Και ενώ ο μήνας προχωράει γοργά, κάτι που σημαίνει πως αρχίζει να φαίνεται και το τέλος της υποβολής των φορολογικών δηλώσεων, έστω και αν δοθεί κάποια μικρή παράταση, θέμα της Εβδομάδας που πέρασε ήταν τα στοιχεία που έδωσε η Α.Α.Δ.Ε. για τις μέχρι τώρα υποβληθείσες δηλώσεις που εμπίπτουν στο ελάχιστο τεκμαρτό εισόδημα.
Σύμφωνα με τον Ν.5073/11-12-2023, με θέμα «Μέτρα για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής και άλλες επείγουσες διατάξεις», ορίζεται σχετικά ότι στον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (Ν. 4172/2013, ΦΕΚ Α΄ 167) προστίθεται άρθρο 28Α, σύμφωνα με το οποίο για τους ασκούντες ατομική επιχείρηση της περ. γ) της παρ. 2 του άρθρου 1 του Ν. 4308/2014 (ΦΕΚ Α΄ 251) το ετήσιο ελάχιστο εισόδημα από την άσκηση της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας τεκμαίρεται ότι δεν υπολείπεται του ποσού που προσδιορίζεται, σύμφωνα με τα δεδομένα του άρθρου αυτού.
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Α.Α.Δ.Ε., από τις 209.190 φορολογικές δηλώσεις που έχουν υποβληθεί μέχρι στιγμής από τους ελεύθερους επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενους, το 52,81% αυτών φορολογείται με βάση το ελάχιστο φορολογητέο εισόδημα. Ειδικότερα, 110.490 φορολογούμενοι εμπίπτουν στο τεκμήριο εισοδήματος. Το ελάχιστο φορολογητέο εισόδημα διαμορφώνεται στα 10.920 και φθάνει στα 14.196 ευρώ για πάνω από 13 χρόνια δραστηριότητας.
Από τους παραπάνω, 679 επαγγελματίες εκδήλωσαν ενδιαφέρον για την αμφισβήτηση του τεκμαρτού τρόπου υπολογισμού. Οι εν λόγω συμπλήρωσαν τους κωδικούς 443 - 444 του Ε1 και 66 επαγγελματίες από τους 679 ολοκλήρωσαν τη διαδικασία και αναμένουν τον φορολογικό έλεγχο.
Οι ελεύθεροι επαγγελματίες έχουν καταθέσει στο Ανώτατο Δικαστήριο Αιτήσεις Ακυρώσεως κατά του Ν. 5073/2023, με τον οποίο θεσμοθετήθηκε τεκμαρτό φορολογητέο εισόδημα για τους ελεύθερους επαγγελματίες και επιστήμονες. Οι αποφάσεις του Ανώτατου Δικαστηρίου θα κρίνουν εάν θα συνεχιστεί ο τεκμαρτός τρόπος φορολόγησης των επαγγελματιών. Αν ο νόμος κριθεί αντισυνταγματικός, η κυβέρνηση θα πρέπει να βρει εναλλακτική λύση για τη φορολόγηση των εισοδημάτων των επαγγελματιών.
Ο έλεγχος από την αμφισβήτηση του ελάχιστου τεκμαρτού εισοδήματος στην πραγματικότητα είναι έλεγχος περιουσιακής καταστάσεως, πιθανολογούμε ότι θα ακολουθεί τις πρακτικές των έμμεσων τεχνικών ελέγχου και ειδικά αυτής των τραπεζικών καταθέσεων, με συνέπεια ο ελεγχόμενος να ανοίξει από μόνος του τον «ασκό του Αιόλου» και πιθανώς να προκύψουν παράλληλα ευρήματα. Για παράδειγμα, οι φορολογικές δηλώσεις δεν απαιτούν αναγραφή τραπεζικών υπολοίπων ή απαρίθμηση τραπεζικών λογαριασμών στους οποίους μετέχει φυσικό πρόσωπο, η προσφυγή, όμως, σε έλεγχο άμεσα αναφέρεται και σε τραπεζικούς λογαριασμούς. Δεδομένου, όμως, ότι κανείς δεν μπορεί να θυμάται το λόγο κάποιας συγκεκριμένης κίνησης ποσού μέσω τραπέζης και ουσιαστικά θα πρέπει να δικαιολογηθεί ένας μεγάλος αριθμός αδιευκρίνιστων για την ελεγκτική αρχή τραπεζικών κινήσεων, υφίσταται πάντοτε κίνδυνος όχι απλώς ο αιτούμενος έλεγχος να μην δικαιωθεί, αλλά να εμπλακεί σε δύσκολες, δαπανηρές και χωρίς προβλεπόμενη εξέλιξη ατραπούς.
Από τα εργατικά, φορολογικά και άλλα συναφή νέα της Εβδομάδας που πέρασε: «Οντότητες και ΚΑΔ εστίασης με υποχρέωση χρήσης ΦΗΜΑΣ ή ΦΤΜ ή ΑΔΗΜΕ εστιατορίου ή Παρόχου από 1/8/2024»: Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ η απόφαση της Α.Α.Δ.Ε. Α.1105/2024 με την οποία καθορίζονται οι οντότητες εστίασης που λειτουργούν με σερβίρισμα σε τραπεζοκαθίσματα και εμπίπτουν στην υποχρέωση χρήσης Φ.Η.Μ.Α.Σ. Εστιατορίου ή Φ.Τ.Μ. Εστιατορίου ή Α.ΔΗ.Μ.Ε. Εστιατορίου ή Παρόχου υπηρεσιών ηλεκτρονικής έκδοσης στοιχείων λιανικής πώλησης.
Με την ίδια απόφαση καθορίζονται και οι εξαιρέσεις από την συγκεκριμένη υποχρέωση. Συγκεκριμένα εξαιρούνται:
α) Οντότητες εστίασης, ανεξάρτητα αν εμπίπτουν στον ορισμό της παρ. 2, που ασκούν τη δραστηριότητά τους σε οικισμούς με πληθυσμό έως πεντακόσιους (500) κατοίκους και σε νησιά με πληθυσμό κάτω των τριών χιλιάδων εκατό (3.100) κατοίκων, σύμφωνα με την τελευταία απογραφή, πλην των τόπων που έχουν ανακηρυχθεί ως τουριστικοί με το π.δ. 899/1976 (Α' 329) και το π.δ. 664/1977 (Α' 222),
β) οι συναλλαγές πώλησης σε πακέτο (take away), διανομής (delivery), αυτοεξυπηρέτησης (self - service), καθώς κατά τη διενέργεια των συγκεκριμένων συναλλαγών η επιχείρηση δεν παρακολουθεί «ανοικτά τραπέζια».
8. Τυχόν μη δήλωση οποιουδήποτε εκ των αναφερόμενων Κ.Α.Δ. στον πίνακα της παρ. 2, στους δηλωθέντες Κ.Α.Δ. με τους οποίους λειτουργεί μια οντότητα στο φορολογικό Μητρώο της Α.Α.Δ.Ε. καίτοι πληροί τις προϋποθέσεις δραστηριοποίησης στον χώρο της εστίασης ως αυτός ορίζεται στην παρ. 2, δεν απαλλάσσει την οντότητα από την υποχρέωση έκδοσης των λογιστικών της στοιχείων σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 1.
«CESOP - Καταπολέμηση της απάτης στον τομέα του ΦΠΑ: Κοινοποίηση των Κανονισμών 2020/283 και 2022/1504»: Δημοσιεύθηκε η εγκύκλιος Ε.2049/2024, με την οποία κοινοποιείται ο Κανονισμός (Ε.Ε.) 2020/283 του Συμβουλίου της 18ης Φεβρουαρίου 2020 για την τροποποίηση του Κανονισμού (Ε.Ε.) αριθ. 904/2010 όσον αφορά μέτρα ενίσχυσης της διοικητικής συνεργασίας για την καταπολέμηση της απάτης στον τομέα του Φ.Π.Α. και του Εκτελεστικού Κανονισμού (Ε.Ε.) 2022/1504 της Επιτροπής της 6ης Απριλίου 2022 για την θέσπιση λεπτομερών κανόνων εφαρμογής του Κανονισμού (Ε.Ε.) αρ. 904/2010 του Συμβουλίου όσον αφορά τη δημιουργία κεντρικού ηλεκτρονικού συστήματος πληροφοριών για τις πληρωμές (CESOP) για την καταπολέμηση της απάτης στον τομέα του Φ.Π.Α..
«ΤΕΚΑ: Νέα υπηρεσία για το ιστορικό ασφάλισης»: Από την 9η Ιουλίου 2024, οι μισθωτοί ασφαλισμένοι στο Τ.Ε.Κ.Α., έχουν πλέον πρόσβαση σε όλα τα ατομικά στοιχεία ασφάλισής τους στο Ταμείο από την 1.1.2022, μέσω της υπηρεσίας «Ιστορικό ασφάλισης στο Τ.Ε.Κ.Α.».
Η νέα υπηρεσία παρέχει πληροφορίες για τους εργοδότες στους οποίους έχουν απασχοληθεί, τις ημέρες ασφάλισης, το πακέτο κάλυψης, τις αποδοχές και τις εισφορές, συνθέτοντας έτσι την πλήρη ασφαλιστική τους ιστορία στο Τ.Ε.Κ.Α..
Η πρόσβαση γίνεται μέσω της ιστοσελίδας teka.gov.gr > Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες και από τη σελίδα του gov.gr > Εργασία και ασφάλιση > Ασφάλιση > Ιστορικό ασφάλισης στο Τ.Ε.Κ.Α., με χρήση των κωδικών TAXISnet.
«Επέκταση του επιδόματος μητρότητας αναδρομικά και σε νέες κατηγορίες εργαζόμενων μητέρων»: Την επέκταση του επιδόματος μητρότητας και μάλιστα αναδρομικά, από το Νοέμβριο του 2022, και σε νέες κατηγορίες εργαζόμενων μητέρων ανακοίνωσε η Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Νίκη Κεραμέως σε συνέντευξή που παραχώρησε την Τρίτη 9 Ιουλίου στην τηλεόραση του ΟPEN.
Όπως επεσήμανε η Υπουργός
- το 2022 η άδεια μητρότητας επεκτάθηκε από τους έξι στους εννέα μήνες,
- το 2023 διευρύνθηκε η παροχή και συμπεριλήφθηκαν οι αυτοαπασχολούμενες, οι ελεύθεροι επαγγελματίες και οι αγρότισσες,
- και τώρα η ρύθμιση επεκτείνεται στις εργαζόμενες μητέρες σε Δ.Ε.Κ.Ο., τράπεζες και Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης.
«Ηλεκτρονικό μητρώο και θεσμικό πλαίσιο ενεχύρων: Κατατέθηκε στη Βουλή το νέο σχέδιο νόμου»: Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο του Υπουργείου Δικαιοσύνης, με τίτλο «Εκσυγχρονισμός θεσμικού πλαισίου για το ενέχυρο και σύσταση Ενιαίου Ηλεκτρονικού Μητρώου Ενεχύρων επί κινητών, απαιτήσεων και άλλων δικαιωμάτων και άλλες διατάξεις».
Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, στόχος του παρόντος σχεδίου νόμου είναι η δημιουργία ενός συνεκτικού, ενιαίου και σύγχρονου νομοθετικού πλαισίου, του οποίου βασικές κατευθυντήριες αρχές είναι η αντιμετώπιση των διαχρονικών κενών και ο εκσυγχρονισμός των διατάξεων, ώστε να προκύψει ένα μοντέλο πιστώσεων σε κινητά, ανάλογο των ευρωπαϊκών και διεθνών καλών πρακτικών.
Συγκεκριμένα, αντικείμενο του Μέρους Β' είναι κυρίως:
α) ο εκσυγχρονισμός του νομοθετικού πλαισίου για το ενέχυρο με εισαγωγή νέων ρυθμίσεων κυρίως σχετικά με τη σύσταση και την εκτέλεση ενεχύρων επί κινητών, χωρίς παράδοση απαιτήσεων και άλλων δικαιωμάτων,
β) η θεσμοθέτηση του Ενιαίου Κεντρικού Ηλεκτρονικού Μητρώου Ενεχύρων επί κινητών, απαιτήσεων και άλλων δικαιωμάτων και την υποχρεωτική εγγραφή των συμβάσεων ενεχύρου και λοιπών εγγραπτέων πράξεων σε αυτό.
Δείτε ολόκληρο το νομοσχέδιο εδώ και την αιτιολογική έκθεση εδώ.
«e-Ναυλοσύμφωνο»: Θεσπίζεται η ηλεκτρονική εφαρμογή για περίπου 7.500 επαγγελματικά πλοία αναψυχής»: Κοινό Δελτίο Τύπου των Υπουργείων Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης
Με στόχο την ψηφιοποίηση και τον εκσυγχρονισμό των διαδικασιών για την υποβολή του ναυλοσυμφώνου στις αρμόδιες ελεγκτικές Αρχές και των λοιπών διαδικασιών που εμπίπτουν στον κύκλο της εκμετάλλευσης επαγγελματικών πλοίων αναψυχής στην Ελλάδα, θεσπίζεται η ηλεκτρονική εφαρμογή «e-Ναυλοσύμφωνο», με διευρυμένο πεδίο εφαρμογής περίπου 7.500 επαγγελματικά πλοία αναψυχής.
Οι διαδικασίες λειτουργίας και οι όροι χρήσης της νέας ηλεκτρονικής εφαρμογής που θα συμβάλλει στον ψηφιακό μετασχηματισμό του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, προβλέπονται στο πλαίσιο της Κοινής Υπουργικής Απόφασης των Υπουργών Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστου Στυλιανίδη, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστή Χατζηδάκη και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρη Παπαστεργίου (ΦΕΚ Β΄ 3798/ 1.7.2024).
Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, έχοντας θέσει φέτος σε παραγωγική λειτουργία την ηλεκτρονική εφαρμογή «e-Charter Permission» – το πρώτο ψηφιακό εργαλείο που αφορά αμιγώς στη δραστηριοποίηση των επαγγελματικών πλοίων αναψυχής στη χώρα – προχώρησε στην ανάληψη και υλοποίηση της δεύτερης νομοθετικής πρωτοβουλίας.
Η Κ.Υ.Α. εκδόθηκε προς τον σκοπό επίτευξης, όχι μόνο της ψηφιοποίησης αλλά και της απλούστευσης και του εκσυγχρονισμού των διαδικασιών που προβλέπεται να διευθετούνται μέσω της εφαρμογής, προσφέροντας τη δυνατότητα της ομαλής μετάβασης από το έντυπο ναυλοσύμφωνο και την υποχρεωτικότητα για φυσική παρουσία στις Αρχές στον, σταδιακά, πλήρη ψηφιακό μετασχηματισμό τους.
Ειδικότερα, η εφαρμογή προβλέπει, ενδεικτικά, τα κάτωθι:
Να διαλειτουργεί, κατ’ αρχήν, με έξι πληροφοριακά συστήματα του Δημοσίου.
Αυτοματοποίηση της διαδικασίας υπολογισμού της διάρκειας ναύλωσης, η οποία μέχρι σήμερα υλοποιείται μέσω μιας εξαιρετικά σύνθετης γραφειοκρατικής διαδικασίας.
Ψηφιοποίηση – απλούστευση των διαδικασιών υποβολής στις αρμόδιες ελεγκτικές αρχές του Υ.ΝΑ.Ν.Π., του ΥΠ.ΕΘ.Ο.Ο. και της Α.Α.Δ.Ε. των απαιτούμενων στοιχείων (i) του ναυλοσυμφώνου ή (ii) της ιδιοχρησιμοποίησης πλοίου ή (iii) της εκτέλεσης μεμονωμένων κινήσεων πλοίου κενού επιβατών.
Κατάργηση υποχρέωσης υποβολής στις Λιμενικές Αρχές, με φυσική παρουσία του ενδιαφερόμενου, των ναυλοσυμφώνων, για τον έλεγχο και τη θεώρησή τους και της γνωστοποίησης, προς έγκριση, των κινήσεων της ιδιοχρησιμοποίησης του πλοίου ή των «empty runs», ανά ταξίδι.
Ψηφιοποίηση της κατάστασης των επιβαινόντων και ψηφιακή τήρηση των απαιτούμενων στοιχείων.
Επιβεβαίωση, από τις Λιμενικές Αρχές, της λήψης άδειας απόπλου μέσω της εφαρμογής.
Εκσυγχρονισμός του προτύπου του έντυπου ναυλοσυμφώνου, το οποίο θα τηρείται μεταβατικά, παράλληλα με το ψηφιακό.
Η εφαρμογή αποτελεί τον «προπομπό» για την σύναψη σύμβασης ολικής ναύλωσης, πλήρως, με ψηφιακό τρόπο.
Η έναρξη ισχύος ταυτίζεται με την έναρξη της παραγωγικής λειτουργίας της εφαρμογής, δεδομένης της εν εξελίξει θερινής περιόδου. Για την διαμόρφωση του τελικού σχεδίου της Κ.Υ.Α. προηγήθηκε διαβούλευση με τα συναρμόδια Υπουργεία, το Ναυτικό Επιμελητήριο της Ελλάδος και τους ενδιαφερόμενους Φορείς.
«ΑΑΔΕ - myPROPERTY: Ψηφιακά οι τροποποιητικές δηλώσεις φόρου δωρεάς/γονικής παροχής από 16/7/2024»: Ψηφιακά υποβάλλονται εφεξής οι τροποποιητικές δηλώσεις φόρου δωρεάς και γονικής παροχής, μέσω της πλατφόρμας myPROPERTY της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων.
Συγκεκριμένα, με αποφάσεις του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε., Γιώργου Πιτσιλή (Α. 1109/2024 και Α. 1110/2024), από τις 16/7/2024 υποβάλλονται αποκλειστικά ψηφιακά οι τροποποιητικές εμπρόθεσμες δηλώσεις φόρου:
- δωρεάς/γονικής παροχής που αφορούν:
-ακίνητα εντός αντικειμενικού προσδιορισμού αξίας ακινήτων (Α.Π.Α.Α.),
-κινητά και χρηματικά ποσά προς
- συζύγους / μέρη συμφώνου συμβίωσης,
- τέκνα και
- λοιπά πρόσωπα της Α’ κατηγορίας του Κώδικα Φορολογίας Κληρονομιών, Δωρεών, Γονικών Παροχών και Κερδών από Τυχερά Παίγνια (ν. 2961/2001).
- δωρεάς προς Ν.Π.Δ.Δ., Ο.Τ.Α. και λοιπά νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που φορολογούνται με συντελεστή 0,5% και οι οποίες αφορούν ακίνητα εντός Α.Π.Α.Α. και κινητά, πλην χρηματικών ποσών (άρθρο 25 παρ. 3 ν. 2961/2001).
Οι παραπάνω υπηρεσίες είναι διαθέσιμες μέσω της ψηφιακής πύλης myAADE (myaade.gov.gr), στη διαδρομή Εφαρμογές > Δημοφιλείς Εφαρμογές > myPROPERTY, επιλέγοντας στη συνέχεια «Μεταβιβάσεις, Κληρονομιές, Γονικές παροχές, Δωρεές».
Απαραίτητες προϋποθέσεις για να υποβληθεί ψηφιακά η τροποποιητική δήλωση είναι:
- η αρχική δήλωση να έχει υποβληθεί μέσω της εφαρμογής myPROPERTY της Α.Α.Δ.Ε. και
- να μην έχει συνταχθεί το σχετικό συμβολαιογραφικό έγγραφο της δωρεάς/γονικής παροχής.
«Πόθεν Έσχες - Ετήσιες καταστάσεις: Ανοίγει για τροποποίηση και οριστικοποίηση»: Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση του pothen.gr:
Το σύστημα των ετήσιων καταστάσεων υπόχρεων προσώπων έτους 2024 θα ανοίξει τις Τετάρτες 17/7/2024 και 24/7/2024 για τροποποίηση και οριστικοποίηση.
«Νέες εκδόσεις myDATA και timologio - Όσα περιλαμβάνουν»: Για αναλυτικές πληροφορίες δείτε τον σύνδεσμο.
Από την αρθρογραφία της Εβδομάδας που πέρασε, κ. Στέφανος Κοτζαμάνης, Οικονομολόγος, Δημοσιογράφος και «Το βασικότερο πρόβλημα της Ευρωζώνης και η περίπτωση της Γαλλίας»: Σύμφωνα με τον αρθρογράφο «Τα δύο βασικότερα σκέλη μιας οικονομικής πολιτικής σε μια χώρα είναι η δημοσιονομική (το ύψος και η κατανομή φόρων και κρατικών δαπανών και επενδύσεων) και η νομισματική (ύψος προσφοράς χρήματος, επηρεασμός επιτοκίων και συναλλαγματικής ισοτιμίας, κ.λπ.). Οι δύο αυτές πολιτικές θα πρέπει να κινούνται προς την ίδια κατεύθυνση. Για παράδειγμα, όταν ένα κράτος επιθυμεί να μειώσει το ύψος του πληθωρισμού, θα πρέπει να αποφεύγονται δημοσιονομικά ελλείμματα και παράλληλα η Κεντρική Τράπεζα της χώρας να ανεβάζει τα επιτόκια και να περιορίζει τη ρευστότητα. Αντίθετα, σε περιόδους που επιδιώκεται η αντιμετώπιση μιας οικονομικής ύφεσης τα κράτη θα πρέπει να χαλαρώνουν τόσο τη δημοσιονομική, όσο και τη νομισματική πολιτική (π.χ. δημιουργία ελλειμμάτων μέσα από αύξηση επενδύσεων και ψαλίδισμα επιτοκίων).
Η εφαρμογή στην πράξη αυτού του εύλογου συνδυασμού δεν είναι καθόλου αυτονόητη υπόθεση σε επίπεδο Ευρωζώνης και αυτό γιατί η δημοσιονομική πολιτική ασκείται από κάθε κράτος ξεχωριστά, ενώ αντίθετα οι χώρες έχουν εκχωρήσει την άσκηση της νομισματικής πολιτικής σε έναν κεντρικό φορέα, την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (Ε.Κ.Τ.). Το παράδειγμα της Ελλάδας το έτος 2010 είναι ενδεικτικό. Με τη χώρα να αντιμετωπίζει προφανή κρίση χρέους, δεν ήταν σε θέση να αυξήσει τα επιτόκιά της, ούτε να εκδώσει νέο χρήμα, γιατί απλά η νομισματική πολιτική ασκείτο σε κεντρικό επίπεδο από την Ε.Κ.Τ..». Διαβάστε το σύνολο ενός ακόμα ενδιαφέροντος άρθρου του κ. Στέφανου Κοτζαμάνη, στον πιο πάνω σύνδεσμο.
κ. Γεώργιος Λαζαρίδης, Οικονομολόγος, τ. Ορκωτός Ελεγκτής και «Έξοδα Ε.Ι.Χ. αυτοκινήτων»: Σύμφωνα με τον αρθρογράφο «Για τις ανάγκες της φορολογίας εισοδήματος, σχετικές με την έκπτωση των δαπανών είναι οι διατάξεις των άρθρων 22 και 23 του Ν.4172/2013, καθώς και οι σχετικές διευκρινιστικές οδηγίες που έχουν εκδοθεί. Όσον αφορά τα έξοδα που αφορούν Ε.Ι.Χ. αυτοκίνητα, σχετικά με την έκπτωση του Φ.Π.Α. με τον οποίο επιβαρύνονται, στην περίπτωση ε΄ της παρ. 4 του άρθρου 30 του Ν.2859/2000 ορίζεται ότι, δεν παρέχεται δικαίωμα έκπτωσης του Φ.Π.Α. με τον οποίο έχουν επιβαρυνθεί οι δαπάνες αγοράς, εισαγωγής ή ενδοκοινοτικής απόκτησης επιβατικών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης μέχρι εννέα (9) θέσεων, μοτοσικλετών και μοτοποδηλάτων, σκαφών και αεροσκαφών ιδιωτικής χρήσης που προορίζονται για αναψυχή ή αθλητισμό, καθώς και οι δαπάνες καυσίμων, επισκευής, συντήρησης, μίσθωσης και κυκλοφορίας αυτών γενικά. Τα ανωτέρω δεν έχουν εφαρμογή για τα πιο πάνω μεταφορικά μέσα, εφόσον προορίζονται για πώληση, μίσθωση ή μεταφορά προσώπων με κόμιστρο.».
Το ομότιτλο άρθρο του κ. Γεώργιου Λαζαρίδη έχει δημοσιευθεί στο τεύχος Απριλίου 2024 του περιοδικού Epsilon7 και αποτελεί μέρος του βιβλίου «Εκπιπτόμενες - Μη εκπιπτόμενες δαπάνες επιχειρήσεων - Λογιστικές διαφορές» του κ. Γεώργιου Λαζαρίδη.
κ. Γιάννης Καρούζος, Δικηγόρος, Εργατολόγος και «Η σύμβαση εργασίας μαθητευόμενων και εργαζόμενων κάτω των 18 ετών»: Σύμφωνα με τον εγκεκριμένο αρθρογράφο «H σύμβαση μαθητείας είναι μια μορφή εργασίας, η οποία δεν αποσκοπεί στην παροχή της εργασίας για σκοπούς βιοποριστικούς, αλλά αντίθετα αποσκοπεί στην εκπαίδευση και ειδίκευση του μαθητευόμενου. Προέχει και αποτελεί αυτοσκοπό του μαθητευόμενου, η εκπαίδευσή του και η καλύτερη αντιμετώπιση του αντικειμένου και η εκμάθηση του εργασιακού κλάδου στον οποίο δραστηριοποιείται. Η εργασία λοιπόν, που παρέχει ο μαθητευόμενος δεν έχει την ίδια διάρκεια και σε ποσότητα και ποιότητα.
Στη περίπτωση παροχής εργασίας, και εκμάθησης της τέχνης ή του επαγγέλματος, κατά την παροχή της εργασίας, χωρίς ο εργοδότης να αναλαμβάνει αντίστοιχη υποχρέωση έναντι του εργαζομένου, πρόκειται για κανονική σύμβαση εργασίας (σύμβαση εργασίας μαθητευόμενου). Ενώ όταν κύριος σκοπός είναι η εκπαίδευση ή η επιστημονική προσαρμογή και ειδίκευση και όχι η εκτέλεσης παραγωγικού έργου, τότε πρόκειται για σύμβαση εργασίας μαθητευόμενου, όπου μπορούν να εφαρμοστούν τυχόν υπάρχουσες ειδικές διατάξεις και συμπληρωματικά οι διατάξεις του ΑΚ για τη σύμβαση εργασίας, χωρίς να αποκλείεται και η εφαρμογή διατάξεων της εργατικής νομοθεσίας.
Ως προς το ρυθμιστικό πεδίο των συμβάσεων εργασίας μαθητευόμενου, βρίσκει εφαρμογή η εργατική νομοθεσία και ο Κώδικας Ατομικού Εργατικού Δικαίου (Κ.Α.Ε.Δ.), σύμφωνα με το άρθρο 129 αυτού, «Μεταξύ εργοδοτών και ατόμων που έχουν συμπληρώσει το 15ο έτος έως και το 18ο έτος της ηλικίας τους δύνανται να καταρτίζονται ειδικές συμβάσεις μαθητείας, μέχρι ενός (1) έτους, με σκοπό την απόκτηση δεξιοτήτων. Οι εν λόγω μαθητευόμενοι λαμβάνουν το εβδομήντα τοις εκατό (70%) του εκάστοτε οριζόμενου κατώτατου ημερομισθίου ή μισθού και ασφαλίζονται στον κλάδο ασφάλισης ασθενείας σε είδος και ένα τοις εκατό (1%) κατά του κινδύνου ατυχήματος. Για τους έχοντες συμπληρώσει το 16ο έτος ηλικίας η μαθητεία δεν μπορεί να υπερβαίνει τις οκτώ (8) ώρες την ημέρα και τις σαράντα (40) ώρες την εβδομάδα. Όσοι δεν έχουν συμπληρώσει το 16ο έτος της ηλικίας τους, καθώς και όσοι φοιτούν σε γυμνάσια, λύκεια κάθε τύπου ή τεχνικές επαγγελματικές σχολές δημόσιες ή ιδιωτικές αναγνωρισμένες από το κράτος, δεν μπορούν να μαθητεύουν περισσότερο από έξι (6) ώρες την ημέρα και τριάντα (30) ώρες την εβδομάδα. Απαγορεύεται η μαθητεία να πραγματοποιείται από την 22α ώρα έως και την 6η της επόμενης ημέρας. Τα άτομα αυτά, με εξαίρεση τις διατάξεις για την υγεία και ασφάλεια των εργαζομένων, δεν υπόκεινται στις διατάξεις της εργατικής νομοθεσίας».
Επομένως, τίθενται εκ του νόμου αυστηρά πλαίσια για το ύψος της αμοιβής που λαμβάνουν οι μαθητευόμενοι σύμφωνα με την ηλικία τους καθώς και αν έχουν υποχρεώσεις φοίτησης σε γυμνάσιο, λύκειο ή τεχνικές επαγγελματικές σχολές.
Τίθενται βέβαια στον ίδιο νόμο, οι όροι, οι προϋποθέσεις, καθώς και οι λεπτομέρειες υλοποίησης της πρακτικής άσκησης μαθητών και σπουδαστών της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης με κοινή απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων και του τυχόν κατά περίπτωση αρμόδιου Υπουργού. Επί ποινή διοικητικών κυρώσεων του άρθρου 24 του ν. 3996/2011, προβλέπεται ακόμα με την κοινή απόφαση των αναφερόμενων Υπουργών, το ποσοστό ασκουμένων σε σχέση με το τακτικό προσωπικό της επιχείρησης, η διάρκεια άσκησης, το ύψος της αμοιβής και η διαδικασία αναγγελίας στις αρμόδιες υπηρεσίες.
Τέλος, με την σύναψη σύμβασης εργασίας του μαθητευόμενου, ο εργοδότης καταχωρεί υποχρεωτικώς στο πληροφοριακό σύστημα «ΕΡΓΑΝΗ» τους μαθητευόμενους, σπουδαστές και φοιτητές που πραγματοποιούν πρακτική άσκηση ή μαθητεία.».
Οδεύοντας προς στο μέσο του καλοκαιριού και με όσους δεν ξεκίνησαν ακόμα τις καλοκαιρινές τους άδειες να αδημονούν, άλλη μια εργασιακή Εβδομάδα πέρασε. Για την εβδομάδα που έρχεται κυρίαρχο θέμα εν μέσω φορολογικών δηλώσεων οι προσυμπληρωμένες δηλώσεις φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων και τα θέματα που προέκυψαν. Με μηνύματα στο ηλεκτρονικό τους ταχυδρομείο ή στο αντίστοιχο οικείων που έχει δηλωθεί για τη σχετική επικοινωνία, η Α.Α.Δ.Ε. καλεί για τροποποιητικές δηλώσεις μισθωτούς και συνταξιούχους, που είδαν για πρώτη φορά, φέτος, προσυμπληρωμένα τα στοιχεία του εισοδήματός τους, ώστε να τύχουν αυτόματης υποβολής. Συγκεκριμένα, η Α.Α.Δ.Ε. ενημερώνει για την επανακατάθεση δήλωσης μετά τα νέα δεδομένα που έχουν προκύψει από συμπληρωματικά στοιχεία, που ενσωματώθηκαν, για αποδοχές, επιδόματα και αναδρομικά από τα ασφαλιστικά ταμεία και τους φορείς του δημοσίου. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η Α.Α.Δ.Ε. στα ενημερωτικά e–mails προς τους φορολογούμενους, οι τελευταίοι θα πρέπει να υποβάλλουν τροποποιητική δήλωση, καθώς με τα νέα στοιχεία που περιήλθαν εν γνώσει της Αρχής, υπάρχουν αλλαγές στο αρχικό αποτέλεσμα της προεκκαθάρισης. Να σημειωθεί ότι χιλιάδες συνταξιούχοι έλαβαν μήνυμα από την Α.Α.Δ.Ε. ότι ο Ε.Φ.Κ.Α. απέστειλε νέα στοιχεία για αποδοχές και συνεπώς υποχρεούνται να προχωρήσουν στην υποβολή τροποποιητικών δηλώσεων έως 26 Ιουλίου χωρίς πρόστιμο.
Εμείς από τη μεριά μας να επισημάνουμε δύο σημεία πάνω στις προσυμπληρωμένες δηλώσεις και στο πραγματικό του γεγονότος, ότι αυτές μπορεί να έχουν μόνο εισοδήματα από μία πηγή (μισθωτή εργασία και συντάξεις) και τίποτα άλλο. Από την στιγμή που οι μισθοί και οι συντάξεις καταθέτονται υποχρεωτικά από τους φορείς πληρωμών σε τραπεζικούς λογαριασμούς των δικαιούχων, εξ΄ αντικειμένου υπάρχουν και τόκοι καταθέσεων, έστω και ελάχιστα λεπτά του ευρώ, έστω και με εξάντληση της φορολογικής υποχρέωσης του φυσικού προσώπου. Δεδομένου ότι οι τόκοι αυτοί δεν προσυμπληρώνονται στο σχετικό πεδίο λόγω εγγενούς αδυναμίας (π.χ. κοινοί τραπεζικοί λογαριασμοί), δεν μπορεί να λειτουργήσει το σύστημα.
Κάτι άλλο που διαπιστώσαμε έχει σχέση με το θέμα των φιλοξενουμένων. Αν για παράδειγμα μία κυρία συνταξιούχος δεν έχει κάποιο άλλο φορολογητέο ή μη εισόδημα (ούτε ελάχιστους τόκους), η δήλωσή της υποβάλλεται αυτόματα. Σε περίπτωση, όμως, που φιλοξενεί κάποιο παιδί της, το σύστημα δεν μπορεί να δει αυτό το γεγονός και σε περίπτωση που υφίστατο στο προηγούμενο φορολογικό έτος δεν σημαίνει ότι η φιλοξενία συνεχίζεται. Από την άλλη μεριά, όμως, αν πράγματι η κυρία φιλοξενεί κάποιο παιδί της, το οποίο θέλει να υποβάλει τη δική του φορολογική δήλωση, δεν είναι δυνατόν να δηλώσει ότι φιλοξενείται, αν πρώτα δεν το δηλώσει η μητέρα του. Συνεπώς, πρέπει να υποβληθεί τροποποιητική δήλωση της μητέρας, να δηλωθεί η φιλοξενία και το παιδί να μπορέσει να ολοκληρώσει την υποβολή και της δικής του φορολογικής δήλωσης. Για το θέμα, η ΠΟΦΕΕ με ΔΤ - ΠΟΦΕΕ: Επικαιροποίηση προβλημάτων κατά την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων, κατέγραψε αναλυτικά όλα τα προβλήματα και είναι ενδιαφέρον τόσο το πλήθος των προβλημάτων στις προσυμπληρωμένες δηλώσεις, όσο και γενικά στις φορολογικές δηλώσεις. Το αίτημα για παράταση των φορολογικών δηλώσεων, μετά τη συγκεκριμένη ανάλυση, μοιάζει λογικό και επιβεβλημένο, ευελπιστούμε στη θετική ανταπόκριση του Υπουργείου Οικονομικών, παρά τις μέχρι τώρα δηλώσεις.
Με τη χώρα να «ψήνεται» εδώ και αρκετές ημέρες, με ένα διήμερο μπροστά μας που μπορούμε να το αφιερώσουμε στον εαυτό μας, με τα καταστήματα την Κυριακή ανοιχτά ελέω θερινών εκπτώσεων, σας ευχόμαστε ένα δροσερό και ΚΑΛΟ ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ.