28/06/24 | Αρχική > Αρθρογραφία > Εργατικά και Πρακτικά

Ψηφιακή Κάρτα – Οι εκκρεμότητες διογκώθηκαν, η αγωνία μεγαλώνει, η παράταση εκκρεμεί και επιβάλλεται να δοθεί!

Στο προχθεσινό σεμινάριο για την ψηφιακή κάρτα παραβρέθηκαν σχεδόν 8.000 λογιστές/φοροτεχνικοί και στελέχη μισθοδοσίας και ήταν έκδηλη η αγωνία τους για το θέμα της Ψηφιακής Κάρτας.

Προσπαθήσαμε και πάλι – σε ρόλο Πυθίας – να ερμηνεύσουμε όσα δρομολόγησε η πρόσφατη εγκύκλιος.

Μέχρι ενός σημείου, τα καταφέραμε. Απαντήθηκαν από προχθές μέχρι σήμερα το απόγευμα πάνω από 700 ερωτήσεις. Ωστόσο, οι εκκρεμότητες παραμένουν, ενώ σε κάποια σημεία δημιουργήθηκε περαιτέρω σύγχυση.

Έχουμε και λέμε:

1. Η διάταξη για τις παράλληλες δραστηριότητες δημιούργησε ένα θολό τοπίο στον ομίχλη, που έχει από καιρό καθίσει γύρω από την ψηφιακή κάρτα:

  • Ζαχαροπλαστείο με τραπεζοκαθίσματα μάθαμε ότι απαλλάσσεται: Με ποιον τρόπο; Γενικώς; Θα πρέπει να έχει σερβιτόρους; Κι αν το ένα υποκατάστημα έχει τραπέζια και το άλλο όχι, τι ισχύει; Απαλλάσσεται όλη η εταιρεία; Θα πρέπει ο εργοδότης να κάνει κάποιες ενέργειες; Άλλωστε στο ΕΡΓΑΝΗ το «ΝΑΙ» στην ψηφιακή κάρτα θα παραμείνει. Και ο εργοδότης δε θα στέλνει χτυπήματα, γιατί θα ξέρει ότι απαλλάσσεται; Και θα ελεγχθεί, γιατί δε θα στέλνει χτυπήματα; Κι ότι ήθελε προκύψει. Και μέσα σε όλα αυτά, εκατοντάδες αρτοποιοί και ζαχαροπλάστες έχουν ενημερωθεί ότι απαλλάσσονται γενικώς από την υποχρέωση, αρκεί να στείλουν μια αίτηση στο Υπουργείο Εργασίας; Αλήθεια τώρα;
  • Παράλληλη δραστηριότητα είναι κι όταν έχει παράλληλα λιανικό και χονδρικό εμπόριο στο ίδιο κατάστημα; Ή μήπως όχι; Υπάρχει ή δεν υπάρχει απαλλαγή σε αυτή την περίπτωση;
  • Κι αν έχω βιομηχανία και παράλληλα χονδρικό εμπόριο χωρίς να υπάρχει υποκατάστημα; Είναι ή δεν είναι παράλληλη δραστηριότητα;
  • Κι αν έχω μια βιοτεχνία ρούχων και στον ίδιο χώρο έχω και χονδρικό εμπόριο; Είναι ή δεν είναι παράλληλη δραστηριότητα;
  • Και τι γίνεται με πρατήριο καυσίμων, που έχει και πλύντες που απασχολούνται στον ίδιο χώρο σε πλυντήριο αυτοκινήτων; Είναι ή δεν είναι παράλληλη δραστηριότητα;

2. Η διάταξη με τα shop in a shop, που υποχρεώνει τη σήμανση κάρτας, παρότι οι εργαζόμενοι δεν απασχολούνται στις εγκαταστάσεις του εργοδότη έχει κάνει πλήθος εργοδοτών να τρέχουν και να μη φτάνουν με μια υποχρέωση που εμφανίστηκε ξαφνικά, χωρίς κάτι τέτοιο να προκύπτει από το νομοσχέδιο που όρισε το πλαίσιο εφαρμογής (κάρτα χτυπάνε μόνο στις εγκαταστάσεις τις επιχείρησης…) και χωρίς παράλληλα να είναι εύκολο να εφαρμοστεί τεχνικά.

3. Η διάταξη για τους security έχει φέρει στα κάγκελα αυτές τις εταιρείες, που θεωρούν ανέφικτη τη σήμανση κάρτας για όλους τους εργαζόμενους – φύλακες που ίσως κάθε μέρα να είναι και σε άλλο έργο. Και για ποιο λόγο ειδικά για τις security υπάρχει η δυνατότητα να στέλνουν χτυπήματα κάρτας μέχρι το τέλος της ημέρας, ενώ σε όλους τους άλλους κλάδους τα χτυπήματα ανεβαίνουν υποχρεωτικά σε 15’.

4. Και τελικά τι ισχύει με τις λαϊκές αγορές; Πως είναι δυνατόν κατά τόπους Σ.ΕΠ.Ε. να λένε σε εργοδότες ότι απαλλάσσονται, ενώ κάτι τέτοιο δεν προκύπτει από τις διατάξεις;

5. Η διάταξη που λέει ότι επιτρέπονται έως 3 ορφανά χτυπήματα τι ακριβώς σημαίνει και πως δύναται να ελεγχθεί κάτι τέτοιο.

  • Σημαίνει ότι σε επιτόπιο έλεγχο δε θα μπαίνει πρόστιμο; Ή σημαίνει ότι μετά το τέλος κάθε μήνα θα γίνεται έλεγχος χτυπημάτων από το risk analysis του ΕΡΓΑΝΗ;

Εγώ αντιλαμβάνομαι το δεύτερο. Και ότι σε κάθε επιτόπιο έλεγχο αν βρίσκεται εργαζόμενος χωρίς χτύπημα κάρτας θα υπάρχει πρόστιμο; Αλλά και ποιος είμαι εγώ που θα το ερμηνεύσω σωστά; Μήπως η ερμηνεία πρέπει να γίνει από τους αρμόδιους;

6. Και για ποιο λόγο να υπάρχει άλλο πρόστιμο για ορφανό χτύπημα στην προδήλωση (3.000€) και άλλο στην απολογιστική δήλωση (10.500€). Έχει κάποια διαφορά; Γιατί εγώ δεν αντιλαμβάνομαι απολύτως καμία ως προς το χτύπημα κάρτας.

7. Όσον αφορά την διάταξη που ορίζει ότι π.χ. οι περιοδεύοντες πωλητές ή οι οδηγοί δε θα χτυπάνε κάρτα όταν εργάζονται απομακρυσμένα, πως αποδεικνύεται; Διότι, αφού δεν υπάρχει κάποια φόρμα να εξαιρούνται αυτοί οι εργαζόμενοι, όπως π.χ. με την τηλεργασία, τυπικά στο ΕΡΓΑΝΗ δε θα ανεβαίνουν χτυπήματα κάρτας κι επομένως το risk analysis τους θα βαράει κόκκινα από δήθεν παραλείψεις και αμέλειες.

8. Και με την ευέλικτη προσέλευση για ποιο λόγο δεν εφαρμόζεται και για προγενέστερες εισόδους, ούτως ώστε να καλύψει και τέτοια συχνά θέματα;

9. Και αφού συστήνεται στους εργοδότες να επικαιροποιήσουν τους όρους των συμβάσεων για να μην έχουν θέματα με εργαζόμενους όσον αφορά την σήμανση κάρτας, γιατί δεν δίνεται ένας λογικός χρόνος προσαρμογής;

10. Και φυσικά έχουμε και το γεγονός ότι ακόμη κι αν τελικά όλες οι διευκρινίσεις ήταν ξεκάθαρες, πόσο εφικτό είναι όλο αυτό που διευκρινίστηκε σχεδόν μετά από 6 μήνες και δημοσιεύτηκε 10 μέρες πριν την εφαρμογή του μέτρου, να γίνει γνωστό σε κάθε εργοδότη και εργαζόμενο σε κάθε γωνιά της Ελλάδος έως την 1η Ιουλίου.

Γνωρίζω ότι έχουν στείλει επιστολές όλοι οι αρμόδιοι φορείς Λιανεμπορίου (κυρίως) και Βιομηχανίας. Το ίδιο ισχύει και με την Ε.Σ.Ε.Ε. και την Γ.Σ.Ε.Β.Ε.Ε.. Επιμελητήρια, Σύλλογοι, Σύνδεσμοι από κάθε γωνιά της Ελλάδος αγωνιούν και ζητούν τεκμηριωμένα το αυτονόητο… ΠΑΡΑΤΑΣΗ!

Παράταση γιατί:

  • Η διευκρινιστική καθυστέρησε και εκδόθηκε 10 μόλις μέρες πριν την εφαρμογή του μέτρου,
  • οι εκκρεμότητες είναι ακόμη μεγάλες και απαιτούνται νέες διευκρινίσεις,
  • η διάταξη με τις παράλληλες δραστηριότητες πρέπει να ερμηνευθεί αναλυτικά και όχι με ένα απλό παράδειγμα, ενώ, επίσης, θα πρέπει να υπάρξει διασφάλιση των εργοδοτών και ως προς το τεχνικό σκέλος της απαλλαγής,
  • οι εργοδότες δεν έχουν ολοκληρωμένη ενημέρωση τόσο σε επιστημονικά θέματα, όσο και στο τεχνικό πλαίσιο της εφαρμογής,
  • χιλιάδες εργαζόμενοι δεν έχουν την στοιχειώδη τεχνική γνώση για την σύννομη τήρηση της υποχρέωσης σήμανσης κάρτας και
  • υπάρχει ανάγκη για εξορθολογισμό των προστίμων.

Ειδάλλως, αυτό που αναμένεται τελικά να συμβεί είναι να γεμίσουν τα κατά τόπους Σ.ΕΠ.Ε. με επιστολές χιλιάδων εργοδοτών για «πρόβλημα στα συστήματα». Άλλωστε, και η διάταξη δεν ορίζει πουθενά πως αποδεικνύεται το πρόβλημα.

Υ.Γ. 1 Η πληροφορία που έρχεται για σιωπηρή παράταση με μη επιβολή προστίμων από τον Σ.ΕΠ.Ε. δεν αποτελεί πανάκεια για κανέναν που ζητάει να γίνει – επίσημα και όχι σιωπηρά – το λογικό και αυτονόητο!

Υ.Γ. 2 Θερμή παράκληση, για όσα μηνύματα δεν έχουμε προλάβει να απαντήσουμε σε όλα τα social networks προσωπικά και εταιρικά, μπορείτε να τα θέσετε κάτω από το άρθρο και θα καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια να τοποθετηθούμε.



comments powered by Disqus
* Παρακαλούμε τα σχόλια να μην είναι σε greeklish. Σχόλια με υβριστικό ή προσβλητικό περιεχόμενο θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.
ΣΕΠΕ, Εργοδότες, Πρόστιμο, Ψηφιακή κάρτα εργασίας, Παράταση