Εβδομάδα σταδιακής επιστροφής από τις διακοπές η Εβδομάδα που πέρασε, που θα ολοκληρωθεί στο μεγαλύτερο μέρος της την Εβδομάδα που έρχεται και ήδη έχουν ξεκινήσει οι συζητήσεις σχετικά με τις επικείμενες εξαγγελίες στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, μεταξύ των οποίων και αυτές που άπτονται της φορολογίας. Θέμα του Σαββατοκύριακου της Εβδομάδας που πέρασε η υφιστάμενη κρίση στην εξεύρεση στέγης, η οποία εμφανίστηκε δριμύτερη μετά την ανακοίνωση των επιτυχόντων των Πανελλαδικών εξετάσεων, σε αντίθεση με τα οικήματα που βρίσκονται εκτός προσφοράς, χωρίς και να χρησιμοποιούνται.
Στην οικονομία, γενικά, υφίσταται η θεώρηση της ελαστικότητας. Η ελαστικότητα σε ελάχιστες περιπτώσεις είναι πλήρως ανελαστική, με την έννοια ότι ανεξάρτητα της τιμής η ζήτηση παραμένει η ίδια. Στην προκειμένη περίπτωση της προσφοράς στέγης σίγουρα δεν υφίσταται αυτή η προσέγγιση, δεδομένης της αλματώδους αύξησης των φορολογικών συντελεστών, όπου έως τις 12.000 ευρώ ανέρχεται σε 15% και αμέσως μετά, από τα 12.001 ευρώ, αυξάνεται σε 35%, διανύοντας άμεσα 20 ολόκληρες ποσοστιαίες μονάδες και της δυνατότητας μετακύλισης του φόρου ως αυξημένο μίσθωμα στον μισθωτή. Είχαμε καταθέσει την άποψή μας και παλαιότερα, ότι δηλαδή αυτοί που διαθέτουν ένα ακίνητο, το οποίο αν το εκμισθώσουν τα εισοδήματά τους από ακίνητη περιουσία θα υπερβούν το 15% και θα φορολογηθούν, από τις 12.000 ευρώ και πάνω με 35%, κάνει τον ιδιοκτήτη ιδιαίτερα σκεπτικό, επειδή ασφαλώς σε μία μίσθωση δεν είναι μόνο ο φόρος ο οποίος θα μειώσει τα καθαρά μισθώματα. Το ακίνητο για να έχει προσφορές μίσθωσης θα πρέπει να είναι ανακαινισμένο, να φέρει κάποιο αποδεκτό σύστημα θέρμανσης και ψύξης, να είναι μερικώς ή ολικά εξοπλισμένο ή και επιπλωμένο. Για όλα αυτά, η μείωση του μισθώματος ως απόσβεση κατά 5% που προσφέρει η πολιτεία είναι κάτι το ελάχιστο, αν αναλογιστεί κάποιος και τον κίνδυνο που αναλαμβάνει ο εκμισθωτής σε περίπτωση μη καταβολής μισθωμάτων, καταστροφής της υποδομής του ακινήτου, μη καταβολής υποχρεώσεων του ακινήτου (π.χ. κοινόχρηστα), κ.λπ..
Την περασμένη εβδομάδα είδε το φως της δημοσιότητας ένα σχέδιο, το οποίο θα έφερνε περίπου 200.000 κλειστές κατοικίες και πάλι στην αγορά, με την αύξηση του ΕΝ.Φ.Ι.Α. ως ποινή για τα «κλειστά» ακίνητα – κατοικίες. Κάποια θα πρέπει να καταλάβουμε πως η συνεχής επιβολή ή αύξηση φόρων μόνο προβλήματα δεν επιλύει. Σε κάθε περίπτωση, το σενάριο αυτό δεν υφίσταται πλέον, τουλάχιστον δημοσιογραφικά και οι επικείμενες εξαγγελίες ενόψει Δ.Ε.Θ. αναφέρονται σε μείωση των φορολογικών συντελεστών στα μισθώματα και, ειδικά, εικάζεται μείωση του συντελεστή φορολόγησης εισοδημάτων από ακίνητη περιουσία από 15% σε 7,5% όταν το εισόδημα αυτό είναι έως 12.000 ευρώ. Για το αμέσως επόμενο κλιμάκιο, εισόδημα από 12.001 ευρώ έως 35.000 ευρώ, σύμφωνα με τις δημοσιογραφικές πάντα πληροφορίες, ο συντελεστής 35% υποχωρεί στο 17,5%. Όλα τα ανωτέρω αναφέρονται στην μακροχρόνια μίσθωση. Στον σχεδιασμό προβλέπεται και η ενίσχυση των αντικινήτρων για τη βραχυχρόνια μίσθωση, που θα την καταστήσουν πιο κοστοβόρα για τους ιδιοκτήτες, σε σχέση με τώρα. Ειδικότερα, η βασική εισήγηση προβλέπει το 15% της φορολόγησης να γίνει 22% (ουσιαστικά εξομοιώνεται ο συντελεστής με αυτόν των επιχειρηματικών κερδών).
Περαιτέρω, η Κυβέρνηση σχεδιάζει να αυξήσει τις επιδοτήσεις, να δώσει επιπλέον κίνητρα για ανακαινίσεις παλιών σπιτιών και παράλληλα να παράσχει χρηματοδοτικές διευκολύνσεις για αγορά κατοικιών από περισσότερα νοικοκυριά. Τα κριτήρια ένταξης στα σχετικά προγράμματα θα χαλαρώσουν, ώστε να διευρυνθεί ο κύκλος των δικαιούχων. Βελτιώσεις θα γίνουν στο πρόγραμμα «Ανακαινίζω-Ενοικιάζω», ώστε να καταστεί ελκυστικότερο και να αξιοποιηθεί από περισσότερους ιδιοκτήτες, που θα θελήσουν να ανακαινίσουν και να νοικιάσουν τις κλειστές ιδιοκτησίες τους. Η σημαντικότερη αλλαγή θα αφορά την αύξηση της κρατικής επιδότησης: Θα καλύπτει έως και το 60% της συνολικής δαπάνης ανακαίνισης, από 40% που ήταν έως τώρα. Στόχος είναι να ανακαινιστούν και να διατεθούν στην αγορά για μακροχρόνια μίσθωση 12.500 παλιές κατοικίες, που παραμένουν κλειστές την τελευταία τριετία.
Ο Σεπτέμβριος βρίσκεται προ των πυλών, η έναρξη της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης του 2024 θα γίνει σε λιγότερο από ένα μήνα και εμείς είμαστε σε αναμονή.
Η Εβδομάδα που πέρασε δεν ξεκινάει με «ευχάριστα» θέματα, ελέω των πυρκαγιών της Αττικής. Συνεπώς «Πυρκαγιές Αττικής: Οι αποφάσεις με τα μέτρα για τους πληγέντες»:
Δημοσιεύθηκαν στο ΦΕΚ τέσσερις νέες αποφάσεις για τα φυσικά και νομικά πρόσωπα που επλήγησαν από τις πυρκαγιές στην Αττική.
Συγκεκριμένα:
- Α.1134/2024 (Παράταση καταβολής και αναστολή είσπραξης βεβαιωμένων οφειλών)
- Α.1135/2024 (Παράταση προθεσμιών των δηλωτικών φορολογικών υποχρεώσεων, ΦΠΑ, τελών και λοιπών έμμεσων φόρων, παρακρατούμενων φόρων, φορολογιών κεφαλαίου για τους υποκείμενους στον φόρο)
- Α.1136/2024 (Τροποποίηση της Α.1134/2024)
- 42807/2024 (Μέτρα για την προστασία των θέσεων εργασίας)
«Οικονομική ενίσχυση πληγέντων από τις πυρκαγιές στην Αττική - Δικαιούχοι, ύψος ενισχύσεων και διαδικασία υποβολής»: Με τις δύο νέες αποφάσεις που δημοσιεύθηκαν στο ΦΕΚ ορίζεται η διαδικασία χορήγησης εφάπαξ έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης, ως πρώτη αρωγή, έναντι στεγαστικής συνδρομής, σε ιδιοκτήτες που επλήγησαν από τις πυρκαγιές που εκδηλώθηκαν από την 11η ως την 13η Αυγούστου 2024 στην Περιφέρεια Αττικής και η διαδικασία χορήγησης εφάπαξ έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης, ως πρώτης αρωγής έναντι επιχορήγησης για την αντιμετώπιση ζημιών, σε επιχειρήσεις και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορείς που επλήγησαν από τις πυρκαγιές που εκδηλώθηκαν από την 11η ως την 13η Αυγούστου 2024 στην Περιφέρεια Αττικής.
Συγκεκριμένα:
«Αναστολή πλειστηριασμών για τους πληγέντες από τις πυρκαγιές στην Περιφέρεια Αττικής»: Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ η απόφαση 119316ΕΞ2024, με θέμα «Χορήγηση αναστολής διενέργειας κάθε πράξης αναγκαστικής εκτέλεσης επί της κινητής ή ακίνητης περιουσίας σε πληγέντες από τις πυρκαγιές που εκδηλώθηκαν από την 11η Αυγούστου 2024 έως και την 13η Αυγούστου 2024 σε περιοχές της Περιφέρειας Αττικής δυνάμει του άρθρου 53 του ν. 4797/2021 (Α’ 66)».
Με τη νέα απόφαση αποφασίστηκαν τα ακόλουθα:
Άρθρο Μόνο
1. Αναστέλλεται για χρονικό διάστημα έξι (6) μηνών η διενέργεια κάθε πράξης αναγκαστικής εκτέλεσης επί της κινητής ή ακίνητης περιουσίας τους, εξαιρουμένων των απαιτήσεων για διατροφή, σε φυσικά και νομικά πρόσωπα, καθώς και νομικές οντότητες, που έχουν αποδεδειγμένα πληγεί από τις πυρκαγιές που εκδηλώθηκαν από την 11η Αυγούστου 2024 έως και την 13η Αυγούστου 2024 στην Περιφέρεια Αττικής. Η αναστολή του πρώτου εδαφίου εκκινεί την 11/8/2024 ως προς τις εξής περιοχές:
i. Τις Δημοτικές Ενότητες Αφιδνών, Πολυδενδρίου, Μαλακάσας και Καπανδριτίου του Δήμου Ωρωπού της Περιφερειακής Ενότητας Ανατολικής Αττικής της Περιφέρειας Αττικής,
ii. τον Δήμο Πεντέλης της Περιφερειακής Ενότητας Βορείου Τομέα Αθηνών της Περιφέρειας Αττικής,
iii. τις Δημοτικές Ενότητες Αγίου Στεφάνου, Σταμάτας, Ροδόπολης και Διονύσου του Δήμου Διονύσου της Περιφερειακής Ενότητας Ανατολικής Αττικής της Περιφέρειας Αττικής,
iv. τον Δήμο Χαλανδρίου της Περιφερειακής Ενότητας Βορείου Τομέα Αθηνών της Περιφέρειας Αττικής,
v. τις Δημοτικές Ενότητες Μαραθώνος, Βαρνάβα, Γραμματικού και Νέας Μάκρης του Δήμου Μαραθώνα της Περιφερειακής Ενότητας Ανατολικής Αττικής της Περιφέρειας Αττικής,
vi. τον Δήμο Βριλησσίων της Περιφερειακής Ενότητας Βορείου Τομέα Αθηνών της Περιφέρειας Αττικής,
vii. τη Δημοτική Ενότητα Πικερμίου του Δήμου Ραφήνας-Πικερμίου, της Περιφερειακής Ενότητας Ανατολικής Αττικής της Περιφέρειας Αττικής.
viii. τη Δημοτική Ενότητα Γέρακα του Δήμου Παλλήνης, της Περιφερειακής Ενότητας Ανατολικής Αττικής, της Περιφέρειας Αττικής.
2. Η αναστολή καταλαμβάνει τη διενέργεια πλειστηριασμών, κατασχέσεων, αποβολών και προσωπικών κρατήσεων. Κατά το χρονικό διάστημα του πρώτου εδαφίου, αναστέλλονται οι προθεσμίες άσκησης ενδίκων μέσων και βοηθημάτων που αφορούν σε εκκρεμείς διαδικασίες αναγκαστικής εκτέλεσης.
3. Δικαιούχοι της αναστολής της παρ. 1 είναι επιχειρήσεις που πιστοποιούνται ως πληγείσες από βεβαίωση της Περιφέρειας Αττικής και εντάσσονται στο πλαίσιο της κρατικής αρωγής προς πληττόμενες επιχειρήσεις, καθώς και τα φυσικά πρόσωπα, τα οποία πιστοποιείται ότι έχουν υποστεί ζημίες στις κατοικίες τους, στο πλαίσιο της ένταξής τους στο σχήμα παροχής στεγαστικής συνδρομής και αποζημίωσης οικοσκευής.
4. Ως προς τις περιοχές, εντάσσονται στο καθεστώς της αναστολής της παρ. 1 και όσες περιοχές της Περιφέρειας Αττικής έχουν κηρυχθεί ή θα κηρυχθούν σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας για τις πυρκαγιές που εκδηλώθηκαν από την 11η Αυγούστου 2024 έως και την 13η Αυγούστου 2024.
Η παρούσα απόφαση ισχύει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
«ΑΡΩΓΗ: Σε λειτουργία η πλατφόρμα για τους πληγέντες από τις πυρκαγιές στην Αττική»: Άνοιξε την Τρίτη, 20 Αυγούστου 2024, η πλατφόρμα arogi.gov.gr για την υποβολή αιτήσεων πρώτης αρωγής για τους πληγέντες από τις πυρκαγιές της 11ης Αυγούστου 2024 στην Περιφέρεια Αττικής, για:
- τις επιχειρήσεις και τους μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορείς, καθώς και τις αγροτικές εκμεταλλεύσεις που επλήγησαν από τις πυρκαγιές και επιθυμούν να λάβουν πρώτη αρωγή έναντι επιχορήγησης, σε συνέχεια της έκδοσης σχετικής κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας (ΦΕΚ Β’ 4744/19.08.2024).
- τους ιδιοκτήτες ακινήτων που επλήγησαν από τις πυρκαγιές και επιθυμούν να λάβουν πρώτη αρωγή έναντι στεγαστικής συνδρομής, σε συνέχεια της έκδοσης σχετικής κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών, Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας (ΦΕΚ Β΄ 4743/19.08.2024).
Για την καταβολή της ενίσχυσης πρώτης αρωγής ο δικαιούχος υποβάλλει αίτηση, μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας arogi.gov.gr η οποία λειτουργεί με τη συμβολή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων. Η πλατφόρμα θα παραμείνει ανοικτή για την υποβολή αιτήσεων έως και την Τετάρτη 4 Σεπτεμβρίου 2024.
Στόχος είναι το ταχύτερο δυνατόν οι πληγέντες που δικαιούνται την πρώτη αρωγή να υποβάλουν αίτηση και να λάβουν άμεσα τη στήριξη που τους αναλογεί - έπειτα από την ολοκλήρωση των απαραίτητων διασταυρώσεων.
Δικαιούχοι είναι πληγέντες που βρίσκονται σε περιοχές των Δήμων Βριλησσίων, Χαλανδρίου, Πεντέλης της Περιφερειακής Ενότητας Βόρειου Τομέα Αθηνών και των Δήμων Μαραθώνα, Διονύσου, Ωρωπού, Ραφήνας - Πικερμίου και Παλλήνης της Περιφερειακής Ενότητας Ανατολικής Αττικής, της Περιφέρειας Αττικής, οι οποίες επλήγησαν από τις πυρκαγιές και έχουν κηρυχθεί σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας.
1. Πρώτη αρωγή έναντι επιχορήγησης προς επιχειρήσεις και αγροτικές εκμεταλλεύσεις
Το ύψος της ενίσχυσης πρώτης αρωγής έναντι επιχορήγησης ανέρχεται σε 2.000 ευρώ για σοβαρές υλικές ζημιές και 4.000 ευρώ για πολύ σοβαρές υλικές ζημιές. Δικαιούχοι είναι επιχειρήσεις, αγροτικές εκμεταλλεύσεις και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορείς που έχουν πληγεί και βρίσκονται στις ως άνω περιοχές. Διευκρινίζεται ότι για τη χορήγηση της ενίσχυσης, θα προηγηθεί διασταύρωση των στοιχείων των αιτήσεων με τα στοιχεία που υποβάλλονται στην οικεία Περιφέρεια για εκτίμηση και καταγραφή ζημιών από τις Επιτροπές Κρατικής Αρωγής της Περιφέρειας. Επίσης, το ποσό της πρώτης αρωγής που λαμβάνει κάθε επιχείρηση συμψηφίζεται με το ποσό της τελικής επιχορήγησης, όπως αυτό θα προσδιοριστεί, μετά την καταγραφή ζημιών από τις Επιτροπές Κρατικής Αρωγής της Περιφέρειας.
Στο πλαίσιο αυτό ήδη έχει ξεκινήσει η συνεργασία των υπηρεσιών της Γενικής Γραμματείας Αποκατάστασης Φυσικών Καταστροφών και Κρατικής Αρωγής του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας με τις Επιτροπές Κρατικής Αρωγής της Περιφέρειας, αλλά και τον ΕΛΓΑ, ώστε να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες με υψηλές ταχύτητες.
2. Πρώτη αρωγή έναντι στεγαστικής συνδρομής για κατοικίες και κτίρια
Το ύψος της ενίσχυσης πρώτης αρωγής έναντι στεγαστικής συνδρομής ανέρχεται σε 10.000 ευρώ, για κτιριακές εγκαταστάσεις που έχουν υποστεί βαριές βλάβες που τις καθιστούν επικίνδυνες για χρήση ή επικινδύνως ετοιμόρροπες ή ολοσχερώς κατεστραμμένες, ή σε 5.000 ευρώ, για κτιριακές εγκαταστάσεις που έχουν υποστεί σοβαρές βλάβες που τις καθιστούν προσωρινά ακατάλληλες για χρήση. Δικαιούχοι είναι ιδιοκτήτες, κατά πλήρη ή ψιλή κυριότητα, κτιριακών επαγγελματικών εγκαταστάσεων, κατοικιών και λοιπών μη επαγγελματικής χρήσης κτιρίων, που υπέστησαν βλάβες από τις πυρκαγιές, για τα ακίνητα για τα οποία πρόκειται να υποβάλουν και αιτήσεις χορήγησης στεγαστικής συνδρομής.
Το ακίνητο θα πρέπει να έχει ελεγχθεί από τα κλιμάκια της Γενικής Διεύθυνσης Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών (ΓΔΑΕΦΚ) του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας να έχει κριθεί επικίνδυνο για χρήση («ΚΟΚΚΙΝΟ») σύμφωνα με το δελτίο επανελέγχου ή επικινδύνως ετοιμόρροπο σύμφωνα με Πρωτόκολλο Αυτοψίας Επικινδύνως Ετοιμόρροπου Κτιρίου ή ολοσχερώς κατεστραμμένο σύμφωνα με Έκθεση Αυτοψίας Ολοσχερώς Κατεστραμμένου Κτιρίου ή προσωρινά ακατάλληλο για χρήση («ΚΙΤΡΙΝΟ») σύμφωνα με το δελτίο επανελέγχου ή την Έκθεση Αυτοψίας.
Κατά την αίτηση προσυμπληρώνονται τα ακίνητα που βρίσκονται στις περιοχές που επλήγησαν από τις πυρκαγιές στις ως άνω περιοχές, από την τρέχουσα περιουσιακή κατάσταση, όπως έχει διαμορφωθεί από την τελευταία δήλωση Ε9 και σύμφωνα με τα ειδικότερα οριζόμενα στην ΚΥΑ. Κατά την υποβολή της αίτησης πρέπει να επισυναφθεί και το αντίστοιχο δελτίο ή Έκθεση ή Πρωτόκολλο των κλιμακίων της ΓΔΑΕΦΚ του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας. Διευκρινίζεται ότι για τη χορήγηση πρώτης αρωγής έναντι στεγαστικής συνδρομής, θα προηγηθεί διασταύρωση των στοιχείων των αιτήσεων με τα στοιχεία των δελτίων επανελέγχου και τις εκθέσεις αυτοψίας της ΓΔΑΕΦΚ για το χαρακτηρισμό των κτιρίων. Επίσης, το ποσό της πρώτης αρωγής που λαμβάνει κάθε ιδιοκτήτης συμψηφίζεται με το ποσό της τελικής στεγαστικής συνδρομής, όπως αυτό θα προσδιοριστεί από το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας με σχετική απόφαση οριοθέτησης και χορήγησης στεγαστικής συνδρομής.
Με την ολοκλήρωση των αυτοψιών από τη ΓΔΑΕΦΚ, θα οριοθετηθούν οι πληγείσες περιοχές και θα χορηγηθεί στεγαστική συνδρομή για την επισκευή/ανακατασκευή των κτιρίων, η οποία θα αποτελείται από δωρεάν κρατική αρωγή (80%) και άτοκο δάνειο (20%) με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου. Στο πλαίσιο αυτό από την πρώτη στιγμή έχει ξεκινήσει η καταγραφή των ζημιών από τις αρμόδιες υπηρεσίες.
Επισημαίνεται ότι, τόσο για την πρώτη αρωγή έναντι στεγαστικής συνδρομής, όσο και για την πρώτη αρωγή έναντι επιχορήγησης, σε περίπτωση που ο λαβών την ενίσχυση υποβάλει ψευδή δήλωση ή δεν υποβάλει σχετικό φάκελο στις αρμόδιες υπηρεσίες ή δεν κριθεί τελικά δικαιούχος ή το ποσό που δικαιούται είναι μικρότερο, προβλέπεται η επιστροφή του συνολικού ποσού ή του υπερβάλλοντος ποσού στο Ελληνικό Δημόσιο.
Δείτε τον σχετικό οδηγό για τη χρήση της ψηφιακής πλατφόρμας Αρωγή (Πληγέντες από τις πυρκαγιές Αυγούστου 2024 σε περιοχές τις Περιφέρειας Αττικής) εδώ.
Περαιτέρω: «Ρύθμιση και αναστολή ασφαλιστικών εισφορών για πληγέντες από τις πυρκαγιές στην Περιφέρεια Αττικής»: Με την απόφαση Δ15/Δ’/42878/2024, που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ, με τίτλο «Ρύθμιση και αναστολή ασφαλιστικών εισφορών για πληγέντες από τις πυρκαγιές που εκδηλώθηκαν από την 11η έως την 13η Αυγούστου 2024 σε περιοχές της Περιφέρειας Αττικής», ορίζονται τα παρακάτω:
Άρθρο 1
Πεδίο Εφαρμογής
1. Η παρούσα εφαρμόζεται σε επιχειρήσεις, εργοδότες και ασφαλισμένους που διατηρούν επαγγελματική εγκατάσταση ή ασκούν δραστηριότητα στις περιοχές της παρ. 2, οι οποίες επλήγησαν από τις πυρκαγιές της 11ης έως και 13ης Αυγούστου 2024, με την προϋπόθεση ότι πιστοποιείται αρμοδίως ότι έχουν υποστεί ζημίες στις εγκαταστάσεις των επιχειρήσεών τους, μέσω της ένταξής τους στο πλαίσιο της κρατικής αρωγής προς πληττόμενες επιχειρήσεις και τα στοιχεία των οποίων (Α.Φ.Μ., ονοματεπώνυμο/επωνυμία) περιλαμβάνονται στους πίνακες του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας και γνωστοποιούνται στον e-Ε.Φ.Κ.Α. και τους λοιπούς φορείς υποχρεωτικής κοινωνικής ασφάλισης.
2. Πληγείσες περιοχές για τις ανάγκες της παρούσας ορίζονται:
i. Οι Δημοτικές Ενότητες Αφιδνών, Πολυδενδρίου, Μαλακάσας και Καπανδριτίου, του Δήμου Ωρωπού, της Περιφερειακής Ενότητας Ανατολικής Αττικής της Περιφέρειας Αττικής,
ii. ο Δήμος Πεντέλης, της Περιφερειακής Ενότητας Βορείου Τομέα Αθηνών, της Περιφέρειας Αττικής,
iii. οι Δημοτικές Ενότητες Αγίου Στεφάνου, Σταμάτας, Ροδόπολης και Διονύσου, του Δήμου Διονύσου, της Περιφερειακής Ενότητας Ανατολικής Αττικής, της Περιφέρειας Αττικής,
iv. ο Δήμος Χαλανδρίου, της Περιφερειακής Ενότητας Βορείου Τομέα Αθηνών, της Περιφέρειας Αττικής,
v. οι δημοτικές ενότητες Μαραθώνος, Βαρνάβα, Γραμματικού και Νέας Μάκρης, του Δήμου Μαραθώνα, της Περιφερειακής Ενότητας Ανατολικής Αττικής, της Περιφέρειας Αττικής,
vi. ο Δήμος Βριλησσίων, της Περιφερειακής Ενότητας Βορείου Τομέα Αθηνών, της Περιφέρειας Αττικής,
vii. η Δημοτική Ενότητα Πικερμίου του Δήμου Ραφήνας - Πικερμίου της Περιφερειακής Ενότητας Ανατολικής Αττικής της Περιφέρειας Αττικής,
viii. η Δημοτική Ενότητα Γέρακα του Δήμου Παλλήνης της Περιφερειακής Ενότητας Ανατολικής Αττικής, της Περιφέρειας Αττικής.
Άρθρο 2
Αναστολή καταβολής και ρύθμιση ασφαλιστικών εισφορών
1. Πάσης φύσεως ασφαλιστικές εισφορές, τρέχουσες και καθυστερούμενες, που οφείλονται από τα πρόσωπα του άρθρου 1 προς τον e-Ε.Φ.Κ.Α. και τους λοιπούς φορείς υποχρεωτικής κοινωνικής ασφάλισης, ρυθμίζονται ως εξής:
α) Οι καθυστερούμενες ασφαλιστικές εισφορές προς τον e-Ε.Φ.Κ.Α. και τους λοιπούς φορείς υποχρεωτικής κοινωνικής ασφάλισης μέχρι την 1η Σεπτεμβρίου 2024 μαζί με τα πρόσθετα τέλη, τόκους και λοιπές προσαυξήσεις της ίδιας ημερομηνίας, κεφαλαιοποιούνται.
β) Αναστέλλεται για έξι (6) μήνες, αρχής γενομένης από την 1η Σεπτεμβρίου 2024 η καταβολή των τρεχουσών ασφαλιστικών εισφορών, περιλαμβανομένων όσων καθίστανται απαιτητές μετά την ημερομηνία αυτή, προς τον e-Ε.Φ.Κ.Α. και τους λοιπούς φορείς υποχρεωτικής κοινωνικής ασφάλισης, καθώς και τυχόν δόσεων οφειλής που έχουν προκύψει για μη μισθωτούς από εκκαθαρίσεις ασφαλιστικών εισφορών ή δόσεων από υπαγωγή σε άλλη ρύθμιση καθυστερούμενων ασφαλιστικών εισφορών, των οποίων η προθεσμία καταβολής λήγει εντός του διαστήματος αναστολής. Κατά το χρονικό διάστημα αναστολής δεν υπολογίζονται πρόσθετα τέλη, τόκοι και λοιπές προσαυξήσεις και επιβαρύνσεις.
Σε περίπτωση παράλληλης απασχόλησης, η καταβολή τυχόν ασφαλιστικών εισφορών που προσδιορίζονται κατ’ εφαρμογή του άρθρου 36 του ν. 4387/2016 (Α’ 85), όπως αυτό αντικαταστάθηκε με το άρθρο 32 του ν. 4670/2020 (Α’ 43), των οποίων η προθεσμία καταβολής λήγει εντός του ανωτέρω διαστήματος αναστολής, αναστέλλεται σύμφωνα με τα ανωτέρω.
Σε περίπτωση που σε βάρος των προσώπων του άρθρου 1 καταλογιστούν εισφορές που ανάγονται σε απασχόληση χρονικής περιόδου μέχρι το τέλος της περιόδου αναστολής καταβολής των τρεχουσών ασφαλιστικών εισφορών, οι οποίες θα προκύψουν από καταγγελία ή από διαφορές εισφορών κατά τον τακτικό έλεγχο, αναστέλλεται η καταβολή των καταλογισθεισών εισφορών σύμφωνα με τα ανωτέρω. Για τις περιπτώσεις αυτές, η αίτηση για υπαγωγή στο διακανονισμό μπορεί να υποβληθεί, μέχρι και το τέλος του μήνα λήξης καταβολής της τελευταίας εκ των δόσεων, όπως αυτές προσδιορίζονται για κάθε επιχείρηση, εργοδότη ή ασφαλισμένο, με βάση τα προβλεπόμενα από το εδάφιο β’ της περ. γ της παρ. 1 του άρθρου 8 του ν. 2256/1994, όπως αντικαταστάθηκε με την παρ. 2 του άρθρου 4 του ν. 2556/1997, με την προϋπόθεση καταβολής όλων των απαιτητών δόσεων μετά των αναλογούντων πρόσθετων τελών εκπρόθεσμης καταβολής.
γ) Οι ασφαλιστικές εισφορές των περιπτώσεων α’ και β’ εξοφλούνται, κατ’ επιλογή του οφειλέτη, σε δώδεκα (12) έως και είκοσι τέσσερις (24) ισόποσες μηνιαίες δόσεις, αρχής γενομένης από την πρώτη του επόμενου μήνα κατά τον οποίο έληξε η ανωτέρω αναστολή. Το ελάχιστο ποσό μηνιαίας δόσης της ρύθμισης ορίζεται σε πενήντα (50) ευρώ.
2. Προκειμένου να τύχουν των ρυθμίσεων της παρούσας, τα πρόσωπα του άρθρου 1 πρέπει να υποβάλλουν στον οικείο ασφαλιστικό οργανισμό σχετική αίτηση. Η αίτηση για την υπαγωγή στις ρυθμίσεις της παρούσας μπορεί να υποβληθεί εντός του εξαμήνου της αναστολής, ήτοι μέχρι την 28η Φεβρουαρίου 2025.
Άρθρο 3
Συνέπειες της ρύθμισης
1. Τα πρόσωπα του άρθρου 1 που κατόπιν αίτησής τους υπάγονται στη ρύθμιση της παρούσας, τόσο κατά το διάστημα της αναστολής όσο και κατά το διάστημα της καταβολής των δόσεων και εφόσον τηρούν τους όρους της ρύθμισης, είναι ασφαλιστικά ενήμερα.
2. Τόσο κατά το διάστημα της αναστολής όσο και κατά το διάστημα της καταβολής των δόσεων και εφόσον τηρούνται οι όροι της ρύθμισης:
α) Αναστέλλεται η διαδικασία λήψης αναγκαστικών μέτρων, ενώ διατηρούνται οι κατασχέσεις και υποθήκες που έχουν επιβληθεί. Για κατασχέσεις εις χείρας τρίτων που έχουν επιβληθεί έως την ημερομηνία υπαγωγής στη ρύθμιση του παρόντος, το μέτρο της κατάσχεσης αίρεται με την υπαγωγή του οφειλέτη στη ρύθμιση, κατόπιν σχετικού αιτήματος, και αποδιδόμενα ποσά από κατασχέσεις εις χείρας τρίτων λαμβάνονται υπόψη για την κάλυψη τρεχουσών δόσεων της ρύθμισης.
β) Αναστέλλεται η ποινική δίωξη για παραβάσεις του α.ν. 86/1967, αναστέλλεται η παραγραφή του ποινικού αδικήματος, κατά παρέκκλιση των χρονικών περιορισμών του άρθρου 113 του Ποινικού Κώδικα, εξαλείφεται το αξιόποινο σε περίπτωση ολοσχερούς εξόφλησης και αναβάλλεται η εκτέλεση της καταγνωσθείσας ποινής ή διακόπτεται η αρξάμενη εκτέλεση αυτής, η οποία τελικά εξαλείφεται σε περίπτωση ολοσχερούς εξόφλησης.
γ) Οι κατατεθείσες εγγυητικές επιστολές για ρύθμιση της οφειλής επιστρέφονται, διατηρούνται δε οι κατατεθείσες για άλλους λόγους ή αντικαθίστανται με νέες που θα καλύπτουν τις δόσεις της παρούσας ρύθμισης.
Άρθρο 4
Απώλεια της ρύθμισης
1. Η μη καταβολή δύο (2) δόσεων της ρύθμισης του άρθρου 2 συνεπάγεται την απώλεια της ρύθμισης.
2. Η απώλεια της ρύθμισης επιφέρει τις ακόλουθες συνέπειες:
α) Την απώλεια των ευεργετημάτων της ρύθμισης,
β) τη μετατροπή ως άμεσα απαιτητού του συνόλου του υπολοίπου της οφειλής και των προηγούμενων τόκων, πρόσθετων τελών και προσαυξήσεων,
γ) την επιδίωξη της είσπραξης της οφειλής με όλα τα προβλεπόμενα από την κείμενη νομοθεσία μέσα.
Η παρούσα απόφαση ισχύει από την δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
«Μέχρι 28/2/2025 οι αιτήσεις για ρύθμιση και αναστολή πληρωμής ασφαλιστικών εισφορών πληγέντων από τις πυρκαγιές»: Ο Υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης κ. Πάνος Τσακλόγλου υπέγραψε απόφαση που περιλαμβάνει στοχευμένα μέτρα για τους ασφαλισμένους και τις επιχειρήσεις που επλήγησαν κατά τις πρόσφατες καταστροφικές πυρκαγιές της 11ης - 13ης Αυγούστου 2024 στην Αττική.
Μεταξύ των μέτρων προβλέπεται εξάμηνη αναστολή καταβολής ασφαλιστικών εισφορών, ρύθμιση οφειλών και παράταση καταβολής ασφαλιστικών εισφορών για τους πληγέντες από πυρκαγιές με την προϋπόθεση ότι πιστοποιείται αρμοδίως ότι έχουν υποστεί ζημίες στις εγκαταστάσεις των επιχειρήσεών τους, μέσω της ένταξής τους στο πλαίσιο της κρατικής αρωγής στις εξής περιοχές:
i. Δημοτικές Ενότητες Αφιδνών, Πολυδενδρίου, Μαλακάσας και Καπανδριτίου, του Δήμου Ωρωπού, της Περιφερειακής Ενότητας Ανατολικής Αττικής της Περιφέρειας Αττικής,
ii. Δήμος Πεντέλης, της Περιφερειακής Ενότητας Βορείου Τομέα Αθηνών, της Περιφέρειας Αττικής,
iii. Δημοτικές Ενότητες Αγίου Στεφάνου, Σταμάτας, Ροδόπολης και Διονύσου, του Δήμου Διονύσου, της Περιφερειακής Ενότητας Ανατολικής Αττικής, της Περιφέρειας Αττικής,
iv. Δήμος Χαλανδρίου, της Περιφερειακής Ενότητας Βορείου Τομέα Αθηνών, της Περιφέρειας Αττικής,
v. Δημοτικές ενότητες Μαραθώνα, Βαρνάβα, Γραμματικού και Νέας Μάκρης, του Δήμου Μαραθώνα, της Περιφερειακής Ενότητας Ανατολικής Αττικής, της Περιφέρειας Αττικής,
vi. Δήμος Βριλησσίων, της Περιφερειακής Ενότητας Βορείου Τομέα Αθηνών, της Περιφέρειας Αττικής.
vii. Δημοτική Ενότητα Πικερμίου του Δήμου Ραφήνας-Πικερμίου της Περιφερειακής Ενότητας Ανατολικής Αττικής της Περιφέρειας Αττικής
viii. Δημοτική Ενότητα Γέρακα του Δήμου Παλλήνης της Περιφερειακής Ενότητας Ανατολικής Αττικής, της Περιφέρειας Αττικής.
Για όλες τις επιχειρήσεις, εργοδότες και ασφαλισμένους που διατηρούν επαγγελματική εγκατάσταση ή ασκούν δραστηριότητα στις ανωτέρω πληγείσες περιοχές προβλέπεται ότι:
Κεφαλαιοποιούνται οι καθυστερούμενες ασφαλιστικές εισφορές, περιόδου απασχόλησης μέχρι την 1η Σεπτεμβρίου 2024
Αναστέλλεται η καταβολή για τις τρέχουσες ασφαλιστικές εισφορές για έξι (6) μήνες, αρχής γενομένης από την 1η Σεπτεμβρίου 2024
Εξοφλούνται οι παραπάνω ασφαλιστικές εισφορές σε δώδεκα (12) έως και είκοσι τέσσερις (24) ισόποσες μηνιαίες δόσεις.
Οι ασφαλισμένοι πρέπει να υποβάλλουν στον οικείο ασφαλιστικό οργανισμό σχετική αίτηση μέχρι την 28η Φεβρουαρίου 2025.
«Διευκρινιστική εγκύκλιος Υπ. Ανάπτυξης: Οι επιχειρήσεις που νοούνται ως mini markets συνεχούς λειτουργίας»: Δημοσιεύθηκε η εγκύκλιος 63268/2024 του Υπουργείου Ανάπτυξης, με σκοπό την ορθή εφαρμογή των διατάξεων της παρ. 2 του άρθρου 15Α «Ωράριο εμπορικών καταστημάτων και καταστημάτων παροχής υπηρεσιών στον καταναλωτή Εξουσιοδοτική διάταξη», του ν.4177/2013 «Κανόνες ρύθμισης της αγοράς προϊόντων και της παροχής υπηρεσιών και άλλες διατάξεις.» (Α΄ 271), η Γενική Γραμματεία Εμπορίου του Υπουργείου Ανάπτυξης, διευκρινίζει ότι ως επιχειρήσεις της κατηγορίας «μικρές αγορές («mini markets») συνεχούς λειτουργίας», νοούνται τα εμπορικά καταστήματα που λειτουργούν με Κωδικούς Αριθμούς Δραστηριότητας (Κ.Α.Δ.) του κλάδου «47.11: Λιανικό εμπόριο σε μη εξειδικευμένα καταστήματα που πωλούν κυρίως τρόφιμα, ποτά ή καπνό.» και κατατάσσονται, με βάση το μέγεθός τους, στις πολύ μικρές οντότητες, σύμφωνα με τις παραγράφους 2 και 3 του άρθρου 2 του ν. 4308/2014 (Α΄ 251).
«ΑΑΔΕ: Εξαιρούνται από τον ειδικό φόρο οι διαφημίσεις δημόσιας υπηρεσίας μέσω της τηλεόρασης ακόμα και σε περίπτωση που μεσολαβεί διαφημιστής»: Δημοσιεύθηκε η εγκύκλιος Ε.2056/2024, η οποία αφορά στη δυνατότητα απαλλαγής από τον ειδικό φόρο στις διαφημίσεις των δημοσίων (κρατικών) υπηρεσιών που προβάλλονται από την τηλεόραση ειδικά όταν μεσολαβεί διαφημιστής που συμβάλλεται με το τηλεοπτικό μέσο στο όνομα και για λογαριασμό της διαφημιζόμενης κρατικής υπηρεσίας.
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ
Με την παρούσα διευκρινίζεται ότι απαλλάσσονται από τον ειδικό φόρο επί των τηλεοπτικών διαφημιστικών μηνυμάτων οι διαφημίσεις των δημοσίων (κρατικών) υπηρεσιών που προβάλλονται από την τηλεόραση ειδικά όταν μεσολαβεί διαφημιστής.
ΠΕΔΙΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ
Αφορά διαφημιζόμενες δημόσιες (κρατικές) υπηρεσίες, διαφημιστικές εταιρείες και τηλεοπτικά μέσα ενημέρωσης, φυσικά και νομικά πρόσωπα που εμπλέκονται στην απόδοση, έλεγχο και είσπραξη του φόρου.
Με αφορμή γραπτά και προφορικά ερωτήματα που έχουν τεθεί υπόψη της Υπηρεσίας μας αναφορικά με το εάν επιβάλλεται ή όχι ειδικός φόρος τηλεοπτικών διαφημίσεων στις περιπτώσεις διαφήμισης κρατικών υπηρεσιών ειδικά όταν μεσολαβεί διαφημιστής, αλλά και με σκοπό την ορθή και ομοιόμορφη εφαρμογή των σχετικών διατάξεων, παρέχονται οι ακόλουθες διευκρινίσεις:
1. Με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 15 του ν. 1326/1983 (Α΄19), επιβλήθηκε ειδικός φόρος στις διαφημίσεις που προβάλλονται από την τηλεόραση ως ποσοστό επί της ονομαστικής τιμολογιακής τιμής της τηλεοπτικής επιχείρησης, ο οποίος επιβάρυνε άμεσα τον διαφημιζόμενο, ενώ σύμφωνα με την ίδια παράγραφο οριζόταν ότι από τον φόρο εξαιρούνται οι διαφημίσεις μόνο των δημοσίων (κρατικών) υπηρεσιών. Ο εν λόγω συντελεστής μηδενίστηκε σύμφωνα με το άρθρο 38 του ν. 3427/2005 (Α΄312).
2. Στη συνέχεια, με νεότερες διατάξεις της παρ. 12 του άρθρου πέμπτου του ν. 3845/2010 (Α΄ 65), επιβλήθηκε εκ νέου ειδικός φόρος στις διαφημίσεις που προβάλλονται από την τηλεόραση με συντελεστή 20% επί της αξίας της διαφήμισης που υπολογίζουν τα τηλεοπτικά μέσα ενημέρωσης, ενώ από 1.5.2019, με τις διατάξεις του άρθρου 52 του ν. 4609/2019 (Α΄ 67), ο συντελεστής ορίστηκε σε ποσοστό πέντε τοις εκατό (5%). Με τις διατάξεις αυτές, ο φόρος βαρύνει άμεσα τη διαφημιζόμενη επιχείρηση ή τον διαφημιστή που μεσολαβεί και το τιμολόγιο εκδίδεται στο όνομά του.
3. Περαιτέρω, με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 12 του ν. 2328/1995 (Α' 159), όπως ισχύει μετά και τις τροποποιήσεις που επήλθαν με το άρθρο 189 του ν. 4764/2020 (Α΄256), ο οποίος μεταξύ άλλων ρυθμίζει και θέματα της ραδιοτηλεοπτικής αγοράς, ορίζεται ότι η καταχώριση ή η μετάδοση διαφημιστικών μηνυμάτων ή η ανάληψη χορηγίας μετάδοσης εκπομπής ή η διάθεση χώρου σε έντυπο ή ραδιοφωνικού ή τηλεοπτικού χρόνου για τη μετάδοση διαφημιστικών μηνυμάτων πραγματοποιείται πάντοτε με προηγούμενη έγγραφη εντολή του διαφημιζόμενου ή του εξουσιοδοτημένου από αυτόν διαφημιστή προς το μέσο. Εφόσον μεσολαβεί διαφημιστής: α) η εντολή δίδεται βάσει προϋφιστάμενης έγγραφης εξουσιοδότησης του διαφημιζόμενου προς τον διαφημιστή, με διάρκεια που καλύπτει τουλάχιστον τη διάρκεια της εντολής, η οποία αποστέλλεται στο μέσο και με την οποία ο διαφημιστής εξουσιοδοτείται να συμβάλλεται με το μέσο στο όνομα και για λογαριασμό του διαφημιζόμενου με αναφορά στη σύμβαση μεταξύ του διαφημιστή και του διαφημιζόμενου και στη διάρκειά της και β) ο διαφημιζόμενος ευθύνεται αλληλέγγυα και εις ολόκληρο με τον διαφημιστή έναντι του μέσου για την εξόφληση του τελευταίου.
Επιπλέον, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 2 του ίδιου ως άνω άρθρου και νόμου, το μέσο εκδίδει κατά τα οριζόμενα στον ν. 4308/2014 (Α΄251) στο όνομα του διαφημιζόμενου, τιμολόγιο, στο οποίο αναγράφονται η τιμή, η αξία της παρασχεθείσας υπηρεσίας και οι τυχόν εκπτώσεις που έχουν παρασχεθεί από το μέσο, η δήλη ημέρα ή προθεσμία εξόφλησης, το ποσό του Φ.Π.Α. και τυχόν ειδικού φόρου που αναλογούν και το ποσό που αντιστοιχεί στην εισφορά της περ. β` της παρ. 1 του άρθρου 6 του α.ν. 248/1967 (Α΄243). Εφόσον μεσολαβεί διαφημιστής, το τιμολόγιο εκδίδεται από το μέσο στο όνομα του διαφημιστή και αντιστοιχεί υποχρεωτικά στην καταχώριση ή τη μετάδοση διαφημιστικών μηνυμάτων ή πακέτων τους, για καθέναν διαφημιζόμενο ξεχωριστά, αντίγραφο δε του τιμολογίου το μέσο υποχρεούται να αποστέλλει και σε κάθε διαφημιζόμενο που αφορά μέχρι το τέλος του επόμενου από την έκδοσή του μήνα.
4. Από τα ανωτέρω προκύπτει ότι:
α) αφενός, οι διατάξεις περί απαλλαγής από τον ειδικό φόρο στις διαφημίσεις των δημοσίων (κρατικών) υπηρεσιών που προβάλλονται από την τηλεόραση, σύμφωνα με το τελευταίο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 15 του ν. 1326/1983 (Α΄19), εξακολουθούν να ισχύουν και μετά την ισχύ των διατάξεων της παρ. 12 του άρθρου 5 του ν. 3845/2010 (Α΄ 65), καθώς αυτές δεν καταργήθηκαν ρητά, αλλά και δεν ρυθμίστηκαν διαφορετικά με νεότερο νομοθέτημα.
β) αφετέρου, με τις νεότερες διατάξεις της παρ. 12 του άρθρου πέμπτου του ν. 3845/2010 (Α΄ 65) αλλά και συνδυαστικά με το άρθρο 12 του ν. 2328/1995 (Α΄ 159), ο φόρος βαρύνει τον διαφημιζόμενο και σε περίπτωση που μεσολαβεί διαφημιστής τον διαφημιστή, ο οποίος συμβάλλεται με το μέσο στο όνομα και για λογαριασμό του διαφημιζόμενου.
Συνεπώς, οι διαφημίσεις δημόσιας (κρατικής) υπηρεσίας μέσω της τηλεόρασης εξαιρούνται από τον ειδικό φόρο επί των τηλεοπτικών διαφημιστικών μηνυμάτων ακόμα και στην περίπτωση που μεσολαβεί διαφημιστής, και επομένως στο τιμολόγιο που εκδίδεται από το τηλεοπτικό μέσο στο όνομα του μεσολαβούντος διαφημιστή δεν αναγράφεται ο φόρος αυτός.
«Καλάθι του νοικοκυριού: Οι κατηγορίες προϊόντων που εντάσσονται»: Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ η απόφαση 65163/2024, με την οποία τροποποιείται η υπ’ αρ. 75926/25-08-2023 (Β’ 5222) απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και καθορίζονται οι κατηγορίες προϊόντων που εντάσσονται στο «καλάθι του νοικοκυριού», η συχνότητα αποστολής του καταλόγου προϊόντων από τους υπόχρεους, η αρμόδια αρχή ελέγχου, η διαδικασία είσπραξης των προστίμων και λοιπά ειδικότερα ζητήματα για την εφαρμογή του άρθρου 55 του ν. 5045/2023 (Α’ 136).
Από την αρθρογραφία της Εβδομάδας που πέρασε, κ.κ. Νικόλαος Παπαγιάννης, Οικονομολόγος, Φοροτεχνικός και Γιώργος Παπαδόπουλος, Οικονομολόγος, MSc «Διανομή κερδών Ανωνύμων Εταιρειών»: Σύμφωνα με τους αρθρογράφους «Η διάθεση των αποτελεσμάτων και ειδικότερα η διανομή μερίσματος γίνεται από τα λογιστικά κέρδη τα οποία, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 160 του Ν.4548/2018, «απεικονίζονται στην κατάσταση αποτελεσμάτων και είναι τα προκύπτοντα κατ΄ εφαρμογή της ισχύουσας νομοθεσίας.
Τα καθαρά κέρδη, εφόσον και στο μέτρο που μπορούν να διατεθούν, σύμφωνα με το άρθρο 159 του Ν.4548/2019 , διατίθενται με απόφαση της γενικής συνέλευσης κατά την εξής σειρά (με δεδομένο ότι έχουν ήδη συμψηφιστεί οι ζημίες προηγούμενων χρήσεων):
α) Αφαιρούνται τα ποσά των πιστωτικών κονδυλίων της κατάστασης αποτελεσμάτων, που δεν αποτελούν πραγματοποιημένα κέρδη π.χ. κέρδη, τα οποία, προκύπτουν από την αποτίμηση περιουσιακών στοιχείων και υποχρεώσεων στην εύλογη αξία τους ( γνωμ. Σ.ΛΟ.Τ. 212/2019 ).
β) Αφαιρείται η κατά τον νόμο και το καταστατικό κράτηση για σχηματισμό τακτικού αποθεματικού.
γ) Κρατείται το απαιτούμενο ποσό για την καταβολή του ελάχιστου μερίσματος.
δ) Το υπόλοιπο των καθαρών κερδών, όπως και τα τυχόν λοιπά κέρδη, που μπορεί να προκύψουν και να διατεθούν, σύμφωνα με το άρθρο 159, διατίθεται κατά τους ορισμούς του καταστατικού και τις αποφάσεις της γενικής συνέλευσης.».
Το κείμενο αποτελεί απόσπασμα από το ομότιτλο άρθρο των κ.κ. Νικόλαου Παπαγιάννη και Γιώργου Παπαδόπουλου που δημοσιεύθηκε στο τεύχος Μαΐου 2024 του περιοδικού Epsilon7. Στο πλήρες άρθρο, μεταξύ άλλων, γίνεται αναφορά και σε σχετικό αναλυτικό παράδειγμα.
Κ. Γιάννης Καρούζος, Δικηγόρος, Εργατολόγος και «Η έλλειψη βιβλιάριου υγείας και η ακυρότητα της σύμβασης εργασίας»: Σύμφωνα με τον αρθρογράφο «Υπάρχουν εργαζόμενοι, που πρέπει στο χώρο εργασίας τους, να έχουν εφοδιαστεί με βιβλιάριο υγείας και στο οποίο να βεβαιώνεται ότι μπορούν να εργαστούν και ότι δεν πάσχουν από νόσημα που θα μπορούσε να αποτελέσει κίνδυνο για την υγεία κανενός.
Μάλιστα, οι εν λόγο εργαζόμενοι υποχρεούνται να υποβάλλονται σε συχνές εξετάσεις και να θεωρείται το βιβλιάριό τους μετά από ένα έτος από την έκδοσή του ή νωρίτερα εφόσον ζητηθεί από την αρμόδια Υγειονομική Υπηρεσία. Διαφορετικά η σύμβαση εργασίας με εργαζόμενο χωρίς βιβλιάριο υγείας ή με μη θεωρημένο βιβλιάριο, έχει κριθεί ως άκυρη σύμβαση. Η ύπαρξη βιβλιαρίου υγείας και η έγκυρη θεώρηση αυτού, είναι ένα ζήτημα που εξετάζει αυτεπάγγελτα το δικαστήριο και το οποίο αποβλέπει στην προστασία της δημόσιας υγείας.
Πρόσφατη δε απόφαση του Αρείου Πάγου, σε αναίρεση που ασκήθηκε σ’ αυτό ως αρμόδιο δικαστήριο έκρινε το ζήτημα της άκυρης σύμβασης λόγω έλλειψης βιβλιαρίου υγείας. Το άρθρο 14 της Αιβ/11261 της 14.12.1981/8.2.1982 αποφάσεως του Υπουργού Κοινωνικών Υπηρεσιών και το άρθρο 14 της Αιβ/8577/1983 αποφάσεως του Υπουργείου Υγείας και Πρόνοιας ορίζουν ότι, «Όσοι ασκούν ή επιθυμούν να ασκήσουν το επάγγελμα του χειριστή τροφίμων ή ποτών, είτε ως ειδικοί επαγγελματίες, είτε ως υπάλληλοι ή εργάτες ή βοηθοί αυτών, ή απασχολούνται με οποιαδήποτε σχέση σε ξενοδοχεία, δημόσια λουτρά, καθαριστήρια, κομμωτήρια, κουρεία, εστιατόρια, ζαχαροπλαστεία, καφενεία και άλλες επιχειρήσεις υγειονομικού ενδιαφέροντος, παρέχοντας τις υπηρεσίες τους στο Κοινό, πρέπει να είναι εφοδιασμένοι με Βιβλιάριο Υγείας, στο οποίο θα βεβαιώνεται ότι ο κάτοχός του δεν πάσχει από μεταδοτικό νόσημα (φυματίωση, τραχώματα, έκδηλες δερματοπάθειες, σύφιλη, κ.λπ.) και δεν είναι φορέας εντερικών παθογόνων μικροβίων και παρασίτων. Οι γυναίκες ή άλλα πρόσωπα, που ασκούν το επάγγελμα συνοδού θαμώνων σε μπαρ, καμπαρέ, εντευκτήρια και άλλα παρόμοια καταστήματα για κατανάλωση ποτών (κονσομετρίς), οφείλουν να έχουν εφοδιασθεί με το ανωτέρω Βιβλιάριο Υγείας και να υποβάλλονται σε ιατρικές εξετάσεις, που κατά την κρίση της και σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος άρθρου και της εκάστοτε ισχύουσας σχετικής νομοθεσίας επιβάλλει η Υγειονομική Υπηρεσία»
Συγκεκριμένα, η απόφαση του Αρείου Πάγου διατύπωσε την κρίση ότι ενώ οι εργαζόμενες είχαν προσληφθεί με σύμβαση εξαρτημένης εργασίας αορίστου χρόνου, που αποδείχθηκε ότι δεν ήταν εφοδιασμένες με το αναγκαίο βιβλιάριο υγείας, πάσχοντας οι συμβάσεις τους από ακυρότητα. Συνεπώς, οι άκυρες συμβάσεις εργασίας επιφέρουν ακυρότητα και στη στηριζόμενη αγωγή τους που βασίζεται στις άκυρες συμβάσεις τους.
Συμπερασματικά, στην Ελληνική έννομη τάξη και νομολογία προβλέπεται για την εργασία κάποιου σε κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος, ή και σε ειδικές περιπτώσεις επιχειρήσεων, όπου η εργατική νομοθεσία προβλέπει υποχρεωτικά το βιβλιάριο εργασίας και υγείας των εργαζομένων (για παράδειγμα σε ξενοδοχειακές μονάδες), απαιτείται επιπλέον και η έκδοση πιστοποιητικού υγείας.».
Δείτε περισσότερα στο www.dikigorosergatologos.gr
Κ. Βασίλειος Παπαβασιλείου, Οικονομολόγος, Μ.Β.Α. και «Όροι και προϋποθέσεις άσκησης καθήκοντος ιατρού εργασίας»: Σύμφωνα με τον αρθρογράφο «Ο ιατρός εργασίας είναι το θεσμικό όργανο που έχει προβλεφθεί από την νομοθεσία για την Ασφάλεια και την Υγεία στην εργασία για την επίβλεψη της υγείας των εργαζομένων. Οι αρμοδιότητες του είναι συμβουλευτικές, παρέχοντας υποδείξεις και συμβουλές στον εργοδότη, στους εργαζόμενους και στους εκπροσώπους τους, σχετικά με τα μέτρα που πρέπει να λαμβάνονται για τη σωματική και ψυχική υγεία των εργαζομένων, προβαίνοντας παράλληλα σε ιατρικό έλεγχο των εργαζομένων, σύμφωνα με τα άρθρα 17 και 18 περί συμβουλευτικών αρμοδιοτήτων και επίβλεψης υγείας των εργαζομένων, του Ν.3850/2010, όπως τροποποιήθηκε με τον Ν.4808/2021 και συμπληρώθηκε με το Ν. 5053/2023.
Οι υπηρεσίες του ιατρού εργασίας παρέχονται υποχρεωτικά σε επιχειρήσεις που απασχολούν πενήντα (50) και άνω εργαζόμενους. Επιπλέον, στις επιχειρήσεις στις οποίες τα αποτελέσματα της εκτίμησης επαγγελματικού κινδύνου καταδεικνύουν κίνδυνο για την υγεία ή την ασφάλεια των εργαζομένων από μόλυβδο, αμίαντο, μεταλλαξιγόνους, καρκινογόνους και βιολογικούς παράγοντες, ο εργοδότης έχει την υποχρέωση να χρησιμοποιεί τις υπηρεσίες του Ιατρού Εργασίας ανεξάρτητα από τον αριθμό εργαζομένων στην επιχείρηση ή την εγκατάσταση, κατ΄ εξαίρεση του άρθρου 8 του Ν.3850/2010 . Την υποχρέωση απασχόλησης ιατρού εργασίας έχουν και οι Επιχειρήσεις Προσωρινής Απασχόλησης (Ε.Π.Α.), ανεξάρτητα από τον αριθμό εργαζομένων που απασχολούν.».
Διαβάστε το σύνολο του ενδιαφέροντος και τεκμηριωμένου άρθρου του κ. Βασίλειου Παπαβασιλείου, στον πιο πάνω σύνδεσμο.
Τέλος ακόμα μιας εργασιακής εβδομάδας με έντονο το άρωμα των διακοπών, συνεπώς «περιορισμένα εργασιακή» και για την Εβδομάδα που έρχεται μάλλον θα έχει επιτρέψει το μεγαλύτερο μέρος όσων είναι ακόμα σε διακοπές. Ένα από τα θέματα που θα συζητηθούν είναι και η «αγωνία του φορολογικού ελέγχου» ή διαφορετικά η έλευση της παραγραφής φορολογικού έτους. Έτσι, μειώνεται κατά δύο ή ένα έτος ο χρόνος παραγραφής των φορολογικών υποθέσεων για τις επιχειρήσεις και τους ελεύθερους επαγγελματίες που χρησιμοποιούν τα myDATA. Ειδικότερα, για τις επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν την ηλεκτρονική τιμολόγηση, η νομοθεσία προβλέπει της μείωση του χρόνου παραγραφής για τα φορολογικά έτη 2020, 2021 και 2022, οι οποίες είτε επέλεξαν να διαβιβάζουν τα δεδομένα τους μέσω πιστοποιημένου Παρόχου ως Εκδότης είτε αποδέχονται ηλεκτρονικά τιμολόγια μέσω πιστοποιημένου Παρόχου ως Λήπτης. Σημειώνεται πως, ο χρόνος παραγραφής μειώνεται στα 4 χρόνια και για τις επιχειρήσεις που δεν έχουν μπει στην ηλεκτρονική τιμολόγηση, αλλά αποδέχονται τη λήψη ηλεκτρονικών τιμολογίων μέσω πιστοποιημένου Παρόχου, εφόσον το έχουν δηλώσει στην Α.Α.Δ.Ε.. Τέλος, ο χρόνος της παραγραφής δεν μειώνεται ή αίρεται για τις επιχειρήσεις που ενώ πληρούν όλες τις προϋποθέσεις, διαπιστώνεται κατόπιν φορολογικού ελέγχου ότι έχουν διαπράξει αδίκημα φοροδιαφυγής κατά τον Κ.Φ.Δ..
Παρασκευή σήμερα και το ελληνικό καλοκαίρι συνεχίζεται καυτό και με τους ίδιους ρυθμούς. Να περνάτε υπέροχα όπου και αν είστε και να έχετε ένα ακόμα ΚΑΛΟ ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ.