01/11/24 | Αρχική > Αρθρογραφία > Ανασκόπηση της εβδομάδας

Η Εβδομάδα που πέρασε – Η Εβδομάδα που έρχεται

Η κυβέρνηση έχει υλοποιήσει 11 πρωτοβουλίες που έχουν οδηγήσει σε αυξήσεις εσόδων. Χαρακτηριστική είναι η αύξηση των εσόδων από Φ.Π.Α. κατά 10,3% το πρώτο εξάμηνο του 2024 σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Η διασύνδεση των POS με τις ταμειακές μηχανές έχει συμβάλει σημαντικά στη μείωση της φοροδιαφυγής.

Στο πλαίσιο της αντιμετώπισης της φοροδιαφυγής, ο υπουργός επισήμανε πως η μείωση των φορολογικών βαρών θα είναι συνεχής. Το επόμενο έτος προγραμματίζονται 12 παρεμβάσεις, που θα οδηγήσουν σε μείωση φόρων και εισφορών, με στόχο την σταδιακή αύξηση των κρατικών εσόδων κατά 2,5 δισ. ευρώ ετησίως έως το 2027 και ειδικά:

Μείωση Ασφαλιστικών Εισφορών:

Σχεδιάζεται επιπλέον μείωση κατά 0,5% στις ασφαλιστικές εισφορές μέχρι το 2027.

Μείωση Τεκμηρίων Διαβίωσης:

Από το 2026, προγραμματίζεται μείωση των τεκμηρίων διαβίωσης κατά 30%, με μακροπρόθεσμο στόχο την πλήρη κατάργησή τους. Αυτή η αλλαγή θα υποστηριχθεί μέσω ψηφιακών εργαλείων για τον ακριβέστερο προσδιορισμό των εισοδημάτων και της περιουσίας.

Κατάργηση Τέλους Επιτηδεύματος:

Από το 2025, το τέλος επιτηδεύματος θα καταργηθεί για ελεύθερους επαγγελματίες και ατομικές επιχειρήσεις.

Μείωση ΦΠΑ:

Το πρόγραμμα της κυβέρνησης περιλαμβάνει μείωση του κανονικού συντελεστή ΦΠΑ από 24% σε 22% και του μειωμένου από 13% σε 11%.

Αλλαγές στη Φορολογία Εισοδήματος:

Σχέδια για μειώσεις στη φορολογία εισοδήματος φυσικών προσώπων, ιδιαίτερα για τα μεσαία εισοδήματα, βρίσκονται στο τραπέζι, με στόχο την ελάφρυνση των πολιτών.

Η συνδυαστική προσέγγιση της μείωσης φόρων και της καταπολέμησης της φοροδιαφυγής αναμένεται να δημιουργήσει ένα πιο βιώσιμο και δίκαιο οικονομικό περιβάλλον για όλους τους πολίτες.

Ξεκινάμε την ειδησεογραφία της Εβδομάδας που πέρασε με Υπουργείο Εργασίας και «Παράταση προθεσμίας υποβολής ετήσιου πίνακα προσωπικού έως 30.11.2024»: Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ η απόφαση 48674/2024 με την οποία τροποποιείται η 40331/Δ1.13521/13-9-2019 απόφασης του Υπουργού Εργασίας και δίνεται παράταση στην υποβολή του ετήσιου πίνακα προσωπικού έως 30.11.2024.

Αναλυτικά η απόφαση αναφέρει:

... αποφασίζουμε:

Τροποποιείται η υπό στοιχεία οικ.40331/Δ1.13521/ 13-9-2019 (Β' 3520) απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, ως εξής:

Παρατείνεται για το έτος 2024, η προθεσμία της παρ. η του άρθρου 5Α για την υποβολή της Ψηφιακής δήλωσης Ετήσιου Πίνακα προσωπικού της παρ. 2.5 του άρθρου 2, της υπό στοιχεία οικ. 40331/Δ1. 13521/13-9-2019 απόφασης του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων «Επανακαθορισμός όρων ηλεκτρονικής υποβολής εντύπων αρμοδιότητας Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας (Σ.ΕΠ.Ε.) και Οργανισμού Απασχολήσεως Εργατικού Δυναμικού (Ο.Α.Ε.Δ.)» (Β' 3520), έως και την 30η Νοεμβρίου 2024.

Περαιτέρω, «Πόθεν Έσχες: Ανακοίνωση για τη λειτουργία της πλατφόρμας του Ν.5026/2023»: Σύμφωνα με ανακοίνωση στο pothen.gr:

Η λειτουργία της πλατφόρμας του ν. 5026/2023 όπως τροποποιήθηκε και ισχύει εκκινεί στις 4 Νοεμβρίου 2024 για τις ετήσιες Δ.Π.Κ. του έτους 2023 (χρήση 2022) και στις 18 Νοεμβρίου 2024 για τις ετήσιες Δ.Π.Κ. του έτους 2024 (χρήση 2023) και τις αρχικές δηλώσεις όσων απέκτησαν ιδιότητα υπόχρεου από 28.2.2023 έως και 30.9.2024 (ΚΥΑ 65057/23-10-2024, ΦΕΚ Β΄ 5919).

Η νέα πλατφόρμα του ν. 5026/2023 αξιοποιεί διαλειτουργικότητα με χρηματοπιστωτικά ιδρύματα (Διαπιστωτική Απόφαση Διαλειτουργικότητας ΦΕΚ 5921/Β/24-10-2024) για την υποστήριξη της συμπλήρωσης των ΔΠΚ από τους υπόχρεους.

Με το άρθρο 17 του ν. 5130/2024 (Α’ 127/1.8.2024), για τις ετήσιες ΔΠΚ ετών 2023 (χρήση 2022) και 2024 (χρήση 2023), καθώς και τις αρχικές δηλώσεις όσων απέκτησαν ιδιότητα υπόχρεου από 28.2.2023 έως και 30.9.2024, καταληκτική ημερομηνία για υποβολή Δ.Π.Κ. και Δ.Ο.Σ. είναι η 31.12.2024.

Εφόσον έχει οριστικοποιηθεί εμπρόθεσμα η δήλωση, επιτρέπεται η υποβολή τροποποιητικής δήλωσης από τον υπόχρεο, εντός 30 ημερών από τη λήξη της προθεσμίας υποβολής, σύμφωνα με το αρ.18 του ν. 5026/2023.

Μέχρι την έναρξη λειτουργίας της πλατφόρμας του ν. 5026/2023, το σύστημα υποβολής του ν. 3213/2003 θα παραμείνει ανοικτό για τις αρχικές δηλώσεις όλων των υπόχρεων.

«Μητρώο δεξαμενών πρατηρίων παροχής καυσίμων: Όροι, προϋποθέσεις, υπόχρεοι, διαδικασία ηλεκτρονικής απογραφής και λοιπά θέματα»: Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ η απόφαση Α.1151/2024, με θέμα «Όροι, προϋποθέσεις, υπόχρεοι, στοιχεία που καταχωρίζονται και διαδικασία ηλεκτρονικής απογραφής των δεξαμενών υγρών καυσίμων και υγραερίου καθώς και λοιπών στοιχείων που αφορούν τα πρατήρια παροχής καυσίμων της παρ. 7 του άρθρου 114 του ν. 4070/2012 και τις εγκαταστάσεις πωλητών πετρελαίου θέρμανσης, στο Μητρώο Δεξαμενών Πρατηρίων Παροχής Καυσίμων Δημόσιας Χρήσης και Εγκαταστάσεων Πωλητών Πετρελαίου Θέρμανσης της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, καθώς και το ακριβές χρονοδιάγραμμα εφαρμογής και η πρόσβαση των υπηρεσιών στα δεδομένα του μητρώου.».

«Εξέταση αιτήσεων εξώδικης επίλυσης φορολογικών διαφορών: Νέα παράταση στη προθεσμία ολοκλήρωσης»: Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ η απόφαση 159033/2024, με θέμα «Παράταση προθεσμίας εξέτασης αιτήσεων εξώδικης επίλυσης φορολογικών διαφορών της Επιτροπής Εξώδικης Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών του άρθρου 16 του ν. 4714/2020 (Α’ 148)».

Με τη νέα απόφαση αποφασίζεται η παράταση της προθεσμίας της παρ. 6 του άρθρου 16 του ν. 4714/2020 (Α’ 148), ως εξής:

Την προθεσμία ολοκλήρωσης της εξέτασης των αιτήσεων εξώδικης επίλυσης έως τις 13 Δεκεμβρίου 2024. Τα πρακτικά εξώδικης επίλυσης εκδίδονται έως τις 31 Δεκεμβρίου 2024, ημερομηνία κατά την οποία λήγει η θητεία του Γενικού Προϊσταμένου, των μελών των Τμημάτων της Επιτροπής και των Γραμματέων. Αιτήσεις που δεν θα εξεταστούν μέχρι τις 13 Δεκεμβρίου 2024 θεωρείται ότι απορρίφθηκαν σιωπηρά.

Η απόφαση αυτή ισχύει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

«Ψηφιακά από 4/11 η διακοπή εργασιών για επαγγελματίες και επιχειρήσεις»: Ψηφιακά και μέσω αυτοματοποιημένης διαδικασίας επαληθεύσεων γίνεται από τη Δευτέρα 4/11/2024 η διακοπή εργασιών φυσικών και νομικών προσώπων ή οντοτήτων, σύμφωνα με απόφαση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, Γιώργου Πιτσιλή. Η νέα διαδικασία περιορίζει σημαντικά τον χρόνο διακοπής εργασιών διευκολύνοντας πάνω από 100.000 φορολογούμενους ετησίως.

«Η διακοπή εργασιών αποτελεί ορόσημο στον κύκλο των επαγγελματικών και βιοτικών σχέσεων ενός φορολογούμενου ή μιας επιχείρησης. Πρέπει να ολοκληρώνεται άμεσα, ώστε να μπορεί ο ενδιαφερόμενος να μεταβεί ομαλά στο επόμενο βήμα - είτε αυτό αφορά τη συνταξιοδότηση, είτε ένα νέο κεφάλαιο στην επαγγελματική του δραστηριότητα. Αξιοποιούμε τα μέσα της ψηφιακής τεχνολογίας κι επενδύουμε στον εκσυγχρονισμό των διαδικασιών μας, για να διευκολύνουμε τους πολίτες και τις επιχειρήσεις να επικεντρωθούν απερίσπαστοι στο επόμενο βήμα τους», δήλωσε ο Διοικητής της Α.Α.Δ.Ε..

Δικαίωμα υποβολής αιτήματος διακοπής εργασιών στη νέα ψηφιακή πλατφόρμα έχουν τα φυσικά και νομικά πρόσωπα καθώς και οι νομικές οντότητες. Εξαιρούνται από την αυτοματοποιημένη διαδικασία και εξακολουθούν να υποβάλλονται μέσω της ψηφιακής εφαρμογής «Τα Αιτήματά μου», αιτήματα διακοπής εργασιών που αφορούν:

  • φορολογούμενους σε κατάσταση πτώχευσης,
  • αποβιώσαντες,
  • αιτία επιχειρηματικής μετατροπής.

Ειδικότερα, οι δικαιούχοι υποβολής μπορούν πλέον να υποβάλλουν το αίτημα για τη διακοπή των εργασιών στην ψηφιακή πύλη myAADE, στη διαδρομή Μητρώο και Επικοινωνία > Αλλαγή Στοιχείων Μητρώου > Διακοπή Εργασιών Επιχείρησης. Με την επιτυχή υποβολή της αίτησης, διενεργούνται αυτοματοποιημένες επαληθεύσεις από τα πληροφοριακά συστήματα της ΑΑΔΕ, για την εξακρίβωση του χρόνου διακοπής εργασιών.

Εφόσον ο αιτούμενος χρόνος διακοπής:

  • επαληθεύεται συστημικά, η διαδικασία ολοκληρώνεται στην ψηφιακή εφαρμογή και εκδίδεται ψηφιακά η Βεβαίωση Διακοπής Εργασιών.
  • δεν επαληθεύεται συστημικά, δίνεται η δυνατότητα επιλογής στον φορολογούμενο:

- να αποδεχθεί τον προτεινόμενο χρόνο παύσης των εργασιών που προέκυψε από τις επαληθεύσεις ή

- να δρομολογηθεί το αίτημα προς την αρμόδια Υπηρεσία (Δ.Ο.Υ./ΚΕ.ΦΟ.Δ.Ε.), προκειμένου να αξιολογήσει τους προβαλλόμενους ισχυρισμούς και να ολοκληρώσει τη διαδικασία διακοπής εργασιών, εκδίδοντας σχετική διαπιστωτική πράξη.

Η Βεβαίωση Διακοπής Εργασιών αναρτάται στην ψηφιακή πλατφόρμα και κοινοποιείται στον φορολογούμενο σχετική ειδοποίηση μέσω:

  • της ψηφιακής πύλης myAADE, στη διαδρομή Μητρώο και Επικοινωνία > Τα Μηνύματά μου,
  • myAADEapp,
  • ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.

Οι φορολογούμενοι που έχουν ήδη υποβάλει αίτημα μέσω της εφαρμογής «Τα Αιτήματά μου», το οποίο δεν έχει ακόμα διεκπεραιωθεί, καλούνται να υποβάλουν εκ νέου το αίτημά τους στη νέα ψηφιακή εφαρμογή.

Για περισσότερες πληροφορίες, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επικοινωνούν με το Κέντρο Εξυπηρέτησης Φορολογουμένων (Κ.Ε.Φ.) της Α.Α.Δ.Ε. στο (+30) 213 162 1000, τις εργάσιμες ημέρες και ώρες 07:30 – 17:00.

«Παράταση για την απόσυρση των ΕΑΦΔΣΣ και την χρήση ΦΗΜΑΣ εστιατορίων»:

Με νέα απόφαση της Α.Α.Δ.Ε. Α.1155/2024 τροποποιείται η απόφαση Α.1073/2023 και δίνεται παράταση ως προς την εκπλήρωση της υποχρέωσης απόσυρσης και οριστικής παύσης χρήσης όλων των Ε.Α.Φ.Δ.Σ.Σ..

Συγκεκριμένα :

α) Παρατείνεται έως 31.12.2024 (από 31.10.2024) υπό προϋποθέσεις η απόσυρση των Ε.Α.Φ.Δ.Σ.Σ. για όλους.

β) Παρατείνεται υπό προϋποθέσεις έως 1.1.2025 (από 1.11.2024) ή υποχρεωτική χρήσης Φ.Η.Μ.ΑΣ. Εστιατορίου ή Φ.Τ.Μ. Εστιατορίου ή Α.ΔΗ.Μ.Ε. Εστιατορίου, από τις οντότητες εστίασης που λειτουργούν με σερβίρισμα σε τραπεζοκαθίσματα και εκδίδουν τα λογιστικά τους στοιχεία με τη χρήση Ε.Α.Φ.Δ.Σ.Σ..

Από την αρθρογραφία της Εβδομάδας που πέρασε, κ. Αντώνης Νασόπουλος, Οικονομολόγος – Φοροτεχνικός και «Προβληματισμοί για το ψηφιακό δελτίο αποστολής και την ψηφιακή παρακολούθηση διακίνησης αγαθών». Σύμφωνα με τον αρθρογράφο «Η φορολογική διοίκηση με την Α.1123/2024 όρισε το περιεχόμενο και τον μορφότυπο των ψηφιακών παραστατικών διακίνησης, τη διαδικασία, τον τρόπο και τα κανάλια διαβίβασης αυτών στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA της Α.Α.Δ.Ε., καθώς και τις ειδικότερες υποχρεώσεις των οντοτήτων του άρθρου 1 της υπό στοιχεία Α.1122/2024 κοινής απόφασης του Υφυπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. για την εφαρμογή της ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών.

Η ψηφιακή παρακολούθηση διακίνησης αγαθών ορίζεται σύμφωνα με τις παρ. 9Α, 9Β και 9Γ του άρθρου 5 του Ν.4308/2014 (ΦΕΚ Α' 251, εφεξής Ε.Λ.Π.), για την ψηφιακή διαδικασία έκδοσης των σχετικών παραστατικών διακίνησης και με το άρθρο 16 του Ν. 5104/2024 (Κ.Φ.Δ.), για τη διαδικασία διαβίβασης των σχετικών δεδομένων στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA.

Σύμφωνα με τις διατάξεις των παρ. 8, 9 και 9Α του άρθρου 5, έχουν υποχρέωση να παρακολουθούν με κατάλληλες δικλίδες τα αποστελλόμενα και παραλαμβανόμενα αγαθά, είτε έχουν τιμολογηθεί, είτε όχι, καθώς και να παρακολουθούν τα αγαθά τους σε χώρους τρίτων ή τα αγαθά τρίτων σε δικούς τους χώρους. Η εκπλήρωση της υποχρέωσης αυτής, εξαιρουμένων των οντοτήτων του άρθρου 2 της ως άνω απόφασης, διενεργείται όταν η έκδοση ή η λήψη των παραστατικών στοιχείων διακίνησης ή των τιμολογίων πώλησης ή των αποδείξεων λιανικής πώλησης, κατά περίπτωση, για τις σχετικές διακινήσεις των αγαθών διενεργείται ψηφιακά.». Δείτε το σύνολο του ολιστικού επί του θέματος άρθρου του κ. Αντώνη Νασόπουλου, στον πιο πάνω σύνδεσμο.

Κ. Στέφανος Κοτζαμάνης, Οικονομολόγος, Δημοσιογράφος και «Χρηματιστήριο: Αξιόπιστες λογιστικές καταστάσεις και κινήσεις για αύξηση των τιμών των μετοχών»: Σύμφωνα με τον αρθρογράφο «Δεν είναι λίγοι σήμερα οι βασικοί μέτοχοι εισηγμένων εταιρειών, οι οποίοι θεωρούν -σωστά ή λάθος, αυτό αποτελεί ένα άλλο θέμα- αδικαιολόγητα χαμηλές τις αποτιμήσεις των επιχειρήσεών τους στο Χρηματιστήριο της Αθήνας, σε σχέση με τις «πραγματικές τους αξίες», όπως οι ίδιοι τις υπολογίζουν. Συγκρίνουν, για παράδειγμα, τις αποτιμήσεις των δικών τους εταιρειών με βάση τους πολλαπλασιαστές κερδών που ίσχυσαν σε πωλήσεις άλλων επιχειρήσεων του ίδιου κλάδου ή με βάση τους πολλαπλασιαστές άλλων εταιρειών που διαπραγματεύονται σε χρηματιστήρια του εξωτερικού.

Έτσι, μερικές από τις κινήσεις που έχουν δρομολογήσει ή εξετάζουν το ενδεχόμενο να υλοποιήσουν είναι οι παρακάτω:

Πρώτον, η μείωση του ποσοστού των βασικών μετόχων (μέσω placements), προκειμένου να αυξηθεί η διασπορά και η εμπορευσιμότητα του τίτλου στο Χρηματιστήριο της Αθήνας.

Δεύτερον, η αυτόνομη εισαγωγή κάποιων θυγατρικών τους εταιρειών, είτε στο Χ.Α., είτε σε χρηματιστήρια του εξωτερικού. Η δεύτερη επιλογή προσπαθεί να αναδείξει μια υπεραξία στη μητρική εταιρεία μέσα από την ανάδειξη «κρυφών» περιουσιακών στοιχείων (hidden assets) σε θυγατρικές ή σε ακίνητα του ομίλου.

Ουσιαστικά, μιλάμε για την εκμετάλλευση της μεθόδου του Sum Of The Parts (SOTP). Συχνά, για Ομίλους με σειρά θυγατρικών εταιρειών ή για εταιρείες με επιμέρους Business units εφαρμόζουμε τη μέθοδο αποτίμησης Sum Of The Parts (SOTP), δηλαδή της πρόσθεσης της αξίας των επιμέρους δραστηριοτήτων της εταιρείας συν το θετικό καθαρό της ταμείο (Net Cash) ή μείον τον καθαρό της δανεισμό (Net Debt).». Δείτε το σύνολο του εξαιρετικά ενημερωτικά επί του θέματος άρθρου του κ. Στέφανου Κοτζαμάνη, στον πιο πάνω σύνδεσμο.

Κ. Ευάγγελος Χατζηπέτκος, Λογιστής - Σύμβουλος Εφαρμογών Μισθοδοσίας Epsilon Net και «Τι ισχύει για τα υποκαταστήματα με Κ.Α.Δ. που δεν εντάσσεται στη Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας»: Σύμφωνα με τον αρθρογράφο «Όλες οι επιχειρήσεις που έχουν ενταχθεί, βάσει κύριου Κ.Α.Δ., στη ψηφιακή κάρτα εργασίας υποχρεούνται να έχουν εγκαταστήσει τον απαιτούμενο τεχνολογικό εξοπλισμό (π.χ. ταμπλέτα με εφαρμογή ωρομέτρησης) για το σύνολο των εργαζομένων με σύμβαση ή σχέση εξαρτημένης εργασίας (περιλαμβανομένων και των εργαζομένων μέσω δανεισμού), ανεξαρτήτως αν τα υποκαταστήματα των εν λόγω επιχειρήσεων είναι σε ενταγμένους ή μη Κ.Α.Δ.. Οι εργαζόμενοι θα πρέπει να «χτυπάνε» τη ψηφιακή τους κάρτα κατά την προσέλευση και κατά την αποχώρησή τους από τον χώρο εργασίας τους, καταγράφοντας επακριβώς τον χρόνο φυσικής τους παρουσίας εκεί.

Αξίζει να σημειωθεί ότι, εφόσον ο κύριος Κ.Α.Δ. επιχείρησης στο TAXIS εντάσσεται στη ψηφιακή κάρτα εργασίας και εκτελούνται πολλαπλές δραστηριότητες στον ίδιο χώρο, εκ των οποίων κάποιες δεν έχουν ενταχθεί ακόμα στην ψηφιακή κάρτα, υπάρχει πλέον υποχρέωση εφαρμογής του μηχανισμού για το σύνολο των εργαζομένων τους.

Στο σημείο αυτό, βέβαια, όσον αφορά τα υποκαταστήματα, υπάρχει μια πολύ σημαντική εξαίρεση, σύμφωνα με την Υ.Α. 44485/2024 (η οποία τροποποίησε την Υ.Α. 49758/2022). Η εξαίρεση αυτή είναι η παρακάτω:

Όταν ο κύριος Κ.Α.Δ. εργοδότη στο TAXIS έχει τα πρώτα δύο ψηφία από 10 έως 33 και το 47, δηλαδή Βιομηχανία & Λιανεμπόριο [με εξαίρεση το διψήφιο 19, τα τετραψήφια 3011, 3012 και 3315 και τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα Α.Β.Ε.Ε (ΕΒΟ - ΠΥΡ- ΚΑΛ)], αλλά υφίστανται υποκαταστήματα που ανήκουν σε κλάδους οικονομικής δραστηριότητας που δεν έχουν ενταχθεί έως τώρα στη ψηφιακή κάρτα εργασίας, και οι οποίοι, λόγω της ιδιαιτερότητάς τους, θα ενταχθούν σε επόμενο στάδιο, τότε υφίσταται ΕΞΑΙΡΕΣΗ από την εφαρμογή του συστήματος της ψηφιακής κάρτας εργασίας για τα υποκαταστήματα. ΠΡΟΣΟΧΗ!!! Αυτό ισχύει μόνο όταν ο κύριος Κ.Α.Δ. εργοδότη στο TAXIS είναι Κ.Α.Δ. Βιομηχανίας ή Λιανεμπορίου, σύμφωνα με την Υ.Α. 49758/2022 (όπως τροποποιήθηκε και ισχύει).

Αντίθετα, αν υπάρχει επιχείρηση με κύριο Κ.Α.Δ. πλην Βιομηχανίας & Λιανεμπορίου, π.χ. ξενοδοχείο που εντάσσεται στη ψηφιακή κάρτα εργασίας και υπάρχει και δευτερεύουσα δραστηριότητα, π.χ. ένα υποκατάστημα με Κ.Α.Δ. που δεν εντάσσεται, τότε υπάρχει υποχρέωση εφαρμογής του μηχανισμού της κάρτας εργασίας για το σύνολο των εργαζομένων (ξενοδοχείου και υποκαταστήματος).

Τέλος, επισημαίνεται γενικότερα ότι, υφίσταται εξαίρεση από την εφαρμογή του συστήματος της ψηφιακής κάρτας εργασίας για το σύνολο της επιχείρησης, όταν:

  1. Ο κύριος Κ.Α.Δ. εργοδότη στο TAXIS δεν ανήκει στους κλάδους που έχουν ενταχθεί στον μηχανισμό της ψηφιακής κάρτας εργασίας, ακόμα και αν εκτελούνται πολλαπλές δραστηριότητες στον ίδιο χώρο, εκ των οποίων κάποιες έχουν ενταχθεί στον μηχανισμό της ψηφιακής κάρτας εργασίας ή υπάρχουν υποκαταστήματα με Κ.Α.Δ. που έχουν ενταχθεί στη ψηφιακή κάρτα εργασίας.
  2. Ο εργοδότης εντάσσεται στον μηχανισμό της ψηφιακής κάρτας εργασίας, βάσει κύριου Κ.Α.Δ. εργοδότη στο TAXIS, αλλά ο Κ.Α.Δ. αυτός δεν παράγει οικονομική δραστηριότητα (δηλαδή αυτή είναι μηδενική), γεγονός που αποδεικνύεται από το έντυπο Ε3 του τελευταίου φορολογικού έτους και ο δευτερεύων Κ.Α.Δ., ο οποίος αποτελεί την κυρίαρχη οικονομικά επιχειρηματική δραστηριότητα, δεν είναι ενταγμένος Κ.Α.Δ..

Σημείωση: Το μέτρο της ψηφιακής κάρτας εργασίας επεκτάθηκε στους κλάδους του τουρισμού και του επισιτισμού στις 11 Σεπτεμβρίου 2024 και εν συνεχεία από την 1η Μαρτίου 2025 θα τεθεί σε πλήρη εφαρμογή. Αυτό σημαίνει ότι, για τους δύο αυτούς κλάδους οι διοικητικές κυρώσεις που αφορούν την εφαρμογή του Συστήματος Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας επιβάλλονται από την 1η Μαρτίου 2025.».

Κ. Αργύρης Αργυριάδης, Δικηγόρος – Φορολογικός Σύμβουλος και «Μαύρα σύννεφα στην οικονομία»: Σύμφωνα με τον αρθρογράφο «Η ιστορία του ελληνικού τραπεζικού συστήματος είναι γνωστή. Μετά από την κατάρρευση της εθνικής οικονομίας την προηγούμενη δεκαετία, πτώχευσαν και οι κρατικοδίαιτες τράπεζές μας. Γιατί «κρατικοδίαιτες»; Γιατί εν γνώσει τους απολάμβαναν υψηλών αποδόσεων, διακρατώντας κρατικά ομόλογα χαμηλής πιστοληπτικής αξίας, ενώ την ίδια ώρα προστατεύονταν από χαλαρή εποπτεία και ένα νομικό πλαίσιο, που τις προσέδιδε περισσότερα δικαιώματα σε σχέση με τις υποχρεώσεις τους έναντι των πελατών τους και ιδίως των επιχειρήσεων. Εντέλει, οι χρεοκοπημένες τράπεζες – ως επιχειρήσεις – διασώθηκαν σε βάρος των Ελλήνων φορολογουμένων, με όρους ανακεφαλαιοποίησης που προξένησαν εύλογες απορίες ακόμη και στο Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο, που ουδέποτε απαντήθηκαν μέχρι σήμερα.

Πέραν της τροφοδότησής τους με ζεστό χρήμα μιας πτωχευμένης χώρας που λειτούργησε και σε αυτόν τον τομέα με όρους «μπανανίας του βαλκανικού νότου», «εφευρέθη» ως άμεση «λύση», για να απαλλαγούν από τον βραχνά των κόκκινων δανείων, η μεταβίβασή τους σε τρίτους «επενδυτές» και η διαχείρισή τους από «εξειδικευμένους» servicers. Βέβαια, οι τελευταίοι αποδείχθηκαν στην πράξη τόσο «εξειδικευμένοι», που η μητρική εταιρία μιας εξ αυτών που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας, οδηγήθηκε σε δική της χρεοκοπία και πτωχευτική αναδιοργάνωση. Που να ήταν και «ανειδίκευτοι»…

Πέραν αυτών, οι ειδικοί «servicers», εκμεταλλευόμενοι ένα – «ευεργετικό» για αυτούς - δίκαιο αναγκαστικής εκτέλεσης, «εξάντλησαν τις γνώσεις τους» σε βραχυχρόνιες ρυθμίσεις και στους συνήθεις πλειστηριασμούς. Δηλαδή, έκαναν όσα μπορούσαν να κάνουν και οι τράπεζες (και τις περισσότερες φορές το έπραξαν με χειρότερο τρόπο). Ο στόχος, όμως, επιτεύχθηκε. Στα «χαρτιά» οι τράπεζες «καθάρισαν», καθώς τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια (Μ.Ε.Δ.) βρέθηκαν εκτός των ισολογισμών τους. Φτιασιδώματα σε κλινικά νεκρούς οργανισμούς.

Η ιστορία, όμως, επαναλαμβάνεται και δεν είναι φάρσα. Στο βαθμό που η πραγματική οικονομία δεν υποστηρίζεται από το κράτος και εξαιτίας της πρόδηλης αδυναμίας των τραπεζών να διαχειρίζονται προληπτικά και ενεργητικά τα χρηματοδοτικά ανοίγματά τους. μια νέα γενιά κόκκινων δανείων δημιουργείται.

Σύμφωνα με την Έκθεση Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας της Τράπεζας της Ελλάδος, που δημοσιεύτηκε την περασμένη εβδομάδα, τα νέα «κόκκινα δάνεια», όσα, δηλαδή, είναι σε καθυστέρηση από 1 έως 90 ημέρες (πρώιμες ληξιπρόθεσμες οφειλές) αυξήθηκαν κατά 43%. Αυτό σημαίνει πως ανήλθαν στα 7,7 δισεκατομμύρια ευρώ τον Ιούνιο του 2024 από 5,4 δισεκατομμύρια ευρώ το προηγούμενο εξάμηνο, δηλαδή τον Δεκέμβριο του 2023. Παράλληλα, ο λόγος των δανείων αυτών προς το σύνολο των εξυπηρετούμενων δανείων αυξήθηκε σε 5,5% τον Ιούνιο του 2024, έναντι 3,8% το Δεκέμβριο του 2023 και η αύξηση αυτή προέρχεται κυρίως από τα επιχειρηματικά δάνεια σε καθυστέρηση από 1 έως 30 ημέρες.

Σημειωτέων ότι, στο πρώτο εξάμηνο του έτους σημείωσαν αύξηση όχι μόνον τα «κόκκινα δάνεια», αλλά και τα δάνεια που βρίσκονται «ένα βήμα πριν να κοκκινίσουν, ενώ τα δάνεια με καθυστέρηση μεγαλύτερη των 90 ημερών (χωρίς να συμπεριλαμβάνονται οι καταγγελμένες απαιτήσεις) ενισχύθηκαν τον Ιούνιο του 2024 και διαμορφώθηκαν σε 3,7 δισεκατομμύρια ευρώ (35,6% των Μ.Ε.Δ.), αυξημένα κατά 46,3% σε σχέση με το Δεκέμβριο του 2023 (2,5 δισεκατομμύρια ευρώ).

Το καμπανάκι της Τράπεζας της Ελλάδας είναι ηχηρό. Μαύρα σύννεφα κοντοζυγώνουν στην πραγματική οικονομία. Η κυβέρνηση αντί να ασχοληθεί με αυτά τα ζητήματα αρκείται να μας ανακοινώνει ότι «δεν αναγνωρίζεις ως επικεφαλής της αξιωματικής αντιπολίτευσης των κύριο 13-0». Για άλλη μια φορά, κάποιοι είναι εκτός θέματος…».

Κ. Γιάννης Καρούζος, Δικηγόρος, Εργατολόγος και «Τί γίνεται εάν δεν μου δίνουν άδεια;». Σύμφωνα με τον αρθρογράφο «Κάθε εργαζόμενος που συνδέεται με σύμβαση εξαρτημένης σχέσης εργασίας ορισμένου ή αορίστου χρόνου με μια επιχείρηση δικαιούται να λάβει ετήσια άδεια με αποδοχές από την έναρξη της απασχόλησής του.

Οι ημέρες άδειας κάθε εργαζομένου υπολογίζονται αναλογικά με βάση το χρονικό διάστημα που απασχολήθηκε ο εργαζόμενος στον συγκεκριμένο εργοδότη. Η ετήσια άδεια πρέπει να χορηγηθεί υποχρεωτικά μέχρι την 31η Μαρτίου του επόμενου ημερολογιακού έτους. Δεν μπορούν να μεταφερθούν αυτούσιες ημέρες άδειας από προηγούμενα έτη σε επόμενα.

Κατά τη διάρκεια της αδείας του ο μισθωτός δικαιούται να λάβει τις «συνήθεις αποδοχές», δηλαδή τις αποδοχές εκείνες που θα ελάμβανε εάν εργαζόταν στην επιχείρηση κατά τον αντίστοιχο χρόνο. Εκτός από τις αποδοχές αδείας, οι μισθωτοί δικαιούνται να λάβουν και «επίδομα αδείας».

Εάν ο εργοδότης αρνηθεί να χορηγήσει στον εργαζόμενο την νόμιμη ετήσια άδεια που δικαιούται, η αξίωση για αυτούσια παροχή γίνεται χρηματική μετά την 31η Μαρτίου του επόμενου έτους. Ο εργοδότης οφείλει το σύνολο των αποδοχών των ημερών της άδειας του εργαζομένου διπλασιασμένο.

Παραίτηση του μισθωτού από το δικαίωμα του για χορήγηση άδειας ή σχετική συμφωνία του με τον εργοδότη είναι απολύτως άκυρη.».

Δείτε περισσότερα στο www.dikigorosergatologos.gr

Τέλος και αυτής της εργασιακής εβδομάδας, ταυτόχρονα με την έλευση του Νοέμβρη. Για την Εβδομάδα που έρχεται, ελέω ακρίβειας και χαμηλών αποδοχών σε σχέση με τους περισσότερους εταίρους μας στην Ε.Ε., θα συζητηθεί το θέμα του κατώτατου μισθού. Το υπουργικό συμβούλιο συνεδρίασε ήδη με βασικό άξονα το σχέδιο για την ενίσχυση του κατώτατου μισθού και τη φορολογική μεταρρύθμιση. Το προτεινόμενο νομοσχέδιο προβλέπει τη σταδιακή αύξηση του κατώτατου μισθού με στόχο να φτάσει τα 950 ευρώ έως το 2027, ενώ θα απαγορεύεται δια νόμου οποιαδήποτε μείωση. Παράλληλα, προγραμματίζεται η θέσπιση ενός νέου συστήματος υπολογισμού, που θα βασίζεται στην οικονομική ανάπτυξη, τον πληθωρισμό και την παραγωγικότητα, εξασφαλίζοντας διαχρονικά υψηλότερες αποδοχές για τους εργαζομένους.

Σημαντικό στοιχείο της μεταρρύθμισης είναι η πρόβλεψη για μόνιμη και σταθερή αυξητική πορεία στον κατώτατο μισθό, εξισορροπώντας την αγοραστική δύναμη των πολιτών με τον πληθωρισμό και το ρυθμό ανάπτυξης της οικονομίας. Από το 2028 και έπειτα η διαμόρφωση του κατώτατου μισθού θα στηρίζεται σε μαθηματικό τύπο, ακολουθώντας το παράδειγμα χωρών όπως η Γαλλία. Αυτό το σύστημα θα προστατεύει τον κατώτατο μισθό από την επίδραση πιθανών δυσμενών οικονομικών συνθηκών, χωρίς, ωστόσο, να μειώνεται.

Περαιτέρω μέτρα περιλαμβάνουν την αποκλιμάκωση των ασφαλιστικών εισφορών έως το 2027 στο επίπεδο του 6%, και τις βελτιώσεις στις διαδικασίες υποβολής φορολογικών δηλώσεων, με στόχο την οριστική τήρηση των προθεσμιών από Μάρτιο έως Ιούλιο κάθε έτους. Αυτές οι αλλαγές επιδιώκουν να καταστήσουν το φορολογικό σύστημα πιο σταθερό και δίκαιο, δίνοντας κίνητρα για έγκαιρη υποβολή δηλώσεων με εκπτώσεις στους συνεπείς φορολογούμενους.

Με την εφαρμογή του νέου αυτού πλαισίου η κυβέρνηση επιδιώκει τη θωράκιση των αμοιβών των εργαζομένων και την ενίσχυση της οικονομικής σταθερότητας. Παράλληλα, η διατήρηση ενός ανταγωνιστικού πλαισίου για την επιχειρηματικότητα, μέσω της μείωσης φόρων και εισφορών, ενισχύει την ανάπτυξη και ευνοεί τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα της οικονομίας, προσφέροντας ταυτόχρονα ασφάλεια και ανακούφιση για τους πολίτες.

Με την αρχή και του τελευταίου μήνα του φθινοπώρου να έχει κάνει την είσοδό του, δεν έχουμε παρά να σας ευχηθούμε, ΚΑΛΟ ΜΗΝΑ ΚΑΙ ΚΑΛΟ ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ.



comments powered by Disqus
* Παρακαλούμε τα σχόλια να μην είναι σε greeklish. Σχόλια με υβριστικό ή προσβλητικό περιεχόμενο θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.
Εργασιακή εβδομάδα