26/09/24 | Αρχική > Αρθρογραφία > Εργατολόγος

Η δυνατότητα παράτασης ορκωμοσίας Δημοσίου Υπαλλήλου - Όροι και προϋποθέσεις

Κατά κανόνα, η προθεσμία ανάληψης καθηκόντων του νεοδιορισθέντος δημοσίου υπαλλήλου εκκινεί από την κοινοποίηση στον διοριζόμενο εγγράφου της οικείας αρχής,

στο οποίο αναγράφεται ο αριθμός του Φύλλου της Εφημερίδας της Κυβερνήσεως όπου δημοσιεύθηκε η περίληψη της πράξης διορισμού, το οποίο επιδίδεται επί αποδείξει στην κατοικία του, είτε στον ίδιο, είτε σε πρόσωπο που συνοικεί με αυτόν. Με το έγγραφο αυτό είναι που τάσσεται και η εύλογη προθεσμία τριάντα (30) το πολύ ημερών για ορκωμοσία του διοριζομένου και ανάληψη υπηρεσίας, ή αν δεν καθορίζεται τέτοια προθεσμία, θεωρείται ότι έχει ταχθεί προθεσμία τριάντα (30) ημερών.

Δεν αποκλείεται πάντως η κοινοποίηση του διορισμού να παραλειφθεί από τη Διοίκηση ή να μη γίνει νομίμως. Σε αυτή την περίπτωση, η κοινοποίηση του ως άνω εγγράφου με το οποίο τίθεται η προθεσμία ανάληψης καθηκόντων από τον δημόσιο υπάλληλο θεωρείται ότι έχει λάβει χώρα με την πάροδο της τριακοστής ημέρας από την δημοσίευση της αποφάσεως διορισμού στο ΦΕΚ. Τότε, μετά δηλαδή την παρέλευση τριάντα ημερών από την ημέρα δημοσιεύσεως της περί διορισμού αποφάσεως, αρχίζει η τριακονθήμερη προθεσμία προς ορκωμοσία και ανάληψη υπηρεσίας από τον διοριζόμενο.

Επειδή όμως είναι πιθανό ο δημόσιος υπάλληλος να μην μπορεί να εμφανιστεί την ταχθείσα ημερομηνία προκειμένου να ορκιστεί και να αναλάβει υπηρεσία, στο άρθρο 17 §2 του Υπαλληλικού Κώδικα, προβλέπεται δυνατότητα παράτασης της ως άνω προθεσμίας ορκωμοσίας. Ειδικότερα, προβλέπεται ότι «Η προθεσμία αυτή μπορεί να παραταθεί έως έξι (6) μήνες, μόνο μία φορά, για εξαιρετικούς λόγους.»

Με βάση τα ως άνω εκτιθέμενα, προκύπτει ότι επιτρέπεται για μια μόνο φορά η παράταση της ορκωμοσίας διοριζόμενου, για διάστημα συνολικά έξι μηνών και εφόσον συντρέχουν εξαιρετικοί λόγοι.

Με άλλα λόγια, η χορήγηση της παράτασης (1) παρέχεται μόνο μία φορά, δηλ. άσχετα με την διάρκειά της, (2) παρέχεται για λόγους «εξαιρετικούς», και (3) παρέχεται μετά από αίτηση του ενδιαφερόμενου ή και οίκοθεν από την Υπηρεσία (σε περίπτωση προσωρινής φυσικής ή πνευματικής αδυναμίας του ενδιαφερόμενου).

Όσον αφορά ειδικότερα στους εξαιρετικούς λόγους, η θεωρία ερμηνεύει αυτούς προσδιορίζοντας το πεδίο εφαρμογής της διάταξης σε γεγονότα ιδιαίτερα σοβαρά και έκτακτα π.χ. ασθένεια (απώλεια αισθήσεων) ή παραμονή στην αλλοδαπή. Όμως, η εξειδίκευση των εξαιρετικών λόγων εν προκειμένω δε μπορεί να περιορίζεται στα γεγονότα ανωτέρας βίας, αφού, εάν η διάταξη επιθυμούσε να περιορισθεί σε αυτά και μόνον θα το όριζε ρητά. Ορθότερη είναι η στάθμιση μεταξύ των αναγκών δημοσίου συμφέροντος (ομαλή λειτουργία των δημοσίων υπηρεσιών ενόψει των αναγκών τους σε προσωπικό) και της βλάβης, που θα υποστεί ο διοικούμενος από την απόρριψη της αίτησής του.

Ούτως, κατά την ορθότερη γνώμη, λόγοι που ανάγονται στην τακτοποίηση οικογενειακών – επαγγελματικών ζητημάτων του δημοσίου υπαλλήλου, η οποία απαιτεί χρόνο, εμπίπτουν στην έννοια των εξαιρετικών λόγων για τους οποίους χορηγείται παράταση ορκωμοσίας.

Συμπληρωματικά μόνο αναφέρουμε ότι το ενδεδειγμένο χρονικό σημείο υποβολής της αίτησης παράτασης ορκωμοσίας είναι αφού εκδοθεί το ΦΕΚ διορισμού, είτε αμέσως όταν κοινοποιηθεί στον δημόσιο υπάλληλο το σχετικό έγγραφο από την υπηρεσία του, είτε με την πάροδο 30 ημερών από την έκδοσή του ΦΕΚ διορισμού του για την περίπτωση που δεν του κοινοποιήθηκε, όπως προαναφέρθηκε.

Δείτε περισσότερα στο www.dikigorosergatologos.gr



comments powered by Disqus
* Παρακαλούμε τα σχόλια να μην είναι σε greeklish. Σχόλια με υβριστικό ή προσβλητικό περιεχόμενο θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.
Διορισμός, Επαγγέλματα > Δημόσιος Υπάλληλος