Στον αστερισμό της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης (Δ.Ε.Θ.) η Εβδομάδα που πέρασε και ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης παρουσίασε να νέο φορολογικό πακέτο με στόχο την ενίσχυση της οικονομίας και τη στήριξη νοικοκυριών, ελεύθερων επαγγελματιών και επιχειρήσεων. Οι εξαγγελίες περιλαμβάνουν και φορολογικά κίνητρα, που αποσκοπούν στην προστασία της περιουσίας των πολιτών, την ανακούφιση των επαγγελματιών και την τόνωση της αγοράς ακινήτων.
Μια από τις βασικές παρεμβάσεις αφορά τον ΕΝ.Φ.Ι.Α., όπου θα διπλασιαστεί η έκπτωση για ιδιοκτήτες ακινήτων αξίας έως 500.000 ευρώ, υπό την προϋπόθεση ότι τα ακίνητα είναι ασφαλισμένα έναντι φυσικών καταστροφών. Για όσους κατέχουν ακίνητα μεγαλύτερης αξίας, η έκπτωση παραμένει στο 10%. Ωστόσο, από τον Απρίλιο του 2025, όποιος δεν ασφαλίσει την περιουσία του δεν θα λαμβάνει αποζημιώσεις από το κράτος σε περίπτωση ζημιών.
Σημαντική αναφορά έγινε και στα «κλειστά» ακίνητα, με τη χορήγηση απαλλαγής από τον φόρο ενοικίου για τρία χρόνια σε ιδιοκτήτες που θα τα διαθέσουν για μακροχρόνια μίσθωση ή θα τα επαναφέρουν από τη βραχυχρόνια ενοικίαση. Για να ισχύσει αυτή η απαλλαγή, η μίσθωση πρέπει να αφορά κύρια κατοικία.
Επίσης, ενισχύονται τα κίνητρα για τη στήριξη των νέων γονέων. Εργοδότες που παρέχουν οικονομική ενίσχυση έως 5.000 ευρώ ετησίως σε εργαζομένους με νέες οικογένειες θα απαλλάσσονται από τη φορολόγηση αυτών των ποσών. Αυτό το μέτρο στοχεύει στη διευκόλυνση των γονέων και την ενίσχυση της οικογενειακής ευημερίας.
Παράλληλα, ανακοινώθηκε η κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος από το 2025 για τους ελεύθερους επαγγελματίες και τους αυτοαπασχολούμενους, ένα μέτρο που αναμένεται να προσφέρει σημαντική οικονομική ανάσα. Η ετήσια εξοικονόμηση ανέρχεται σε περίπου 325 ευρώ ανά επιτηδευματία ή μικρή επιχείρηση. Επιπλέον, το ελάχιστο φορολογητέο εισόδημα για επαγγελματίες που ζουν σε οικισμούς με πληθυσμό έως 1.500 κατοίκους μειώνεται, διευρύνοντας το όριο που μέχρι τώρα ήταν για κοινότητες με έως 500 κατοίκους.
Ένα άλλο μέτρο αφορά την υποχρεωτική ασφάλιση όλων των επιχειρήσεων με κύκλο εργασιών άνω των 500.000 ευρώ για φυσικές καταστροφές. Η μη συμμόρφωση με αυτό το μέτρο θα έχει ως αποτέλεσμα την απώλεια αποζημιώσεων σε περίπτωση ζημιάς.
Ακόμη, καταργείται ο Ειδικός Φόρος Σταθερής Τηλεφωνίας 5% για συνδέσεις οπτικής ίνας με ταχύτητες άνω των 100Mbps, ένα μέτρο που στοχεύει στην προώθηση της ψηφιακής αναβάθμισης των νοικοκυριών και επιχειρήσεων.
Στον τομέα της ενεργειακής αναβάθμισης κατοικιών δίνεται έμφαση στη χορήγηση δανείων ύψους έως 20.000 ευρώ με μηδενικό επιτόκιο, για τη βελτίωση της ενεργειακής αποδοτικότητας παλαιών κατοικιών. Το συνολικό ποσό που θα διατεθεί για αυτό το πρόγραμμα ανέρχεται σε 400 εκατομμύρια ευρώ.
Σε ότι αφορά τη βραχυχρόνια μίσθωση, επιβάλλονται περιορισμοί στις νέες μισθώσεις σε τρία κεντρικά διαμερίσματα της Αθήνας για έναν χρόνο, καθώς και νέο αυξημένο τέλος στις πλατφόρμες που μεσολαβούν για τέτοιες μισθώσεις. Επιπλέον, αυξάνεται το Τέλος Ανθεκτικότητας στην Κλιματική Κρίση, που καταβάλλεται από ξενοδοχεία και καταλύματα κατά τη θερινή περίοδο. Τα έσοδα από αυτό το τέλος θα επιστρέφουν στις τοπικές κοινωνίες για τη βελτίωση των υποδομών τους.
Σε συνέχεια της εισαγωγής της στήλης, «Νέα μέτρα ΔΕΘ: Οι παρεμβάσεις που τίθενται σε εφαρμογή το 2025 για μισθούς, συντάξεις, φόρους, στεγαστική πολιτική, επιδόματα, ανάπτυξη»: Από το Γραφείο Τύπου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση:
Η οικονομική πολιτική του 2025, όπως εξαγγέλθηκε από τον Πρωθυπουργό κ. Κυριάκο Μητσοτάκη στο πλαίσιο της Δ.Ε.Θ. περιλαμβάνει αυξήσεις αποδοχών, μειώσεις φόρων και παρεμβάσεις σε πνεύμα δικαιοσύνης και κοινής λογικής για τη χρηματοδότηση της κοινωνικής πολιτικής καθώς και την αποκατάσταση φυσικών καταστροφών.
Βάση του πακέτου αύξησης των εισοδημάτων το 2025 είναι η φιλοαναπτυξιακή πολιτική που εφαρμόστηκε τα προηγούμενα χρόνια, σε συνδυασμό με την δημοσιονομική σοβαρότητα, που επιτρέπουν σήμερα στη χώρα μας να είναι σε θέση να εφαρμόσει ένα πλήρες οικονομικό πρόγραμμα ενίσχυσης των πολιτών, τη στιγμή που πολλές χώρες της Ε.Ε. καλούνται τώρα σε δημοσιονομική προσαρμογή. Η προσπάθεια θα συνεχιστεί και θα ενταθεί, καθώς ο στόχος της σύγκλισης επιτυγχάνεται σταδιακά, συνδυάζοντας πάντοτε τη δημοσιονομική πειθαρχία, με μια φιλoεπενδυτική πολιτική.
Σε σχέση με τους νέους ευρωπαϊκούς δημοσιονομικούς κανόνες διευκρινίζεται ότι:
-Για την Ελλάδα, η ετήσια αύξηση πρωτογενών δαπανών που επιτρέπεται εντός του δημοσιονομικού πλαισίου ανέρχεται σε περίπου 3% ετησίως, δηλαδή για το 2025 περίπου 3 δισ. ευρώ (καθώς οι καθαρές πρωτογενείς δαπάνες το 2024 υπολογίζονται σε 100 δισ. ευρώ). Ειδικά για το 2025, το ακριβές ποσοστό αύξησης, λαμβάνοντας υπόψη την εκτέλεση του προϋπολογισμού του 2024, αναμένεται να οριστικοποιηθεί στα τέλη Σεπτεμβρίου.
-Η αύξηση των δαπανών χωρίς νέα μέτρα ανέρχεται σε περίπου 2 δισ. ευρώ, από τα οποία: (α) περίπου 1 δισ. ευρώ ετησίως είναι η αύξηση των συντάξεων με βάση τις νέες συνταξιοδοτήσεις και την αύξηση με βάση τον πληθωρισμό και το Α.Ε.Π. και (β) περίπου 1 δισ. ευρώ ετησίως υπολογίζεται η αύξηση των τακτικών δαπανών κυρίως για την υγεία και την παιδεία.
-Επιπλέον για το 2025 (όπως και το 2026) υπολογίζεται σημαντική αύξηση των φυσικών παραλαβών των εξοπλιστικών προγραμμάτων καθώς αναμένεται μεταξύ άλλων η παραλαβή των φρεγατών Belharra. Πιο συγκεκριμένα οι φυσικές παραλαβές αναμένεται να αυξηθούν κατά 856 εκατ. ευρώ το 2025 (και κατά επιπλέον 477 εκατ. ευρώ το 2026).
Συνεπώς η αύξηση των καθαρών πρωτογενών δαπανών χωρίς νέα μέτρα ανέρχεται σε περίπου 2,8 δισ. ευρώ για το 2025, ποσό στο οποίο περιλαμβάνεται και το κόστος της αύξησης των συντάξεων που είναι 400 εκατ. ευρώ. Μαζί με τις υπόλοιπες δράσεις για αύξηση εισοδημάτων και μείωση φόρων το κόστος των παρεμβάσεων για το 2025 φθάνει στα 3,8 δισ. ευρώ.
Δείτε τις νέες δράσεις για το 2025 και το Δεκέμβριο 2024 και το αντίστοιχο κόστος, εδώ.
Περαιτέρω: «Υπ. Οικ.: Ερωτήσεις – απαντήσεις για τις 12 αυξήσεις αποδοχών και 12 μειώσεις φόρων»:
Και ακόμα: «Άνοιξε η πλατφόρμα για τη χορήγηση εισοδηματικής ενίσχυσης σε οικογένειες Ορεινών και Μειονεκτικών Περιοχών»: Το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας με τον εποπτευόμενο Οργανισμό Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (Ο.Π.Ε.Κ.Α.), ενημερώνουν ότι άνοιξε και είναι στη διάθεση των δικαιούχων, η ψηφιακή πλατφόρμα που αφορά στη χορήγηση της εισοδηματικής ενίσχυσης οικογενειών, που διαμένουν μόνιμα σε Ορεινές και Μειονεκτικές Περιοχές για χρονικό διάστημα τουλάχιστον δύο ετών.
Το ποσό της ενίσχυσης είναι 600 ευρώ ετησίως, εφόσον το οικογενειακό εισόδημα του αιτούντος ανά έτος δεν υπερβαίνει τα 3.000 ευρώ, ή 300 ευρώ ετησίως, εφόσον το οικογενειακό εισόδημα ανά έτος κυμαίνεται μεταξύ 3.000 έως 4.700 ευρώ.
Η ψηφιακή πλατφόρμα θα παραμείνει ανοιχτή για την υποβολή των αιτήσεων μέχρι την 30η .10.2024.
Οι πολίτες των οποίων η αίτηση του 2023 απορρίφθηκε, πρέπει να υποβάλλουν νέα αίτηση για το έτος 2024, προκειμένου να εξεταστεί κατά πόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις χορήγησης της εισοδηματικής ενίσχυσης.
Οι δικαιούχοι μπορούν να ολοκληρώσουν τη διαδικασία υποβολής του αιτήματός τους και ηλεκτρονικά με τους προσωπικούς κωδικούς TAXIS.
Στη συνέχεια, θα πραγματοποιούνται αυτόματοι έλεγχοι και διασταυρώσεις στοιχείων του αιτούντος, ενώ στο τέλος της διαδικασίας θα αποστέλλεται στον ενδιαφερόμενο η σχετική ειδοποίηση, με email ή με sms.
Όποιοι ωφελούμενοι θέλουν, μπορούν να απευθύνονται και στο Κ.Ε..Π της περιοχής τους, όπου διαπιστευμένοι υπάλληλοι θα αναλαμβάνουν να διεκπεραιώσουν αντ’ αυτών, το σύνολο της διαδικασίας, μέχρι την οριστική κατάθεση και τη σχετική απάντηση.
Οι πολίτες των οποίων η αίτηση για το 2023 εγκρίθηκε, θα κληθούν (μέσω αυτοματοποιημένων ειδοποιήσεων με email και sms), εντός του ανωτέρω χρονικού διαστήματος, είτε με την είσοδό τους στην ηλεκτρονική διεύθυνση της εφαρμογής, είτε μέσω Κ.Ε.Π., να συμπληρώσουν και να επικαιροποιήσουν, στην εκκρεμή αίτηση έτους 2024, τα επιπλέον αναγκαία στοιχεία για τις αυτόματες διασταυρώσεις και στη συνέχεια να τα αποθηκεύσουν, ώστε να εκτελεστούν οι απαραίτητοι αυτόματοι έλεγχοι.
Μετά την ηλεκτρονική διασταύρωση των δεδομένων από την Α.Α.Δ.Ε., ενδέχεται, εφόσον απαιτηθεί, να κληθούν να συμπληρώσουν στην αίτηση επιπλέον στοιχεία.
Στη συνέχεια και σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να προβούν στην οριστικοποίηση της αίτησής τους, ώστε να θεωρηθεί εν ισχύ για το έτος 2024.
Ο σύνδεσμος της ψηφιακής πλατφόρμας για την υποβολή των αιτήσεων είναι: https://www.gov.gr/ipiresies/ugeia-kai-pronoia/epidomata/eisodematike-eniskhuse-oreinon-e-kai-meionektikon-periokhon), ή απευθείας στη διεύθυνση https://oreina.epidomata.gov.gr/).
Ο σύνδεσμος είναι προσβάσιμος και μέσω του site του Ο.Π.Ε.Κ.Α. (opeka.gr) στο πεδίο Οικογένειες.
«ΔΥΠΑ - Ειδικό Εποχικό Βοήθημα έτους 2024: Ξεκινούν οι αιτήσεις»: Ξεκινάει από σήμερα, Τρίτη 10 Σεπτεμβρίου και ώρα 18:00, η υποβολή ηλεκτρονικών αιτήσεων για το Ειδικό Εποχικό Βοήθημα της Δ.ΥΠ.Α. για το 2024, ενώ η υποβολή αιτήσεων στα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών (Κ.Ε.Π.) θα ξεκινήσει στις 23 Σεπτεμβρίου. Το ύψος του ειδικού εποχικού βοηθήματος κυμαίνεται από 648,75 € έως 1.297,50 €.
Επισημαίνεται ότι δεν δικαιούνται το επίδομα όσοι συγκεντρώνουν τις προϋποθέσεις τακτικής επιδότησης ανεργίας στο διάστημα 10/09/2024 – 30/11/2024. Επίσης, κανείς δεν μπορεί να λάβει και το ειδικό εποχικό βοήθημα και την τακτική επιδότηση ανεργίας, με εξαίρεση τους οικοδόμους.
Η υποβολή αιτήσεων γίνεται στη διεύθυνση:
https://www.gov.gr/ipiresies/ergasia-kai-asphalise/anergia/eidiko-epokhiko-boethema-dypa
Συγκεκριμένα, η διαδρομή θα είναι: gov.gr > Εργασία και ασφάλιση > Ανεργία > Ειδικό εποχικό βοήθημα Δ.ΥΠ.Α.
«Οι ΚΑΔ τουρισμού και εστίασης που εντάσσονται στην ψηφιακή κάρτα εργασίας»: Δημοσιεύθηκε η απόφαση του υπ. Εργασίας στην οποία αναφέρονται οι Κ.Α.Δ. των κλάδων τουρισμού και εστίασης που εντάσσονται στο σύστημα της ψηφιακής κάρτας.
Αναλυτικά η απόφαση αναφέρει
1. Στο Μέρος Α της υπ' αρ. 49758/26-5-2022 υπουργικής απόφασης «Εφαρμογή Συστήματος Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας - Υποχρέωση Καταχώρησης Ψηφιακών Στοιχείων σχετιζόμενων με το ωράριο απασχόλησης στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ» (Β' 2668), στην παράγραφο 2, η περίπτωση δ) αντικαθίσταται και προστίθενται περιπτώσεις ε) και στ) ως εξής:
ΚΛΑΔΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΕΣΤΙΑΣΗΣ
«δ. Από την 11η Σεπτεμβρίου 2024 εντάσσονται υποχρεωτικά στο σύστημα της ψηφιακής κάρτας εργασίας οι επιχειρήσεις που ανήκουν κατά κύρια δραστηριότητα (βάσει Κ.Α.Δ.) στις υπηρεσίες διαμονής στον κλάδο του τουρισμού που αναφέρονται στον Πίνακα 2 που ακολουθεί, καθώς και οι επιχειρήσεις που ανήκουν κατά κύρια δραστηριότητα (βάσει Κ.Α.Δ.) στον κλάδο της εστίασης, που αναφέρονται αντίστοιχα στον Πίνακα 3 που ακολουθεί. (Δείτε αναλυτικά τους σχετικούς Κ.Α.Δ. στον ανωτέρω σύνδεσμο).
«Υπ. Εργασίας: Q&A - Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας»: Δείτε τις σχετικές ερωτήσεις / απαντήσεις επί του θέματος.
«Φοιτητικό στεγαστικό επίδομα 2023-2024: Ανοίγει εκ νέου το σύστημα υποβολής αιτήσεων»: Τα Υπουργεία Παιδείας, Θρησκευμάτων & Αθλητισμού και Ψηφιακής Διακυβέρνησης ανακοινώνουν ότι από σήμερα Πέμπτη 12 Σεπτεμβρίου 2024 έως και την Τετάρτη 18 Σεπτεμβρίου 2024 επιτρέπεται εκ νέου η υποβολή αιτημάτων για το στεγαστικό επίδομα ακαδημαϊκού έτους 2023-2024, για όσους ενδιαφερόμενους - δικαιούχους δεν υπέβαλαν αίτηση εντός της πρώτης προθεσμίας (25/6/2024 - 31/7/2024).
Οι δικαιούχοι μπορούν να υποβάλουν την αίτησή τους ψηφιακά είτε απευθείας, μέσω της σελίδας https://stegastiko.minedu.gov.gr, είτε μέσω του gov.gr, στην κατηγορία «Εκπαίδευση» και την υποκατηγορία «Πανεπιστήμια και φοίτηση».
Η πρόσβαση στην εφαρμογή γίνεται με τη χρήση κωδικών Taxisnet της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Στην ανωτέρω ιστοσελίδα έχουν επίσης αναρτηθεί το θεσμικό πλαίσιο, η σχετική εγκύκλιος, το εγχειρίδιο χρήσης καθώς και αρχείο συχνών ερωτήσεων – απαντήσεων σχετικά με τη λειτουργία της εφαρμογής. Η υπηρεσία αναπτύχθηκε από το Εθνικό Δίκτυο Υποδομών Τεχνολογίας και Έρευνας – ΕΔΥΤΕ Α.Ε. (GRNET), φορέα του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
«Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής: Υπερψηφίστηκε στην Ολομέλεια το νομοσχέδιο»: Νόμο του κράτους αποτελεί η εισαγωγή του Ψηφιακού Τέλους Συναλλαγής, που αντικαθιστά το Τέλος Χαρτοσήμου και καταργεί το φόρο για περισσότερες από 600 συναλλαγές ενώ ταυτόχρονα ψηφιοποιεί περαιτέρω τη φορολογική νομοθεσία και εκσυγχρονίζει τις συναλλαγές του πολίτη και των επιχειρήσεων με την Πολιτεία.
Στις διατάξεις περιλαμβάνονται –μεταξύ άλλων- η Μόνιμη Απαλλαγή από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης για το αγροτικό πετρέλαιο από το 2025, η παροχή κινήτρων για δωρεές προς το Ελληνικό Δημόσιο από νομικά πρόσωπα και εισάγονται νέα ψηφιακά εργαλεία που παρέχουν στην Α.Α.Δ.Ε. την δυνατότητα ελέγχου και επιβολής κυρώσεων στους παρόχους Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων.
Από την αρθρογραφία της Εβδομάδας που πέρασε, κ. Στέφανος Κοτζαμάνης, Οικονομολόγος, Δημοσιογράφος και «Το ρίσκο της επένδυσης και η χρηματοδότησή της». Σύμφωνα με τον αρθρογράφο «Στη συνέχεια, εξετάζεται το κόστος κάθε επί μέρους εφικτής κατηγορίας άντλησης κεφαλαίων (και η αύξηση μετοχικού κεφαλαίου έχει κόστος, όχι για την εταιρεία, αλλά για τους μετόχους). Για παράδειγμα, το κόστος του τραπεζικού δανεισμού υπολογίζεται σε:
Κόστος τραπεζικού δανεισμού = Επιτόκιο x (1 – φορολογικός συντελεστής)
Δηλαδή, αν το επιτόκιο του τραπεζικού δανεισμού είναι 5% και ο φορολογικός συντελεστής της εταιρείας 20%, τότε το κόστος άντλησης κεφαλαίων μέσα από τραπεζικό δανεισμό υπολογίζεται σε 5% x (1-0,2) = 4%.
Αφού υπολογίσουμε το κόστος κάθε κατηγορίας άντλησης κεφαλαίου, τότε καταλήγουμε σε εκείνον το συνδυασμό που θα συνεπάγεται το χαμηλότερο δυνατό μέσο σταθμισμένο κόστος για το σύνολο των κεφαλαίων της επιχείρησης (ζητούμενο το χαμηλότερο Weighted Average Cost of Capital).». Δείτε το σύνολο ενός ακόμα ενδιαφέροντος άρθρου του κ. Στέφανου Κοτζαμάνη στον πιο πάνω σύνδεσμο.
Κα. Νίκη Χατζοπούλου, Δικηγόρος παρ’ Αρείω Πάγω, LL.M. και Διαμεσολαβήτρια, Νομική Σύμβουλος και συνεργάτης του Ομίλου ARTION και «ΣτΕ 770/2024 - Τριγωνικές συναλλαγές και τεκμήριο εικονικότητας». Σύμφωνα με την αρθρογράφο «Στην παρούσα απόφαση το Συμβούλιο της Επικρατείας παίρνει θέση ως προς τις τριγωνικές συναλλαγές, για τις οποίες δεν θεωρεί ότι η νομοθεσία προβλέπει τεκμήριο εικονικότητάς τους, ούτε έναν γενικό κανόνα μη έκπτωσης των δαπανών αυτών, αλλά θέτει ορισμένες προϋποθέσεις για την αναγνώρισή τους προς έκπτωση, μεταξύ των οποίων είναι η εξυπηρέτηση ενός οικονομικού σκοπού. Μάλιστα, η φορολογική αρχή φέρει κατ’ αρχήν το βάρος απόδειξης όχι μόνον του χαρακτήρα των συναλλαγών ως τριγωνικών, αλλά και του γεγονότος ότι η δραστηριότητα της επιχείρησης που μεσολάβησε για την πραγματοποίησή τους εξαντλήθηκε στην τιμολόγησή τους. Η δε ελεγχόμενη επιχείρηση οφείλει να ανατρέψει την πραγματική βάση των διαπιστώσεων του ελέγχου, αποδεικνύοντας με την επίκληση πρόσφορων προς τούτο στοιχείων ότι η εταιρεία που παρεμβάλλεται μεταξύ αυτής και της προμηθεύτριας των αγαθών επιχείρησης έχει ουσιαστική οικονομική συμβολή στην πραγματοποίηση των επίμαχων συναλλαγών, μη περιοριζόμενη στην τιμολόγησή τους. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι, η εν λόγω απόφαση ερμηνεύει τις διατάξεις του προϊσχύοντος Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος.
Στην εν λόγω υπόθεση, η ελεγχόμενη εταιρεία υποστήριξε ότι η ενδιάμεση εταιρεία δεν είχε ως αποκλειστικό αντικείμενο την τιμολόγηση, δεδομένου ότι η εταιρεία αυτή διαπραγματευόταν και διαχειριζόταν για λογαριασμό όλων των επιχειρήσεων του ομίλου τις εμπορικές συναλλαγές με τις προμηθεύτριες εταιρείες, επί τη βάσει συναφθεισών συμβάσεων διανομής, αναλαμβάνοντας όλες τις συμβατικές υποχρεώσεις (πληρωμή τιμήματος, τόκων υπερημερίας και ποινικών ρητρών, παροχή εγγυήσεων, εξασφάλιση χρηματοδότησης για προωθητικές ενέργειες, κ.ά.) και απολαμβάνοντας, σε αντάλλαγμα, τα συμβατικά προνόμια που απέρρεαν από τις μνημονευθείσες συμβάσεις (προστασία τιμών, δικαίωμα επιστροφής προϊόντων, κ.ά.), είχε, δηλαδή, πραγματική οικονομική συμβολή στην όλη συναλλαγή.
Κατά τον αναιρετικό έλεγχο του Συμβουλίου της Επικρατείας κρίθηκε ότι ήταν νόμιμη η κρίση της αναιρεσιβαλλομένης αποφάσεως του Διοικητικού Εφετείου ότι η έκπτωση των ένδικων δαπανών δεν αποκλειόταν εκ μόνου του λόγου ότι αφορούσαν τριγωνικές συναλλαγές και η ελεγχόμενη εταιρεία είχε κατά νόμο τη δυνατότητα να ανατρέψει την πραγματική βάση του πορίσματος του φορολογικού ελέγχου, αποδεικνύοντας ότι η δραστηριότητα της μητρικής εταιρείας δεν εξαντλήθηκε στην τιμολόγηση των υπό προμήθεια αγαθών, αλλά είχε ουσιαστική οικονομική συμβολή στην πραγματοποίηση των επίμαχων συναλλαγών, ενώ η κρίση περί ορθότητας της ουσιαστικής περί των πραγμάτων εκτίμησης του δικάσαντος δικαστηρίου ως προς τον χαρακτήρα των ασκούμενων από τη μητρική εταιρεία δραστηριοτήτων ως μη περιοριζόμενων στην τιμολόγηση των συναλλαγών που αντιστοιχούσαν στις προς έκπτωση δαπάνες της αναιρεσίβλητης αποτελεί ζήτημα ουσίας που δεν υπόκειται σε αναιρετικό έλεγχο.
Με αυτό το σκεπτικό το Δικαστήριο απέρριψε την αίτηση αναίρεσης του Ελληνικού Δημοσίου.
Ακολουθεί το κείμενο της υπ’ αριθ. 770/2024 απόφασης ΣτΕ (Β’ Τμ).».
Κ. Αργύρης Αργυριάδης, Δικηγόρος – Φορολογικός Σύμβουλος και «Πότε θα γίνουμε Ευρώπη;»: Σύμφωνα με τον αρθρογράφο «Μπορεί μετά τους αλλεπάλληλους κουτσαβακισμούς, κυβιστήσεις και ιδεοληπτικές παλινωδίες της περασμένης δεκαετίας «να μείναμε, εντέλει, Ευρώπη», αλλά δεν είμαστε Ευρωπαίοι. Ο κεντρικός τραπεζίτης (Γιάννης Στουρνάρας) δήλωσε πρόσφατα (συνέντευξη στο Liberal) ότι η Ελλάδα θα χρειαστεί 20 χρόνια για να πλησιάσει περίπου στο 90% του μέσου κατά κεφαλήν Α.Ε.Π. της Ε.Ε., υπό την προϋπόθεση ότι θα αναπτύσσεται με ρυθμό κατά μέσον όρο 1,5% πάνω από τον αντίστοιχο της Ε.Ε.. Τούτο σημαίνει ότι, θα χρειαστούν 30 χρόνια για φτάσουμε στο μέσο όρο της διευρυμένης – σήμερα - Ευρώπης (και όχι του σκληρού πυρήνα των κρατών της «Ευρωπαϊκής Ένωσης», μολονότι ήμασταν από τα πρώτα μέλη της). Με άλλα λόγια, είπε ότι θα χρειαστούν άλλα 20 χρόνια για να φτάσουμε εκεί που βρισκόμασταν πριν από περίπου 20 χρόνια (και τούτο πάντα υπό προϋποθέσεις). Θυμίζουμε ότι, το κατά κεφαλήν Α.Ε.Π. σε μονάδες αγοραστικής δύναμης ήταν στο 95% της Ε.Ε. το 2007, για να υποχωρήσει ραγδαία μετά την κρίση και την είσοδο της χώρας στα μνημόνια στο 71% το 2012, στο 68% το 2016 και να παραμείνει ουσιαστικά στο 67% το 2023, καταλαμβάνοντας τη δεύτερη χειρότερη θέση, μόνο μετά τη Βουλγαρία, η οποία βρισκόταν στο 64%.».
Δείτε το σύνολο του άρθρου του κ. Αργύρη Αργυριάδη, στον πιο πάνω σύνδεσμο.
Κ. Γιάννης Καρούζος, Δικηγόρος, Εργατολόγος και «Τι είναι η εκ περιτροπής απασχόληση και κάτω από ποιες προϋποθέσεις δύναται ο εργοδότης να επιβάλει μονομερώς σύστημα εκ περιτροπής στους εργαζόμενους της επιχείρησής του;»: Όπως αναφέρει ο έγκριτος αρθρογράφος «Σύμφωνα με το άρθρο 38 του Ν. 1892/1990 όπως διαμορφώθηκε με το άρθρο 59 του Ν.4635/2019, (οράτε σήμερα άρθρο 106 παρ 3 Κώδικα Ατομικού Εργατικού Δικαίου, π.δ. 80/2022, όπως ισχύει) κατά την κατάρτιση της σύμβασης εργασίας ή κατά τη διάρκειά της ο εργοδότης και ο μισθωτός μπορούν με έγγραφη ατομική σύμβαση να συμφωνήσουν κάθε μορφή απασχόλησης εκ περιτροπής.
Εκ περιτροπής απασχόληση θεωρείται η απασχόληση κατά λιγότερες ημέρες την εβδομάδα ή κατά λιγότερες εβδομάδες το μήνα ή κατά λιγότερους μήνες το έτος ή και συνδυασμός αυτών κατά πλήρες ημερήσιο ωράριο εργασίας.
Στην περίπτωση αυτή, η σχέση εκ περιτροπής εργασίας ιδρύεται μεταξύ εργοδότη και εργαζομένου είτε πρωτογενώς, κατά τη σύναψη της σύμβασης εργασίας, είτε κατά τη διάρκεια μιας σύμβασης πλήρους απασχόλησης με μεταγενέστερη συμφωνία των μερών, που λογίζεται ως τροποποίηση της αρχικής. Συμφωνείται η εναλλαγή περιόδων εργασίας και μη εργασίας, με ανάλογη μείωση των καταβαλλόμενων αποδοχών.
Αυτό το είδος απασχόλησης, όμως, δύναται να επιβληθεί και μονομερώς από τον εργοδότη, σύμφωνα με το άρθρο 106 παρ. 3 ΚΑΕ το οποίο ισχύει ως εξής: «[…] Αν περιοριστούν οι δραστηριότητές του ο εργοδότης μπορεί, αντί καταγγελίας της σύμβασης εργασίας, να επιβάλει σύστημα εκ περιτροπής απασχόλησης στην επιχείρησή του, η διάρκεια της οποίας δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει τους εννέα (9) μήνες στο ίδιο ημερολογιακό έτος, μόνο εφόσον προηγουμένως προβεί σε ενημέρωση και διαβούλευση με τους νόμιμους εκπροσώπους των εργαζομένων, σύμφωνα με τις διατάξεις του π.δ. 260/2006 και του ν. 1767/1988».
Οι προϋποθέσεις, δηλαδή, για να επιβληθεί μονομερώς από τον εργοδότη η εκ περιτροπής απασχόληση στην επιχείρησή του είναι οι ακόλουθες:
- Να έχουν περιοριστεί οι δραστηριότητες του εργοδότη,
- Να επιβάλλεται αντί καταγγελίας της σύμβασης εργασίας,
- Να μην υπερβαίνει τους εννέα (9) μήνες στο ίδιο ημερολογιακό έτος,
- Να προβεί προηγουμένως σε ενημέρωση και διαβούλευση με τους νόμιμους εκπροσώπους των εργαζομένων, σύμφωνα με τις διατάξεις του Π.Δ. 240/2006 και του Ν. 1767/1988.
Σημειωτέων ότι, ως εκπρόσωποι των εργαζομένων ορίζονται οι εξής με σειρά προτεραιότητας:
- οι εκπρόσωποι από την πλέον αντιπροσωπευτική συνδικαλιστική οργάνωση της επιχείρησης ή της εκμετάλλευσης, η οποία καλύπτει κατά το καταστατικό της εργαζόμενους, ανεξάρτητα από την κατηγορία, τη θέση ή την ειδικότητα τους,
- οι εκπρόσωποι των υφιστάμενων συνδικαλιστικών οργανώσεων της επιχείρησης ή της εκμετάλλευσης,
- το συμβούλιο εργαζομένων,
- εάν ελλείπουν συνδικαλιστικές οργανώσεις και συμβούλιο εργαζομένων, η ενημέρωση και διαβούλευση γίνεται με το σύνολο των εργαζομένων. Η ενημέρωση μπορεί να γίνει με εφάπαξ ανακοίνωση σε εμφανές και προσιτό σημείο της επιχείρησης. Η διαβούλευση πραγματοποιείται σε τόπο και χρόνο που ορίζει ο εργοδότης.
Πάντως, αν η συμφωνία αυτή δεν καταρτιστεί εγγράφως ή αν η συμφωνία ή η απόφαση του εργοδότη δεν γνωστοποιηθούν εντός οκτώ (8) ημερών από την κατάρτιση ή τη λήψη τους στην οικεία Επιθεώρηση Εργασίας, τεκμαίρεται η πλήρης απασχόληση του μισθωτού.».
Δείτε περισσότερα στο www.dikigorosergatologos.gr
Επιστ. Ομάδα Epsilon Net και «Η φορολογική αντιμετώπιση των ασφαλιστικών εισφορών και των παροχών που σχετίζονται με τα Ταμεία Επαγγελματικής Ασφάλισης και τα ομαδικά ασφαλιστήρια συμβόλαια (Ε. 2060/2024)»: Με την εκδοθείσα Ε.2060/10-9-2024 εγκύκλιο Α.Α.Δ.Ε., παρέχονται διευκρινίσεις σχετικά με την εφαρμογή των διατάξεων του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (Κ.Φ.Ε.), μετά τις τροποποιήσεις που εισήχθησαν με τον νόμο 5078/2023. Οι αλλαγές αφορούν κυρίως τη φορολογική αντιμετώπιση των ασφαλιστικών εισφορών και των παροχών που σχετίζονται με τα Ταμεία Επαγγελματικής Ασφάλισης και τα ομαδικά ασφαλιστήρια συμβόλαια.
Αντικείμενο και Περιεχόμενο
Η εγκύκλιος αναφέρεται στις διατάξεις των περ. δ), ε), στ), ι) και ια) της παρ. 1 του άρθρου 14 και της παρ. 4 του άρθρου 15 του Κ.Φ.Ε., διευκρινίζοντας τη φορολογική αντιμετώπιση των ασφαλιστικών εισφορών που καταβάλλονται σε Ταμεία Επαγγελματικής Ασφάλισης και στα ομαδικά ασφαλιστήρια συμβόλαια. Σκοπός είναι η ομοιόμορφη φορολογική αντιμετώπιση των προϊόντων προαιρετικής συνταξιοδοτικής αποταμίευσης.
Πιο συγκεκριμένα, παρέχονται διευκρινίσεις σχετικά με την φορολογική αντιμετώπιση των ασφαλιστικών εισφορών που καταβάλλονται σε Ταμεία Επαγγελματικής Ασφάλισης προαιρετικής ασφάλισης και ταμεία της παρ. 20 του άρθρου 6 του Ν. 3029/2002, καθώς και των ασφαλίστρων που καταβάλλονται στο πλαίσιο ομαδικών ασφαλιστηρίων συμβολαίων. Επίσης, διευκρινίζεται η φορολογική αντιμετώπιση των συνταξιοδοτικών παροχών που καταβάλλονται από τα ανωτέρω ταμεία και των παροχών που καταβάλλονται στο πλαίσιο ομαδικών ασφαλιστηρίων συμβολαίων, σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν.5078/2023.
Πεδία Εφαρμογής
Η εγκύκλιος αφορά φυσικά πρόσωπα που είναι ασφαλισμένα σε Ταμεία Επαγγελματικής Ασφάλισης και σε ασφαλιστικές επιχειρήσεις που παρέχουν ομαδικά συνταξιοδοτικά ασφαλιστήρια συμβόλαια. Πιο συγκεκριμένα, αφορά:
- Φυσικά πρόσωπα ασφαλισμένα σε Ταμεία Επαγγελματικής Ασφάλισης προαιρετικής ασφάλισης και ταμεία της παρ. 20 του άρθρου 6 του Ν. 3029/2002,
- τα ταμεία αυτά,
- τις ασφαλιστικές επιχειρήσεις που παρέχουν ομαδικά συνταξιοδοτικά ασφαλιστήρια συμβόλαια,
- τις επιχειρήσεις που συνάπτουν τέτοια συμβόλαια για τους εργαζομένους τους και
- τους δικαιούχους τέτοιων συμβολαίων.
Οι ρυθμίσεις ισχύουν για εισοδήματα που αποκτώνται από την 1η Ιανουαρίου 2024 και μετά.
Διευκρινίσεις για την Εφαρμογή των Διατάξεων
Ακαθάριστο Εισόδημα
Το ακαθάριστο εισόδημα από μισθωτή εργασία περιλαμβάνει όλα τα εισοδήματα που αποκτώνται στο πλαίσιο υφιστάμενης ή μελλοντικής εργασιακής σχέσης. Οι ασφαλιστικές εισφορές που καταβάλλονται για συνταξιοδοτικές παροχές εξαιρούνται από τον υπολογισμό του εισοδήματος, εφόσον δεν υπερβαίνουν το 20% του ακαθάριστου εισοδήματος του εργαζομένου
Πιο συγκεκριμένα, με τη διάταξη της παρ. 1 του άρθρου 12 του Κ.Φ.Ε. ορίζεται ότι το ακαθάριστο εισόδημα από μισθωτή εργασία και συντάξεις περιλαμβάνει τα πάσης φύσεως εισοδήματα σε χρήμα ή σε είδος που αποκτώνται στο πλαίσιο υφιστάμενης, παρελθούσας ή μελλοντικής εργασιακής σχέσης. Με τις διατάξεις δε της παρ. 2 του ίδιου άρθρου ορίζονται οι περιπτώσεις που για τους σκοπούς του Κ.Φ.Ε. υφίσταται εργασιακή σχέση και με τη διάταξη της παρ. 3 ορίζονται τα ποσά που αποτελούν ακαθάριστα εισοδήματα από μισθωτή εργασία και συντάξεις
Ασφάλιστρα Ομαδικών Συμβολαίων
Τα ασφάλιστρα που καταβάλλονται για ομαδικά ασφαλιστήρια συμβόλαια επίσης εξαιρούνται από τον υπολογισμό του εισοδήματος, εφόσον δεν υπερβαίνουν το 20% του ακαθάριστου εισοδήματος
Ανώτατο Όριο Εισφορών και Ασφαλίστρων
Με τον νόμο 5078/2023 θεσπίζεται ανώτατο όριο για τις εισφορές και τα ασφάλιστρα που καταβάλλονται για συλλογικά συνταξιοδοτικά σχήματα. Το όριο αυτό είναι 20% του ακαθάριστου εισοδήματος για τους μισθωτούς και 20.000 ευρώ για τους μη μισθωτούς. Αυτός ο περιορισμός αποσκοπεί στη διασφάλιση της φορολογικής δικαιοσύνης και της αναλογικότητας
Ειδικές Ρυθμίσεις
Η εγκύκλιος διευκρινίζει ότι για τις περιπτώσεις όπου οι εισφορές και τα ασφάλιστρα υπερβαίνουν τα ανώτατα όρια, ο εργαζόμενος μπορεί να επιλέξει την επιστροφή του υπερβάλλοντος ποσού, είτε από το Ταμείο Επαγγελματικής Ασφάλισης, είτε από την ασφαλιστική εταιρεία
Συμπεράσματα
Οι νέες ρυθμίσεις που εισάγονται με τον νόμο 5078/2023 επιδιώκουν να διευκολύνουν την αποταμίευση μέσω των προαιρετικών συνταξιοδοτικών προϊόντων, διασφαλίζοντας παράλληλα την αναλογικότητα και τη φορολογική δικαιοσύνη. Οι διευκρινίσεις αυτές είναι κρίσιμες για την κατανόηση της φορολογικής αντιμετώπισης των ασφαλιστικών εισφορών και των παροχών και αναμένονται να επηρεάσουν σημαντικά τους εργαζομένους και τις επιχειρήσεις που συμμετέχουν σε τέτοιες ρυθμίσεις.
Συνοψίζοντας, οι βασικές αλλαγές που εισάγονται με τον νόμο 5078/2023 και διευκρινίζονται μέσω της εγκυκλίου είναι:
- Εξαίρεση από το ακαθάριστο εισόδημα των εισφορών για συνταξιοδοτικές παροχές έως 20% του ακαθάριστου εισοδήματος,
- εξαίρεση από το ακαθάριστο εισόδημα των ασφαλίστρων για ομαδικά ασφαλιστήρια συμβόλαια έως 20% του ακαθάριστου εισοδήματος,
- θέσπιση ανώτατου ορίου 20% του ακαθάριστου εισοδήματος ή 20.000 ευρώ για τις εισφορές και ασφάλιστρα και
- δυνατότητα επιστροφής υπερβάλλοντος ποσού σε περίπτωση υπέρβασης των ορίων.
Οι αλλαγές αυτές αναμένεται να ενισχύσουν την προαιρετική συνταξιοδοτική αποταμίευση στην Ελλάδα, παρέχοντας κίνητρα και διασφαλίζοντας την ισότιμη μεταχείριση των πολιτών.
Μέσα Σεπτέμβρη πια και τέλος ακόμα μιας εργασιακής Εβδομάδας, Για την Εβδομάδα που έρχεται, θεωρούμε ότι θα συζητηθούν οι έλεγχοι των ελεγκτών της Α.Α.Δ.Ε., οι οποίοι παρακολουθούν πλέον και τους influencers στα social media, έχοντας ήδη εντοπίσει παρατυπίες, όπως στην περίπτωση μιας γνωστής influencer που δεν έκοψε αποδείξεις για πωλήσεις 350.000 ευρώ. Οι αμοιβές των influencers εξαρτώνται από τον αριθμό των ακολούθων τους: οι nano-influencers (έως 10.000) πληρώνονται 20-100 δολάρια ανά ανάρτηση, οι micro-influencers (έως 50.000) 30-200 δολάρια, οι mid-tier influencers (έως 500.000) 80-650 δολάρια, οι macro-influencers (έως 1 εκατ.) 1.500 ευρώ, και οι mega-influencers (άνω του 1 εκατ.) πάνω από 1.200 ευρώ. Για την αποφυγή φοροδιαφυγής, οι influencers πρέπει να κάνουν έναρξη επιχείρησης, να υπαχθούν σε Φ.Π.Α. και να χρησιμοποιούν το myDATA. Όσοι δεν συμμορφώνονται, εντοπίζονται πλέον εύκολα.
Για ακόμα ένα όμορφο διήμερο, εν μέσω σχεδόν καλοκαιρινών θερμοκρασιών, όπου και αν είστε, ότι και αν κάνετε ΚΑΛΟ ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ.