Ιούνιος, μήνας καλοκαιριού και μήνας φορολογικών δηλώσεων. Κάθε είδους δηλώσεων εισοδήματος, προσφάτως κτηθέντος και «ξεχασμένου». «Αναδρομικά 2015-2021: Σε λειτουργία οι εφαρμογές»: Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, σε λειτουργία είναι οι εφαρμογές για τα αναδρομικά των ετών 2015-2021.
Ελέω ΕΦΚΑ και «προβληματικών» συντάξεων, ο δικαιούχος μπορεί να πάρει τμήμα της κυρίας ή της επικουρικής του σύνταξης, με μια μικρή καθυστέρηση μερικών χρόνων. Και σαν να μην έφτανε αυτό, θα πρέπει να δηλώσει τα επιπλέον εισοδήματα, για να φορολογηθεί φυσικά με τον αναλογικό συντελεστή της κλίμακας της παρ. 1 του άρθρου 15 του Ν. 4172/2013 ΚΦΕ.
Με τον προϊσχύοντα ΚΦΕ Ν. 2238/1994, υπήρχε η δυνατότητα ο υπόχρεος συνταξιούχος να δηλώσει τις αναδρομικές του συντάξεις σε τρέχοντα χρόνο, μειωμένες κατά 20%, ή να τις αναγάγει στα φορολογικά έτη που αφορούσαν. Πλέον δεν υφίσταται η δυνατότητα αυτή και έτσι, η πλέον συνήθης περίπτωση για έναν συνταξιούχο λ.χ. Δημοσίου, είναι να υποβάλει την αρχική δήλωση φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων και μεταγενέστερα, τρεις τροποποιητικές σε μεταγενέστερα ημερολογιακά έτη, με αναδρομικά της κυρίας του σύνταξης, της επικουρικής και του Μετοχικού ταμείου.
Μερικές χρηστικές οδηγίες προς συνταξιούχους με αναδρομικά παρελθόντων ετών που τα έλαβαν το φορολογικό έτος 2023. Οι υπόχρεοι πρέπει να υποβάλουν τις τροποποιητικές δηλώσεις για τα αναδρομικά έως τις 31 Δεκεμβρίου 2024 (ανεξαρτήτων έτους που αφορούν τα αναδρομικά), χωρίς την επιβολή τόκων και προστίμων έως την ημερομηνία αυτή. Ο φόρος που θα υπολογιστεί με το νέο εκκαθαριστικό, το οποίο θα εκδοθεί αυτόματα με την υποβολή της δήλωσης, θα πρέπει να πληρωθεί εφάπαξ μέχρι τις 31 Ιανουαρίου 2025. Για τις περιπτώσεις αυτές των συνταξιούχων, δίνεται η δυνατότητα να υποβάλουν αίτηση στην ΑΑΔΕ για να εξοφλήσουν τον φόρο εισοδήματος από τα αναδρομικά ποσά συντάξεων προηγουμένων ετών σε 2 έως 48 έντοκες μηνιαίες δόσεις, βάσει της πάγιας ρύθμισης. Προσοχή: Οι δόσεις δεν είναι άτοκες, το δε επιτόκιο, αν και υπολείπεται σημαντικά του γνωστού επιτοκίου μη καταβολής φορολογικής οφειλής που ανέρχεται σε 0,73% τον μήνα, δεν μπορεί να θεωρηθεί ιδιαίτερα ελκυστικό, ειδικά αν κάποιος αξιοποιήσει τον μέγιστο αριθμό των δόσεων (48).
Η άλλη οπτική για την όλη διαδικασία, είναι πως θα πρέπει να γίνει μία σοβαρή μελέτη, τελικά τι κερδίζει το κράτος από τη διαφορά μεταξύ οφειλόμενου φόρου του συνταξιούχου και παρακρατηθέντος με συντελεστή 20%. Δεδομένου ότι αρκετοί πιθανώς να μην εντοπίσουν την υποχρέωση υποβολής έως το τέλος του χρόνου, μιας σειράς τροποποιητικών δηλώσεων φόρου εισοδήματος παρελθόντων ετών, τελικά θα προκύψει πάλι θέμα με επιβολή τόκων και προστίμων σε άτομα κάποιας ηλικίας που σε κάθε περίπτωση, μόνο φοροδιαφυγή δεν θέλουν να διαπράξουν. Δεδομένου του υψηλού διοικητικού κόστους και των ελάχιστων επιπλέον φορολογικών εσόδων, κατά την άποψή μας, φαντάζει ως πιο αποδοτικό για την Πολιτεία, η αυτοτελής φορολόγηση παρομοίων εισοδημάτων του παρελθόντος στην πηγή, με ένα π.χ. συντελεστή 22%, χωρίς καμία επιπλέον υποχρέωση από τους συνταξιούχους. Εκτός από πιο αποδοτικό, φαντάζει και εξόχως πιο κοινωνικό, όσον αφορά μια από τις μεγαλύτερες ομάδες του Ελληνικού πληθυσμού.
Τέλος εποχής: «Νομοθετική πρωτοβουλία για το ψηφιακό τέλος συναλλαγών»: Σε ενημέρωση του Κυβερνητικού Εκπροσώπου Παύλου Μαρινάκη, έγινε η παρακάτω αναφορά σχετικά με το τέλος συναλλαγής:
Ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης παρουσίασε στο Υπουργικό Συμβούλιο νομοθετική πρωτοβουλία που αφορά στο Ψηφιακό τέλος συναλλαγών.
Με τις διατάξεις που εισηγείται το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών το Τέλος Χαρτοσήμου αντικαθίσταται από το Τέλος Συναλλαγής, το οποίο έχει τα εξής βασικά χαρακτηριστικά:
- επιβάλλεται μόνο στις συμβάσεις και συναλλαγές που καθορίζονται ρητώς στον νόμο,
- αποκλείεται η επιβολή του σε συναλλαγές που υπόκεινται σε άλλους έμμεσους φόρους,
- επιβάλλεται σε συναλλαγές, όπου ο ένας τουλάχιστον συναλλασσόμενος είναι φορολογικός κάτοικος Ελλάδος ή έχει μόνιμη εγκατάσταση στην Ελλάδα,
- ρυθμίζει πολλά ζητήματα που το σημερινό, απαρχαιωμένο πλαίσιο δεν είχε ρυθμίσει με σαφήνεια, όπως:
- το υποκείμενο της φορολογικής υποχρέωσης
- τον υπόχρεο προς απόδοση του φόρου
- τον βαρυνόμενο με τον φόρο
- περιέχει ψηφιακή διαδικασία απόδοσης του τέλους,
- καταργεί πολλές περιπτώσεις επιβολής χαρτοσήμου,
- θέτει ανώτατο όριο φορολογικής επιβάρυνσης για ορισμένες κατηγορίες τέλους συναλλαγής.
Θα μας λείψει ο «εξαιρετικά πρόσφατος» Ν. 4752/1930 περί Κώδικα Νόμου Τελών Χαρτοσήμου (Κ.Ν.Τ.Χ.), με τις χιλιάδες Αποφάσεις και εγκυκλίους.
«ΑΑΔΕ: Ψηφιακά και έως τις 26/7 η υποβολή δηλώσεων φόρου πλοίων β’ κατηγορίας για τους εσωτερικούς πλόες»: Τη δυνατότητα ψηφιακής υποβολής των δηλώσεων φόρου πλοίων β’ κατηγορίας του ν. 27/1975 προσφέρει η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων με νέα ψηφιακή εφαρμογή της, για τη διευκόλυνση των φορολογουμένων που δραστηριοποιούνται στον ναυτιλιακό κλάδο.
Παράλληλα, με απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργου Πιτσιλή, η προθεσμία για την υποβολή των ψηφιακών δηλώσεων φορολογικού έτους 2023, παρατείνεται μέχρι τις 26/7. Η καταβολή του φόρου γίνεται σε δύο ισόποσες δόσεις, από τις οποίες η πρώτη καταβάλλεται μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα του Ιουλίου και η δεύτερη μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα του Σεπτεμβρίου.
Η υποβολή των δηλώσεων πραγματοποιείται μέσω της ψηφιακής πύλης myAADE (myaade.gov.gr) στη διαδρομή Εφαρμογές > Φορολογικές Υπηρεσίες > Πλοία/Ναυτιλιακές Εταιρείες > Δήλωση Φόρου πλοίων β’ κατηγορίας ν. 27/1975 και αφορά τα πλοία β’ κατηγορίας εσωτερικών πλόων, ανεξαρτήτως σημαίας.
«Παράταση υποβολής Πόθεν Έσχες»: Με τροπολογία που κατατέθηκε σε νομοσχέδιο στη Βουλή ρυθμίζονται θέματα αναφορικά με την υποβολή των Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης και Οικονομικών Συμφερόντων και μεταξύ άλλων, παρατείνεται μέχρι την οριζόμενη ημερομηνία (31η.12.2024), η προθεσμία υποβολής από τα υπόχρεα πρόσωπα των προαναφερόμενων δηλώσεων, αρχικών σύμφωνα με τις οριζόμενες προϋποθέσεις, καθώς και ετήσιων για τα έτη 2023 και 2024.
Α. Αιτιολογική έκθεση
Η «ταυτότητα» της αξιολογούμενης ρύθμισης
1. Ποιο ζήτημα αντιμετωπίζει η αξιολογούμενη ρύθμιση;
Άρθρο 1: Η προτεινόμενη ρύθμιση προβλέπει εξαίρεση από τις προθεσμίες που ορίζονται στο πρώτο και το τέταρτο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 18 του ν. 5026/2023 (Α' 45), περί του χρόνου υποβολής της Δήλωσης Περιουσιακής Κατάστασης, και στο άρθρο 23 του ν. 5026/2023, περί της Δήλωσης Οικονομικών Συμφερόντων.
Η εξαίρεση καθίσταται αναγκαία προκειμένου αφενός να διευκολυνθεί η ασφαλής μετάβαση στο καθεστώς που εισήγαγε ο ν. 5026/2023, ως προς τον τρόπο υποβολής των Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης (Δ.Π.Κ.), και των Δηλώσεων Οικονομικών Συμφερόντων (Δ.Ο.Σ.), και αφετέρου να διασφαλιστεί η εύρυθμη λειτουργία της νέας ηλεκτρονικής πλατφόρμας υποβολής Δ.Π.Κ. και Δ.Ο.Σ., χωρίς προβλήματα που θα δημιουργούσαν πρόσθετα διαδικαστικά βάρη για τον διοικούμενο ή ερμηνευτικές αμφιβολίες για την εγκυρότητα των δηλώσεων.
Επιπλέον, η προτεινόμενη ρύθμιση περιέχει ειδική πρόβλεψη για τις αρχικές (με απόκτηση ιδιότητας από 28.2.2023) και ετήσιες (έτους 2023, χρήσης 2022) δηλώσεις των υπόχρεων προσώπων του άρθρου 4 του ν. 5026/2023, καθώς επίσης και για τις αρχικές δηλώσεις των ετών 2023 και 2024 των λοιπών υπόχρεων του ν. 5026/2023, με τις οποίες παρέχονται εγγυήσεις διαφάνειας αλλά και ασφάλειας δικαίου.
2. Γιατί αποτελεί πρόβλημα;
Άρθρο 1: Ο ν. 5026/2023 εισήγαγε έναν διαφορετικό μηχανισμό ως προς τον τρόπο υποβολής Δ.Π.Κ. και Δ.Ο.Σ., με ενισχυμένες διαλειτουργικότητες και απλοποιημένες διαδικασίες που καθιστούν αφενός εύκολη, γρήγορη και ασφαλή την υποβολή των δηλώσεων από τα υπόχρεα πρόσωπα και αφετέρου άμεσο και αποτελεσματικό τον έλεγχο των δηλώσεων από τα αρμόδια ελεγκτικά όργανα.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 21 του ν. 5026/2023, η Δ.Π.Κ. υποβάλλεται αποκλειστικά ηλεκτρονικά, μέσω της ενιαίας ηλεκτρονικής εφαρμογής www.pothen.gr, η οποία είναι προσβάσιμη μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (ΕΨΠ-gov.gr), προς την Επιτροπή Ελέγχου και υπόκειται σε ηλεκτρονική επεξεργασία από αυτοτελή ειδική βάση δεδομένων. Επίσης, μια από τις καινοτομίες του ν. 5026/2023 είναι η με αποκλειστικά ηλεκτρονικό τρόπο διαβίβαση στοιχείων από τους χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς και τα πιστωτικά ιδρύματα, καθώς, επίσης, και από τους συμβολαιογράφους.
Με δεδομένη την τεχνική πολυπλοκότητα της προετοιμασίας της παραγωγικής λειτουργίας της νέας ηλεκτρονικής εφαρμογής υποβολής Δ.Π.Κ. και Δ.Ο.Σ., κρίνεται αναγκαία η παράταση των προθεσμιών υποβολής των δηλώσεων αυτών, για λόγους ασφάλειας δικαίου και διοικητικής αποτελεσματικότητας, προκειμένου να αποφευχθούν αφενός ο κίνδυνος απώλειας προθεσμιών ή δικαιωμάτων και αφετέρου ο κίνδυνος επιβάρυνσης των ελεγχόμενων προσώπων με πρόσθετα διοικητικά βάρη.
3. Ποιους φορείς ή πληθυσμιακές ομάδες αφορά;
Άρθρο 1: Όλους τους υπόχρεους σε υποβολή Δ.Π.Κ. και Δ.Ο.Σ., τα αρμόδια ελεγκτικά όργανα και τους σχετιζόμενους φορείς (όπως χρηματοπιστωτικά ιδρύματα).
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
Άρθρο 1
Υποβολή Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης και Οικονομικών Συμφερόντων
1. Οι Δηλώσεις Περιουσιακής Κατάστασης και Οικονομικών Συμφερόντων:
α) αρχικές, με απόκτηση ιδιότητας υπόχρεου από την 28η.2.2023 έως και την 30ή.9.2024, και
β) ετήσιες του έτους 2023 (χρήση 2022) και του έτους 2024 (χρήση 2023) υποβάλλονται σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 5026/2023 (Α' 45) μέχρι και την 31η.12.2024, κατ' εξαίρεση των προθεσμιών που ορίζονται στο πρώτο και το τέταρτο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 18 του ν. 5026/2023, περί του χρόνου υποβολής της Δήλωσης Περιουσιακής Κατάστασης, και στο άρθρο 23 του ν. 5026/2023, περί της Δήλωσης Οικονομικών Συμφερόντων.
2. Οι αρχικές, με απόκτηση ιδιότητας υπόχρεου από την 28η.2.2023, και οι ετήσιες Δηλώσεις Περιουσιακής Κατάστασης και Οικονομικών Συμφερόντων του έτους 2023 (χρήση 2022) για τα υπόχρεα πρόσωπα του άρθρου 4 του ν. 5026/2023, οι οποίες έχουν υποβληθεί ή υποβάλλονται στην ηλεκτρονική εφαρμογή του ν. 3213/2003 (Α' 309), σύμφωνα με τις διατάξεις του ίδιου νόμου, μέχρι την έναρξη λειτουργίας της ηλεκτρονικής εφαρμογής της παρ. 1 του άρθρου 21 του ν. 5026/2023, θεωρούνται ισχυρές χωρίς να απαλλάσσονται οι ανωτέρω υπόχρεοι από την υποχρέωση υποβολής αρχικής και ετήσιας Δήλωσης Περιουσιακής Κατάστασης και Οικονομικών Συμφερόντων για το ίδιο διάστημα στην ηλεκτρονική εφαρμογή του ν. 5026/2023, σύμφωνα με τις διατάξεις του ίδιου νόμου.
3. Με την επιφύλαξη της παρ. 2, οι αρχικές, με απόκτηση ιδιότητας υπόχρεου από την 28η.2.2023, Δηλώσεις Περιουσιακής Κατάστασης και Οικονομικών Συμφερόντων των ετών 2023 και 2024, οι οποίες έχουν υποβληθεί ή υποβάλλονται στην ηλεκτρονική εφαρμογή του ν. 3213/2003, σύμφωνα με τις διατάξεις του ίδιου νόμου, μέχρι την έναρξη λειτουργίας της ηλεκτρονικής εφαρμογής της παρ. 1 του άρθρου 21 του ν. 5026/2023, θεωρούνται ισχυρές και τα υπόχρεα πρόσωπα απαλλάσσονται από την υποχρέωση υποβολής αρχικής Δήλωσης Περιουσιακής Κατάστασης και Οικονομικών Συμφερόντων στην ηλεκτρονική εφαρμογή του ν. 5026/2023.
4. Για τις δηλώσεις των παρ. 2 και 3 που έχουν υποβληθεί ή υποβάλλονται στην πλατφόρμα του ν. 3213/2003 εφαρμόζονται ως προς τον έλεγχο και τη δημοσιοποίηση οι διατάξεις του ν. 5026/2023.
«Μονιμοποίηση μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ σε ταξί και την παράδοση καφέ (take away & delivery) - Προσωρινή συνεισφορά αλληλεγγύης 33% στα πλεονάζοντα κέρδη των διυλιστηρίων»: Από το Γραφείο Τύπου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση:
Το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών ανακοινώνει την επιβολή Προσωρινής Συνεισφοράς Αλληλεγγύης 33% στις εταιρίες διύλισης με βάση τα πλεονάζοντα κέρδη φορολογικού έτους 2023. Επίσης, ανακοινώνει τη μονιμοποίηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ σε ταξί και στην παράδοση καφέ ως αγαθού (take away & delivery).
Αναλυτικότερα:
Α. Επιβολή Προσωρινής Συνεισφοράς Αλληλεγγύης
Σε συνέχεια της επιβολής έκτακτης προσωρινής συνεισφοράς αλληλεγγύης στις εταιρίες διύλισης για το έτος 2022, θεσπίζεται έκτακτη Προσωρινή Συνεισφορά Αλληλεγγύης (Π.Σ.Α.) στις εταιρίες διύλισης με βάση τα πλεονάζοντα κέρδη φορολογικού έτους 2023.
Η Προσωρινή Συνεισφορά Αλληλεγγύης θα υπολογιστεί με βάση τα πλεονάζοντα κέρδη του φορολογικού έτους 2023, όπως αυτά ορίζονται από τον Κανονισμό (ΕΕ) 2022/1854, δηλαδή 33% επί των φορολογητέων κερδών του έτους 2023, που υπερβαίνουν το 20% του μέσου όρου των αποτελεσμάτων των ετών 2018 έως 2021.
Σημειώνεται ότι η Προσωρινή Συνεισφορά Αλληλεγγύης, που υπολογίζεται με βάση τα πλεονάζοντα κέρδη του 2023, θα βεβαιωθεί εντός του 2024 και θα αποτυπωθεί στις δηλώσεις των εταιριών του φορολογικού έτους 2024.
Τα έσοδα θα χρησιμοποιηθούν κυρίως για την οικονομική ενίσχυση σε συνταξιούχους κατά τον μήνα Δεκέμβριο, που λόγω προσωπικής διαφοράς δεν ωφελούνται από την νέα αύξηση των συντάξεων από 1/1/2025, καθώς και για την ενίσχυση των πιστώσεων του Εθνικού Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.
Β. Μονιμοποίηση μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ
Υπενθυμίζεται ότι από 1/1/2024 μονιμοποιήθηκαν οι μειώσεις του συντελεστή ΦΠΑ σε μια σειρά αγαθών που εφαρμόστηκαν την περίοδο της πανδημίας όπως στις μεταφορές, τα γυμναστήρια, τις σχολές χορού, τους κινηματογράφους και σε μια σειρά αγαθών σχετιζόμενα με τη δημόσια υγεία με ετήσιο κόστος 305 εκατ. ευρώ.
Επιπλέον επεκτάθηκε ο μειωμένος συντελεστής σε καφέ, κακάο, τσάι και χαμομήλι που προσφέρονται στην εστίαση και στα ταξί έως τις 30/06/2024 με εκτιμώμενο κόστος για το εξάμηνο 77 εκατ. ευρώ. Επιπλέον, ο μειωμένος συντελεστής στα μη αλκοολούχα ποτά μονιμοποιήθηκε στο 13% για τις περιπτώσεις που αποτελούν παραδόσεις αγαθών (take away και delivery), ενώ στα σερβιριζόμενα μη αλκοολούχα επανήλθε στο 24%.
Από 1/7/2024 μονιμοποιείται ο μειωμένος συντελεστής στα ταξί (από το 24% στο 13%) με εκτιμώμενο ετήσιο δημοσιονομικό κόστος 45 εκατ. ευρώ.
Επιπλέον παραμένει ο μειωμένος συντελεστής ΦΠΑ (13%) σε καφέ, κακάο, τσάι και χαμομήλι που αποτελούν παραδόσεις αγαθών (take away και delivery), με εκτιμώμενο δημοσιονομικό κόστος 65 εκατ. το χρόνο, και επανέρχεται στο 24% μόνο στα σερβιριζόμενα, κατά αναλογία με τα υπόλοιπα μη αλκοολούχα ποτά, με εκτιμώμενη εξοικονόμηση 43 εκατ. το χρόνο.
Ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης, έκανε την ακόλουθη δήλωση: «Καθώς η εικόνα επί των λογιστικών κερδών των εταιριών διύλισης και για το έτος 2023 έχει αποκρυσταλλωθεί, είναι εμφανές ότι αυτά εάν και μερικώς μειωμένα σε σχέση με το έτος 2022 παραμένουν σε αισθητώς υψηλότερα επίπεδα σε σχέση με την περίοδο πριν την κρίση, σηματοδοτώντας την ύπαρξη πλεοναζόντων κερδών. Συνεπώς η έκτακτη εισφορά που επεβλήθη το 2022, επιβάλλεται και το 2023, όπως επιτρέπει ο Κανονισμός 2022/1854 της ΕΕ που εκδόθηκε με αφορμή την ενεργειακή κρίση και τις επιπτώσεις της.
Τα έσοδα αυτά θα χρησιμοποιηθούν για να καλύψουν ανάγκες των συνταξιούχων αλλά και την ενίσχυση των δημοσίων επενδύσεων. Επιπλέον, μονιμοποιείται ο μειωμένος ΦΠΑ στα ταξί και στην παράδοση του καφέ με τη μορφή take away και delivery. Η Κυβέρνηση πράττει τα μέγιστα ώστε να ενισχύσει, σε δύσκολες συνθήκες, ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, επιτυγχάνοντας παράλληλα τους δημοσιονομικούς στόχους, σε μια περίοδο που οι οικονομίες πολλών άλλων χωρών της ΕΕ δοκιμάζονται».
«ΕΡΓΑΝΗ: 4 νέες λειτουργίες - διαδικασίες δηλώσεων»: Σας γνωστοποιούμε ότι, έχουν διατεθεί στο Παραγωγικό Περιβάλλον (https://eservices.yeka.gr/) καθώς και στο Δοκιμαστικό Περιβάλλον (https://trialeservices.yeka.gr )του ΠΣ Εργάνη, οι παρακάτω (4) λειτουργίες - διαδικασίες δηλώσεων μαζί με τις σχετικές οδηγίες.
Ειδικότερα έχουν διατεθεί:
- Δηλώσεις Απασχόλησης την Έκτη Ημέρα
- Δήλωση Εξαίρεσης από την Υποχρέωση Προαναγγελίας και της
- Ψηφιακή Οργάνωση Χρόνου Εργασίας, Μεταβαλλόμενο / Τροποποιούμενο ωράριο (ανά Ημέρα) αλλά απολογιστικά,
- Υπερωρίες αλλά απολογιστικά, Ε8: Αναγγελία Νόμιμης Υπερωριακής Απασχόλησης (Απολογιστικό).
Δείτε τον Τεχνικό Οδηγό εδώ.
«ΑΑΔΕ: Διευκρινίσεις και Q&As για την υποχρεωτική διασύνδεση των POS με τις Ταμειακές Μηχανές»: Νέες διευκρινίσεις σχετικά με τη διασύνδεση των τερματικών ηλεκτρονικής μεταφοράς κεφαλαίων στο σημείο πώλησης (Electronic Funds Transfer at the point of sale, EFT/POS) των υπόχρεων οντοτήτων με τα ταμειακά τους συστήματα και τα πληροφοριακά συστήματα της ΑΑΔΕ παρέχονται με την εγκύκλιο E.2044/2024 του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, Γιώργου Πιτσιλή.
Για περαιτέρω διευκόλυνση των ενδιαφερομένων, δημιουργήθηκαν 22 σύντομες Ερωτήσεις - Απαντήσεις (Q&As) οι οποίες συμπεριλαμβάνονται στο παράρτημα της Εγκύκλιου και έχουν αναρτηθεί στον επίσημο ισότοπο της ΑΑΔΕ (www.aade.gr), στην επιλογή Διασύνδεση POS – Ταμειακών Συστημάτων της αρχικής σελίδας
Ακολουθούν οι Ερωτήσεις – Απαντήσεις για τη διασύνδεση των POS με τις Ταμειακές Μηχανές: (Δείτε τις ερωτήσεις και απαντήσεις αναλυτικά στον ανωτέρω σύνδεσμο).
Από την αρθρογραφία της Εβδομάδας που πέρασε, κ. Στέφανος Κοτζαμάνης, Οικονομολόγος, Δημοσιογράφος και «Γενικός Δείκτης Χρηματιστηρίου: Χρησιμότητα και πιθανές αδυναμίες»: Σύμφωνα με τον αρθρογράφο «Ο Γενικός Δείκτης από την πλευρά του έχει και αυτός κάποιες αδυναμίες να περιγράψει την πραγματική εικόνα μιας χρηματιστηριακής αγοράς, ιδίως όσο περισσότερο ο χρονικός ορίζοντας διευρύνεται. Για παράδειγμα, ο Γενικός Δείκτης του Χρηματιστηρίου της Αθήνας κατά την τελευταία δεκαετία δεν έχει συνεκτιμήσει τον ενδιάμεσο πληθωρισμό, με αποτέλεσμα η άνοδος που έχει σημειώσει να είναι χαμηλότερη σε αποπληθωρισμένες τιμές. Ας φανταστούμε το βαθμό της πιθανής στρέβλωσης όταν οι συγκρίσεις αφορούν χρονικά διαστήματα κάποιων δεκαετιών, λόγω του πληθωρισμού που έχει μεσολαβήσει (ακόμη και όρους ευρώ, πόσο μάλλον όταν μιλούσαμε για δραχμές).». Διαβάστε το σύνολο του διαφωτιστικού και άκρως ενδιαφέροντος άρθρου του κ. Στέφανου Κοτζαμάνη.
Δρ. Δημήτριος Μελάς, Οικονομολόγος PhD, MBA και «Διαδικτυακή διαφήμιση μέσω παρόχων - Παροχή χρήσης δικαιωμάτων ή εμπορικές συναλλαγές;»: Σύμφωνα με τον αρθρογράφο «Έναυσμα της παρούσας μελέτης αποτελεί το ερώτημα αν και κατά πόσο η διαφήμιση μέσω ιστοσελίδων παρόχων, συνήθως μεγάλων πολυεθνικών επιχειρήσεων (π.χ. Google, Facebook, κ.λπ.), αποτελεί χρήση δικαιωμάτων (royalties) ή απλή εμπορική συναλλαγή. Η όλη προσέγγιση έχει μεγάλη σημασία για τις συναλλασσόμενες ελληνικές επιχειρήσεις, δεδομένου του γεγονότος πως επί δικαιωμάτων υφίσταται παρακράτηση φόρου με εθνικό συντελεστή 20% ή με αυτόν που προβλέπει η εκάστοτε υφιστάμενη Σύμβαση Αποφυγής Διπλής Φορολογίας (Σ.Α.Δ.Φ.), ενώ επί εμπορικής συναλλαγής δεν τίθεται θέμα παρακράτησης φόρου. Περαιτέρω, η μελέτη διερευνά την «επιλεκτική» επιλογή καταστατικής έδρας των επιχειρήσεων αυτών στην Ιρλανδία, αν και αναφερόμαστε σε επιχειρήσεις των Η.Π.Α., καθώς και την ενσωμάτωση από τη χώρα μας της ευρωπαϊκής Οδηγίας Pillar II.».
Το κείμενο αποτελεί απόσπασμα από το ομότιτλο άρθρο του κ. Δημητρίου Μελά που δημοσιεύθηκε στο τεύχος Μαρτίου 2024 του περιοδικού Epsilon7. Στο πλήρες άρθρο, μεταξύ άλλων, γίνεται αναφορά και στο νομικό πλαίσιο, στις εφαρμοζόμενες μεθόδους αποφυγής της διπλής φορολογίας από τις Σ.Α.Δ.Φ., στο εισόδημα από εμπορικές επιχειρήσεις υπηρεσιών διαδικτύου, στη μη παρακράτηση φόρου επί εισοδημάτων εμπορικών επιχειρήσεων, στην ειδική εισφορά διαφήμισης μέσω διαδικτύου υπέρ Ε.Δ.Ο.Ε.Α.Π. και στη περίπτωση της Ιρλανδίας και στην Ευρωπαϊκή Οδηγία Pillar II για το παγκόσμιο ελάχιστο επίπεδο φορολόγησης.
Κ. Γιάννης Καρούζος, Δικηγόρος, Εργατολόγος και «Έννοια διευθυντικού δικαιώματος»: Σύμφωνα με τον αρθρογράφο «Ο Α.Π στην απόφασή του 405/1998, σχολίασε για το διευθυντικό δικαίωμα τα εξής: «Ο εργοδότης, ασκώντας το διευθυντικό του δικαίωμα, […] έχει την εξουσία να εξειδικεύει εκάστοτε την υποχρέωση του μισθωτού για εργασία καθορίζοντας τους όρους της παροχής της, τον τόπο, το χρόνο, τον τρόπο, εφόσον οι όροι αυτοί δεν έχουν προσδιορισθεί από κανόνες δικαίου ή από την εργασιακή σύμβαση».
Το διευθυντικό δικαίωμα είναι, εν ολίγοις, η δυνατότητα που έχει ο εργοδότης να δίνει ειδικό περιεχόμενο στην υποχρέωση παροχής εργασίας του εργαζόμενου, κατά το μέρος που αυτή δεν εξειδικεύεται από κάποιο νόμο ή την ατομική σύβαση εργασίας. Αυτή άλλωστε είναι και η σημασία της εξαρτημένης εργασίας, η θέση της εργασιακής δύναμης στη διάθεση του εργοδότη, με σκοπό αυτός να την αξιοποιήσει κατά το δοκούν. Η παροχή της εργασίας γίνεται υπό τη διεύθυνση, τις οδηγίες και τον έλεγχο του εργοδότη. Ως εκ τούτου το διευθυντικό δικαίωμα είναι εγγενές στοιχείο της εξαρτημένης σύμβασης εργασίας και δεν χρειάζεται να γίνει ρητή συμφωνία μεταξύ εργοδότη και εργαζόμενου, για να ισχύει.
Αξίζει να αναφερθεί ότι στην σφαίρα εξουσίας του διευθυντικού δικαιώματος ανήκει μόνο η παροχή του εργαζόμενου, δηλαδή η εργασία του. Η αμοιβή αυτού, που αποτελεί αντίστοιχα την αντιπαροχή του εργοδότη, δεν επιτρέπεται να αποτελεί αντικείμενο μονομερούς ρύθμισης από τον εργοδότη. Επιπλέον, ζητήματα που αφορούν την ιδιωτική σφαίρα του εργαζόμενου, δεν μπορούν να διαμορφώνονται από τον εργοδότη, στη βάση του διευθυντικού δικαιώματος. Τα ζητήματα αυτά είναι ξεχωριστά από τις υπηρεσίες που συμφωνεί ο εργαζόμενος να παρέχει.
Σημαντική είναι η συμβολή του διευθυντικού δικαιώματος σε ζητήματα που σχετίζονται με την τάξη και τη συμπεριφορά των εργαζόμενων μέσα στην επιχείρηση. Ο εργοδότης, δηλαδή, μπορεί να δίνει, όχι μόνο συγκεκριμένες οδηγίες αναφορικά με την εκτέλεση της εργασίας, αλλά και γενικότερες εντολές που στοχεύουν στη ρύθμιση της συμπεριφοράς του εργαζόμενου, με σκοπό την τήρηση της τάξης και της ασφάλειας εντός της εκμετάλλευσης. Η μόνη πηγή που προηγείται του διευθυντικού δικαιώματος, για τη ρύθμιση ζητημάτων συμπεριφοράς και ασφάλειας, είναι ο κανονισμός εργασίας αν υπάρχει και οι κοινές αποφάσεις εργοδότη και συμβουλίου εργαζομένων. Το διευθυντικό δικαίωμα δεν είναι ανεξέλεγκτο, αλλά οριοθετείται από παράγοντες όπως ο νόμος, κάποια συλλογική σύμβαση εργασίας, ο κανονισμός εργασίας, η ίδια η ατομική σύμβαση εργασίας, η αρχή της ίσης μεταχείρισης κ.λπ. Στην ιεραρχία των παραπάνω μέσων διαμόρφωσης των όρων εργασίας, το διευθυντικό δικαίωμα βρίσκεται στην τελευταία θέση και ο ρόλος του ενεργοποιείται μόνο στην περίπτωση που τα άλλα μέσα αφήνουν κάποιο κενό.
Δείτε περισσότερα στο www.dikigorosergatologos.gr».
Εαρινή ισημερία και καλοκαίρι, με τη μεγαλύτερη μέρα του χρόνου να γεμίζει με φως το πιο μεγάλο μέρος του εικοσιτετράωρου. Το ζεστό καλοκαίρι του 2024 προμηνύει και ένα καλοκαίρι γεμάτο από φιλοξενούμενους στη χώρα μας, περισσότερους από κάθε άλλη χρονιά, έστω αν και σε κάποιες περιοχές, η ικανότητα εξυπηρέτησης τουριστών έχει ξεπεραστεί προ πολλού και ο υπερτουρισμός αποτελεί πλέον σημαντικό πρόβλημα. Τα καταστήματα εστίασης, διασκέδασης και γενικά εξυπηρέτησης της βαριάς τουριστικής βιομηχανίας της χώρας, δουλεύουν ακατάπαυστα και εξαιρετικά αποδοτικά ως προς την κερδοφορία, αρκεί… να τηρούν το νομοθετικό πλαίσιο όσον αφορά την έκδοση φορολογικών στοιχείων, διαφορετικά υπάρχουν τα φορολογικά πρόστιμα και η αναστολή λειτουργίας των καταστημάτων. Φυσικά, αυτό που απεύχονται οι επιχειρηματίες είναι η ΑΑΔΕ να προβεί σε κλείσιμο του καταστήματος ειδικά για περίοδο ημερών που περιλαμβάνει Σαββατοκύριακο.
Για την Εβδομάδα που έρχεται, το θέμα θα είναι επίκαιρο, ειδικά σε 15 κατηγορίες επαγγελμάτων που λόγω της φύσης των υπηρεσιών που προσφέρουν είναι αδύνατη η αναστολή λειτουργίας, ο ελεγκτικός μηχανισμός θα επιβάλει πρόστιμα.
Ποια είναι τα επαγγέλματα αυτά που σχετίζονται με τον τουρισμό και στα οποία δεν επιβάλλεται αναστολή λειτουργίας της επιχείρησης, αλλά φορολογικό πρόστιμο:
-Ξενοδοχεία, ξενώνες, επιπλωμένα δωμάτια – διαμερίσματα – κατοικίες.
-Οργανωμένες τουριστικές κατασκηνώσεις (camping).
-Επιχειρήσεις ενοικίασης αυτοκινήτων, μοτοσικλετών, μοτοποδηλάτων, σκαφών και αεροσκαφών.
-Επιχειρήσεις εκμετάλλευσης τουριστικών λεωφορείων.
Τέλος, να σημειώσουμε ότι στην περίπτωση που παρεμποδίζεται η διενέργεια επιτόπιου ελέγχου με απειλή ή χρήση βίας κατά των ελεγκτικών οργάνων (υπάρχουν και αυτά), αναστέλλεται μέχρι ένα μήνα η λειτουργία της επαγγελματικής εγκατάστασης του υπόχρεου την οποία αφορά ο έλεγχος.
Με τη θερμοκρασία να έχει γαντζωθεί πάνω από τους 35 βαθμούς Κελσίου, με τη καταγάλανη θάλασσα και το δροσερό βουνό να μας γνέφει, με το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος να είναι μπροστά μας, σας ευχόμαστε υπέροχες, μικρές ή μεγάλες, καλοκαιρινές διακοπές.