Καλό μήνα και καλό καλοκαίρι. Πρώτη Εβδομάδα του Ιούνη η Εβδομάδα που πέρασε και ξεκίνησε ήδη η καλοκαιρινή «εξόρμηση» των υπαλλήλων της Α.Α.Δ.Ε. στα τουριστικά θέρετρα. Εφέτος η στόχευση είναι διττή: Έλεγχος των ξενοδοχειακών, επισιτιστικών και τουριστικού ενδιαφέροντος επιχειρήσεων και ταυτόχρονα έλεγχος των παραχωρήσεων σε αιγιαλό και παραλίες. Να θυμίσουμε ότι, σχετικά με τον αιγιαλό, βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη η νέα διαδικασία για τις παραχωρήσεις, η οποία πραγματοποιείται πλέον αποκλειστικά μέσω της ειδικής ψηφιακής πλατφόρμας (https://eauctions.gsis.gr).
Ο ταχυδρόμος (φορολογικός ελεγκτής) χτυπάει τρεις φορές: Τι προβλέπει το επιχειρησιακό σχέδιο της Α.Α.Δ.Ε. για τις ναυαρχίδες, και όχι μόνο, του Ελληνικού τουρισμού. Οι έλεγχοι στους τουριστικούς προορισμούς διαρθρώνονται σε δύο επίπεδα. Αρχικά, γίνεται μια πρώτη επίσκεψη από υπαλλήλους της Α.Α.Δ.Ε., ενώ στη συνέχεια ακολουθεί μια δεύτερη επίσκεψη από ελεγκτές που υπάγονται σε διαφορετική περιοχή. Τέλος, η Υπηρεσία Ελέγχων και Διασφάλισης Δημοσίων Εσόδων (Υ.Ε.Δ.Δ.Ε.) αναλαμβάνει τον έλεγχο με βάση όλες τις πληροφορίες που έχουν συγκεντρωθεί από τις προηγούμενες επισκέψεις, ενισχύοντας τους ελέγχους με στοχευμένη προσέγγιση.
Αιγιαλός και παραλίες: Ξαφνικά την προηγούμενη εβδομάδα παραθεριστές και επαγγελματίες της Χαλκιδικής είδαν κάτι ξεχωριστό στον ουρανό του νομού, κατά μήκος των ατέλειωτων ακτών των τριών ποδιών του. Οι έλεγχοι ξεκίνησαν από τη Χαλκιδική, με τη χρήση drones, αλλάζοντας το «παιγνίδι» της ενίσχυσης της εποπτείας στις παραλίες και την εφαρμογή των νέων κανόνων που νομοθέτησε το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών. Με αυτούς τους ελέγχους η Κυβέρνηση επιδιώκει να διασφαλίσει την ελεύθερη πρόσβαση των πολιτών στις παραλίες, να προστατεύσει το περιβάλλον και να βελτιώσει την ποιότητα του τουριστικού προϊόντος. Τα drones μεταφέρουν άμεσα την πληροφορία της πιθανής «καταπάτησης» και η αντίδραση της ελεγκτικής αρχής είναι άμεση και κυρίως εξαιρετικά στοχευμένη. Πέραν, όμως, από τις εικόνες των drones, ήδη λειτουργεί και η εφαρμογή MyCoast, η οποία δίνει στους πολίτες τη δυνατότητα να συμβάλουν στην παρακολούθηση και την ανίχνευση παραβάσεων. Μέσω αυτής της εφαρμογής, μπορούν να υποβάλλουν καταγγελίες για παραβάσεις, που παρατηρούν στις παραλίες.
Το καλοκαίρι είναι για όλους, άλλοι θα διασκεδάσουν, άλλοι θα κάνουν διακοπές, άλλοι θα επιχειρήσουν εν μέσω μαζικού τουρισμού και υπερτουρισμού. Η τεχνολογία είναι εδώ για να βοηθήσει την πολιτεία, έτσι ώστε και οι φιλοξενούμενοί μας να είναι ευχαριστημένοι από το τουριστικό μας προϊόν και οι επιχειρήσεις να κερδίσουν μέσα από ένα πλαίσιο κανόνων και όχι ανεξέλεγκτα.
Εβδομάδα που πέρασε λοιπόν και «Κινούμαι Ηλεκτρικά: Προκήρυξη του Γ' Κύκλου της Δράσης»: Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ η απόφαση 132625/2024, με την οποία αποφασίζεται η προκήρυξη της Δράσης με τίτλο «ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ - Γ’ ΚΥΚΛΟΣ», σύμφωνα με τις κάτωθι διαδικασίες και όρους.
Σκοπός της Δράσης «ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ - Γ’ Κύκλος» είναι η προώθηση της ηλεκτροκίνησης και της περαιτέρω διείσδυσης ηλεκτρικών οχημάτων στο στόλο οχημάτων που κυκλοφορούν εντός της ελληνικής επικράτειας, ως παράγοντα που θα συντελέσει στη μείωση των εκπομπών ρύπων, στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα.
Η Δράση επιδότησης «ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ - Γ’ Κύκλος» αποτελεί μέρος των δράσεων, μέτρων και κινήτρων τα οποία περιλαμβάνονται στο σχετικό νόμο για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης. Αντικείμενο της παρούσας δράσης είναι η χορήγηση «οικολογικού bonus». Αυτό θα αποδίδεται με την μορφή επιδότησης αγοράς ή χρονομίσθωσης αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων με ταυτόχρονη προαιρετική αλλά και επιδοτούμενη απόσυρση παλαιών οχημάτων.
Οι επιμέρους στόχοι του προγράμματος είναι:
α) Η ανανέωση του στόλου των οχημάτων ιδιωτικής χρήσης,
β) Η ανανέωση του στόλου ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων, και
γ) Η ανάπτυξη «έξυπνων» υποδομών επαναφόρτισης Η/Ο ιδιωτικής χρήσης.
Αιτήσεις στο πλαίσιο της παρούσας Δράσης υποβάλλονται έως και την 30ή Απριλίου 2025, ενώ η ημερομηνία έναρξης υποβολής αιτήσεων θα ανακοινωθεί μέσω ανάρτησης στην ιστοσελίδα του Υπουργείου www.yme.gov.gr και στην ιστοσελίδα του προγράμματος https://kinoumeilektrika3.gov.gr.
Δείτε ολόκληρη τη νέα απόφαση εδώ.
«Φορολογικές Δηλώσεις 2024: Νέα έκδοση του οδηγού «ΔΗΛΩΣΗ Ε1 2024 Οδηγίες συμπλήρωσης»: Δημοσιεύθηκε από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων η ανανεωμένη έκδοση των οδηγιών για τη συμπλήρωση της Δήλωσης.
Φορολογίας Εισοδήματος Φυσικών Προσώπων Φορολογικού Έτους 2023.
Δείτε τη νέα ανανεωμένη έκδοση στην Online Τράπεζα.
«ΓΕΜΗ: Οδηγίες- Διευκρινίσεις σχετικά με τις Αστικές μη Κερδοσκοπικές εταιρείες του άρθρου 784 του Α.Κ.»: Δημοσιεύθηκε η εγκύκλιος 43302/2024, με την οποία, κατόπιν ερωτημάτων που τέθηκαν στην Υπηρεσία και προκειμένου όλες οι Υπηρεσίες Γ.Ε.ΜΗ. των Επιμελητηρίων, καθώς επίσης τα Πρωτοδικεία και οι Δ.Ο.Υ. να έχουν μια κοινή αντιμετώπιση επί ζητημάτων που έχουν παρουσιαστεί, διευκρινίζονται τα εξής:
1. Ως την υποχρέωση των εταιρειών του άρθρου 784 Α.Κ. που έχουν Δ.Σ. να εναρμονίσουν το καταστατικό τους σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4072/2012 (Α’ 86)
Πριν την έναρξη ισχύος του άρθρου 270 του ν. 4072/2012, σε απόκλιση της αρχής της αυτοδιαχείρισης που ισχύει για τις προσωπικές εταιρείες, πολλές Αστικές μη κερδοσκοπικές Εταιρείες είχαν σωματειακή οργάνωση, με αποτέλεσμα να προβλέπουν στο καταστατικό τους εταιρικά όργανα (συνέλευση, διοικητικό συμβούλιο). Το γεγονός αυτό ήταν γνωστό στον νομοθέτη και αποδεκτό από τη νομολογία των δικαστηρίων, η οποία ακόμη και υπό το καθεστώς ισχύος του ν. 4072/2012 κατά την κρατούσα άποψή της έκανε δεκτό ότι: «…συνηθίζεται η αστική εταιρία μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα να λαμβάνει τη μορφή νομικού προσώπου κατά τη διάταξη του άρθρου 784 ΑΚ, με όργανά του το διοικητικό συμβούλιο, μέλη του οποίου μπορεί να είναι και μη εταίροι, καθώς και τη συνέλευση των εταίρων ως το ανώτατο όργανο της εταιρίας, η οποία έχει και την τελική ευθύνη για πράξεις διαχείρισης και εν γένει της διοίκησης της εταιρίας…» [ενδεικτικά. βλ. ΤρΕφΑθ 3137/2016, ΔΕΕ 2017, 205 επ.· ΜΕφΑθ 1156/2020, ΔΕΕ 2021, 217 επ.].
Μετά τη ψήφιση του ν. 4072/2012 και την πρόβλεψη στο άρθρο 270 ότι «οι διατάξεις του παρόντος κεφαλαίου, με εξαίρεση εκείνη της παρ. 3 του άρθρου 251, εφαρμόζονται αναλόγως και στην αστική εταιρεία με νομική προσωπικότητα», το πλαίσιο λειτουργίας έγινε πλέον σαφές και σε εφαρμογή της εν λόγω διάταξης, δημιουργήθηκε το πρότυπο καταστατικό, το οποίο αφορά σε συστάσεις που γίνονται μετά την έκδοση της σχετικής υπουργικής απόφασης (ΥΑ 5189/21-01-2024 (Β΄ 556).
Εντούτοις, δεδομένου ότι στο προηγούμενο νομοθετικό καθεστώς δεν υπήρχε κάποια διάταξη που να απαγορεύει άμεσα ή έμμεσα τη σωματειακή οργάνωση των Αστικών μη κερδοσκοπικών Εταιρειών και λαμβάνοντας υπόψη ότι στον ν. 4072/2012 δεν υπάρχει διάταξη που να απαιτεί την εναρμόνιση των υφιστάμενων καταστατικών κατά την έναρξη ισχύος του, οι Υπηρεσίες ΓΕΜΗ δεν νομιμοποιούνται να απαιτούν από τους ενδιαφερόμενους την τροποποίηση του καταστατικού και την εναρμόνισή τους με τις διατάξεις του ν. 4072/2012.
Συνεπώς, είτε πρόκειται για αστικές εταιρείες που συστάθηκαν πριν την έναρξη ισχύος του ν. 4072/2012 και έχουν ως καταστατικό σκοπό τη «Διαχείριση Δράσεων Κρατικών Ενισχύσεων και λειτουργούν ως Ενδιάμεσοι φορείς Διαχείρισης Δράσεων», είτε για αστικές εταιρείες με οποιονδήποτε άλλο οικονομικό σκοπό, δεν απαιτείται να γίνει καμία τροποποίηση στο καταστατικό τους, εφόσον οι ίδιες δεν το επιθυμούν.
2. Ως προς το αρμόδιο Μητρώο εγγραφής των Αστικών Εταιρειών του Άρθρου 784 Α.Κ. προκειμένου να αποκτήσουν νομική προσωπικότητα Ως προς τις αστικές εταιρείες του άρθρου 784 Α.Κ..
Σε πολλές Υπηρεσίες Γ.Ε.ΜΗ. των Επιμελητηρίων παρατηρείται το φαινόμενο κάποιες αστικές του άρθρου 784 Α.Κ. να προσκομίζουν πρόσφατα καταστατικά σύστασης, κατατεθειμένα στο Πρωτοδικείο και να ζητούν την εγγραφή τους στο Γ.Ε.ΜΗ. Πολλές μάλιστα εταιρείες, εξ αυτών έχουν λάβει και ΑΦΜ από τις αρμόδιες Δ.Ο.Υ., προσκομίζοντας στις Δ.Ο.Υ. το καταστατικό σύστασης της εταιρείας σφραγισμένο από το Πρωτοδικείο.
Υπενθυμίζεται ότι από τον συνδυασμό του άρθρου 270 του ν. 4072/2012 και του άρθρου 784 του Α.Κ. προκύπτει ότι η αστική εταιρεία δύναται να αποκτήσει νομική προσωπικότητα εφόσον συντρέχουν οι προϋποθέσεις του άρθρου 784 του ΑΚ, ήτοι η τήρηση έγγραφου τύπου, η επιδίωξη οικονομικού σκοπού και η τήρηση των όρων δημοσιότητας των ομόρρυθμων εταιρειών. Δεδομένου ότι το Γ.Ε.ΜΗ. από την έναρξη λειτουργίας του (04-04-2011) έχει αντικαταστήσει το μητρώο των προσωπικών εταιρειών που τηρούνταν στα Πρωτοδικεία, το μόνο αρμόδιο μητρώο για όλες τις αστικές εταιρίες που συστήνονται μετά την 04.04.2011, είναι το Γ.Ε.ΜΗ..
Συνεπώς, η κατάθεση του καταστατικού σύστασης σε οποιαδήποτε άλλη αρχή, όπως εν προκειμένω στο Πρωτοδικείο, δεν επιφέρει, σε επίπεδο εννόμων συνεπειών, τη σύσταση της εταιρίας, καθότι αυτή συναρτάται με την καταχώριση του καταστατικού σύστασης στο Γ.Ε.ΜΗ., κατόπιν διενέργειας ελέγχου νομιμότητας από την Υπηρεσία Γ.Ε.ΜΗ. (βλ. αρ. 18 περ. α’ και 25 παρ. 1 του ν. 4919/2022).
3. Ως προς τη δυνατότητα ηλεκτρονικής σύστασης Αστικής Εταιρείας του άρθρου 784 Α.Κ. στην ηλεκτρονική πλατφόρμα της e- Υ.Μ.Σ. (https://eyms.businessportal.gr/)
Στο πλαίσιο της απλούστευσης διαδικασιών σύστασης εταιρείας μέσω της Υπηρεσίας μιας Στάσης (Υ.Μ.Σ. Επιμελητηρίου) και της ηλεκτρονικής Υπηρεσίας μιας Στάσης (e- Υ.Μ.Σ.), σας ενημερώνουμε ότι εντός ολίγων ημερών θα είναι διαθέσιμη στο κοινό η δυνατότητα ηλεκτρονικής σύστασης Αστικής Εταιρείας του 784 Α.Κ. με πρότυπο καταστατικό ή πρότυπο καταστατικό με πρόσθετο περιεχόμενο, όπως αυτό προβλέπεται στην απόφαση 5186/26-01-2024: “Πρότυπα καταστατικά για τη σύσταση εταιρειών μέσω της Υπηρεσίας μιας Στάσης (Υ.Μ.Σ.) και της Ηλεκτρονικής Υπηρεσίας μιας Στάσης (eΥ.Μ.Σ.)” (ΦΕΚ Β’ 556).
«Υπ. Εργασίας: 10 μέτρα για την προστασία των εργαζομένων από τη θερμική καταπόνηση υπόσυνθήκες καύσωνα»: Το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης εξέδωσε τη Δευτέρα 3 Ιουνίου εγκύκλιο για την πρόληψη της θερμικής καταπόνησης των εργαζομένων κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού. Με τα μέτρα αυτά, το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης στοχεύει στην προστασία της υγείας και ασφάλειας των εργαζομένων κατά τους καλοκαιρινούς μήνες.
Πρόληψη θερμικής καταπόνησης
1. Διαλείμματα: Οργάνωση του χρόνου εργασίας με προγραμματισμό διαλειμμάτων κατάλληλης διάρκειας για τη μείωση της θερμικής καταπόνησης των εργαζομένων
2. Προγραμματισμός Εργασιών: Εκτέλεση εργασιών που συνεπάγονται υψηλή θερμική καταπόνηση, κατά το δυνατόν, σε ώρες εκτός θερμοκρασιακών αιχμών.
3. Μείωση ή παύση της απασχόλησης: Μείωση ή παύση εργασιών σε θερμικά επιβαρυμένους χώρους όπως μηχανοστάσια, χυτήρια, υαλουργεία, κεραμοποιεία, ναυπηγεία κ.λπ., μεταξύ των ωρών 12.00-16.00.
4. Διαμόρφωση χώρων διαλείμματος: Δημιουργία κατάλληλων χώρων διαλείμματος εξοπλισμένων με σύστημα κλιματισμού, σε συνεργασία με τον Τεχνικό Ασφάλειας, τον Ιατρό Εργασίας και εκπροσώπους των εργαζομένων.
Σε ό,τι αφορά τις υπαίθριες εργασίες, τα μέτρα που μπορούν να ληφθούν για να αντιμετωπιστεί τυχόν θερμική καταπόνηση των εργαζομένων ανεξαρτήτως του είδους απασχόλησής τους συμπεριλαμβανομένων των ψηφιακών πλατφορμών, προβλέπεται:
1. Κατάλληλα καλύμματα και προστατευτικά μέσα: Παροχή κατάλληλων καλυμμάτων κεφαλής και προστατευτικών μέσων δέρματος.
2. Σκιερά μέρη για διαλείμματα: Διαμόρφωση ή επιλογή σκιερού μέρους για διαλείμματα.
3. Στέγαστρα για εργασίες: Διαμόρφωση ή επιλογή σκιερού μέρους ή κατασκευή κατάλληλων στεγάστρων για την εκτέλεση εργασιών, όπου αυτό είναι δυνατόν.
4. Προγραμματισμός εργασιών: Προγραμματισμός των εργασιών έτσι ώστε οι πλέον επιβαρυμένες (π.χ. εργασίες ασφαλτόστρωσης) να γίνονται τις ώρες που οι θερμοκρασίες είναι χαμηλότερες.
5. Μείωση απασχόλησης ή παύση εργασιών: Μείωση της απασχόλησης ή/και παύση εργασιών κατά το χρονικό διάστημα μεταξύ των ωρών 12.00-16.00 σε χειρωνακτικές εργασίες που εκτελούνται σε εξωτερικό χώρο. Ενδεικτικά αναφέρονται: οι εργασίες σε τεχνικά και οικοδομικά έργα, εργοτάξια, διανομή και μεταφορά προϊόντων και αντικειμένων με δίτροχο όχημα, πατίνι, τροχοπέδιλα κ.α (delivery). Εφόσον εφαρμοστεί το μέτρο της παύσης εργασιών διανομής, μπορεί να διατηρείται ενεργή η επιλογή της παραγγελιοληψίας με παραλαβή του χρήστη απευθείας από το κατάστημα (take away) καθώς και ενδεχόμενη δυνατότητα να εκτελείται διανομή με οχήματα ιδιωτικής χρήσης εκτός των δίκυκλων και λοιπών μέσων.
10. Ειδική πρόβλεψη για τις εγκαταστάσεις χυτηρίων και μεταλλουργίες
Πέραν της συσσώρευσης θερμότητας από την άμεση ηλιακή ακτινοβολία υπό συνθήκες καύσωνα – για την αντιμετώπιση της οποίας προβλέπεται η χρήση καλυμμάτων κεφαλής και αυχένα και άλλων προστατευτικών μέσων του δέρματος, π.χ. αντηλιακών κρεμών – οι υψηλές θερμοκρασίες περιβάλλοντος κατά το θέρος αποτελούν πρόσθετο επιβαρυντικό παράγοντα για τους εργαζόμενους που εκτίθενται ήδη σε ακτινοβολούμενη θερμότητα λόγω της παραγωγικής διαδικασίας (π.χ. σε εγκαταστάσεις χυτηρίων και μεταλλουργίες). Για τις περιπτώσεις τέτοιων δυσμενών συνθηκών στους χώρους εργασίας διατίθενται, ούτως ή άλλως, μια σειρά από μέσα ατομικής προστασίας μερών ή ολόκληρου του σώματος (π.χ. σκούρα γυαλιά προστασίας των οφθαλμών σε κλιβάνους βιομηχανιών τροφίμων, ασπίδες προστασίας του προσώπου, ολόσωμες θερμομονωτικές στολές κ.ά.), τα οποία ο εργοδότης οφείλει να χορηγεί στους εργαζόμενους αφού πρώτα λάβει υπόψη του την έγγραφη γνώμη του Τεχνικού Ασφαλείας και του Ιατρού Εργασίας (αν προβλέπεται) και αξιολογήσει κατά πόσον ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις της εργασίας.
«Διευκρινιστική εγκύκλιος του Υπ. Εργασίας για τα Ταμεία Επαγγελματικής Ασφάλισης»: Ο Υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Πάνος Τσακλόγλου υπέγραψε διευκρινιστική Εγκύκλιο για την εφαρμογή του Ν. 5078/23 με τον οποίο επέρχονται σημαντικές βελτιωτικές αλλαγές στο νομοθετικό πλαίσιο που διέπει την ίδρυση και λειτουργία των προαιρετικών Ταμείων Επαγγελματικής Ασφάλισης (Τ.Ε.Α.).
Σύμφωνα με την Εγκύκλιο οι προϋποθέσεις για τη λήψη συνταξιοδοτικής παροχής εξαρτώνται από την ημερομηνία εγγραφής των μελών τους και συγκεκριμένα:
α) Για τα μέλη που έχουν εγγραφεί πριν τις 20/12/2023 (ημερομηνία έναρξης ισχύος του νέου νόμου), για τα οποία ισχύουν οι διατάξεις των καταστατικών για το σύνολο του ατομικού τους λογαριασμού.
β) Για τα μέλη που εγγράφονται πρώτη φορά στο Τ.Ε.Α. μετά τις 20/12/2023, για τα οποία ισχύουν οι ελάχιστες προϋποθέσεις λήψης συνταξιοδοτικής παροχής, όπως ορίζονται στον Ν. 5078/23.
Επιπλέον αποσαφηνίζεται η διάκριση μεταξύ της προκαταβολής της συνταξιοδοτικής παροχής ύψους έως 50% που προβλέπεται σε περιπτώσεις που το μέλος έχει ήδη συμπληρώσει τις προϋποθέσεις λήψης της παροχής και επιλέγει να παραμείνει ασφαλισμένο στο Τ.Ε.Α., και της πρόωρης λήψης της παροχής, στην οποία εφαρμόζονται αυξημένοι φορολογικοί συντελεστές κατά 50% που στόχο έχουν την παραμονή των μελών στο Ταμείο προωθώντας την μακροχρόνια συνταξιοδοτική αποταμίευση.
Η εγκύκλιος διευκρινίζει ότι ο χρόνος ασφάλισης που λαμβάνεται υπόψιν για την λήψη της συνταξιοδοτικής παροχής λογίζεται το χρονικό διάστημα για το οποίο έχουν καταβληθεί εμπρόθεσμα οι τακτικές εισφορές ή έχουν εξοφληθεί εντός εύλογου διαστήματος, όπως ορίζεται στο καταστατικό του Τ.Ε.Α.. Για την διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας τους, τα Τ.Ε.Α. έχουν την υποχρέωση να διαμορφώνουν αποτελεσματικό μηχανισμό είσπραξης των εισφορών προκειμένου να διασφαλίζουν τη συνεπή και εμπρόθεσμη καταβολή τους.
Παράλληλα δίνονται διευκρινίσεις για την εφαρμογή ανώτατου ορίου (πλαφόν), ύψους 20% επί του ακαθάριστου εισοδήματος από τη μισθωτή εργασία και 20.000 ευρώ για τους μη μισθωτούς, σωρευτικά στις εισφορές που καταβάλλονται υπέρ Τ.Ε.Α., αλλά και τα ασφάλιστρα που καταβάλλονται στο πλαίσιο ομαδικών ασφαλιστηρίων συνταξιοδοτικών συμβολαίων. Σε περίπτωση υπέρβασης του πλαφόν συστήνεται το μέλος να επιλέγει με δήλωση του αν η επιστροφή του επιπλέον ποσού θα γίνεται από το Τ.Ε.Α. ή την ασφαλιστική εταιρεία.
Τέλος, η εγκύκλιος περιλαμβάνει επιμέρους οδηγίες για τις υποχρεώσεις ενημέρωσης της Εποπτικής Αρχής, τη λειτουργία του Εποπτικού Συμβουλίου και τη διαχείριση εκκρεμών αιτημάτων ίδρυσης Τ.Ε.Α. και τροποποίησης των καταστατικών τους κ.α..
Δείτε τη νέα εγκύκλιο εδώ.
«ΓΕΜΗ - Υπηρεσίες Μιας Στάσης: Επέκταση λειτουργίας για επιγραμμική καταχώριση Υποκαταστημάτων αλλοδαπής, Αστική Εταιρεία, Κοινοπραξία και Ετερόρρυθμη κατά μετοχές εταιρεία»: Σύμφωνα με σχετικές ανακοινώσεις του Γ.Ε.ΜΗ., η Υπηρεσία μίας Στάσης για την ίδρυση εταιρειών επεκτείνεται και από χθες, Τετάρτη 5/6, μπορούν να συσταθούν ηλεκτρονικά η Αστική Εταιρεία, η Κοινοπραξία, η Ετερόρρυθμη κατά μετοχές εταιρεία και η επιγραμμική καταχώριση Υποκαταστημάτων αλλοδαπής.
Η Υπηρεσία είναι διαθέσιμη μέσω της πλατφόρμας e-Υ.Μ.Σ. (https://eyms.businessportal.gr/), καθώς και στις Υπηρεσίες Γ.Ε.ΜΗ. των Επιμελητηρίων.
«Φορολογικές Δηλώσεις 2024: Σε λειτουργία οι τροποποιητικές δηλώσεις φυσικών προσώπων»: Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, σε λειτουργία είναι η εφαρμογή για τις τροποποιητικές δηλώσεις φυσικών προσώπων φορολογικού έτους 2023.
Από την αρθρογραφία της Εβδομάδας που πέρασε, κ. Γεώργιος Λαζαρίδης, Ορκωτός Ελεγκτής Λογιστής ΣΟΛ Crowe και «Η αφαίρεση των ερωτήσεων – απαντήσεων 49 και 50 από την ειδική έκδοση της ΑΑΔΕ σε σχέση με το έντυπο Ν»: Σύμφωνα με τον αρθρογράφο «Στις 9/5/2024 δόθηκε στη δημοσιότητα από την Α.Α.Δ.Ε. ειδική έκδοση, που περιείχε 50 ερωτήσεις – απαντήσεις σε σχέση με την συμπλήρωση του Εντύπου Ν για το φορολογικό έτος 2023. Στη συνέχεια και στις 16/5/2024 επακολούθησε νέα έκδοση, από την οποία και είχαν αφαιρεθεί οι ερωτήσεις – απαντήσεις 49 και 50.
Οι ερωτήσεις – απαντήσεις αυτές αναφερόταν ειδικότερα στην υποβολή δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος νομικών προσώπων σε περιπτώσεις μετασχηματισμών εν γένει αυτών. Ως γνωστόν, ο όρος μετασχηματισμός είναι μια ευρεία έννοια και περιλαμβάνει τις διαδικασίες μετατροπών, συγχωνεύσεων και διασπάσεων των νομικών προσώπων. Η ιδέα της παράθεσης των ερωτήσεων – απαντήσεων αυτού του περιεχομένου ήταν προς τη σωστή κατεύθυνση, καθώς η αντιμετώπιση των περιπτώσεων υποβολής δηλώσεων ποικίλει ανάλογα με το νομικό πλαίσιο μετασχηματισμού. Προφανώς και η «απόσυρση» των ερωτήσεων – απαντήσεων αυτών κρίθηκε αναγκαία, καθώς η παράθεση αυτών πιθανόν να δημιουργούσε κάποιες παρανοήσεις.». Ένα ακόμα πλήρες και αναλυτικό άρθρο από τον κ. Γεώργιο Λαζαρίδη, το οποίο μπορείτε να διαβάσετε στο σύνολό του στον πιο πάνω σύνδεσμο.
Κ. Στέφανος Κοτζαμάνης, Οικονομολόγος, Δημοσιογράφος και «Χαμηλή η διείσδυση του asset management στην Ελλάδα»: Σύμφωνα με τον αρθρογράφο «Όπως προκύπτει από τα στοιχεία του παρατιθέμενου πίνακα, η διείσδυση της θεσμικής (επαγγελματικής) διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων (assets) είναι ιδιαίτερα χαμηλή στην Ελλάδα, με τη χώρα να καταλαμβάνει μια από τις τελευταίες θέσεις στην Ευρώπη.
Ειδικότερα, μεταξύ των 25 χωρών του πίνακα, η Ελλάδα κατατάσσεται στην 21η θέση (περνάει μόνο την Τουρκία, την Κροατία, τη Ρουμανία και τη Βουλγαρία). Ενδεικτικό είναι το στοιχείο ότι τα κεφάλαια υπό διαχείριση είναι μόλις 1.749 ευρώ κατά κεφαλή στην Ελλάδα, όταν στην Κύπρο φτάνουν στα 5.031 ευρώ, ο μέσος ευρωπαϊκός μέσος όρος βρίσκεται στα 27,759 ευρώ, ενώ στις κορυφαίες θέσεις βρίσκονται χώρες όπως η Ελβετία (101.600 ευρώ κατά κεφαλή), Σουηδία (55.847 ευρώ), Ολλανδία (47.211 ευρώ) και Δανία (47.050 ευρώ).
Σε ποιους παράγοντες όμως θα μπορούσε να αποδοθεί η τόσο χαμηλή διείσδυση της επαγγελματικής διαχείρισης (π.χ. αμοιβαία κεφάλαια, επενδυτικές εταιρείες χαρτοφυλακίου και εταιρείες επενδύσεων ακίνητης περιουσίας) στη χώρα μας, σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη;». Ακόμα ένα ολιστικό άρθρο του κ. Στέφανου Κοτζαμάνη πάνω στο assets management στην Ελλάδα.
Κ. Πέτρος Ραπανάκης, Σύμβουλος επ/σεων σε θέματα εργατικής νομοθεσίας & ανθρώπινου δυναμικού και «Ατομική σύμβαση εργασίας και υποχρέωση ενημέρωσης για τους ουσιώδεις όρους της σύμβασης εργασίας»: Σύμφωνα με τον γνωστό αρθρογράφο, όπου από το νόμο προβλέπεται η ανάρτηση έγγραφης ατομικής σύμβασης εργασίας ή όπου τα μέρη καταρτίσουν ατομική σύμβαση, αυτή αναρτάται από τον εργοδότη στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ, εντός επτά (7) ημερών από την ημερομηνία έναρξης της εργασίας, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 71 του Π.Δ. 80/2022. Διευκρινίζεται ότι, είναι υποχρεωτική η ανάρτηση έγγραφης ατομικής σύμβασης εργασίας προκειμένου για συμβάσεις μερικής και εκ περιτροπής απασχόλησης. Προκειμένου για πλήρη απασχόληση, δεν είναι υποχρεωτική η ανάρτηση της ατομικής σύμβασης εργασίας στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ. Επίσης, δεν είναι υποχρεωτική στην πλήρη απασχόληση η σύνταξη ατομικής σύμβασης εργασίας. Στην πλήρη απασχόληση οι εργοδότες υποχρεούνται να παρέχουν γραπτώς στους εργαζομένους όλες τις πληροφορίες των άρθρων 70 του Κώδικα ατομικού εργατικού δικαίου Π.Δ. 80/2022 (Υποχρέωση ενημέρωσης για τους ουσιώδεις όρους της σύμβασης ή σχέσης εργασίας), 72 (Εργασία στην αλλοδαπή) και 73 (Μεταβολή των στοιχείων της σύμβασης ή της σχέσης εργασίας) με έναν από τους παρακάτω τρόπους: α) με παράδοση εντύπου ή β) σε ηλεκτρονική μορφή, υπό την προϋπόθεση ότι υπάρχει δυνατότητα πρόσβασης από τον εργαζόμενο στις σχετικές πληροφορίες αποθήκευσης και εκτύπωσης των πληροφοριών αυτών και ο εργοδότης διατηρεί απόδειξη αποστολής ή παραλαβής.».
Το ομότιτλο άρθρο του κ. Πέτρου Ραπανάκη δημοσιεύθηκε στο τεύχος Μαρτίου 2024 του περιοδικού Epsilon7.
Κ. Γιάννης Καρούζος, Δικηγόρος, Εργατολόγος και «Κατ’ επάγγελμα δανεισμός εργαζομένου: Τι ισχύει ως προς τις σχέσεις των μερών»: Σύμφωνα με τον αρθρογράφο «Ο δανεισμός εργαζομένου αποτελεί ένα ιδιαίτερο είδος σύμβασης εργασίας, με βάση το οποίο δημιουργείται μια τριμερής σχέση εργασίας.
Στο πλαίσιο αυτής της σχέσης, εκτός από το συμβατικό εργοδότη, προστίθεται ένας νέος μη συμβατικός εργοδότης, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται δύο συμβατικές σχέσεις εργασίας: στη μία σχέση, το ένα συμβαλλόμενο μέρος είναι η επιχείρηση που ασκεί το δανεισμό, η λεγόμενη κατά το νόμο «Επιχείρηση Προσωρινής Απασχόλησης» και το άλλο ο εργαζόμενος προσωρινής απασχόλησης. Στη δεύτερη συμβατική σχέση το ένα συμβαλλόμενο μέρος είναι η Επιχείρηση Προσωρινής Απασχόλησης και το άλλο είναι η επιχείρηση στην οποία πρόκειται να διατεθεί ο δανειζόμενος εργαζόμενος, δηλαδή ο «έμμεσος εργοδότης». Ο Ν. 4052/2012, ο οποίος μετέφερε την Οδηγία 2008/104 στο ελληνικό δίκαιο, ρυθμίζει όσα σχετίζονται με τη σύσταση και λειτουργία των Ε.Π.Α..
Με βάση το άρθρο 115, οι επιχειρήσεις προσωρινής απασχόλησης (Ε.Π.Α.) έχουν ως αντικείμενο δραστηριότητας τη σύναψη συμβάσεων εργασίας, με σκοπό την παραχώρηση των εργαζομένων σε άλλες επιχειρήσεις, για να εργασθούν σε αυτές προσωρινά και υπό την επίβλεψη και τη διεύθυνσή τους. Βάσει της σύμβασης που συνάπτουν με τρίτες επιχειρήσεις, οι Ε.Π.Α. τους παραχωρούν το διευθυντικό δικαίωμα καθ’ όλη τη διάρκεια της σύμβασης, ώστε αυτές να χρησιμοποιούν το παραχωρούμενο προσωπικό κατά το δοκούν. Μεταξύ Ε.Π.Α. και τρίτης επιχείρησης συμφωνείται οικονομικό αντάλλαγμα. Η σύμβαση που καταρτίζεται είναι έγγραφη και σε αυτήν πρέπει να καθορίζονται ο τρόπος αμοιβής και ασφάλισης των παραχωρούμενων εργαζομένων, καθώς και οι λόγοι που επιβάλλουν την παραχώρησή τους.
Η σχέση μεταξύ Ε.Π.Α και εργαζόμενου αποτελεί το θεμέλιο της τριγωνικής σχέσης που δημιουργείται στο δανεισμό. Ο εργαζόμενος συνδέεται συμβατικά μόνο με την Ε.Π.Α., η οποία έχει την ιδιότητα του εργοδότη του και ο εργαζόμενος έχει την υποχρέωση από τη σύμβαση με την Ε.Π.Α. να παρέχει την εργασία του στην τρίτη επιχείρηση που παραχωρείται, δηλαδή στον έμμεσο εργοδότη. Η Ε.Π.Α. ως εργοδότης φέρει όλες τις υποχρεώσεις, κύριες και παρεπόμενες. Στη σύμβαση, η οποία όπως προαναφέρθηκε είναι έγγραφη, πρέπει να αναφέρονται οι όροι παροχής εργασίας στον έμμεσο εργοδότη, η διάρκεια αυτής, οι όροι αμοιβής και ασφάλειας του μισθωτού, καθώς και οτιδήποτε άλλο πρέπει αυτός να γνωρίζει.
Ανάμεσα στο δανειζόμενο εργαζόμενο και τον έμμεσο εργοδότη δεν υφίσταται κάποιος συμβατικός δεσμός. Ωστόσο, το γεγονός ότι ο μεν εργαζόμενος παρέχει την εργασία του και ο δε έμμεσος εργοδότης την αποδέχεται, δημιουργεί εκατέρωθεν κάποια δικαιώματα και υποχρεώσεις, δημιουργείται δηλαδή, κατά μια έννοια, μια άτυπη συμβατική σχέση. Όπως προαναφέρθηκε, το διευθυντικό δικαίωμα μεταβιβάζεται στον έμμεσο εργοδότη, ως εκ τούτου ο εργαζόμενος οφείλει να ακολουθεί τις οδηγίες και τις εντολές του έμμεσου εργοδότη, πάντα όμως εντός των ορίων που επιβάλλει η σύμβαση προσωρινής απασχόλησης. Ο εργαζόμενος έχει την υποχρέωση παροχής εργασίας στον έμμεσο εργοδότη και αντιστοίχως εκείνος φέρει την υποχρέωση πρόνοιας έναντι του εργαζόμενου και λήψης μέτρων ασφάλειας και υγιεινής. Επιπλέον, ο έμμεσος εργοδότης υποχρεούται να προσδιορίζει εκ των προτέρων τα απαιτούμενα προσόντα και τα χαρακτηριστικά της θέσης που πρόκειται να καλυφθεί από τον δανειζόμενο εργαζόμενο. Η διάρκεια απασχόλησης στον έμμεσο εργοδότη, δεν μπορεί να υπερβαίνει τους 36 μήνες.
Με βάση το άρθρο 124 παρ. 4 του Ν.4052.2012, η Ε.Π.Α. και ο έμμεσος εργοδότης είναι αλληλεγγύως και εις ολόκληρον έκαστος υπεύθυνοι έναντι του προσωρινά απασχολούμενου μισθωτού με σύμβαση ή σχέση εργασίας για την ικανοποίηση των μισθολογικών δικαιωμάτων του και για την καταβολή των ασφαλιστικών του εισφορών. Η ευθύνη αυτή του έμμεσου εργοδότη αναστέλλεται, εφόσον με τη σύμβαση προβλέπεται ότι υπόχρεος για την καταβολή των αποδοχών και των ασφαλιστικών εισφορών είναι ο άμεσος εργοδότης.
Δείτε περισσότερα στο www.dikigorosergatologos.gr».
Τέλος ακόμα μιας εργασιακής Εβδομάδας και με το βλέμμα στα αποτελέσματα των Ευρωεκλογών, κάτι που εξ΄ αντικειμένου θα συζητηθεί την Εβδομάδα που μας έρχεται, θα προσπαθήσουμε να σας δώσουμε κάποια βασικά στοιχεία σχετικά με την υποβολή δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης και δηλώσεων οικονομικών συμφερόντων από τους υπόχρεους, καθώς και τις ημερομηνίες υποβολής, μιας και το «θέμα» μάλλον ξεκίνησε και θα συνεχιστεί να συζητείται.
Στο ΦΕΚ Α΄ 45/28-02-2023 δημοσιεύθηκε ο με αριθμό Ν.5026/2023 «Υποβολή των δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης (πόθεν έσχες) και οικονομικών συμφερόντων - Ρυθμίσεις για την ενίσχυση της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας - Λοιπές επείγουσες ρυθμίσεις». Τα υπόχρεα πολιτικά πρόσωπα υποβάλουν δηλώσεις σύμφωνα με το άρθρο 4 του νόμου.
Σύμφωνα με το άρθρο 18 του νόμου, η αρχική Δ.Π.Κ. υποβάλλεται μέσα σε ενενήντα ημερολογιακές (90) ημέρες από την απόκτηση της ιδιότητας. Η Δ.Π.Κ. υποβάλλεται από τους υπόχρεους ετησίως, όσο διαρκεί η θητεία της δραστηριότητας ή διατηρείται η ιδιότητα των υπόχρεων, καθώς και για δύο (2) έτη μετά την απώλεια της ιδιότητας, με την τελική δήλωση να αφορά στο έτος χρήσης που έπεται της απώλειας της ιδιότητας.
Τέλος, η Δ.Π.Κ. (ετήσια) υποβάλλεται από τον ίδιο τον υπόχρεο εντός αποκλειστικής προθεσμίας τριών (3) μηνών μετά τη λήξη της προθεσμίας υποβολής της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος. Η Δ.Π.Κ. υποβάλλεται αποκλειστικά ηλεκτρονικά, μέσω της ενιαίας ηλεκτρονικής εφαρμογής www.pothen.gr (άρθρο 21).
Με την υπ΄ αριθμ. 1505/27-05-2024 απόφαση του Συντονιστή Ελέγχων, βάσει της από 11/05/2023 απόφασης της Επιτροπής Ελέγχου, παρατείνεται κατ΄ εξαίρεση μέχρι την 1η Ιουλίου 2024 η προθεσμία της παρ. 1 του άρθρου 17 του Ν. 5026/2023 (ΦΕΚ Α’ 45) για την καταχώριση και οριστικοποίηση των ετήσιων καταστάσεων υπόχρεων προσώπων, συμπεριλαμβανομένων των συζύγων, των εν διαστάσει συζύγων ή των προσώπων με τα οποία έχει συναφθεί σύμφωνο συμβίωσης. Στην κατάσταση υπόχρεων προσώπων για υποβολή αρχικών Δ.Π.Κ. και Δ.Ο.Σ. μηνός Μαρτίου 2024, κατ’ εξαίρεση πρέπει να συμπεριληφθούν όλοι όσοι απέκτησαν την ιδιότητα του υπόχρεου από 28/02/2023 έως και 29/02/2024, συμπεριλαμβανομένων των συζύγων τους, των εν διαστάσει συζύγων τους ή των προσώπων με τα οποία έχουν συνάψει σύμφωνο συμβίωσης.
Σύμφωνα με τελευταίες ανακοινώσεις, οριστική καταληκτική ημερομηνία υποβολής των Δ.Π.Κ. από τους υπόχρεους (ετήσιες) για το έτος 2022 είναι η 1η Ιουλίου 2024, ενώ για το ημερολογιακό έτος 2023, τρεις μήνες μετά την ολοκλήρωση της υποβολής δηλώσεων φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων (με τα μέχρι σήμερα δεδομένα, στο τέλος Οκτωβρίου 2024).
Καταλήγοντας, θα θέλαμε να σημειώσουμε ότι πρώην φορολογικός κάτοικος αλλοδαπής ο οποίος μετά την μετοίκησή του στην Ελλάδα είναι υπόχρεος υποβολής Δ.Π.Κ., ουσιαστικά δεν είναι δυνατόν να ελεγχθεί για το «Πόθεν», αν τα συγκεκριμένα περιουσιακά στοιχεία τα απέκτησε στην αλλοδαπή, όντας φορολογικός κάτοικος αλλοδαπής (σχετικά και άρθρα 32 - 34 του Ν.4172/2013 περί Κ.Φ.Ε., σχετικά με τις δαπάνες απόκτησης περιουσιακών στοιχείων και την εφαρμογή τεκμηρίων σε πρώην φορολογικούς κατοίκους αλλοδαπής).
Συνεχίζοντας το καυτό φετινό καλοκαίρι, σε αναμονή της διαδικασίας και των αποτελεσμάτων των Ευρωεκλογών, σας ευχόμαστε ακόμα ένα ΚΑΛΟ ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ.