01/11/24 | Αρχική > Αρθρογραφία > Φοροτεχνικός

Επανάληψη μήτηρ πάσης μαθήσεως...

Σε συνεργασία με τον Ηλία Χατζηγεωργίου - Φοροτεχνικό, Αντιπρόεδρο Επιτροπής Λογιστών Ε.Ε.Α.

Καλό μήνα σε όλους! Ο Νοέμβρης μας υποδέχτηκε φορώντας τα καλά του μαζί με έναν πολύ όμορφο ήλιο και καλή θερμοκρασία. Φαίνεται ότι ο καιρός, παρά την αλλαγή της ώρας, θέλει να κρατήσει όσο το δυνατόν περισσότερο την ελαφρώς καλοκαιρινή του διάθεση. Δεν είναι κακό… Άλλωστε έχουμε κάνει γνωστές εδώ και καιρό τις καιρικές μας προτιμήσεις… Όχι ότι ο χειμώνας, βέβαια, δεν έχει τα καλά του! Χρόνος να υπάρχει για να απολαμβάνεις…

Μίας και λέμε για χρόνο, πάμε στα δικά μας λημέρια, κλείνοντας την μικρή ευχάριστη παρένθεση, ξεκινώντας από μία υποχρέωση, η οποία παρατάθηκε, όπως άλλωστε πατροπαράδοτα γίνεται κάθε χρόνο, όμως ακόμα και την ίδια να ρωτήσεις δεν θα γνωρίζει να σου πει την χρησιμότητα της. Προφανώς και όλοι καταλάβατε ότι μιλάμε για την εδώ και χρόνια περιττή υποχρέωση υποβολής του εντύπου Ε4, δηλαδή του ετήσιου πίνακα προσωπικού. Η χρησιμότητα της εδώ και πάρα πολλά χρόνια κρίνεται μηδενικής αξίας, όχι μόνο από εμάς, αλλά και από επίσημα χείλια, όμως αντί για την τελική κατάργηση της για άλλη μία χρονιά είχαμε την παράταση της προθεσμίας υποβολής της. Με την 48674/25-10-2024 απόφαση του υπουργείου εργασίας η προθεσμία υποβολής μεταφέρεται για τις 30 Νοεμβρίου. Όπως φαίνεται, λοιπόν, αν δεν υπάρχει καμιά ανατροπή της τελευταίας στιγμής, θα πρέπει για άλλη μία χρονιά να δαπανήσουμε πολύτιμο χρόνο για να κάνουμε μία «ετήσια απογραφή» προσωπικού, συμπεριλαμβάνοντας μέσα σε έναν πίνακα στοιχεία εργαζομένων που είναι ήδη γνωστά στις υπηρεσίες, τα οποία μπορούν να βρεθούν ανά πάσα στιγμή και ώρα από τον κάθε ενδιαφερόμενο. Μάλλον παίζει η λογική «επανάληψη μήτηρ πάσης μαθήσεως», δεν εξηγείται διαφορετικά η παραμονή της εν λόγω υποχρέωσης.

Όμως, αν δεν γίνει αυτή η περιττή διαδικασία από την επιχείρηση, προφανώς και προβλέπεται πρόστιμο και μάλιστα πολύ υψηλό, αφού η εκπρόθεσμη υποβολή του πίνακα Ε4 συμπεριλαμβάνεται στις παραβάσεις πολύ υψηλού βαθμού του Σ.ΕΠ.Ε.. Πολύ υψηλού βαθμού παράβαση σημαίνει ότι ανάλογα με τον αριθμό των εργαζομένων το πρόστιμο κυμαίνεται μεταξύ των 1.800 έως 8.000 ευρώ!!! Παράλληλα, επειδή το σύστημα δεν δέχεται εκπρόθεσμη υποβολή του εντύπου Ε4, η επιχείρηση θα πρέπει να κάνει και μία βόλτα στο Σ.ΕΠ.Ε. να τον καταθέσει χειρόγραφα, σαν τον παλιό καλό καιρό! Και για όσους τον κατέθεσαν, φυσικά, δεν τελειώνει εκεί η υποχρέωση τους, αφού θα πρέπει να τον αναρτήσουν σε εμφανές σημείο της επιχείρησης και αν δεν το κάνουν προβλέπεται το ανάλογο πρόστιμο.

Επιπλέον, εκτός όλων των προαναφερόμενων, επειδή αυτή η υποχρέωση εξακολουθεί και υπάρχει, πολλές σημαντικές υπηρεσίες, όπως για παράδειγμα είναι οι τράπεζες, οι φορείς διαχείρισης του Ε.Σ.Π.Α. και άλλοι πολλοί παρόμοιοι, εξακολουθούν και ζητούν τον εν λόγω πίνακα, ενώ αν δεν υπάρχει μπορεί να μείνεις εκτός επιδοτήσεων, χρηματοδοτήσεων, κ.λπ., γιατί δεν προσκόμισες το συγκεκριμένο έγγραφο. Όλα αυτά για μία διαδικασία εντελώς περιττή, μία διαδικασία που λειτουργεί σε ένα «παράλληλο σύμπαν» με την ψηφιακή κάρτα εργασίας, με το ΕΡΓΑΝΗ 2, με την αναζήτηση τρέχουσας κατάστασης προσωπικού και άλλα παρόμοια «σύγχρονα πράγματα».

Μακάρι να ήταν η μόνη υποχρέωση τέτοιου τύπου… Ξέρετε, προχθές σε μία κουβέντα που κάναμε με τους συνεργάτες του γραφείου, καταλήξαμε ότι ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα του φορολογικού εκσυγχρονισμού είναι η προσπάθεια παραμονής και σύνδεσης διατάξεων και διαδικασιών που στήθηκαν με άλλο σκεπτικό και δημιουργήθηκαν για να «εξυπηρετήσουν» νόμους και εγκυκλίους του παρελθόντος, που είχαν δημιουργηθεί για άλλα φορολογικά και ελεγκτικά δεδομένα. Τρανό παράδειγμα είναι αυτό που πολύ εύστοχα παρουσίασε σε πρόσφατο άρθρο του με τον τίτλο «Ψηφιακά συμφωνητικά εργολαβικών και απαρχαιωμένες διατάξεις» ο καλός φίλος και συνάδελφος Κωνσταντίνος Γραβιάς, όπου έθιξε το ζήτημα για την ψηφιοποίηση μίας ακόμα περιττής διαδικασίας που κανείς δεν έχει καταλάβει την ουσία ύπαρξης της. Συμφωνούμε απόλυτα με το σκεπτικό του συναδέλφου και για αυτό το θίγουμε σαν ζήτημα παράλληλα με τον ετήσιο πίνακα προσωπικού. Φυσικά δεν είναι οι μόνες περιττές και απαρχαιωμένες διαδικασίες που εξακολουθούν και μας συντροφεύουν προσθετικά με όλα τα υπόλοιπα, αλλά τα έχουμε πει αυτά… Για να καταργηθούν τέτοιες περιττές διαδικασίες, θα πρέπει να υπάρξει μία μαζική οργάνωση, αλλά και νομοθετική θέληση από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.

Πάμε, όμως, και στο άλλο καινούργιο που θα έρθει στην ζωή μας από την Δευτέρα… Ψηφιακά από 4/11 η διακοπή εργασιών για επαγγελματίες και επιχειρήσεις Το διαβάσαμε και το θεωρήσαμε θαυμάσιο νέο. Η αλήθεια να λέγεται, αν λυθεί αυτός ο βραχνάς της τεράστιας αναμονής θα είναι κάτι πολύ σημαντικό για να λυθούν τα προβλήματα που περιγράψαμε στο πρόσφατο άρθρο μας «Έχει και η υπομονή τα όρια της». Ελπίζουμε να εισακουστούν σύντομα και άλλες παρόμοιες προτάσεις που έχουμε κάνει μέσα από τα άρθρα μας κατά καιρούς.

Σύμφωνα, λοιπόν, με το σχετικό δελτίο τύπου της Α.Α.Δ.Ε., «δικαίωμα υποβολής αιτήματος διακοπής εργασιών στη νέα ψηφιακή πλατφόρμα έχουν τα φυσικά και νομικά πρόσωπα καθώς και οι νομικές οντότητες». Θα εξαιρούνται από αυτό μόνο οι φορολογούμενοι σε κατάσταση πτώχευσης, οι αποβιώσαντες και όσοι κάνουν διακοπή λόγω επιχειρηματικής μετατροπής. Σύμφωνα, επίσης, με όσα αναφέρει το δελτίο τύπου, το σύστημα θα προτείνει ημερομηνία διακοπής στον αιτούμενο, την οποία θα μπορεί να αποδεχτεί. Εάν δεν την αποδεχτεί, θα μπορεί να υποβάλλει σχετικό αίτημα προς την αρμόδια Υπηρεσία (Δ.Ο.Υ./Κ.Ε.ΦΟ.Δ.Ε.), η οποία θα πρέπει να αξιολογήσει τους προβαλλόμενους ισχυρισμούς και να ολοκληρώσει τη διαδικασία διακοπής εργασιών, εκδίδοντας σχετική διαπιστωτική πράξη.

Ακούγεται καλό… Μακάρι να είναι και αληθινό όσο ακούγεται…. Δυστυχώς, αν δεν δούμε στην πράξη την εφαρμογή του, πρέπει να κρατάμε τις επιφυλάξεις μας, γιατί μας έχει δοθεί αυτό το δικαίωμα. Και η «πύλη αιτημάτων» καινοτομία είναι, αλλά ακόμα περιμένουμε τα κλικ από την άλλη πλευρά. Προσοχή, όμως… Όσα αιτήματα διακοπής παραμένουν ανεκπλήρωτα, θα πρέπει να υποβληθούν ξανά από την νέα εφαρμογή, αφού το δελτίο τύπου αναφέρει χαρακτηριστικά ότι: «οι φορολογούμενοι που έχουν ήδη υποβάλει αίτημα μέσω της εφαρμογής ”Τα Αιτήματά μου”, το οποίο δεν έχει ακόμα διεκπεραιωθεί, καλούνται να υποβάλουν εκ νέου το αίτημά τους στη νέα ψηφιακή εφαρμογή». Είπαμε και πριν… Επανάληψη μήτηρ μαθήσεως…

Καλό μήνα και καλό Σαββατοκύριακο σε όλους!!!



comments powered by Disqus
* Παρακαλούμε τα σχόλια να μην είναι σε greeklish. Σχόλια με υβριστικό ή προσβλητικό περιεχόμενο θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.
Έντυπο > Ε4, ΑΑΔΕ, Ετήσιος πίνακας προσωπικού, Διακοπή εργασιών, Λογιστές-φοροτεχνικοί