27/09/24 | Αρχική > Αρθρογραφία > Ανασκόπηση της εβδομάδας

Η Εβδομάδα που πέρασε – Η Εβδομάδα που έρχεται

Πλησιάζουμε στο τέλος του Σεπτέμβρη και η Α.Α.Δ.Ε. ετοιμάζεται να εφαρμόσει μία ακόμα διαδικασία στο πλαίσιο της εξάλειψης της φοροδιαφυγής. Το Σαββατοκύριακο της Εβδομάδας που πέρασε είδε τη δημοσιότητα η ηλεκτρονική παρακολούθηση της διακίνησης αγαθών σε πραγματικό χρόνο. Έτσι, από την 1η Δεκεμβρίου 2024 ενεργοποιείται το ψηφιακό δελτίο αποστολής, με το οποίο περισσότερες από 155.000 επιχειρήσεις θα πρέπει να εκδίδουν ψηφιακά παραστατικά διακίνησης αγαθών και να διαβιβάζουν τα δεδομένα στην πλατφόρμα myDATA της Α.Α.Δ.Ε.. Το νέο σύστημα επιτρέπει την παρακολούθηση των διακινήσεων σε πραγματικό χρόνο, με στόχο τη διαφάνεια και τον έλεγχο στην αγορά.

Στην πρώτη φάση, από την 1η Δεκεμβρίου το μέτρο θα είναι υποχρεωτικό για επιχειρήσεις με ετήσιο τζίρο άνω των 200.000 ευρώ (σύμφωνα με τις φορολογικές δηλώσεις του 2022), καθώς και για όσες δραστηριοποιούνται σε τομείς όπως καύσιμα, φάρμακα, ιατρικά αναλώσιμα, οικοδομικά υλικά και ελαιόλαδο. Οι επιχειρήσεις αυτές θα πρέπει να εκδίδουν ψηφιακά παραστατικά αποστολής, να ενημερώνουν τους παραλήπτες και να παρέχουν τη δυνατότητα ελέγχου των διακινήσεων μέσω σάρωσης QR code.

Η δεύτερη φάση ξεκινά την 1η Απριλίου 2025, όταν το μέτρο θα επεκταθεί σε όλες τις επιχειρήσεις. Τότε, εκτός από την υποχρέωση έκδοσης ψηφιακών παραστατικών, θα προστεθεί και η δυνατότητα ψηφιακής παρακολούθησης φορτώσεων και μεταφορτώσεων, με τους παραλήπτες να επιβεβαιώνουν την παραλαβή μέσω QR code και να διενεργούν ποσοτικό και ποιοτικό έλεγχο. Από την 1η Ιανουαρίου 2026 οι δημόσιοι φορείς θα υποχρεούνται επίσης να διαβιβάζουν τα δεδομένα της διακίνησης στην πλατφόρμα myDATA.

Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης, τα πρόστιμα ανέρχονται σε: 500 ευρώ ανά έλεγχο για τις επιχειρήσεις που τηρούν απλογραφικό σύστημα αρχείων και 1.000 ευρώ για εκείνες με διπλογραφικό σύστημα.

Υπάρχουν κάποιες εξαιρέσεις από την εφαρμογή του μέτρου, όπως οι αγρότες ειδικού καθεστώτος Φ.Π.Α., οι περιστασιακές συναλλαγές έως 10.000 ευρώ, καθώς και οι διακινήσεις φυσικού αερίου, ηλεκτρικής ενέργειας, ύδατος και άλλων αγαθών μέσω συνεχούς ροής.

Η διαδικασία προβλέπει ότι τα παραστατικά θα πρέπει να διαβιβάζονται σε πραγματικό χρόνο πριν την αποστολή των αγαθών, ενώ για αποκλίσεις κατά την παραλαβή, οι επιχειρήσεις έχουν περιθώριο 15 ημερών για τη διαβίβαση των σχετικών παραστατικών. Ο έλεγχος και η επιβεβαίωση των παραλαβών θα γίνεται μέσω σάρωσης QR code.

Εβδομάδα που πέρασε και «Υπ. Ψηφιακής Διακυβέρνησης: Υποχρεωτικά τα στοιχεία επικοινωνίας των πολιτών στη βάση του Εθνικού Μητρώου Επικοινωνίας»: Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, με τίτλο «Ολοκλήρωση της κτηματογράφησης, απλοποίηση διαδικασιών, χρήση τεχνητής νοημοσύνης και διατάξεις για τη λειτουργία του ν.π.δ.δ. «Ελληνικό Κτηματολόγιο», λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης».

Κάποιες από τις σημαντικότερες διατάξεις:

  • Άρθρο 27: Υποχρεωτικά στοιχεία εγγραφής πολιτών στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 17 ν. 4704/2020

Στην παρ. 1 του άρθρου 17 του ν. 4704/2020 (A’ 133), περί του Εθνικού Μητρώου Επικοινωνίας (Ε.Μ.Επ.), επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στο πρώτο εδάφιο, οι λέξεις «και ιδίως της ταχυδρομικής διεύθυνσης διαμονής, διεύθυνσης επικοινωνίας, αριθμού κινητού τηλεφώνου και διεύθυνσης ηλεκτρονικού ταχυδρομείου» διαγράφονται, β) προστίθεται νέο, δεύτερο, εδάφιο και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής:

«1. Στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης (Γ.Γ.Π.Σ.Ψ.Δ.) του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης λειτουργεί κεντρική βάση μοναδικής καταχώρισης των στοιχείων επικοινωνίας όλων των πολιτών, αποκλειστικά μέσω της οποίας ενημερώνονται τα αντίστοιχα δεδομένα των πληροφοριακών συστημάτων των φορέων του δημόσιου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα κατά την έννοια του άρθρου 3 του ν. 3979/2011. Κάθε πολίτης καταχωρεί υποχρεωτικά στη βάση κατ’ ελάχιστον τον αριθμό κινητού τηλεφώνου, εφόσον υφίσταται, και είτε τη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου είτε την ταχυδρομική διεύθυνση διαμονής ή τη διεύθυνση επικοινωνίας του. Οι διατάξεις του παρόντος δεν επηρεάζουν τις διατάξεις της φορολογικής νομοθεσίας σχετικά με την κατοικία των φορολογουμένων.».

  • Άρθρο 28: Επικοινωνία και ηλεκτρονική διακίνηση εγγράφων μεταξύ δημοσίων φορέων και φυσικών ή νομικών προσώπων ή νομικών οντοτήτων - Τροποποίηση άρθρων 29, 105 και 107 ν. 4727/2020

1. Στην παρ. 3 του άρθρου 29 του ν. 4727/2020 (A’ 184), περί της ηλεκτρονικής διακίνησης εγγράφων μεταξύ δημοσίων φορέων και φυσικών ή νομικών προσώπων ή νομικών οντοτήτων, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στο δεύτερο εδάφιο, οι λέξεις «μόνο όταν ο ενδιαφερόμενος έχει προηγουμένως επιλέξει την ηλεκτρονική επίδοση εγγράφων στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας Πολιτών» αντικαθίστανται από τις λέξεις «εκτός αν ο ενδιαφερόμενος έχει προηγουμένως επιλέξει στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας Πολιτών να μην του επιδίδονται ηλεκτρονικά έγγραφα», β) προστίθεται νέο, τρίτο, εδάφιο και η παρ. 3 διαμορφώνεται ως εξής:

«3. Η αποστολή στον ενδιαφερόμενο με χρήση ΤΠΕ δημοσίου εγγράφου, το οποίο έχει εκδοθεί μετά από αίτησή του, επέχει θέση επίδοσης ή κοινοποίησης. Η αποστολή στον ενδιαφερόμενο με χρήση ΤΠΕ δημοσίου εγγράφου, το οποίο έχει εκδοθεί χωρίς αίτησή του, επέχει θέση επίδοσης ή κοινοποίησης, εκτός αν ο ενδιαφερόμενος έχει προηγουμένως επιλέξει στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας Πολιτών να μην του επιδίδονται ηλεκτρονικά έγγραφα. Στην ανωτέρω περίπτωση, και με την επιφύλαξη ειδικότερων διατάξεων, οι επιδόσεις ή κοινοποιήσεις εγγράφων μπορούν να πραγματοποιούνται μέσω των Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών. Οι φορείς του δημόσιου τομέα που επιδίδουν ή κοινοποιούν έγγραφα σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες με χρήση ΤΠΕ υποχρεούνται να αντλούν τα στοιχεία επικοινωνίας των ανωτέρω προσώπων από το Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας Πολιτών.».

2. Στο άρθρο 105 του ν. 4727/2020, περί των μεταβατικών διατάξεων για την Ενιαία Ψηφιακή Πύλη της Δημόσιας Διοίκησης, προστίθεται παρ. 4 ως εξής:

«4. Όσοι πολίτες έχουν ήδη καταχωρίσει τα στοιχεία που προβλέπονται στην παρ. 1 του άρθρου 17, περί Εθνικού Μητρώου Επικοινωνίας (Ε.Μ.Επ.), μέχρι την 30η.9.2024, και δεν έχουν επιλέξει την ηλεκτρονική επίδοση εγγράφων στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας Πολιτών, δύνανται να αντιταχθούν στην ηλεκτρονική κοινοποίηση πράξεων με βάση την παρ. 3 του άρθρου 29 μέχρι την 31η.12.2024, άλλως τεκμαίρεται ότι επιθυμούν να λαμβάνουν επιδόσεις και κοινοποιήσεις στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας Πολιτών, εφαρμοζόμενης της παρ. 3 του άρθρου 29.».

3. Στην παρ. 20 του άρθρου 107 του ν. 4727/2020, περί των εξουσιοδοτικών διατάξεων ψηφιακής διακυβέρνησης, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) οι λέξεις «Με απόφαση του Υπουργού» αντικαθίστανται από τις λέξεις «Με κοινή απόφαση των Υπουργών», β) προστίθενται οι λέξεις «και Εσωτερικών», γ) προστίθενται οι λέξεις «η διαδικασία επιδόσεων ή κοινοποιήσεων μέσω των Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών,», και η παρ. 20 διαμορφώνεται ως εξής:

«20. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Εσωτερικών ορίζεται κάθε τεχνικό θέμα ως προς τις προδιαγραφές και τα πρότυπα για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση του συστήματος επίδοσης ή κοινοποίησης με χρήση ΤΠΕ δημοσίου εγγράφου, με τρόπο ώστε να ανταποκρίνεται στον σκοπό της εξακρίβωσης του ακριβούς χρόνου αποστολής και παραλαβής ενός εγγράφου και πρόσβασης στο περιεχόμενό του, η διαδικασία επιδόσεων ή κοινοποιήσεων μέσω των Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών, καθώς και κάθε ειδικότερο θέμα για την εφαρμογή του άρθρου 29.».

  • Άρθρο 29: Σύστημα Αυθεντικοποίησης και Εξουσιοδότησης Προσώπων - Προσθήκη άρθρου 24Α στον ν. 4727/2020 και προσθήκη παρ. 15Α στο άρθρο 107 ν. 4727/2020

1. Στον ν. 4727/2020 (Α΄ 184), μετά από το άρθρο 24, προστίθεται άρθρο 24Α ως εξής:

«Άρθρο 24Α Σύστημα Αυθεντικοποίησης και Εξουσιοδότησης Προσώπων

1. Δημιουργείται πληροφοριακό σύστημα με τίτλο «Σύστημα Αυθεντικοποίησης και Εξουσιοδότησης Προσώπων» (Σ.Α.Ε.Π.)». Σκοπός του Σ.Α.Ε.Π. είναι η αυθεντικοποίηση φυσικών προσώπων κατά την πρόσβασή τους σε ψηφιακά συστήματα φορέων του Δημοσίου κατά την έννοια της περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α’ 143) και φορέων του ιδιωτικού τομέα, καθώς και η εξουσιοδότηση τρίτου προσώπου για τη χρήση των συστημάτων αυτών για λογαριασμό τους.

2. Η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης είναι αρμόδια για την παραγωγική λειτουργία και την τεχνολογική υποστήριξη του Σ.Α.Ε.Π.. Το Σ.Α.Ε.Π. εγκαθίσταται στο Κυβερνητικό Νέφος Δημόσιου Τομέα (G-Cloud) της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

3. Κάθε φυσικό πρόσωπο δύναται να εγγραφεί και να δημιουργήσει λογαριασμό στο Σ.Α.Ε.Π. για τον σκοπό της παρ. 1.

4. Για τη λειτουργία του Σ.Α.Ε.Π. συστήνονται κατ’ ελάχιστον τα κάτωθι υποσυστήματα:

α) Υποσύστημα Καταλόγου Χρηστών,

β) Ψηφιακή Πύλη (Portal),

γ) Υποσύστημα Υπηρεσιών Αυθεντικοποίησης,

δ) Υποσύστημα Διοικητικής Πληροφόρησης,

ε) Υποσύστημα Καταγραφής Ενεργειών Χρηστών,

στ) Υποσύστημα Εξουσιοδοτήσεων Τρίτου Προσώπου.».

2. Στο άρθρο 107 του ν. 4727/2020, περί των εξουσιοδοτικών διατάξεων για την ψηφιακή διακυβέρνηση, προστίθεται παρ. 15Α ως εξής:

«15Α. α) Με κοινή απόφαση των Υπουργών Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Εσωτερικών και Προστασίας του Πολίτη, ρυθμίζονται οι προϋποθέσεις και η διαδικασία για την εγγραφή και τη δημιουργία λογαριασμού Έλληνα πολίτη στο Σύστημα Αυθεντικοποίησης και Εξουσιοδότησης Προσώπων (Σ.Α.Ε.Π.), ζητήματα σχετικά με τη διασύνδεσή του με άλλα πληροφοριακά συστήματα και μητρώα και σχετικά με την ασφάλεια της επεξεργασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, ο τρόπος χρήσης του από τους φορείς του ιδιωτικού τομέα, και οι προϋποθέσεις ένταξής τους σε αυτό, ο χρόνος έναρξης της παραγωγικής του λειτουργίας καθώς και κάθε τεχνικό ή άλλο σχετικό ζήτημα.

β) Με κοινή απόφαση των Υπουργών Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Μετανάστευσης και Ασύλου ρυθμίζονται οι προϋποθέσεις, η διαδικασία και οι όροι για την εγγραφή πολιτών τρίτης χώρας στο Σ.Α.Ε.Π. και για τη δημιουργία λογαριασμού τους, ζητήματα σχετικά με την ασφάλεια της επεξεργασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα καθώς και κάθε τεχνικό ή άλλο σχετικό ζήτημα.

γ) Με απόφαση του Υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης καθορίζεται ο τρόπος λειτουργίας εκάστου υποσυστήματος της παρ. 4 του άρθρου 24Α, οι τρόποι αυθεντικοποίησης που υποστηρίζονται, τα αναλυτικά ανά κατηγορία δεδομένα που δύνανται να διαβιβάζονται και να τηρούνται, καθώς και η μορφή και το περιεχόμενό τους, ο χρόνος έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας εκάστου υποσυστήματος, τα οργανωτικά και τεχνικά μέτρα ασφαλείας, καθώς και κάθε τεχνικό ή άλλο σχετικό ζήτημα για τη λειτουργία τους. Για την έκδοση της απόφασης της περ. α) δεν απαιτείται να έχει εκκινήσει η παραγωγική λειτουργία όλων των υποσυστημάτων της παρ. 4 του άρθρου 24Α.».

Δείτε ολόκληρο το νομοσχέδιο εδώ και την αιτιολογική έκθεση εδώ.

«Υποχρέωση εγκατάστασης των ειδικών σημάνσεων για τα POS στα ταξί μέσα στις επόμενες 5 εβδομάδες»: Η διαδικασία και τα αυστηρά χρονικά πλαίσια που προβλέπονται για την προμήθεια και εγκατάσταση των ειδικών σημάνσεων αναλύονται ως εξής:

  • Οι επαγγελματίες ταξί οφείλουν να έχουν επικολλήσει την ταμπέλα στο όχημα ταξί που εκμεταλλεύονται μέχρι εντός 3 εβδομάδων από την παραλαβή της από την Πανελλήνια Ομοσπονδία Ταξί (ΠΟΕΙΑΤΑ) και τα σωματεία που είναι μέλη αυτής.
  • Η Α.Α.Δ.Ε. απευθύνει έγγραφη πρόσκληση στην ΠΟΕΙΑΤΑ για την παραλαβή των ταμπελών και η τελευταία οφείλει, εντός πέντε εργάσιμων ημερών, να γνωστοποιήσει τον υπεύθυνο παραλαβής και τον τρόπο παραλαβής των ταμπελών από την αρμόδια υπηρεσία της Α.Α.Δ.Ε..
  • Σε περίπτωση άρνησης παραλαβής από την Πανελλήνια Ομοσπονδία ή άπρακτης παρέλευσης της πενθήμερης προθεσμίας, τα πρωτοβάθμια σωματεία έχουν υποχρέωση, εντός προθεσμίας 10 ημερών από τη γνωστοποίηση της άπρακτης παρέλευσης ή άρνησης παραλαβής από την Ομοσπονδία, να ενημερώσουν ψηφιακά στην Α.Α.Δ.Ε. μέσω μηνύματος ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στη διεύθυνση aadesupplies@aade.gr, ότι θα παραλάβουν τις εν λόγω ταμπέλες για τους υπόχρεους της περιφέρειάς τους, δηλώνοντας τον υπεύθυνο παραλαβής και τον τρόπο παραλαβής που επιθυμούν. Οι τρόποι παραλαβής είναι είτε από εγκαταστάσεις της Α.Α.Δ.Ε. ή με αποστολή μέσω ταχυμεταφοράς με δική τους χρέωση. Στην περίπτωση αυτή, τίθεται προθεσμία επικόλλησης των ταμπελών στα οχήματα ταξί 3 εβδομάδων από την ημερομηνία παραλαβής των σημάνσεων.
  • Σε περίπτωση άρνησης παραλαβής από σωματείο ή άπρακτης παρόδου της δεκαήμερης προθεσμίας, οι υπόχρεοι οφείλουν να μεριμνήσουν για την παραγωγή ταμπελών, σύμφωνα με τις προδιαγραφές που έχουν οριστεί και στην συνέχεια να προχωρήσουν στην επικόλλησή τους στα οχήματα ταξί, εντός 3 εβδομάδων από την εκπνοή της ως άνω δεκαήμερης προθεσμίας.
  • Εντός 5 ημερών από την εκπνοή της προθεσμίας, τα πρωτοβάθμια σωματεία που παρέλαβαν ταμπέλες υποχρεούνται να αποστείλουν στην Α.Α.Δ.Ε. κατάλογο των υπόχρεων που παρέλαβαν από αυτά τις ταμπέλες μαζί με τον αριθμό κυκλοφορίας των οχημάτων αυτών.

«Υπηρεσίες εκμίσθωσης ΕΙΧ αυτοκινήτων με οδηγό: Συντελεστής ΦΠΑ και δικαίωμα έκπτωσης»: Με την εγκύκλιο Ε.2061/2024 της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων παρέχονται διευκρινίσεις, αναφορικά με τη φορολογική μεταχείριση από πλευράς Φ.Π.Α. των υπηρεσιών διάθεσης Ε.Ι.Χ. αυτοκινήτου με οδηγό που παρέχουν τα τουριστικά γραφεία, τα γραφεία ενοικιάσεων αυτοκινήτων και οι εταιρείες και συνεταιρισμοί Επιβατηγών Δημόσιας Χρήσης Αυτοκινήτων στην χώρα μας και, κατ’ επέκταση, με τη δυνατότητα που έχουν οι εν λόγω επιχειρήσεις να εκπίπτουν τον Φ.Π.Α. με τον οποίο επιβαρύνονται οι δαπάνες αγοράς, εισαγωγής ή ενδοκοινοτικής απόκτησης των σχετικών Ε.Ι.Χ. αυτοκινήτων, καθώς και οι δαπάνες καυσίμων, επισκευής, συντήρησης, μίσθωσης και κυκλοφορίας αυτών γενικά.

«Απαλλαγή από φόρο πλοίων και φόρο πολυτελείας των μικρών σκαφών αναψυχής β' κατηγορίας»: Από το Γραφείο Τύπου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση:

Διατάξεις που αφορούν στην φορολόγηση των μικρών σκαφών αναψυχής β΄ κατηγορίας περιλαμβάνονται στην τροπολογία που κατατέθηκε στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με τίτλο «Νέο Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και συμπληρωματικές διατάξεις». Με την τροπολογία αυτή, πλέον τα σκάφη αναψυχής β΄ κατηγορίας κάτω των 7 μέτρων απαλλάσσονται από τον ειδικό φόρο πλοίων καθώς και από τον φόρο πολυτελούς διαβίωσης.

Η απαλλαγή από τον ειδικό φόρο πλοίων έχει αναδρομικό χαρακτήρα, επομένως οι κάτοχοι σκαφών β΄ κατηγορίας μέχρι 7 μέτρα δεν θα καταβάλλουν φόρο για τα έτη 2020, 2021, 2022 και 2023 και όσοι έχουν ήδη καταβάλλει (ο αριθμός τους είναι περιορισμένος) δικαιούνται επιστροφή φόρου.

Από την αρθρογραφία της Εβδομάδας που πέρασε, κ. Στέφανος Κοτζαμάνης, Οικονομολόγος, Δημοσιογράφος και «Ελληνική οικονομία: Η «ακτινογραφία» της ανάπτυξης». Σύμφωνα με τον αρθρογράφο «Η Ελλάδα κατέγραψε αύξηση του Α.Ε.Π. της κατά 2,1% το πρώτο φετινό τρίμηνο και κατά 2,3% στο δεύτερο και όλα δείχνουν πως ο ρυθμός ανάπτυξης του 2024 θα κινηθεί σε υψηλότερα επίπεδα από το 2%, φτάνοντας ίσως και το 2,4%. Η επίδοση αυτή συγκαταλέγεται στις υψηλότερες μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και το 2024 θα αποτελέσει τη τέταρτη συνεχόμενη χρονιά, όπου η χώρα μας υπεραποδίδει σε σύγκριση με τον μέσο ευρωπαϊκό όρο.

Ποιοι, όμως, είναι οι κινητήριοι μοχλοί ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας; Όπως προκύπτει και από τα στοιχεία των παρατιθέμενων πινάκων, πρωταρχικό ρόλο παίζουν οι επενδύσεις, οι εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών (βλέπε κατά κύριο λόγο ο τουρισμός), καθώς, επίσης, και η μεταποίηση, η οποία με τη σειρά της ενισχύεται τόσο από τον τουρισμό, όσο και από τις επενδύσεις. Προφανώς, κατά την τελευταία διετία καταλυτικό ρόλο σε όλο αυτό τον ενάρετο κύκλο έχει αρχίσει να διαδραματίζει και η εισροή των κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, η οποία θα συνεχιστεί και κατά τα επόμενα χρόνια.

Αντίθετα, όλα αυτά τα χρόνια βλέπουμε μια μετριότατη πορεία του όγκου των λιανικών πωλήσεων, η οποία μάλιστα μέσα στο 2024 κινείται σε αρνητικά επίπεδα (-0,6% κατά το πρώτο εξάμηνο). Μάλιστα, ο όγκος των λιανικών πωλήσεων θα μπορούσε να είχε κινηθεί σαφώς χαμηλότερα, αν δεν ενισχυόταν από την κατανάλωση των τουριστών.». Δείτε το σύνολο ενός ακόμα πολύ ενδιαφέροντος άρθρου του κ. Στέφανου Κοτζαμάνη στον πιο πάνω σύνδεσμο.

Κ. Αντώνης Νασόπουλος, Οικονομολόγος – Φοροτεχνικός και «Κλείσιμο» χρήσης κεφαλαιουχικής οντότητας βάσει Ε.Λ.Π. και Κ.Φ.Ε. - Πρακτική εφαρμογή». Σύμφωνα με τον αρθρογράφο «Για τις πολυποίκιλες ενέργειες που απαιτούνται στην διαδικασία κλεισίματος χρήσης, πρέπει να καταρτίζεται πίνακας χρονοδιαγράμματος των εργασιών ανάλογα με τις ανάγκες της επιχείρησης και αφού ληφθούν υπόψη οι σε ισχύ καταληκτικές από τον νόμο προθεσμίες (φυσική απογραφή, συμφωνίες υπολοίπων λογαριασμών ισολογισμού, χρονικές τακτοποιήσεις, επιμετρήσεις περιουσιακών στοιχείων, αποσβέσεις, κοστολογήσεις, προβλέψεις, απομειώσεις, διορθωτικές εγγραφές κ.λπ.).». Δείτε το σύνολο του εξαντλητικού επί του θέματος άρθρο του κ. Αντώνη Νασιόπουλου στον πιά πάνω σύνδεσμο.

Άλλη μια εργασιακή εβδομάδα κύλησε και θα θέλαμε να ολοκληρώσουμε τη στήλη με έναν ακόμα σημαντικό «οδηγό» της Α.Α.Δ.Ε. τον «Οδηγό βραχυχρόνιας μίσθωσης ακινήτων». Έτσι, λοιπόν, η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.) εξέδωσε νέο οδηγό σχετικά με τις βραχυχρόνιες μισθώσεις, παρέχοντας διευκρινίσεις για το ισχύον νομικό πλαίσιο. Παράλληλα, αναμένεται αλλαγή του καθεστώτος, σύμφωνα με τα νέα μέτρα που ανακοινώθηκαν στη Δ.Ε.Θ. και εξειδικεύτηκαν από το οικονομικό επιτελείο.

Σύμφωνα με την Α.Α.Δ.Ε., βραχυχρόνια μίσθωση θεωρείται η μίσθωση ή υπεκμίσθωση ακινήτου, ανεξαρτήτως αν αυτή πραγματοποιείται μέσω ψηφιακής πλατφόρμας ή όχι, εφόσον δεν παρέχονται υπηρεσίες πέραν της διαμονής και της παροχής κλινοσκεπασμάτων. Η χρονική διάρκεια αυτών των μισθώσεων πρέπει να είναι μικρότερη από 60 ημέρες, χωρίς να επηρεάζεται ο συνολικός αριθμός ημερών κατά τις οποίες ένα ακίνητο μπορεί να διατίθεται για βραχυχρόνια μίσθωση μέσα στο έτος.

Επιπλέον, ο οδηγός διευκρινίζει ότι το ίδιο ακίνητο μπορεί να διατίθεται για βραχυχρόνια και μακροχρόνια μίσθωση εντός του ίδιου έτους, με κάθε περίπτωση να αξιολογείται ξεχωριστά. Για την αξιοποίηση ενός ακινήτου μέσω βραχυχρόνιων μισθώσεων δεν είναι απαραίτητη η χρήση ψηφιακής πλατφόρμας, αλλά η εγγραφή του ακινήτου στο «Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Διαμονής» της Α.Α.Δ.Ε. είναι υποχρεωτική.

Ο διαχειριστής του ακινήτου μπορεί να είναι ο ιδιοκτήτης, ο επικαρπωτής, ο υπεκμισθωτής ή τρίτος. Σε περίπτωση που τρίτος αναλάβει τη διαχείριση, ο ιδιοκτήτης έχει την υποχρέωση υποβολής δήλωσης, καταχωρώντας τα στοιχεία του διαχειριστή. Σε περιπτώσεις συνιδιοκτησίας, μόνο ο διαχειριστής υποχρεούται σε δήλωση.

Τέλος, η υποβολή της «Δήλωσης Βραχυχρόνιας Διαμονής» για κάθε μίσθωση πρέπει να γίνεται έως τις 20 του επόμενου μήνα από την αποχώρηση του μισθωτή, ενώ σε περίπτωση ακύρωσης της μίσθωσης, ισχύουν οι ίδιες προθεσμίες. Ειδικά, ακίνητα με Ειδικό Σήμα Λειτουργίας (Ε.Σ.Λ.) καταχωρούνται στο Μητρώο με αυτόν τον αριθμό αντί του Αριθμού Μητρώου Ακινήτου (Α.Μ.Α.). Αναλυτικά, το σύνολο του οδηγού θα τον βρείτε στον παραπάνω σύνδεσμο, στον ιστότοπό μας.

Παρασκευή και ίσως ένα από τα πιο θερμά, ειδικά για την εποχή από πλευράς καιρού διήμερα μας περιμένει. Το καλοκαίρι μέσα στο φθινόπωρο είναι ακόμα εδώ, μας υπόσχεται εξαιρετικές θερμοκρασίες για τις μικρές μας αποδράσεις και εμείς, για όπου και αν πάτε, όπου και αν βρεθείτε, σας ευχόμαστε ΚΑΛΟ ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ.



comments powered by Disqus
* Παρακαλούμε τα σχόλια να μην είναι σε greeklish. Σχόλια με υβριστικό ή προσβλητικό περιεχόμενο θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.
Εργασιακή εβδομάδα