09/08/24 | Αρχική > Αρθρογραφία > Ανασκόπηση της εβδομάδας

Η Εβδομάδα που πέρασε – Η Εβδομάδα που έρχεται

Δεν έχουν περάσει ούτε δύο δεκαετίες, όπου η «εξυπηρέτηση» των φορολογούμενων από τις Δ.Ο.Υ. απαιτούσε όχι μόνο αυτοπρόσωπη παρουσία, αλλά και μεγάλο χρόνο αναμονής, ουρές και πιθανώς επαναλαμβανόμενες επισκέψεις. Η τεχνολογία έφερε τεράστιες αλλαγές και στη φορολογική διοίκηση, η οποία σήμερα καμία σχέση δεν έχει με την τότε.

Οι Δ.Ο.Υ. με τη μορφή που τις γνωρίσαμε, σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, έχουν ήδη εκλείψει. Στις συγκεκριμένες πόλεις, από τη Δευτέρα 22 Ιουλίου, οι φορολογούμενοι ανήκουν στα Κέντρα Φορολογικών Διαδικασιών και Εξυπηρέτησης (ΚΕΦΟΔΕ) και ειδικά στο ΚΕΦΟΔΕ Αττικής ή στο ΚΕΦΟΔΕ Θεσσαλονίκης. Αρμοδιότητα των ΚΕΦΟΔΕ είναι θέματα φορολογίας εισοδήματος, ΦΠΑ ή ειδικών φορολογιών. Οι έως τώρα υφιστάμενες Δ.Ο.Υ. Αττικής και Θεσσαλονίκης που καταργήθηκαν, είτε έπαψαν να υφίστανται σε οποιαδήποτε μορφή, είτε μετεξελίχθηκαν σε ΥΦΕ (Υπηρεσίες Φορολογικής Εξυπηρέτησης).

Επιπλέον, ένας επιτυχημένος φορολογικός θεσμός που προϋφίστατο μέχρι περίπου το τέλος του 1999, οι Εφορείες Κεφαλαίου, επανέρχεται με την μορφή των Κέντρων Φορολογίας Κεφαλαίου – ΚΕΦΟΚ και πάλι για Αττική και Θεσσαλονίκη.

Η ερώτηση φυσικά είναι αν ο μεγάλος αριθμός των καταργηθέντων υπηρεσιών και η μετεξέλιξή τους σε ΚΕΦΟΔΕ ή ΚΕΦΟΚ θα μπορέσει να εξυπηρετήσει το σύνολο των φορολογουμένων που ανήκαν σε αυτές, που όπως υπολογίζεται ανέρχονται στο 66% του συνόλου. Στο σημείο αυτό έρχεται η πληροφορική στη Φορολογική Αρχή και η επιλογή «Τα Αιτήματά μου» από ηλεκτρονικό υπολογιστή ή το myAADEapp σε κινητά τηλέφωνα, που αντικαθιστά τα «γκισέ» της εφορίας, αλλά και τις ίδιες της Δ.Ο.Υ.

Στις παραπάνω νέες φορολογικές υπηρεσίες (ΚΕΦΟΔΕ και ΚΕΦΟΚ), θα πρέπει να προσθέσουμε και τα Κέντρα Βεβαίωσης και Είσπραξης – ΚΕΒΕΙΣ (πρώην Ταμειακή υπηρεσία και Δικαστικό Τμήμα) και τα προαναφερθέντα ΥΦΕ -Υπηρεσίες Φορολογικές Εξυπηρέτησης για θέματα εξυπηρέτησης και υποστήριξης φορολογουμένων.

Συνοψίζοντας, οι φορολογούμενοι εξυπηρετούνται ψηφιακά, από το ΚΕΦΟΔΕ Αττικής ή Θεσσαλονίκης, στις εφαρμογές «Τα Αιτήματά μου» και «Τα Ραντεβού μου», μέσα από την ψηφιακή πύλη myAADE (myaade.gov.gr) ή μέσω της εφαρμογής για κινητές συσκευές myAADEapp. Η Δ.Ο.Υ. Κατοίκων Εξωτερικού μεταφέρεται στο ΚΕΦΟΔΕ Αττικής. Όσοι δεν μπορούν να κάνουν χρήση του διαδικτύου ή της εφαρμογής myAADEapp, μπορούν να εξυπηρετούνται τηλεφωνικά, από το Κέντρο Εξυπηρέτησης Φορολογουμένων (ΚΕΦ), στο +30 213 162 1000, κατά τις εργάσιμες ημέρες και τις ώρες 08:00 έως και 15:00. Σημειώνεται ότι τοπικές Δ.Ο.Υ., εξακολουθούν να υφίστανται πλέον μόνο στην επαρχία, σε νησιά ή στην ηπειρωτική χώρα.

Τέλος λοιπόν από την 2α Αυγούστου των δηλώσεων φορολογία εισοδήματος φυσικών προσώπων και «ΑΑΔΕ: 6,54 εκατ. φορολογικές δηλώσεις σε 100 ημέρες»: Με δύο στοιχεία, τα οποία αποδεικνύουν την επιτυχία της φετινής διαδικασίας, ολοκληρώθηκε την Παρασκευή, 2 Αυγούστου 2024, η εμπρόθεσμη υποβολή δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος.

Συγκεκριμένα, για πρώτη φορά μέσα σε μόλις 100 ημέρες, δηλαδή από τις 25 Απριλίου έως και τις 2 Αυγούστου 2024, υποβλήθηκαν 6.543.853 δηλώσεις φυσικών προσώπων, το μεγαλύτερο πλήθος εμπρόθεσμων δηλώσεων που καταγράφεται τα τελευταία εννέα χρόνια.

Αυτό σημαίνει ότι, κατά μέσο όρο, υποβάλλονταν 65.439 δηλώσεις κάθε μέρα.

Τα στοιχεία αυτά δείχνουν ότι οι πολίτες και οι λογιστές - φοροτεχνικοί ανταποκρίθηκαν στις υποχρεώσεις τους στο συντομότερο χρονικό διάστημα των τελευταίων εννέα ετών.

Σε ό,τι αφορά τη διαδικασία αμφισβήτησης των τεκμηρίων, σχετική πρόθεση εξεδήλωσαν 4.358 φυσικά πρόσωπα, από τα 401.565, που εκκαθαρίζονται με βάση αυτή τη διαδικασία, σε σύνολο 713.477 επιτηδευματιών. Δηλαδή, μόλις το 1% των υπαγομένων. Από αυτούς, μέχρι σήμερα έχουν ολοκληρώσει τη σχετική διαδικασία 263 φορολογούμενοι.

Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων ευχαριστεί όλους για τη συνεργασία και την επιτυχή ολοκλήρωση της φετινής υποβολής των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων.

«Τροποποίηση της απόφασης για τους παρόχους ηλεκτρονικής τιμολόγησης - Δελτίο Παραγγελίας Εστίασης και υποχρέωση εναρμόνισης εντός 15 ημερών με τις νέες εκδόσεις myDATA»: Με νέα απόφαση της η ΑΑΔΕ η οποία δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ τροποποιείται η Α.1035/2020 η οποία αφορά τις υποχρεώσεις των Παρόχων Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων.

Οι αλλαγές αφορούν σε μεγάλο βαθμό τα δελτία παραγγελίας εστίασης τα οποία περιέχουν δεδομένα διαχείρισης «ανοικτών τραπεζιών» κατά την εκτέλεση κάθε μίας παραγγελίας. Υπενθυμίζεται ότι με την απόσυρση των ΕΑΦΔΣΣ από 1.8.2024 οι οντότητες που έχουν επιλέξει τους νέους ΦΗΜΑΣ Εστιατορίου ή ΦΤΜ Εστιατορίου ή ΑΔΗΜΕ Εστιατορίου έχουν εναρμονιστεί ήδη με τις σχετικές υποχρεώσεις τους προς την ΑΑΔΕ.

Με την εν λόγω απόφαση οι πάροχοι ηλεκτρονικής τιμολόγησης έχουν πλέον υποχρέωση εντός 15 ημερών από την ημερομηνία που τίθεται σε παραγωγική λειτουργία κάθε νεότερη έκδοση της ψηφιακής πλατφόρμας «myDATA» να εναρμονίζουν τα συστήματά τους και να συμμορφώνονται με τις νέες προδιαγραφές.

«ΥΠΕΘΟ – ΑΑΔΕ: Σε εφαρμογή το ψηφιακό δελτίο αποστολής»: Εκδόθηκε η απόφαση Α.1122/2024. Σε εφαρμογή τίθεται το ψηφιακό δελτίο αποστολής στην πλατφόρμα myDATA, για την παρακολούθηση της διακίνησης αγαθών σε πραγματικό χρόνο. Το νέο πλαίσιο αξιοποιεί τα σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία και διευκολύνει σημαντικά τις επιχειρήσεις στις συναλλαγές τους.

Με βάση την Κοινή Απόφαση του Υφυπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Χρίστου Δήμα, και του Διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργου Πιτσιλή, καθορίζονται οι περίοδοι, οι φάσεις και το χρονοδιάγραμμα για την ψηφιακή παρακολούθηση διακίνησης αγαθών για τις υπόχρεες επιχειρήσεις. Ταυτόχρονα, με απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ εξειδικεύονται το περιεχόμενο και ο μορφότυπος των ψηφιακών παραστατικών διακίνησης, ο τρόπος, ο χρόνος και η διαδικασία έκδοσης και διαβίβασης των δεδομένων ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών στο myDATA και άλλες λεπτομέρειες.

Στις ανωτέρω αποφάσεις ορίζονται τα εξής:

1. Δύο Περίοδοι Εφαρμογής

Στην πρώτη περίοδο εφαρμογής εντάσσονται:

  • οι επιχειρήσεις με ακαθάριστα έσοδα πάνω από διακόσιες χιλιάδες ευρώ (200.000 €), καθώς και

  • επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως ύψους ακαθαρίστων εσόδων, που δραστηριοποιούνται στους τομείς:

- ενεργειακών προϊόντων (καύσιμα),

- φαρμακευτικών προϊόντων και ιατρικών αναλωσίμων,

- οικοδομικών υλικών,

- παραγωγής, τυποποίησης και εμπορίας ελαιόκαρπου και ελαιόλαδου.

Στη δεύτερη περίοδο εφαρμογής εντάσσονται όλες οι υπόλοιπες επιχειρήσεις.

2. Δύο Φάσεις Υλοποίησης της ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών

Α΄ Φάση (Βασικές Λειτουργίες έκδοσης και διαβίβασης δελτίων αποστολής στο myDATA):

Η Α΄ Φάση περιλαμβάνει:

  • Έκδοση παραστατικών,

  • Διαβίβαση δεδομένων στο myDATA και ενημέρωση του λήπτη,

  • Δυνατότητα ελέγχου των διακινήσεων κατά τη διάρκεια αυτών με τη σάρωση QR Code που απεικονίζονται στα παραστατικά διακίνησης.

Β΄ Φάση (Ψηφιακή παρακολούθηση διακίνησης, μεταφορτώσεων και παράδοσης αγαθών):

Η Β΄ Φάση περιλαμβάνει:

  • Ψηφιακή παρακολούθηση φορτώσεων/ μεταφορτώσεων,

  • Παραλαβή παραστατικών και αγαθών με τη σάρωση QR Code των παραστατικών διακίνησης,

  • Ποσοτικός και ποιοτικός έλεγχος από τον λήπτη.

3. Χρονοδιάγραμμα εφαρμογής

To χρονοδιάγραμμα τόσο της προαιρετικής εφαρμογής, όσο και της υποχρεωτικής έκδοσης και διαβίβασης ψηφιακών παραστατικών διακίνησης από τις υπόχρεες επιχειρήσεις ορίζεται ως εξής:

Α΄ Φάση

Επιχειρήσεις της πρώτης περιόδου: Προαιρετικά μέχρι 30/11, υποχρεωτικά από 1/12/2024

  • Έως και τις 30/11/2024 καθορίζεται η προαιρετική εφαρμογή της Α΄ φάσης για τις επιχειρήσεις της πρώτης περιόδου (τζίρος πάνω από 200.000€ ή συγκεκριμένοι κλάδοι). Για τις επιχειρήσεις αυτές, η Α΄ Φάση γίνεται υποχρεωτική από 1/12/2024.

Επιχειρήσεις της δεύτερης περιόδου: Προαιρετικά μέχρι 31/3/2025, υποχρεωτικά από 1/4/2025

  • Έως και τις 31/3/2025 καθορίζεται η προαιρετική εφαρμογή της Α’ φάσης για τις επιχειρήσεις της δεύτερης περιόδου (υπόλοιπες επιχειρήσεις, που δεν εντάσσονται στην πρώτη περίοδο εφαρμογής). Για τις επιχειρήσεις αυτές, η Α΄ Φάση γίνεται υποχρεωτική από 1/4/2025.

Β΄ Φάση (αφορά το σύνολο των επιχειρήσεων): Προαιρετικά από 1/12/2024 μέχρι 31/3/2025, υποχρεωτικά από 1/4/2025

  • Από 1/12/2024 έως 31/3/2025 καθορίζεται η προαιρετική περίοδος εφαρμογής της Β΄ Φάσης για το σύνολο των επιχειρήσεων. Από 1/4/2025, καθίσταται η υποχρεωτική συμμετοχή όλων των επιχειρήσεων στη Β΄ Φάση.

Δημόσιο, ΟΤΑ, ΝΠΔΔ υποχρεωτικά από 1/1/2026

Από την 1/1/2026 και εφεξής διαβιβάζονται υποχρεωτικά στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA τα δεδομένα της ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών που διενεργούνται από το Δημόσιο, τις Περιφέρειες, τους Δήμους, και τα λοιπά νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, για τις δραστηριότητες ή πράξεις, τις οποίες πραγματοποιούν ως δημόσια εξουσία.

4. Εξαιρέσεις:

Από την εφαρμογή ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών εξαιρούνται:

· Αγρότες ειδικού καθεστώτος ΦΠΑ και φυσικά πρόσωπα που πωλούν προϊόντα ή υπηρεσίες ευκαιριακά (συναλλαγές έως 10.000 ευρώ) και δημόσιοι ή ιδιωτικοί υπάλληλοι ή συνταξιούχοι που είναι συγγραφείς ή εισηγητές εκπαιδευτικών προγραμμάτων και σεμιναρίων (παρ. 1 του άρθρου 39 ΕΛΠ).

  • Διακινήσεις αγαθών μέσω δικτύου συνεχούς ροής, δηλαδή για τις διακινήσεις φυσικού αερίου, ύδατος, αεριόφωτος, ηλεκτρικού ρεύματος και θερμικής ενέργειας.

  • Διακινήσεις από τους τεχνικούς των αναγκαίων εργαλείων και μηχανημάτων για την εκτέλεση και διεκπεραίωση των εργασιών τους.

  • Διακίνηση που διενεργείται από τα γραφεία τελετών.

  • Διακίνηση παγίων και λοιπού κινητού εξοπλισμού κάθε είδους, σε περίπτωση μεταφοράς επαγγελματικής εγκατάστασης της οντότητας.

Για τον καθορισμό της διαδικασίας και του μορφότυπου των ψηφιακών παραστατικών διακίνησης λήφθησαν υπόψη σχόλια και παρατηρήσεις από τη δημόσια διαβούλευση στην ιστοσελίδα της ΑΑΔΕ, με σημαντική συμμετοχή πολιτών και Οργανισμών.

«ΑΑΔΕ - myPROPERTY: Επεκτείνεται η αυτόματη ψηφιακή δήλωση Ε9 στις δωρεές και γονικές παροχές ακινήτων»: Επεκτείνεται από αύριο, 8/8/2024, η δυνατότητα αυτόματης δημιουργίας και υποβολής δηλώσεων στοιχείων ακινήτων (Ε9) σε περισσότερες περιπτώσεις δηλώσεων φόρου δωρεάς και γονικής παροχής ακινήτων, που υποβάλλονται μέσω της εφαρμογής myPROPERTY, σύμφωνα με απόφαση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, Γιώργου Πιτσιλή (Α.1130/2024).

Ειδικότερα, μέχρι σήμερα, η λειτουργικότητα αυτή αφορούσε μόνο τις περιπτώσεις δωρεάς/γονικής παροχής του 100% πλήρους κυριότητας επί ακινήτου, από έναν δωρητή/γονέα σε έναν δωρεοδόχο/τέκνο. Πλέον, επεκτείνεται και στις περιπτώσεις δωρεάς και γονικής παροχής:

  • πλήρους ή ψιλής κυριότητας ή επικαρπίας ακινήτου

  • σε ποσοστό 100% ή και μικρότερο

  • από ένα δωρητή/γονέα σε έναν ή περισσότερους δωρεοδόχους/τέκνα

Η δήλωση στοιχείων ακινήτων (Ε9) δημιουργείται και υποβάλλεται αυτόματα για τα συμβολαιογραφικά έγγραφα που αναρτώνται στην ψηφιακή εφαρμογή myPROPERTY της ψηφιακής πύλης myAADE (myaade.gov.gr), στη διαδρομή Εφαρμογές> Δημοφιλείς εφαρμογές > myPROPERTY και αφορούν δηλώσεις φόρου δωρεάς και γονικής παροχής ακινήτων που έχουν υποβληθεί από τις 2/1/2024.

Ο πολίτης λαμβάνει σχετική ειδοποίηση μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και μπορεί να αναζητήσει τη δήλωση Ε9 στην ψηφιακή πύλη myAADE (myaade.gov.gr), στη διαδρομή Εφαρμογές > Δημοφιλείς Εφαρμογές > Δήλωση Ε9/ΕΝΦΙΑ > Είσοδος στην Εφαρμογή > έτος 2025.

Με τη διεύρυνση της ψηφιακής εφαρμογής διευκολύνονται οι φορολογούμενοι, καθώς δεν χρειάζεται πλέον να συμπληρώνουν και να υποβάλλουν οι ίδιοι τις συγκεκριμένες δηλώσεις, και διασφαλίζεται η έγκαιρη εκπλήρωση των φορολογικών τους υποχρεώσεων.

«ΑΑΔΕ: Αποκλειστικά ψηφιακά από 1/9 η δέσμευση & αποδέσμευση του αποδεικτικού ενημερότητας για χρέη σε Δήμους και Περιφέρειες»: Ψηφιακά θα ενημερώνεται από 1/9 η Φορολογική Διοίκηση, για την ανάγκη δέσμευσης (ή αποδέσμευσης) αποδεικτικού ενημερότητας σε φορολογούμενους που έχουν (ή εξοφλούν αντίστοιχα) ληξιπρόθεσμες οφειλές σε Δήμους και Περιφέρειες, σύμφωνα με απόφαση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, Γιώργου Πιτσιλή.

Η νέα λειτουργικότητα διευκολύνει τους πολίτες και τις επιχειρήσεις στις συναλλαγές τους, καθώς επιτρέπει την εύκολη και γρήγορη αποδέσμευση της φορολογικής τους ενημερότητας, μετά την εξόφληση των οφειλών στους Δήμους / Περιφέρειες, ενώ ταυτόχρονα εξυπηρετεί την ορθή και άμεση αποτύπωση της εικόνας των φορολογουμένων στο ψηφιακό σύστημα της ΑΑΔΕ, διασφαλίζοντας περαιτέρω τα δημόσια έσοδα.

Η ανωτέρω διαδικασία ενημέρωσης θα διενεργείται μέσω του Κέντρου Ελέγχου Διαλειτουργικότητας (ΚΕΔ) της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων & Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

«Έως τη Δευτέρα 2 Σεπτεμβρίου η σύνδεση επαγγελματικών λογαριασμών με το IRIS»: Από το Γραφείο Τύπου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση:

Την υποχρέωση σύνδεσης του επαγγελματικού τους λογαριασμού με το σύστημα άμεσων πληρωμών IRIS, προκειμένου να δέχονται πληρωμές από τους πελάτες τους υπενθυμίζουν το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και η ΑΑΔΕ με προσωπικό μήνυμα προς τους ελεύθερους επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενους ενόψει λήξης της σχετικής προθεσμίας. Η ΑΑΔΕ ενημερώνει επίσης τους υπόχρεους για τη μετάθεση της προθεσμίας συμμόρφωσης έως τη Δευτέρα 2 Σεπτεμβρίου, δεδομένου ότι η 31η Αυγούστου που είχε τεθεί ως καταληκτική ημερομηνία είναι ημέρα Σάββατο.

Το μήνυμα εστάλη σε 294.510 υπόχρεους οι οποίοι σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία δεν έχουν προχωρήσει μέχρι σήμερα σε σύνδεση του επαγγελματικού τους λογαριασμού με το IRIS.

Υπενθυμίζεται ότι το IRIS εξασφαλίζει σημαντικά πλεονεκτήματα (μείωση κόστους και επιτάχυνση της διεκπεραίωσης των συναλλαγών) τόσο για τους καταναλωτές όσο και για τους επαγγελματίες.

Συγκεκριμένα μέσω του IRIS:

-Οι πελάτες μπορούν να πραγματοποιούν πληρωμές χωρίς καμία προμήθεια, 24 ώρες το 24ωρο και χωρίς να είναι απαραίτητο να γνωρίζουν τον αριθμό τραπεζικού λογαριασμού του επαγγελματία, ή να καταχωρίσουν τα στοιχεία της χρεωστικής ή πιστωτικής τους κάρτας. Αρκεί να γνωρίζουν το κινητό τηλέφωνο ή το ΑΦΜ του επαγγελματία ή να σαρώσουν τον QR κωδικό που αντιστοιχεί στον τραπεζικό λογαριασμό του επαγγελματία.

-Οι επαγγελματίες λαμβάνουν τα χρήματα ακαριαία (σε 2 δευτερόλεπτα) ακόμη και αν η τράπεζα με την οποία συνεργάζονται είναι διαφορετική από την τράπεζα του πελάτη. Επίσης, πληρώνουν κατά μέσο όρο 50% χαμηλότερες προμήθειες συγκριτικά με συναλλαγές με χρήση POS.

Η ενεργοποίηση της υπηρεσίας γίνεται γρήγορα και εύκολα, μέσω web banking ή mobile banking της συνεργαζόμενης τράπεζας.

Υπενθυμίζεται ότι:

-Ο ΙΒΑΝ που θα επιλέξουν οι επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενοι κατά την εγγραφή τους πρέπει να έχει δηλωθεί στο Μητρώο Επαγγελματικών Λογαριασμών της ΑΑΔΕ, στην ψηφιακή πύλη myAADE (myaade.gov.gr) στη διαδρομή Εφαρμογές > Φορολογικές Υπηρεσίες > Επαγγελματικός Λογαριασμός .

-Το όριο των 500 ευρώ ημερησίως για τις συναλλαγές μέσω IRIS εφαρμόζεται ανά πελάτη και όχι στο σύνολο των πληρωμών που μπορεί να λάβει ο επαγγελματίας στη διάρκεια του 24ώρου. Για παράδειγμα ένας επαγγελματίας μπορεί να λάβει σε μια ημέρα 4 πληρωμές από 500 ευρώ η κάθε μία (σύνολο 2.000 ευρώ).

-Για όσους υπόχρεους δεν εγγραφούν στο IRIS μέχρι τη λήξη της προθεσμίας προβλέπεται πρόστιμο ύψους 1.500 ευρώ.

Από την αρθρογραφία της Εβδομάδας που πέρασε, κ. Γιάννης Καρούζος, Δικηγόρος, Εργατολόγος και «Απόφαση Διοικητικού Εφετείου που δέχτηκε εκπρόθεσμη αίτηση ασφάλισης εργαζόμενου»: Το Διοικητικό Εφετείο Αθηνών απέρριψε την προσφυγή Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.), που ζητούσε την ακύρωση απόφασης της Τοπικής Διοικητικής Επιτροπής του Υποκαταστήματος (Ι.Κ.Α. – Ε.Τ.Α.Μ.), η οποία είχε κάνει δεκτή την ένσταση του εφεσίβλητου για μη εκπρόθεσμη υποβολή αίτησης, για προαιρετική ασφάλιση για τον κλάδο της κύριας και επικουρικής σύνταξης.

Κρίθηκε λοιπόν, ότι η υποβολή αίτησης για συνέχιση της προαιρετικής ασφάλισης, μέσα σε ένα έτος από τη διακοπή της ασφάλισής του αυτής, δεν επιφέρει απώλεια αυτού του δικαιώματος, όταν προκαλείται από λόγους και υπαιτιότητα μη οφειλόμενη στον αιτούντα ασφαλισμένο. Σύμφωνα με την κρίση του Διοικητικού Εφετείου, το δικαίωμα υποβολής αίτησης, έστω και εκπρόθεσμης δεν μπορεί να απολεσθεί, αφού η εκπρόθεσμη υποβολή της αίτησης ασφάλισης, οφειλόταν στην πολυπλοκότητα των ρυθμίσεων της ασφαλιστικής νομοθεσίας και στην άγνοια του εργαζόμενου για τις εν λόγω ρυθμίσεις και διαδικασίες υπαγωγής στην ασφάλιση. Ενώ η εκπρόθεσμη υποβολή αίτησης ασφάλισης από τον εργαζόμενο, οφειλόταν όπως διατυπώθηκε στην απόφαση, στην έλλειψη ενημέρωσης από τα όργανα του (Ι.Κ.Α.-Ε.Τ.Α.Μ.) για την ασφαλιστική του κατάσταση και τον τρόπο υπαγωγής στην ασφαλιστική κάλυψη που τον αφορούσε.

Συγκεκριμένα το Εφετείο δέχτηκε μεταξύ άλλων ότι, οι τέσσερις (4) κάτωθι αναφερόμενοι λόγοι συνδέονται άρρηκτα με την αρχή της χρηστής διοίκησης, η οποία αποτελεί θεμέλιο της ασφαλιστικής νομοθεσίας και έπρεπε για αυτό να γίνει δεκτή η εκπρόθεσμη αίτηση που υπέβαλλε. Πρώτον, η προχωρημένη ηλικία του αιτούντος, δεύτερον η πολυπλοκότητα του νομοθετικού καθεστώτος, τρίτον η μη έγκυρη και ουσιαστική ενημέρωση από όργανα του ασφαλιστικού ταμείου και τέταρτον η εύλογη πεποίθηση του ασφαλισμένου ότι πληρούσε τις προβλεπόμενες προϋποθέσεις ασφάλισης, είναι οι λόγοι για τους οποίους έπρεπε να γίνει δεκτή η αίτησή του. Με το σκεπτικό αυτό το Δικαστήριο και αφού οι αναφερόμενοι λόγοι άπτονται της βασικής αντικειμενικής υπόστασης της αρχής της χρηστής διοίκησης και πλήττεται ο πυρήνας αυτής, αποφάσισε και απέρριψε την προσφυγή του ασφαλιστικού οργάνου και την έφεσή του, καταλήγοντας ότι δεν μπορεί να προσαφθεί στον ασφαλισμένο οποιαδήποτε αμέλεια για τη μη τήρηση της εκ του νόμου προθεσμίας.

Δείτε περισσότερα στο www.dikigorosergatologos.gr

Για την Εβδομάδα που έρχεται, Δεκαπενταύγουστος και γιορτή της Παναγίας, θα σας προτείναμε να δείτε, αν ακόμα δεν είδατε, ή να ξαναδείτε, μια κινηματογραφική ταινία που εμείς θεωρούμε από τις κορυφαίες του Ελληνικού κινηματογράφου. Το 2001 ο Κωνσταντίνος Γιάνναρης σκηνοθέτησε και έγραψε το σενάριο της δραματικής ταινίας «Δεκαπενταύγουστος». Με τους Ελένη Καστάνη, Ακύλα Καραζήσης, Αμαλία Μουτούση, Αιμίλιο Χειλάκης, Μιχάλη Ιατρόπουλος, Θεοδώρα Τζήμου, Κώστα Κοτσιανίδης. Σε μια πολυκατοικία στην Αθήνα, στον πρώτο όροφο κατοικεί ένα ζευγάρι με τα δύο τους παιδιά. Φεύγουν από την Αθήνα με προορισμό την Παναγία Σουμελά, καθώς η κόρη τους πάσχει από καρκίνο και ευελπιστούν σε ένα θαύμα. Στον δεύτερο όροφο κατοικεί ένα ζευγάρι με προβλήματα και φεύγουν να αναζητήσουν μια ανανέωση στη σχέση τους. Στον τρίτο όροφο κατοικεί ένα ζευγάρι μεσοαστών, οι οποίοι θέλουν να αποκτήσουν ένα παιδί. Φεύγουν από την Αθήνα για να πάνε στο εξοχικό τους. Στα άδεια διαμερίσματά τους εισβάλει ένας έφηβος διαρρήκτης που ανακαλύπτει τα καλά κρυμμένα μυστικά και τις επιθυμίες τους. Μέσα από τις εξαιρετικές ερμηνείες όλων των ηθοποιών, ξεχωρίστε εκείνες της Καστάνη και του Καραζήση. Η «εκδρομή» που δεν είναι ουσιαστικά εκδρομή, αλλά ένα τάμα για ένα θαύμα που θα λυτρώσει την οικογένεια από την αρρώστια της μικρής κόρης. Μια κραυγή της μάνας στη Παναγία να της αφήσει να χαρεί το σπλάχνο της, δοσμένα αριστοτεχνικά από τον σκηνοθέτη μέσα από μια δήθεν καθημερινότητα, που μόνο τέτοια δεν είναι. Και τέλος η λύτρωση, μέσα από μια μέθεξη χορού στο «πανηγύρι» της Παναγίας Σουμελά, μέσα από ήχους και χορούς Ποντίων, της προσωρινής απώλειας της κόρης και του θαύματος. Η Παναγία είναι πάντα εδώ και πάντα ακούει. Ότι πιο δυνατό έχουμε δει ποτέ.

Για τις διακοπές σας, για το όμορφο παράθυρο που για λίγο διάστημα θα ανοίξετε ή έχετε ήδη ανοίξει και θα ζήσετε σε έναν άλλο κόσμο, ονειρικό, Νίκος Παπάζογλου και Αύγουστος, «Φεγγάρι αυγουστιάτικο υψώνεται» και περιμένει να ρίξει το φως του επάνω μας. Όπου και αν πάτε, όπου και αν είστε, να περάσετε υπέροχα. Καλή Παναγιά, Καλό Σαββατοκύριακο, Καλές διακοπές.



comments powered by Disqus
* Παρακαλούμε τα σχόλια να μην είναι σε greeklish. Σχόλια με υβριστικό ή προσβλητικό περιεχόμενο θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.
Εργασιακή εβδομάδα