Κύριε πρόεδρε, κυρίες και κύριοι Βουλευτές
Ευχαριστώ που καλέσατε την ΕΦΕΕΑ τη μεγαλύτερη πρωτοβάθμια ένωση αυτοαπασχολουμένων λογιστών φοροτεχνικών να εκφράσει τις απόψεις της σχετικά με το συζητούμενο νομοσχέδιο.
Το προηγούμενο διάστημα, τόσο η ένωση μας, όσο και πλήθος άλλων φορέων, έχουν καταθέσει προτάσεις τόσο για την δικαιότερη αναμόρφωση του φορολογικού συστήματος, όσο και για αλλαγές στη φορολογική διαδικασία, με σκοπό τη μείωση της ψηφιακής γραφειοκρατίας και τη μείωση του κόστους στις μικρές επιχειρήσεις.
Ο κλάδος μας πέρασε ένα πολύ δύσκολο καλοκαίρι εξ αιτίας του ασφυκτικού χρονοδιαγράμματος που καθόρισε το υπουργείο σχετικά με την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων. Ο κλάδος μας ανταποκρίθηκε μεν στις προθεσμίες, υποβάλλοντας το σύνολο των δηλώσεων, υπερβάλλοντας όμως εαυτόν, εργαζόμενοι 15-16 ώρες την ημέρα. Μεγάλος αριθμός λογιστών φοροτεχνικών, «αποκόμισε» απ αυτή την πίεση σοβαρά προβλήματα στην σωματική και ψυχική του υγεία.
Περιμέναμε λοιπόν η κυβέρνηση στο νομοσχέδιο τούτο, να υλοποιήσει τουλάχιστον τη δέσμευση της για ορισμό σταθερού χρόνου υποβολής των φορολογικών δηλώσεων, με σαφή ημερομηνία έναρξης και λήξης πεντάμηνης διάρκειας όπως όριζε αρχικά ο νόμος 4172/2014 , στην οποία δεν θα περιλαμβάνεται ο μήνας Αύγουστος, όπου να προβλέπεται, ότι οι πάσης φύσεως δηλωτικές υποχρεώσεις προς ΑΑΔΕ κι ΕΦΚΑ, που λήγουν εντος του Αύγουστου, να μετατίθενται τουλάχιστον έως 15/9 δίνοντας το δικαίωμα σε δεκάδες χιλιάδες λογιστές για ολιγοήμερες διακοπές.
Περιμένουμε απ την κυβέρνηση, να έτοιμη η ίδια έχοντας εκδώσει τις σχετικές οδηγίες και τα φορολογικά έντυπα έως 31/12 ώστε να μπορούμε να προετοιμαστούμε για την έγκαιρη και έγκυρη συμπλήρωση των φορολογικών δηλώσεων. Περιμένουμε απ τις δημόσιες υπηρεσίες να είναι έτοιμες και να έχουν υποβάλλει τις σχετικές βεβαιώσεις αποδοχών και παρακρατουμένων φόρων πριν την έναρξη της υποβολής των δηλώσεων.
Σχετικά με αλλά θέματα που θίγονται στο νομοσχέδιο η επιθυμούμε τη νομοθέτηση τους.
MYDATA
Προτείνουμε:
-Διαβίβαση μόνο των εσόδων.
-Για έσοδα που δεν συνδέονται με διακίνηση αγαθών η επιτόπια παροχή και πληρωμή, να υπάρχει περιθώριο δεκαπέντε ημερών (15) για τη εμπρόθεσμη διαβίβαση.
-Για έσοδα που υπάρχει εκπρόθεσμη διαβίβαση, εφόσον καταχωρηθεί στα βιβλία και έχουν συμπεριληφθεί στις δηλώσεις πριν από οποιοδήποτε έλεγχο να μην επιβάλλεται κανένα πρόστιμο.
-Τα έξοδα χαρακτηρίζονται μέσα από το ενιαίο λογιστικό σχέδιο ΕΓΛΣ που χρησιμοποιεί το 99% των επιχειρήσεων, η τα ΕΛΠ – ΔΛΠ Παρέλκει κατά τη γνώμη μας ο χαρακτηρισμός και η υποχρεωτική διαβίβαση των δαπανών στα mydata. Πριν την υποβολή της φορολογικής δήλωσης το σύνολο των δεδομένων των βιβλίων ΕΣΟΔΑ και ΕΞΟΔΑ, αναλυτικά, να υποβάλλονται ηλεκτρονικά στην ΑΑΔΕ, υπογραφόμενα απαραίτητα από λογιστή που έχει την αντίστοιχη άδεια. Έτσι οι ελεγκτικές υπηρεσίες θα έχουν τη δυνατότητα να εξάγουν κάθε είδους αποτελέσματα ( μεικτά, καθαρά, κόστη, δείκτες κλπ )
-Τα τηρούμενα βιβλία και στοιχεία να είναι η μοναδική πηγή προσδιορισμού κάθε φορολογίας.
- Να μην εφαρμοστεί επ’ ουδενί το «κλείδωμα » και ο μηδενισμός των αποκλίσεων των δηλώσεων εισοδήματος – ΦΠΑ. Αυτή τη στιγμή οδηγίες της ΑΑΔΕ μας προτείνουν την διενέργεια πολύπλοκων «ταυτοποιητικών» εγγραφών προκειμένου να συμφωνήσουμε με την προκρουστεια λογική των mydata.
Τα δεδομένα των mydata να είναι εργαλεία διευκόλυνσης του έλεγχου και τίποτε άλλο.
B ΑΣΘΕΝΕΙΑ
Η νομοθέτηση της ασθένειας του λογιστή όπως προβλέπει το άρθρο 67 του Ν. 5042/2023 δεν μας καλύπτει. Περιπτώσεις που η νοσηλεία σε νοσοκομείο είναι μικρότερη των 3(τριών) ημερών, περίπτωση ατυχήματος, που απαγορεύει ή δυσχεραίνει την μετακίνηση, χημειοθεραπείες ή άλλες θεραπείες κ.λπ. που τα ιατρικά πρωτόκολλα επιβάλλουν μεγάλη αποχή από την εργασία δεν καλύπτονται από την υφιστάμενη νομοθεσία.
Ζητάμε:
Πραγματική αναγνώριση της ασθένειας, εφόσον υπάρχει αναρρωτική άδεια, κύηση ( 8 εβδομάδων πριν τη Π.Η.Τ ) ή λοχεία 9 εβδομάδες μετά. Η υποβολή των δηλώσεων των εξουσιοδοτούντων πελατών μας να λήγει στο τέλος του επόμενου μήνα από τη λήξη της ανάρρωσής ή του τετραμήνου διαστήματος της κύησης- λοχείας.
Ήδη ο νόμος 5078/23 ορθά προβλέπει την 9μηνη επιδότηση μητέρας μη μισθωτής πέραν του τετράμηνης αδείας με επιδότηση ( κύηση - λοχεία), που όμως έρχεται σε αντίθεση με την μη παράταση υποβολής των δηλωτικών υποχρεώσεων των πελατών της ωφελούμενης λογίστριας.
ΝΟΜΟΣ 4557/18
Άμεση απενεργοποίηση του ν. 4557/2018 με την προοπτική της κατάργησής του. Ανάκληση των εντολών ελέγχου σε λογιστές . Καμία επιβολή προστίμου σε λογιστές για το Ν. 4557/2018, για δέουσα επιμέλεια .
Να υπάρξει σαφής διαχωρισμός των «μαύρων εσόδων » που προέρχονται από νόμιμες πηγές πχ ανασφάλιστη εργασία , εργασία στο εξωτερικό κλπ , από τα εισοδήματα που προέρχονται από εγκληματικές πράξεις
3. Κατάργηση των υψηλών προστίμων αναφορικά με το Μητρώο Πραγματικών Δικαιούχων για οντότητες που έχουν μέλη φυσικά πρόσωπα και οι δικαιούχοι προκύπτουν μέσα από άλλα αρχεία, όπως Γ.Ε.Μ.Η , Δ.Ο.Υ κλπ. Η πλατφόρμα των πραγματικών δικαιούχων να ενημερώνεται αυτόματα από το Μητρώο του TAXIS για όλες τις επιχειρήσεις . Να δημιουργηθεί ειδική πλατφόρμα και τα στοιχεία των Οικονομικών καταστάσεων Τράπεζα της Ελλάδος να αντλούνται από τη πλατφόρμα του Γ.Ε.Μ.Η αυτοματοποιημένα.
ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΨΗΦΙΑΚΟ ΤΕΛΟΣ ΣΥΝΑΛΛΑΓΩΝ
Με το νομοσχέδιο τούτο εν πολλοίς έχουμε μια μετονομασία του τέλους χαρτοσήμου σε ψηφιακό τέλος. Οι συντελεστές στην πράξη είναι σχεδόν οι ίδιοι , πλην όμως το ποσοστό 20% επί του χαρτοσήμου ήταν πόρος υπέρ του ΟΓΑ άρα, μέχρι τώρα υπέρ του ΕΦΚΑ. Τώρα φαίνεται ότι ο πόρος αυτός υπέρ ΕΦΚΑ καταργείται, και ζητάμε τη διατήρηση του.
Εκφράζουμε την αντίθεση μας σχετικά με τις διατάξεις του άρθρου 20 και ζητούμε να μην εφαρμοστεί σε συλλόγους και σωματεία γιατί:
Με νέα νομοθετική διάταξη, το “Ψηφιακό τέλος Συναλλαγής”, επιβάλλεται φόρος στις συνδρομές των μελών των συνδικαλιστικών οργανώσεων, στριμώχνοντας ακόμα περισσότερο οικονομικά αλλά και πρακτικά τα σωματεία και τις ομοσπονδίες.
Η συντριπτική πλειοψηφία των οργανώσεων πρωτοβάθμιων και δευτεροβάθμιων οριακά καλύπτουν τις λειτουργικές τους ανάγκες (ενοίκια , συντήρηση γραφείων, ενέργεια κλπ.) δεν έχουν το κατάλληλο διοικητικό προσωπικό και οι όποιες λειτουργιές τους καλύπτονται από την εθελοντική προσφορά των μελών τους.
Με τη εν λόγω ρύθμιση επιβάλλεται επιπρόσθετη επιβάρυνση επί των συνδρομών των μελών τους, αλλά και βαριά διοικητική διαδικασία που είναι η μηνιαία απόδοση του φόρου, η οποία μάλιστα εάν δεν πραγματοποιηθεί εμπροθέσμως επισύρει ιδιαίτερα υψηλά πρόστιμα τα οποία έχουν επιπτώσεις και στα μέλη των διοικήσεων τους ( πχ αδυναμία έκδοσης φορολογικής ενημερότητας κλπ.).
Η υποχρέωση της μηνιαίας απόδοσης από σωματεία και συλλόγους του ψηφιακού τέλους έρχεται σε αντίθεση με την υφιστάμενη νομοθεσία. Η συντριπτική πλειοψηφία των συλλογών και των σωματείων απαλλάσσονται από την τήρηση φορολογικών βιβλίων και το βιβλίο ταμείου δεν ενημερώνεται υποχρεωτικά κάθε μήνα.
Η επιβολή ψηφιακού τέλους στις συνδρομές των μελών των σωματείων, ελάχιστα έσοδα θα φέρει στο δημόσιο ταμείο στερώντας τους όμως κρίσιμα έσοδα. Επιπλέον τα πρόστιμα σε περίπτωση εκπρόθεσμης υποβολής είναι εξωφρενικά σε σχέση με τα ποσά προς απόδοση. ΠΧ σύλλογος εισέπραξε τον μήνα Ιούλιο 300 ευρώ από συνδρομές. Υπέβαλλε εκπρόθεσμα δήλωση 9/9 αντί της 31/8. Το ποσό που πρέπει να αποδώσει είναι 3,60 ευρώ ενώ το πρόστιμο εκπροθέσμου που θα επιβληθεί είναι 100 ευρώ αν απαλλάσσεται από τήρηση βιβλίων η 250 αν τηρεί απλογραφικά βιβλία.
Τέλος προτείνουμε η δήλωση απόδοσης του ψηφιακού τέλους να είναι σε τριμηνιαία βάση για όσους τηρούν βιβλία, η έστω για όσους τηρούν απλογραφικά βιβλία. Για τους μη υπόχρεους το ψηφιακό τέλος να αποδίδεται με τη δήλωση εισοδήματος.
Με εκτίμηση
Ο πρόεδρος της ΕΦΕΕΑ
Παύλος Αποστόλου