Άλλη μια εβδομάδα του καυτού καιρικά Ιουλίου. Την Εβδομάδα που πέρασε μας απασχόλησε, δυστυχώς, και πάλι η παράταση των Φορολογικών Δηλώσεων. Σε ένα χρονικό διάστημα που οι λογιστές έχουν υπερβάλλει εαυτό, με πάρα πολλά προβλήματα ενημέρωσης των εφαρμογών (μόλις πρόσφατα εκδόθηκαν τα claw back!) και πολλά τεχνικά προβλήματα, η ανταπόκριση του Υπουργείου Οικονομικών δεν ήταν η αναμενόμενη και πάλι. Μετά τις επικοινωνιακές παλινωδίες των εκπροσώπων του Υπουργείου ακολούθησε ανακοίνωση για ολιγοήμερη παράταση των δηλώσεων. Έχουν γραφτεί πολλά για το θέμα και από τους φορείς των λογιστών και από τα μέσα (δείτε το πρόσφατο άρθρο του κ. Παντελή) το αποτέλεσμα θα το συνοψίζαμε ως εξής: Πολύ λίγο, πολύ αργά!
«Παράταση δηλώσεων έως 2.8 για φυσικά πρόσωπα και έως 9.8 για νομικά»: Από το Γραφείο Τύπου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση:
Έπειτα από συνεννόηση με την Διοίκηση της Α.Α.Δ.Ε. σχετικά με την πορεία υποβολής των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος, το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών ανακοινώνει τα εξής:
Από την έναρξη της διαδικασίας υποβολής στις 25 Απριλίου 2024 έως μέχρι και αυτήν την ώρα, έχουν υποβληθεί 6.068.600 δηλώσεις φυσικών προσώπων. Αντίστοιχα, από την 1η Μαΐου όπου ξεκίνησε η διαδικασία υποβολής των δηλώσεων νομικών προσώπων μέχρι και αυτήν την ώρα έχουν υποβληθεί 252.542 φορολογικές δηλώσεις.
Το πλήθος αυτό των δηλώσεων αντιστοιχεί στο 93,3% του συνόλου των φορολογικών δηλώσεων φυσικών προσώπων και στο 81,8% του συνόλου των φορολογικών δηλώσεων νομικών προσώπων.
Λαμβάνοντας υπόψιν, από την μια πλευρά το γεγονός ότι η συντριπτική πλειονότητα των δηλώσεων έχει ήδη υποβληθεί, αλλά και από την άλλη ότι παρουσιάστηκαν τις τελευταίες ημέρες ορισμένα τεχνικά προβλήματα στο σύστημα υποβολής δηλώσεων λόγω της μαζικής υποβολής δηλώσεων από τις λογιστικές εφαρμογές, ανακοινώνεται η μετάθεση της καταληκτικής προθεσμίας υποβολής των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος ως εξής:
- 2 Αυγούστου για τις δηλώσεις φυσικών προσώπων,
- 9 Αυγούστου για τις δηλώσεις νομικών προσώπων. Η μετάθεση της προθεσμίας είναι σχετικά μεγαλύτερη για τον πρόσθετο λόγο ότι το ποσοστό υποβολής δεν είναι τόσο υψηλό όσο στα φυσικά.
Αντιστοίχως, μετατίθεται για τις 2/8 για τα φυσικά πρόσωπα και για τις 9/8 για τα νομικά πρόσωπα η καταληκτική ημερομηνία πληρωμής της πρώτης δόσης του φόρου. Ωστόσο, η δυνατότητα εφάπαξ καταβολής φόρου με έκπτωση 3% για τα φυσικά πρόσωπα παραμένει έως τις 31 Ιουλίου.
Με βάση τον ρυθμό υποβολής των δηλώσεων έως σήμερα, ο επιπλέον χρόνος που δίνεται είναι επαρκής προκειμένου να υποβληθούν απρόσκοπτα τόσο οι υπόλοιπες δηλώσεις όσο και να εκπληρωθούν οι υπόλοιπες φορολογικές υποχρεώσεις.
Την Κυβέρνηση φαίνεται να απασχολεί σοβαρά το «ελάχιστο τεκμαρτό εισόδημα» των ατομικά επιχειρούντων. Με βάση την αύξηση των φορολογικών εσόδων από την συγκεκριμένη τάξη φορολογουμένων, τελικά προκύπτει ότι ούτε τόσο «ελάχιστο» είναι, αλλά κυρίως λαμβάνει υπόψιν επιλεκτικά πηγές εισοδήματος ώστε να μειωθεί.
Με βάση τα παραπάνω και πληροφορίες που έχουν διαρρεύσει δημοσιογραφικά (Το Βήμα της Κυριακής), η Κυβέρνηση επικεντρώνεται σε τρεις προτάσεις αλλαγών και πάντα με την προϋπόθεση ότι δεν θα υπάρξει διαφορετική στάση των Ανώτατων Δικαστηρίων, ως προς την εφαρμογή του συγκεκριμένου τεκμηρίου. Ειδικά;
Η πρώτη πρόταση είναι να «παγώσουν» οι αυξήσεις που προβλέπεται να συμβούν στο ελάχιστο τεκμαρτό εισόδημα, λόγω αναπροσαρμογής του κατώτατου μισθού.
Η δεύτερη πρόταση αφορά στον καθορισμό του ελάχιστου τεκμαρτού εισοδήματος να λαμβάνονται υπ’ όψιν τα οικογενειακά εισοδήματα των ατομικά επιχειρούντων, κάτι που δεν υφίσταται σήμερα.
Η τρίτη πρόταση αναφέρεται στο να μην συνυπολογίζονται μόνο τα εισοδήματα που πιθανόν έχει από μισθωτές υπηρεσίες από συντάξεις ή ακόμη από αγροτικές δραστηριότητες ο «ελεύθερος επαγγελματίας», αλλά να λαμβάνονται υπόψη για την κάλυψη του ελάχιστου εισοδήματος και τα εισοδήματα από ενοίκια, από τόκους καταθέσεων, υπεραξίες από μετοχές, ομόλογα, κ.λπ..
Η γενικευμένη παραδοχή ότι οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι πληρώνουν περισσότερους φόρους από τους ατομικά επιχειρούντες υπέχει γενικευμένη θέση, αλλά όχι ατομική, ενώ ως τέτοια καλείται να εφαρμοστεί. Η φορολογία επιβάλλεται ατομικά και όχι ισόποσα σε εργασιακές ομάδες. Οι «μέσοι όροι» φορολογητέων εισοδημάτων εμπεριέχουν αποκλείσεις προς τα κάτω, αλλά και προς τα επάνω. Συνεπώς, δεν είναι γνωστό τελικά πως θα αντιδράσουν οι φορολογούμενοι, δεδομένου ότι μία πιθανή μείωση των υποχρεωτικά φορολογητέων (τεκμαρτών) εισοδημάτων τους, τα οποία, όμως, έως τώρα δηλούμενα βρίσκονται πάνω από το ελάχιστο τεκμαρτό εισόδημα, μόνο απολογιστικά θα μπορούμε να γνωρίζουμε ποιες στρεβλώσεις θα επιφέρουν στο σύστημα.
Από τις σχετικές με τη στήλη ειδήσεις της Εβδομάδας που πέρασε: «Ψηφιακά μέσω συμβολαιογράφων τα πιστοποιητικά ΕΝΦΙΑ για αποβιώσαντες»: Σύμφωνα με δελτίο τύπου της ΑΑΔΕ της 22 Ιουλίου 2024 «Επεκτείνεται η δυνατότητα ψηφιακής έκδοσης πιστοποιητικών ΕΝ.Φ.Ι.Α. και στις περιπτώσεις αποβιωσάντων, με την Α.1114/2024 Απόφαση του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε., Γιώργου Πιτσιλή. Με την απόφαση, παρέχεται στον συμβολαιογράφο που συντάσσει την συμβολαιογραφική πράξη αποδοχής κληρονομιάς η δυνατότητα προβολής των δικαιωμάτων επί ακινήτων του αποβιώσαντος και ψηφιακής έκδοσης του πιστοποιητικού ΕΝ.Φ.Ι.Α..
Ειδικότερα, ο συμβολαιογράφος μπορεί να εκδίδει το πιστοποιητικό ΕΝ.Φ.Ι.Α. απευθείας από την πλατφόρμα myPROPERTY με τους δικούς του κωδικούς taxisnet, χωρίς να απαιτείται να έχει υποβάλει σχετική αίτηση στην ΑΑΔΕ ο ενδιαφερόμενος κληρονόμος.
Πριν από τη λήψη του πιστοποιητικού ΕΝ.Φ.Ι.Α. μέσω της πλατφόρμας myPROPERTY, ο συμβολαιογράφος υποχρεούται να έχει στη διάθεση του τα στοιχεία που αποδεικνύουν ότι το πρόσωπο, για λογαριασμό του οποίου λαμβάνει το πιστοποιητικό, είναι κληρονόμος του αποβιώσαντος, καθώς και σχετική εξουσιοδότηση του κληρονόμου να ληφθεί το πιστοποιητικό για λογαριασμό του.
Η ψηφιακή έκδοση των πιστοποιητικών ΕΝ.Φ.Ι.Α. αποβιωσάντων από τους συμβολαιογράφους γίνεται μέσω της ψηφιακής πύλης myAADE (myAADE.gov.gr), στη διαδρομή Εφαρμογές > Δημοφιλείς Εφαρμογές > myPROPERTY > Μεταβιβάσεις, Κληρονομιές, Γονικές παροχές, Δωρεές.
Με τη ρύθμιση αυτή:
- διευκολύνονται οι κληρονόμοι, καθώς δεν χρειάζεται να υποβάλουν οι ίδιοι αιτήματα μέσω της εφαρμογής «Τα Αιτήματά μου», για την έκδοση των πιστοποιητικών αυτών στις υπηρεσίες της Α.Α.Δ.Ε. (ΔΟΥ/ΚΕΦΟΚ)
- επιταχύνεται η σύνταξη συμβολαιογραφικών πράξεων αποδοχής κληρονομιάς, καθώς το σχετικό πιστοποιητικό εκδίδεται αυτόματα
- μειώνεται το διοικητικό βάρος των υπηρεσιών της Α.Α.Δ.Ε. (ΔΟΥ/ΚΕΦΟΚ) και επιτυγχάνεται η ταχύτερη διεκπεραίωση των λοιπών υποθέσεων και αιτημάτων των φορολογούμενων.
Επισημαίνεται ότι, για την διευκόλυνση των κληρονόμων, η νέα διαδικασία μπορεί να ακολουθηθεί και για πιστοποιητικά ΕΝ.Φ.Ι.Α. που έχουν ήδη ζητηθεί μέσω της εφαρμογής «Τα Αιτήματά μου» και δεν έχουν ακόμα χορηγηθεί. Για την ταχύτερη εξυπηρέτησή τους, συνιστούμε στους πολίτες που έχουν υποβάλει σχετικό αίτημα και δεν έχουν ακόμα λάβει το πιστοποιητικό ΕΝ.Φ.Ι.Α., να ακολουθήσουν τη νέα διαδικασία μέσω του συμβολαιογράφου, ώστε να το λάβουν άμεσα.».
«ΑΑΔΕ: Υποχρέωση άμεσης διασύνδεσης σε περίπτωση αντικατάστασης ταμειακού συστήματος ή/και POS»: Την αρχή «άπαξ διασυνδεδεμένη, πάντα διασυνδεδεμένη» υποχρεούνται να τηρούν απαρέγκλιτα οι επιχειρήσεις που προχωρούν σε αντικατάσταση των ήδη διασυνδεδεμένων Ταμειακών τους Συστημάτων ή/και ενεργών POS, σύμφωνα με τα όσα ορίζονται στην Α.1116/2024 απόφαση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, Γιώργου Πιτσιλή.
Ειδικότερα, οι επιχειρήσεις που έχουν ήδη προβεί σε διασύνδεση των Ταμειακών τους Συστημάτων με τα POS που διαθέτουν και προτίθενται να αντικαταστήσουν είτε τα μεν είτε τα δε, υποχρεούνται να διασφαλίσουν ότι η διασύνδεση των καινούριων συστημάτων/τερματικών θα ολοκληρωθεί:
- άμεσα, εφόσον γίνεται σύμφωνα με τα οριζόμενα στην Α.1098/2022
- εντός 24ώρου, εφόσον γίνεται σύμφωνα με τα οριζόμενα στην Α.1155/2023.
Επομένως, δεν προβλέπεται παράταση και η διασύνδεση θα πρέπει να πραγματοποιηθεί εντός των προαναφερθέντων χρονικών ορίων.
Παράβαση της παραπάνω υποχρέωσης επισύρει την επιβολή κυρώσεων μη διασύνδεσης του ταμειακού συστήματος και POS.
Με την ίδια απόφαση, στις επιχειρήσεις που έχουν προχωρήσει στη διασύνδεση του ταμειακού τους συστήματος με τα μέσα πληρωμών, η οποία ωστόσο δεν συμμορφώνεται απόλυτα με τις προδιαγραφές, δίνεται παράταση έως τις 31/10/2024 για την πλήρη συμμόρφωσή τους, εφόσον:
- τα μέσα πληρωμών τους δεν επιτρέπουν την ελεύθερη πληκτρολόγηση ποσών και
- η Α.Α.Δ.Ε. έχει λάβει σχετική ενημέρωση από τους Παρόχους των Τερματικών (NSPs).
Με την παραπάνω απόφαση, αποφεύγεται η καταστρατήγηση των προθεσμιών, που έχουν δοθεί για την ομαλή διασύνδεση των επιχειρήσεων, ανάλογα με τα Ταμειακά τους Συστήματα και τις λειτουργικές τους ανάγκες και ενθαρρύνεται η συμμόρφωση με τις κείμενες υποχρεώσεις, λαμβανομένων υπ’ όψη των τεράστιων προσπαθειών που έχουν καταβληθεί από τη συντριπτική πλειονότητα των υπόχρεων επιχειρήσεων.
«Εξωδικαστικός Μηχανισμός: Διεύρυνση των κριτηρίων ευαλωτότητας και για άτομα με αναπηρία άνω του 67%»: Από τα Γραφεία Τύπου των Υπουργείων Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση:
Βελτιώνονται οι ρυθμίσεις του Εξωδικαστικού Μηχανισμού για τα άτομα με αναπηρία. Πιο αναλυτικά, πλέον, τα άτομα με ποσοστό αναπηρίας άνω του 67% θα εντάσσονται στην κατηγορία των ευάλωτων οφειλετών με αυξημένα όρια στα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια. Έτσι, θα ωφελούνται από την πρόβλεψη του νόμου για τους ευάλωτους οφειλέτες που ορίζει την αυτόματη και υποχρεωτική αποδοχή από τράπεζες και Δημόσιο της πρότασης αναδιάρθρωσης του χρέους τους στο πλαίσιο του Εξωδικαστικού Μηχανισμού. Επιπλέον, ως ευάλωτοι οφειλέτες θα μπορούν να επωφεληθούν ευνοϊκότερων όρων διακανονισμού με τους χρηματοπιστωτικούς φορείς στο πλαίσιο της ρύθμισης οφειλών με ηλεκτρονική αίτηση μέσω του Κώδικα Δεοντολογίας των τραπεζών.
Την Κοινή Υπουργική Απόφαση υπέγραψαν ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης και η Υπουργός Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας Σοφία Ζαχαράκη κατά τη διάρκεια της συνάντησης που πραγματοποιήθηκε στο Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών παρουσία του Προέδρου της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία Γιάννη Βαρδακαστάνη και της Γενικής Γραμματέως Χρηματοπιστωτικού Τομέα και Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους Θεώνης Αλαμπάση.
«Υπ. Εργασίας: Νέες μη αναστρέψιμες παθήσεις – Τέλος στην επαναξιολόγηση από το ΚΕ.Π.Α.»: Υπογράφηκε η Κοινή Υπουργική Απόφαση από τον Υφυπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Πάνο Τσακλόγλου και τον Υφυπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Αθανάσιο Πετραλιά, με την οποία αναθεωρείται και διευρύνεται ο πίνακας μη αναστρέψιμων παθήσεων.
Με την αναθεώρηση του πίνακα μη αναστρέψιμων παθήσεων μπαίνει τέλος στην ανάγκη επαναλαμβανόμενης πιστοποίησης των συμπολιτών μας που πάσχουν από συγκεκριμένες παθήσεις χειρουργικές, των ενδοκρινών αδένων, του αναπνευστικού και του κυκλοφορικού συστήματος. Ταυτόχρονα, μειώνεται το διοικητικό βάρος για το Κέντρο Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕ.Π.Α.), καθώς δεν απαιτείται επαναξιολόγηση των συγκεκριμένων πολιτών. Η μείωση των περιστατικών που έρχονται για αξιολόγηση στο ΚΕ.Π.Α. συνεπάγεται και τη μείωση του χρόνου που απαιτείται για την εξέταση των νέων αιτήσεων.
«Πόθεν Έσχες: Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο με τις αλλαγές»: Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο του Υπουργείου Δικαιοσύνης, με τίτλο «Ενίσχυση του συστήματος ελέγχου των Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης και Δηλώσεων Οικονομικών Συμφερόντων του ν. 5026/2023 - Τοποθέτηση αλλοδαπού ανηλίκου σε ίδρυμα, δομή παιδικής προστασίας ή ανάδοχη οικογένεια - Αναψηλάφηση λόγω έκδοσης οριστικής απόφασης του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου - Εναρμόνιση με τον ν. 4624/2019 της χρήσης πληροφοριών από τις Κοινές Ομάδες Έρευνας και κατά την εκτέλεση Ευρωπαϊκής Εντολής Έρευνας - Άλλες διατάξεις.
Άρθρο 4: Με την αξιολογούμενη ρύθμιση τροποποιείται η παρ. 3 του άρθρου 3 του ν. 5026/2023, περί της υποχρέωσης υποβολής Δ.Π.Κ. και Δ.Ο.Σ., και διευκρινίζεται με την προσθήκη της λέξης «αυτοτελώς» ότι υπόχρεοι προς υποβολή Δ.Π.Κ. και Δ.Ο.Σ. είναι και οι σύζυγοι, οι εν διαστάσει σύζυγοι ή τα πρόσωπα με τα οποία οι υπόχρεοι έχουν συνάψει σύμφωνο συμβίωσης του άρθρου 1 του ν. 4356/2015 (Α’ 181). Καθίσταται σαφές ότι ως προς το σημείο αυτό ο ν. 5026/2023 διαφοροποιείται από τον ν. 3213/2003, υπό το καθεστώς του οποίου τα πρόσωπα αυτά δεν υπείχαν αυτοτελή υποχρέωση προς υποβολή δήλωσης, αλλά απλώς ενέκριναν την δήλωση του υπόχρεου. Περαιτέρω, και με δεδομένο ότι πρωταρχικός στόχος του ν. 5026/2023 είναι η ενίσχυση και η επέκταση του ελέγχου, διευκρινίζεται ότι η αυτοτελής υποχρέωση των ως άνω προσώπων θεμελιώνεται αποκλειστικώς και μόνο στη σχέση που τους συνδέει προς τον υπόχρεο. Επομένως, οι σύζυγοι, οι εν διαστάσει σύζυγοι ή τα πρόσωπα με τα οποία οι υπόχρεοι έχουν συνάψει σύμφωνο συμβίωσης υπέχουν σε κάθε περίπτωση υποχρέωση προς υποβολή Δ.Π.Κ. και Δ.Ο.Σ. Τούτο, δε, ανεξαρτήτως αν τα πρόσωπα αυτά είναι Έλληνες πολίτες, αν διαμένουν μόνιμα ή όχι στην Ελλάδα, αν είναι φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδος ή μη, αν ο γάμος τελέστηκε ή αν το σύμφωνο συμβίωσης συνήφθη στην Ελλάδα ή στην αλλοδαπή, καθώς, όπως προεκτέθηκε, η εκ του νόμου υποχρέωσή τους προς υποβολή δηλώσεως έχει ως αυτοτελές και μόνο έρεισμα τη σχέση που τους συνδέει (γάμο/σύμφωνο συμβίωσης) με το υπόχρεο πρόσωπο. Εξάλλου, σε περίπτωση που τα ανωτέρω πρόσωπα δεν διαθέτουν Αριθμό Φορολογικού Μητρώου (Α.Φ.Μ.) στην Ελλάδα, εφαρμόζεται η παρ. 1 του άρθρου 17 του ν. 5026/2023, όπως τροποποιείται με το προτεινόμενο σχέδιο νόμου, και, επομένως, χορηγείται και στα πρόσωπα αυτά Α.Φ.Μ. ειδικού σκοπού, προκειμένου να υποβάλλουν Δ.Π.Κ. και Δ.Ο.Σ., όπως απαιτείται εκ του νόμου.».
Από την αρθρογραφία της Εβδομάδας που πέρασε, κ. Στέφανος Κοτζαμάνης, Οικονομολόγος, Δημοσιογράφος και «Το μεγάλο στοίχημα της «ανεκτής κατοικίας» - Έμφαση στην αύξηση της προσφοράς»: Σύμφωνα με τον αρθρογράφο «Ένα από τα σημαντικά ζητήματα που απασχολούν την κοινωνία και την οικονομία είναι οι παρενέργειες που έχουν προκύψει από την πολύ σημαντική αύξηση των τιμών και των ενοικίων των ακινήτων στην Ελλάδα.
Πριν ξεκινήσουμε, όμως, το θέμα θα πρέπει να επισημάνουμε πως πέρα από παρενέργειες, η άνοδος στις τιμές και στα ενοίκια φέρνει και μια σειρά από πλεονεκτήματα στην οικονομία, καθώς αυξάνει τα φορολογικά έσοδα, ανεβάζει τη ζήτηση για νέες κατοικίες, με ό,τι αυτό σημαίνει για τις θέσεις εργασίας και για τη βιομηχανική παραγωγή, κ.λπ.. Από την άλλη πλευρά, ωστόσο, δημιουργείται ένα ζήτημα για όσους διαμένουν με ενοίκιο (ένα δυσανάλογα υψηλό ποσοστό του εισοδήματός τους κατευθύνεται για το σκοπό αυτό), αλλά και για τους νέους που θέλουν να ανοίξουν τη δική τους οικογένεια (μεταξύ άλλων, βλέπε δημογραφικό πρόβλημα).». Διαβάστε το σύνολο του άρθρου του κ. Στέφανου Κοτζαμάνη, στον πιο πάνω σύνδεσμο.
Κ. Δημήτρης Δημητρίου, CEO & Founder της “CPA Kudos Greece”, Μέλος επιτροπής κρυπτονομισμάτων του Υπουργείου Οικονομικών και «Νέο νομοθετικό πλαίσιο φορολόγησης και ελέγχου των κρυπτονομισμάτων και ψηφιακών περιουσιακών στοιχείων (Digital Assets)»: Σύμφωνα με τον γνωστό αρθρογράφο «Το κράτος προχωρώντας στην σύσταση της Επιτροπής ουσιαστικά αναγνωρίζει το σημαντικό ρόλο που θα παίξουν τα κρυπτονομίσματα / κρυπτοστοιχεία στο άμεσο μέλλον ως καταλύτης της οικονομίας και αντιλαμβάνεται, επίσης, ότι πρέπει να εποπτεύσει φορολογικά την οικονομική δραστηριότητα που συνδέεται με αυτά. Σίγουρα υπάρχουν βήματα που πρέπει να γίνουν για τον εκσυγχρονισμό αυτού του πλαισίου, ωστόσο η καλή διάθεση σίγουρα υπάρχει και έχει γίνει το πρώτο βήμα. Μετά από χρόνια αβεβαιότητας, τα κρυπτονομίσματα αναγνωρίζονται ως επενδυτικά προϊόντα, υποβάλλοντας τα κέρδη τους (Capital Gain) από αυτά σε φορολόγηση, στη περίπτωση που θα θεωρηθεί επενδυτικό αγαθό. Στην περίπτωση της συναλλακτικής αγοράς τα κρυπτονομίσματα θεωρούνται νομισματικά στοιχεία και πρέπει να αντιμετωπισθούν με διαφορετικό τρόπο.». Δείτε το άκρως ενδιαφέρον άρθρο του κ. Δημήτρη Δημητρίου, σχετικά με την αντιμετώπιση των κρυπτονομισμάτων στη χώρα μας.
Κα. Βασιλική Ηλιοπούλου, Πρώην Γενική Διευθύντρια Φορολογικής Διοίκησης, συνεργάτης της ARTION και «Η παγίδα των έμμεσων τεχνικών ελέγχου»: Σύμφωνα με την αρθρογράφο «Με την απόφαση 450/2023 η Δ.Ε.Δ. έκρινε ότι δεν υφίσταται προσαύξηση περιουσίας όταν είναι εμφανής η πηγή προέλευσης ενός χρηματικού ποσού, ακόμα και αν το ποσό αυτό δεν συμπεριελήφθη στις σχετικές δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος, ενώ υπήρχε σχετική υποχρέωση. Στις περιπτώσεις αυτές, εφόσον οι εν λόγω πιστώσεις συνεπάγονται φορολογική υποχρέωση, στον φόρο εισοδήματος ο καταλογισμός θα γίνεται με την εφαρμογή των γενικών διατάξεων του Ν. 4172/2013….
Σε άλλη περίπτωση η Δ.Ε.Δ. (Δ.Ε.Δ. Αθ. 2057/2022) ορθώς απέρριψε την εφαρμογή των εμμέσων τεχνικών κατά τον διενεργηθέντα έλεγχο σε ατομική επιχείρηση, όπου διαπιστώθηκε ότι το συνολικό δηλωθέν εισόδημα της προσφεύγουσας επαρκεί για την κάλυψη προσωπικών δαπανών, διότι σύμφωνα με την ΠΟΛ.1050/2014 οι προσωπικές δαπάνες διαβίωσης αφορούν πραγματικές δαπάνες και όχι τεκμαρτές.
Επιπλέον, σε περίπτωση που διαπιστώνεται μη έκδοση φορολογικού στοιχείου, απαιτείται η φορολογική αρχή να προσδιορίζει με ακρίβεια τον αριθμό των μη εκδοθέντων φορολογικών στοιχείων κατόπιν συγκεκριμένων διαπιστώσεων και δεν επιτρέπεται η εξεύρεση του εν λόγω αριθμού κατά προσέγγιση κατόπιν συμπερασματικών σκέψεων (ΣτΕ 3261/1994, ΔΕφ. Αθ. 1526/2012).».
Κ.Κ. Κωνσταντίνος-Φοίβος Κάτσιος, Δικηγόρος ΔΣΘ, ΜΔΕ Εφαρμοσμένης Λογιστικής και Ελεγκτικής και Παναγιώτης Λιβογιάννης, Λογιστής, ΜΔΕ Εφαρμοσμένης Λογιστικής και Ελεγκτικής και «Η αρχή της ευμενέστερης φορολογικής κύρωσης»: Σύμφωνα με τους αρθρογράφους «Κρίσιμο νομοθετικό καθεστώς για την έκδοση των καταλογιστικών του φόρου πράξεων είναι ο χρόνος γένεσης της φορολογικής υποχρεώσεως ή τέλεσης της παραβάσεως. Ζήτημα, ωστόσο, γεννάται σε περίπτωση κατά την οποία μεταξύ του χρόνου τέλεσης της φορολογικής παράβασης και του χρόνου εκδίκασης της υπόθεσης, σε περίπτωση προσφυγής στην δικαιοσύνη, υπάρχουν περισσότερες της μίας ρυθμίσεις για την ίδια παράβαση. Αξίζει, εξάλλου, να σημειωθεί ότι, στο διοικητικό δίκαιο δεν υπάρχει αντίστοιχη ρύθμιση με αυτή του άρθρου 2 του Ποινικού Κώδικα.».
Το ομότιτλο άρθρο των κ. κ. Κωνσταντίνου-Φοίβου Κάτσιου και Παναγιώτη Λιβογιάννη δημοσιεύθηκε στο τεύχος Μαΐου 2024 του περιοδικού Epsilon7.
Τέλος ακόμα μιας εργασιακής – επεισοδιακής Εβδομάδας, λόγω της εκπνοής της προθεσμίας υποβολής των φορολογικών δηλώσεων, η οποία τελικά έληξε ως αναμενόταν με τη σχετική αιτούμενη μικρή παράταση.
Για την Εβδομάδα που έρχεται θεωρούμε ότι θα συζητηθεί το νομοσχέδιο του Υπουργείου Δικαιοσύνης, σχετικά και με την ενίσχυση του συστήματος ελέγχου των Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης και Δηλώσεων Οικονομικών Συμφερόντων του ν. 5026/2023. Ειδικά, με το άρθρο 4 ανατρέπονται τα έως σήμερα δεδομένα σχετικά με τους συνυπόχρεους σε υποβολή Δ.Π.Κ. και Δ.Ο.Σ., λόγω άμεσης υποχρέωσης και του άλλου μέλους της οικογένειας. Ειδικά, διευκρινίζεται με την προσθήκη της λέξης «αυτοτελώς» ότι υπόχρεοι προς υποβολή Δ.Π.Κ. και Δ.Ο.Σ. είναι και οι σύζυγοι, οι εν διαστάσει σύζυγοι ή τα πρόσωπα με τα οποία οι υπόχρεοι έχουν συνάψει σύμφωνο συμβίωσης του άρθρου 1 του ν. 4356/2015 (Α’ 181). Ουσιαστικά, η αυτοτελής υποχρέωση των ως άνω προσώπων θεμελιώνεται αποκλειστικώς και μόνο στη σχέση που τους συνδέει προς τον υπόχρεο. Επισημαίνεται ότι, σύμφωνα με το νομοσχέδιο, η αρχή της αυτοτέλειας των υπόχρεων εφαρμόζεται ανεξαρτήτως αν τα πρόσωπα αυτά είναι Έλληνες πολίτες, αν διαμένουν μόνιμα ή όχι στην Ελλάδα, αν είναι φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδος ή μη, αν ο γάμος τελέστηκε ή αν το σύμφωνο συμβίωσης συνήφθη στην Ελλάδα ή στην αλλοδαπή.
Ο νομοθέτης έχει υποχρέωση να σταθμίσει και τον κοινωνικό αντίκτυπο των συγκεκριμένων τροποποιήσεων, δεδομένου πως θα βρεθούν πιθανώς να σύρονται στα δικαστήρια αλλοδαποί σύζυγοι υπόχρεων εν διαστάσει, οι οποίοι πιθανώς ουδέποτε γνώριζαν την συγκεκριμένη υποχρέωση του εν διαστάσει συζύγου και σε κάθε περίπτωση, εφόσον δεν είναι ούτε Έλληνες πολίτες, ούτε φορολογικοί κάτοικοι της χώρας μας, πιθανώς να διαφωνούν σφόδρα με το δικονομικό μας σύστημα. Κάπου εδώ, στο τέλος του ιδιαίτερα θερμού Ιούλη του 2024, σας ευχόμαστε καλές διακοπές, είτε τις διανύετε, είτε ετοιμάζεστε και αδημονείτε και οπωσδήποτε, ένα ακόμα ΚΑΛΟ ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ.