Και ενώ οι ρυθμοί ανάπτυξης της χώρας, άφιξης τουριστών, μείωσης της ανεργίας και λοιποί μακροοικονομικοί δείκτες φαίνεται να ευημερούν, οι φορολογούμενοι δεν φαίνεται να πείθονται. Σύμφωνα, λοιπόν, με στοιχεία της Α.Α.Δ.Ε., τα οποία δόθηκαν στη δημοσιότητα και συζητήθηκαν το Σαββατοκύριακο της Εβδομάδας που πέρασε, οι οφειλέτες με ληξιπρόθεσμα χρέη τον Απρίλιο ανήλθαν σε 4.645.591 Α.Φ.Μ., έναντι 3.728.114 Α.Φ.Μ. τον Μάρτιο. Με άλλα λόγια, κατά 917.477 ή 24,6% αυξήθηκαν μέσα σε ένα μήνα οι οφειλέτες με ληξιπρόθεσμα χρέη στη φορολογική διοίκηση.
Σε επίπεδο έτους, οι τρέχοντες φόροι που έμειναν απλήρωτοι προς την φορολογική διοίκηση μέσα στο 2024 αυξήθηκαν κατά περίπου 300 εκατ. ευρώ, από τα 2,269 δισ. ευρώ στις αρχές του έτους, σε 2,582 δισ. τον Απρίλιο. Αν προστεθούν και οι μη φορολογικές κατηγορίες ληξιπρόθεσμων οφειλών, τότε τα νέα χρέη αυξάνονται κατά 500 εκατ. ευρώ, από 2,546 δις. στα 2,944 δις. ευρώ.
Που οφείλεται κυρίως αυτό το μεγάλο και μάλλον αναπάντεχο για το οικονομικό επιτελείο άνοιγμα; Αποδίδεται κυρίως στην μη πληρωμή ΕΝ.Φ.Ι.Α. και Φ.Π.Α., καθώς παρατηρείται αύξηση άνω του 150% σε σχέση με πέρυσι. Η μη καταβολή του Φ.Π.Α., είναι γνωστό ότι εδώ και χρόνια, αποτελεί την «έμμεση χρηματοδότηση», όταν κάποια επιχείρηση αναζητά εναγωνίως χρηματικούς πόρους και δεν τους βρίσκει, με ένα αρκετά «αλμυρό» μηνιαίο επιτόκιο, 0,73%. Φυσικά και εδώ ισχύει το φαινόμενο του ντόμινο, δεδομένου ότι αν η καταβολή του φόρου δεν γίνει εμπρόθεσμα, τον επόμενο μήνα θα προστεθεί ένα ακόμα ποσό τόκου με τον γνωστό μηναίο συντελεστή 0,73% και φυσικά πάντα υπάρχει ο κίνδυνος του ελέγχου και του καταλογισμού, όπου η κατάσταση εξελίσσεται σε δραματική, δεδομένου και του προστίμου σε ποσοστό 50% επί της κύρια οφειλής.
Όσον αφορά τώρα τον ΕΝ.Φ.Ι.Α., επειδή ο συγκεκριμένος φόρος δεν είχε κάποια ουσιώδη κοινωνική αποδοχή και επειδή αφορούσε ουσιαστικά μια πρόσκαιρη επιβολή που έγινε μόνιμη, υπάρχει μια «φορολογική απαξία» για το συγκεκριμένο φόρο από τα φυσικά κυρίως πρόσωπα, που με απλά λόγια μεταφράζεται στο ότι θα καλύψουν πρώτα το σύνολο των αναγκών τους και μεταγενέστερα θα καταβάλουν και τον φόρο.
Για χρέη άνω των 500 ευρώ, στα οποία «δύναται» η Α.Α.Δ.Ε. να εφαρμόσει μέτρα αναγκαστικής είσπραξης, ο αριθμός των Α.Φ.Μ. στη ζώνη κινδύνου ανέρχεται σε 2.112.705. Τέλος, στο τετράμηνο Ιανουαρίου-Απριλίου παλαιά και νέα ληξιπρόθεσμα χρέη αυξήθηκαν από 106,6 δισ. σε 107,057 δισ. ευρώ, με το πραγματικό ληξιπρόθεσμο να εκτιμάται στα 80,731 δισ. ευρώ, καθώς όλα τα υπόλοιπα θεωρούνται ανεπίδεκτα είσπραξης.
Στη χώρα οι αριθμοί δείχνουν ότι υπάρχει υπερφορολόγηση, σε σχέση με την πραγματική φοροδοτική ικανότητα των υπόχρεων. Δεν είναι δυνατόν να σκεφτεί κάποιος ότι ο οφειλέτης π.χ. των 600 ευρώ στον Δημόσιο, είναι εθισμένος φοροφυγάς και όχι κάποιος ο οποίος βρίσκεται σε σοβαρή οικονομική στενότητα. Η συνεχής υπενθύμιση των μέτρων που μπορεί να λάβει η ΑΑΔΕ, έχουμε την άποψη ότι δεν συμβάλλει στην φορολογική κοινωνική συνοχή και σε κάθε περίπτωση, άλλο οι αριθμοί και άλλο οι πραγματικές ανθρώπινες ανάγκες. Αυτοί που ευημερούν φοροδιαφεύγοντας, πιθανολογούμε πως είναι ελάχιστοι και το μεγάλο πλήθος των υπόλοιπων οφειλετών απλώς να αδυνατεί. Όσο θα εφαρμόζονται τεκμήρια για τον προσδιορισμό του φορολογητέου εισοδήματος, τόσο περισσότερο θα αποδεικνύουμε πως δυσκολευόμαστε τα μέγιστα να φορολογήσουμε δίκαια και σύμφωνα με τα πραγματικά εισοδήματα, το κάθε οικονομούν άτομο και την κάθε νομική οντότητα.
Από τα φορολογικά και εργατικά νέα της Εβδομάδας που πέρασε: «Υπ. Οικ.: Παράταση για την ένταξη των αυτοαπασχολούμενων και ελευθέρων επαγγελματιών στο σύστημα IRIS» : Από το Γραφείο Τύπου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση:… 5. Ταχεία επέκταση του συστήματος άμεσων πληρωμών IRIS.
Πρόκειται για ένα σύστημα που – όπως ανέφερε – έχουν ήδη «αγκαλιάσει» 2,7 εκ, συμπολίτες μας αποκτώντας τη δυνατότητα να πραγματοποιούν δωρεάν και εύκολα συναλλαγές έως 500 ευρώ. «Σε λίγες μέρες λήγει η προθεσμία που είχαμε θέσει για την ένταξη των αυτοαπασχολούμενων και ελευθέρων επαγγελματιών στο σύστημα. Είμαστε έτοιμοι να δώσουμε μια μικρή παράταση, ώστε να διευκολύνουμε τη διαδικασία – λαμβάνοντας υπόψη και το γεγονός ότι το τελευταίο διάστημα η προσοχή όλων ήταν επικεντρωμένη στη διασύνδεση των ταμειακών με τα POS και ενδεχομένως δεν υπήρξε η κινητοποίηση που θα ευχόταν κανείς» σημείωσε. Για το θέμα αυτό θα υπάρξει ενημέρωση των υπόχρεων από την Α.Α.Δ.Ε..
Ο κ. Χατζηδάκης υπογράμμισε πάντως ότι το επόμενο βήμα για θα είναι η επέκταση των άμεσων πληρωμών σε όλες τις επιχειρήσεις και σε όλο το φάσμα των συναλλαγών, τόσο στο ηλεκτρονικό εμπόριο όσο και στα καταστήματα έως το Μάρτιο του 2025…».
«Πόθεν Έσχες: Ανακοίνωση σχετικά με το σύστημα υποβολής δηλώσεων μέχρι την έναρξη λειτουργίας της πλατφόρμας του Ν. 5026/2023»: Σύμφωνα με το άρθρο 68 του ν. 5113/2024 (Α’96/21.6.2024) παρατείνεται μέχρι 31.12.24 η προθεσμία υποβολής των ετήσιων ΔΠΚ ετών 2023 (χρήση 2022) και 2024 (χρήση 2023), καθώς και των αρχικών δηλώσεων όσων απέκτησαν ιδιότητα υπόχρεου από 28.2.23 έως και 30.9.24.
Μέχρι την έναρξη λειτουργίας της πλατφόρμας του ν. 5026/2023, το σύστημα υποβολής του ν. 3213/2003 θα παραμείνει ανοικτό για τις αρχικές δηλώσεις όλων των υπόχρεων και για τις ετήσιες δηλώσεις των υπόχρεων του άρθρου 4 του ν. 5026/2023.
«Ξεκίνησε η υποβολή αιτήσεων για τη χορήγηση του φοιτητικού στεγαστικού επιδόματος»: Τα Υπουργεία Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και Ψηφιακής Διακυβέρνησης ανακοινώνουν ότι από σήμερα, Τρίτη 25 Ιουνίου, ξεκίνησε η υποβολή αιτήσεων χορήγησης του φοιτητικού στεγαστικού επιδόματος για το ακαδημαϊκό έτος 2023-2024. Οι δικαιούχοι μπορούν να υποβάλουν την αίτησή τους ψηφιακά είτε απευθείας, μέσω της σελίδας https://stegastiko.minedu.gov.gr/, είτε μέσω του gov.gr, στην κατηγορία «Εκπαίδευση» και την υποκατηγορία «Πανεπιστήμια και φοίτηση», μέχρι και την Τετάρτη 31 Ιουλίου 2024.
Η πρόσβαση στην εφαρμογή γίνεται με τη χρήση κωδικών TaxisΝet της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Στην ανωτέρω ιστοσελίδα έχουν επίσης αναρτηθεί το θεσμικό πλαίσιο, η σχετική εγκύκλιος, το εγχειρίδιο χρήσης καθώς και αρχείο συχνών ερωτήσεων – απαντήσεων σχετικά με τη λειτουργία της εφαρμογής. Η υπηρεσία αναπτύχθηκε από το Εθνικό Δίκτυο Υποδομών Τεχνολογίας και Έρευνας – Ε.Δ.Υ.Τ.Ε. Α.Ε. (GRNET), φορέα του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
«ΕΓΣΣΕ: Νέα παράταση έως 31/12/2025»: Η ισχύς της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας του 2021 (Π.Κ. 16/1-7-2021) που είχε παραταθεί μέχρι την 30ή Ιουνίου 2023 (Π.Κ. 15/30-6-2022), παρατείνεται εκ νέου με τους ίδιους όρους, στο σύνολο της, από τη λήξη της συμβατικής ισχύος της προηγούμενης παράτασής της μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2025.
Από την αρθρογραφία της Εβδομάδας που πέρασε, κ. Θάνος Ζωντανός, Director| Tax and Legal Services, Baker Tilly Greece και «Η απαλλαγή των ενδοκοινοτικών παραδόσεων αγαθών από τον Φ.Π.Α.». Σύμφωνα με τον αρθρογράφο «Με το άρθρο 61 του Νόμου 4714/2020, όπως αυτό ερμηνεύτηκε από την εγκύκλιο Ε.2019/2022, επήλθαν σημαντικές αλλαγές στις προϋποθέσεις απαλλαγής των ενδοκοινοτικών παραδόσεων από τον Φ.Π.Α., με ισχύ ήδη από την 1η Ιανουαρίου 2020.
Σύμφωνα με τις ανωτέρω διατάξεις, η ορθή συμπλήρωση και η υποβολή του ανακεφαλαιωτικού πίνακα ενδοκοινοτικών παραδόσεων αγαθών (έντυπο Φ4) συνιστά ουσιαστική προϋπόθεση, η οποία, όταν δεν πληρείται, μπορεί να οδηγήσει στην επιβολή Φ.Π.Α. στη συναλλαγή, σαν να αποτελούσε παράδοση εντός της Ελλάδας.
Η άρνηση εφαρμογής της απαλλαγής, η οποία μπορεί να πραγματοποιηθεί αναδρομικά στον βαθμό που οι φορολογικές αρχές αποδείξουν τη μη υποβολή ή τη μη ορθή συμπλήρωση του ανακεφαλαιωτικού πίνακα ενδοκοινοτικών παραδόσεων, υπάρχει δυνατότητα να θεραπευθεί μόνο εφόσον αιτιολογηθεί δεόντως η παράλειψη κατά τρόπο ικανοποιητικό προς αυτές.». Δείτε το σύνολο του πολύ ενδιαφέροντος άρθρου του κ. Θάνου Ζωντανού, στον πιο πάνω σύνδεσμο.
Στέφανος Κοτζαμάνης, Οικονομολόγος, Δημοσιογράφος και «Ο πληθωρισμός και οι επιδράσεις σε καταθέσεις, ομόλογα και μετοχές». Σύμφωνα με τον αρθρογράφο «Σύμφωνα, επίσης, με ορισμένες απόψεις, σε περιόδους πληθωρισμού η αξία της μετοχής θα πρέπει να αναπροσαρμόζεται αναλογικά προς τα πάνω, επειδή ανατιμώνται τα πάγιά της, τα αποθέματά της και η κερδοφορία της (στο βαθμό που το περιθώριο κέρδους της παραμένει σταθερό).
Σε κάθε περίπτωση, δεν θα πρέπει να μας διαφεύγει και το γεγονός ότι οι εισηγμένες εταιρείες ενός χρηματιστηρίου είναι κατά μέσο όρο μεγαλύτερες και παραγωγικότερες από τις υπόλοιπες, οπότε «δικαιούνται» να βλέπουν και τις αποτιμήσεις τους να συμπεριφέρονται καλύτερα από τις υπόλοιπες.». Ένα ακόμα ενδιαφέρον άρθρο του κ. Στέφανου Κοτζαμάνη που μπορείτε να το αναγνώσετε στο σύνολό του στον ιστότοπό μας.
Κα. Μαριάννα Κατσιάδα Καρούζου, Δικηγόρος - Δημοσιολόγος και «Δικαίωμα παραίτησης από δημόσιο υπάλληλο»: Σύμφωνα με την αρθρογράφο «Ο δημόσιος υπάλληλος με σύμβαση εργασίας, έχει το δικαίωμα παραίτησης του άρθρου 148 του Υπαλληλικού Κώδικα. Αρχικώς, η παραίτηση υποβάλλεται εγγράφως προς την αρμόδια Διεύθυνση ή Υπηρεσία και χωρίς οποιαδήποτε αίρεση, όρο ή προθεσμία. Για την υποβολή της αίτησης παραίτησης του Δημοσίου Υπαλλήλου, πρέπει να μην εκκρεμεί σε βάρος του υπαλλήλου, ποινική δίωξη ή πειθαρχική δίωξη ενώπιον του πειθαρχικού συμβουλίου της Δημόσιας Υπηρεσίας. Παρόλα αυτά, μεταγενέστερη αθώωση του υπαλλήλου, δεν ισχυροποιεί αναδρομικά την παραίτηση που είχε υποβληθεί ενώ εκκρεμούσε ποινική δίωξη.». Δείτε το σύνολο του εξειδικευμένου και ενδιαφέροντος άρθρου της κας. Μαριάννας Κατσιάδα Καρούζου στον πιο πάνω σύνδεσμο.
Τέλος ακόμα μιας εργασιακής Εβδομάδας και τέλος του Ιούνη. Ο Ιούλιος είναι προ των πυλών και οι αδειούχοι ετοιμάζονται να υλοποιήσουν όνειρα μιας εργασιακής χρονιάς. Για την Εβδομάδα που έρχεται η συζήτηση που έχει ήδη ξεκινήσει και θα συνεχίσει να μας απασχολεί αφορά την έκθεση του Διοικητή της ΤτΕ, σχετικά με την νομισματική πολιτική και η εστίασή του στην καλύτερη στόχευση των κοινωνικών επιδομάτων και την επανεξέταση των φοροαπαλλαγών που υπάρχουν σήμερα.
Όπως επισημαίνει ο κ. Διοικητής της ΤτΕ, «σε οικονομίες όπως η ελληνική, στις οποίες υπάρχει εκτεταμένη απόκρυψη των εισοδημάτων, η στόχευση των κοινωνικών δαπανών θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη κριτήρια πέραν των φορολογικών δηλώσεων. Η συνήθης πρακτική χορήγησης επιδομάτων με βάση μόνο τα δηλωθέντα εισοδήματα σε μια οικονομία με αυξημένη φοροδιαφυγή οδηγεί σε ανορθολογική και άδικη χρήση των δημόσιων πόρων. Αυτό φαίνεται από το γεγονός ότι ο δημοσιονομικός πολλαπλασιαστής των κοινωνικών δαπανών στην Ελλάδα είναι χαμηλός, το οποίο υποδηλώνει ότι οι δαπάνες αυτές διαχέονται σε ευρύτερα εισοδηματικά στρώματα και δεν καταλήγουν στοχευμένα στα κατώτερα μέρη της εισοδηματικής κατανομής. Η ενθάρρυνση της χρήσης ηλεκτρονικών μέσων πληρωμών και τα εν εξελίξει μέτρα ενίσχυσης του τεχνολογικού οπλοστασίου των φορολογικών αρχών συμβάλλουν στον περιορισμό της φοροδιαφυγής και ως εκ τούτου βελτιώνουν τη δυνατότητα στόχευσης των παροχών.».
Εμείς να σημειώσουμε ότι ήδη το ελάχιστο τεκμαρτό εισόδημα των ασκούντων ατομική επιχειρηματική δραστηριότητα οδηγεί στον πρώτο έλεγχο των κοινωνικών επιδομάτων, καθώς πλέον 7 στους 10 θα σταματήσουν να τα λαμβάνουν. Και αυτό, καθώς έχει θεσμοθετηθεί ελάχιστο φορολογητέο εισόδημα, το οποίο ανέρχεται στα 10.920 ευρώ και φθάνει έως 14.196 ευρώ. Σημειώνεται ότι, οι φοροαπαλλαγές σήμερα ανέρχονται σε 1.047, με το δημοσιονομικό κόστος τους να φθάσει στα 12,88 δισ. ευρώ.
Αποχαιρετώντας τον πρώτο μήνα του καλοκαιριού, για όλους εσάς που ξεκινήσατε διακοπές ή θα πραγματοποιήσετε μικρές διήμερες εξορμήσεις, αλλά και για όλους εσάς που η εργασία σας απαιτεί την παρουσία σας και τις ημέρες αυτές, ειδικά για όσους ασχολούνται με επαγγέλματα συνυφασμένα με τον τουριστικό κλάδο, σας ευχόμαστε, ΚΑΛΟ ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ.