναθεώρηση του θεσμού (π.χ. με τη δημοσιοποίηση μόνο των φορολογικών και τελωνειακών οφειλών, που προέρχονται από αξιόποινες πράξεις). Σε κάθε περίπτωση, όμως, μετά από 13 χρόνια αδιάλειπτης εφαρμογής του θεσμού, έχει αποδειχθεί ότι αυτός αποτελεί, εν γένει, μία άνευ ουσίας κίνηση λαϊκού εντυπωσιασμού, προκειμένου να διασκεδάσει τις εισπρακτικές αδυναμίες του κράτους και για τον λόγο αυτό θεωρώ ότι πρέπει να αρχίσει σύντομα μία σοβαρή συζήτηση για την πλήρη κατάργησή του στο προσεχές μέλλον.».

Το ομότιτλο άρθρο του κ. Θεόδωρου Ψυχογυιού δημοσιεύθηκε στο τεύχος Οκτωβρίου του περιοδικού Epsilon7.

Κ. Πέτρος Ραπανάκης, Σύμβουλος επ/σεων σε θέματα εργατικής νομοθεσίας & ανθρώπινου δυναμικού και «Μεταφορά» μισθωτού από μια επιχείρηση σε άλλη και εργασιακά δικαιώματα»: Σύμφωνα με τον αρθρογράφο «Σε περίπτωση «μεταφοράς» εργαζόμενου από μια επιχείρηση σε άλλη, ανήκουσα σε άλλο φυσικό ή νομικό πρόσωπο, δεν υφίσταται μεταβίβαση επιχείρησης και δεν εφαρμόζονται εν προκειμένω οι διατάξεις του Π.Δ. 178/2002, αλλά οριστική αποχώρηση του μισθωτού από τον αρχικό εργοδότη και σύναψη νέας σύμβασης με καινούργια επιχείρηση, οπότε και απαιτείται πάντοτε η κατά νόμιμο τρόπο λύση της εργασιακής σύμβασης με τον πρώτο εργοδότη και η σύναψη νέας σύμβασης με τον νέο εργοδότη.

Πάντως, βάσει της αρχής της ελευθερίας των συμβάσεων (άρθρο 361 του Α.Κ.), στην περίπτωση σύννομου λύσης της πρώτης σύμβασης και συνάψεως νέας με άλλον εργοδότη μπορεί να γίνει συμφωνία του νέου εργοδότη με το μισθωτό ότι όλα τα έναντι του πρώτου εργοδότου δικαιώματα του μισθωτού θα υφίστανται και έναντι του νέου εργοδότη (Βλέπε και Δ.Ε.Ν. 2014, σελ. 1357 και έγγραφο Υπουργείου Εργασίας 11982/2016).

Σε περίπτωση οριστικής αποχώρησης του μισθωτού από τον αρχικό εργοδότη και σύναψης νέας σύμβασης με καινούργια επιχείρηση, χωρίς να υφίσταται, εν προκειμένω, μεταβίβαση της εργασιακής σχέσης, κατά τα οριζόμενα στο Π.Δ. 178/2002, έστω και αν η μεταφορά προσωπικού γίνεται μεταξύ επιχειρήσεων που ανήκουν στον ίδιο όμιλο επιχειρήσεων, ακολουθείται η προβλεπόμενη διαδικασία για νέα πρόσληψη (υποβολή πίνακα για νέα πρόσληψη στο πληροφοριακό σύστημα ΕΡΓΑΝΗ, κ.λπ. από τη διάδοχη επιχείρηση και υποβολή οικειοθελούς αποχώρησης από την μεταβιβάζουσα επιχείρηση). Στην περίπτωση που η καινούργια επιχείρηση αναγνωρίζει όλα τα εργασιακά δικαιώματα του μισθωτού, όπως αυτά απορρέουν από την προγενέστερη σύμβασή του (από την αρχική ημερομηνία πρόσληψης), το σχετικό γεγονός αναγράφεται στο πεδίο των παρατηρήσεων, ενώ στο πεδίο της ημερομηνίας πρόσληψης του πίνακα αναγράφεται η ημερομηνία έναρξης της νέας σύμβασης (έγγραφα Υπουργείου Εργασίας 509/2013 και 40990/50/25-2-2015).».

Το κείμενο αποτελεί απόσπασμα από το άρθρο του κ. Πέτρου Ραπανάκη με τίτλο «Μεταβίβαση επιχείρησης κατά το Π.Δ. 178/2002 και εργασιακά δικαιώματα μισθωτού - «Μεταφορά» μισθωτού από μια επιχείρηση σε άλλη», που δημοσιεύθηκε στο τεύχος Οκτωβρίου 2024 του περιοδικού Epsilon7. Στο πλήρες άρθρο, μεταξύ άλλων, γίνεται αναφορά και σε υπόδειγμα ιδιωτικού συμφωνητικού «μεταφοράς» εργαζόμενου, στη μεταβίβαση επιχείρησης και πτώχευση και στη καταγγελία σύμβασης εργασίας εργαζομένων λόγω σχεδιαζόμενης μεταβίβασης επιχείρησης.

Κ. Γιάννης Καρούζος, Δικηγόρος, Εργατολόγος και «Το διάλειμμα μου είναι χρόνος εργασίας;»: Σύμφωνα με τον αρθρογράφο «Χρόνος εργασίας θεωρείται ο χρόνος κατά τον οποίο ο μισθωτός είναι στη διάθεση του εργοδότη για να απασχοληθεί.

Όταν ο χρόνος ημερήσιας εργασίας υπερβαίνει τις 4 συνεχόμενες ώρες, πρέπει να χορηγείται διάλειμμα 15 – 30 λεπτών, κατά τη διάρκεια του οποίου οι εργαζόμενοι δικαιούνται να απομακρυνθούν από τη θέση εργασίας τους.

Το διάλειμμα αυτό δεν επιτρέπεται να χορηγείται συνεχόμενο με την έναρξη ή τη λήξη της ημερήσιας εργασίας, προκειμένου να μην χάνει τον σκοπό του ως ενδιάμεσος χρόνος ανάπαυσης. Δεδομένου ότι ως ώρες εργασίας θεωρούνται οι πραγματικές και σ’ αυτές δεν περιλαμβάνονται τα διαλείμματα, ο χρόνος λήξεως της ημερήσιας εργασίας παρατείνεται ανάλογα με τη διάρκεια του διαλείμματος, προκειμένου να συμπληρωθεί το συμφωνημένο ωράριο. Παραδείγματος χάριν, εάν εργαζόμενος με οκτάωρο ωράριο και μισάωρο διάλειμμα ξεκινάει να απασχολείται στις 9:00, ολοκληρώνει την ημερήσια εργασία του στις 17:30. Ακριβώς σε αυτό το χρονικό σημείο οφείλει κατά την έξοδο του από τις εγκαταστάσεις τις επιχείρησης να προχωρεί στη σήμανση της ψηφιακής κάρτας του.

Τυχόν πρόβλεψη από όρο συλλογικής ή ατομικής συμβάσης εργασίας ή επιχειρησιακή συνήθεια για συμπερίληψη του χρόνου του διαλείμματος στον χρόνο εργασίας ως ευνοϊκότερη για τον εργαζόμενο είναι πλήρως ισχυρή.».

Δείτε περισσότερα στο www.dikigorosergatologos.gr

Τέλος, λοιπόν, της εργασιακής εβδομάδας και για το όμορφο διήμερο που έρχεται ότι και αν αποφασίσετε για την «εργασιακή εκτόνωσή» σας, σας ευχόμαστε ΚΑΛΟ ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ.



comments powered by Disqus
* Παρακαλούμε τα σχόλια να μην είναι σε greeklish. Σχόλια με υβριστικό ή προσβλητικό περιεχόμενο θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.
Εργασιακή εβδομάδα